eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

projektowanych  zmian  podmiot  wpisany  do  KRS  zobowiązany  będzie  składać 
wymagany formularz zgłoszeniowy w zakresie danych uzupełniających lub aktualizacji 
tych  danych,  do  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego.  Po  zamieszczeniu przez 
organ  podatkowy  danych  uzupełniających  do  CRP  KEP,  będą  one  automatycznie 
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS, w przypadku ZUS wraz 
z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS. 
W projektowanym art. 5a ust. 2c  przewiduje  się,  że  podatnicy  wpisani  do  KRS 
(z wyłączeniem  RDN)  zobowiązani  są  dokonywać  zgłoszenia  identyfikacyjnego 
wyłącznie  w  zakresie  danych  uzupełniających  wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2, 
w terminie 21 dni od dokonania wpisu podmiotu do KRS. Rozwiązanie  to  ogranicza 
zakres  obowiązków  obciążających  podmioty  podlegające  wpisowi  do  KRS  poprzez 
zastąpienie  dublujących  się  obowiązków  identyfikacyjnych/aktualizacyjnych 
samodzielnym  działaniem  organu  państwa  w  zakresie,  w  jakim  jest  to  możliwe  ze 
względu  na:  dysponowanie  przez  państwo  podstawowymi  danymi  o  podmiocie 
zawartymi w KRS, zakres tych danych i moment ich pozyskania od podmiotu, 
pierwszeństwo  wpisu  w  rejestrze  wobec  zawartości  innych  ewidencji,  nowoczesne 
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami 
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Ograniczenie zakresu 
obowiązku zgłaszania danych do ewidencji podatkowej, dla podmiotów wpisanych już 
do  KRS  jest  możliwe  z  uwagi  na  to,  że  właśnie  w  KRS  zawarte  są  dane  stanowiące 
najpełniejszy  pakiet  informacji  o podmiocie (podstawowy pakiet danych). To wpis do 
KRS  statuuje  byt  takiego  podmiotu  w  obrocie  prawnym,  więc  wpis  do  KRS 
dokonywany przez sąd rejestrowy powinien mieć decydujące znaczenie dla możliwości 
funkcjonowania tego podmiotu na rynku,  a dane nim objęte charakter  wiążący, także 
dla  potrzeb  ewidencji  podatkowej.  Rozwiązanie  polegające  na  automatycznym 
przekazywaniu  do  CRP  KEP,  bezpośrednio  po  dokonaniu wpisu w KRS, danych 
o podmiocie zawartych w KRS, umożliwi automatyczne uzyskiwanie NIP oraz pozwoli 
w  automatyczny  sposób  zasilać  ewidencję  podatkową  danymi  stanowiącymi 
podstawowy  pakiet  danych  o  podmiocie  wpisanym  do  KRS  (z  wyłączeniem  rejestru 
dłużników  niewypłacalnych),  tak  w  momencie  rejestracji  podmiotu  w  KRS,  jak  też 
w przyszłości,  w  momencie  dokonywania  zmian  w  rejestrze.  Rozwiązanie  polegające 
na  zgłaszaniu  danych  uzupełniających  w  późniejszym  terminie 21 dni, zapewnia, 
z jednej strony,  zasilanie ewidencji podatkowej CRP  KEP  w  niezbędne  dane 
19 
uzupełniające,  z  drugiej  strony,  nie  opóźnia  faktycznej  możliwości  prowadzenia 
działalności  przez  podmiot.  Uzyska  on  możliwość  faktycznego  prowadzenia 
działalności, w tym działalności gospodarczej, i identyfikator podatkowy NIP, z chwilą 
wpisu do ewidencji  podatkowej  podstawowych  danych  o  podmiocie,  zasilających 
ewidencję  z  KRS,  bez  udziału  samego  podmiotu.  Uproszczony  obowiązek 
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie, gdy dysponuje 
już wszystkimi wymaganymi danymi (m.in. rachunkiem bankowym), których w dacie 
rejestracji  w  sądzie  jeszcze  nie  posiadał.  Podmiot  wpisany  do  KRS  będzie  zgłaszał 
wymagane dane wyłącznie jednemu organowi administracji publicznej – naczelnikowi 
urzędu  skarbowego,  a  dane  te  zostaną  następnie,  po  wprowadzeniu  do  CRP KEP, 
automatycznie  przekazane  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej i ZUS (w tym przypadku wraz z danymi o podmiocie objętymi treścią wpisu 
w KRS). 
Ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy tylko podmiotów wpisanych już do 
KRS, dlatego, że w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które 
choć  podlegają  wpisowi  w  rejestrze  przedsiębiorców  KRS,  na  podstawie 
obowiązujących  przepisów  (art.  14  ustawy  o  swobodzie  działalności  gospodarczej) 
uprawnione  są  do  rozpoczęcia  działalności  gospodarczej przed zarejestrowaniem 
w KRS.  Utrzymuje  się  więc  rozwiązania  pozwalające  na  realizację  tego  uprawnienia. 
Podmiotom  tym  umożliwia  się  uzyskanie  identyfikatora  podatkowego  NIP  na  skutek 
zgłoszenia  identyfikacyjnego,  dokonywanego  samodzielnie  we  właściwym  urzędzie 
skarbowym,  o  ile  wyrażą  wolę  skorzystania  z  uprawnienia  do  wcześniejszego 
rozpoczęcia  działalności  gospodarczej  przed  wpisem  do  KRS.  Należy  podkreślić,  że 
proponowane  zmiany  przepisów  umożliwiają  objęcie  zasadą  jednego  okienka  także 
podmioty, które dotychczas, z uwagi na wybór trybu składania wniosku o wpis do KRS 
(drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały. 
Proponowany przepis art. 8a ust. 2 ustawy, ustanowi  wyjątek  od  zasady  określonej 
w ust. 1 –  dla podmiotów  wpisanych  do  KRS  nadanie  NIP  nastąpi  automatycznie  po 
zamieszczeniu w CRP KEP danych objętych treścią wpisu w KRS, bezpośrednio po ich 
przekazaniu z KRS. W art. 8c ust. 2a przewiduje się, że do tych podmiotów nie będzie 
miał zastosowania art. 8c ust. 1 i ust. 2 pkt 2. Przypadki wymienione w art. 8c ust. 1 
i ust.  2  pkt  2  ustawy  o  zasadach  ewidencji  i  identyfikacji  podatników  i  płatników  nie 
znajdą zastosowania, ze względu na brak możliwości co do zasady weryfikowania przez 
20 
organ podatkowy danych referencyjnych,  jakimi  są  dane  wpisane  do  KRS.  Organ 
podatkowy nie może sprzecznie z dokonanym w KRS wpisem podmiotu, statuującym 
jego  byt  prawny  kwestionować  faktu  istnienia  podmiotu.  Ze  względu  na  fakt,  że 
podmiot wpisany do KRS nie będzie dokonywał samodzielnego zgłoszenia danych do 
organu podatkowego, nie dojdzie również do sytuacji niekompletności przekazywanych 
danych. Projektowana regulacja nie dotyczy osób fizycznych,  do  których  odnosi  się 
art. 8c ust. 1 pkt 4. 
W wyniku projektowanych zmian ujawnienie NIP w KRS, dla podmiotów wpisanych 
do  tego  rejestru,  następować  będzie  co  do  zasady  w  wyniku  automatycznego 
przekazywania  danych  z  CRP  KEP  do  KRS.  Konieczne  jest  więc  wprowadzenie 
regulacji  stanowiącej  podstawę  do  automatycznego  zasilania  KRS  informacją 
w przedmiocie  NIP  bezpośrednio  po  jego  nadaniu,  unieważnieniu,  uchyleniu  lub 
przywróceniu.  Przepis  art.  8a  ust.  3  zwolni  organy  podatkowe  (naczelników  urzędów 
skarbowych) z dotychczasowego dokumentowego  obowiązku  informacyjnego 
w zakresie NIP nie tylko na rzecz sądów rejestrowych, ale też na rzecz CEIDG. 
Wyjątek  od  zasady  przekazywania  tej  informacji  bezpośrednio  po  zaistnieniu 
okoliczności związanych ze statusem NIP w CRP KEP określa art. 8a ust. 4. Przepis ten 
przewiduje  mechanizm  postępowania  wyjaśniającego,  po  zakończeniu  którego 
informacja o NIP zostanie automatycznie przekazana do KRS. Jednocześnie przepis ten 
wprowadza  odmienną  od  procedury  odmowy  nadania  kolejnego  NIP  –  procedurę 
ustalenia statusu NIP. 
Przekazanie z CRP KEP do KRS informacji o NIP będzie mogło nastąpić w terminie 
3 dni  od  dnia  przekazania  danych  z  KRS,  gdy  w  związku  z  nadaniem  NIP  zachodzi 
konieczność  przeprowadzenia  przez  naczelnika  urzędu  skarbowego  postępowania 
wyjaśniającego w przedmiocie ustalenia czy podmiotowi nie został już nadany NIP. Po 
zakończeniu  postępowania  (które  z  uwagi  na  zakreślony  termin  do  przekazania 
informacji z CRP KEP do KRS musi zakończyć się przed jego upływem) i wyjaśnieniu 
powstałych  wątpliwości  w  CRP  KEP  ustala  się  lub  nadaje  NIP  (jeśli  okaże  się,  że 
podmiot nie uzyskał  wcześniej  NIP).  Rozwiązanie  to  będzie  stanowiło  zabezpieczenie 
przed podwójnym nadaniem identyfikatora podatkowego NIP. 
Wyjątek  od  zasady  przekazywania  do  CEIDG  informacji  w  przedmiocie  NIP 
bezpośrednio  po  zaistnieniu  okoliczności  związanych  ze  statusem NIP w CRP KEP 
określa art. 8a ust. 5. Przepis ten stanowi, że informacja o NIP musi być przekazana do 
21 
CEIDG  nie  później  niż  następnego  dnia  roboczego  po  dniu  wpływu  do  naczelnika 
urzędu  skarbowego  poprawnego  zgłoszenia  identyfikacyjnego.  Rozwiązanie  to 
nawiązuje  do  obowiązującego  dotychczas  terminu  wydawania  dokumentowego 
potwierdzenia nadania NIP (art. 8b ust. 3 w brzmieniu dotychczasowym). 
Z uwagi na konieczność zapewnienia organowi podatkowemu mechanizmu chroniącego 
obrót gospodarczy przed działaniami nieuczciwych podmiotów, proponuje się dodanie 
w  art.  8c  ust.  4,  który  umożliwi  dokonywanie  kontroli  następczej  przez  organ 
podatkowy.  Naczelnik  urzędu  skarbowego  będzie  mógł  wydać  z  urzędu  decyzję 
o uchyleniu  NIP  z  chwilą  ustalenia,  że  podmiot  posługuje  się  fałszywymi  lub 
fikcyjnymi danymi dotyczącymi adresu siedziby lub miejsca prowadzenia działalności 
gospodarczej.  Wykluczy  to  nieuczciwe  działania  podmiotów,  które  uzyskały  NIP 
zgłaszając nieprawdziwe dane adresowe, albo uzyskały identyfikator podatkowy NIP na 
podstawie prawdziwych  danych adresowych, a następnie dokonują faktycznej zmiany 
adresu  prowadzenia  działalności  (tym  samym  zgłoszony  adres  staje  się  adresem 
fikcyjnym),  bądź  też  dokonują  zmiany  adresu  prowadzenia  działalności,  podając 
fałszywe  lub  fikcyjne dane adresowe, w celu unikania kontaktów z organami 
podatkowymi.  Regulacja  wprowadzająca  mechanizm  kontroli  następczej  obejmie 
wszystkie  podmioty  uzyskujące  status  podatnika  i  związany  z  nim  identyfikator 
podatkowy  NIP,  a  więc  nie  tylko  podmioty podlegające  wpisowi  do  KRS. 
W przypadkach uchylenia NIP przez organ podatkowy, informacja ta zostanie 
przekazana  i  zamieszczona  w  KRS.  Nieuczciwe  działanie  podmiotu  w  obrocie 
skutkujące uchyleniem nadanego NIP nie musi wykluczać uczciwego funkcjonowania 
tego podmiotu  w  przyszłości,  więc  przewiduje  się  w  art.  8c  ust.  4  możliwość 
przywrócenia  podmiotowi  NIP  uchylonego  decyzją  naczelnika  urzędu  skarbowego 
z uwagi  na  posługiwanie  się  fałszywymi  lub  fikcyjnymi  danymi  dotyczącymi  adresu 
siedziby lub miejsca prowadzenia  działalności  gospodarczej,  o  ile  podmiot  dokona 
zmiany w zakresie danych adresowych we właściwym rejestrze lub ewidencji, a więc 
ustaną  przesłanki  stanowiące  podstawę  uchylenia  NIP.  Z  przywróceniem  NIP  będą 
wiązały się skutki odpowiadające nadaniu NIP. 
