eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2123
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822

2123

o swobodzie działalności  gospodarczej  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  672  i  675), tym samym 
odnosząc  je  do  każdego  rodzaju  działalności  gospodarczej,  nie  tylko  działalności 
o charakterze  usługowym.  Projekt  wpisuje  się  w  cel  dyrektywy  usługowej,  jakim  jest 
ograniczenie  formalności  do  niezbędnego  minimum  oraz  uproszczenie  procedur 
administracyjnych. 
Należy  podkreślić,  że  rozwijanie  nowych  technologii  informacyjno-komunikacyjnych 
pozytywnie wpływa na rozwój społeczeństwa cyfrowego, a tym samym przekłada się 
na innowacyjność i rozwój społeczeństwa.  
Ponadto  projekt  ustawy  będzie  miał  wpływ  na  zwiększenie  konkurencyjności 
gospodarki  i  rozwój  przedsiębiorczości,  ponieważ  skutkować  będzie  wprowadzeniem 
ułatwień  w  zakresie  podejmowania  i  wykonywania  działalności  gospodarczej.  Może 
wpłynąć  także  pozytywnie  na  pozycję  Polski  w  rankingach  międzynarodowych 
oceniających m.in. obciążenia biurokratyczne, np. w rankingu Doing Business.  
Standaryzacja niektórych wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych uprości 
procedury administracyjne i przyspieszy  ich  realizację.  Ułatwi  też  przedsiębiorcy 
uzyskanie  rozstrzygnięcia  administracyjnego.  Wprowadzenie  ustandaryzowanych 
wzorów pism w formie  dokumentów  elektronicznych  sprzyjać  będzie  przejrzystości 
prawa. Wzory pism będą zawierać wskazania, które załączniki mają być dołączone do 
wniosku,  co  znacząco  ułatwi  realizację  procedury.  Dzięki  przyspieszeniu  procedury 
zaoszczędzony  zostanie  czas  przedsiębiorców.  Skróceniu  ulegnie  czas  rozpatrywania 
wniosków przez organy właściwe w danej sprawie, ponieważ precyzyjne wskazanie we 
wniosku wymaganych danych oraz koniecznych do przedstawienia dokumentów 
ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków, a w konsekwencji – liczbę wniosków 
pozostawionych bez rozpatrzenia.  
Z  uwagi  na  powyższe,  projektowana regulacja powinna  również  przyczynić  się  do 
ograniczenia kosztów zarówno po stronie administracji publicznej, jak też obywateli.  
Należy  podkreślić,  że  regulacja  określi  precyzyjnie  podmioty  odpowiedzialne  za 
opracowanie wzorów pism w formie  dokumentów elektronicznych. Zgodnie z § 27 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  14  września  2011  r.  w  sprawie 
sporządzania  pism  w  formie  dokumentów  elektronicznych,  doręczania  dokumentów 
elektronicznych  oraz  udostępniania  formularzy,  wzorów  i  kopii  dokumentów 
elektronicznych (Dz. U. Nr 206, poz. 1216), zwanego dalej „rozporządzeniem 
w sprawie dokumentów elektronicznych”, w sytuacji  gdy  w  przepisach  prawa  został 

 
wskazany  organ  właściwy  do  określenia  wzoru,  przekazuje  on  odpowiedni  wzór 
dokumentu elektronicznego do centralnego repozytorium wzorów dokumentów 
elektronicznych (CRWD). W sytuacji  gdy  w  przepisach  prawa  nie  został  wskazany 
właściwy organ do określenia wzoru, każdy organ właściwy do załatwienia określonej 
sprawy może opracować i przekazać wzór pisma do CRWD. W praktyce pojawia się 
więc  kilka  lub  kilkanaście  wzorów  dokumentów  do  tych  samych  procedur 
administracyjnych,  realizowanych  przez  różne  organy.  W  przypadku  gdy  organem 
właściwym do załatwienia sprawy administracyjnej jest gmina, w CRWD może zostać 
zamieszczonych  nawet  2478  (liczba  gmin  w  Polsce)  różnych  wzorów  pism 
odnoszących  się  do  tej  samej  procedury,  w  zależności  od  gminy,  w  której  jest 
realizowana.  
Pozostawienie  całkowitej  swobody  w  definiowaniu  wzorów  pism  może  skutkować 
ponadto powielaniem prac oraz  zbędnym  wydatkowaniem  środków  publicznych 
i poświęcaniem czasu na podobne przedsięwzięcia. 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym upoważniono do zamieszczania w CRWD 
wzorów dokumentów dwa rodzaje organów: ministra właściwego do spraw przepisów 
regulujących daną procedurę oraz organy w rzeczywistości ją realizujące. Spowodowało 
to funkcjonowanie różnych wzorów dokumentów stosowanych w ramach tych samych 
procedur administracyjnych, realizowanych przez różne organy (np. wnioski w ramach 
procedury uzyskania  zezwolenia  na  sprzedaż  detaliczną  napojów  alkoholowych, 
regulowanej  ustawą  z  dnia  26  października  1982  r.  o  wychowaniu  w  trzeźwości 
i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi).  Przyjęte  rozwiązanie  pozwoli  zatem  na 
ograniczenie liczby wzorów pism funkcjonujących w obiegu prawnym w tych samych 
procedurach.  
Dzięki  przyjęciu  rozwiązań  wprowadzanych  projektowaną  ustawą  o  standaryzacji 
niektórych  wzorów  pism  w  procedurach  administracyjnych  wskazane  zostaną  organy 
odpowiedzialne  za  opracowanie  i  udostępnienie  jednolitych  wzorów pism w formie 
elektronicznej.  Powyższe  przyczyni  się  do  wzrostu  przejrzystości  systemu  prawnego 
dotyczącego podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej.  
Podmiot  będzie  mógł  skorzystać  z  formularza  elektronicznego,  który  pozwoli  na 
sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym 
repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych.  We  wzorze  wniosku  określone 
zostaną wszystkie wymogi, które podmiot musi spełnić oraz wymagane załączniki. Nie 

 
będzie zatem zmuszony do wyszukiwania wymagań określonych w przepisach prawa. 
Wszystkie  dane  konieczne  do  przekazania,  poświadczające  spełnianie  warunków 
określonych w przepisach prawa, zostaną precyzyjnie i w sposób przejrzysty wskazane 
w odpowiednim wzorze. 
Publikację  w  CRWD w ramach elektronicznej  platformy  usług  administracji  publicznej 
ePUAP, w Biuletynie  Informacji  Publicznej  właściwego  organu  centralnego  oraz  na 
stronie internetowej punktu kontaktowego (ePK), o którym mowa w  rozdziale 2a 
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zapewni art. 16a 
pkt  1  i  pkt  3  ustawy  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 
publiczne,  wprowadzony  ustawą  o  zmianie  ustawy  o  informatyzacji  działalności 
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.  
Złożenie ustandaryzowanych pism będzie możliwe zarówno w postaci papierowej, jak 
i elektronicznej, w zależności od wyboru wnioskodawcy.  
Przepisy ogólne, tj. art. 16 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności 
podmiotów realizujących  zadania  publiczne  (Dz.  U.  z  2013 r. poz. 235)  oraz art. 63 
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –  Kodeks  postępowania  administracyjnego  (Dz.  U. 
z 2013 r. poz. 267), stanowią,  że  wnioski lub inne pisma  w formie  dokumentów 
elektronicznych  przesyłane  będą  na  elektroniczną  skrzynkę  podawczą  właściwego 
podmiotu administracji publicznej. Wnioskodawca na adres elektroniczny wskazany we 
wniosku otrzyma poświadczenie odbioru dokumentu.  
Zgodnie z ww. przepisami wniosek lub inne pisma będą mogły być również złożone, 
osobiście  albo  wysłane  listem  poleconym,  także  pismem  zgodnym  z  wyżej 
wspomnianym  wzorem pisma w formie  dokumentu elektronicznego.  Organ  właściwy 
w sprawie  danej  procedury  zostanie  zobowiązany  do  potwierdzenia  tożsamości 
składającego  wniosek  lub  pismo i  potwierdzenia,  za  pokwitowaniem,  przyjęcia 
wniosku. 
W  związku  z  powyższym  do  projektu  ustawy  nie  wprowadzono  przepisów  ogólnych 
regulujących procedurę składania wniosku do właściwego organu.  
W  ramach  przedmiotowego  projektu  udostępnionych  zostanie  68  projektów wzorów 
pism do procedur administracyjnych określonych w 22 ustawach.  
Ww. rozwiązania zostaną wprowadzone w następujących ustawach: 

 
1)  w  ustawie  z  dnia  26  października  1982  r.  o  wychowaniu  w  trzeźwości 
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, 405 oraz z 2013 r. 
poz. 1563): 
–  nowy wzór wniosku o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami 
alkoholowymi (art. 9 ust. 4),  
–  wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wyprzedaż  posiadanych  zapasów 
napojów alkoholowych (art. 95 ust. 4a – wyprzedaż hurtowa), 
–  wzór  wniosku  o  wydanie  zezwolenia  na  sprzedaż  detaliczną  napojów 
alkoholowych (art. 18 ust. 6a), 
–  wzór  wniosku  o  wydanie  jednorazowego  zezwolenia  na  sprzedaż  napojów 
alkoholowych (art. 181 ust. 6), 
–  wzór  wniosku  o  wydanie  zezwolenia  na  sprzedaż  napojów  alkoholowych 
przedsiębiorcom,  których  działalność  polega  na  organizacji  przyjęć  (art.  181 
ust. 6), 
–  wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wyprzedaż  posiadanych, 
zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych  (art.  184  ust. 4 
 
– wyprzedaż detaliczna); 
2)  w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach 
(Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698, z późn. zm.): 
–  wzór  wniosku  o  wpis  do  rejestru  działalności  w  zakresie  przechowywania 
dokumentacji  osobowej  i  płacowej  pracodawców  o  czasowym  okresie 
przechowywania (art. 51c ust. 4), 
–  wzór  zaświadczenia  o  wpisie  do  rejestru  działalności  w zakresie 
przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym 
okresie przechowywania (art. 51f ust. 3); 
3)  w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409): 
–  wzór zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych (art. 31 ust. 2a); 
4)  w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. 
poz. 1137 i 1448 oraz z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611): 
–  wzór wniosku o wpis  do  rejestru  przedsiębiorców  produkujących  tablice 
rejestracyjne  zawierającego  oświadczenie  o posiadaniu certyfikatu wraz 
z danymi umożliwiającymi jego identyfikację (art. 75ab ust. 5), 

 
–  wzór  wniosku  o  zmianę  danych  zawartych  w  rejestrze  przedsiębiorców 
prowadzących stację kontroli pojazdów oraz wzór wniosku o wykreślenie z tego 
rejestru (art. 83a ust. 5a);  
5)  w  ustawie  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o  gospodarce  nieruchomościami  (Dz. U. 
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.): 
–  wzór  zaświadczenia,  że  program  studiów  wyższych  uwzględnia  minimalne 
wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny 
nieruchomości następuje na podstawie zaświadczenia uczelni (art. 177 ust. 4); 
6)  w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r.  o  usługach  turystycznych  (Dz. U. 2004 r. 
Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.): 
–  wzór  wniosku  o  wykreślenie  z  rejestru  organizatorów  turystyki  i  pośredników 
turystycznych (art. 7 ust. 5c), 
–  wzór zawiadomienia o zawieszeniu  wykonywania  działalności  organizatora 
turystyki  lub  pośrednika  turystycznego,  zawiadomienia  o  przedłużeniu 
zawieszenia (art. 7a ust. 2a), 
–  wzór  zgłoszenia  obiektu  do  ewidencji  innych  obiektów,  w  których  świadczone 
są usługi hotelarskie (art. 39 ust. 6), 
–  wzór informacji przedsiębiorcy o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju 
lub  kategorii  obiektu  hotelarskiego,  a  także  o  zakończeniu  świadczenia  usług 
hotelarskich  oraz  wzór  informacji  rolników  świadczących  usługi  hotelarskie 
w gospodarstwie rolnym o zakończeniu  świadczenia  usług  hotelarskich  (art.  39 
ust. 6); 
7)  w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013 r. 
poz. 963, 984 i 1611): 
–  wzór wniosku o nadanie uprawnień w zakresie wytwarzania, montażu, naprawy 
i modernizacji urządzeń technicznych (art. 9 ust. 3a); 
8)  w ustawie z dnia 18 stycznia 2001 r. o wyścigach konnych (Dz. U. Nr 11, poz. 86, 
z późn. zm.): 
–  wzór wniosku o wpis do rejestru organizatorów  wyścigów  konnych  (art.  16 
ust. 7a), 
–  wzór wniosku o wydanie pozwolenia na kierowanie stajnią wyścigową (art. 21b 
ust. 2a), 
–  wzór wniosku o wydanie licencji na trenowanie koni (art. 21c ust. 5a), 

 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: