Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
danych) oraz określone dane uzupełniające (które będą uzupełniały dokonany w oparciu
o dane z KRS wpis w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej w późniejszym etapie, w wyniku samodzielnego już działania
zobowiązanego podmiotu). Z uwagi na niewielki zakres danych uzupełniających, ich
zbliżony charakter i konieczność utrzymania mechanizmu ich samodzielnego
zgłaszania, zasadne jest utworzenie wspólnego wzoru formularza zgłoszeniowego dla
tego pakietu danych, w celu ułatwienia wykonania obowiązku zgłoszeniowego
(identyfikacyjnego i aktualizacyjnego) przez zobowiązany podmiot. Podmiot wpisany
do KRS zobowiązany będzie składać wymagany formularz zgłoszeniowy obejmujący
dane uzupełniające wyłącznie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie
21 dni od wpisu w KRS. Po zamieszczeniu przez organ podatkowy danych
uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie przekazywane do systemów
teleinformatycznych GUS i ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie
przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS).
Proponowane ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego musi wyraźnie dotyczyć
podmiotów wpisanych już do KRS, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS.
W obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które choć podlegają
wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie obowiązujących przepisów
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia
działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem w KRS. Konieczne jest zatem
utrzymanie rozwiązania pozwalającego na realizację tego uprawnienia. Podmiotom tym
umożliwia się uzyskanie numeru identyfikacyjnego REGON na skutek zgłoszenia
identyfikacyjnego, dokonywanego samodzielnie we właściwym urzędzie
statystycznym, o ile wyrażą wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego
rozpoczęcia działalności gospodarczej przed wpisem do KRS.
Podmioty podlegające wpisowi do KRS mogą uzyskiwać wpis do krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i odrębny numeru identyfikacyjnego
REGON także dla swoich jednostek lokalnych nieposiadających osobowości prawnej,
konieczne zatem jest utrzymanie rozwiązania pozwalającego na realizację tego
uprawnienia, na skutek zgłoszenia identyfikacyjnego dokonywanego przez podmiot
samodzielnie we właściwym urzędzie statystycznym, tylko w zakresie uzyskania wpisu
dla tych jednostek organizacyjnych – art. 42 ust. 6b ustawy. Ograniczenie zakresu
obowiązku zgłoszeniowego wynikającego z mechanizmu automatycznego
29
przekazywania danych z KRS, nie może mieć zastosowania ponieważ jednostki lokalne
nieposiadające osobowości prawnej nie są podmiotami odrębnie rejestrowanymi
w KRS, a więc wykluczone jest uzyskiwanie dla nich wpisu w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej i automatyczne nadawanie numeru
identyfikacyjnego REGON. Ograniczenie zakresu obowiązku zgłoszeniowego będzie
dotyczyło zawsze podmiotu głównego wpisanego do KRS i jego jednostek lokalnych
posiadających osobowość prawną, gdyż w KRS figurują one jako odrębne podmioty.
Podmioty wpisane do KRS będą mogły złożyć zgłoszenie identyfikacyjne lub
aktualizacyjne dla jednostki lokalnej nieposiadającej osobowości prawnej na zasadzie
ogólnej, a więc przez samodzielne działanie podmiotu. Obowiązek dokonywania
samodzielnie zgłoszenia identyfikacyjnego przez podmioty, które podlegają pełnemu
obowiązkowi zgłoszeniowemu realizowany będzie na zasadzie określonej w ust. 6 –
w terminie 14 dni. Z uwagi na konieczność ujednolicenia zasad wykonywania
obowiązków zgłaszania danych do rejestrów i ewidencji prowadzonych przez Prezesa
GUS, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Prezesa ZUS, konieczne
jest wprowadzenie w dotychczasowym przepisie zmiany terminu dokonywania
obowiązkowych zgłoszeń na jednolity 7-dniowy termin.
Podstawę gwarantującą funkcjonowanie projektowanego mechanizmu automatycznego
wzajemnego zasilania krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i Krajowego Rejestru Sądowego określonymi danymi o podmiotach
podlegających obowiązkom rejestrowym stanowić będą przepisy art. 42 ust. 11–13
ustawy. Projektowana zmiana funkcjonowania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej opierająca się na filozofii automatycznego zasilania
zasobów rejestru danymi podmiotów, znajdującymi się w posiadaniu organów państwa
już w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym uzasadnia wprowadzenie – jako wyjątku
od zasady – trybu automatycznego dokonywania wpisu po przekazaniu danych. Wpis
dotyczyłby danych objętych treścią wpisu w KRS, przekazywanych automatycznie po
dokonaniu wpisu lub jego zmiany do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz danych uzupełniających przekazywanych z CRP KEP.
Przepis art. 42 ust. 11 określa odrębny tryb nadawania numeru identyfikacyjnego
REGON dla podmiotów wpisanych do KRS, a jednocześnie precyzuje źródło
pochodzenia danych i moment nadawania numeru identyfikacyjnego. Nadanie REGON
nastąpi automatycznie na podstawie przekazanych danych z KRS, a następnie do KRS
30
zostanie przekazana automatycznie informacja w tym zakresie (o nadanym REGON).
Wyjątek od zasady bezpośredniości nadawania numeru identyfikacyjnego REGON
i przekazywania tej informacji do KRS określa art. 42 ust. 13. Przepis ten przewiduje,
że nadanie numeru identyfikacyjnego REGON może nastąpić w terminie 3 dni od
przekazania danych z KRS, jeżeli zachodzi konieczność zakodowania nazwy
miejscowości niezgodnej krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju
lub ustalenia, czy podmiotowi nie został uprzednio nadany numer identyfikacyjny. Ten
stanowiący wyjątek tryb będzie dotyczył pojedynczych sytuacji, w których zachodzi
konieczność indywidualnego przeanalizowania danych i zakodowania ich przez organ
w celu umożliwienia nadania numeru identyfikacyjnego. Rozwiązanie to będzie
również stanowiło zabezpieczenie przed podwójnym nadaniem numeru
identyfikacyjnego REGON.
Wpis do rejestru podmiotów lub zmiana wpisu, w zakresie danych uzupełniających,
o których mowa w ust. 3a pkt 2, podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru
Sądowego, nastąpi po automatycznym zamieszczeniu za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, danych przekazanych z Centralnego Rejestru Podmiotów –
Krajowej Ewidencji Podatników (art. 42 ust. 13). Rejestr podmiotów udostępni, za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, informację o nadanym podmiotowi
numerze identyfikacyjnym, Centralnemu Rejestrowi Podmiotów – Krajowej Ewidencji
Podatników – art. 44 ust. 1a.
Proponowane zmiany przepisów umożliwią objęcie zmodyfikowaną zasadą jednego
okienka także tych podmiotów, które dotychczas z uwagi na wybór trybu składania
wniosku o wpis do KRS (drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały.
Proponowana zmiana brzmienia art. 45 ust. 1 jest zmianą o charakterze porządkowym,
mającym na celu doprecyzowanie, że istotą jawnego charakteru krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, co do większości zamieszczanych
w tym rejestrze danych, jest także jawność numeru identyfikacyjnego. Dotychczasowe
brzmienie przepisu, w którym numer identyfikacyjny wymieniony był bezpośrednio po
sformułowaniu wyłączającym jawny charakter pewnej kategorii danych, sugerowało
brak jawności samego numeru identyfikacyjnego.
Proponowane zmiany brzmienia art. 45 ust. 3 oraz art. 45a są konsekwencją
projektowanych zmian wprowadzających różne źródła i różne terminy zasilania rejestru
podmiotów danymi o podmiotach wpisanych do KRS. Stąd zasadne jest
31
doprecyzowanie dotychczasowych przepisów dotyczących udostępniania danych
z rejestru przez dookreślenie, że udostępnianie każdorazowo dotyczy danych aktualnie
w rejestrze zgromadzonych. Projektowane rozwiązanie zakłada, że dane uzupełniające
o podmiocie wpisanym do KRS będą zamieszczane w rejestrze podmiotów po pewnym
czasie od wpisu do tego rejestru i nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON i dopiero
wtedy będą mogły być udostępnione na podstawie art. 45a ustawy.
4. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
Najistotniejszą zmianą także w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest
przyjęcie zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS
i jednocześnie obowiązkowi ewidencyjnemu w zakresie wpisu do ewidencji
prowadzonej przez ZUS (na konto płatnika składek), zwolniona zostanie z obowiązku
odrębnego, samodzielnego dokonywania zgłoszenia ewidencyjnego, tj. zgłoszenia
płatnika składek. Wyjątkiem od tej zasady będzie obowiązek ewidencyjny ciążący na
spółkach kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy
o swobodzie działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia działalności
gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS. Podmioty te,
decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu
w KRS podlegać będą obowiązkowi samodzielnego dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS. Ograniczenie zakresu
obowiązków ewidencyjnych możliwe będzie dzięki wprowadzeniu zasady
identyfikowania podmiotu podlegającego wpisowi do KRS w oparciu o dane wpisane
uprzednio przez sąd rejestrowy w rejestrze KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników
niewypłacalnych).
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla ZUS
i będą w sposób automatyczny zasilały prowadzoną przez tę państwową jednostkę
organizacyjną ewidencję w zakresie konta płatników składek. ZUS, dla wykonania
własnych zadań z zakresu prowadzonej ewidencji, nie będzie zmuszony do wymagania
zgłaszania danych stanowiących podstawowe dane o podmiocie, objętych już treścią
wpisu w rejestrze sądowym. Dla podmiotów wpisanych do KRS, obowiązek
samodzielnego zgłaszania danych do ewidencji ZUS dotyczyć będzie tylko
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa do
wykonania, po wcześniejszym uzyskaniu wpisu w KRS, w drodze samodzielnego
działania podmiotu. Płatnik składek wpisany do KRS będzie zobowiązany składać
32
wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po
zamieszczeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one
automatycznie przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS
(w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z KRS).
Projektowany mechanizm automatycznego przekazywania danych przez CRP KEP
pozostałym organom uprości wykonywanie obowiązku zgłoszeniowego przez podmioty
wpisane do KRS. Konsekwencją ograniczenia zakresu zgłoszenia dla większości
podmiotów podlegających wpisowi do KRS, jak też konsekwencją wprowadzenia
mechanizmu automatycznego zasilania ewidencji przez dane wpisywane do KRS oraz
mechanizmu automatycznego zasilania ewidencji, także danymi uzupełniającymi
gromadzonymi w CRP KEP, będzie zmiana trybu dokonywania wpisu na kontach
płatników składek.
Zewidencjonowanie danych na koncie płatnika składek będzie dokonywane na skutek
automatycznego przekazania z CRP KEP kompletu danych o podmiocie. Dane te będą
obejmowały zarówno podstawowy pakiet danych objętych treścią wpisu w KRS,
przekazanych do CRP KEP bezpośrednio z KRS, jak też dane uzupełniające zgłaszane
samodzielnie przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego, w terminie 7 dni,
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy.
Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do ewidencji ZUS w zakresie kont
płatników składek dla podmiotów wpisanych już do rejestru KRS jest możliwe z uwagi
na to, że właśnie w KRS zawierane dane stanowiące najpełniejszy pakiet informacji
o podmiocie (podstawowy pakiet danych) i to wpis do KRS statuuje byt takiego
podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis dokonywany przez sąd rejestrowy powinien
mieć decydujące znaczenie dla możliwości funkcjonowania tego podmiotu na rynku,
a dane nim objęte charakter wiążący, także dla potrzeb ewidencji prowadzonej przez
ZUS. W odniesieniu do podmiotu wpisanego do KRS obowiązek zgłoszeniowy
identyfikacyjny i aktualizacyjny będzie realizowany za pośrednictwem CRP KEP.
Wykonanie przez podmiot uproszczonego obowiązku zgłoszeniowego polegać będzie
wyłącznie na obowiązku samodzielnego zgłoszenia, za pośrednictwem organu
podatkowego, danych, które nie są objęte wpisem w KRS. Dane objęte treścią wpisu
w KRS będą automatycznie zasilały CRP KEP tak w momencie rejestracji podmiotu
w KRS, jak też w momencie dokonywania zmian w rejestrze. Uproszczony obowiązek
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie, gdy dysponuje
33
o dane z KRS wpis w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej w późniejszym etapie, w wyniku samodzielnego już działania
zobowiązanego podmiotu). Z uwagi na niewielki zakres danych uzupełniających, ich
zbliżony charakter i konieczność utrzymania mechanizmu ich samodzielnego
zgłaszania, zasadne jest utworzenie wspólnego wzoru formularza zgłoszeniowego dla
tego pakietu danych, w celu ułatwienia wykonania obowiązku zgłoszeniowego
(identyfikacyjnego i aktualizacyjnego) przez zobowiązany podmiot. Podmiot wpisany
do KRS zobowiązany będzie składać wymagany formularz zgłoszeniowy obejmujący
dane uzupełniające wyłącznie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie
21 dni od wpisu w KRS. Po zamieszczeniu przez organ podatkowy danych
uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie przekazywane do systemów
teleinformatycznych GUS i ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie
przekazanymi pierwotnie z bazy danych KRS).
Proponowane ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego musi wyraźnie dotyczyć
podmiotów wpisanych już do KRS, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS.
W obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które choć podlegają
wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie obowiązujących przepisów
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia
działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem w KRS. Konieczne jest zatem
utrzymanie rozwiązania pozwalającego na realizację tego uprawnienia. Podmiotom tym
umożliwia się uzyskanie numeru identyfikacyjnego REGON na skutek zgłoszenia
identyfikacyjnego, dokonywanego samodzielnie we właściwym urzędzie
statystycznym, o ile wyrażą wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego
rozpoczęcia działalności gospodarczej przed wpisem do KRS.
Podmioty podlegające wpisowi do KRS mogą uzyskiwać wpis do krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i odrębny numeru identyfikacyjnego
REGON także dla swoich jednostek lokalnych nieposiadających osobowości prawnej,
konieczne zatem jest utrzymanie rozwiązania pozwalającego na realizację tego
uprawnienia, na skutek zgłoszenia identyfikacyjnego dokonywanego przez podmiot
samodzielnie we właściwym urzędzie statystycznym, tylko w zakresie uzyskania wpisu
dla tych jednostek organizacyjnych – art. 42 ust. 6b ustawy. Ograniczenie zakresu
obowiązku zgłoszeniowego wynikającego z mechanizmu automatycznego
29
przekazywania danych z KRS, nie może mieć zastosowania ponieważ jednostki lokalne
nieposiadające osobowości prawnej nie są podmiotami odrębnie rejestrowanymi
w KRS, a więc wykluczone jest uzyskiwanie dla nich wpisu w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej i automatyczne nadawanie numeru
identyfikacyjnego REGON. Ograniczenie zakresu obowiązku zgłoszeniowego będzie
dotyczyło zawsze podmiotu głównego wpisanego do KRS i jego jednostek lokalnych
posiadających osobowość prawną, gdyż w KRS figurują one jako odrębne podmioty.
Podmioty wpisane do KRS będą mogły złożyć zgłoszenie identyfikacyjne lub
aktualizacyjne dla jednostki lokalnej nieposiadającej osobowości prawnej na zasadzie
ogólnej, a więc przez samodzielne działanie podmiotu. Obowiązek dokonywania
samodzielnie zgłoszenia identyfikacyjnego przez podmioty, które podlegają pełnemu
obowiązkowi zgłoszeniowemu realizowany będzie na zasadzie określonej w ust. 6 –
w terminie 14 dni. Z uwagi na konieczność ujednolicenia zasad wykonywania
obowiązków zgłaszania danych do rejestrów i ewidencji prowadzonych przez Prezesa
GUS, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Prezesa ZUS, konieczne
jest wprowadzenie w dotychczasowym przepisie zmiany terminu dokonywania
obowiązkowych zgłoszeń na jednolity 7-dniowy termin.
Podstawę gwarantującą funkcjonowanie projektowanego mechanizmu automatycznego
wzajemnego zasilania krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i Krajowego Rejestru Sądowego określonymi danymi o podmiotach
podlegających obowiązkom rejestrowym stanowić będą przepisy art. 42 ust. 11–13
ustawy. Projektowana zmiana funkcjonowania krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej opierająca się na filozofii automatycznego zasilania
zasobów rejestru danymi podmiotów, znajdującymi się w posiadaniu organów państwa
już w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym uzasadnia wprowadzenie – jako wyjątku
od zasady – trybu automatycznego dokonywania wpisu po przekazaniu danych. Wpis
dotyczyłby danych objętych treścią wpisu w KRS, przekazywanych automatycznie po
dokonaniu wpisu lub jego zmiany do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz danych uzupełniających przekazywanych z CRP KEP.
Przepis art. 42 ust. 11 określa odrębny tryb nadawania numeru identyfikacyjnego
REGON dla podmiotów wpisanych do KRS, a jednocześnie precyzuje źródło
pochodzenia danych i moment nadawania numeru identyfikacyjnego. Nadanie REGON
nastąpi automatycznie na podstawie przekazanych danych z KRS, a następnie do KRS
30
zostanie przekazana automatycznie informacja w tym zakresie (o nadanym REGON).
Wyjątek od zasady bezpośredniości nadawania numeru identyfikacyjnego REGON
i przekazywania tej informacji do KRS określa art. 42 ust. 13. Przepis ten przewiduje,
że nadanie numeru identyfikacyjnego REGON może nastąpić w terminie 3 dni od
przekazania danych z KRS, jeżeli zachodzi konieczność zakodowania nazwy
miejscowości niezgodnej krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju
lub ustalenia, czy podmiotowi nie został uprzednio nadany numer identyfikacyjny. Ten
stanowiący wyjątek tryb będzie dotyczył pojedynczych sytuacji, w których zachodzi
konieczność indywidualnego przeanalizowania danych i zakodowania ich przez organ
w celu umożliwienia nadania numeru identyfikacyjnego. Rozwiązanie to będzie
również stanowiło zabezpieczenie przed podwójnym nadaniem numeru
identyfikacyjnego REGON.
Wpis do rejestru podmiotów lub zmiana wpisu, w zakresie danych uzupełniających,
o których mowa w ust. 3a pkt 2, podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru
Sądowego, nastąpi po automatycznym zamieszczeniu za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, danych przekazanych z Centralnego Rejestru Podmiotów –
Krajowej Ewidencji Podatników (art. 42 ust. 13). Rejestr podmiotów udostępni, za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, informację o nadanym podmiotowi
numerze identyfikacyjnym, Centralnemu Rejestrowi Podmiotów – Krajowej Ewidencji
Podatników – art. 44 ust. 1a.
Proponowane zmiany przepisów umożliwią objęcie zmodyfikowaną zasadą jednego
okienka także tych podmiotów, które dotychczas z uwagi na wybór trybu składania
wniosku o wpis do KRS (drogą elektroniczną), zasadzie tej nie podlegały.
Proponowana zmiana brzmienia art. 45 ust. 1 jest zmianą o charakterze porządkowym,
mającym na celu doprecyzowanie, że istotą jawnego charakteru krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, co do większości zamieszczanych
w tym rejestrze danych, jest także jawność numeru identyfikacyjnego. Dotychczasowe
brzmienie przepisu, w którym numer identyfikacyjny wymieniony był bezpośrednio po
sformułowaniu wyłączającym jawny charakter pewnej kategorii danych, sugerowało
brak jawności samego numeru identyfikacyjnego.
Proponowane zmiany brzmienia art. 45 ust. 3 oraz art. 45a są konsekwencją
projektowanych zmian wprowadzających różne źródła i różne terminy zasilania rejestru
podmiotów danymi o podmiotach wpisanych do KRS. Stąd zasadne jest
31
doprecyzowanie dotychczasowych przepisów dotyczących udostępniania danych
z rejestru przez dookreślenie, że udostępnianie każdorazowo dotyczy danych aktualnie
w rejestrze zgromadzonych. Projektowane rozwiązanie zakłada, że dane uzupełniające
o podmiocie wpisanym do KRS będą zamieszczane w rejestrze podmiotów po pewnym
czasie od wpisu do tego rejestru i nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON i dopiero
wtedy będą mogły być udostępnione na podstawie art. 45a ustawy.
4. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
Najistotniejszą zmianą także w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest
przyjęcie zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS
i jednocześnie obowiązkowi ewidencyjnemu w zakresie wpisu do ewidencji
prowadzonej przez ZUS (na konto płatnika składek), zwolniona zostanie z obowiązku
odrębnego, samodzielnego dokonywania zgłoszenia ewidencyjnego, tj. zgłoszenia
płatnika składek. Wyjątkiem od tej zasady będzie obowiązek ewidencyjny ciążący na
spółkach kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy
o swobodzie działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia działalności
gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS. Podmioty te,
decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu
w KRS podlegać będą obowiązkowi samodzielnego dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS. Ograniczenie zakresu
obowiązków ewidencyjnych możliwe będzie dzięki wprowadzeniu zasady
identyfikowania podmiotu podlegającego wpisowi do KRS w oparciu o dane wpisane
uprzednio przez sąd rejestrowy w rejestrze KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników
niewypłacalnych).
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla ZUS
i będą w sposób automatyczny zasilały prowadzoną przez tę państwową jednostkę
organizacyjną ewidencję w zakresie konta płatników składek. ZUS, dla wykonania
własnych zadań z zakresu prowadzonej ewidencji, nie będzie zmuszony do wymagania
zgłaszania danych stanowiących podstawowe dane o podmiocie, objętych już treścią
wpisu w rejestrze sądowym. Dla podmiotów wpisanych do KRS, obowiązek
samodzielnego zgłaszania danych do ewidencji ZUS dotyczyć będzie tylko
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa do
wykonania, po wcześniejszym uzyskaniu wpisu w KRS, w drodze samodzielnego
działania podmiotu. Płatnik składek wpisany do KRS będzie zobowiązany składać
32
wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po
zamieszczeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one
automatycznie przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS
(w przypadku ZUS wraz z danymi o podmiocie przekazanymi pierwotnie z KRS).
Projektowany mechanizm automatycznego przekazywania danych przez CRP KEP
pozostałym organom uprości wykonywanie obowiązku zgłoszeniowego przez podmioty
wpisane do KRS. Konsekwencją ograniczenia zakresu zgłoszenia dla większości
podmiotów podlegających wpisowi do KRS, jak też konsekwencją wprowadzenia
mechanizmu automatycznego zasilania ewidencji przez dane wpisywane do KRS oraz
mechanizmu automatycznego zasilania ewidencji, także danymi uzupełniającymi
gromadzonymi w CRP KEP, będzie zmiana trybu dokonywania wpisu na kontach
płatników składek.
Zewidencjonowanie danych na koncie płatnika składek będzie dokonywane na skutek
automatycznego przekazania z CRP KEP kompletu danych o podmiocie. Dane te będą
obejmowały zarówno podstawowy pakiet danych objętych treścią wpisu w KRS,
przekazanych do CRP KEP bezpośrednio z KRS, jak też dane uzupełniające zgłaszane
samodzielnie przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego, w terminie 7 dni,
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy.
Ograniczenie zakresu obowiązku zgłaszania danych do ewidencji ZUS w zakresie kont
płatników składek dla podmiotów wpisanych już do rejestru KRS jest możliwe z uwagi
na to, że właśnie w KRS zawierane dane stanowiące najpełniejszy pakiet informacji
o podmiocie (podstawowy pakiet danych) i to wpis do KRS statuuje byt takiego
podmiotu w obrocie prawnym, więc wpis dokonywany przez sąd rejestrowy powinien
mieć decydujące znaczenie dla możliwości funkcjonowania tego podmiotu na rynku,
a dane nim objęte charakter wiążący, także dla potrzeb ewidencji prowadzonej przez
ZUS. W odniesieniu do podmiotu wpisanego do KRS obowiązek zgłoszeniowy
identyfikacyjny i aktualizacyjny będzie realizowany za pośrednictwem CRP KEP.
Wykonanie przez podmiot uproszczonego obowiązku zgłoszeniowego polegać będzie
wyłącznie na obowiązku samodzielnego zgłoszenia, za pośrednictwem organu
podatkowego, danych, które nie są objęte wpisem w KRS. Dane objęte treścią wpisu
w KRS będą automatycznie zasilały CRP KEP tak w momencie rejestracji podmiotu
w KRS, jak też w momencie dokonywania zmian w rejestrze. Uproszczony obowiązek
zgłoszeniowy podmiot będzie wykonywał samodzielnie, w momencie, gdy dysponuje
33
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik