Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
1099/2008, dla produktów włączonych w stosowane lub przedmiotowe kategorie.
Kolejnym przepisem dyrektywy 2009/119/WE odnoszącym się do obliczania wymaganej
ilości zapasów oraz utrzymywanych zapasów jest art. 16, który reguluje kwestie
uwzględniania biopaliw i dodatków przy tych obliczeniach.
1.2.3.2. Dostępność zapasów interwencyjnych
Inną kwestią regulowaną przez dyrektywę 2009/119/WE jest kwestia dostępności zapasów.
Jednym z elementów dostępności zapasów jest ich dostępność fizyczna zdefiniowana w art. 2
lit. m dyrektywy jako rozwiązania przyjęte w zakresie umiejscowienia i transportu zapasów,
aby zapewnić ich uwolnienie lub skuteczne dostarczenie do użytkowników końcowych i na
rynki, w terminach i na warunkach sprzyjających łagodzeniu zaistniałych problemów
w zaopatrzeniu.
Wiele miejsca zagadnieniu dostępności zapasów poświęcają motywy dyrektywy
2009/119/WE. W motywie 8 prawodawca europejski stwierdza m.in., iż dostępność zapasów
naftowych oraz zabezpieczenie dostaw energii stanowią kluczowe elementy bezpieczeństwa
publicznego państw członkowskich i Wspólnoty. W szczególności zaś istnienie we
Wspólnocie krajowych central zapasów (KCZ) pozwala zbliżyć się do osiągnięcia tych
celów. W motywie 11 podkreśla się, iż: „państwa członkowskie powinny zapewnić pełną
dostępność wszystkich zapasów, których przechowywanie jest określone przez
prawodawstwo wspólnotowe. Aby zagwarantować tę dostępność, nie powinny istnieć żadne
ograniczenia prawa własności tych zapasów, które mogłyby utrudniać ich wykorzystanie
w przypadku zakłóceń w dostawach ropy naftowej...”. Innym środkiem służącym zwiększaniu
bezpieczeństwa dostaw we Wspólnocie są ustanawiane decyzjami państw członkowskich
zapasy specjalne, które powinny mieć odrębny status prawny, zapewniający ich całkowitą
dostępność w przypadku wystąpienia kryzysu (motyw 15). Natomiast zapasy interwencyjne
niebędące zapasami specjalnymi powinny podlegać zwiększonym wymogom w zakresie
nadzoru, a w niektórych przypadkach należy nałożyć na państwa członkowskie obowiązek
informowania o środkach zarządzania dostępnością zapasów interwencyjnych oraz
o wszelkich zmianach w ustaleniach dotyczących utrzymywania tych zapasów (motyw 17).
W związku z powyższym art. 5 ust. 1 dyrektywy 2009/119/WE nakłada na państwa
członkowskie obowiązek zapewnienia, aby zapasy interwencyjne i zapasy specjalne były
14
dostępne w każdym czasie, w tym również dostępne fizycznie, do celów niniejszej
dyrektywy. Państwa członkowskie winny ustalić sposoby identyfikacji, księgowania i kontroli
tych zapasów, aby umożliwić sprawdzanie ich stanu w każdej chwili. Temu celowi służą
również regulacje w zakresie rejestru zapasów (art. 6 – w zakresie zapasów
interwencyjnych oraz art. 10 ust. 1 w zakresie zapasów specjalnych). Art. 6 ust. 1 wymaga,
aby każde państwo członkowskie utrzymywało stale aktualizowany oraz szczegółowy rejestr
wszystkich przechowywanych na jego rzecz zapasów interwencyjnych, które nie stanowią
zapasów specjalnych. Rejestr ten powinien zawierać w szczególności informacje konieczne
do dokładnego umiejscowienia składu, rafinerii lub magazynu, w których znajdują się
przedmiotowe zapasy, a także informacje dotyczące ich ilości, ich właściciela oraz ich
charakteru według kategorii określonych w pkt 3.1 akapit pierwszy załącznika C do
rozporządzenia (WE) nr 1099/2008. Przepisy ust. 2 i 3 nakładają na państwa członkowskie
obowiązek przekazywania KE odpisów tego rejestru. Dyrektywa przewiduje analogiczne
rozwiązania w zakresie zapasów specjalnych (art. 10 ust. 1).
Art. 5 ust. 2 dyrektywy 2009/119/WE nakłada ponadto na państwa członkowskie m.in.
obowiązek podejmowania wszelkich niezbędnych środków, aby zapobiec wszelkim
przeszkodom i utrudnieniom, które mogłyby ograniczać dostępność zapasów interwencyjnych
i zapasów specjalnych.
W art. 9 ust. 5 dyrektywa 2009/119/WE przewiduje, iż państwo członkowskie, na rzecz
którego przechowywane są zapasy specjalne mniejsze niż 30 dni, sporządza sprawozdanie
roczne, w którym analizuje środki podjęte przez jego organy krajowe, aby zapewnić
i zweryfikować dostępność, w tym dostępność fizyczną, jego zapasów interwencyjnych,
o których mowa w art. 5, i w tym samym sprawozdaniu dokumentuje rozwiązania
zastosowane, aby umożliwić państwu członkowskiemu kontrolowanie użytkowania tych
zapasów w przypadku zakłóceń w zaopatrzeniu w ropę naftową.
1.2.3.3. System zapasów interwencyjnych
Dyrektywa 2009/119/WE co do zasady pozostawia państwom członkowskim wybór systemu,
w jakim utrzymywane będą zapasy ropy naftowej i produktów naftowych: „na obecnym
etapie ilości zapasów, które mają być własnością KCZ lub państw członkowskich, należy
ustanowić na poziomie określonym przez każde z zainteresowanych państw członkowskich w
sposób niezależny i dobrowolny” (motyw 16).
15
Motyw 11 dyrektywy 2009/119/WE wskazuje jednakże, iż istnienie we Wspólnocie
krajowych centrali zapasów pozwala zbliżyć się do osiągnięcia celów w zakresie
dostępności zapasów naftowych oraz zabezpieczenia dostaw energii do państw
członkowskich i Wspólnoty. W motywie 14 ustawodawca europejski stwierdza natomiast, iż
własność dużej części zapasów, należąca do państw członkowskich lub KCZ utworzonych
przez różne organy krajowe, powinna umożliwiać zwiększenie poziomu kontroli
i przejrzystości co najmniej w odniesieniu do tej części zapasów.
Ustawodawca europejski postrzega zatem systemy „państwowy” i „agencyjny” jako
najefektywniejsze w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.
Art. 7 dyrektywy 2009/119/WE przewiduje zatem, iż państwa członkowskie mogą tworzyć
krajowe centrale zapasów. W przypadku określonym w art. 8 ust. 2 dyrektywy, utworzenie
KCZ jest jednak obowiązkowe.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 dyrektywy 2009/119/WE, KCZ przybiera postać organu lub
agendy, których celem nie jest osiąganie zysku i które działają w interesie ogólnym oraz które
nie są uznawane za podmiot gospodarczy. Dyrektywa zakłada, że każde z państw
członkowskich nie może mieć więcej niż jedną KCZ. Głównym celem KCZ jest nabywanie,
utrzymywanie i zbywanie zapasów naftowych zgodnie z celami dyrektywy 2009/119/WE lub
umowami międzynarodowymi dotyczącymi utrzymywania zapasów naftowych. Jest to jedyny
organ lub agenda, którym można przyznać uprawnienia do nabywania lub zbywania zapasów
specjalnych.
Stosownie zaś do treści art. 8 ust. 1 dyrektywy 2009/119/WE, w celu wypełnienia
obowiązków z niej wynikających, każde państwo członkowskie zapewnia wszystkim
podmiotom, na które nakłada obowiązek przechowywania zapasów, prawo zlecenia
przynajmniej części tych zadań i według uznania tego podmiotu, wyłącznie:
a)
KCZ państwa członkowskiego, na rzecz którego są przechowywane takie zapasy,
b)
co najmniej jednej KCZ innych państw członkowskich UE spośród tych, które
uprzednio zadeklarowały chęć przechowywania takich zapasów, pod warunkiem że
zlecenie takie zostało uprzednio zatwierdzone przez państwo członkowskie, na rzecz
którego są przechowywane takie zapasy, jak i przez wszystkie państwa członkowskie,
na których terytoriach przechowywane będą zapasy,
c)
innym podmiotom mającym nadwyżki zapasów lub dostępne pojemności magazynowe
poza terytorium państwa członkowskiego, na rzecz którego przechowywane są zapasy
16
w Unii Europejskiej, pod warunkiem że zlecenie takie zostało uprzednio zatwierdzone
przez państwo członkowskie, na rzecz którego są przechowywane dane zapasy, jak
i przez wszystkie państwa członkowskie, na terytoriach których przechowywane będą
zapasy, lub
d)
innym podmiotom mającym nadwyżki zapasów lub dostępne pojemności magazynowe
na terytorium państwa członkowskiego, na rzecz którego zapasy są przechowywane,
pod warunkiem że państwo członkowskie zostało uprzednio poinformowane o takim
zleceniu.
W związku z powyższym, art. 7 ust. 4 dyrektywy 2009/119/WE zobowiązuje państwa
członkowskie, w których funkcjonuje KCZ, do nałożenia na nią, do celów art. 8 ust. 1 i 2,
obowiązku publikowania:
a)
w sposób ciągły – wyczerpujących informacji, w podziale na kategorie produktów, na
temat ilości zapasów, co do których może podjąć zobowiązanie do utrzymywania ich
na rzecz podmiotów gospodarczych lub, w odpowiednich przypadkach, na rzecz
zainteresowanych KCZ,
b)
z co najmniej 7-miesięcznym wyprzedzeniem – warunków, na jakich jest skłonna
świadczyć usługi związane z utrzymywaniem zapasów na rzecz podmiotów
gospodarczych. Warunki, na jakich usługi te mogą być świadczone, łącznie
z warunkami dotyczącymi harmonogramów, mogą również zostać określone przez
właściwe organy krajowe lub w wyniku procedury konkursowej, której celem jest
wyłonienie najlepszej oferty podmiotów gospodarczych lub, w odpowiednich
przypadkach, zainteresowanych KCZ.
KCZ
przyjmują
tak
zlecane
zadania
na
obiektywnych,
przejrzystych
i niedyskryminacyjnych warunkach. Kwoty płacone przez podmioty gospodarcze z tytułu
usług KCZ nie mogą przewyższać pełnych kosztów świadczonych usług i nie mogą być
wymagane przed ustanowieniem zapasów. Jednakże KCZ może uzależnić przyjęcie zlecenia
od tego, czy podmiot gospodarczy przedstawi gwarancję lub inną formę zabezpieczenia.
Z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/119/WE wynika ponadto, iż takie zlecenia mogą zostać
obciążone przez państwo członkowskie limitami lub warunkami. Każde państwo
członkowskie może ograniczyć prawo do zlecania w odniesieniu do tych podmiotów, na które
nakłada lub nałożyła obowiązek przechowywania zapasów. Jednakże w przypadku gdy
ograniczenia takie ograniczają prawo podmiotu do wielkości mniejszych niż 10% wielkości
17
nałożonego na niego obowiązku przechowywania, dane państwo członkowskie zapewnia
utworzenie KCZ, która zobowiązana jest przyjąć zlecenia w odniesieniu do wielkości
koniecznej do zapewniania prawa podmiotu gospodarczego do zlecania co najmniej 10%,
a do dnia 31 grudnia 2017 r. co najmniej 30% wielkości nałożonego na niego obowiązku
(art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/119/WE).
Niezależnie od powyższych regulacji państwo członkowskie może nałożyć na podmiot
gospodarczy obowiązek zlecenia KCZ przynajmniej części nałożonego na niego
obowiązku (art. 8 ust. 3 dyrektywy 2009/119/WE).
1.2.3.4. Zapasy specjalne
W postanowieniach art. 9–10 dyrektywa 2009/119/WE wprowadza nową kategorię zapasów
interwencyjnych – zapasy specjalne, których tworzenie odbywa się zgodnie z określoną
w dyrektywie procedurą, a obliczenie wielkości zgodnie z uregulowaną w niej metodologią.
Każde państwo członkowskie może zobowiązać się do utrzymywania zapasów specjalnych na
minimalnym poziomie wyrażonym w liczbie dni zużycia, zgodnie z warunkami określonymi
w artykule 9 dyrektywy 2009/119/WE. Zapasy specjalne muszą stanowić własność państwa
członkowskiego lub utworzonej przez nie KCZ i być utrzymywane na terytorium Unii
Europejskiej (art. 9 ust. 1). Każde państwo członkowskie może określić produkty
ropopochodne, które wchodzą w skład zapasów specjalnych, przy uwzględnieniu kategorii
produktów określonych w dyrektywie 2009/119/WE (art. 9 ust. 2 i 3). Jeżeli natomiast
państwo członkowskie nie podejmie zobowiązania do utrzymywania zapasów specjalnych
wynoszących co najmniej 30 dni, musi zapewnić określoną strukturę zapasów
interwencyjnych – co najmniej jedna trzecia obowiązkowej wielkości zapasów musi być
przechowywana w postaci produktów gotowych spełniających określone wymagania (art. 9
ust. 5). Obowiązkiem państwa członkowskiego jest również utrzymywanie stale
aktualizowanego
i szczegółowego rejestru wszystkich zapasów specjalnych
przechowywanych na jego terytorium, którego odpis powinien zostać przesłany KE na jej
wniosek w ciągu 15 dni (art. 10 ust. 1). Państwa członkowskie mają obowiązek podjęcia
niezbędnych środków w celu przyznania wszystkim zapasom specjalnym utrzymywanym lub
przewożonym na ich terytorium bezwarunkowego zabezpieczenia przed czynnościami
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2149
› Pobierz plik