eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

Klasyfikacji  Działalności  na  poziomie  20–25  tys.  rocznie,  można  oszacować 
ograniczenie obciążeń informacyjnych na skutek wejścia w życie projektowanej ustawy 
w wysokości 1,09–1,36 mln zł rocznie. 
b)  rynek pracy 
Wyniki  badań  statystycznych  zamieszczone  w  publikacji  Działalność  przedsiębiorstw 
niefinansowych  w  2011  r.  zawierają  informacje  nie  tylko  o  wynagrodzeniach  brutto 
wypłaconych  zatrudnionym  na  podstawie  umowy  o  pracę  (podane  w  Tabeli  1),  ale 
również o przeciętnej liczbie zatrudnionych (na podstawie umowy o pracę, powołania, 
wyboru,  mianowania  itd.)  oraz  o  liczbie  pracujących  według  stanu  na  koniec  roku 
(obejmującej  zatrudnionych  oraz  pracodawców  i  pracujących  na  własny  rachunek 
łącznie  z  pomagającymi  członkami  ich  rodzin,  osoby  wykonujące  pracę  nakładczą, 
agentów  i  członków  rolniczych  spółdzielni  produkcyjnych). Wspomniane dane wraz 
z szacunkami zatrudnienia i liczby pracujących w przedsiębiorstwach z kategorii „osób 
prawnych” prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok zawiera Tabela 2. 
 
Tabela 2.  Przeciętne  zatrudnienie  w  2011  r.  i  liczba  pracujących  według  stanu  na  dzień  31  grudnia 
2011 r.  w  przedsiębiorstwach  według  klas  wielkości  z  wyróżnieniem  „osób  prawnych”  i  podmiotów 
prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok. 
 
małe 
średnie 
duże 
RAZEM 
Przeciętna liczba zatrudnionych: 
Ogółem 
2 398 175  1 592 734  2 604 850  6 595 759 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
910 200 
1 395 811  2 560 434  4 866 445 
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok  31 577 
7 913 
8 913 
48 403 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
11 985 
6 935 
8 761 
27 680 
Liczba pracujących: 
Ogółem 
4 690 122  1 646 415  2 691 999  9 028 536 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
1 096 133  1 436 756  2 644 611  5 177 500 
w przedsiębiorstwach prowadzących działalność nie dłużej niż 1 rok  263 248 
13 108 
14 012 
290 368 
   w tym przedsiębiorstw kategorii „osoby prawne” 
61 524 
11 439 
13 765 
86 728 
Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., Główny Urząd Statystyczny, 2013 oraz 
obliczenia własne (w wierszach zaznaczonych kursywą) 
 
Przyjmując  analogiczne  założenia  jak  w  pkt  a),  w oparciu o dane zamieszczone 
w Tabeli  2,  można  oszacować,  że  przeciętne  zatrudnienie  zwiększy  się  na  skutek 
wejścia  w  życie  projektowanej ustawy o 2738 osób. W odniesieniu do liczby 
pracujących nie jest znana średnioroczna wartość zmiennej, tylko stan na koniec roku. 
Ze względu na rodzaj dostępnych danych dotyczących liczby pracujących oszacowanie 
skutków regulacji w tym zakresie jest  możliwe  tylko  pod  warunkiem  przyjęcia 
mocniejszego  założenia  o  jednostajnym  przyroście  liczby  pracujących 
49 
w przedsiębiorstwach  nowo  założonych  w  ciągu  roku.  Przy  takim  założeniu  można 
oczekiwać  zwiększenia  liczby  pracujących  o  ponad  8,5  tys. osób po roku  od  wejścia 
w życie projektowanej ustawy. 
c)  sektor finansów publicznych 
Wzrost  wartości  dodanej  uzyskany  dzięki  możliwości  wcześniejszego  rozpoczęcia 
działalności  gospodarczej  stanowi  bazę  dodatkowych  przychodów  budżetowych. 
Ponieważ  podatek  dochodowy,  podatki netto od producentów (podatki pomniejszone 
o dotacje)  oraz  składki  na  ubezpieczenia  społeczne  są  elementami  rachunków 
narodowych, pozostającymi w stabilnej relacji do wartości dodanej, do ich oszacowania 
zostaną wykorzystane dane z Rachunków narodowych według sektorów i podsektorów 
instytucjonalnych w latach 2008–2011,  opublikowanych  przez  Główny  Urząd 
Statystyczny w lipcu 2013 r.  
We  wspomnianej  publikacji  wyróżniony  jest  sektor  przedsiębiorstw,  w  którym  – 
w przeciwieństwie  do  wydawnictwa  Działalność  przedsiębiorstw  niefinansowych 
w 2011 r. – nie są wydzielone kategorie „osób fizycznych” i „osób prawnych”, jednak 
sektor  ten  obejmuje  jednostki,  w  których  liczba  pracujących  przekracza  9  osób.  Ze 
względu na to, że wśród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób dominują podmioty 
należące  do  kategorii  „osób  fizycznych”,  zaś  przedsiębiorstwa  z  kategorii  „osób 
prawnych”  wytwarzają  aż  93,5%  wartości  dodanej  firm  zatrudniających  powyżej 
9 osób,  zatem  wskaźniki  wyznaczone  na  podstawie  rachunków  narodowych  będą 
odpowiednio dokładnie opisywały działalność podmiotów, na które oddziaływać będzie 
projektowana regulacja.  
W  odniesieniu  do  wartości  dodanej  wytworzonej  przez  przedsiębiorstwa,  wysokość 
zapłaconego  przez  nie  podatku  dochodowego  wynosi  4,4%,  zatem  w  wyniku 
oczekiwanego wzrostu wartości dodanej o prawie 0,5 mld zł wielkość odprowadzonego 
podatku dochodowego powinna wzrosnąć o ok. 21,7 mln zł. Podatki od producentów 
pomniejszone  o  dotacje  w  relacji  do  wartości  dodanej  wynoszą  1,9%,  zatem  wzrost 
podatków netto  wniesionych  przez  przedsiębiorstwa  powinien  wynieść  ok.  9,5  mln zł. 
Stosunkowo najwyższą wielkość, wynoszącą 6,6% wartości dodanej, stanowią składki 
na ubezpieczenia społeczne – w wyniku wejścia w życie projektowanej ustawy można 
więc oczekiwać zwiększenia zapłaconych składek o ok. 32,5 mln zł. 
Należy  również  wskazać,  iż  efektem  projektowanej  regulacji  będzie  również  wzrost 
wynagrodzeń brutto wypłacanych zatrudnionym o 124 mln zł, powiększający dochody 
50 
pierwotne brutto gospodarstw domowych. Zgodnie z danymi zawartymi w rachunkach 
narodowych podatek dochodowy gospodarstw domowych stanowi 6,6% ich dochodów 
pierwotnych  brutto,  zatem  skutkiem  projektowanej  regulacji  powinien  być  wzrost 
podatku dochodowego płaconego przez gospodarstwa domowe o ok. 8,3 mln zł. 
Efektem  zwiększonej  aktywności  gospodarczej  będzie  wyższy  popyt  finalny, 
generujący  większe  podatki  od  produktów,  obejmujące  podatki  od  towarów  i  usług 
(VAT),  podatki  akcyzowe  od  produktów  krajowych  oraz  podatki  i  cła  od  importu 
(łącznie  z  podatkiem  akcyzowym). Saldo podatków od produktów pomniejszonych 
o dotacje jest szacowane w rachunkach narodowych na poziomie gospodarki narodowej 
ogółem. Podatki od produktów pomniejszone o dotacje w relacji do wartości dodanej 
brutto w gospodarce narodowej wynoszą 12,2%, zatem w wyniku zwiększenia wartości 
dodanej można oczekiwać wzrostu podatków netto od produktów o ok. 60 mln zł. 
Po stronie wydatkowej budżetu państwa konieczne będzie poniesienie jednorazowych 
kosztów  modyfikacji  obecnie  funkcjonujących  systemów  teleinformatycznych.  Będą 
one pokrywane:  
– 
przez  Ministerstwo  Sprawiedliwości  w  łącznej  wysokości  1869,6  tys.  zł  (cz.  15, 
rozdz. 75502, § 6060 z budżetu państwa na rok 2014), 
– 
przez  Ministerstwo  Finansów  ze  środków  Europejskiego  Funduszu  Rozwoju 
Regionalnego w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–
2013 r.  w  związku  z  realizacją  projektu e-Rejestracja  o  wartości  40  197,6  tys.  zł,  dla 
którego umowę o dofinansowanie podpisano 30 lipca 2010 r., 
– 
przez  Główny  Urząd  Statystyczny  w  ramach  realizacji  projektu  sektorowego 
System Informacyjny Statystyki Publicznej o  wartości  1  700  tys.  zł  oraz  ze  środków 
budżetu państwa w wysokości 50 tys. zł (kwota uwzględniona w budżecie na 2014 r.),  
– 
przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  w  ramach modyfikacji systemu KSI, 
w kwocie ok. 1 200 tys. zł netto, zaplanowanej w budżecie ZUS na 2014 r.  
Nie  przewiduje  się  zwiększonych  kosztów  utrzymania  zmodyfikowanych  systemów 
informatycznych. 
Podsumowując,  oczekiwane  wydatki  budżetowe  związane  z  projektowaną  regulacją 
wyniosą  ok.  3,1  mln  zł  w  roku  2014, podczas gdy oczekiwane przychody sektora 
finansów  publicznych  wyniosą  ok.  132  mln  zł  w  ciągu  roku  od  wejścia  w  życie 
projektowanej  ustawy.  Projektowana  regulacja  nie  będzie generować  dodatkowych 
kosztów  ani zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych 
51 
w kolejnych latach. 
d)  sytuację i rozwój regionalny 
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
Projekt został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19/01/KC 
52 
strony : 1 ... 13 . [ 14 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: