eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

265/22 PL Dziennik Urzędowy Unii 
9)  zbiornikach statków morskich.”, 
Europejskiej 9.10.2009 
 
Zał. 
Warunki sporządzania i przekazywania Komisji sprawozdań statystycznych dotyczących poziomu zapasów, które należy przechowywać na mocy art. 3 
IV 
 
Każde państwo członkowskie musi co 

Art. 19  
 
miesiąc sporządzić i przekazać Komisji 
ustawy z dnia 29 
Art. 19.  Rada  Ministrów  zapewnia  ujęcie  w  programach 
ostateczną wersję sprawozdania 
czerwca 1995 r.  
badań  statystycznych  statystyki  publicznej  badań 
statystycznego dotyczącego 
o statystyce publicznej  mających 
podstawowe  znaczenie  dla  obserwacji 
faktycznego poziomu 

procesów  społecznych  i  gospodarczych,  a  w 
przechowywanych zapasów według 
rozporządzenia Rady  szczególności: 
stanu na ostatni dzień miesiąca 
Ministrów wydawane 
1) 
badań  stałych  pozwalających  na  obserwację  ciągłą 
kalendarzowego, obliczonego albo na 
na podstawie art. 18 
podstawowych  dziedzin  życia  i  występujących  w 
podstawie liczby dni przywozu netto 
ustawy z dnia 29 
nich zjawisk; 
ropy naftowej, albo na podstawie liczby 
czerwca 1995 r.  
2) 
badań cyklicznych, w tym spisów powszechnych; 
dni zużycia krajowego ropy naftowej, 
o statystyce publicznej  3) 
badań gwarantujących porównywalność wyników, w 
zgodnie z art. 3. W sprawozdaniu 
przypadku  gdy  dotyczą  one  zmiennych  w  czasie 
statystycznym należy dokładnie 
obiektów obserwacji statystycznej lub gdy zmianie 
wyjaśnić, dlaczego obliczeń dokonano 
ulega metodologia badania; 
na podstawie liczby dni przywozu lub 
4) 
badań  koniecznych  dla  wykonania  przyjętych 
przeciwnie, na podstawie liczby dni 
przez 
Rzeczpospolitą 
Polską 
zobowiązań 
zużycia, i wskazać, która spośród metod 
międzynarodowych. 
określonych w załączniku III została 
 
zastosowana do obliczenia zapasów. 
 
Jeżeli niektóre zapasy ujęte w 
obliczeniach poziomu zapasów 
przechowywanych na mocy art. 3 są 
przechowywane poza terytorium kraju, 
każde sprawozdanie określa w sposób 
szczegółowy zapasy przechowywane 
przez poszczególne państwa 
członkowskie oraz odnośne KCZ 
według stanu na ostatni dzień okresu, 
którego dotyczy to sprawozdanie. W 
sprawozdaniu państwo członkowskie 
musi wskazać dla każdej pozycji m.in., 
czy chodzi o zapasy przechowywane w 
ramach zadań zleconych przez co 
najmniej jeden podmiot gospodarczy 
czy też o zapasy przechowywane na 
jego wniosek lub na wniosek jego KCZ. 
 
120 
 
W odniesieniu do wszelkich zapasów 
przechowywanych przez państwo 
członkowskie na swoim terytorium na 
rzecz innych państw członkowskich lub 
KCZ państwo członkowskie musi 
sporządzić i przekazać Komisji 
sprawozdanie statystyczne dotyczące 
stanu zapasów na ostatni dzień każdego 
miesiąca kalendarzowego, z podziałem 
na kategorie produktów. Państwo 
członkowskie musi podać w tym 
sprawozdaniu w szczególności dla 
każdej pozycji nazwę państwa 
członkowskiego lub KCZ oraz odnośne 
ilości. 
 
Sprawozdania statystyczne, o których 
mowa niniejszym załączniku, muszą 
być dostarczone Komisji w ciągu 55 dni 
od zakończenia miesiąca, do którego się 
odnoszą. Te same sprawozdania muszą 
również być dostarczane w ciągu 
dwóch miesięcy od otrzymania wniosku 
Komisji w tej sprawie. Wspomniany 
wniosek nie może być zgłoszony 
później niż pięć lat od daty, do której 
odnoszą się przedmiotowe dane. 
 
 
 
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU 
Jedn. red. 
Treść przepisu projektu krajowego 
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu 
Art. 1  
1) w art. 2: 
Proponuje się przyjęcie nowej definicji pierwszego roku prowadzenia działalności 
pkt 1 
l) pkt 20 otrzymuje brzmienie: 
gospodarczej, a w związku z tym również sposobu „wejścia w regularny system” 
lit l 
 
obliczania  wymaganej  ilości  zapasów  (zmiany w zakresie art. 6 ust. 2 ustawy 
„20)  pierwszy  rok  wykonywania  działalności  gospodarczej  –  o zapasach).  Celem  tych  regulacji jest ograniczenie „szarej strefy” w zakresie 
kolejnych 
dwanaście 
miesięcy 
kalendarzowych  zapasów  obowiązkowych  i  praktyki  wykorzystywania  dotychczasowych 
począwszy  od  miesiąca,  w  którym  przedsiębiorca  rozwiązań  do  uchylania  się  od  obowiązku  tworzenia  i  utrzymywania zapasów 
rozpoczął  w ramach wykonywania  działalności  obowiązkowych,  a  tym  samym  zapewnienie  efektywnego  wypełniania 
gospodarczej faktyczną produkcję lub przywóz paliw, lub  zobowiązań w zakresie zapasów, wymaganego m.in. przepisami unijnymi. 
 
121 
przywóz ropy naftowej;”, 
 
 
Art. 1 
5) w art. 6:  
Zmiana w treści art. 6 ust. 1 wynika wyłącznie ze zmiany definicji produkcji.  
pkt 5 
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
Zmiana w zakresie ust. 2 związana jest z koniecznością podjęcia działań na rzecz 
„1.  Producent i handlowiec, w pierwszym roku ograniczenia  „szarej  strefy”  w  zakresie  uchylania  się  przez  przedsiębiorców  od 
wykonywania  działalności  gospodarczej  w  zakresie  produkcji  obowiązku  fizycznego  tworzenia  i  utrzymywania  zapasów  obowiązkowych.  W 
paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw, są obowiązani do  tym  celu  proponuje  się  zmianę    definicji  „pierwszego  roku  wykonywania 
utworzenia  i  utrzymywania  zapasów  obowiązkowych  ropy  działalności  gospodarczej”  i  odejście  od  zasady,  iż  podstawą  obliczania 
naftowej lub paliw na zasadach określonych w ust. 2 począwszy  wymaganej  ilości  zapasów  w  pierwszym  roku  jest  zadeklarowana  przez 
od  15  dnia  miesiąca  następującego  po  miesiącu,  w  którym  producenta  lub  handlowca  wielkość  produkcji  lub  przywozu  oraz zasady 
nastąpił przywóz lub produkcja.”; 
kwartalnego dostosowania ilości zapasów do rzeczywistej produkcji lub przywozu 
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
na rzecz miesięcznego dostosowywania ilości zapasów do rzeczywistej produkcji 
„2.  Podstawą  obliczania  wymaganej  ilości  zapasów  lub przywozu. Wyjaśnienia w tym zakresie zawarto w pkt. powyżej. 
obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw,  dla  produce
Ponadto, w  art. 6 dodano przepisy ust. 3-4  dotyczące  utrzymywania  zapasów 
nta i  obowiązkowych  w  razie  zakończenia  i  zawieszenia  działalności  gospodarczej 
handlowca, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, jest: 
przez producenta i handlowca –  nie  są  to  jednak  nowe  normy  lecz  normy 
1) suma wielkości  przywozu ropy naftowej lub paliw lub  przeniesione  z  rozporządzenia  Ministra  Gospodarki  z  dnia  24  kwietnia  2007  r. 
wielkość  produkcji  paliw  -  w  danym  miesiącu  i  w  w sprawie  szczegółowego  sposobu  tworzenia i utrzymywania zapasów 
miesiącach  poprzedzających,  liczonych  od  miesiąca,  w  obowiązkowych ropy naftowej lub paliw oraz ustalania  ich ilości. Przeniesienie 
którym  przedsiębiorca  rozpoczął  w ramach wykonywania  większości  norm  z  rozporządzenia  do  ustawy  ma  na  celu  realizację  zasady 
działalności gospodarczej faktyczną produkcję lub przywóz  określonej w art. 84 Konstytucji oraz służy pewności prawa.  
paliw, lub przywóz ropy naftowej  
 
2) wielkość zapasów wyrażona w liczbie dni średniej dziennej   
produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw, 
określona  odpowiednio  w  art.  5  ust.  3  lub  ust.  За  dla 
danego roku kalendarzowego.”, 
c) po ust. 2 dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:  
„3.  Producent  i  handlowiec  obowiązani  są  do  końca  roku 
kalendarzowego, w którym  zakończył  się  pierwszy  rok 
wykonywania  działalności  gospodarczej  utrzymywać  zapasy 
obowiązkowe  ropy  naftowej  lub  paliw  w  ilości  obliczonej 
zgodnie z ust. 2.   
4. Producent i handlowiec w przypadku: 
1)  zakończenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji 
lub przywozu paliw lub w zakresie przywozu ropy 
naftowej,  w  danym  roku  kalendarzowym  utrzymują 
wymaganą  ilość  zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej 
lub paliw do  dnia  wykreślenia  z  rejestru  producentów 
i handlowców, o którym mowa w art. 13 ust. 1; 
2)  zawieszenia  wykonywania  działalności  gospodarczej  w 
 
122 
zakresie produkcji lub przywozu paliw lub w zakresie 
przywozu ropy naftowej, w danym roku kalendarzowym 
utrzymują wymaganą ilość zapasów.” 
5  Producent  i  handlowiec  przekazują  Agencji  informacje  o 
zamiarze  zakończenia  lub  zawieszenia  wykonywania 
działalności  gospodarczej  w  zakresie  produkcji  lub  przywozu 
paliw lub w zakresie przywozu ropy naftowej co najmniej na 
14  dni  przed  planowana  datą  zakończenia  lub  zawieszenia 
wykonywani działalności gospodarczej.”; 
 
Art. 1 
8) w art. 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie: 
Bezpieczeństwo  paliwowe  wymaga  ograniczenia  ilościowego  w zakresie 
pkt 8 
4.  Zapasy interwencyjne utrzymywane stosownie do ust. 2 nie  możliwości utrzymywania zapasów interwencyjnych, w tym zapasów agencyjnych  
lit. c 
mogą przekraczać 5 %: 
za granicą. Analogiczny przepis w zakresie zapasów obowiązkowych zawierał art. 
1) ogólnej ilości zapasów agencyjnych;
9 ust. 3 ustawy o zapasach w dotychczasowym brzmieniu. Jednocześnie proponuje 
 
się  utrzymanie  kontroli  rządu  nad  tym  instrumentem  –  w postaci umów 
2)  ogólnej  ilości  zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  międzyrządowych. 
paliw,  do  utrzymywania  których  dany  producent  i  handlowiec  są 
obowiązani. 
 
Art. 1 
16) po art. 21 dodaje się art. 21a-21f w brzmieniu: 
Przepis wzorowany na art. 11 ust. 1 niemieckiej ErdölBevG  ma  służyć 
pkt 16 
Art.21a 
usprawnieniu implementacji. Z uwagi na wprowadzenie nowej kategorii zapasów, 
 
3. Prezes Agencji może w trzecim kwartale danego roku 
konieczne jest ustalenie zasad gospodarowania nimi i zapewnienie racjonalnego 
kalendarzowego rozpocząć dostosowanie ilości zapasów agencyjnych, 
gospodarowania  środkami  publicznymi  na  te  zapasy,  a  także  zabezpieczenie 
o których mowa w ust. 1 do poziomu wymaganego na następny rok 
stabilności krajowego rynku paliwowego, która mogłaby zostać zachwiana w razie 
kalendarzowy: 
konieczności  dokonania  przez  ARM  niezbędnych  zakupów  w  bardzo  krótkim 
1)  jeżeli  dane  z  pierwszych  dwóch  kwartałów  danego  roku  okresie.  
kalendarzowego  wskazują  na  wzrost  faktycznych  dostawy   
krajowych brutto, lub 
2)  w związku z wynikającym z art. 5 ust. 3 obniżaniem w następnym 
roku  kalendarzowym  poziomu  zapasów  obowiązkowych  ropy 
naftowej lub paliw.” 
 
Art. 1  
24) art. 31 otrzymuje brzmienie: 
W  artykule  31  dokonano  zmiany  polegającej  na  odstąpieniu  od  obowiązku 
pkt 24 
„Art. 31.1. Handlowcy, którzy w poprzednim roku 
sporządzania  i  corocznego  uaktualniania  procedur  na  wypadek  wystąpienia 
kalendarzowym  przywieźli  powyżej  100  tys.  ton  ropy  naftowej  lub  zakłóceń  w  przywozie ropy naftowej lub paliw lub awarii w odniesieniu do 
paliw  i  producenci  oraz  przedsiębiorcy  świadczący  usługi  handlowców dokonujących przywozu poniżej 100 tys. ton rocznieZmiana ta 
magazynowania  lub  przesyłu  zapasów  interwencyjnych  oraz  ograniczy obciążania administracyjne związane z prowadzeniem działalności 
przedsiębiorcy,  którym  zlecono  tworzenie i utrzymywanie zapasów  przez małych przedsiębiorców.  
                                                 
1  Ustawa z dnia 16 stycznia 2012 r. o utrzymywaniu zapasów ropy naftowej i produktów naftowych -  Gesetz über die Bevorratung mit Erdöl und Erdölerzeugnissen 
(Erdölbevorratungsgesetz - ErdölBevG) (BGBl. I S. 74). 
 
123 
interwencyjnych  są  obowiązani  opracować  i  aktualizować  procedury  Z drugiej strony obowiązek  sporządzania  i  uaktualniania  procedur  został 
postępowania mające zastosowanie w przypadku: 
rozszerzony  na  przedsiębiorców  świadczących  usługę  magazynowania, 
  wystąpienia zakłóceń w przywozie ropy naftowej lub paliw; 
przesyłu  zapasów interwencyjnych oraz  przedsiębiorców,  którym  zlecono 
  wystąpienia  awarii  w  systemie  przesyłowym,  przetwórczym lub  tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych.  
magazynowym ropy naftowej lub paliw. 
Art.  20  ust.  2  dyrektywy  2009/119/WE  nakłada  na  państwa  członkowskie 
2.  Procedury  postępowania,  o  których  mowa  w  ust.  1,  powinny  obowiązek  dysponowania  w  każdym  momencie  planami  interwencyjnymi,  które 
odpowiednio do prowadzonej  działalności  określać  w  szczególności  mogłyby  zostać  zastosowane  w  przypadku  poważnego  zakłócenia  dostaw. 
sposób, tryb oraz zakładany czas: 
Obowiązek  opracowania i uaktualniania podręcznika  działań  interwencyjnych  na 
1)  pozyskiwania dodatkowych dostaw ropy naftowej  lub paliw z  wypadek sytuacji kryzysowych proponuje się nałożyć na ministra właściwego do 
innych źródeł lub kierunków; 
spraw gospodarki w nowym art. 44a. Dla sporządzenia całościowego podręcznika 
2)  dokonywania zmian w strukturze produkcji produktów naftowych,  przez ministra celowe  jest  zobowiązanie  podmiotów  do  posiadania  tego typu 
z uwzględnieniem 
możliwości 
technicznych 
instalacji  planów  oraz zapewnienie Ministrowi Gospodarki dostępu  do  tych  planów,  jak 
wytwórczych; 
również  do  planów  podmiotów,  których  działanie  ma  istotne  znaczenia    dla 
3) interwencyjnego uwolnienia zapasów interwencyjnych 
bezpieczeństwa  paliwowego  państwa  –  a  zatem  także  planami  przedsiębiorców 
zmagazynowanych w poszczególnych miejscach, w tym składania  magazynujących i przesyłających zapasy interwencyjne.  
wniosków  do  ministra  właściwego  do  spraw  gospodarki  o  Takie  podejście  daje  większe  możliwości,  iż  opracowany  przez  ministra 
obniżenie  ilości  zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  właściwego do spraw Gospodarki podręcznik jest skuteczny. 
paliw,  wytłaczania  i  przesyłania  interwencyjnie  uwolnionych 
zapasów interwencyjnych oraz wprowadzania zapasów 
interwencyjnych na rynek; 
4)   przekazania  ministrowi  właściwemu  do  spraw  gospodarki 
informacji, o których mowa w ust. 5;  
5)   dokonywania zmian  w  systemie przesyłowym, przetwórczym  lub 
magazynowym ropy naftowej lub paliw w przypadku wystąpienia 
zdarzeń określonych w ust. 1; 
6)  zapewnienia  integralności  działania  systemów  magazynowych 
oraz przesyłowych 
3.  Handlowcy,  producenci  oraz  przedsiębiorcy,  którym  zlecono 
tworzenie  i  utrzymywanie  zapasów  interwencyjnych  konsultują 
procedury, o których mowa w ust. 1, z przedsiębiorcami świadczącymi 
na  ich  rzecz  usługi  magazynowania  lub  przesyłu  zapasów 
interwencyjnych  biorąc  pod  uwagę  konieczność  zapewnienia 
integralności, o której mowa w ust 2 pkt6; 
4. Procedury,  o  których  mowa  w  ust.  1,  ministrowi  właściwemu 
do spraw gospodarki przekazują : 
1)  producenci  w  pierwszym  roku  wykonywania  działalności 
gospodarczej w terminie 2 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia; 
2)  handlowcy  w  terminie  2  miesięcy  od  ostatniego  dnia  miesiąca 
kalendarzowego, w którym suma przywiezionych przez nich ropy 
naftowej lub paliw przekroczyła 100 tys. ton;  
 
124 
strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: