Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2123
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822
2123
W obecnie obowiązującym stanie prawnym upoważniono do zamieszczania w CRWD
wzorów dokumentów dwa rodzaje organów: ministra właściwego do spraw przepisów
regulujących daną procedurę oraz organy w rzeczywistości ją realizujące. Spowodowało
to funkcjonowanie różnych wzorów dokumentów stosowanych w ramach tych samych
procedur administracyjnych, realizowanych przez różne organy. Przykładowo, na
wyprzedaż zapasów napojów alkoholowych w CRWD opublikowanych zostało
6 wzorów wniosku.
Wobec powyższego przyjęte w projektowanej regulacji rozwiązanie pozwoli na
ograniczenie liczby wzorów pism funkcjonujących w obiegu prawnym w tych samych
procedurach, co jest zgodne z jednym z podstawowych celów projektu.
W obecnym stanie prawnym ostateczna liczba funkcjonujących wzorów pism w postaci
dokumentów elektronicznych jest trudna do oszacowania, ponieważ część wzorów pism
w postaci dokumentów elektronicznych nie jest zamieszczana w CRWD przez organy,
które je opracowały. Wskazane powyżej dane dotyczą jedynie wzorów zamieszczonych
w CRWD. Oszacowanie liczby wzorów funkcjonujących w obrocie prawnym, z uwagi
na brak informacji o skali używania wzorów pism, które nie zostały opublikowane
w RWD, jest zatem niemożliwe do zrealizowania.
Przedmiotowy projekt regulacji jest pierwszym krokiem w celu uporządkowania
istniejącego stanu rzeczy, dlatego że wskazuje precyzyjnie organy odpowiedzialne za
opracowanie wzorów pism. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia
w sprawie dokumentów elektronicznych, w sytuacji gdy w przepisach prawa został
wskazany organ właściwy do określenia wzoru, przekazuje on odpowiedni wzór
dokumentu elektronicznego do CRWD. W związku powyższym określenie przepisami
prawa organów odpowiedzialnych za opracowanie wzorów skutkować powinno
umieszczeniem tych wzorów pism w CRWD. Zastosowanie takiego rozwiązania
pozwoli na zwiększenie pewności prawnej obywateli.
Zakres informacji zawartych w obecnie funkcjonujących formularzach, jak i zakres
informacji w projektowanych formularzach, nie powinien się różnić, ponieważ
wyznaczany jest on przepisami ustaw regulujących daną procedurę.
W rzeczywistości wzory pism mogą być jednak różnorodne, ponieważ istnieje ryzyko
stosowania przez organy administracji dowolności przy ich opracowywaniu. W związku
z tym, że nie wszystkie wzory pism zamieszczone zostały w CRWD, nie można
jednoznacznie określić, jakimi elementami wzory dla danej procedury mogą się różnić.
22
Może to być, np. mało istotna różnica polegająca na odmiennym układzie rubryk,
nazwie wniosku czy instytucji, do której kierowany jest wniosek (w aktualnie
obowiązujących wzorach pism często występuje nazwa urzędu, który opracował
określony wzór pisma, a nie organu), jak i zasadnicza informacja, np. co do zakresu
przedmiotowego wniosku czy dołączanych załączników.
Wobec powyższego, ustandaryzowanie wzorów pism ma na celu zminimalizowanie
ryzyka dowolności przy opracowywaniu wzorów pism przez organy.
Projektowane wzory zawierać będą także listę podmiotów, do których może być
skierowany wniosek, tj. nazwy wszystkich urzędów miast w Polsce, które są
odpowiedzialne za realizację danej procedury lub nazwy rodzajowe danego organu, np.
urząd miasta.
W toku prac nad projektem przedmiotowej ustawy projekty wzorów pism podlegają
indywidualnym konsultacjom z każdym resortem w celu opracowania jak najlepszych
wzorów pism, zarówno pod względem merytorycznym, technicznym, jak i graficznym.
Pozwoli to na udostępnienie wzorów pism przejrzystych, przyjaznych dla użytkownika
i łatwych do wypełnienia. Intencją projektodawcy jest jak najszersze udostępnienie tych
wzorów i upowszechnienie stosowania standardowych wzorów pism w toku realizacji
procedur administracyjnych.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na efektywność pracy.
Redukcja obowiązków związanych z poszukiwaniem formularzy w sieci, przeglądem
aktów prawnych oraz wysyłką wniosków pozwoli pracownikom na wykorzystanie tego
czasu na działania związane z rozwojem przedsiębiorstwa.
Wprowadzenie projektowanych rozwiązań powinno skutkować, po stronie
przedsiębiorców i obywateli, zmniejszeniem czasu potrzebnego na kontakt
z podmiotami realizującymi zadania publiczne, a w konsekwencji zmniejszeniem
kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Trudno jest jednak określić, czy zwiększenie
efektywności działania przedsiębiorstw w tym zakresie będzie miało wpływ na
zwiększenie zatrudnienia.
Nie przewiduje się również bezpośredniego wpływu na zatrudnienie w podmiotach
realizujących zadania publiczne, chociaż elektronizacja może pośrednio wpłynąć na
23
zmniejszenie obciążenia pracą przy obsłudze wniosków, co umożliwi bardziej
elastyczne zarządzanie kadrami.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
VII. Wpływ regulacji na środowisko naturalne
Dodatkowo oszacowane korzyści dla środowiska na podstawie wyliczeń
(http://c.environmentalpaper.org) przy założeniu wagi kartki papieru na 5 g, a wagi
koperty 15 g oraz całkowitej liczbie wniosków powyżej 200 000 rocznie wyniosą:
Całkowita waga papieru
9 ton
Zużycie drewna rocznie
34 ton
Zużycie energii
85 869 Kw/h
Zużycie wody
778 587 litrów
Równowartość emisji CO2
22 866 kg
VIII. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
24
wzorów dokumentów dwa rodzaje organów: ministra właściwego do spraw przepisów
regulujących daną procedurę oraz organy w rzeczywistości ją realizujące. Spowodowało
to funkcjonowanie różnych wzorów dokumentów stosowanych w ramach tych samych
procedur administracyjnych, realizowanych przez różne organy. Przykładowo, na
wyprzedaż zapasów napojów alkoholowych w CRWD opublikowanych zostało
6 wzorów wniosku.
Wobec powyższego przyjęte w projektowanej regulacji rozwiązanie pozwoli na
ograniczenie liczby wzorów pism funkcjonujących w obiegu prawnym w tych samych
procedurach, co jest zgodne z jednym z podstawowych celów projektu.
W obecnym stanie prawnym ostateczna liczba funkcjonujących wzorów pism w postaci
dokumentów elektronicznych jest trudna do oszacowania, ponieważ część wzorów pism
w postaci dokumentów elektronicznych nie jest zamieszczana w CRWD przez organy,
które je opracowały. Wskazane powyżej dane dotyczą jedynie wzorów zamieszczonych
w CRWD. Oszacowanie liczby wzorów funkcjonujących w obrocie prawnym, z uwagi
na brak informacji o skali używania wzorów pism, które nie zostały opublikowane
w RWD, jest zatem niemożliwe do zrealizowania.
Przedmiotowy projekt regulacji jest pierwszym krokiem w celu uporządkowania
istniejącego stanu rzeczy, dlatego że wskazuje precyzyjnie organy odpowiedzialne za
opracowanie wzorów pism. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia
w sprawie dokumentów elektronicznych, w sytuacji gdy w przepisach prawa został
wskazany organ właściwy do określenia wzoru, przekazuje on odpowiedni wzór
dokumentu elektronicznego do CRWD. W związku powyższym określenie przepisami
prawa organów odpowiedzialnych za opracowanie wzorów skutkować powinno
umieszczeniem tych wzorów pism w CRWD. Zastosowanie takiego rozwiązania
pozwoli na zwiększenie pewności prawnej obywateli.
