Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
Klasyfikacji Działalności na poziomie 20–25 tys. rocznie, można oszacować
ograniczenie obciążeń informacyjnych na skutek wejścia w życie projektowanej ustawy
w wysokości 1,09–1,36 mln zł rocznie.
b) rynek pracy
Wyniki badań statystycznych zamieszczone w publikacji Działalność przedsiębiorstw
niefinansowych w 2011 r. zawierają informacje nie tylko o wynagrodzeniach brutto
wypłaconych zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (podane w Tabeli 1), ale
również o przeciętnej liczbie zatrudnionych (na podstawie umowy o pracę, powołania,
wyboru, mianowania itd.) oraz o liczbie pracujących według stanu na koniec roku
(obejmującej zatrudnionych oraz pracodawców i pracujących na własny rachunek
łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin, osoby wykonujące pracę nakładczą,
agentów i członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych). Wspomniane dane wraz
z szacunkami zatrudnienia i liczby pracujących w przedsiębiorstwach z kategorii „osób
prawnych” prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok zawiera Tabela 2.
Tabela 2. Przeciętne zatrudnienie w 2011 r. i liczba pracujących według stanu na dzień 31 grudnia
2011 r. w przedsiębiorstwach według klas wielkości z wyróżnieniem „osób prawnych” i podmiotów
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok.
małe
średnie
duże
RAZEM
Przeciętna liczba zatrudnionych:
Ogółem
2 398 175 1 592 734 2 604 850 6 595 759
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
910 200
1 395 811 2 560 434 4 866 445
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 31 577
7 913
8 913
48 403
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
11 985
6 935
8 761
27 680
Liczba pracujących:
Ogółem
4 690 122 1 646 415 2 691 999 9 028 536
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
1 096 133 1 436 756 2 644 611 5 177 500
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 263 248
13 108
14 012
290 368
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
61 524
11 439
13 765
86 728
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą)
Przyjmując analogiczne założenia jak w pkt a), w oparciu o dane zamieszczone
w Tabeli 2, można oszacować, że przeciętne zatrudnienie zwiększy się na skutek
wejścia w życie projektowanej ustawy o 2738 osób. W odniesieniu do liczby
pracujących nie jest znana średnioroczna wartość zmiennej, tylko stan na koniec roku.
Ze względu na rodzaj dostępnych danych dotyczących liczby pracujących oszacowanie
skutków regulacji w tym zakresie jest możliwe tylko pod warunkiem przyjęcia
mocniejszego założenia o jednostajnym przyroście liczby pracujących
49
w przedsiębiorstwach nowo założonych w ciągu roku. Przy takim założeniu można
oczekiwać zwiększenia liczby pracujących o ponad 8,5 tys. osób po roku od wejścia
w życie projektowanej ustawy.
c) sektor finansów publicznych
Wzrost wartości dodanej uzyskany dzięki możliwości wcześniejszego rozpoczęcia
działalności gospodarczej stanowi bazę dodatkowych przychodów budżetowych.
Ponieważ podatek dochodowy, podatki netto od producentów (podatki pomniejszone
o dotacje) oraz składki na ubezpieczenia społeczne są elementami rachunków
narodowych, pozostającymi w stabilnej relacji do wartości dodanej, do ich oszacowania
zostaną wykorzystane dane z Rachunków narodowych według sektorów i podsektorów
instytucjonalnych w latach 2008–2011, opublikowanych przez Główny Urząd
Statystyczny w lipcu 2013 r.
We wspomnianej publikacji wyróżniony jest sektor przedsiębiorstw, w którym –
w przeciwieństwie do wydawnictwa Działalność przedsiębiorstw niefinansowych
w 2011 r. – nie są wydzielone kategorie „osób fizycznych” i „osób prawnych”, jednak
sektor ten obejmuje jednostki, w których liczba pracujących przekracza 9 osób. Ze
względu na to, że wśród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób dominują podmioty
należące do kategorii „osób fizycznych”, zaś przedsiębiorstwa z kategorii „osób
prawnych” wytwarzają aż 93,5% wartości dodanej firm zatrudniających powyżej
9 osób, zatem wskaźniki wyznaczone na podstawie rachunków narodowych będą
odpowiednio dokładnie opisywały działalność podmiotów, na które oddziaływać będzie
projektowana regulacja.
W odniesieniu do wartości dodanej wytworzonej przez przedsiębiorstwa, wysokość
zapłaconego przez nie podatku dochodowego wynosi 4,4%, zatem w wyniku
oczekiwanego wzrostu wartości dodanej o prawie 0,5 mld zł wielkość odprowadzonego
podatku dochodowego powinna wzrosnąć o ok. 21,7 mln zł. Podatki od producentów
pomniejszone o dotacje w relacji do wartości dodanej wynoszą 1,9%, zatem wzrost
podatków netto wniesionych przez przedsiębiorstwa powinien wynieść ok. 9,5 mln zł.
Stosunkowo najwyższą wielkość, wynoszącą 6,6% wartości dodanej, stanowią składki
na ubezpieczenia społeczne – w wyniku wejścia w życie projektowanej ustawy można
więc oczekiwać zwiększenia zapłaconych składek o ok. 32,5 mln zł.
Należy również wskazać, iż efektem projektowanej regulacji będzie również wzrost
wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł, powiększający dochody
50
pierwotne brutto gospodarstw domowych. Zgodnie z danymi zawartymi w rachunkach
narodowych podatek dochodowy gospodarstw domowych stanowi 6,6% ich dochodów
pierwotnych brutto, zatem skutkiem projektowanej regulacji powinien być wzrost
podatku dochodowego płaconego przez gospodarstwa domowe o ok. 8,3 mln zł.
Efektem zwiększonej aktywności gospodarczej będzie wyższy popyt finalny,
generujący większe podatki od produktów, obejmujące podatki od towarów i usług
(VAT), podatki akcyzowe od produktów krajowych oraz podatki i cła od importu
(łącznie z podatkiem akcyzowym). Saldo podatków od produktów pomniejszonych
o dotacje jest szacowane w rachunkach narodowych na poziomie gospodarki narodowej
ogółem. Podatki od produktów pomniejszone o dotacje w relacji do wartości dodanej
brutto w gospodarce narodowej wynoszą 12,2%, zatem w wyniku zwiększenia wartości
dodanej można oczekiwać wzrostu podatków netto od produktów o ok. 60 mln zł.
Po stronie wydatkowej budżetu państwa konieczne będzie poniesienie jednorazowych
kosztów modyfikacji obecnie funkcjonujących systemów teleinformatycznych. Będą
one pokrywane:
–
przez Ministerstwo Sprawiedliwości w łącznej wysokości 1869,6 tys. zł (cz. 15,
rozdz. 75502, § 6060 z budżetu państwa na rok 2014),
–
przez Ministerstwo Finansów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–
2013 r. w związku z realizacją projektu e-Rejestracja o wartości 40 197,6 tys. zł, dla
którego umowę o dofinansowanie podpisano 30 lipca 2010 r.,
–
przez Główny Urząd Statystyczny w ramach realizacji projektu sektorowego
System Informacyjny Statystyki Publicznej o wartości 1 700 tys. zł oraz ze środków
budżetu państwa w wysokości 50 tys. zł (kwota uwzględniona w budżecie na 2014 r.),
–
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach modyfikacji systemu KSI,
w kwocie ok. 1 200 tys. zł netto, zaplanowanej w budżecie ZUS na 2014 r.
Nie przewiduje się zwiększonych kosztów utrzymania zmodyfikowanych systemów
informatycznych.
Podsumowując, oczekiwane wydatki budżetowe związane z projektowaną regulacją
wyniosą ok. 3,1 mln zł w roku 2014, podczas gdy oczekiwane przychody sektora
finansów publicznych wyniosą ok. 132 mln zł w ciągu roku od wejścia w życie
projektowanej ustawy. Projektowana regulacja nie będzie generować dodatkowych
kosztów ani zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych
51
w kolejnych latach.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
19/01/KC
52
ograniczenie obciążeń informacyjnych na skutek wejścia w życie projektowanej ustawy
w wysokości 1,09–1,36 mln zł rocznie.
b) rynek pracy
Wyniki badań statystycznych zamieszczone w publikacji Działalność przedsiębiorstw
niefinansowych w 2011 r. zawierają informacje nie tylko o wynagrodzeniach brutto
wypłaconych zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (podane w Tabeli 1), ale
również o przeciętnej liczbie zatrudnionych (na podstawie umowy o pracę, powołania,
wyboru, mianowania itd.) oraz o liczbie pracujących według stanu na koniec roku
(obejmującej zatrudnionych oraz pracodawców i pracujących na własny rachunek
łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin, osoby wykonujące pracę nakładczą,
agentów i członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych). Wspomniane dane wraz
z szacunkami zatrudnienia i liczby pracujących w przedsiębiorstwach z kategorii „osób
prawnych” prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok zawiera Tabela 2.
Tabela 2. Przeciętne zatrudnienie w 2011 r. i liczba pracujących według stanu na dzień 31 grudnia
2011 r. w przedsiębiorstwach według klas wielkości z wyróżnieniem „osób prawnych” i podmiotów
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok.
małe
średnie
duże
RAZEM
Przeciętna liczba zatrudnionych:
Ogółem
2 398 175 1 592 734 2 604 850 6 595 759
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
910 200
1 395 811 2 560 434 4 866 445
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 31 577
7 913
8 913
48 403
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
11 985
6 935
8 761
27 680
Liczba pracujących:
Ogółem
4 690 122 1 646 415 2 691 999 9 028 536
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
1 096 133 1 436 756 2 644 611 5 177 500
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok 263 248
13 108
14 012
290 368
w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne”
61 524
11 439
13 765
86 728
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą)
Przyjmując analogiczne założenia jak w pkt a), w oparciu o dane zamieszczone
w Tabeli 2, można oszacować, że przeciętne zatrudnienie zwiększy się na skutek
wejścia w życie projektowanej ustawy o 2738 osób. W odniesieniu do liczby
pracujących nie jest znana średnioroczna wartość zmiennej, tylko stan na koniec roku.
Ze względu na rodzaj dostępnych danych dotyczących liczby pracujących oszacowanie
skutków regulacji w tym zakresie jest możliwe tylko pod warunkiem przyjęcia
mocniejszego założenia o jednostajnym przyroście liczby pracujących
49
w przedsiębiorstwach nowo założonych w ciągu roku. Przy takim założeniu można
oczekiwać zwiększenia liczby pracujących o ponad 8,5 tys. osób po roku od wejścia
w życie projektowanej ustawy.
c) sektor finansów publicznych
Wzrost wartości dodanej uzyskany dzięki możliwości wcześniejszego rozpoczęcia
działalności gospodarczej stanowi bazę dodatkowych przychodów budżetowych.
Ponieważ podatek dochodowy, podatki netto od producentów (podatki pomniejszone
o dotacje) oraz składki na ubezpieczenia społeczne są elementami rachunków
narodowych, pozostającymi w stabilnej relacji do wartości dodanej, do ich oszacowania
zostaną wykorzystane dane z Rachunków narodowych według sektorów i podsektorów
instytucjonalnych w latach 2008–2011, opublikowanych przez Główny Urząd
Statystyczny w lipcu 2013 r.
We wspomnianej publikacji wyróżniony jest sektor przedsiębiorstw, w którym –
w przeciwieństwie do wydawnictwa Działalność przedsiębiorstw niefinansowych
w 2011 r. – nie są wydzielone kategorie „osób fizycznych” i „osób prawnych”, jednak
sektor ten obejmuje jednostki, w których liczba pracujących przekracza 9 osób. Ze
względu na to, że wśród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób dominują podmioty
należące do kategorii „osób fizycznych”, zaś przedsiębiorstwa z kategorii „osób
prawnych” wytwarzają aż 93,5% wartości dodanej firm zatrudniających powyżej
9 osób, zatem wskaźniki wyznaczone na podstawie rachunków narodowych będą
odpowiednio dokładnie opisywały działalność podmiotów, na które oddziaływać będzie
projektowana regulacja.
W odniesieniu do wartości dodanej wytworzonej przez przedsiębiorstwa, wysokość
zapłaconego przez nie podatku dochodowego wynosi 4,4%, zatem w wyniku
oczekiwanego wzrostu wartości dodanej o prawie 0,5 mld zł wielkość odprowadzonego
podatku dochodowego powinna wzrosnąć o ok. 21,7 mln zł. Podatki od producentów
pomniejszone o dotacje w relacji do wartości dodanej wynoszą 1,9%, zatem wzrost
podatków netto wniesionych przez przedsiębiorstwa powinien wynieść ok. 9,5 mln zł.
Stosunkowo najwyższą wielkość, wynoszącą 6,6% wartości dodanej, stanowią składki
na ubezpieczenia społeczne – w wyniku wejścia w życie projektowanej ustawy można
więc oczekiwać zwiększenia zapłaconych składek o ok. 32,5 mln zł.
Należy również wskazać, iż efektem projektowanej regulacji będzie również wzrost
wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł, powiększający dochody
50
pierwotne brutto gospodarstw domowych. Zgodnie z danymi zawartymi w rachunkach
narodowych podatek dochodowy gospodarstw domowych stanowi 6,6% ich dochodów
pierwotnych brutto, zatem skutkiem projektowanej regulacji powinien być wzrost
podatku dochodowego płaconego przez gospodarstwa domowe o ok. 8,3 mln zł.
Efektem zwiększonej aktywności gospodarczej będzie wyższy popyt finalny,
generujący większe podatki od produktów, obejmujące podatki od towarów i usług
(VAT), podatki akcyzowe od produktów krajowych oraz podatki i cła od importu
(łącznie z podatkiem akcyzowym). Saldo podatków od produktów pomniejszonych
o dotacje jest szacowane w rachunkach narodowych na poziomie gospodarki narodowej
ogółem. Podatki od produktów pomniejszone o dotacje w relacji do wartości dodanej
brutto w gospodarce narodowej wynoszą 12,2%, zatem w wyniku zwiększenia wartości
dodanej można oczekiwać wzrostu podatków netto od produktów o ok. 60 mln zł.
Po stronie wydatkowej budżetu państwa konieczne będzie poniesienie jednorazowych
kosztów modyfikacji obecnie funkcjonujących systemów teleinformatycznych. Będą
one pokrywane:
–
przez Ministerstwo Sprawiedliwości w łącznej wysokości 1869,6 tys. zł (cz. 15,
rozdz. 75502, § 6060 z budżetu państwa na rok 2014),
–
przez Ministerstwo Finansów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–
2013 r. w związku z realizacją projektu e-Rejestracja o wartości 40 197,6 tys. zł, dla
którego umowę o dofinansowanie podpisano 30 lipca 2010 r.,
–
przez Główny Urząd Statystyczny w ramach realizacji projektu sektorowego
System Informacyjny Statystyki Publicznej o wartości 1 700 tys. zł oraz ze środków
budżetu państwa w wysokości 50 tys. zł (kwota uwzględniona w budżecie na 2014 r.),
–
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach modyfikacji systemu KSI,
w kwocie ok. 1 200 tys. zł netto, zaplanowanej w budżecie ZUS na 2014 r.
Nie przewiduje się zwiększonych kosztów utrzymania zmodyfikowanych systemów
informatycznych.
Podsumowując, oczekiwane wydatki budżetowe związane z projektowaną regulacją
wyniosą ok. 3,1 mln zł w roku 2014, podczas gdy oczekiwane przychody sektora
finansów publicznych wyniosą ok. 132 mln zł w ciągu roku od wejścia w życie
projektowanej ustawy. Projektowana regulacja nie będzie generować dodatkowych
kosztów ani zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych
51
w kolejnych latach.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
19/01/KC
52
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik