Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
nieprzekazywania towaru o znaczeniu strategicznym
odbiorcom w kraju podlegającym embargu na broń;
7) zobowiązanie końcowego użytkownika do
nieprzekazywania towaru o znaczeniu strategicznym
żadnemu innemu podmiotowi bez uprzedniej zgody
organu kontroli obrotu;
8) poświadczenie przez właściwy organ kraju
końcowego użytkownika przyjęcia przez końcowego
użytkownika zobowiązań, o których mowa w pkt 6
lub 7, oraz oświadczenie właściwego organu kraju
końcowego użytkownika, że końcowy użytkownik
jest upoważniony do posiadania towarów
o znaczeniu strategicznym;
9) zobowiązanie właściwego organu kraju końcowego
użytkownika, że bez wcześniejszej zgody tego
organu nie zostanie udzielone zezwolenie na:
wywóz, sprzedaż, pożyczenie lub dysponowanie
w inny sposób towarami o znaczeniu strategicznym
objętych oświadczeniem;
10) nazwę i adres zagranicznego importera lub odbiorcy;
11) zobowiązanie importera lub odbiorcy do
nieprzekazywania towaru o znaczeniu strategicznym
odbiorcom z kraju przeznaczenia podlegającego
embargu na broń;
12) zobowiązanie importera lub odbiorcy do
nieprzekazywania towaru o znaczeniu strategicznym
żadnemu innemu odbiorcy niż końcowy użytkownik
bez uprzedniej zgody organu kontroli obrotu;
13) poświadczenie przez właściwy organ kraju importera
lub odbiorcy przyjęcia przez importera lub odbiorcę
39
zobowiązań, o których mowa w pkt 11 lub 12, oraz
oświadczenie właściwego organu kraju importera lub
odbiorcy, że importer lub odbiorca jest upoważniony
do posiadania towarów o znaczeniu strategicznym;
14) wskazanie pośrednich nabywców, o ile występują.”,
d) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, może nie
zawierać jednego lub więcej elementów wymienionych
w ust. 4 pkt 6 – 8, 11 i 12, w przypadku gdy państwo
końcowego użytkownika lub importera posiada system
kontroli obrotu, w szczególności jest członkiem
międzynarodowych porozumień, o których mowa
w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c, oraz jeżeli:
1) stopień zaawansowania technologicznego towaru
o
znaczeniu strategicznym jest niski i towar
o znaczeniu strategicznym nie posiada bezpośrednio
cech śmiercionośności lub nie jest kluczową częścią
składową lub komponentem takiego towaru lub
2) końcowy użytkownik ma status organu lub podmiotu
państwowego.
6. W przypadku wywozu uzbrojenia do końcowych
użytkowników posiadających siedzibę poza obszarem
Unii Europejskiej, z wyłączeniem końcowych
użytkowników posiadających siedzibę w krajach
określonych w części 3 załącznika II do rozporządzenia
nr 428/2009, polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne
lub urząd konsularny potwierdzają autentyczność
podpisu osoby reprezentującej zagraniczny organ
właściwy do spraw kontroli obrotu, poświadczającej
oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, oraz zgodność
tego oświadczenia z prawem miejsca jego
wystawienia.”;
40
19) w art. 24:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot, który otrzymał certyfikat importowy, jest
uprawniony, w terminie 30 dni od dnia zwolnienia lub
odbioru towaru o znaczeniu strategicznym, wystąpić do
naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na
siedzibę ostatecznego użytkownika tego towaru
z wnioskiem o wydanie certyfikatu weryfikacji dostawy
stwierdzającego, że towar objęty certyfikatem został
przez ten podmiot faktycznie i w sposób zgodny
z
przepisami prawa wprowadzony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.”,
b) ust. 3 – 6 otrzymują brzmienie:
„3. Podmiot jest obowiązany zwrócić właściwemu organowi
Służby Celnej koszty poniesione przez ten organ w toku
postępowania w sprawie wydania certyfikatu weryfikacji
dostawy.
4. Certyfikat weryfikacji dostawy powinien zawierać
w szczególności:
1) nazwę importera lub odbiorcy, nazwę eksportera lub
dostawcy, ich siedziby i adresy;
2) nazwę i opis towaru o znaczeniu strategicznym;
3) numer kontrolny, ilość i wartość, opis ostatecznego
wykorzystania towaru o znaczeniu strategicznym;
4) numer zgłoszenia celnego, numer konosamentu, listu
przewozowego lub innego dokumentu potwier-
dzającego przywóz towarów o znaczeniu
strategicznym oraz potwierdzenie, że importer lub
odbiorca przedstawił wiarygodne dowody dokonania
dostawy i wprowadził wymienione w certyfikacie
41
towary na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
określi, w drodze rozporządzenia, wzór certyfikatu
weryfikacji dostawy oraz sposób ewidencjonowania
wydanych certyfikatów, uwzględniając elementy
określone w ust. 4 oraz mając na uwadze zapewnienie
możliwości weryfikacji zaewidencjonowanych danych.
6. W przypadku wywozu lub transferu wewnątrzunijnego
z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej towarów
o znaczeniu strategicznym, organ kontroli obrotu może
żądać od podmiotu dostarczenia certyfikatu weryfikacji
dostawy wydawanego przez właściwe organy kraju
importera lub odbiorcy.”;
20) art. 25 i 26 otrzymują brzmienie:
„Art. 25.1. Podmiot dokonujący obrotu towarami o znaczeniu
strategicznym jest obowiązany do prowadzenia
ewidencji tego obrotu.
2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera
w szczególności następujące dane:
1) opis towaru o znaczeniu strategicznym oraz jego
oznaczenie;
2) ilość i wartość towaru o znaczeniu
strategicznym;
3) daty obrotu;
4) nazwę i adres eksportera lub dostawcy oraz
importera lub odbiorcy;
5)
ostateczne przeznaczenie i oznaczenie
końcowego użytkownika, o ile są znane;
42
6) dowód, że informacja na temat ograniczeń
eksportowych związanych z zezwoleniem na
transfer została przekazana odbiorcy towarów
o znaczeniu strategicznym.
3. Podmiot
dokonujący obrotu towarami o znaczeniu
strategicznym, jest obowiązany do przechowywania
zapisów, rejestrów oraz dokumentów groma-
dzonych w ramach ewidencji, o której mowa
w ust. 1, przez okres 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym dokonano obrotu.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe informacje
gromadzone w ewidencji, o której mowa w ust. 1,
oraz sposób jej prowadzenia, mając na względzie
warunki, jakim powinien odpowiadać wewnętrzny
system kontroli oraz zakres danych, o których
mowa w ust. 2.
Art. 26. 1. Podmiot dokonujący obrotu w ramach zezwoleń
generalnych jest obowiązany przekazać organowi
kontroli obrotu coroczną informację o realizacji
tego obrotu, w terminie do końca I kwartału
następnego roku.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi,
w drodze
rozporządzenia, zakres informacji,
o których mowa w ust. 1, uwzględniając dane
zawarte w ewidencji, o których mowa w art. 25
ust.
2, oraz rodzaje towarów o znaczeniu
strategicznym.”;
21) po art. 27 dodaje się art. 27a – 27c w brzmieniu:
„Art. 27a. 1. Podmiot dokonujący wywozu uzbrojenia jest
obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do
spraw zagranicznych roczny raport z faktycznego
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik
-
229-cz-2
› Pobierz plik