eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

podmiotów wpisywanych do CEIDG powinien  być  moment ujawnienia tego numeru 
w ewidencji.  Przyjęcie  w  art.  8b  ust.  3,  że  potwierdzeniem  nadania  NIP  jest  jego 
ujawnienie  w  KRS  lub  CEIDG  będzie  korzystne  dla  samych  przedsiębiorców,  dla 
obrotu prawnego  i  gospodarczego.  Korzyści,  jakie  organ administracji publicznej 
uzyska w wyniku automatycznego zasilania bazy ewidencji podatkowej przez dane 
pochodzące  z  KRS  i  rejestru  PESEL,  nie  należy  niweczyć  nakładaniem  obowiązków 
angażujących działanie organu w każdym indywidualnym przypadku. Wskazać należy, 
że  proponowane  rozwiązanie  nie  stoi  na  przeszkodzie  i  nie  wyklucza  uprawnienia 
podmiotu  do  uzyskania  dokumentowego  zaświadczenia  o  nadaniu  identyfikatora 
podatkowego NIP na wniosek tego podmiotu. 
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 1 zdanie 2 podatnicy wpisani do KRS zobowiązani 
będą  dokonywać  zgłoszenia  aktualizacyjnego  wyłącznie  w  zakresie  danych 
uzupełniających, które nie są objęte treścią wpisu w KRS (art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy). 
Proponowana regulacja to konsekwencja ograniczenia zakresu  obowiązków 
zgłoszeniowych dla podmiotu podlegającego wpisowi do KRS. W odniesieniu do tego 
podmiotu  obowiązek  zgłoszeniowy  aktualizacyjny  dotyczący  danych  uzupełniających 
będzie  realizowany  na  zasadzie  ogólnej  określonej  w  art.  9  ust.  1,  a  zatem  poprzez 
dokonanie  zgłoszenia  do  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego,  nie  później  niż 
w terminie 7 dni od daty zaistnienia zmiany. To zgłoszenie aktualizacyjne – jak każde 
zgłoszenie  identyfikacyjne/aktualizacyjne  –  będzie  mogło  być  złożone  przez  podmiot 
lub  pełnomocnika  bezpośrednio  we  właściwym  urzędzie,  drogą  pocztową  lub  za 
pomocą środków komunikacji elektronicznej. 
Obecne ograniczenia techniczne systemu teleinformatycznego, z którego korzysta 
administracja podatkowa  i  możliwość  opatrzenia  zgłoszenia  tylko  jednym  podpisem 
powodują,  że  za  pomocą  środków  komunikacji  elektronicznej  mogą  być  składane 
jedynie nieliczne rodzaje zgłoszeń. W dłuższej perspektywie sytuacja ta ulegnie zmianie 
i  zostanie  wprowadzona  możliwość  opatrywania  zgłoszenia  więcej  niż  jednym 
podpisem  elektronicznym.  Jednakże,  aby  umożliwić  już  obecnie  korzystanie  z  drogi 
elektronicznej  do  składania  zgłoszeń  także  tym  podmiotom,  w  których  występuje 
reprezentacja wieloosobowa (a więc tym, w których dla ważności czynności potrzebne 
jest złożenie więcej niż jednego podpisu) celowe jest wprowadzenie wyraźnej regulacji 
przewidującej  możliwość  składania  zgłoszeń  za  pomocą  środków  komunikacji 
elektronicznej  przez  pełnomocnika  w  art.  10a.  Z  uwagi  wszakże  na  wskazane  wyżej 
24 
ograniczenia  techniczne,  skutkujące  możliwością  opatrzenia  składanych  dokumentów 
tylko  jednym  podpisem  elektronicznym,  składanie  pełnomocnictwa  (podobnie,  jak 
i ewentualnego zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa) będzie musiało odbywać 
się  w  sposób  tradycyjny,  tj.  w  wersji  papierowej  do  naczelnika  właściwego  urzędu 
skarbowego. 
Proponowany art. 13 ust. 1 precyzuje, że dokumentacja związana z nadaniem NIP oraz 
aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych jest gromadzona 
i  przechowywana  w  urzędach  skarbowych,  a  w  zakresie  dokumentów  elektronicznych 
w CRP KEP. 
Zmiany  w  art.  14  ust.  2  pkt  3  przewidują,  że  CRP  KEP  służy  wymianie  danych 
z systemami  teleinformatycznymi  obsługującymi  rejestr  PESEL,  CEIDG,  REGON, 
KRS, ZUS. Projektowany art. 14 ust. 3a stanowił będzie podstawę przekazywania przez 
CRP  KEP  danych  uzupełniających  o  podmiocie,  podlegających  obowiązkowi 
zgłaszania przez podmiot wpisany do KRS na podstawie ustawy o statystyce publicznej, 
do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, bezpośrednio po 
ich  zamieszczeniu  w  CRP  KEP  na  podstawie  zgłoszenia  identyfikacyjnego  lub 
aktualizacyjnego. Art. 14 ust. 3b stanowił będzie podstawę przekazywania przez CRP 
KEP  danych  o  podmiocie,  podlegającym  obowiązkowi  zgłaszania przez podmiot 
wpisany  do  KRS,  na  podstawie  ustawy  o  systemie  ubezpieczeń  społecznych,  do 
systemu teleinformatycznego ZUS, bezpośrednio po ich zamieszczeniu w CRP KEP, na 
podstawie  zgłoszenia  identyfikacyjnego  lub  aktualizacyjnego.  W  konsekwencji 
proponowanych  rozwiązań,  na  skutek  automatycznego  zasilania  rejestru  danymi 
pochodzącymi bezpośrednio z KRS (w odniesieniu do podmiotów wpisanych do tego 
rejestru)  ograniczeniu  ulegną  także  dotychczasowe  obowiązki  urzędów  skarbowych 
związane  z  gromadzeniem  i  weryfikowaniem danych o wpisywanych podmiotach. 
Urzędy  skarbowe  upoważnione  do  przyjmowania  zgłoszeń  identyfikacyjnych 
i aktualizacyjnych faktycznie będą wprowadzać do CRP KEP w pełnym zakresie dane 
pochodzące ze zgłoszeń jedynie tych podmiotów, które podlegać będą samodzielnemu 
obowiązkowi dokonywania zgłoszenia, zaś w przypadku podmiotów wpisanych już do 
KRS  jedynie  dane  uzupełniające,  nieobjęte  treścią  wpisu  w  KRS,  o  ile  nie  zostaną 
złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 14 ust. 3). 
W  związku  z  wprowadzonymi  zmianami  w  zakresie  filozofii  działania  rejestrów 
publicznych w art. 15 należy zmodyfikować regulacje dotyczące tajemnicy skarbowej. 
25 
Z tajemnicy skarbowej wyłączone zostaną dane o podmiocie przekazane z KRS do CRP 
KEP oraz dane o podmiocie wpisanym do KRS, przekazywane z CRP KEP do 
systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, po zamieszczeniu ich w krajowym rejestrze 
urzędowym  podmiotów  gospodarki  narodowej  i  na  koncie  płatnika  składek. 
Konsekwencją powyższego jest projektowana regulacja art. 15 ust. 2b wskazująca, że 
obowiązek  udostępniania  danych  zgromadzonych  w  CRP  KEP  nie  dotyczy  danych 
objętych treścią wpisu w KRS oraz danych uzupełniających o podmiocie wpisanym do 
KRS,  określonych  na  podstawie  ustawy  o  statystyce  publicznej  i  ustawy  o systemie 
ubezpieczeń  społecznych.  Zaliczenie  do  danych  objętych  tajemnicą  skarbową  tych 
danych,  które  objęte  są  treścią  wpisu  w  KRS  i  zgodnie  z  projektowaną  zmianą  będą 
pozyskiwane  przez  CRP  KEP  bezpośrednio  z  KRS,  jak  też  danych  o  podmiocie 
wpisanym do KRS  zamieszczanych  w  krajowym  rejestrze  urzędowym  podmiotów 
gospodarki narodowej i na koncie płatnika składek w ZUS, po przekazaniu z CRP KEP 
byłoby  nieracjonalne.  Dane  objęte  treścią  wpisu  w  KRS  są  danymi  jawnymi 
i ogólnodostępnymi  ze  względu  na  jawny  charakter  tego  rejestru.  Z  kolei  zaś 
wprowadzany  projektowaną  zmianą  tryb  zasilania  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów  gospodarki  narodowej  i  ZUS  danymi  uzupełniającymi  o  podmiocie 
wpisanym  do  KRS  za  pośrednictwem  CRP  KEP,  nie  może  utrudniać  właściwym 
organom posługiwania się przekazywanymi danymi. Nie istnieje więc żadna przesłanka 
do obejmowania tajemnicą skarbową tych danych. 
Dodany  ust.  2c  stanowił  będzie  podstawę  udostępniania przez CRP KEP informacji 
o nadanym podmiotowi NIP lub informacji o jego unieważnieniu,  uchyleniu  lub 
przywróceniu,  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów gospodarki narodowej 
i Centralnego Rejestru Płatników Składek. 
3. Ustawa o statystyce publicznej 
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie 
zasady,  że  większość  podmiotów  podlegających  wpisowi  do  KRS  i  jednocześnie 
obowiązkowi  wpisu  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej  zwolniona  zostanie  z  obowiązku  odrębnego  dokonywania  zgłoszenia 
identyfikacyjnego. Ten wtórny obowiązek  warunkował  dotąd  wpis  w  krajowym 
rejestrze podmiotów gospodarki narodowej i uzyskanie numeru identyfikacyjnego 
REGON.  Wyjątkiem  od  tej  zasady  będą  obowiązki  rejestracyjne  ciążące  na  spółkach 
kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy o swobodzie 
26 
działalności  gospodarczej  posiadają  przywilej  prowadzenia  działalności  gospodarczej 
przed uzyskaniem wpisu w Krajowym  Rejestrze  Sądowym.  Podmioty  te  będą  poza 
obowiązkiem  rejestracyjnym  podlegały  także  obowiązkowi  samodzielnego 
dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we właściwym urzędzie statystycznym. 
Dane  objęte  wpisem  w  KRS  staną  się  danymi  podstawowymi  i  wiążącymi  dla 
administracji  publicznej  i  będą  w  sposób  automatyczny  zasilały  rejestr  prowadzony 
przez Prezesa GUS. Numer identyfikacyjny REGON zachowa w odniesieniu do 
wskazanych  podmiotów  dotychczasowy  charakter  identyfikujący  dla  zadań 
administracji publicznej. Organy statystyczne dla wykonania własnych zadań z zakresu 
prowadzenia rejestru podmiotów gospodarki narodowej  nie  będą  zmuszone  wymagać 
zgłaszania podstawowych danych o podmiocie, objętych już treścią wpisu w rejestrze 
sądowym.  Obowiązek  samodzielnego  zgłaszania  danych  identyfikacyjnych  do 
krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej  przez  podmioty 
wpisane  do  KRS  dotyczyć  będzie  tylko  niewielkiego  zakresu  tzw.  danych 
uzupełniających.  Jego  realizacja  będzie  możliwa  do  wykonania  po  wcześniejszym 
uzyskaniu  wpisów  zarówno  w  rejestrze  sądowym,  jak  też  w  krajowym  rejestrze 
urzędowym  podmiotów  gospodarki  narodowej,  w  drodze  samodzielnego  działania 
podmiotu. Konsekwencją ograniczenia zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla 
większości  podmiotów  podlegających  wpisowi  do  KRS,  jak  też  konsekwencją 
wprowadzenia mechanizmu automatycznego zasilania krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów gospodarki narodowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu 
nadawania numeru identyfikacyjnego REGON. 
Numer identyfikacyjny REGON dla tych podmiotów będzie nadawany automatycznie, 
bezpośrednio  po  przekazaniu  z  KRS  treści  wpisu,  a  więc  podstawowych  danych 
o podmiocie – na podstawie art. 42 ust. 3a pkt 1 ustawy, w odniesieniu do podmiotów 
wpisanych do KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych i podmiotów, 
o których mowa w art. 49a ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym) wpisowi do 
rejestru  podmiotów  będą  podlegały  dane  objęte  treścią  wpisu  w  KRS  (w  zakresie 
odpowiadającym  danym  wymienionym  w  art.  42  ust. 3 pkt 1 i 2 oraz  3–6 niniejszej 
ustawy) oraz dane uzupełniające, tj. przewidywana liczba pracujących, forma własności 
na  podstawie  procentowego  udziału  w  ogólnej  wartości  własności  kapitału,  dane 
kontaktowe,  powierzchnia  ogólna  gospodarstw  rolnych  i  użytków  rolnych, 
przeważający rodzaj działalności statutowej dla podmiotów podlegających wpisowi do 
27 
rejestru  stowarzyszeń,  innych  organizacji  społecznych  i  zawodowych,  fundacji  oraz 
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy). 
Art.  42  ust.  6a  przewiduje,  że  podmioty  wpisane  do  KRS  (z  wyłączeniem rejestru 
dłużników  niewypłacalnych  i  podmiotów,  o  których  mowa w art. 49a ust. 1 ustawy 
o Krajowym  Rejestrze  Sądowym)  mają  obowiązek  dokonywania  zgłoszenia 
identyfikacyjnego  i  aktualizacyjnego  wyłącznie  w  zakresie  danych  uzupełniających, 
określonych w projektowanym ust. 3a pkt 2. 
Przedstawione  propozycje  ograniczają  zakres  obowiązków  obciążających  podmioty 
podlegające  wpisowi  do  KRS  poprzez  zastąpienie  dublujących  się  obowiązków 
identyfikacyjnych/aktualizacyjnych samodzielnym  działaniem  organu  państwa 
w zakresie, w  jakim  jest  to  możliwe  ze  względu  na:  dysponowanie  przez  państwo 
podstawowymi danymi o podmiocie zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment 
ich pozyskania od podmiotu, pierwszeństwo wpisu w rejestrze wobec zawartości innych 
ewidencji, nowoczesne  rozwiązania  techniczne  umożliwiające  automatyczną 
komunikację  pomiędzy  systemami  teleinformatycznymi  KRS  i  organów  administracji 
publicznej. Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do krajowego rejestru 
urzędowego podmiotów dla podmiotów wpisanych już do KRS jest możliwe z uwagi na 
to,  że  właśnie  w  KRS  zawarte  są  dane  stanowiące  najpełniejszy  pakiet  informacji 
o podmiocie (podstawowy pakiet danych), i to wpis do KRS statuuje byt takiego 
podmiotu  w  obrocie  prawnym,  więc  wpis  do  KRS  dokonywany  przez  sąd  rejestrowy 
powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości funkcjonowania tego podmiotu na 
rynku,  a  dane  nim  objęte  charakter  wiążący,  także  dla  potrzeb  rejestru  podmiotów. 
Rozwiązanie  polegające  na  automatycznym  przekazywaniu  z  KRS  do  krajowego 
rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej,  zawartych  w  KRS  danych, 
bezpośrednio  po  dokonaniu  przez  sąd  wpisu,  umożliwi  automatyczne  uzyskiwanie 
numeru  identyfikacyjnego  REGON,  pozwoli  też  w  automatyczny  sposób  zasilać 
krajowy  rejestr  urzędowy  podmiotów  gospodarki  narodowej  danymi  stanowiącymi 
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do KRS, tak w momencie rejestracji 
podmiotu w KRS, jak też w przyszłości, w momencie dokonywania zmian w rejestrze. 
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania krajowego rejestru 
urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej  danymi  z  KRS  należy  wyraźnie 
wskazać, że wpisowi do tego rejestru, w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS 
podlegają 2 kategorie danych, tj. dane objęte treścią wpisu w KRS (podstawowy pakiet 
28 
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: