Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
podmiotów wpisywanych do CEIDG powinien być moment ujawnienia tego numeru
w ewidencji. Przyjęcie w art. 8b ust. 3, że potwierdzeniem nadania NIP jest jego
ujawnienie w KRS lub CEIDG będzie korzystne dla samych przedsiębiorców, dla
obrotu prawnego i gospodarczego. Korzyści, jakie organ administracji publicznej
uzyska w wyniku automatycznego zasilania bazy ewidencji podatkowej przez dane
pochodzące z KRS i rejestru PESEL, nie należy niweczyć nakładaniem obowiązków
angażujących działanie organu w każdym indywidualnym przypadku. Wskazać należy,
że proponowane rozwiązanie nie stoi na przeszkodzie i nie wyklucza uprawnienia
podmiotu do uzyskania dokumentowego zaświadczenia o nadaniu identyfikatora
podatkowego NIP na wniosek tego podmiotu.
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 1 zdanie 2 podatnicy wpisani do KRS zobowiązani
będą dokonywać zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych
uzupełniających, które nie są objęte treścią wpisu w KRS (art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy).
Proponowana regulacja to konsekwencja ograniczenia zakresu obowiązków
zgłoszeniowych dla podmiotu podlegającego wpisowi do KRS. W odniesieniu do tego
podmiotu obowiązek zgłoszeniowy aktualizacyjny dotyczący danych uzupełniających
będzie realizowany na zasadzie ogólnej określonej w art. 9 ust. 1, a zatem poprzez
dokonanie zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż
w terminie 7 dni od daty zaistnienia zmiany. To zgłoszenie aktualizacyjne – jak każde
zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne – będzie mogło być złożone przez podmiot
lub pełnomocnika bezpośrednio we właściwym urzędzie, drogą pocztową lub za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Obecne ograniczenia techniczne systemu teleinformatycznego, z którego korzysta
administracja podatkowa i możliwość opatrzenia zgłoszenia tylko jednym podpisem
powodują, że za pomocą środków komunikacji elektronicznej mogą być składane
jedynie nieliczne rodzaje zgłoszeń. W dłuższej perspektywie sytuacja ta ulegnie zmianie
i zostanie wprowadzona możliwość opatrywania zgłoszenia więcej niż jednym
podpisem elektronicznym. Jednakże, aby umożliwić już obecnie korzystanie z drogi
elektronicznej do składania zgłoszeń także tym podmiotom, w których występuje
reprezentacja wieloosobowa (a więc tym, w których dla ważności czynności potrzebne
jest złożenie więcej niż jednego podpisu) celowe jest wprowadzenie wyraźnej regulacji
przewidującej możliwość składania zgłoszeń za pomocą środków komunikacji
elektronicznej przez pełnomocnika w art. 10a. Z uwagi wszakże na wskazane wyżej
24
ograniczenia techniczne, skutkujące możliwością opatrzenia składanych dokumentów
tylko jednym podpisem elektronicznym, składanie pełnomocnictwa (podobnie, jak
i ewentualnego zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa) będzie musiało odbywać
się w sposób tradycyjny, tj. w wersji papierowej do naczelnika właściwego urzędu
skarbowego.
Proponowany art. 13 ust. 1 precyzuje, że dokumentacja związana z nadaniem NIP oraz
aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych jest gromadzona
i przechowywana w urzędach skarbowych, a w zakresie dokumentów elektronicznych
w CRP KEP.
Zmiany w art. 14 ust. 2 pkt 3 przewidują, że CRP KEP służy wymianie danych
z systemami teleinformatycznymi obsługującymi rejestr PESEL, CEIDG, REGON,
KRS, ZUS. Projektowany art. 14 ust. 3a stanowił będzie podstawę przekazywania przez
CRP KEP danych uzupełniających o podmiocie, podlegających obowiązkowi
zgłaszania przez podmiot wpisany do KRS na podstawie ustawy o statystyce publicznej,
do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, bezpośrednio po
ich zamieszczeniu w CRP KEP na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego lub
aktualizacyjnego. Art. 14 ust. 3b stanowił będzie podstawę przekazywania przez CRP
KEP danych o podmiocie, podlegającym obowiązkowi zgłaszania przez podmiot
wpisany do KRS, na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, do
systemu teleinformatycznego ZUS, bezpośrednio po ich zamieszczeniu w CRP KEP, na
podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego. W konsekwencji
proponowanych rozwiązań, na skutek automatycznego zasilania rejestru danymi
pochodzącymi bezpośrednio z KRS (w odniesieniu do podmiotów wpisanych do tego
rejestru) ograniczeniu ulegną także dotychczasowe obowiązki urzędów skarbowych
związane z gromadzeniem i weryfikowaniem danych o wpisywanych podmiotach.
Urzędy skarbowe upoważnione do przyjmowania zgłoszeń identyfikacyjnych
i aktualizacyjnych faktycznie będą wprowadzać do CRP KEP w pełnym zakresie dane
pochodzące ze zgłoszeń jedynie tych podmiotów, które podlegać będą samodzielnemu
obowiązkowi dokonywania zgłoszenia, zaś w przypadku podmiotów wpisanych już do
KRS jedynie dane uzupełniające, nieobjęte treścią wpisu w KRS, o ile nie zostaną
złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 14 ust. 3).
W związku z wprowadzonymi zmianami w zakresie filozofii działania rejestrów
publicznych w art. 15 należy zmodyfikować regulacje dotyczące tajemnicy skarbowej.
25
Z tajemnicy skarbowej wyłączone zostaną dane o podmiocie przekazane z KRS do CRP
KEP oraz dane o podmiocie wpisanym do KRS, przekazywane z CRP KEP do
systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, po zamieszczeniu ich w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej i na koncie płatnika składek.
Konsekwencją powyższego jest projektowana regulacja art. 15 ust. 2b wskazująca, że
obowiązek udostępniania danych zgromadzonych w CRP KEP nie dotyczy danych
objętych treścią wpisu w KRS oraz danych uzupełniających o podmiocie wpisanym do
KRS, określonych na podstawie ustawy o statystyce publicznej i ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych. Zaliczenie do danych objętych tajemnicą skarbową tych
danych, które objęte są treścią wpisu w KRS i zgodnie z projektowaną zmianą będą
pozyskiwane przez CRP KEP bezpośrednio z KRS, jak też danych o podmiocie
wpisanym do KRS zamieszczanych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej i na koncie płatnika składek w ZUS, po przekazaniu z CRP KEP
byłoby nieracjonalne. Dane objęte treścią wpisu w KRS są danymi jawnymi
i ogólnodostępnymi ze względu na jawny charakter tego rejestru. Z kolei zaś
wprowadzany projektowaną zmianą tryb zasilania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej i ZUS danymi uzupełniającymi o podmiocie
wpisanym do KRS za pośrednictwem CRP KEP, nie może utrudniać właściwym
organom posługiwania się przekazywanymi danymi. Nie istnieje więc żadna przesłanka
do obejmowania tajemnicą skarbową tych danych.
Dodany ust. 2c stanowił będzie podstawę udostępniania przez CRP KEP informacji
o nadanym podmiotowi NIP lub informacji o jego unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu, do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
i Centralnego Rejestru Płatników Składek.
3. Ustawa o statystyce publicznej
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie
zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS i jednocześnie
obowiązkowi wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej zwolniona zostanie z obowiązku odrębnego dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego. Ten wtórny obowiązek warunkował dotąd wpis w krajowym
rejestrze podmiotów gospodarki narodowej i uzyskanie numeru identyfikacyjnego
REGON. Wyjątkiem od tej zasady będą obowiązki rejestracyjne ciążące na spółkach
kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy o swobodzie
26
działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia działalności gospodarczej
przed uzyskaniem wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podmioty te będą poza
obowiązkiem rejestracyjnym podlegały także obowiązkowi samodzielnego
dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we właściwym urzędzie statystycznym.
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla
administracji publicznej i będą w sposób automatyczny zasilały rejestr prowadzony
przez Prezesa GUS. Numer identyfikacyjny REGON zachowa w odniesieniu do
wskazanych podmiotów dotychczasowy charakter identyfikujący dla zadań
administracji publicznej. Organy statystyczne dla wykonania własnych zadań z zakresu
prowadzenia rejestru podmiotów gospodarki narodowej nie będą zmuszone wymagać
zgłaszania podstawowych danych o podmiocie, objętych już treścią wpisu w rejestrze
sądowym. Obowiązek samodzielnego zgłaszania danych identyfikacyjnych do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej przez podmioty
wpisane do KRS dotyczyć będzie tylko niewielkiego zakresu tzw. danych
uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa do wykonania po wcześniejszym
uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak też w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, w drodze samodzielnego działania
podmiotu. Konsekwencją ograniczenia zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla
większości podmiotów podlegających wpisowi do KRS, jak też konsekwencją
wprowadzenia mechanizmu automatycznego zasilania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu
nadawania numeru identyfikacyjnego REGON.
Numer identyfikacyjny REGON dla tych podmiotów będzie nadawany automatycznie,
bezpośrednio po przekazaniu z KRS treści wpisu, a więc podstawowych danych
o podmiocie – na podstawie art. 42 ust. 3a pkt 1 ustawy, w odniesieniu do podmiotów
wpisanych do KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych i podmiotów,
o których mowa w art. 49a ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym) wpisowi do
rejestru podmiotów będą podlegały dane objęte treścią wpisu w KRS (w zakresie
odpowiadającym danym wymienionym w art. 42 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz 3–6 niniejszej
ustawy) oraz dane uzupełniające, tj. przewidywana liczba pracujących, forma własności
na podstawie procentowego udziału w ogólnej wartości własności kapitału, dane
kontaktowe, powierzchnia ogólna gospodarstw rolnych i użytków rolnych,
przeważający rodzaj działalności statutowej dla podmiotów podlegających wpisowi do
27
rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy).
Art. 42 ust. 6a przewiduje, że podmioty wpisane do KRS (z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych i podmiotów, o których mowa w art. 49a ust. 1 ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym) mają obowiązek dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego i aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających,
określonych w projektowanym ust. 3a pkt 2.
Przedstawione propozycje ograniczają zakres obowiązków obciążających podmioty
podlegające wpisowi do KRS poprzez zastąpienie dublujących się obowiązków
identyfikacyjnych/aktualizacyjnych samodzielnym działaniem organu państwa
w zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na: dysponowanie przez państwo
podstawowymi danymi o podmiocie zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment
ich pozyskania od podmiotu, pierwszeństwo wpisu w rejestrze wobec zawartości innych
ewidencji, nowoczesne rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną
komunikację pomiędzy systemami teleinformatycznymi KRS i organów administracji
publicznej. Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do krajowego rejestru
urzędowego podmiotów dla podmiotów wpisanych już do KRS jest możliwe z uwagi na
to, że właśnie w KRS zawarte są dane stanowiące najpełniejszy pakiet informacji
o podmiocie (podstawowy pakiet danych), i to wpis do KRS statuuje byt takiego
podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis do KRS dokonywany przez sąd rejestrowy
powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości funkcjonowania tego podmiotu na
rynku, a dane nim objęte charakter wiążący, także dla potrzeb rejestru podmiotów.
Rozwiązanie polegające na automatycznym przekazywaniu z KRS do krajowego
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zawartych w KRS danych,
bezpośrednio po dokonaniu przez sąd wpisu, umożliwi automatyczne uzyskiwanie
numeru identyfikacyjnego REGON, pozwoli też w automatyczny sposób zasilać
krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej danymi stanowiącymi
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do KRS, tak w momencie rejestracji
podmiotu w KRS, jak też w przyszłości, w momencie dokonywania zmian w rejestrze.
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej danymi z KRS należy wyraźnie
wskazać, że wpisowi do tego rejestru, w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS
podlegają 2 kategorie danych, tj. dane objęte treścią wpisu w KRS (podstawowy pakiet
28
w ewidencji. Przyjęcie w art. 8b ust. 3, że potwierdzeniem nadania NIP jest jego
ujawnienie w KRS lub CEIDG będzie korzystne dla samych przedsiębiorców, dla
obrotu prawnego i gospodarczego. Korzyści, jakie organ administracji publicznej
uzyska w wyniku automatycznego zasilania bazy ewidencji podatkowej przez dane
pochodzące z KRS i rejestru PESEL, nie należy niweczyć nakładaniem obowiązków
angażujących działanie organu w każdym indywidualnym przypadku. Wskazać należy,
że proponowane rozwiązanie nie stoi na przeszkodzie i nie wyklucza uprawnienia
podmiotu do uzyskania dokumentowego zaświadczenia o nadaniu identyfikatora
podatkowego NIP na wniosek tego podmiotu.
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 1 zdanie 2 podatnicy wpisani do KRS zobowiązani
będą dokonywać zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych
uzupełniających, które nie są objęte treścią wpisu w KRS (art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy).
Proponowana regulacja to konsekwencja ograniczenia zakresu obowiązków
zgłoszeniowych dla podmiotu podlegającego wpisowi do KRS. W odniesieniu do tego
podmiotu obowiązek zgłoszeniowy aktualizacyjny dotyczący danych uzupełniających
będzie realizowany na zasadzie ogólnej określonej w art. 9 ust. 1, a zatem poprzez
dokonanie zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż
w terminie 7 dni od daty zaistnienia zmiany. To zgłoszenie aktualizacyjne – jak każde
zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne – będzie mogło być złożone przez podmiot
lub pełnomocnika bezpośrednio we właściwym urzędzie, drogą pocztową lub za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Obecne ograniczenia techniczne systemu teleinformatycznego, z którego korzysta
administracja podatkowa i możliwość opatrzenia zgłoszenia tylko jednym podpisem
powodują, że za pomocą środków komunikacji elektronicznej mogą być składane
jedynie nieliczne rodzaje zgłoszeń. W dłuższej perspektywie sytuacja ta ulegnie zmianie
i zostanie wprowadzona możliwość opatrywania zgłoszenia więcej niż jednym
podpisem elektronicznym. Jednakże, aby umożliwić już obecnie korzystanie z drogi
elektronicznej do składania zgłoszeń także tym podmiotom, w których występuje
reprezentacja wieloosobowa (a więc tym, w których dla ważności czynności potrzebne
jest złożenie więcej niż jednego podpisu) celowe jest wprowadzenie wyraźnej regulacji
przewidującej możliwość składania zgłoszeń za pomocą środków komunikacji
elektronicznej przez pełnomocnika w art. 10a. Z uwagi wszakże na wskazane wyżej
24
ograniczenia techniczne, skutkujące możliwością opatrzenia składanych dokumentów
tylko jednym podpisem elektronicznym, składanie pełnomocnictwa (podobnie, jak
i ewentualnego zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa) będzie musiało odbywać
się w sposób tradycyjny, tj. w wersji papierowej do naczelnika właściwego urzędu
skarbowego.
Proponowany art. 13 ust. 1 precyzuje, że dokumentacja związana z nadaniem NIP oraz
aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych jest gromadzona
i przechowywana w urzędach skarbowych, a w zakresie dokumentów elektronicznych
w CRP KEP.
Zmiany w art. 14 ust. 2 pkt 3 przewidują, że CRP KEP służy wymianie danych
z systemami teleinformatycznymi obsługującymi rejestr PESEL, CEIDG, REGON,
KRS, ZUS. Projektowany art. 14 ust. 3a stanowił będzie podstawę przekazywania przez
CRP KEP danych uzupełniających o podmiocie, podlegających obowiązkowi
zgłaszania przez podmiot wpisany do KRS na podstawie ustawy o statystyce publicznej,
do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, bezpośrednio po
ich zamieszczeniu w CRP KEP na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego lub
aktualizacyjnego. Art. 14 ust. 3b stanowił będzie podstawę przekazywania przez CRP
KEP danych o podmiocie, podlegającym obowiązkowi zgłaszania przez podmiot
wpisany do KRS, na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, do
systemu teleinformatycznego ZUS, bezpośrednio po ich zamieszczeniu w CRP KEP, na
podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego. W konsekwencji
proponowanych rozwiązań, na skutek automatycznego zasilania rejestru danymi
pochodzącymi bezpośrednio z KRS (w odniesieniu do podmiotów wpisanych do tego
rejestru) ograniczeniu ulegną także dotychczasowe obowiązki urzędów skarbowych
związane z gromadzeniem i weryfikowaniem danych o wpisywanych podmiotach.
Urzędy skarbowe upoważnione do przyjmowania zgłoszeń identyfikacyjnych
i aktualizacyjnych faktycznie będą wprowadzać do CRP KEP w pełnym zakresie dane
pochodzące ze zgłoszeń jedynie tych podmiotów, które podlegać będą samodzielnemu
obowiązkowi dokonywania zgłoszenia, zaś w przypadku podmiotów wpisanych już do
KRS jedynie dane uzupełniające, nieobjęte treścią wpisu w KRS, o ile nie zostaną
złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 14 ust. 3).
W związku z wprowadzonymi zmianami w zakresie filozofii działania rejestrów
publicznych w art. 15 należy zmodyfikować regulacje dotyczące tajemnicy skarbowej.
25
Z tajemnicy skarbowej wyłączone zostaną dane o podmiocie przekazane z KRS do CRP
KEP oraz dane o podmiocie wpisanym do KRS, przekazywane z CRP KEP do
systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, po zamieszczeniu ich w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej i na koncie płatnika składek.
Konsekwencją powyższego jest projektowana regulacja art. 15 ust. 2b wskazująca, że
obowiązek udostępniania danych zgromadzonych w CRP KEP nie dotyczy danych
objętych treścią wpisu w KRS oraz danych uzupełniających o podmiocie wpisanym do
KRS, określonych na podstawie ustawy o statystyce publicznej i ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych. Zaliczenie do danych objętych tajemnicą skarbową tych
danych, które objęte są treścią wpisu w KRS i zgodnie z projektowaną zmianą będą
pozyskiwane przez CRP KEP bezpośrednio z KRS, jak też danych o podmiocie
wpisanym do KRS zamieszczanych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej i na koncie płatnika składek w ZUS, po przekazaniu z CRP KEP
byłoby nieracjonalne. Dane objęte treścią wpisu w KRS są danymi jawnymi
i ogólnodostępnymi ze względu na jawny charakter tego rejestru. Z kolei zaś
wprowadzany projektowaną zmianą tryb zasilania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej i ZUS danymi uzupełniającymi o podmiocie
wpisanym do KRS za pośrednictwem CRP KEP, nie może utrudniać właściwym
organom posługiwania się przekazywanymi danymi. Nie istnieje więc żadna przesłanka
do obejmowania tajemnicą skarbową tych danych.
Dodany ust. 2c stanowił będzie podstawę udostępniania przez CRP KEP informacji
o nadanym podmiotowi NIP lub informacji o jego unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu, do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
i Centralnego Rejestru Płatników Składek.
3. Ustawa o statystyce publicznej
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie
zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS i jednocześnie
obowiązkowi wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej zwolniona zostanie z obowiązku odrębnego dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego. Ten wtórny obowiązek warunkował dotąd wpis w krajowym
rejestrze podmiotów gospodarki narodowej i uzyskanie numeru identyfikacyjnego
REGON. Wyjątkiem od tej zasady będą obowiązki rejestracyjne ciążące na spółkach
kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy o swobodzie
26
działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia działalności gospodarczej
przed uzyskaniem wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podmioty te będą poza
obowiązkiem rejestracyjnym podlegały także obowiązkowi samodzielnego
dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we właściwym urzędzie statystycznym.
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla
administracji publicznej i będą w sposób automatyczny zasilały rejestr prowadzony
przez Prezesa GUS. Numer identyfikacyjny REGON zachowa w odniesieniu do
wskazanych podmiotów dotychczasowy charakter identyfikujący dla zadań
administracji publicznej. Organy statystyczne dla wykonania własnych zadań z zakresu
prowadzenia rejestru podmiotów gospodarki narodowej nie będą zmuszone wymagać
zgłaszania podstawowych danych o podmiocie, objętych już treścią wpisu w rejestrze
sądowym. Obowiązek samodzielnego zgłaszania danych identyfikacyjnych do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej przez podmioty
wpisane do KRS dotyczyć będzie tylko niewielkiego zakresu tzw. danych
uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa do wykonania po wcześniejszym
uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak też w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, w drodze samodzielnego działania
podmiotu. Konsekwencją ograniczenia zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla
większości podmiotów podlegających wpisowi do KRS, jak też konsekwencją
wprowadzenia mechanizmu automatycznego zasilania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu
nadawania numeru identyfikacyjnego REGON.
Numer identyfikacyjny REGON dla tych podmiotów będzie nadawany automatycznie,
bezpośrednio po przekazaniu z KRS treści wpisu, a więc podstawowych danych
o podmiocie – na podstawie art. 42 ust. 3a pkt 1 ustawy, w odniesieniu do podmiotów
wpisanych do KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych i podmiotów,
o których mowa w art. 49a ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym) wpisowi do
rejestru podmiotów będą podlegały dane objęte treścią wpisu w KRS (w zakresie
odpowiadającym danym wymienionym w art. 42 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz 3–6 niniejszej
ustawy) oraz dane uzupełniające, tj. przewidywana liczba pracujących, forma własności
na podstawie procentowego udziału w ogólnej wartości własności kapitału, dane
kontaktowe, powierzchnia ogólna gospodarstw rolnych i użytków rolnych,
przeważający rodzaj działalności statutowej dla podmiotów podlegających wpisowi do
27
rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy).
Art. 42 ust. 6a przewiduje, że podmioty wpisane do KRS (z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych i podmiotów, o których mowa w art. 49a ust. 1 ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym) mają obowiązek dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego i aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających,
określonych w projektowanym ust. 3a pkt 2.
Przedstawione propozycje ograniczają zakres obowiązków obciążających podmioty
podlegające wpisowi do KRS poprzez zastąpienie dublujących się obowiązków
identyfikacyjnych/aktualizacyjnych samodzielnym działaniem organu państwa
w zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na: dysponowanie przez państwo
podstawowymi danymi o podmiocie zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment
ich pozyskania od podmiotu, pierwszeństwo wpisu w rejestrze wobec zawartości innych
ewidencji, nowoczesne rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną
komunikację pomiędzy systemami teleinformatycznymi KRS i organów administracji
publicznej. Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do krajowego rejestru
urzędowego podmiotów dla podmiotów wpisanych już do KRS jest możliwe z uwagi na
to, że właśnie w KRS zawarte są dane stanowiące najpełniejszy pakiet informacji
o podmiocie (podstawowy pakiet danych), i to wpis do KRS statuuje byt takiego
podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis do KRS dokonywany przez sąd rejestrowy
powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości funkcjonowania tego podmiotu na
rynku, a dane nim objęte charakter wiążący, także dla potrzeb rejestru podmiotów.
Rozwiązanie polegające na automatycznym przekazywaniu z KRS do krajowego
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zawartych w KRS danych,
bezpośrednio po dokonaniu przez sąd wpisu, umożliwi automatyczne uzyskiwanie
numeru identyfikacyjnego REGON, pozwoli też w automatyczny sposób zasilać
krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej danymi stanowiącymi
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do KRS, tak w momencie rejestracji
podmiotu w KRS, jak też w przyszłości, w momencie dokonywania zmian w rejestrze.
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej danymi z KRS należy wyraźnie
wskazać, że wpisowi do tego rejestru, w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS
podlegają 2 kategorie danych, tj. dane objęte treścią wpisu w KRS (podstawowy pakiet
28
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik