Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
lub dojdzie do jego ponownego
wywozu na niepożądanych
warunkach
Oceniając wpływ technologii
wojskowych lub sprzętu wojskowego
przeznaczonych do wywozu na
państwo odbiorcę oraz ryzyko, że taka
technologia wojskowa lub taki sprzęt
wojskowy mogą zmienić
przeznaczenie i trafić do
niepożądanego użytkownika
końcowego, rozważa się następujące
czynniki:
a) uzasadniony interes obronności i
bezpieczeństwa wewnętrznego
państwa odbiorcy, włącznie z
uczestnictwem w działaniach na rzecz
utrzymania pokoju w ramach ONZ
lub innych organizacji;
b) techniczną zdolność państwa
odbiorcy do użytkowania danej
technologii lub sprzętu;
c) zdolność państwa odbiorcy do
stosowania skutecznych środków
kontroli wywozu;
d) ryzyko, że taka technologia lub
sprzęt będą ponownie wywożone do
niepożądanych miejsc przeznaczenia
oraz dane na temat przestrzegania
przez państwo odbiorcę wszelkich
określonych przez wywożące państwo
członkowskie postanowień
14
dotyczących ponownego wywozu lub
zgody na ponowny wywóz przed jego
dokonaniem;
e) ryzyko, że taka technologia lub
sprzęt mogą zostać przeznaczone dla
organizacji terrorystycznych lub dla
indywidualnych terrorystów;
f) ryzyko zastosowania inżynierii
wstecznej lub ryzyko
niezamierzonego transferu
technologii.
8. Kryterium 8: Zgodność
wywożonych technologii wojskowych
i sprzętu wojskowego z technicznymi
i ekonomicznymi możliwościami
państwa odbiorcy, uwzględniając
fakt, że pożądane jest, by państwa
zaspokajały swoje uzasadnione
potrzeby bezpieczeństwa i obronności
przy jak najmniejszym przeznaczeniu
zasobów ludzkich i gospodarczych na
rzecz uzbrojenia
Państwa członkowskie uwzględniają,
w świetle informacji z odpowiednich
źródeł, takich jak sprawozdania
Programu Narodów Zjednoczonych
ds. Rozwoju, Banku wiatowego,
Międzynarodowego Funduszu
Walutowego oraz Organizacji
Współpracy i Rozwoju
Gospodarczego, czy proponowany
wywóz poważnie zahamowałby
15
zrównoważony rozwój państwa
odbiorcy. W tym kontekście biorą pod
uwagę poziom wojskowych i
socjalnych wydatków państwa
odbiorcy, z uwzględnieniem pomocy
dwustronnej lub pochodzącej z U
Art. 3
Niniejsze wspólne stanowisko nie ma
N
wpływu na prawo państw
członkowskich do stosowania
bardziej restrykcyjnych polityk
krajowych.
Art.4
1. Państwa członkowskie informują
T
Art. 1 pkt 10 10) art. 15-17 otrzymują brzmienie:
się wzajemnie o wnioskach o wydanie
(dot. Art. 16 Art. 16
zezwolenia na wywóz, co do których
ust. 3)
3. Organ kontroli obrotu informuje
wydano decyzję odmowną zgodnie z
właściwe organy państw
kryteriami niniejszego wspólnego
członkowskich Unii Europejskiej o
stanowiska, wraz z uzasadnieniem
odmowie wydania zezwolenia na obrót
odmowy wydania zezwolenia. Przed
uzbrojeniem z przyczyn określonych w
udzieleniem przez państwo
ust. 1 i 2, dołączając uzasadnienie
członkowskie zezwolenia, którego
odmowy jego wydania.
odmówiono na zasadniczo taką samą
transakcję w innym państwie lub
Art. 1 pkt 7 7) po art. 12 dodaje się art. 12a i 12b w
państwach członkowskich w ciągu
(dot. Art. 12b) brzmieniu:
ostatnich trzech lat, konsultuje się ono
Art. 12b. Organ kontroli obrotu przed
z państwem lub państwami
wydaniem zezwolenia indywidualnego
członkowskimi, które odmówiły
lub zezwolenia globalnego ustala, czy
wydania zezwolenia. Jeżeli po
w ciągu ostatnich trzech lat właściwy
konsultacjach państwo członkowskie
organ innego państwa lub państw
udziela jednak zezwolenia, informuje
członkowskich Unii Europejskiej
ono państwo lub państwa
odmówił wydania zezwolenia na obrót
16
członkowskie, które odmówiły
towarem o znaczeniu strategicznym o
wydania zezwolenia, przedstawiając
zasadniczo identycznych parametrach
szczegółowe uzasadnienie swojej
oraz do tego samego użytkownika
decyzji.
końcowego lub odbiorcy jak we
wniosku o zezwolenie. W takim
przypadku organ kontroli obrotu
konsultuje się z właściwym organem
państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, który odmówił wydania
takiego zezwolenia, a jeżeli organ
kontroli obrotu wyda zezwolenie -
informuje o tym ten organ, dołączając
szczegółowe uzasadnienie swojej
decyzji.”;
2. Decyzja o transferze lub odmowie
N
transferu wszelkich technologii
wojskowych lub sprzętu wojskowego
pozostaje w gestii każdego państwa
członkowskiego. Uznaje się, że
odmowa wydania zezwolenia ma
miejsce w przypadku, gdy państwo
członkowskie nie wyraża zgody na
faktyczną sprzedaż lub fizyczny
wywóz danej technologii wojskowej
lub danego sprzętu wojskowego,
jeżeli w przeciwnym wypadku
sprzedaż lub zawarcie odpowiedniej
umowy doszłoby do skutku. Dla tych
celów odmowa wymagająca
notyfikacji, zgodnie z krajowymi
procedurami, może obejmować
17
odmowę zezwolenia na rozpoczęcie
rokowań lub odmowną odpowiedź na
formalne zapytanie wstępne
dotyczące określonego zamówienia.
3. Państwa członkowskie traktują
N
informacje o takich odmowach i
konsultacjach jako informacje
niejawne i nie wykorzystują ich do
osiągania korzyści handlowych.
Art. 5
Zezwolenia na wywóz są udzielane
T
Art. 1 pkt 6 6) art. 7-12 otrzymują brzmienie;
wyłącznie w oparciu o uzyskaną
(dot. Art. 9 ust.Art. 9
wcześniej rzetelną wiedzę na temat
6 pkt 4)
6.Do wniosku o wydanie zezwolenia na
końcowego wykorzystania w
obrót towarami o znaczeniu
państwie końcowego przeznaczenia.
strategicznym wnioskodawca jest
Będzie to na ogół wymagać
obowiązany dołączyć:
gruntownie sprawdzonego certyfikatu
4) certyfikat importowy lub
użytkownika końcowego albo
oświadczenie końcowego użytkownika
stosownej dokumentacji lub innej
w przypadku wywozu lub transferu
formy oficjalnego upoważnienia
wewnątrzunijnego; nie dotyczy to
wydanego przez państwo końcowego
przypadków, gdy krajem końcowego
przeznaczenia. Rozpatrując wnioski o
przeznaczenia towaru jest
udzielenie zezwolenia na wywóz
Rzeczpospolita Polska;
technologii wojskowej lub sprzętu
wojskowego do celów produkcji w
państwach trzecich, państwa
Art. 1 pkt 10 10) art. 15-17 otrzymują brzmienie:
członkowskie w szczególności
(dot. Art. 16 Art. 16
uwzględniają potencjalne
ust. 2 pkt 4) 2. Organ kontroli obrotu może
wykorzystanie gotowego produktu w
odmówić, w drodze decyzji
państwie produkcji oraz ryzyko
administracyjnej, wydania zezwolenia
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik
-
229-cz-2
› Pobierz plik