Zakres informacji zawartych w obecnie funkcjonujących formularzach, jak i zakres
informacji w projektowanych formularzach, nie powinien się różnić, ponieważ
wyznaczany jest on przepisami ustaw regulujących daną procedurę.
W rzeczywistości wzory pism mogą być jednak różnorodne, ponieważ istnieje ryzyko
stosowania przez organy administracji dowolności przy ich opracowywaniu. W związku
z tym, że nie wszystkie wzory pism zamieszczone zostały w CRWD, nie można
jednoznacznie określić, jakimi elementami wzory dla danej procedury mogą się różnić.
22
Może to być, np. mało istotna różnica polegająca na odmiennym układzie rubryk,
nazwie wniosku czy instytucji, do której kierowany jest wniosek (w aktualnie
obowiązujących wzorach pism często występuje nazwa urzędu, który opracował
określony wzór pisma, a nie organu), jak i zasadnicza informacja, np. co do zakresu
przedmiotowego wniosku czy dołączanych załączników.
Wobec powyższego, ustandaryzowanie wzorów pism ma na celu zminimalizowanie
ryzyka dowolności przy opracowywaniu wzorów pism przez organy.
Projektowane wzory zawierać będą także listę podmiotów, do których może być
skierowany wniosek, tj. nazwy wszystkich urzędów miast w Polsce, które są
odpowiedzialne za realizację danej procedury lub nazwy rodzajowe danego organu, np.
urząd miasta.
W toku prac nad projektem przedmiotowej ustawy projekty wzorów pism podlegają
indywidualnym konsultacjom z każdym resortem w celu opracowania jak najlepszych
wzorów pism, zarówno pod względem merytorycznym, technicznym, jak i graficznym.
Pozwoli to na udostępnienie wzorów pism przejrzystych, przyjaznych dla użytkownika
i łatwych do wypełnienia. Intencją projektodawcy jest jak najszersze udostępnienie tych
wzorów i upowszechnienie stosowania standardowych wzorów pism w toku realizacji
procedur administracyjnych.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na efektywność pracy.
Redukcja obowiązków związanych z poszukiwaniem formularzy w sieci, przeglądem
aktów prawnych oraz wysyłką wniosków pozwoli pracownikom na wykorzystanie tego
czasu na działania związane z rozwojem przedsiębiorstwa.
Wprowadzenie projektowanych rozwiązań powinno skutkować, po stronie
przedsiębiorców i obywateli, zmniejszeniem czasu potrzebnego na kontakt
z podmiotami realizującymi zadania publiczne, a w konsekwencji zmniejszeniem
kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Trudno jest jednak określić, czy zwiększenie
efektywności działania przedsiębiorstw w tym zakresie będzie miało wpływ na
zwiększenie zatrudnienia.
Nie przewiduje się również bezpośredniego wpływu na zatrudnienie w podmiotach
realizujących zadania publiczne, chociaż elektronizacja może pośrednio wpłynąć na
23
zmniejszenie obciążenia pracą przy obsłudze wniosków, co umożliwi bardziej
elastyczne zarządzanie kadrami.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
VII. Wpływ regulacji na środowisko naturalne
Dodatkowo oszacowane korzyści dla środowiska na podstawie wyliczeń
(http://c.environmentalpaper.org) przy założeniu wagi kartki papieru na 5 g, a wagi
koperty 15 g oraz całkowitej liczbie wniosków powyżej 200 000 rocznie wyniosą:
Całkowita waga papieru
9 ton
Zużycie drewna rocznie
34 ton
Zużycie energii
85 869 Kw/h
Zużycie wody
778 587 litrów
Równowartość emisji CO2
22 866 kg
VIII. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2123 › Pobierz plik