eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych

projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2123
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822

2123

– 10 – 
5) 
w art. 29 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: 
„2a.  Minister  właściwy  do  spraw  rybołówstwa  określi  wzór  wniosku  o  wydanie 
zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, oraz wzór wniosku o zmianę zezwolenia, w formie 
dokumentów elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. 
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.”. 
Art. 18.  W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach 
rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 18j dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
„3.  Minister  właściwy  do  spraw  pracy  określi  wzór  wniosku  o  zmianę  wpisu 
w rejestrze, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 
2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne 
(Dz. U. z 2013 r. poz. 235).”; 
2) 
art. 18m otrzymuje brzmienie: 
„Art.  18m.  1.  Marszałek  województwa  wykreśla,  w  drodze  decyzji,  podmiot 
wpisany do rejestru w przypadku: 
1) 
wniosku podmiotu; 
2) 
postawienia przedsiębiorcy w stan likwidacji lub upadłości; 
3) 
wydania decyzji, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności 
gospodarczej; 
4) 
nieprowadzenia  agencji  zatrudnienia,  w  zakresie  pośrednictwa  pracy,  doradztwa 
personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej, w okresie dwóch 
kolejnych lat, stwierdzonego na podstawie informacji, o której mowa w art. 19f; 
5) 
naruszenia przez podmiot warunków prowadzenia agencji zatrudnienia 
określonych w art. 19 pkt 2 i 3, art. 19b–19d oraz art. 85 ust. 2–5; 
6) 
nieusunięcia  przez  podmiot,  w  wyznaczonym  terminie,  naruszeń  warunków 
prowadzenia agencji zatrudnienia określonych  w  art.  19 pkt 1, art. 19e, art. 19g 
i art. 19h; 
7) 
złożenia  przez  podmiot  oświadczenia,  o  którym  mowa  w art. 18e ust. 2 pkt 1 
i ust. 3, lub przekazania informacji, o których mowa w art. 19e pkt 1, niezgodnych 
ze stanem faktycznym; 
                                                 
13)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 675, 829, 1291, 
1623, 1645 i 1650. 
– 11 – 
8) 
niezgodności danych w  rejestrze ze stanem faktycznym po uprzednim  wezwaniu 
podmiotu do złożenia wyjaśnień w tej sprawie w terminie 7 dni od dnia otrzymania 
wezwania; 
9) 
powierzania, na podstawie przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, 
wykonywania  pracy  cudzoziemcom  przebywającym  bez  ważnego  dokumentu 
uprawniającego do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 
2.  Minister  właściwy  do  spraw  pracy  określi  wzór wniosku, o którym mowa 
w ust. 1 pkt 1, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 
17 lutego  2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 
publiczne.”; 
3) 
w art. 19i dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 
„4.  Minister  właściwy  do  spraw  pracy  określi  wzór  zawiadomienia,  o  którym 
mowa w ust. 1, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 
17 lutego  2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 
publiczne.”. 
Art. 19. W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 
z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
po art. 22c dodaje się art. 22ca w brzmieniu: 
„Art.  22ca.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi  uniwersalny  wzór 
pisma w formie dokumentu elektronicznego oraz udostępni go na zasadach określonych 
w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów 
realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235). 
2. W przypadku nieudostępnienia przez właściwy organ określonego na podstawie 
odrębnych przepisów wzoru pisma w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne, właściwy organ przyjmuje do rozpatrzenia pismo złożone zgodnie ze 
wzorem określonym na podstawie ust. 1.”; 
2) 
w art. 65 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Oświadczenie  składa  się  do  organu  prowadzącego  rejestr  działalności 
regulowanej.”. 
                                                 
14)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 675, 983, 1036, 
1238, 1304 i 1650. 
– 12 – 
Art. 20.  W ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych 
z eksploatacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 1162) w art. 31 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
„3. Minister właściwy do spraw środowiska określi wzór zawiadomienia, o którym 
mowa w ust. 1, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 
17 lutego  2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 
publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).”. 
Art. 21.  W  ustawie  z  dnia  3  października  2008  r.  o  udostępnianiu  informacji 
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach 
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i 1238) w art. 73 dodaje się ust. 3 
w brzmieniu: 
„3. Minister właściwy do spraw środowiska określi wzór wniosku, o którym mowa 
w ust. 1, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 
2005 r. o informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne 
(Dz. U. z 2013 r. poz. 235).”. 
Art. 22. W ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455) 
wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 26 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 
„4.  Minister właściwy  do spraw rolnictwa określi wzór wniosku, o którym mowa 
w ust.  1,  zawierającego  oświadczenie,  o  którym  mowa w ust. 2,  oraz wzór wniosku 
o zmianę  danych  w  rejestrze,  w  formie  dokumentów  elektronicznych  w  rozumieniu 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).”; 
2) 
w art. 50 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 
„4. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi wzór wniosku, o którym mowa 
w ust.  1,  zawierającego  oświadczenie,  o  którym  mowa w ust. 2,  oraz wzór wniosku 
o zmianę  danych  w  rejestrze,  w  formie  dokumentów  elektronicznych  w  rozumieniu 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne.”; 
3) 
w art. 52 po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu: 
„5a. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi wzór wniosku, o którym mowa 
w  ust.  4,  zawierającego  oświadczenie,  o  którym  mowa w ust. 5,  oraz wzór wniosku 
o zmianę  danych  w  rejestrze,  w  formie  dokumentów  elektronicznych w rozumieniu 
– 13 – 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne.”; 
4) 
w art. 68 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 
„4. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi wzór wniosku, o którym mowa 
w ust. 1,  zawierającego  oświadczenie,  o  którym  mowa w ust. 2,  oraz wzór wniosku 
o zmianę  danych  w  rejestrze,  w  formie  dokumentów  elektronicznych  w  rozumieniu 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne.”; 
5) 
w art. 70 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: 
„4a. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi wzór wniosku, o którym mowa 
w  ust.  3,  zawierającego  oświadczenie,  o  którym  mowa w ust. 4,  oraz wzór wniosku 
o zmianę  danych  w  rejestrze,  w  formie  dokumentów elektronicznych w rozumieniu 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 
zadania publiczne.”. 
Art. 23.  Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4 
ustawy wymienionej w art. 1,  zachowują  moc  do  dnia  wejścia  w  życie  przepisów 
wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4  ustawy wymienionej w art. 1, 
w brzmieniu  nadanym  niniejszą  ustawą,  nie  dłużej  jednak  niż  przez  6  miesięcy  od  dnia 
wejścia w życie niniejszej ustawy. 
Art. 24. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11-01-DG 
UZASADNIENIE 
 
Podstawowym celem projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism 
w procedurach administracyjnych jest uproszczenie otoczenia prawnego i stworzenie 
ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.  
Projektowana regulacja nałoży na właściwe organy obowiązek określenia wzorów pism 
w formie  dokumentów  elektronicznych.  Mając  na  względzie  potrzebę  elektronizacji 
procedur administracyjnych,  proponuje  się  wprowadzenie  we wskazanych ustawach 
szczegółowych  przepisu  nakładającego  na  właściwe  organy  obowiązek  udostępnienia 
wnioskodawcy wzoru pisma w formie dokumentu elektronicznego. 
Standaryzacja  wzorów  pism  w  procedurach  administracyjnych  umożliwi 
przeprowadzenie procesu elektronizacji tych procedur. Wprowadzone zostaną jednolite 
w skali  kraju wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych, 
w szczególności wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę 
danych  w  zezwoleniu  lub  w  rejestrze,  o  wydanie  licencji  czy  zgłoszenia  danej 
działalności właściwemu organowi. 
Określenie  wzorów  pism  w  formie  dokumentów elektronicznych stanowi krok 
w kierunku  pełnej  elektronizacji  procedur  administracyjnych.  Pozwoli  to  na 
podwyższenie standardu usług świadczonych przez administrację publiczną. Przyczyni 
się do usprawnienia e-administracji.  
Elektronizacja  procedur  pozytywnie  wpłynie  także  na  szybkość  postępowań 
i efektywność  procedur  administracyjnych  oraz  zmniejszy  obciążenia  administracyjne 
obywateli  i  przedsiębiorców.  Przyczyni  się  również  do  poprawy  jakości  kontaktu 
między  administracją  a  obywatelem.  Standaryzacja  wzorów  pism  jest  elementem 
niezbędnym dla docelowej elektronizacji procedur administracyjnych.  
Ponadto  przedmiotowy  projekt  związany  jest  z  realizacją  przyjętych  przez  Polskę 
zobowiązań  wynikających  z  dyrektywy  2006/123/WE  o  usługach  na  rynku 
wewnętrznym,  w  szczególności  z  art.  8,  który  stanowi,  że  „Państwa  Członkowskie 
zapewniają,  aby  wszelkie  procedury  i  formalności  dotyczące  podejmowania 
i prowadzenia  działalności  usługowej  były  łatwe  do  wypełnienia  na  odległość  oraz 
drogą elektroniczną przez pojedynczy punkt kontaktowy i w odpowiednich właściwych 
organach”. Polska,  implementując  przedmiotową  regulację,  wprowadziła  dodatkowo 
przepisy o pojedynczym punkcie kontaktowym do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. 
 
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: