Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
naruszone, informuje o tym to inne
który uzyskał
świadectwo
państwo członkowskie, zwracając się
wiarygodności odbiorcy, lub o
o wyjaśnienie sytuacji.
naruszeniu przez niego bezpieczeństwa
publicznego lub istotnych interesów w
zakresie bezpieczeństwa państwa oraz,
o ile to konieczne, zwraca się do tych
organów o wyjaśnienia w tej
2. W wypadku utrzymywania się
N
sprawie.”;
wątpliwości, o których mowa w ust.
1, państwo członkowskie wydające
Unijny przepis o charakterze
zezwolenie może czasowo zawiesić
opcjonalnym.
skuteczność wydanych generalnych
zezwoleń na transfer w odniesieniu
do takich odbiorców. Dane państwo
członkowskie informuje pozostałe
państwa członkowskie oraz Komisję
o przyczynach podjęcia środka
zabezpieczającego. Państwo
członkowskie, które podjęło dany
środek zabezpieczający, może podjąć
decyzję o jego zniesieniu, jeżeli uzna,
że nie jest on już uzasadniony.
Art. 16
Państwa członkowskie przyjmują
T
Rozdział 6
przepisy dotyczące sankcji mających
obecnie
zastosowanie w przypadku
obowiązującej 25) w art. 33:
naruszenia przepisów przyjętych w
ustawy, w tym
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w
ramach wdrażania niniejszej
Art. 1 pkt 25-29 brzmieniu:
dyrektywy, szczególnie w przypadku
znowelizowanej „2a. Kto zamieszcza nieprawdziwe
przedstawiania nieprawdziwych lub
ustawy (dot.
informacje we wniosku o wydanie
niepełnych informacji wymaganych
Art. 33, 37,
zezwolenia na obrót podlega grzywnie,
31
na mocy art. 8 ust. 1 lub art. 10
37a, 38 i 39)
karze ograniczenia wolności albo
dotyczących przestrzegania
pozbawienia wolności do lat 2.
ograniczeń eksportu związanych z
2b. Kto wbrew obowiązkom, o którym
zezwoleniem na transfer. Państwa
mowa w art. 22 ust. 3a, nie informuje
członkowskie podejmują wszelkie
podmiotów odbierających towary o
niezbędne środki w celu wdrożenia
znaczeniu strategicznym
tych przepisów. Przewidziane sankcje
o warunkach zezwolenia na obrót, w
muszą być skuteczne, proporcjonalne
tym o ograniczeniach w zakresie
i odstraszające.
dysponowania towarem o znaczeniu
strategicznym, bądź podaje informacje
nieprawdziwe lub niepełne, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności
albo pozbawienia wolności do lat 2.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W razie skazania za przestępstwo
określone w ust. 1, 2 i 3 sąd może
orzec przepadek towarów o znaczeniu
strategicznym lub innych przedmiotów
służących lub przeznaczonych do
popełnienia albo pochodzących
bezpośrednio lub pośrednio z
przestępstwa, w tym środków
płatniczych i papierów wartościowych,
chociażby nie stanowiły one własności
sprawcy.”;
26) art. 34 otrzymuje brzmienie:
„Art. 34. Kto nie wypełnia obowiązku,
o którym mowa w art. 26 ust. 1,
podlega karze grzywny.”;
27) art. 37 i 37a otrzymują brzmienie:
32
„Art. 37. Osobie prawnej, jednostce
organizacyjnej nieposiadającej
osobowości prawnej, o ile posiada
zdolność prawną, która dokonuje
obrotu bez ważnego zezwolenia, organ
kontroli obrotu wymierza, w drodze
decyzji administracyjnej, karę
pieniężną w wysokości do 200.000 zł.
Art. 37a. Podmiotowi dokonującemu
przywozu lub transferu
wewnątrzunijnego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej produktów
podwójnego zastosowania określonych
w art. 21a, bez zgłoszenia zamiaru
dokonania przywozu lub transferu
wewnątrzunijnego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej organowi
monitorującemu, organ kontroli obrotu
wymierza, w drodze decyzji
administracyjnej, karę pieniężną w
wysokości do 100.000 zł.”;
28) po art. 37a dodaje się art. 37b w
brzmieniu:
„Art. 37b. Osobie prawnej lub
jednostce organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, o
ile posiada zdolność prawną, która nie
wypełnia obowiązków, o których
mowa w art. 8 ust. 3, art. 22 ust. 3a,
art. 25 ust. 1 i art. 27a ust. 1, organ
kontroli obrotu wymierza, w drodze
33
decyzji administracyjnej, karę
pieniężną w wysokości do 100.000
zł.”;
29) art. 38 i 39 otrzymują brzmienie:
„Art. 38. Osobie prawnej, jednostce
organizacyjnej nieposiadającej
osobowości prawnej, o ile posiada
zdolność prawną, która dokonuje
obrotu wbrew warunkom określonym
w zezwoleniu lub zamieszcza
nieprawdziwe lub niepełne informacje
we wniosku o wydanie zezwolenia
organ kontroli obrotu wymierza, w
drodze decyzji administracyjnej, karę
pieniężną w wysokości do 100.000 zł.
Art. 39. Osobie prawnej, jednostce
organizacyjnej nieposiadającej
osobowości prawnej, o ile posiada
zdolność prawną, która nie wypełnia
obowiązków lub warunków, o których
mowa w art. 26 ust. 1, organ kontroli
obrotu wymierza, w drodze decyzji
administracyjnej, karę pieniężną w
Art. 17
1. Komisja przedstawi sprawozdanie
N
wysokości do 50.000 zł.”;
na temat środków podjętych przez
państwa członkowskie w celu
transpozycji niniejszej dyrektywy, w
szczególności jej art. 9–12 i 15 w
terminie do dnia 30 czerwca 2012 r.
2. Komisja dokonuje przeglądu
wdrożenia niniejszej dyrektywy i
34
składa Parlamentowi Europejskiemu i
Radzie sprawozdania na ten temat w
terminie do dnia 30 czerwca 2016 r.
Ocenia ona w szczególności, czy i w
jakim stopniu osiągnięto cele
niniejszej dyrektywy, w odniesieniu
do między innymi do funkcjonowania
rynku wewnętrznego. W swoim
sprawozdaniu Komisja dokonuje
przeglądu stosowania art. 9–12 i art.
15 niniejszej dyrektywy oraz
dokonuje oceny jej wpływu na
rozwój europejskiego rynku
wyposażenia obronnego oraz
europejskiej bazy przemysłowej i
technologicznej w dziedzinie
obronności, uwzględniając między
innymi sytuację małych i średnich
przedsiębiorstw. W razie
konieczności do sprawozdania
załącza się wnioski legislacyjne.
Art. 18
1. Państwa członkowskie przyjmą i
N
opublikują w terminie do dnia 30
czerwca 2011 r. przepisy ustawowe,
wykonawcze i administracyjne
niezbędne do wykonania niniejszej
dyrektywy. Państwa członkowskie
niezwłocznie przekazują Komisji
teksty tych przepisów.
Państwa członkowskie stosują te
przepisy od dnia 30 czerwca 2012 r.
35
Dokumenty związane z tym projektem:
- 229-cz-1 › Pobierz plik
- 229-cz-2 › Pobierz plik