Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym
projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2107
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2107
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Przepisy rozdziału pierwszego projektu ustawy o powiecie metropolitalnym przesądzają
o charakterze prawnym powiatu metropolitalnego. Powoływana ustawą jednostka samorządu
terytorialnego szczebla powiatowego, będzie wykonywała zadania publiczne we własnym imieniu i
na własną odpowiedzialność. Powiat metropolitalny będzie posiadał osobowość prawną, a jego
samodzielność będzie podlegała ochronie sądowej. Zakres działania powiatu metropolitalnego nie
będzie naruszał samodzielności tworzących go gmin oraz powiatów (gmin wykonujących zadania
powiatu), z wyjątkiem zadań przekazanych ustawami szczególnymi. Organy powiatu
metropolitalnego nie stanowią wobec gmin i powiatów organów nadzoru lub kontroli oraz nie są
organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Zachowane więc zostają,
wynikające z konstytucji, zasady domniemania kompetencji gminy i ochrony samodzielności
jednostek samorządu terytorialnego.
Powiaty metropolitalne będą tworzone w drodze rozporządzenia wydanego przez Radę Ministrów,
które określi również ich nazwy i siedziby władz. Wydanie rozporządzenia będzie mogło nastąpić z
inicjatywy Rady Ministrów lub na wniosek zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
Zawarte w projekcie wytyczne do wydania rozporządzenia określają, iż obszar powiatu
metropolitalnego powinien być możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny.
Ustalając granice Rada Ministrów powinna uwzględnić więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe
oraz zapewnić zdolność do wykonywania zadań publicznych. Takie same zasady przewidziano dla
łączenia, dzielenia, znoszenia powiatów metropolitalnych i zmiany ich granic. Projekt ustawy
przewiduje również szczegółowy tryb przeprowadzania konsultacji społecznych poprzedzających
wydanie rozporządzenia. Samorządy, które wejdą w skład powiatu metropolitalnego będą miały
odpowiedni okres czasu na przygotowanie się do nowego podziału kompetencji. Utworzenie nowej
jednostki administracyjnej będzie następowało z pierwszym dniem roku budżetowego, co umożliwi
samorządom planowanie dochodów i wydatków z uwzględnieniem podziału zadań pomiędzy gminy
(miasta) i powiat metropolitalny. Zaproponowane rozwiązania są analogiczne do przyjętych w
obowiązującej ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
Rozdział 2. Zakres działania i zadania powiatu metropolitalnego
Przepisy rozdziału drugiego projektu ustawy określają zakres działania i zadania powiatu
metropolitalnego. Projektodawcy proponują przeniesienie na szczebel metropolitalny zadań
ponadlokalnych, kluczowych dla rozwoju całej aglomeracji, których efektywne wykonywanie
25
przekracza możliwości poszczególnych miast oraz związków komunalnych. Przewidziany
w projekcie zakres kompetencji nie jest więc przeniesieniem wprost zadań wymienionych
w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zadania powiatowe - związane z
bieżącą obsługą obywateli - które powinny być wykonywane „najbliżej mieszkańców” pozostaną w
gestii miast na prawach powiatu. Ś rodki finansowe, które obecnie są wydatkowane na realizacje
zadań powiatowych, zostaną podzielone proporcjonalnie do kosztów wykonywanych zadań,
pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go miasta na prawach powiatu. Rozwiązanie to jest
zgodne z zasadą subsydiarności.
W art. 8 ust. 1 przewidziano następujący katalog zadań powiatu metropolitalnego:
1) przyjęcie oraz realizowanie wspólnej strategii rozwoju powiatu metropolitalnego;
2) uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powiatu
metropolitalnego, stanowiącego wiążące wytyczne dla miast będących członkami powiatu
metropolitalnego w procesie tworzenia gminnych studiów uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych planów zagospodarowania przestrzennego;
3) organizację i wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu
metropolitalnego;
4) planowanie sieci i zarządzanie drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi na obszarze
powiatu metropolitalnego;
5) uchwalanie i realizację programów ochrony ś rodowiska, gospodarki wodno-ściekowej,
gospodarki odpadami na obszarze powiatu metropolitalnego;
6) uchwalenie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa
gazowe oraz uchwalenie planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla
powiatu metropolitalnego;
7) uchwalanie programów metropolitalnych w zakresie bezpieczeństwa publicznego i zrządzania
kryzysowego;
8) koordynowanie działań dla przedsięwzięć o znaczeniu ponadgminnym, wynikających ze strategii
rozwoju powiatu metropolitalnego;
9) tworzenie oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi o znaczeniu metropolitalnym;
10) opiniowanie projektów ustaw oraz innych aktów normatywnych odnoszących się do powiatu
metropolitalnego;
11) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, w szczególności z samorządem
województwa, a także organami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi w sprawach
powiatu metropolitalnego;
26
12) współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, a także organizacjami
społecznymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13) promocję powiatu metropolitalnego.
Odstępstwem od istniejących w porządku prawnym kompetencji powiatowych jest przewidziane w
art. 8 ust. 1 pkt 2 przyznanie powiatowi metropolitalnemu udziału w planowaniu przestrzennym. Do
zadań powiatu metropolitalnego należeć będzie uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego powiatu metropolitalnego. Studium to zawierać będzie wiążące
wytyczne dla gmin wchodzących w skład powiatu metropolitalnego w procesie tworzenia
gminnych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych
planów zagospodarowania przestrzennego. Przyznanie powiatowi metropolitalnemu uprawnienia do
uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie narusza
samodzielności planistycznej gmin, a jednocześnie umożliwia tworzenie planów zagospodarowania
przestrzennego z uwzględnieniem potrzeb aglomeracji. Koncepcja ta opiera się o istniejące
rozwiązania prawne, w których ustawodawca zobowiązał gminy do uwzględniania w studiach
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, istniejących strategii rozwoju
i planów zagospodarowania przestrzennego województw, uchwalanych przez samorządy
województw.
Autorzy projektu zakładają przekazanie powiatowi metropolitalnemu planowania i zarzadzania
siecią dróg o znaczeniu ponadlokalnym. W warunkach najbardziej zintegrowanych aglomeracji
będą to drogi o statusie wojewódzkim i krajowym, które zgodnie z obowiązującymi przepisami
pozostają w zarządzie prezydentów miast na prawach powiatu. Stosowną nowelizację ustawy o
drogach publicznych przewidziano w art. 69 projektu ustawy. Przyjęcie proponowanych zmian
umożliwi pozostawienie w zarządzie prezydentów miast obecnych dróg powiatowych, które na
terenie miast na prawach powiatu często obsługują ruch lokalny. Proponowany podział zadań
będzie wymagał również podziału pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go samorządy
środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie dróg.
Źródła dochodów powiatu metropolitalnego będą takie same jak istniejących powiatów.
Przewidziany w projekcie ustawy podział zadań pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go
miasta na prawach powiatu, będzie wymagał podziału wpływów z podatku od osób fizycznych oraz
z podatku od osób prawnych. Ś rodki te zostaną podzielone proporcjonalnie do kosztów
przekazanych zadań. Projekt ustawy przewiduje czasowe zwolnienie powiatu metropolitalnego oraz
wchodzących w jego skład gmin z wpłat z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji
27
ogólnej. Zwolnienie to będzie obejmowało pierwszych pięć lat od utworzenia powiatu
metropolitalnego. Niezbędne zmiany w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego przewidziano w art. 68 projektu.
Pozostałe rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy, dotyczące działań i zadań powiatu
metropolitalnego, są zbieżne z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
powiatowym.
Rozdział 3. Władze powiatu metropolitalnego
Rozdział trzeci projektu ustawy określa ustrój władz powiatu metropolitalnego. Projektodawcy
oparli rozwiązania dotyczące władz powiatu metropolitalnego na przepisach ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Pozwoli to na uniknięcie konfliktów
kompetencyjnych pomiędzy organami oraz precyzyjnie określa obowiązki członków władz powiatu
metropolitalnego. Liczebność organów oraz kompetencje rady zostały dostosowane do zakresu
działania i zadań przewidzianych w rozdziale 2 projektu ustawy.
Rada powiatu metropolitalnego będzie liczyła 15 radnych. Autorzy projektu radykalne zmniejszyli
liczbę radnych w stosunku do regulacji przewidzianych w ustawie o samorządzie powiatowym.
Rozwiązanie to ma przełamać partykularyzm lokalny radnych. Okręgi wyborcze w wyborach do
rady powiatu metropolitalnego będą przekraczać granice miast, a radni uzyskają silną legitymację
do reprezentowania interesu całej aglomeracji. Liczba radnych dostosowana jest do charakteru
zadań realizowanych przez powiat metropolitalny i pozostawienia wykonywania części typowych
kompetencji powiatowych w miastach na prawach powiatu. Z tego powodu przewidziano również
ograniczenie liczebności zarządu do 3 osób. Do przeprowadzania bezpośrednich wyborów do rady
powiatu metropolitalnego będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku
kodeks wyborczy.
Projektodawcy proponują połączenie funkcji starosty metropolitalnego z przewodniczącym rady.
Do wyboru starosty stosuje się przepisy analogiczne do przewidzianych w ustawie o samorządzie
powiatowym. Projekt ustawy zawiera przepis, zgodnie z którym starosta nie będzie mógł brać
udziału w głosowaniu rady dotyczącym jego interesu prawnego. Połączenie funkcji zapewni
stabilizację władzy wykonawczej, przy jednoczesnym zachowaniu uprawnień rady do kontroli
działań organów powiatu.
28
W sprawach stanowienia prawa miejscowego art. 42 projektu odsyła do rozdziału 4 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Rozdział 4. Mienie powiatu metropolitalnego
Rozdział czwarty projektu ustawy określa zasady nabywania mienia i dysponowania mieniem
powiatu metropolitalnego. Rozwiązania te są analogiczne do przepisów ustawy z dnia 5 czerwca
1998 r. o samorządzie powiatowym. Przeniesienie treści przepisów do projektu ma na celu
zapewnienie przejrzystości ustawy (bez konieczności stosowania odesłań) oraz dostosowanie jej
układu do już obowiązujących aktów prawnych.
Rozdział 5. Finanse powiatu metropolitalnego
Rozdział piąty projektu ustawy określa zasady prowadzenia gospodarki finansowej powiatu
metropolitalnego. Zaproponowane w projekcie rozwiązania są oparte o przepisy ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zmiany w stosunku do przepisów obowiązujących,
związane są z charakterem zadań wykonywanych przez powiat metropolitalny. Służby, inspekcje i
straże pozostawiono w kompetencji miast wchodzących w skład powiatu metropolitalnego.
Art. 49 projektu ustawy przesądza o tym, iż pierwszy budżet powiatu metropolitalnego ustala
regionalna izba obrachunkowa na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
Rozdział 6. Związki, stowarzyszenia i porozumienia
Rozdział szósty określa zasady udziału powiatu metropolitalnego w związkach i stowarzyszeniach
oraz zawierania porozumień. Powiat metropolitalny ułatwi administrowanie w centralnych miastach
aglomeracji, jednak nie obejmie całego funkcjonalnie powiązanego obszaru metropolitalnego. To
celowe rozwiązanie, ponieważ powiązania funkcjonalne w obrębie jednego obszaru
metropolitalnego mogą dotyczyć różnych zadań publicznych. Wpływ na charakter powiązań mają
takie czynniki jak rozległość obszaru metropolitalnego, infrastruktura drogowa, ilość i rodzaj
jednostek samorządu terytorialnego. Współpraca w formie związków, stowarzyszeń oraz
zawieranie porozumień z udziałem powiatu metropolitalnego ułatwi zaspokajanie zbiorowych
potrzeb mieszkańców i wesprze zrównoważony rozwój całego obszaru. Przepisy tego rozdziału
zbliżone są do obowiązujących rozwiązań prawnych dotyczących powiatów, które zmodyfikowano
tak, aby poszerzyć możliwości współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
29
Przepisy rozdziału pierwszego projektu ustawy o powiecie metropolitalnym przesądzają
o charakterze prawnym powiatu metropolitalnego. Powoływana ustawą jednostka samorządu
terytorialnego szczebla powiatowego, będzie wykonywała zadania publiczne we własnym imieniu i
na własną odpowiedzialność. Powiat metropolitalny będzie posiadał osobowość prawną, a jego
samodzielność będzie podlegała ochronie sądowej. Zakres działania powiatu metropolitalnego nie
będzie naruszał samodzielności tworzących go gmin oraz powiatów (gmin wykonujących zadania
powiatu), z wyjątkiem zadań przekazanych ustawami szczególnymi. Organy powiatu
metropolitalnego nie stanowią wobec gmin i powiatów organów nadzoru lub kontroli oraz nie są
organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Zachowane więc zostają,
wynikające z konstytucji, zasady domniemania kompetencji gminy i ochrony samodzielności
jednostek samorządu terytorialnego.
Powiaty metropolitalne będą tworzone w drodze rozporządzenia wydanego przez Radę Ministrów,
które określi również ich nazwy i siedziby władz. Wydanie rozporządzenia będzie mogło nastąpić z
inicjatywy Rady Ministrów lub na wniosek zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
Zawarte w projekcie wytyczne do wydania rozporządzenia określają, iż obszar powiatu
metropolitalnego powinien być możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny.
Ustalając granice Rada Ministrów powinna uwzględnić więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe
oraz zapewnić zdolność do wykonywania zadań publicznych. Takie same zasady przewidziano dla
łączenia, dzielenia, znoszenia powiatów metropolitalnych i zmiany ich granic. Projekt ustawy
przewiduje również szczegółowy tryb przeprowadzania konsultacji społecznych poprzedzających
wydanie rozporządzenia. Samorządy, które wejdą w skład powiatu metropolitalnego będą miały
odpowiedni okres czasu na przygotowanie się do nowego podziału kompetencji. Utworzenie nowej
jednostki administracyjnej będzie następowało z pierwszym dniem roku budżetowego, co umożliwi
samorządom planowanie dochodów i wydatków z uwzględnieniem podziału zadań pomiędzy gminy
(miasta) i powiat metropolitalny. Zaproponowane rozwiązania są analogiczne do przyjętych w
obowiązującej ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
Rozdział 2. Zakres działania i zadania powiatu metropolitalnego
Przepisy rozdziału drugiego projektu ustawy określają zakres działania i zadania powiatu
metropolitalnego. Projektodawcy proponują przeniesienie na szczebel metropolitalny zadań
ponadlokalnych, kluczowych dla rozwoju całej aglomeracji, których efektywne wykonywanie
25
przekracza możliwości poszczególnych miast oraz związków komunalnych. Przewidziany
w projekcie zakres kompetencji nie jest więc przeniesieniem wprost zadań wymienionych
w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zadania powiatowe - związane z
bieżącą obsługą obywateli - które powinny być wykonywane „najbliżej mieszkańców” pozostaną w
gestii miast na prawach powiatu. Ś rodki finansowe, które obecnie są wydatkowane na realizacje
zadań powiatowych, zostaną podzielone proporcjonalnie do kosztów wykonywanych zadań,
pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go miasta na prawach powiatu. Rozwiązanie to jest
zgodne z zasadą subsydiarności.
W art. 8 ust. 1 przewidziano następujący katalog zadań powiatu metropolitalnego:
1) przyjęcie oraz realizowanie wspólnej strategii rozwoju powiatu metropolitalnego;
2) uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powiatu
metropolitalnego, stanowiącego wiążące wytyczne dla miast będących członkami powiatu
metropolitalnego w procesie tworzenia gminnych studiów uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych planów zagospodarowania przestrzennego;
3) organizację i wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu
metropolitalnego;
4) planowanie sieci i zarządzanie drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi na obszarze
powiatu metropolitalnego;
5) uchwalanie i realizację programów ochrony ś rodowiska, gospodarki wodno-ściekowej,
gospodarki odpadami na obszarze powiatu metropolitalnego;
6) uchwalenie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa
gazowe oraz uchwalenie planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla
powiatu metropolitalnego;
7) uchwalanie programów metropolitalnych w zakresie bezpieczeństwa publicznego i zrządzania
kryzysowego;
8) koordynowanie działań dla przedsięwzięć o znaczeniu ponadgminnym, wynikających ze strategii
rozwoju powiatu metropolitalnego;
9) tworzenie oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi o znaczeniu metropolitalnym;
10) opiniowanie projektów ustaw oraz innych aktów normatywnych odnoszących się do powiatu
metropolitalnego;
11) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, w szczególności z samorządem
województwa, a także organami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi w sprawach
powiatu metropolitalnego;
26
12) współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, a także organizacjami
społecznymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13) promocję powiatu metropolitalnego.
Odstępstwem od istniejących w porządku prawnym kompetencji powiatowych jest przewidziane w
art. 8 ust. 1 pkt 2 przyznanie powiatowi metropolitalnemu udziału w planowaniu przestrzennym. Do
zadań powiatu metropolitalnego należeć będzie uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego powiatu metropolitalnego. Studium to zawierać będzie wiążące
wytyczne dla gmin wchodzących w skład powiatu metropolitalnego w procesie tworzenia
gminnych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych
planów zagospodarowania przestrzennego. Przyznanie powiatowi metropolitalnemu uprawnienia do
uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie narusza
samodzielności planistycznej gmin, a jednocześnie umożliwia tworzenie planów zagospodarowania
przestrzennego z uwzględnieniem potrzeb aglomeracji. Koncepcja ta opiera się o istniejące
rozwiązania prawne, w których ustawodawca zobowiązał gminy do uwzględniania w studiach
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, istniejących strategii rozwoju
i planów zagospodarowania przestrzennego województw, uchwalanych przez samorządy
województw.
Autorzy projektu zakładają przekazanie powiatowi metropolitalnemu planowania i zarzadzania
siecią dróg o znaczeniu ponadlokalnym. W warunkach najbardziej zintegrowanych aglomeracji
będą to drogi o statusie wojewódzkim i krajowym, które zgodnie z obowiązującymi przepisami
pozostają w zarządzie prezydentów miast na prawach powiatu. Stosowną nowelizację ustawy o
drogach publicznych przewidziano w art. 69 projektu ustawy. Przyjęcie proponowanych zmian
umożliwi pozostawienie w zarządzie prezydentów miast obecnych dróg powiatowych, które na
terenie miast na prawach powiatu często obsługują ruch lokalny. Proponowany podział zadań
będzie wymagał również podziału pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go samorządy
środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie dróg.
Źródła dochodów powiatu metropolitalnego będą takie same jak istniejących powiatów.
Przewidziany w projekcie ustawy podział zadań pomiędzy powiat metropolitalny i tworzące go
miasta na prawach powiatu, będzie wymagał podziału wpływów z podatku od osób fizycznych oraz
z podatku od osób prawnych. Ś rodki te zostaną podzielone proporcjonalnie do kosztów
przekazanych zadań. Projekt ustawy przewiduje czasowe zwolnienie powiatu metropolitalnego oraz
wchodzących w jego skład gmin z wpłat z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji
27
ogólnej. Zwolnienie to będzie obejmowało pierwszych pięć lat od utworzenia powiatu
metropolitalnego. Niezbędne zmiany w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego przewidziano w art. 68 projektu.
Pozostałe rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy, dotyczące działań i zadań powiatu
metropolitalnego, są zbieżne z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
powiatowym.
Rozdział 3. Władze powiatu metropolitalnego
Rozdział trzeci projektu ustawy określa ustrój władz powiatu metropolitalnego. Projektodawcy
oparli rozwiązania dotyczące władz powiatu metropolitalnego na przepisach ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Pozwoli to na uniknięcie konfliktów
kompetencyjnych pomiędzy organami oraz precyzyjnie określa obowiązki członków władz powiatu
metropolitalnego. Liczebność organów oraz kompetencje rady zostały dostosowane do zakresu
działania i zadań przewidzianych w rozdziale 2 projektu ustawy.
Rada powiatu metropolitalnego będzie liczyła 15 radnych. Autorzy projektu radykalne zmniejszyli
liczbę radnych w stosunku do regulacji przewidzianych w ustawie o samorządzie powiatowym.
Rozwiązanie to ma przełamać partykularyzm lokalny radnych. Okręgi wyborcze w wyborach do
rady powiatu metropolitalnego będą przekraczać granice miast, a radni uzyskają silną legitymację
do reprezentowania interesu całej aglomeracji. Liczba radnych dostosowana jest do charakteru
zadań realizowanych przez powiat metropolitalny i pozostawienia wykonywania części typowych
kompetencji powiatowych w miastach na prawach powiatu. Z tego powodu przewidziano również
ograniczenie liczebności zarządu do 3 osób. Do przeprowadzania bezpośrednich wyborów do rady
powiatu metropolitalnego będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku
kodeks wyborczy.
Projektodawcy proponują połączenie funkcji starosty metropolitalnego z przewodniczącym rady.
Do wyboru starosty stosuje się przepisy analogiczne do przewidzianych w ustawie o samorządzie
powiatowym. Projekt ustawy zawiera przepis, zgodnie z którym starosta nie będzie mógł brać
udziału w głosowaniu rady dotyczącym jego interesu prawnego. Połączenie funkcji zapewni
stabilizację władzy wykonawczej, przy jednoczesnym zachowaniu uprawnień rady do kontroli
działań organów powiatu.
28
W sprawach stanowienia prawa miejscowego art. 42 projektu odsyła do rozdziału 4 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Rozdział 4. Mienie powiatu metropolitalnego
Rozdział czwarty projektu ustawy określa zasady nabywania mienia i dysponowania mieniem
powiatu metropolitalnego. Rozwiązania te są analogiczne do przepisów ustawy z dnia 5 czerwca
1998 r. o samorządzie powiatowym. Przeniesienie treści przepisów do projektu ma na celu
zapewnienie przejrzystości ustawy (bez konieczności stosowania odesłań) oraz dostosowanie jej
układu do już obowiązujących aktów prawnych.
Rozdział 5. Finanse powiatu metropolitalnego
Rozdział piąty projektu ustawy określa zasady prowadzenia gospodarki finansowej powiatu
metropolitalnego. Zaproponowane w projekcie rozwiązania są oparte o przepisy ustawy z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zmiany w stosunku do przepisów obowiązujących,
związane są z charakterem zadań wykonywanych przez powiat metropolitalny. Służby, inspekcje i
straże pozostawiono w kompetencji miast wchodzących w skład powiatu metropolitalnego.
Art. 49 projektu ustawy przesądza o tym, iż pierwszy budżet powiatu metropolitalnego ustala
regionalna izba obrachunkowa na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
Rozdział 6. Związki, stowarzyszenia i porozumienia
Rozdział szósty określa zasady udziału powiatu metropolitalnego w związkach i stowarzyszeniach
oraz zawierania porozumień. Powiat metropolitalny ułatwi administrowanie w centralnych miastach
aglomeracji, jednak nie obejmie całego funkcjonalnie powiązanego obszaru metropolitalnego. To
celowe rozwiązanie, ponieważ powiązania funkcjonalne w obrębie jednego obszaru
metropolitalnego mogą dotyczyć różnych zadań publicznych. Wpływ na charakter powiązań mają
takie czynniki jak rozległość obszaru metropolitalnego, infrastruktura drogowa, ilość i rodzaj
jednostek samorządu terytorialnego. Współpraca w formie związków, stowarzyszeń oraz
zawieranie porozumień z udziałem powiatu metropolitalnego ułatwi zaspokajanie zbiorowych
potrzeb mieszkańców i wesprze zrównoważony rozwój całego obszaru. Przepisy tego rozdziału
zbliżone są do obowiązujących rozwiązań prawnych dotyczących powiatów, które zmodyfikowano
tak, aby poszerzyć możliwości współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2107
› Pobierz plik