Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
wcześniejszego zezwolenia
określonego w pierwszym ustępie:
a) jeżeli dostawca lub odbiorca
wchodzi w skład organu rządowego
lub sił zbrojnych;
b) jeżeli dostawy dokonuje Unia
Europejska, NATO, MAEA lub inna
organizacja międzyrządowa w
ramach wykonywania swoich zadań;
c) jeżeli transfer jest konieczny dla
realizacji opartych na współpracy
programów zbrojeniowych między
państwami członkowskimi;
d) jeżeli transfer związany jest z
pomocą humanitarną w przypadku
katastrofy lub stanowi pomoc w
nagłym wypadku; lub
e) jeżeli transfer jest konieczny dla
naprawy, konserwacji, ekspozycji lub
dokonania pokazu lub w ich
następstwie.
3. Na wniosek państwa
N
członkowskiego lub z własnej
inicjatywy Komisja może zmienić
ustęp 2 w celu uwzględnienia
przypadków:
a) kiedy transfer następuje na
warunkach, które nie naruszają
polityki publicznej lub
bezpieczeństwa publicznego;
b) kiedy obowiązek uzyskania
6
wcześniejszego zezwolenia stał się
niewspółmierny z
międzynarodowymi zobowiązaniami
państw członkowskich w następstwie
przyjęcia niniejszej dyrektywy; lub
c) kiedy jest konieczny dla
współpracy międzyrządowej, o której
mowa w art. 1 ust. 4.
rodki te, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne
niniejszej dyrektywy poprzez jej
uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z
procedurą regulacyjną połączoną z
kontrolą, o której mowa w art. 14 ust.
2.
4. Państwa członkowskie zapewniają,
T
Art. 1 pkt.6 6) art. 7-12 otrzymują brzmienie:
aby dostawcy, którzy chcą dokonać
(dot. Art. 7 ust. Art. 7
transferu produktów związanych z
2)
2. Na obrót uzbrojeniem wydaje się
obronnością ze swojego terytorium
zezwolenie indywidualne lub krajowe
mogli wykorzystać generalne
zezwolenie
generalne. Na transfer
zezwolenia na transfer lub ubiegać się
wewnątrzunijny uzbrojenia,
o globalne lub indywidualne
wykonywanie usług pośrednictwa i
zezwolenia na transfer zgodnie z art.
świadczenie pomocy technicznej w
5, 6 i 7.
zakresie uzbrojenia może zostać
5. Państwa członkowskie określają
wydane także zezwolenie globalne.
rodzaj zezwolenia w odniesieniu do
produktów związanych z obronnością
Art. 1 pkt 6 Art. 8. 1. W zakresie, w którym zostało
lub określonych kategorii produktów
(dot. Art 8 ust. udzielone krajowe zezwolenie
związanych z obronnością zgodnie z
1 i 2)
generalne na obrót towarami o
postanowieniami niniejszego artykułu
znaczeniu strategicznym nie jest
oraz art. 5, 6 i 7.
wymagane zezwolenie indywidualne
7
lub zezwolenie globalne.
Przepisy dotyczące
2. Minister właściwy do sprawzezwoleń generalnych
gospodarki może określić, w drodze
odnoszą się zarówno do
rozporządzenia, przypadki, a wuzbrojenia jak i
szczególności kraje, podmioty orazproduktów podwójnego
towary, w odniesieniu do których
zastosowania.
udziela krajowego zezwoleniaUwzględniają także różne
generalnego, oraz szczegółowe formy obrotu jak np.
warunki, na jakich dokonywany możewywóz. Konieczne jest
być obrót objęty krajowym
takie ujęcie, ponieważ
zezwoleniem generalnym, biorąc podnowelizowana ustawa
uwagę konieczność zapewnieniareguluje obrót towarami o
bezpieczeństwa obrotu towarami oznaczeniu strategicznym.
znaczeniu strategicznym.
Dotyczy to także innych
poniżej cytowanych
przepisów.
6. Państwa członkowskie określają
T
Art. 1 pkt 6 6) art. 7-12 otrzymują brzmienie:
wszelkie warunki udzielania
(dot. Art.8 ust. Art. 8
zezwoleń na transfer, w tym wszelkie
3, Art 9 ust. 1, 3. Prowadzenie obrotu na podstawie
ograniczenia eksportu produktów
Art.10 ust. 1, krajowego zezwolenia generalnego
związanych z obronnością do osób
Art. 11. ust. 1, wymaga złożenia oświadczenia o
prawnych lub fizycznych w krajach
Art. 14 ust.4) terminie jego rozpoczęcia.
trzecich, uwzględniając między
Oświadczenie należy złożyć organowi
innymi wynikające z transferu
kontroli obrotu co najmniej na miesiąc
zagrożenia dla praw człowieka,
przed rozpoczęciem obrotu.
pokoju, bezpieczeństwa i stabilności.
Państwa członkowskie mogą,
Art. 9
przestrzegając prawa
1. Zezwolenie
indywidualne lub
wspólnotowego, skorzystać z
zezwolenie globalne wydaje organ
możliwości zwrócenia się o
kontroli obrotu na wniosek podmiotu
ubezpieczenie ostatecznego
zamieszkującego albo posiadającego
przeznaczenia, w tym certyfikaty dla
siedzibę na terytorium
8
użytkowników końcowych.
Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej
„wnioskiem o zezwolenie”.
Art. 10
1. Podmiot jest zobowiązany, przed
złożeniem wniosku o zezwolenie oraz
przed złożeniem oświadczenia, o
którym mowa w art. 8 ust. 3, do
dołożenia należytej staranności przy
sprawdzeniu, czy obrót spełnia
warunki legalnego obrotu towarami o
znaczeniu strategicznym, a w
szczególności czy nie zachodzą
przesłanki odmowy, cofnięcia lub
zmiany zezwolenia, o których mowa w
art. 15, art. 16 ust. 1 i 2 i art. 17 ust. 1
pkt 3.
Art.11
1. Przedsiębiorca wnioskujący o
zezwolenie na obrót uzbrojeniem lub
korzystający z krajowego zezwolenia
generalnego na obrót uzbrojeniem jest
zobowiązany utworzyć i stosować
wewnętrzny system kontroli i
zarządzania obrotem uzbrojeniem,
zwany dalej „wewnętrznym systemem
kontroli”.
Art. 1 pkt 9 9) w art. 14:
(dot. Art. 14 b) ust 4i 5 otrzymują brzmienie:
ust. 4)
4. Wydanie zezwolenia
9
indywidualnego lub zezwolenia
globalnego na obrót może być
uzależnione od spełnienia
dodatkowych wymagań i warunków
określonych przez organ kontroli
obrotu, a w szczególności od złożenia
przez zagranicznego końcowego
użytkownika oświadczenia o
końcowym zastosowaniu towaru o
znaczeniu strategicznym lub
przedstawienia certyfikatu
importowego, o których mowa w art.
23.
7. Państwa członkowskie określają
N
(Komponenty są uzbrojeniem. Nie
warunki zezwoleń na transfer
potrzeba dodatkowych przepisów.)
komponentów na podstawie oceny
wrażliwości transferu w oparciu
między innymi o następujące
kryteria:
a) charakter komponentów w
odniesieniu do produktów, w których
mają zostać użyte, oraz w odniesieniu
do jakiegokolwiek ostatecznego
przeznaczenia gotowych produktów
mogącego budzić zastrzeżenia;
b) znaczenie komponentów w
odniesieniu do produktów, w których
są użyte.
8. Z wyjątkiem przypadków, w
których państwa członkowskie
uważają, że transfer komponentów
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 229-cz-1 › Pobierz plik
- 229-cz-2 › Pobierz plik