Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
9) zbiornikach statków morskich.”,
Europejskiej 9.10.2009
Zał.
Warunki sporządzania i przekazywania Komisji sprawozdań statystycznych dotyczących poziomu zapasów, które należy przechowywać na mocy art. 3
IV
Każde państwo członkowskie musi co
T
Art. 19
miesiąc sporządzić i przekazać Komisji
ustawy z dnia 29
Art. 19. Rada Ministrów zapewnia ujęcie w programach
ostateczną wersję sprawozdania
czerwca 1995 r.
badań statystycznych statystyki publicznej badań
statystycznego dotyczącego
o statystyce publicznej mających
podstawowe znaczenie dla obserwacji
faktycznego poziomu
+
procesów społecznych i gospodarczych, a w
przechowywanych zapasów według
rozporządzenia Rady szczególności:
stanu na ostatni dzień miesiąca
Ministrów wydawane
1)
badań stałych pozwalających na obserwację ciągłą
kalendarzowego, obliczonego albo na
na podstawie art. 18
podstawowych dziedzin życia i występujących w
podstawie liczby dni przywozu netto
ustawy z dnia 29
nich zjawisk;
ropy naftowej, albo na podstawie liczby
czerwca 1995 r.
2)
badań cyklicznych, w tym spisów powszechnych;
dni zużycia krajowego ropy naftowej,
o statystyce publicznej 3)
badań gwarantujących porównywalność wyników, w
zgodnie z art. 3. W sprawozdaniu
przypadku gdy dotyczą one zmiennych w czasie
statystycznym należy dokładnie
obiektów obserwacji statystycznej lub gdy zmianie
wyjaśnić, dlaczego obliczeń dokonano
ulega metodologia badania;
na podstawie liczby dni przywozu lub
4)
badań koniecznych dla wykonania przyjętych
przeciwnie, na podstawie liczby dni
przez
Rzeczpospolitą
Polską
zobowiązań
zużycia, i wskazać, która spośród metod
międzynarodowych.
określonych w załączniku III została
zastosowana do obliczenia zapasów.
Jeżeli niektóre zapasy ujęte w
obliczeniach poziomu zapasów
przechowywanych na mocy art. 3 są
przechowywane poza terytorium kraju,
każde sprawozdanie określa w sposób
szczegółowy zapasy przechowywane
przez poszczególne państwa
członkowskie oraz odnośne KCZ
według stanu na ostatni dzień okresu,
którego dotyczy to sprawozdanie. W
sprawozdaniu państwo członkowskie
musi wskazać dla każdej pozycji m.in.,
czy chodzi o zapasy przechowywane w
ramach zadań zleconych przez co
najmniej jeden podmiot gospodarczy
czy też o zapasy przechowywane na
jego wniosek lub na wniosek jego KCZ.
120
W odniesieniu do wszelkich zapasów
przechowywanych przez państwo
członkowskie na swoim terytorium na
rzecz innych państw członkowskich lub
KCZ państwo członkowskie musi
sporządzić i przekazać Komisji
sprawozdanie statystyczne dotyczące
stanu zapasów na ostatni dzień każdego
miesiąca kalendarzowego, z podziałem
na kategorie produktów. Państwo
członkowskie musi podać w tym
sprawozdaniu w szczególności dla
każdej pozycji nazwę państwa
członkowskiego lub KCZ oraz odnośne
ilości.
Sprawozdania statystyczne, o których
mowa niniejszym załączniku, muszą
być dostarczone Komisji w ciągu 55 dni
od zakończenia miesiąca, do którego się
odnoszą. Te same sprawozdania muszą
również być dostarczane w ciągu
dwóch miesięcy od otrzymania wniosku
Komisji w tej sprawie. Wspomniany
wniosek nie może być zgłoszony
później niż pięć lat od daty, do której
odnoszą się przedmiotowe dane.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1
1) w art. 2:
Proponuje się przyjęcie nowej definicji pierwszego roku prowadzenia działalności
pkt 1
l) pkt 20 otrzymuje brzmienie:
gospodarczej, a w związku z tym również sposobu „wejścia w regularny system”
lit l
obliczania wymaganej ilości zapasów (zmiany w zakresie art. 6 ust. 2 ustawy
„20) pierwszy rok wykonywania działalności gospodarczej – o zapasach). Celem tych regulacji jest ograniczenie „szarej strefy” w zakresie
kolejnych
dwanaście
miesięcy
kalendarzowych zapasów obowiązkowych i praktyki wykorzystywania dotychczasowych
począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozwiązań do uchylania się od obowiązku tworzenia i utrzymywania zapasów
rozpoczął w ramach wykonywania działalności obowiązkowych, a tym samym zapewnienie efektywnego wypełniania
gospodarczej faktyczną produkcję lub przywóz paliw, lub zobowiązań w zakresie zapasów, wymaganego m.in. przepisami unijnymi.
121
przywóz ropy naftowej;”,
Art. 1
5) w art. 6:
Zmiana w treści art. 6 ust. 1 wynika wyłącznie ze zmiany definicji produkcji.
pkt 5
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana w zakresie ust. 2 związana jest z koniecznością podjęcia działań na rzecz
„1. Producent i handlowiec, w pierwszym roku ograniczenia „szarej strefy” w zakresie uchylania się przez przedsiębiorców od
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie produkcji obowiązku fizycznego tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych. W
paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw, są obowiązani do tym celu proponuje się zmianę definicji „pierwszego roku wykonywania
utworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy działalności gospodarczej” i odejście od zasady, iż podstawą obliczania
naftowej lub paliw na zasadach określonych w ust. 2 począwszy wymaganej ilości zapasów w pierwszym roku jest zadeklarowana przez
od 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym producenta lub handlowca wielkość produkcji lub przywozu oraz zasady
nastąpił przywóz lub produkcja.”;
kwartalnego dostosowania ilości zapasów do rzeczywistej produkcji lub przywozu
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
na rzecz miesięcznego dostosowywania ilości zapasów do rzeczywistej produkcji
„2. Podstawą obliczania wymaganej ilości zapasów lub przywozu. Wyjaśnienia w tym zakresie zawarto w pkt. powyżej.
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, dla produce
Ponadto, w art. 6 dodano przepisy ust. 3-4 dotyczące utrzymywania zapasów
nta i obowiązkowych w razie zakończenia i zawieszenia działalności gospodarczej
handlowca, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, jest:
przez producenta i handlowca – nie są to jednak nowe normy lecz normy
1) suma wielkości przywozu ropy naftowej lub paliw lub przeniesione z rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r.
wielkość produkcji paliw - w danym miesiącu i w w sprawie szczegółowego sposobu tworzenia i utrzymywania zapasów
miesiącach poprzedzających, liczonych od miesiąca, w obowiązkowych ropy naftowej lub paliw oraz ustalania ich ilości. Przeniesienie
którym przedsiębiorca rozpoczął w ramach wykonywania większości norm z rozporządzenia do ustawy ma na celu realizację zasady
działalności gospodarczej faktyczną produkcję lub przywóz określonej w art. 84 Konstytucji oraz służy pewności prawa.
paliw, lub przywóz ropy naftowej
2) wielkość zapasów wyrażona w liczbie dni średniej dziennej
produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw,
określona odpowiednio w art. 5 ust. 3 lub ust. За dla
danego roku kalendarzowego.”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:
„3. Producent i handlowiec obowiązani są do końca roku
kalendarzowego, w którym zakończył się pierwszy rok
wykonywania działalności gospodarczej utrzymywać zapasy
obowiązkowe ropy naftowej lub paliw w ilości obliczonej
zgodnie z ust. 2.
4. Producent i handlowiec w przypadku:
1) zakończenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji
lub przywozu paliw lub w zakresie przywozu ropy
naftowej, w danym roku kalendarzowym utrzymują
wymaganą ilość zapasów obowiązkowych ropy naftowej
lub paliw do dnia wykreślenia z rejestru producentów
i handlowców, o którym mowa w art. 13 ust. 1;
2) zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej w
122
zakresie produkcji lub przywozu paliw lub w zakresie
przywozu ropy naftowej, w danym roku kalendarzowym
utrzymują wymaganą ilość zapasów.”
5 Producent i handlowiec przekazują Agencji informacje o
zamiarze zakończenia lub zawieszenia wykonywania
działalności gospodarczej w zakresie produkcji lub przywozu
paliw lub w zakresie przywozu ropy naftowej co najmniej na
14 dni przed planowana datą zakończenia lub zawieszenia
wykonywani działalności gospodarczej.”;
Art. 1
8) w art. 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Bezpieczeństwo paliwowe wymaga ograniczenia ilościowego w zakresie
pkt 8
4. Zapasy interwencyjne utrzymywane stosownie do ust. 2 nie możliwości utrzymywania zapasów interwencyjnych, w tym zapasów agencyjnych
lit. c
mogą przekraczać 5 %:
za granicą. Analogiczny przepis w zakresie zapasów obowiązkowych zawierał art.
1) ogólnej ilości zapasów agencyjnych;
9 ust. 3 ustawy o zapasach w dotychczasowym brzmieniu. Jednocześnie proponuje
się utrzymanie kontroli rządu nad tym instrumentem – w postaci umów
2) ogólnej ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub międzyrządowych.
paliw, do utrzymywania których dany producent i handlowiec są
obowiązani.
Art. 1
16) po art. 21 dodaje się art. 21a-21f w brzmieniu:
Przepis wzorowany na art. 11 ust. 1 niemieckiej ErdölBevG ma służyć
pkt 16
Art.21a
usprawnieniu implementacji. Z uwagi na wprowadzenie nowej kategorii zapasów,
3. Prezes Agencji może w trzecim kwartale danego roku
konieczne jest ustalenie zasad gospodarowania nimi i zapewnienie racjonalnego
kalendarzowego rozpocząć dostosowanie ilości zapasów agencyjnych,
gospodarowania środkami publicznymi na te zapasy, a także zabezpieczenie
o których mowa w ust. 1 do poziomu wymaganego na następny rok
stabilności krajowego rynku paliwowego, która mogłaby zostać zachwiana w razie
kalendarzowy:
konieczności dokonania przez ARM niezbędnych zakupów w bardzo krótkim
1) jeżeli dane z pierwszych dwóch kwartałów danego roku okresie.
kalendarzowego wskazują na wzrost faktycznych dostawy
krajowych brutto, lub
2) w związku z wynikającym z art. 5 ust. 3 obniżaniem w następnym
roku kalendarzowym poziomu zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw.”
Art. 1
24) art. 31 otrzymuje brzmienie:
W artykule 31 dokonano zmiany polegającej na odstąpieniu od obowiązku
pkt 24
„Art. 31.1. Handlowcy, którzy w poprzednim roku
sporządzania i corocznego uaktualniania procedur na wypadek wystąpienia
kalendarzowym przywieźli powyżej 100 tys. ton ropy naftowej lub zakłóceń w przywozie ropy naftowej lub paliw lub awarii w odniesieniu do
paliw i producenci oraz przedsiębiorcy świadczący usługi handlowców dokonujących przywozu poniżej 100 tys. ton rocznie. Zmiana ta
magazynowania lub przesyłu zapasów interwencyjnych oraz ograniczy obciążania administracyjne związane z prowadzeniem działalności
przedsiębiorcy, którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów przez małych przedsiębiorców.
1 Ustawa z dnia 16 stycznia 2012 r. o utrzymywaniu zapasów ropy naftowej i produktów naftowych - Gesetz über die Bevorratung mit Erdöl und Erdölerzeugnissen
(Erdölbevorratungsgesetz - ErdölBevG) (BGBl. I S. 74).
123
interwencyjnych są obowiązani opracować i aktualizować procedury Z drugiej strony obowiązek sporządzania i uaktualniania procedur został
postępowania mające zastosowanie w przypadku:
rozszerzony na przedsiębiorców świadczących usługę magazynowania,
wystąpienia zakłóceń w przywozie ropy naftowej lub paliw;
przesyłu zapasów interwencyjnych oraz przedsiębiorców, którym zlecono
wystąpienia awarii w systemie przesyłowym, przetwórczym lub tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych.
magazynowym ropy naftowej lub paliw.
Art. 20 ust. 2 dyrektywy 2009/119/WE nakłada na państwa członkowskie
2. Procedury postępowania, o których mowa w ust. 1, powinny obowiązek dysponowania w każdym momencie planami interwencyjnymi, które
odpowiednio do prowadzonej działalności określać w szczególności mogłyby zostać zastosowane w przypadku poważnego zakłócenia dostaw.
sposób, tryb oraz zakładany czas:
Obowiązek opracowania i uaktualniania podręcznika działań interwencyjnych na
1) pozyskiwania dodatkowych dostaw ropy naftowej lub paliw z wypadek sytuacji kryzysowych proponuje się nałożyć na ministra właściwego do
innych źródeł lub kierunków;
spraw gospodarki w nowym art. 44a. Dla sporządzenia całościowego podręcznika
2) dokonywania zmian w strukturze produkcji produktów naftowych, przez ministra celowe jest zobowiązanie podmiotów do posiadania tego typu
z uwzględnieniem
możliwości
technicznych
instalacji planów oraz zapewnienie Ministrowi Gospodarki dostępu do tych planów, jak
wytwórczych;
również do planów podmiotów, których działanie ma istotne znaczenia dla
3) interwencyjnego uwolnienia zapasów interwencyjnych
bezpieczeństwa paliwowego państwa – a zatem także planami przedsiębiorców
zmagazynowanych w poszczególnych miejscach, w tym składania magazynujących i przesyłających zapasy interwencyjne.
wniosków do ministra właściwego do spraw gospodarki o Takie podejście daje większe możliwości, iż opracowany przez ministra
obniżenie ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub właściwego do spraw Gospodarki podręcznik jest skuteczny.
paliw, wytłaczania i przesyłania interwencyjnie uwolnionych
zapasów interwencyjnych oraz wprowadzania zapasów
interwencyjnych na rynek;
4) przekazania ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
informacji, o których mowa w ust. 5;
5) dokonywania zmian w systemie przesyłowym, przetwórczym lub
magazynowym ropy naftowej lub paliw w przypadku wystąpienia
zdarzeń określonych w ust. 1;
6) zapewnienia integralności działania systemów magazynowych
oraz przesyłowych
3. Handlowcy, producenci oraz przedsiębiorcy, którym zlecono
tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych konsultują
procedury, o których mowa w ust. 1, z przedsiębiorcami świadczącymi
na ich rzecz usługi magazynowania lub przesyłu zapasów
interwencyjnych biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
integralności, o której mowa w ust 2 pkt6;
4. Procedury, o których mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu
do spraw gospodarki przekazują :
1) producenci w pierwszym roku wykonywania działalności
gospodarczej w terminie 2 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia;
2) handlowcy w terminie 2 miesięcy od ostatniego dnia miesiąca
kalendarzowego, w którym suma przywiezionych przez nich ropy
naftowej lub paliw przekroczyła 100 tys. ton;
124
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2149
› Pobierz plik