W  związku  z  propozycją  wprowadzenia  w  art.  8c  nowej  instytucji  uchylenia  NIP 
niezbędna  jest  zmiana  art.  8d.  Do  postępowań  w  sprawie  uchylenia  NIP  będą  miały 
zastosowanie  przepisy  działu  IV  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja 
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749,  z  późn.  zm.)  –  analogicznie  jak przy 
22 
postępowaniach  w  sprawie  odmowy  lub  unieważnienia  NIP,  jednak  z  wyłączeniem 
art. 165 § 2 i § 4 oraz art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej. Proponowane rozwiązanie ma 
na  celu  zapewnienie  skuteczności  i  szybkości  działania  organów  podatkowych 
w przypadku  podmiotów,  które  posługują  się  fałszywymi  lub  fikcyjnymi  danymi 
dotyczącymi  adresu  siedziby  lub  miejsca  wykonywania  działalności,  i  w  związku 
z powyższym  nie  można  z  nimi  nawiązać  kontaktu. Tym samym nieskuteczne 
i niezasadne  byłoby  wydawanie  postanowienia  o  wszczęciu  postępowania 
i podejmowanie  próby  jego  doręczenia  stronie  w  takiej  sytuacji,  jak  również 
wyznaczanie  stronie  terminu  do  wypowiedzenia  się  w  sprawie  zebranego  materiału 
dowodowego, w przypadku ustalenia przez organ podatkowy,  że  dane  adresowe 
podmiotu są fałszywe lub fikcyjne. 
Przyjęte  dotychczas  w  art.  8b  rozwiązanie  przewiduje  konieczność  wydawania  przez 
organ, w odniesieniu do wszystkich podmiotów, pisemnego powiadomienia 
o dokonaniu  czynności  materialno-technicznej  polegającej  na  nadaniu  identyfikatora 
podatkowego NIP. Przepis przewiduje różne terminy wydawania potwierdzeń o nadaniu 
NIP,  w  zależności  od  rodzaju  podmiotu  podlegającego  obowiązkowi  ewidencyjnemu. 
Nadanie identyfikatora podatkowego  NIP  w  formie  czynności  materialno-technicznej, 
nie zawsze musi wiązać się z indywidualnym powiadamianiem podmiotu o dokonaniu 
tej  czynności  poprzez  wydawanie  odrębnego  dokumentu.  Projektowana  zmiana 
wprowadza mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP danymi o podmiotach 
przekazywanymi wprost z KRS w momencie dokonania wpisu podmiotu do Rejestru, 
(jak też każdej zmiany w Rejestrze), a także mechanizm automatycznego zasilania KRS 
danymi  o  NIP  z  CRP  KEP.  Zrewolucjonizuje  to  procedurę  nadawania  identyfikatora 
podatkowego i zniweluje dotychczasowe różnice czasowe w jego uzyskiwaniu. Zmiana 
funkcjonowania  ewidencji  podatkowej  pozwoli  na  rezygnację  z  obowiązkowego 
wydawania przez organ podatkowy dokumentowych  potwierdzeń  nadania  NIP 
w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS. Dostatecznym i powszechnie 
dostępnym  potwierdzeniem  nadania  NIP  dla  tych  podmiotów  będzie  moment 
ujawnienia  numeru  w  KRS,  zwłaszcza  że  o  dokonywanym  wpisie  dotyczącym  NIP 
podmiot  będzie  pisemnie  informowany.  W  tej  sytuacji  nie  ma  powodu,  dla  którego 
należałoby  dwukrotnie  informować  podmiot  o  fakcie  nadania  identyfikatora,  którego 
ujawnienie  w  KRS  będzie  następowało  bezpośrednio  po  nadaniu  w  CRP  KEP. 
Podobnie dostatecznym i  powszechnie  dostępnym  potwierdzeniem  nadania  NIP  dla 
23 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: