Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
projektowanych zmian podmiot wpisany do KRS zobowiązany będzie składać
wymagany formularz zgłoszeniowy w zakresie danych uzupełniających lub aktualizacji
tych danych, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po zamieszczeniu przez
organ podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, w przypadku ZUS wraz
z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS.
W projektowanym art. 5a ust. 2c przewiduje się, że podatnicy wpisani do KRS
(z wyłączeniem RDN) zobowiązani są dokonywać zgłoszenia identyfikacyjnego
wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2,
w terminie 21 dni od dokonania wpisu podmiotu do KRS. Rozwiązanie to ogranicza
zakres obowiązków obciążających podmioty podlegające wpisowi do KRS poprzez
zastąpienie dublujących się obowiązków identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
samodzielnym działaniem organu państwa w zakresie, w jakim jest to możliwe ze
względu na: dysponowanie przez państwo podstawowymi danymi o podmiocie
zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment ich pozyskania od podmiotu,
pierwszeństwo wpisu w rejestrze wobec zawartości innych ewidencji, nowoczesne
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Ograniczenie zakresu
obowiązku zgłaszania danych do ewidencji podatkowej, dla podmiotów wpisanych już
do KRS jest możliwe z uwagi na to, że właśnie w KRS zawarte są dane stanowiące
najpełniejszy pakiet informacji o podmiocie (podstawowy pakiet danych). To wpis do
KRS statuuje byt takiego podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis do KRS
dokonywany przez sąd rejestrowy powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości
funkcjonowania tego podmiotu na rynku, a dane nim objęte charakter wiążący, także
dla potrzeb ewidencji podatkowej. Rozwiązanie polegające na automatycznym
przekazywaniu do CRP KEP, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w KRS, danych
o podmiocie zawartych w KRS, umożliwi automatyczne uzyskiwanie NIP oraz pozwoli
w automatyczny sposób zasilać ewidencję podatkową danymi stanowiącymi
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do KRS (z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych), tak w momencie rejestracji podmiotu w KRS, jak też
w przyszłości, w momencie dokonywania zmian w rejestrze. Rozwiązanie polegające
na zgłaszaniu danych uzupełniających w późniejszym terminie 21 dni, zapewnia,
z jednej strony, zasilanie ewidencji podatkowej CRP KEP w niezbędne dane
19
uzupełniające, z drugiej strony, nie opóźnia faktycznej możliwości prowadzenia
działalności przez podmiot. Uzyska on możliwość faktycznego prowadzenia
działalności, w tym działalności gospodarczej, i identyfikator podatkowy NIP, z chwilą
wpisu do ewidencji podatkowej podstawowych danych o podmiocie, zasilających
ewidencję z KRS, bez udziału samego podmiotu. Uproszczony obowiązek
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie, gdy dysponuje
już wszystkimi wymaganymi danymi (m.in. rachunkiem bankowym), których w dacie
rejestracji w sądzie jeszcze nie posiadał. Podmiot wpisany do KRS będzie zgłaszał
wymagane dane wyłącznie jednemu organowi administracji publicznej – naczelnikowi
urzędu skarbowego, a dane te zostaną następnie, po wprowadzeniu do CRP KEP,
automatycznie przekazane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i ZUS (w tym przypadku wraz z danymi o podmiocie objętymi treścią wpisu
w KRS).
Ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy tylko podmiotów wpisanych już do
KRS, dlatego, że w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które
choć podlegają wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie
obowiązujących przepisów (art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej)
uprawnione są do rozpoczęcia działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem
w KRS. Utrzymuje się więc rozwiązania pozwalające na realizację tego uprawnienia.
Podmiotom tym umożliwia się uzyskanie identyfikatora podatkowego NIP na skutek
zgłoszenia identyfikacyjnego, dokonywanego samodzielnie we właściwym urzędzie
skarbowym, o ile wyrażą wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego
rozpoczęcia działalności gospodarczej przed wpisem do KRS. Należy podkreślić, że
proponowane zmiany przepisów umożliwiają objęcie zasadą jednego okienka także
podmioty, które dotychczas, z uwagi na wybór trybu składania wniosku o wpis do KRS
(drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały.
Proponowany przepis art. 8a ust. 2 ustawy, ustanowi wyjątek od zasady określonej
w ust. 1 – dla podmiotów wpisanych do KRS nadanie NIP nastąpi automatycznie po
zamieszczeniu w CRP KEP danych objętych treścią wpisu w KRS, bezpośrednio po ich
przekazaniu z KRS. W art. 8c ust. 2a przewiduje się, że do tych podmiotów nie będzie
miał zastosowania art. 8c ust. 1 i ust. 2 pkt 2. Przypadki wymienione w art. 8c ust. 1
i ust. 2 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie
znajdą zastosowania, ze względu na brak możliwości co do zasady weryfikowania przez
20
organ podatkowy danych referencyjnych, jakimi są dane wpisane do KRS. Organ
podatkowy nie może sprzecznie z dokonanym w KRS wpisem podmiotu, statuującym
jego byt prawny kwestionować faktu istnienia podmiotu. Ze względu na fakt, że
podmiot wpisany do KRS nie będzie dokonywał samodzielnego zgłoszenia danych do
organu podatkowego, nie dojdzie również do sytuacji niekompletności przekazywanych
danych. Projektowana regulacja nie dotyczy osób fizycznych, do których odnosi się
art. 8c ust. 1 pkt 4.
W wyniku projektowanych zmian ujawnienie NIP w KRS, dla podmiotów wpisanych
do tego rejestru, następować będzie co do zasady w wyniku automatycznego
przekazywania danych z CRP KEP do KRS. Konieczne jest więc wprowadzenie
regulacji stanowiącej podstawę do automatycznego zasilania KRS informacją
w przedmiocie NIP bezpośrednio po jego nadaniu, unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu. Przepis art. 8a ust. 3 zwolni organy podatkowe (naczelników urzędów
skarbowych) z dotychczasowego dokumentowego obowiązku informacyjnego
w zakresie NIP nie tylko na rzecz sądów rejestrowych, ale też na rzecz CEIDG.
Wyjątek od zasady przekazywania tej informacji bezpośrednio po zaistnieniu
okoliczności związanych ze statusem NIP w CRP KEP określa art. 8a ust. 4. Przepis ten
przewiduje mechanizm postępowania wyjaśniającego, po zakończeniu którego
informacja o NIP zostanie automatycznie przekazana do KRS. Jednocześnie przepis ten
wprowadza odmienną od procedury odmowy nadania kolejnego NIP – procedurę
ustalenia statusu NIP.
Przekazanie z CRP KEP do KRS informacji o NIP będzie mogło nastąpić w terminie
3 dni od dnia przekazania danych z KRS, gdy w związku z nadaniem NIP zachodzi
konieczność przeprowadzenia przez naczelnika urzędu skarbowego postępowania
wyjaśniającego w przedmiocie ustalenia czy podmiotowi nie został już nadany NIP. Po
zakończeniu postępowania (które z uwagi na zakreślony termin do przekazania
informacji z CRP KEP do KRS musi zakończyć się przed jego upływem) i wyjaśnieniu
powstałych wątpliwości w CRP KEP ustala się lub nadaje NIP (jeśli okaże się, że
podmiot nie uzyskał wcześniej NIP). Rozwiązanie to będzie stanowiło zabezpieczenie
przed podwójnym nadaniem identyfikatora podatkowego NIP.
Wyjątek od zasady przekazywania do CEIDG informacji w przedmiocie NIP
bezpośrednio po zaistnieniu okoliczności związanych ze statusem NIP w CRP KEP
określa art. 8a ust. 5. Przepis ten stanowi, że informacja o NIP musi być przekazana do
21
CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika
urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Rozwiązanie to
nawiązuje do obowiązującego dotychczas terminu wydawania dokumentowego
potwierdzenia nadania NIP (art. 8b ust. 3 w brzmieniu dotychczasowym).
Z uwagi na konieczność zapewnienia organowi podatkowemu mechanizmu chroniącego
obrót gospodarczy przed działaniami nieuczciwych podmiotów, proponuje się dodanie
w art. 8c ust. 4, który umożliwi dokonywanie kontroli następczej przez organ
podatkowy. Naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł wydać z urzędu decyzję
o uchyleniu NIP z chwilą ustalenia, że podmiot posługuje się fałszywymi lub
fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu siedziby lub miejsca prowadzenia działalności
gospodarczej. Wykluczy to nieuczciwe działania podmiotów, które uzyskały NIP
zgłaszając nieprawdziwe dane adresowe, albo uzyskały identyfikator podatkowy NIP na
podstawie prawdziwych danych adresowych, a następnie dokonują faktycznej zmiany
adresu prowadzenia działalności (tym samym zgłoszony adres staje się adresem
fikcyjnym), bądź też dokonują zmiany adresu prowadzenia działalności, podając
fałszywe lub fikcyjne dane adresowe, w celu unikania kontaktów z organami
podatkowymi. Regulacja wprowadzająca mechanizm kontroli następczej obejmie
wszystkie podmioty uzyskujące status podatnika i związany z nim identyfikator
podatkowy NIP, a więc nie tylko podmioty podlegające wpisowi do KRS.
W przypadkach uchylenia NIP przez organ podatkowy, informacja ta zostanie
przekazana i zamieszczona w KRS. Nieuczciwe działanie podmiotu w obrocie
skutkujące uchyleniem nadanego NIP nie musi wykluczać uczciwego funkcjonowania
tego podmiotu w przyszłości, więc przewiduje się w art. 8c ust. 4 możliwość
przywrócenia podmiotowi NIP uchylonego decyzją naczelnika urzędu skarbowego
z uwagi na posługiwanie się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu
siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o ile podmiot dokona
zmiany w zakresie danych adresowych we właściwym rejestrze lub ewidencji, a więc
ustaną przesłanki stanowiące podstawę uchylenia NIP. Z przywróceniem NIP będą
wiązały się skutki odpowiadające nadaniu NIP.
W związku z propozycją wprowadzenia w art. 8c nowej instytucji uchylenia NIP
niezbędna jest zmiana art. 8d. Do postępowań w sprawie uchylenia NIP będą miały
zastosowanie przepisy działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) – analogicznie jak przy
22
postępowaniach w sprawie odmowy lub unieważnienia NIP, jednak z wyłączeniem
art. 165 § 2 i § 4 oraz art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej. Proponowane rozwiązanie ma
na celu zapewnienie skuteczności i szybkości działania organów podatkowych
w przypadku podmiotów, które posługują się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi
dotyczącymi adresu siedziby lub miejsca wykonywania działalności, i w związku
z powyższym nie można z nimi nawiązać kontaktu. Tym samym nieskuteczne
i niezasadne byłoby wydawanie postanowienia o wszczęciu postępowania
i podejmowanie próby jego doręczenia stronie w takiej sytuacji, jak również
wyznaczanie stronie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału
dowodowego, w przypadku ustalenia przez organ podatkowy, że dane adresowe
podmiotu są fałszywe lub fikcyjne.
Przyjęte dotychczas w art. 8b rozwiązanie przewiduje konieczność wydawania przez
organ, w odniesieniu do wszystkich podmiotów, pisemnego powiadomienia
o dokonaniu czynności materialno-technicznej polegającej na nadaniu identyfikatora
podatkowego NIP. Przepis przewiduje różne terminy wydawania potwierdzeń o nadaniu
NIP, w zależności od rodzaju podmiotu podlegającego obowiązkowi ewidencyjnemu.
Nadanie identyfikatora podatkowego NIP w formie czynności materialno-technicznej,
nie zawsze musi wiązać się z indywidualnym powiadamianiem podmiotu o dokonaniu
tej czynności poprzez wydawanie odrębnego dokumentu. Projektowana zmiana
wprowadza mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP danymi o podmiotach
przekazywanymi wprost z KRS w momencie dokonania wpisu podmiotu do Rejestru,
(jak też każdej zmiany w Rejestrze), a także mechanizm automatycznego zasilania KRS
danymi o NIP z CRP KEP. Zrewolucjonizuje to procedurę nadawania identyfikatora
podatkowego i zniweluje dotychczasowe różnice czasowe w jego uzyskiwaniu. Zmiana
funkcjonowania ewidencji podatkowej pozwoli na rezygnację z obowiązkowego
wydawania przez organ podatkowy dokumentowych potwierdzeń nadania NIP
w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS. Dostatecznym i powszechnie
dostępnym potwierdzeniem nadania NIP dla tych podmiotów będzie moment
ujawnienia numeru w KRS, zwłaszcza że o dokonywanym wpisie dotyczącym NIP
podmiot będzie pisemnie informowany. W tej sytuacji nie ma powodu, dla którego
należałoby dwukrotnie informować podmiot o fakcie nadania identyfikatora, którego
ujawnienie w KRS będzie następowało bezpośrednio po nadaniu w CRP KEP.
Podobnie dostatecznym i powszechnie dostępnym potwierdzeniem nadania NIP dla
23
wymagany formularz zgłoszeniowy w zakresie danych uzupełniających lub aktualizacji
tych danych, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po zamieszczeniu przez
organ podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, w przypadku ZUS wraz
z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS.
W projektowanym art. 5a ust. 2c przewiduje się, że podatnicy wpisani do KRS
(z wyłączeniem RDN) zobowiązani są dokonywać zgłoszenia identyfikacyjnego
wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2,
w terminie 21 dni od dokonania wpisu podmiotu do KRS. Rozwiązanie to ogranicza
zakres obowiązków obciążających podmioty podlegające wpisowi do KRS poprzez
zastąpienie dublujących się obowiązków identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
samodzielnym działaniem organu państwa w zakresie, w jakim jest to możliwe ze
względu na: dysponowanie przez państwo podstawowymi danymi o podmiocie
zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment ich pozyskania od podmiotu,
pierwszeństwo wpisu w rejestrze wobec zawartości innych ewidencji, nowoczesne
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Ograniczenie zakresu
obowiązku zgłaszania danych do ewidencji podatkowej, dla podmiotów wpisanych już
do KRS jest możliwe z uwagi na to, że właśnie w KRS zawarte są dane stanowiące
najpełniejszy pakiet informacji o podmiocie (podstawowy pakiet danych). To wpis do
KRS statuuje byt takiego podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis do KRS
dokonywany przez sąd rejestrowy powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości
funkcjonowania tego podmiotu na rynku, a dane nim objęte charakter wiążący, także
dla potrzeb ewidencji podatkowej. Rozwiązanie polegające na automatycznym
przekazywaniu do CRP KEP, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w KRS, danych
o podmiocie zawartych w KRS, umożliwi automatyczne uzyskiwanie NIP oraz pozwoli
w automatyczny sposób zasilać ewidencję podatkową danymi stanowiącymi
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisanym do KRS (z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych), tak w momencie rejestracji podmiotu w KRS, jak też
w przyszłości, w momencie dokonywania zmian w rejestrze. Rozwiązanie polegające
na zgłaszaniu danych uzupełniających w późniejszym terminie 21 dni, zapewnia,
z jednej strony, zasilanie ewidencji podatkowej CRP KEP w niezbędne dane
19
uzupełniające, z drugiej strony, nie opóźnia faktycznej możliwości prowadzenia
działalności przez podmiot. Uzyska on możliwość faktycznego prowadzenia
działalności, w tym działalności gospodarczej, i identyfikator podatkowy NIP, z chwilą
wpisu do ewidencji podatkowej podstawowych danych o podmiocie, zasilających
ewidencję z KRS, bez udziału samego podmiotu. Uproszczony obowiązek
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie, gdy dysponuje
już wszystkimi wymaganymi danymi (m.in. rachunkiem bankowym), których w dacie
rejestracji w sądzie jeszcze nie posiadał. Podmiot wpisany do KRS będzie zgłaszał
wymagane dane wyłącznie jednemu organowi administracji publicznej – naczelnikowi
urzędu skarbowego, a dane te zostaną następnie, po wprowadzeniu do CRP KEP,
automatycznie przekazane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i ZUS (w tym przypadku wraz z danymi o podmiocie objętymi treścią wpisu
w KRS).
Ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy tylko podmiotów wpisanych już do
KRS, dlatego, że w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które
choć podlegają wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie
obowiązujących przepisów (art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej)
uprawnione są do rozpoczęcia działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem
w KRS. Utrzymuje się więc rozwiązania pozwalające na realizację tego uprawnienia.
Podmiotom tym umożliwia się uzyskanie identyfikatora podatkowego NIP na skutek
zgłoszenia identyfikacyjnego, dokonywanego samodzielnie we właściwym urzędzie
skarbowym, o ile wyrażą wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego
rozpoczęcia działalności gospodarczej przed wpisem do KRS. Należy podkreślić, że
proponowane zmiany przepisów umożliwiają objęcie zasadą jednego okienka także
podmioty, które dotychczas, z uwagi na wybór trybu składania wniosku o wpis do KRS
(drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały.
Proponowany przepis art. 8a ust. 2 ustawy, ustanowi wyjątek od zasady określonej
w ust. 1 – dla podmiotów wpisanych do KRS nadanie NIP nastąpi automatycznie po
zamieszczeniu w CRP KEP danych objętych treścią wpisu w KRS, bezpośrednio po ich
przekazaniu z KRS. W art. 8c ust. 2a przewiduje się, że do tych podmiotów nie będzie
miał zastosowania art. 8c ust. 1 i ust. 2 pkt 2. Przypadki wymienione w art. 8c ust. 1
i ust. 2 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie
znajdą zastosowania, ze względu na brak możliwości co do zasady weryfikowania przez
20
organ podatkowy danych referencyjnych, jakimi są dane wpisane do KRS. Organ
podatkowy nie może sprzecznie z dokonanym w KRS wpisem podmiotu, statuującym
jego byt prawny kwestionować faktu istnienia podmiotu. Ze względu na fakt, że
podmiot wpisany do KRS nie będzie dokonywał samodzielnego zgłoszenia danych do
organu podatkowego, nie dojdzie również do sytuacji niekompletności przekazywanych
danych. Projektowana regulacja nie dotyczy osób fizycznych, do których odnosi się
art. 8c ust. 1 pkt 4.
W wyniku projektowanych zmian ujawnienie NIP w KRS, dla podmiotów wpisanych
do tego rejestru, następować będzie co do zasady w wyniku automatycznego
przekazywania danych z CRP KEP do KRS. Konieczne jest więc wprowadzenie
regulacji stanowiącej podstawę do automatycznego zasilania KRS informacją
w przedmiocie NIP bezpośrednio po jego nadaniu, unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu. Przepis art. 8a ust. 3 zwolni organy podatkowe (naczelników urzędów
skarbowych) z dotychczasowego dokumentowego obowiązku informacyjnego
w zakresie NIP nie tylko na rzecz sądów rejestrowych, ale też na rzecz CEIDG.
Wyjątek od zasady przekazywania tej informacji bezpośrednio po zaistnieniu
okoliczności związanych ze statusem NIP w CRP KEP określa art. 8a ust. 4. Przepis ten
przewiduje mechanizm postępowania wyjaśniającego, po zakończeniu którego
informacja o NIP zostanie automatycznie przekazana do KRS. Jednocześnie przepis ten
wprowadza odmienną od procedury odmowy nadania kolejnego NIP – procedurę
ustalenia statusu NIP.
Przekazanie z CRP KEP do KRS informacji o NIP będzie mogło nastąpić w terminie
3 dni od dnia przekazania danych z KRS, gdy w związku z nadaniem NIP zachodzi
konieczność przeprowadzenia przez naczelnika urzędu skarbowego postępowania
wyjaśniającego w przedmiocie ustalenia czy podmiotowi nie został już nadany NIP. Po
zakończeniu postępowania (które z uwagi na zakreślony termin do przekazania
informacji z CRP KEP do KRS musi zakończyć się przed jego upływem) i wyjaśnieniu
powstałych wątpliwości w CRP KEP ustala się lub nadaje NIP (jeśli okaże się, że
podmiot nie uzyskał wcześniej NIP). Rozwiązanie to będzie stanowiło zabezpieczenie
przed podwójnym nadaniem identyfikatora podatkowego NIP.
Wyjątek od zasady przekazywania do CEIDG informacji w przedmiocie NIP
bezpośrednio po zaistnieniu okoliczności związanych ze statusem NIP w CRP KEP
określa art. 8a ust. 5. Przepis ten stanowi, że informacja o NIP musi być przekazana do
21
CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika
urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Rozwiązanie to
nawiązuje do obowiązującego dotychczas terminu wydawania dokumentowego
potwierdzenia nadania NIP (art. 8b ust. 3 w brzmieniu dotychczasowym).
Z uwagi na konieczność zapewnienia organowi podatkowemu mechanizmu chroniącego
obrót gospodarczy przed działaniami nieuczciwych podmiotów, proponuje się dodanie
w art. 8c ust. 4, który umożliwi dokonywanie kontroli następczej przez organ
podatkowy. Naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł wydać z urzędu decyzję
o uchyleniu NIP z chwilą ustalenia, że podmiot posługuje się fałszywymi lub
fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu siedziby lub miejsca prowadzenia działalności
gospodarczej. Wykluczy to nieuczciwe działania podmiotów, które uzyskały NIP
zgłaszając nieprawdziwe dane adresowe, albo uzyskały identyfikator podatkowy NIP na
podstawie prawdziwych danych adresowych, a następnie dokonują faktycznej zmiany
adresu prowadzenia działalności (tym samym zgłoszony adres staje się adresem
fikcyjnym), bądź też dokonują zmiany adresu prowadzenia działalności, podając
fałszywe lub fikcyjne dane adresowe, w celu unikania kontaktów z organami
podatkowymi. Regulacja wprowadzająca mechanizm kontroli następczej obejmie
wszystkie podmioty uzyskujące status podatnika i związany z nim identyfikator
podatkowy NIP, a więc nie tylko podmioty podlegające wpisowi do KRS.
W przypadkach uchylenia NIP przez organ podatkowy, informacja ta zostanie
przekazana i zamieszczona w KRS. Nieuczciwe działanie podmiotu w obrocie
skutkujące uchyleniem nadanego NIP nie musi wykluczać uczciwego funkcjonowania
tego podmiotu w przyszłości, więc przewiduje się w art. 8c ust. 4 możliwość
przywrócenia podmiotowi NIP uchylonego decyzją naczelnika urzędu skarbowego
z uwagi na posługiwanie się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu
siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o ile podmiot dokona
zmiany w zakresie danych adresowych we właściwym rejestrze lub ewidencji, a więc
ustaną przesłanki stanowiące podstawę uchylenia NIP. Z przywróceniem NIP będą
wiązały się skutki odpowiadające nadaniu NIP.
W związku z propozycją wprowadzenia w art. 8c nowej instytucji uchylenia NIP
niezbędna jest zmiana art. 8d. Do postępowań w sprawie uchylenia NIP będą miały
zastosowanie przepisy działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) – analogicznie jak przy
22
postępowaniach w sprawie odmowy lub unieważnienia NIP, jednak z wyłączeniem
art. 165 § 2 i § 4 oraz art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej. Proponowane rozwiązanie ma
na celu zapewnienie skuteczności i szybkości działania organów podatkowych
w przypadku podmiotów, które posługują się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi
dotyczącymi adresu siedziby lub miejsca wykonywania działalności, i w związku
z powyższym nie można z nimi nawiązać kontaktu. Tym samym nieskuteczne
i niezasadne byłoby wydawanie postanowienia o wszczęciu postępowania
i podejmowanie próby jego doręczenia stronie w takiej sytuacji, jak również
wyznaczanie stronie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału
dowodowego, w przypadku ustalenia przez organ podatkowy, że dane adresowe
podmiotu są fałszywe lub fikcyjne.
Przyjęte dotychczas w art. 8b rozwiązanie przewiduje konieczność wydawania przez
organ, w odniesieniu do wszystkich podmiotów, pisemnego powiadomienia
o dokonaniu czynności materialno-technicznej polegającej na nadaniu identyfikatora
podatkowego NIP. Przepis przewiduje różne terminy wydawania potwierdzeń o nadaniu
NIP, w zależności od rodzaju podmiotu podlegającego obowiązkowi ewidencyjnemu.
Nadanie identyfikatora podatkowego NIP w formie czynności materialno-technicznej,
nie zawsze musi wiązać się z indywidualnym powiadamianiem podmiotu o dokonaniu
tej czynności poprzez wydawanie odrębnego dokumentu. Projektowana zmiana
wprowadza mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP danymi o podmiotach
przekazywanymi wprost z KRS w momencie dokonania wpisu podmiotu do Rejestru,
(jak też każdej zmiany w Rejestrze), a także mechanizm automatycznego zasilania KRS
danymi o NIP z CRP KEP. Zrewolucjonizuje to procedurę nadawania identyfikatora
podatkowego i zniweluje dotychczasowe różnice czasowe w jego uzyskiwaniu. Zmiana
funkcjonowania ewidencji podatkowej pozwoli na rezygnację z obowiązkowego
wydawania przez organ podatkowy dokumentowych potwierdzeń nadania NIP
w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS. Dostatecznym i powszechnie
dostępnym potwierdzeniem nadania NIP dla tych podmiotów będzie moment
ujawnienia numeru w KRS, zwłaszcza że o dokonywanym wpisie dotyczącym NIP
podmiot będzie pisemnie informowany. W tej sytuacji nie ma powodu, dla którego
należałoby dwukrotnie informować podmiot o fakcie nadania identyfikatora, którego
ujawnienie w KRS będzie następowało bezpośrednio po nadaniu w CRP KEP.
Podobnie dostatecznym i powszechnie dostępnym potwierdzeniem nadania NIP dla
23
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik