Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
i numeru identyfikacyjnego REGON przez właściwe organy, a w konsekwencji
dokonania także automatycznej zmiany w tym zakresie w KRS bez postanowienia sądu
rejestrowego, podmiot, którego wpis dotyczy, uzyska dostateczną informację, że
w KRS nastąpiło automatycznie odzwierciedlenie aktualnych danych o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON.
W konsekwencji przyjętego rozwiązania wpis informacji o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON będzie dokonywany na wniosek podmiotu na podstawie
postanowienia sądu rejestrowego, jako wyjątek od wprowadzanej zasady. O ile nie
nastąpi zgłoszenie przez podmiot informacji o NIP i numerze identyfikacyjnym
REGON, nadanych w wyniku rozpoznania wniosku przez właściwe organy, wpis
w rejestrze w tym zakresie nastąpi automatycznie przy okazji dokonania zmiany
w rejestrze i przekazania danych objętych treścią wpisu właściwym organom. Po
dokonaniu wpisu lub jego zmiany w ewidencji podatkowej lub krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, informacja o numerach
identyfikacyjnych nadanych podmiotom zostanie bowiem automatycznie przekazana do
KRS. W większości jednak przypadków wpis podmiotu do KRS będzie stanowił
przesłankę konieczną do nadania podmiotowi NIP i numeru identyfikacyjnego REGON
przez właściwe organy, a ujawnienie bądź zmiana tych danych w KRS następować
będzie w projektowanym trybie, tj. przez automatyczne pobieranie danych z ewidencji
i rejestru właściwych organów.
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP i krajowego
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej danymi objętymi treścią wpisu
w KRS, konieczne jest dodanie w art. 20 ust. 2 regulacji, że w przypadku wymienionym
w zdaniu pierwszym tego przepisu, dane objęte treścią wpisu przekazywane są
automatycznie odpowiednio do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego
o wpisie.
Należy podkreślić, że proponowane zmiany przepisów umożliwią objęcie
zmodyfikowaną zasadą jednego okienka także tych podmiotów, które dotychczas
z uwagi na wybór trybu składania wniosku o wpis do KRS (drogą elektroniczną),
zasadzie tej nie podlegały.
Projekt zawiera też zmiany typowo redakcyjno-porządkujące – zmianę brzmienia
dotychczasowych przepisów poprzez wprowadzenie w miejsce słów: „numer NIP”
14
i „numer REGON” odpowiednio słów: „identyfikator podatkowy NIP” i „numer
identyfikacyjny REGON”.
Z uwagi na konieczność zapewnienia prawidłowej komunikacji pomiędzy systemami
teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, umożliwiającej funkcjonowanie projektowanego
mechanizmu automatycznego przekazywania danych pomiędzy rejestrami, istnieje
potrzeba zapewnienia zgodności zamieszczanych w KRS danych dotyczących siedziby
i adresu podmiotu krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju do
poziomu ulicy – art. 35 pkt 3. Pozostały zakres danych adresowych będzie
zamieszczany w KRS (czyli numer budynku, numer lokalu, kod pocztowy), jednak nie
będzie podlegał weryfikacji przez sąd rejestrowy, co do zgodności z danymi
w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju.
Z uwagi na to, iż istnieją przypadki, gdy w obrocie prawnym stosowane są przez gminy
nazwy miejscowości, które są niezgodne z nazwami urzędowymi miejscowości
zakodowanymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju,
należało uwzględnić tę sytuację jako wyjątek od wprowadzanej w art. 35 pkt 3 zasady.
W celu doprecyzowania, że badanie wymienionych w art. 35 pkt 3 danych adresowych
przez sąd polega wyłącznie na ocenie zgodności z krajowym rejestrem urzędowym
podziału terytorialnego kraju, dokonano zmiany art. 23 ust. 2 polegającej na odesłaniu
do danych określonych w art. 35 pkt 1 i 2 ustawy. Natomiast propozycja dodania
w art. 23 ust. 2 do zakresu danych podlegających badaniu sądu także danych
określonych w art. 38 pkt 1 lit. h (tj. identyfikatora podatkowego NIP), a w art. 35 pkt 2
do zakresu danych zamieszczanych w rejestrze w odniesieniu do innego podmiotu niż
osoba fizyczna, także identyfikatora NIP podmiotu przekształcanego, stanowić będzie
podstawę do sprawdzenia poprawności identyfikatora na skutek weryfikacji w CRP
KEP, w sytuacjach, gdy zostanie on wskazany we wniosku. Należy podkreślić jednak,
że wpis informacji o NIP i numerze identyfikacyjnym REGON dokonywany będzie na
wniosek podmiotu, na podstawie postanowienia sądu rejestrowego, jako wyjątek od
wprowadzanej zasady automatycznego uzupełniania wpisu w rejestrze w tym zakresie.
Przyjęty tryb wpisywania do KRS informacji w zakresie NIP uzasadnia zmianę treści
art. 38 pkt 1 lit. h) poprzez dodanie, że w dziale 1 rejestru przedsiębiorców poza
identyfikatorem podatkowym NIP zamieszcza się także informację o jego
unieważnieniu lub uchyleniu. Projektowana zmiana jest konsekwencją wprowadzenia
15
mechanizmu automatycznego przekazywania z CRP KEP do KRS informacji
w przedmiocie NIP zarówno w sytuacji nadania NIP podmiotowi, jego zmiany
w wyniku unieważnienia wielokrotnie nadanego NIP, jak i wydania przez organ
podatkowy decyzji o uchyleniu NIP nadanego podmiotowi. Zamieszczenie w KRS
informacji w przedmiocie NIP (a więc szerszym niż wynikało to z dotychczasowej
regulacji) znajdzie zastosowanie na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym także do podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które podlegają obowiązkowi
wpisu do tego rejestru zgodnie z przepisami rozdziału 2 przedmiotowej ustawy.
Propozycja zmiany w art. 40 ustawy o KRS jest konsekwencją projektowanego
rozwiązania polegającego na ograniczeniu obowiązków ewidencyjnych spoczywających
dotychczas na podmiotach podlegających wpisowi do KRS, w zakresie dokonywania
zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych właściwym organom administracji
publicznej. Informacja dotycząca przeważającego rodzaju prowadzonej przez podmiot
działalności nie była dotąd informacją ujawnianą w KRS, jednak należała do istotnych
danych zawieranych w zgłoszeniu identyfikacyjnym kierowanym przez podmiot do
urzędu skarbowego i GUS. Brak tej informacji w rejestrze, według projektowanej
zmiany zakresu obowiązków identyfikacyjnych podmiotu wpisanego do KRS,
kwalifikowałoby tę informację do pakietu danych uzupełniających podlegających
obowiązkowi zgłoszenia przez podmiot do właściwych organów administracji
publicznej, dopiero po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS. Zawarcie zaś informacji
o przeważającym rodzaju działalności w rejestrze pozwoli na zaliczenie jej do
podstawowego pakietu danych objętych treścią wpisu, przekazywanych automatycznie
do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej,
bezpośrednio po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS, a następnie do ZUS za
pośrednictwem CRP KEP. Określenie w rejestrze, który z wpisanych dla danego
podmiotu przedmiotów jego działalności jest jednocześnie przedmiotem
przeważającym, z jednej strony, umożliwi przekazanie właściwym organom
odpowiadającym za nadanie podmiotowi identyfikatorów NIP i REGON
najpełniejszego pakietu danych o podmiocie wpisywanym do KRS, z drugiej zaś strony,
wzmocni wykonywanie tej funkcji rejestru, jaką jest jawność danych zawieranych
w rejestrze, a tym samym pewność obrotu gospodarczego. Z powyższych względów
16
konieczne jest wprowadzenie wymogu zamieszczania w rejestrze klasyfikacji
przeważającego przedmiotu działalności do poziomu podklasy. Obowiązek wskazania
przez podmiot, który przedmiot działalności jest jednocześnie przedmiotem
przeważającym, nie będzie obowiązkiem nadmiernym, gdyż informacja ta na podstawie
dotychczas obowiązujących przepisów podlegała obowiązkowi zgłoszenia właściwym
organom we wnioskach składanych za pośrednictwem sądu rejestrowego, mimo że nie
podlegała wpisowi do KRS. Zasadne jest ograniczenie ujawnianej w KRS liczby
przedmiotów prowadzonej działalności do 10 przedmiotów, tak aby rejestr
odzwierciedlał faktycznie prowadzony przez podmiot zakres działalności.
2. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie
zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS (które uzyskują status
podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne lub
zdrowotne) i jednocześnie obowiązkowi wpisu do ewidencji podatkowej, zwolniona
zostanie z obowiązku odrębnego dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego. Ten
wtórny obowiązek warunkował dotąd wpis w ewidencji podatkowej i uzyskanie
identyfikatora podatkowego NIP. Wyjątkiem od tej zasady będą obowiązki ewidencyjne
ciążące na spółkach kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4
ustawy o swobodzie działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia
działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w KRS. Podmioty te, decydując się
na rozpoczęcie działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w KRS, będą
podlegały obowiązkowi samodzielnego dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we
właściwym urzędzie skarbowym.
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla
administracji podatkowej i będą w sposób automatyczny zasilały ewidencję prowadzoną
przez organy administracji podatkowej. NIP zachowa w odniesieniu do wskazanych
podmiotów dotychczasowy charakter identyfikujący w kontaktach z administracją
podatkową. Jednak organy te, dla wykonania własnych zadań z zakresu ewidencji
podatkowej, nie będą zmuszone wymagać zgłaszania podstawowych danych, objętych
już treścią wpisu w rejestrze sądowym. Dla tych podmiotów obowiązek samodzielnego
zgłaszania danych identyfikacyjnych do ewidencji podatkowej dotyczyć będzie tylko
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa po
wcześniejszym uzyskaniu wpisów, zarówno w rejestrze sądowym, jak i w ewidencji
17
podatkowej, w drodze samodzielnego działania podmiotu. Konsekwencją ograniczenia
zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla większości podmiotów podlegających
wpisowi w KRS, jak też konsekwencją wprowadzenia mechanizmu automatycznego
zasilania ewidencji podatkowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu
nadawania NIP. Identyfikator podatkowy nadawany będzie w drodze czynności
materialno-technicznej, automatycznie, bezpośrednio po przekazaniu z KRS danych
objętych treścią wpisu, a więc podstawowych danych o podmiocie.
Proponuje się wprowadzenie w art. 5 ust. 2b ustawy rozwiązania określającego, że
zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do KRS zawiera dane: objęte treścią
wpisu w rejestrze z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, zwanego dalej
„RDN” (pkt 1) oraz dane uzupełniające: wykaz rachunków bankowych, adres miejsca
przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, w przypadku
osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych dane dotyczące
poszczególnych wspólników, w tym również ich identyfikatory podatkowe (pkt 2).
Zgłoszenie identyfikacyjne oraz zgłoszenie aktualizacyjne dokonywane przez
podatników wpisanych do KRS, w zakresie danych uzupełniających (określonych
w ust. 2b pkt 2 ustawy) oraz ustawie o statystyce publicznej i ustawie o systemie
ubezpieczeń społecznych, stanowiło będzie jedno zgłoszenie, do którego stosuje się
formularz określony w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych na podstawie art. 5 ust. 5. Dane uzupełniające to dane wymagane
przepisami prawa na potrzeby prowadzonych przez US, GUS i ZUS rejestrów
i ewidencji, które są danymi zbliżonymi merytorycznie, a z uwagi na to, że wykraczają
poza zakres danych wpisywanych do KRS zgłaszane będą do właściwych organów
w wyniku samodzielnego działania zobowiązanego podmiotu. Dane te, z punktu
widzenia powstawania bytu prawnego podmiotu i jego startu w obszarze działalności
gospodarczej nie mają istotnego znaczenia, dlatego nie są objęte wpisem w KRS.
Znaczenie mają jednak z punktu widzenia realizacji zadań powierzonych organom
administracji publicznej, tj. US, GUS i ZUS. Z uwagi na niewielki zakres tych danych,
ich zbliżony charakter i konieczność utrzymania mechanizmu ich samodzielnego
zgłaszania, zasadne jest utworzenie wspólnego wzoru formularza zgłoszeniowego dla
tego pakietu danych w celu ułatwienia wykonania obowiązku zgłoszeniowego
(identyfikacyjnego i aktualizacyjnego) przez zobowiązany podmiot. W konsekwencji
18
dokonania także automatycznej zmiany w tym zakresie w KRS bez postanowienia sądu
rejestrowego, podmiot, którego wpis dotyczy, uzyska dostateczną informację, że
w KRS nastąpiło automatycznie odzwierciedlenie aktualnych danych o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON.
W konsekwencji przyjętego rozwiązania wpis informacji o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON będzie dokonywany na wniosek podmiotu na podstawie
postanowienia sądu rejestrowego, jako wyjątek od wprowadzanej zasady. O ile nie
nastąpi zgłoszenie przez podmiot informacji o NIP i numerze identyfikacyjnym
REGON, nadanych w wyniku rozpoznania wniosku przez właściwe organy, wpis
w rejestrze w tym zakresie nastąpi automatycznie przy okazji dokonania zmiany
w rejestrze i przekazania danych objętych treścią wpisu właściwym organom. Po
dokonaniu wpisu lub jego zmiany w ewidencji podatkowej lub krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, informacja o numerach
identyfikacyjnych nadanych podmiotom zostanie bowiem automatycznie przekazana do
KRS. W większości jednak przypadków wpis podmiotu do KRS będzie stanowił
przesłankę konieczną do nadania podmiotowi NIP i numeru identyfikacyjnego REGON
przez właściwe organy, a ujawnienie bądź zmiana tych danych w KRS następować
będzie w projektowanym trybie, tj. przez automatyczne pobieranie danych z ewidencji
i rejestru właściwych organów.
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP i krajowego
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej danymi objętymi treścią wpisu
w KRS, konieczne jest dodanie w art. 20 ust. 2 regulacji, że w przypadku wymienionym
w zdaniu pierwszym tego przepisu, dane objęte treścią wpisu przekazywane są
automatycznie odpowiednio do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego
o wpisie.
Należy podkreślić, że proponowane zmiany przepisów umożliwią objęcie
zmodyfikowaną zasadą jednego okienka także tych podmiotów, które dotychczas
z uwagi na wybór trybu składania wniosku o wpis do KRS (drogą elektroniczną),
zasadzie tej nie podlegały.
Projekt zawiera też zmiany typowo redakcyjno-porządkujące – zmianę brzmienia
dotychczasowych przepisów poprzez wprowadzenie w miejsce słów: „numer NIP”
14
i „numer REGON” odpowiednio słów: „identyfikator podatkowy NIP” i „numer
identyfikacyjny REGON”.
Z uwagi na konieczność zapewnienia prawidłowej komunikacji pomiędzy systemami
teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, umożliwiającej funkcjonowanie projektowanego
mechanizmu automatycznego przekazywania danych pomiędzy rejestrami, istnieje
potrzeba zapewnienia zgodności zamieszczanych w KRS danych dotyczących siedziby
i adresu podmiotu krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju do
poziomu ulicy – art. 35 pkt 3. Pozostały zakres danych adresowych będzie
zamieszczany w KRS (czyli numer budynku, numer lokalu, kod pocztowy), jednak nie
będzie podlegał weryfikacji przez sąd rejestrowy, co do zgodności z danymi
w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju.
Z uwagi na to, iż istnieją przypadki, gdy w obrocie prawnym stosowane są przez gminy
nazwy miejscowości, które są niezgodne z nazwami urzędowymi miejscowości
zakodowanymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju,
należało uwzględnić tę sytuację jako wyjątek od wprowadzanej w art. 35 pkt 3 zasady.
W celu doprecyzowania, że badanie wymienionych w art. 35 pkt 3 danych adresowych
przez sąd polega wyłącznie na ocenie zgodności z krajowym rejestrem urzędowym
podziału terytorialnego kraju, dokonano zmiany art. 23 ust. 2 polegającej na odesłaniu
do danych określonych w art. 35 pkt 1 i 2 ustawy. Natomiast propozycja dodania
w art. 23 ust. 2 do zakresu danych podlegających badaniu sądu także danych
określonych w art. 38 pkt 1 lit. h (tj. identyfikatora podatkowego NIP), a w art. 35 pkt 2
do zakresu danych zamieszczanych w rejestrze w odniesieniu do innego podmiotu niż
osoba fizyczna, także identyfikatora NIP podmiotu przekształcanego, stanowić będzie
podstawę do sprawdzenia poprawności identyfikatora na skutek weryfikacji w CRP
KEP, w sytuacjach, gdy zostanie on wskazany we wniosku. Należy podkreślić jednak,
że wpis informacji o NIP i numerze identyfikacyjnym REGON dokonywany będzie na
wniosek podmiotu, na podstawie postanowienia sądu rejestrowego, jako wyjątek od
wprowadzanej zasady automatycznego uzupełniania wpisu w rejestrze w tym zakresie.
Przyjęty tryb wpisywania do KRS informacji w zakresie NIP uzasadnia zmianę treści
art. 38 pkt 1 lit. h) poprzez dodanie, że w dziale 1 rejestru przedsiębiorców poza
identyfikatorem podatkowym NIP zamieszcza się także informację o jego
unieważnieniu lub uchyleniu. Projektowana zmiana jest konsekwencją wprowadzenia
15
mechanizmu automatycznego przekazywania z CRP KEP do KRS informacji
w przedmiocie NIP zarówno w sytuacji nadania NIP podmiotowi, jego zmiany
w wyniku unieważnienia wielokrotnie nadanego NIP, jak i wydania przez organ
podatkowy decyzji o uchyleniu NIP nadanego podmiotowi. Zamieszczenie w KRS
informacji w przedmiocie NIP (a więc szerszym niż wynikało to z dotychczasowej
regulacji) znajdzie zastosowanie na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym także do podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które podlegają obowiązkowi
wpisu do tego rejestru zgodnie z przepisami rozdziału 2 przedmiotowej ustawy.
Propozycja zmiany w art. 40 ustawy o KRS jest konsekwencją projektowanego
rozwiązania polegającego na ograniczeniu obowiązków ewidencyjnych spoczywających
dotychczas na podmiotach podlegających wpisowi do KRS, w zakresie dokonywania
zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych właściwym organom administracji
publicznej. Informacja dotycząca przeważającego rodzaju prowadzonej przez podmiot
działalności nie była dotąd informacją ujawnianą w KRS, jednak należała do istotnych
danych zawieranych w zgłoszeniu identyfikacyjnym kierowanym przez podmiot do
urzędu skarbowego i GUS. Brak tej informacji w rejestrze, według projektowanej
zmiany zakresu obowiązków identyfikacyjnych podmiotu wpisanego do KRS,
kwalifikowałoby tę informację do pakietu danych uzupełniających podlegających
obowiązkowi zgłoszenia przez podmiot do właściwych organów administracji
publicznej, dopiero po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS. Zawarcie zaś informacji
o przeważającym rodzaju działalności w rejestrze pozwoli na zaliczenie jej do
podstawowego pakietu danych objętych treścią wpisu, przekazywanych automatycznie
do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej,
bezpośrednio po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS, a następnie do ZUS za
pośrednictwem CRP KEP. Określenie w rejestrze, który z wpisanych dla danego
podmiotu przedmiotów jego działalności jest jednocześnie przedmiotem
przeważającym, z jednej strony, umożliwi przekazanie właściwym organom
odpowiadającym za nadanie podmiotowi identyfikatorów NIP i REGON
najpełniejszego pakietu danych o podmiocie wpisywanym do KRS, z drugiej zaś strony,
wzmocni wykonywanie tej funkcji rejestru, jaką jest jawność danych zawieranych
w rejestrze, a tym samym pewność obrotu gospodarczego. Z powyższych względów
16
konieczne jest wprowadzenie wymogu zamieszczania w rejestrze klasyfikacji
przeważającego przedmiotu działalności do poziomu podklasy. Obowiązek wskazania
przez podmiot, który przedmiot działalności jest jednocześnie przedmiotem
przeważającym, nie będzie obowiązkiem nadmiernym, gdyż informacja ta na podstawie
dotychczas obowiązujących przepisów podlegała obowiązkowi zgłoszenia właściwym
organom we wnioskach składanych za pośrednictwem sądu rejestrowego, mimo że nie
podlegała wpisowi do KRS. Zasadne jest ograniczenie ujawnianej w KRS liczby
przedmiotów prowadzonej działalności do 10 przedmiotów, tak aby rejestr
odzwierciedlał faktycznie prowadzony przez podmiot zakres działalności.
2. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie
zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS (które uzyskują status
podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne lub
zdrowotne) i jednocześnie obowiązkowi wpisu do ewidencji podatkowej, zwolniona
zostanie z obowiązku odrębnego dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego. Ten
wtórny obowiązek warunkował dotąd wpis w ewidencji podatkowej i uzyskanie
identyfikatora podatkowego NIP. Wyjątkiem od tej zasady będą obowiązki ewidencyjne
ciążące na spółkach kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4
ustawy o swobodzie działalności gospodarczej posiadają przywilej prowadzenia
działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w KRS. Podmioty te, decydując się
na rozpoczęcie działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w KRS, będą
podlegały obowiązkowi samodzielnego dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we
właściwym urzędzie skarbowym.
Dane objęte wpisem w KRS staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla
administracji podatkowej i będą w sposób automatyczny zasilały ewidencję prowadzoną
przez organy administracji podatkowej. NIP zachowa w odniesieniu do wskazanych
podmiotów dotychczasowy charakter identyfikujący w kontaktach z administracją
podatkową. Jednak organy te, dla wykonania własnych zadań z zakresu ewidencji
podatkowej, nie będą zmuszone wymagać zgłaszania podstawowych danych, objętych
już treścią wpisu w rejestrze sądowym. Dla tych podmiotów obowiązek samodzielnego
zgłaszania danych identyfikacyjnych do ewidencji podatkowej dotyczyć będzie tylko
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa po
wcześniejszym uzyskaniu wpisów, zarówno w rejestrze sądowym, jak i w ewidencji
17
podatkowej, w drodze samodzielnego działania podmiotu. Konsekwencją ograniczenia
zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla większości podmiotów podlegających
wpisowi w KRS, jak też konsekwencją wprowadzenia mechanizmu automatycznego
zasilania ewidencji podatkowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu
nadawania NIP. Identyfikator podatkowy nadawany będzie w drodze czynności
materialno-technicznej, automatycznie, bezpośrednio po przekazaniu z KRS danych
objętych treścią wpisu, a więc podstawowych danych o podmiocie.
Proponuje się wprowadzenie w art. 5 ust. 2b ustawy rozwiązania określającego, że
zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do KRS zawiera dane: objęte treścią
wpisu w rejestrze z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, zwanego dalej
„RDN” (pkt 1) oraz dane uzupełniające: wykaz rachunków bankowych, adres miejsca
przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, w przypadku
osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych dane dotyczące
poszczególnych wspólników, w tym również ich identyfikatory podatkowe (pkt 2).
Zgłoszenie identyfikacyjne oraz zgłoszenie aktualizacyjne dokonywane przez
podatników wpisanych do KRS, w zakresie danych uzupełniających (określonych
w ust. 2b pkt 2 ustawy) oraz ustawie o statystyce publicznej i ustawie o systemie
ubezpieczeń społecznych, stanowiło będzie jedno zgłoszenie, do którego stosuje się
formularz określony w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych na podstawie art. 5 ust. 5. Dane uzupełniające to dane wymagane
przepisami prawa na potrzeby prowadzonych przez US, GUS i ZUS rejestrów
i ewidencji, które są danymi zbliżonymi merytorycznie, a z uwagi na to, że wykraczają
poza zakres danych wpisywanych do KRS zgłaszane będą do właściwych organów
w wyniku samodzielnego działania zobowiązanego podmiotu. Dane te, z punktu
widzenia powstawania bytu prawnego podmiotu i jego startu w obszarze działalności
gospodarczej nie mają istotnego znaczenia, dlatego nie są objęte wpisem w KRS.
Znaczenie mają jednak z punktu widzenia realizacji zadań powierzonych organom
administracji publicznej, tj. US, GUS i ZUS. Z uwagi na niewielki zakres tych danych,
ich zbliżony charakter i konieczność utrzymania mechanizmu ich samodzielnego
zgłaszania, zasadne jest utworzenie wspólnego wzoru formularza zgłoszeniowego dla
tego pakietu danych w celu ułatwienia wykonania obowiązku zgłoszeniowego
(identyfikacyjnego i aktualizacyjnego) przez zobowiązany podmiot. W konsekwencji
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2094-cz-II
› Pobierz plik
-
2094-cz-I
› Pobierz plik