Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
daty, do której pojazd
samochodowy miałby zostać
wydany, tak by był on objęty
ochroną praw nabytych. Tym
samym, przepis, który
rzekomo ma służyć ochronie
praw nabytych podatników,
nie pozwala im de facto na
podjęcie racjonalnych decyzji
co do zawarcia umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu.
Przepis ten stanowi więc
pułapkę
zastawioną
na
podatników, którzy nie mogą
być pewni jakie zasady w
zakresie odliczania podatku
VAT będą ich obowiązywały.
W związku z powyższym
wnioskujemy o przyjęcie w
tym zakresie rozwiązania
zbieżnego z rozwiązaniami,
których podatnicy mieli prawo
oczekiwać w oparciu o
dotychczasowe zmiany
przepisów w zakresie prawa do
odliczania podatku VAT od
pojazdów samochodowych, tj.
rozwiązania, w ramach którego
warunkiem zachowania praw
nabytych jest zawarcie
stosownej umowy przed dniem
82
wejścia
w
życie
projektowanych zmian.
(iii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt
2
lit. b) przewiduje, że
dodatkowym warunkiem
zachowania praw nabytych
przez podatników
uprawnionych do odliczenia
pełnej
kwoty
podatku
naliczonego VAT z tytułu
używania
pojazdów
samochodowych,
będzie
zarejestrowanie umowy we
właściwym
urzędzie
skarbowym do dnia 30 marca
2014 r. Odnosząc się do tego
wymogu należy wskazać, że
winien
on
być
ściśle
skorelowany z dniem wejścia
w życie zmian do ustawy o
VAT. Mimo dążeń do tego, by
zmiany weszły w życie już od
1 marca 2014 r., nie jest to
zdarzenie pewne z uwagi na
brak
pełnej
możliwości
przewidzenia toku prac
legislacyjnych. Dlatego też,
83
wnioskujemy by za datę
końcową rejestracji umów
przyjęta został 30 dzień od
dnia wejścia w życie zmian do
ustawy o VAT. Ponadto, z
obecnego brzmienia
projektowanego przepisu
wynika,
iż
obowiązkiem
rejestracji objęte zostałyby nie
tylko umowy najmu,
dzierżawy
czy
leasingu
dotyczące pojazdów, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
ustawy o VAT, ale także
umowy dotyczące wszystkich
innych pojazdów
wymienionych w art. 86a ust. 2
ustawy o VAT (np. pojazdów
samochodowych, które mają
otwartą część przeznaczoną do
przewozu ładunków oraz
pojazdów samochodowych,
które
posiadają
kabinę
kierowcy i nadwozie
przeznaczone do przewozu
ładunków jako konstrukcyjnie
oddzielne elementy pojazdu).
Biorąc pod uwagę, iż pojazdy
84
te już na gruncie przepisów
obowiązujących do 31 grudnia
2013 r. uprawniały podatników
do odliczenia pełnej kwoty
podatku VAT, bez
konieczności rejestracji umów,
na podstawie których były one
wykorzystywane, zaś od 1
stycznia 2014 r. jedyną nową
kategorią pojazdów, wobec
których podatnik uprawniony
jest do odliczenia pełnej kwoty
podatku VAT, są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2
pkt 6) ustawy o VAT,
wnioskujemy by obowiązek
rejestracji umów najmu,
dzierżawy, leasingu i umów o
podobnym charakterze we
właściwym
urzędzie
skarbowym
dotyczył
wyłącznie umów, których
przedmiotem są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2
pkt 6) ustawy o VAT.
Dodatkowym argumentem za
przyjęciem
takiego
rozwiązania jest fakt, iż w
85
przypadku
pozostałych
pojazdów samochodowych
wymienionych w art. 86a ust. 2
pkt 1) – 5) ustawy o VAT,
uprawnienie podatników do
odliczenia podatku
naliczonego VAT zostało
uzależnione
od
przeprowadzenia dodatkowego
badania technicznego pojazdu,
potwierdzonego
zaświadczeniem
wydanym
przez stację kontroli pojazdów
oraz stosowną adnotacją w
dowodzie rejestracyjnym
pojazdu. Wymóg dodatkowej
rejestracji umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu, na
podstawie których pojazdy
takie są wykorzystywane jest
więc całkowicie zbędny z
perspektywy
możliwości
weryfikacji
uprawnień
podatnika do zachowania
prawa do odliczenia podatku
VAT – weryfikacja ta może
być bowiem przeprowadzona
w oparciu o (i) zaświadczenie
86
samochodowy miałby zostać
wydany, tak by był on objęty
ochroną praw nabytych. Tym
samym, przepis, który
rzekomo ma służyć ochronie
praw nabytych podatników,
nie pozwala im de facto na
podjęcie racjonalnych decyzji
co do zawarcia umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu.
Przepis ten stanowi więc
pułapkę
zastawioną
na
podatników, którzy nie mogą
być pewni jakie zasady w
zakresie odliczania podatku
VAT będą ich obowiązywały.
W związku z powyższym
wnioskujemy o przyjęcie w
tym zakresie rozwiązania
zbieżnego z rozwiązaniami,
których podatnicy mieli prawo
oczekiwać w oparciu o
dotychczasowe zmiany
przepisów w zakresie prawa do
odliczania podatku VAT od
pojazdów samochodowych, tj.
rozwiązania, w ramach którego
warunkiem zachowania praw
nabytych jest zawarcie
stosownej umowy przed dniem
82
wejścia
w
życie
projektowanych zmian.
(iii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt
2
lit. b) przewiduje, że
dodatkowym warunkiem
zachowania praw nabytych
przez podatników
uprawnionych do odliczenia
pełnej
kwoty
podatku
naliczonego VAT z tytułu
używania
pojazdów
samochodowych,
będzie
zarejestrowanie umowy we
właściwym
urzędzie
skarbowym do dnia 30 marca
2014 r. Odnosząc się do tego
wymogu należy wskazać, że
winien
on
być
ściśle
skorelowany z dniem wejścia
w życie zmian do ustawy o
VAT. Mimo dążeń do tego, by
zmiany weszły w życie już od
1 marca 2014 r., nie jest to
zdarzenie pewne z uwagi na
brak
pełnej
możliwości
przewidzenia toku prac
legislacyjnych. Dlatego też,
83
wnioskujemy by za datę
końcową rejestracji umów
przyjęta został 30 dzień od
dnia wejścia w życie zmian do
ustawy o VAT. Ponadto, z
obecnego brzmienia
projektowanego przepisu
wynika,
iż
obowiązkiem
rejestracji objęte zostałyby nie
tylko umowy najmu,
dzierżawy
czy
leasingu
dotyczące pojazdów, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
ustawy o VAT, ale także
umowy dotyczące wszystkich
innych pojazdów
wymienionych w art. 86a ust. 2
ustawy o VAT (np. pojazdów
samochodowych, które mają
otwartą część przeznaczoną do
przewozu ładunków oraz
pojazdów samochodowych,
które
posiadają
kabinę
kierowcy i nadwozie
przeznaczone do przewozu
ładunków jako konstrukcyjnie
oddzielne elementy pojazdu).
Biorąc pod uwagę, iż pojazdy
84
te już na gruncie przepisów
obowiązujących do 31 grudnia
2013 r. uprawniały podatników
do odliczenia pełnej kwoty
podatku VAT, bez
konieczności rejestracji umów,
na podstawie których były one
wykorzystywane, zaś od 1
stycznia 2014 r. jedyną nową
kategorią pojazdów, wobec
których podatnik uprawniony
jest do odliczenia pełnej kwoty
podatku VAT, są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2
pkt 6) ustawy o VAT,
wnioskujemy by obowiązek
rejestracji umów najmu,
dzierżawy, leasingu i umów o
podobnym charakterze we
właściwym
urzędzie
skarbowym
dotyczył
wyłącznie umów, których
przedmiotem są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2
pkt 6) ustawy o VAT.
Dodatkowym argumentem za
przyjęciem
takiego
rozwiązania jest fakt, iż w
85
przypadku
pozostałych
pojazdów samochodowych
wymienionych w art. 86a ust. 2
pkt 1) – 5) ustawy o VAT,
uprawnienie podatników do
odliczenia podatku
naliczonego VAT zostało
uzależnione
od
przeprowadzenia dodatkowego
badania technicznego pojazdu,
potwierdzonego
zaświadczeniem
wydanym
przez stację kontroli pojazdów
oraz stosowną adnotacją w
dowodzie rejestracyjnym
pojazdu. Wymóg dodatkowej
rejestracji umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu, na
podstawie których pojazdy
takie są wykorzystywane jest
więc całkowicie zbędny z
perspektywy
możliwości
weryfikacji
uprawnień
podatnika do zachowania
prawa do odliczenia podatku
VAT – weryfikacja ta może
być bowiem przeprowadzona
w oparciu o (i) zaświadczenie
86
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2095 › Pobierz plik