eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

danych) oraz określone dane uzupełniające (które będą uzupełniały dokonany w oparciu 
o  dane  z  KRS  wpis  w  krajowym  rejestrze  urzędowym  podmiotów  gospodarki 
narodowej  w  późniejszym  etapie,  w  wyniku  samodzielnego  już  działania 
zobowiązanego  podmiotu).  Z  uwagi  na  niewielki  zakres  danych  uzupełniających,  ich 
zbliżony  charakter  i  konieczność  utrzymania  mechanizmu  ich  samodzielnego 
zgłaszania,  zasadne  jest  utworzenie  wspólnego  wzoru  formularza  zgłoszeniowego  dla 
tego  pakietu  danych,  w  celu  ułatwienia  wykonania  obowiązku  zgłoszeniowego 
(identyfikacyjnego i  aktualizacyjnego)  przez  zobowiązany  podmiot.  Podmiot  wpisany 
do  KRS  zobowiązany  będzie  składać  wymagany  formularz  zgłoszeniowy  obejmujący 
dane uzupełniające wyłącznie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 
21 dni od wpisu w KRS. Po zamieszczeniu przez organ podatkowy danych 
uzupełniających  do  CRP  KEP,  będą  one  automatycznie  przekazywane  do  systemów 
teleinformatycznych GUS i ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie 
przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS). 
Proponowane  ograniczenie  obowiązku  zgłoszeniowego  musi  wyraźnie  dotyczyć 
podmiotów wpisanych już do KRS, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS. 
W  obrocie  prawnym  występują  spółki  kapitałowe  w  organizacji,  które  choć  podlegają 
wpisowi  w  rejestrze  przedsiębiorców  KRS,  na  podstawie  obowiązujących  przepisów 
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia 
działalności  gospodarczej  przed  zarejestrowaniem  w  KRS.  Konieczne  jest  zatem 
utrzymanie rozwiązania pozwalającego na realizację tego uprawnienia. Podmiotom tym 
umożliwia  się  uzyskanie  numeru  identyfikacyjnego  REGON  na  skutek  zgłoszenia 
identyfikacyjnego,  dokonywanego  samodzielnie  we  właściwym  urzędzie 
statystycznym,  o  ile  wyrażą  wolę  skorzystania z  uprawnienia  do  wcześniejszego 
rozpoczęcia działalności gospodarczej przed wpisem do KRS. 
Podmioty  podlegające  wpisowi  do  KRS mogą  uzyskiwać  wpis  do  krajowego  rejestru 
urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej  i  odrębny  numeru  identyfikacyjnego 
REGON także  dla  swoich jednostek lokalnych nieposiadających  osobowości  prawnej, 
konieczne  zatem  jest  utrzymanie  rozwiązania  pozwalającego  na  realizację  tego 
uprawnienia,  na  skutek  zgłoszenia  identyfikacyjnego  dokonywanego  przez  podmiot 
samodzielnie we właściwym urzędzie statystycznym, tylko w zakresie uzyskania wpisu 
dla tych jednostek organizacyjnych –  art. 42 ust. 6b ustawy. Ograniczenie zakresu 
obowiązku  zgłoszeniowego  wynikającego  z  mechanizmu automatycznego 
29 
przekazywania danych z KRS, nie może mieć zastosowania ponieważ jednostki lokalne 
nieposiadające  osobowości  prawnej  nie  są  podmiotami  odrębnie  rejestrowanymi 
w KRS,  a  więc  wykluczone  jest  uzyskiwanie  dla  nich  wpisu  w  krajowym  rejestrze 
urzędowym  podmiotów  gospodarki  narodowej  i  automatyczne  nadawanie  numeru 
identyfikacyjnego  REGON.  Ograniczenie  zakresu  obowiązku  zgłoszeniowego  będzie 
dotyczyło zawsze podmiotu głównego wpisanego do KRS i jego jednostek lokalnych 
posiadających  osobowość  prawną,  gdyż  w  KRS  figurują  one  jako  odrębne  podmioty. 
Podmioty wpisane do KRS  będą  mogły  złożyć  zgłoszenie  identyfikacyjne  lub 
aktualizacyjne  dla  jednostki  lokalnej  nieposiadającej  osobowości  prawnej  na  zasadzie 
ogólnej,  a  więc  przez  samodzielne  działanie  podmiotu.  Obowiązek  dokonywania 
samodzielnie  zgłoszenia  identyfikacyjnego  przez  podmioty,  które  podlegają  pełnemu 
obowiązkowi  zgłoszeniowemu  realizowany  będzie  na  zasadzie  określonej  w  ust.  6  – 
w terminie  14  dni.  Z  uwagi  na  konieczność  ujednolicenia  zasad  wykonywania 
obowiązków zgłaszania danych do rejestrów i ewidencji prowadzonych przez Prezesa 
GUS, ministra właściwego  do spraw finansów publicznych i  Prezesa ZUS, konieczne 
jest wprowadzenie w dotychczasowym przepisie zmiany terminu dokonywania 
obowiązkowych zgłoszeń na jednolity 7-dniowy termin. 
Podstawę gwarantującą funkcjonowanie projektowanego mechanizmu automatycznego 
wzajemnego  zasilania  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej  i  Krajowego  Rejestru  Sądowego  określonymi  danymi  o  podmiotach 
podlegających  obowiązkom  rejestrowym  stanowić  będą  przepisy  art.  42 ust. 11–13 
ustawy.  Projektowana  zmiana  funkcjonowania  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów gospodarki narodowej opierająca się na filozofii automatycznego zasilania 
zasobów rejestru danymi podmiotów, znajdującymi się w posiadaniu organów państwa 
już w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym uzasadnia wprowadzenie – jako wyjątku 
od zasady –  trybu automatycznego dokonywania wpisu po przekazaniu danych. Wpis 
dotyczyłby danych objętych treścią wpisu w KRS, przekazywanych automatycznie po 
dokonaniu wpisu lub  jego  zmiany  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów 
gospodarki  narodowej  oraz  danych  uzupełniających  przekazywanych  z  CRP  KEP. 
Przepis  art.  42  ust.  11  określa  odrębny  tryb  nadawania  numeru  identyfikacyjnego 
REGON dla podmiotów wpisanych do KRS, a  jednocześnie  precyzuje  źródło 
pochodzenia danych i moment nadawania numeru identyfikacyjnego. Nadanie REGON 
nastąpi automatycznie na podstawie przekazanych danych z KRS, a następnie do KRS 
30 
zostanie przekazana automatycznie informacja w tym zakresie (o nadanym REGON). 
Wyjątek  od  zasady  bezpośredniości  nadawania  numeru identyfikacyjnego REGON 
i przekazywania tej informacji do KRS określa art. 42 ust. 13. Przepis ten przewiduje, 
że  nadanie  numeru  identyfikacyjnego  REGON  może  nastąpić  w  terminie  3  dni  od 
przekazania  danych  z  KRS,  jeżeli  zachodzi  konieczność  zakodowania  nazwy 
miejscowości niezgodnej krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju 
lub ustalenia, czy podmiotowi nie został uprzednio nadany numer identyfikacyjny. Ten 
stanowiący  wyjątek  tryb  będzie  dotyczył  pojedynczych  sytuacji,  w  których  zachodzi 
konieczność indywidualnego przeanalizowania danych i zakodowania ich przez organ 
w  celu  umożliwienia  nadania  numeru  identyfikacyjnego.  Rozwiązanie  to  będzie 
również  stanowiło  zabezpieczenie  przed  podwójnym nadaniem numeru 
identyfikacyjnego REGON. 
Wpis do rejestru podmiotów lub zmiana wpisu, w zakresie  danych  uzupełniających, 
o których mowa w ust. 3a pkt 2, podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru 
Sądowego,  nastąpi  po  automatycznym  zamieszczeniu  za  pośrednictwem systemu 
teleinformatycznego, danych przekazanych z Centralnego Rejestru Podmiotów – 
Krajowej  Ewidencji  Podatników  (art.  42  ust.  13).  Rejestr  podmiotów  udostępni,  za 
pośrednictwem  systemu  teleinformatycznego,  informację  o  nadanym  podmiotowi 
numerze identyfikacyjnym, Centralnemu Rejestrowi Podmiotów – Krajowej Ewidencji 
Podatników – art. 44 ust. 1a. 
Proponowane  zmiany  przepisów  umożliwią  objęcie  zmodyfikowaną  zasadą  jednego 
okienka  także  tych  podmiotów,  które  dotychczas  z  uwagi  na  wybór  trybu  składania 
wniosku o wpis do KRS (drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały. 
Proponowana zmiana brzmienia art. 45 ust. 1 jest zmianą o charakterze porządkowym, 
mającym  na  celu  doprecyzowanie,  że  istotą  jawnego  charakteru  krajowego  rejestru 
urzędowego  podmiotów gospodarki narodowej, co  do  większości  zamieszczanych 
w tym rejestrze danych,  jest także jawność numeru identyfikacyjnego. Dotychczasowe 
brzmienie przepisu, w którym numer identyfikacyjny wymieniony był bezpośrednio po 
sformułowaniu  wyłączającym  jawny  charakter  pewnej  kategorii  danych,  sugerowało 
brak jawności samego numeru identyfikacyjnego. 
Proponowane  zmiany  brzmienia  art.  45  ust.  3  oraz  art.  45a  są  konsekwencją 
projektowanych zmian wprowadzających różne źródła i różne terminy zasilania rejestru 
podmiotów  danymi  o  podmiotach  wpisanych  do  KRS.  Stąd  zasadne  jest 
31 
doprecyzowanie dotychczasowych przepisów dotyczących  udostępniania  danych 
z rejestru przez dookreślenie, że udostępnianie każdorazowo dotyczy danych aktualnie 
w rejestrze zgromadzonych. Projektowane  rozwiązanie  zakłada,  że  dane  uzupełniające 
o podmiocie wpisanym do KRS będą zamieszczane w rejestrze podmiotów po pewnym 
czasie od wpisu do tego rejestru i nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON i dopiero 
wtedy będą mogły być udostępnione na podstawie art. 45a ustawy. 
4. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych 
Najistotniejszą  zmianą  także  w  obszarze  objętym  regulacją  powyższej  ustawy  jest 
przyjęcie  zasady,  że  większość  podmiotów  podlegających  wpisowi  do  KRS 
i jednocześnie  obowiązkowi  ewidencyjnemu w zakresie wpisu do ewidencji 
prowadzonej przez ZUS (na konto płatnika składek), zwolniona zostanie z obowiązku 
odrębnego,  samodzielnego  dokonywania  zgłoszenia  ewidencyjnego,  tj.  zgłoszenia 
płatnika składek. Wyjątkiem od tej zasady będzie obowiązek ewidencyjny ciążący na 
spółkach  kapitałowych  w  organizacji,  które  stosownie  do  treści  art.  14  ust.  4  ustawy 
o swobodzie  działalności  gospodarczej  posiadają  przywilej  prowadzenia  działalności 
gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS. Podmioty te, 
decydując  się  na  rozpoczęcie  działalności  gospodarczej przed uzyskaniem wpisu 
w KRS  podlegać  będą  obowiązkowi  samodzielnego  dokonywania  zgłoszenia 
identyfikacyjnego  we  właściwej  jednostce  organizacyjnej  ZUS.  Ograniczenie  zakresu 
obowiązków  ewidencyjnych  możliwe  będzie  dzięki  wprowadzeniu  zasady 
identyfikowania podmiotu podlegającego wpisowi do KRS w oparciu o dane wpisane 
uprzednio  przez  sąd  rejestrowy  w  rejestrze  KRS  (z  wyłączeniem  rejestru  dłużników 
niewypłacalnych). 
Dane  objęte  wpisem  w  KRS  staną  się  danymi  podstawowymi  i  wiążącymi  dla  ZUS 
i będą  w  sposób  automatyczny  zasilały  prowadzoną  przez  tę  państwową  jednostkę 
organizacyjną  ewidencję  w  zakresie  konta  płatników  składek.  ZUS,  dla  wykonania 
własnych zadań z zakresu prowadzonej ewidencji, nie będzie zmuszony do wymagania 
zgłaszania  danych  stanowiących  podstawowe  dane  o  podmiocie,  objętych  już  treścią 
wpisu  w  rejestrze  sądowym.  Dla  podmiotów  wpisanych  do  KRS,  obowiązek 
samodzielnego  zgłaszania  danych  do  ewidencji  ZUS  dotyczyć  będzie  tylko 
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa do 
wykonania,  po  wcześniejszym  uzyskaniu  wpisu  w  KRS,  w  drodze  samodzielnego 
działania  podmiotu.  Płatnik  składek  wpisany  do  KRS  będzie  zobowiązany  składać 
32 
wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po 
zamieszczeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one 
automatycznie przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS 
(w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z KRS). 
Projektowany mechanizm automatycznego przekazywania danych przez CRP KEP 
pozostałym organom uprości wykonywanie obowiązku zgłoszeniowego przez podmioty 
wpisane  do  KRS.  Konsekwencją  ograniczenia  zakresu  zgłoszenia  dla  większości 
podmiotów  podlegających  wpisowi  do  KRS,  jak  też  konsekwencją  wprowadzenia 
mechanizmu automatycznego zasilania ewidencji przez dane wpisywane do KRS oraz 
mechanizmu  automatycznego  zasilania  ewidencji,  także  danymi  uzupełniającymi 
gromadzonymi w CRP KEP,  będzie zmiana trybu dokonywania wpisu na kontach 
płatników składek. 
Zewidencjonowanie danych na koncie płatnika składek będzie dokonywane na skutek 
automatycznego przekazania z CRP KEP kompletu danych o podmiocie. Dane te będą 
obejmowały  zarówno  podstawowy  pakiet  danych  objętych  treścią  wpisu  w  KRS, 
przekazanych do CRP KEP bezpośrednio z KRS, jak też dane uzupełniające zgłaszane 
samodzielnie przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego, w terminie 7 dni, 
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy. 
Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do ewidencji ZUS w zakresie kont 
płatników składek dla podmiotów wpisanych już do rejestru KRS jest możliwe z uwagi 
na  to,  że  właśnie  w  KRS  zawierane  dane  stanowiące  najpełniejszy  pakiet  informacji 
o podmiocie (podstawowy pakiet danych) i to wpis do KRS statuuje byt takiego 
podmiotu w  obrocie  prawnym,  więc  wpis  dokonywany  przez  sąd  rejestrowy  powinien 
mieć  decydujące  znaczenie  dla  możliwości  funkcjonowania tego podmiotu na rynku, 
a dane  nim  objęte  charakter  wiążący,  także  dla  potrzeb ewidencji prowadzonej przez 
ZUS.  W  odniesieniu  do  podmiotu  wpisanego  do  KRS  obowiązek  zgłoszeniowy 
identyfikacyjny  i  aktualizacyjny  będzie  realizowany  za  pośrednictwem  CRP  KEP. 
Wykonanie  przez  podmiot  uproszczonego  obowiązku  zgłoszeniowego  polegać  będzie 
wyłącznie  na  obowiązku  samodzielnego  zgłoszenia,  za  pośrednictwem  organu 
podatkowego, danych, które nie są objęte wpisem w KRS. Dane objęte treścią wpisu 
w KRS  będą  automatycznie  zasilały  CRP  KEP  tak  w  momencie rejestracji  podmiotu 
w KRS, jak też w momencie dokonywania zmian w rejestrze. Uproszczony obowiązek 
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie,  gdy  dysponuje 
33 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: