eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

i numeru  identyfikacyjnego  REGON  przez  właściwe  organy,  a  w  konsekwencji 
dokonania także automatycznej zmiany w tym zakresie w KRS bez postanowienia sądu 
rejestrowego, podmiot, którego wpis dotyczy, uzyska  dostateczną  informację,  że 
w KRS  nastąpiło  automatycznie  odzwierciedlenie  aktualnych  danych  o  NIP  i  numerze 
identyfikacyjnym REGON. 
W  konsekwencji  przyjętego  rozwiązania  wpis  informacji  o  NIP  i  numerze 
identyfikacyjnym  REGON  będzie  dokonywany  na  wniosek  podmiotu  na  podstawie 
postanowienia  sądu  rejestrowego,  jako  wyjątek  od  wprowadzanej  zasady.  O  ile  nie 
nastąpi  zgłoszenie  przez  podmiot  informacji  o  NIP  i  numerze  identyfikacyjnym 
REGON, nadanych w wyniku rozpoznania wniosku  przez  właściwe  organy,  wpis 
w rejestrze w tym zakresie nastąpi  automatycznie  przy okazji dokonania zmiany 
w rejestrze  i  przekazania  danych  objętych  treścią  wpisu  właściwym  organom.  Po 
dokonaniu wpisu lub jego zmiany w ewidencji podatkowej lub krajowym rejestrze 
urzędowym  podmiotów  gospodarki  narodowej,  informacja  o numerach 
identyfikacyjnych nadanych podmiotom zostanie bowiem automatycznie przekazana do 
KRS.  W  większości  jednak  przypadków  wpis  podmiotu  do  KRS  będzie  stanowił 
przesłankę konieczną do nadania podmiotowi NIP i numeru identyfikacyjnego REGON 
przez  właściwe  organy,  a  ujawnienie  bądź  zmiana  tych  danych  w  KRS  następować 
będzie w projektowanym trybie, tj. przez automatyczne pobieranie danych z ewidencji 
i rejestru właściwych organów. 
Z uwagi na projektowany mechanizm automatycznego zasilania CRP KEP i krajowego 
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej danymi objętymi treścią wpisu 
w KRS, konieczne jest dodanie w art. 20 ust. 2 regulacji, że w przypadku wymienionym 
w  zdaniu  pierwszym  tego  przepisu,  dane  objęte  treścią  wpisu  przekazywane  są 
automatycznie odpowiednio do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów 
gospodarki  narodowej  po  uprawomocnieniu  się  postanowienia  sądu  rejestrowego 
o wpisie. 
Należy  podkreślić,  że  proponowane  zmiany  przepisów  umożliwią  objęcie 
zmodyfikowaną  zasadą  jednego  okienka  także  tych podmiotów, które dotychczas 
z uwagi  na  wybór  trybu  składania  wniosku  o  wpis  do  KRS  (drogą  elektroniczną), 
zasadzie tej nie podlegały. 
Projekt  zawiera  też  zmiany  typowo  redakcyjno-porządkujące  –  zmianę  brzmienia 
dotychczasowych przepisów poprzez  wprowadzenie  w  miejsce  słów:  „numer  NIP” 
14 
i „numer  REGON”  odpowiednio  słów:  „identyfikator  podatkowy  NIP”  i  „numer 
identyfikacyjny REGON”. 
Z  uwagi  na  konieczność  zapewnienia  prawidłowej  komunikacji  pomiędzy  systemami 
teleinformatycznymi Krajowego Rejestru  Sądowego  i  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów  gospodarki  narodowej,  umożliwiającej  funkcjonowanie  projektowanego 
mechanizmu  automatycznego  przekazywania  danych  pomiędzy  rejestrami,  istnieje 
potrzeba zapewnienia zgodności zamieszczanych w KRS danych dotyczących siedziby 
i adresu  podmiotu  krajowym  rejestrem  urzędowym  podziału  terytorialnego  kraju  do 
poziomu ulicy –  art.  35  pkt  3.  Pozostały  zakres  danych  adresowych  będzie 
zamieszczany w KRS (czyli numer budynku, numer lokalu, kod pocztowy), jednak nie 
będzie  podlegał  weryfikacji  przez  sąd  rejestrowy,  co  do  zgodności  z  danymi 
w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju. 
Z uwagi na to, iż istnieją przypadki, gdy w obrocie prawnym stosowane są przez gminy 
nazwy  miejscowości,  które  są  niezgodne  z  nazwami  urzędowymi  miejscowości 
zakodowanymi  w  krajowym  rejestrze  urzędowym  podziału  terytorialnego  kraju, 
należało uwzględnić tę sytuację jako wyjątek od wprowadzanej w art. 35 pkt 3 zasady. 
W celu doprecyzowania, że badanie wymienionych w art. 35 pkt 3 danych adresowych 
przez  sąd  polega  wyłącznie  na  ocenie  zgodności  z  krajowym  rejestrem  urzędowym 
podziału terytorialnego kraju, dokonano zmiany art. 23 ust. 2 polegającej na odesłaniu 
do  danych  określonych  w  art.  35  pkt  1  i  2  ustawy.  Natomiast propozycja dodania 
w art. 23  ust.  2  do  zakresu  danych  podlegających  badaniu  sądu  także  danych 
określonych w art. 38 pkt 1 lit. h (tj. identyfikatora podatkowego NIP), a w art. 35 pkt 2 
do zakresu danych zamieszczanych w rejestrze w  odniesieniu do innego podmiotu niż 
osoba fizyczna, także identyfikatora NIP podmiotu przekształcanego, stanowić będzie 
podstawę  do  sprawdzenia  poprawności  identyfikatora  na  skutek  weryfikacji  w  CRP 
KEP, w sytuacjach, gdy zostanie on wskazany we wniosku. Należy podkreślić jednak, 
że wpis informacji o NIP i numerze identyfikacyjnym REGON dokonywany będzie na 
wniosek  podmiotu,  na  podstawie  postanowienia  sądu  rejestrowego,  jako  wyjątek  od 
wprowadzanej zasady automatycznego uzupełniania wpisu w rejestrze w tym zakresie. 
Przyjęty tryb wpisywania do KRS informacji w zakresie NIP uzasadnia zmianę treści 
art. 38 pkt 1 lit.  h)  poprzez  dodanie,  że  w  dziale  1  rejestru  przedsiębiorców  poza 
identyfikatorem  podatkowym  NIP  zamieszcza  się  także  informację  o  jego 
unieważnieniu  lub  uchyleniu.  Projektowana  zmiana  jest  konsekwencją  wprowadzenia 
15 
mechanizmu automatycznego przekazywania z CRP KEP do KRS informacji 
w przedmiocie NIP zarówno w sytuacji nadania NIP podmiotowi, jego zmiany 
w wyniku  unieważnienia  wielokrotnie  nadanego  NIP,  jak  i  wydania przez organ 
podatkowy decyzji o uchyleniu NIP nadanego podmiotowi. Zamieszczenie w KRS 
informacji  w  przedmiocie  NIP  (a  więc  szerszym  niż  wynikało  to  z  dotychczasowej 
regulacji) znajdzie zastosowanie na podstawie art. 49 ust.  1 ustawy o Krajowym 
Rejestrze  Sądowym  także  do  podmiotów  podlegających  wpisowi  do  rejestru 
stowarzyszeń,  innych  organizacji  społecznych  i  zawodowych,  fundacji  oraz 
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które podlegają obowiązkowi 
wpisu do tego rejestru zgodnie z przepisami rozdziału 2 przedmiotowej ustawy. 
Propozycja  zmiany  w  art.  40  ustawy  o  KRS  jest  konsekwencją  projektowanego 
rozwiązania polegającego na ograniczeniu obowiązków ewidencyjnych spoczywających 
dotychczas  na  podmiotach  podlegających  wpisowi  do  KRS,  w zakresie dokonywania 
zgłoszeń  identyfikacyjnych  i  aktualizacyjnych  właściwym  organom  administracji 
publicznej. Informacja dotycząca przeważającego rodzaju prowadzonej przez podmiot 
działalności nie była dotąd informacją ujawnianą w KRS, jednak należała do istotnych 
danych zawieranych w  zgłoszeniu  identyfikacyjnym  kierowanym  przez  podmiot  do 
urzędu  skarbowego  i  GUS.  Brak  tej  informacji  w  rejestrze,  według  projektowanej 
zmiany  zakresu  obowiązków  identyfikacyjnych  podmiotu  wpisanego  do  KRS, 
kwalifikowałoby  tę  informację  do  pakietu  danych  uzupełniających  podlegających 
obowiązkowi  zgłoszenia  przez  podmiot  do  właściwych  organów  administracji 
publicznej, dopiero po dokonaniu wpisu podmiotu do  KRS.  Zawarcie  zaś  informacji 
o przeważającym  rodzaju  działalności  w  rejestrze pozwoli na zaliczenie jej do 
podstawowego pakietu danych objętych treścią wpisu, przekazywanych automatycznie 
do  CRP  KEP  i  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej, 
bezpośrednio  po  dokonaniu  wpisu  podmiotu  do  KRS,  a  następnie  do  ZUS za 
pośrednictwem  CRP  KEP.  Określenie  w  rejestrze,  który  z  wpisanych  dla  danego 
podmiotu  przedmiotów  jego  działalności  jest  jednocześnie  przedmiotem 
przeważającym,  z  jednej  strony,  umożliwi  przekazanie  właściwym  organom 
odpowiadającym  za  nadanie  podmiotowi identyfikatorów NIP i REGON 
najpełniejszego pakietu danych o podmiocie wpisywanym do KRS, z drugiej zaś strony, 
wzmocni  wykonywanie  tej  funkcji  rejestru,  jaką  jest  jawność  danych  zawieranych 
w rejestrze,  a  tym  samym  pewność  obrotu  gospodarczego.  Z  powyższych  względów 
16 
konieczne jest wprowadzenie wymogu zamieszczania w rejestrze klasyfikacji 
przeważającego przedmiotu działalności do poziomu podklasy. Obowiązek wskazania 
przez  podmiot,  który  przedmiot  działalności  jest  jednocześnie  przedmiotem 
przeważającym, nie będzie obowiązkiem nadmiernym, gdyż informacja ta na podstawie 
dotychczas  obowiązujących  przepisów  podlegała  obowiązkowi  zgłoszenia  właściwym 
organom we wnioskach składanych za pośrednictwem sądu rejestrowego, mimo że nie 
podlegała  wpisowi  do  KRS.  Zasadne jest ograniczenie ujawnianej w KRS liczby 
przedmiotów  prowadzonej  działalności  do  10  przedmiotów,  tak  aby  rejestr 
odzwierciedlał faktycznie prowadzony przez podmiot zakres działalności. 
2. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników 
Najistotniejszą zmianą w obszarze objętym regulacją powyższej ustawy jest przyjęcie 
zasady, że większość podmiotów podlegających wpisowi do KRS (które uzyskują status 
podatnika,  płatnika  podatków  lub  płatnika  składek  na  ubezpieczenie  społeczne  lub 
zdrowotne)  i  jednocześnie  obowiązkowi  wpisu  do  ewidencji  podatkowej,  zwolniona 
zostanie  z  obowiązku  odrębnego  dokonywania  zgłoszenia  identyfikacyjnego.  Ten 
wtórny  obowiązek  warunkował  dotąd  wpis  w  ewidencji  podatkowej  i  uzyskanie 
identyfikatora podatkowego NIP. Wyjątkiem od tej zasady będą obowiązki ewidencyjne 
ciążące na spółkach kapitałowych w organizacji, które stosownie do treści art. 14 ust. 4 
ustawy  o  swobodzie  działalności  gospodarczej  posiadają  przywilej  prowadzenia 
działalności gospodarczej przed uzyskaniem wpisu w KRS. Podmioty te, decydując się 
na  rozpoczęcie  działalności  gospodarczej  przed  uzyskaniem  wpisu  w  KRS,  będą 
podlegały obowiązkowi samodzielnego dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego we 
właściwym urzędzie skarbowym. 
Dane  objęte  wpisem  w  KRS  staną  się  danymi  podstawowymi  i  wiążącymi  dla 
administracji podatkowej i będą w sposób automatyczny zasilały ewidencję prowadzoną 
przez organy administracji podatkowej. NIP zachowa w odniesieniu do wskazanych 
podmiotów dotychczasowy charakter identyfikujący  w  kontaktach  z  administracją 
podatkową.  Jednak  organy  te,  dla  wykonania  własnych  zadań  z  zakresu ewidencji 
podatkowej, nie będą zmuszone wymagać zgłaszania podstawowych danych, objętych 
już treścią wpisu w rejestrze sądowym. Dla tych podmiotów obowiązek samodzielnego 
zgłaszania  danych  identyfikacyjnych  do  ewidencji  podatkowej  dotyczyć  będzie  tylko 
niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa po 
wcześniejszym  uzyskaniu  wpisów,  zarówno  w  rejestrze  sądowym,  jak  i  w  ewidencji 
17 
podatkowej, w drodze samodzielnego działania podmiotu. Konsekwencją ograniczenia 
zakresu obowiązku dokonywania zgłoszenia dla większości podmiotów podlegających 
wpisowi  w  KRS,  jak  też  konsekwencją  wprowadzenia  mechanizmu  automatycznego 
zasilania ewidencji podatkowej przez dane wpisywane do KRS, jest zmiana trybu 
nadawania  NIP.  Identyfikator  podatkowy  nadawany  będzie  w  drodze  czynności 
materialno-technicznej,  automatycznie,  bezpośrednio  po  przekazaniu  z  KRS  danych 
objętych treścią wpisu, a więc podstawowych danych o podmiocie. 
Proponuje  się  wprowadzenie  w  art.  5  ust.  2b  ustawy  rozwiązania  określającego,  że 
zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do KRS zawiera dane: objęte treścią 
wpisu  w  rejestrze  z  wyłączeniem  rejestru  dłużników  niewypłacalnych, zwanego dalej 
„RDN”  (pkt  1)  oraz  dane  uzupełniające:  wykaz  rachunków  bankowych,  adres  miejsca 
przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, w przypadku 
osobowych  spółek  handlowych  i  podmiotów  podlegających  wpisowi  do  rejestru 
przedsiębiorców  na  zasadach  określonych  dla  spółek  osobowych  dane  dotyczące 
poszczególnych  wspólników,  w  tym  również  ich  identyfikatory  podatkowe  (pkt  2). 
Zgłoszenie  identyfikacyjne  oraz  zgłoszenie  aktualizacyjne  dokonywane  przez 
podatników wpisanych do KRS, w zakresie danych  uzupełniających  (określonych 
w ust. 2b pkt 2 ustawy) oraz ustawie o  statystyce publicznej i ustawie o systemie 
ubezpieczeń  społecznych,  stanowiło  będzie  jedno  zgłoszenie,  do  którego  stosuje  się 
formularz określony w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw 
finansów publicznych na podstawie art. 5 ust. 5. Dane uzupełniające to dane wymagane 
przepisami prawa na potrzeby prowadzonych przez US, GUS i ZUS rejestrów 
i ewidencji, które są danymi zbliżonymi merytorycznie, a z uwagi na to, że wykraczają 
poza  zakres  danych  wpisywanych  do  KRS  zgłaszane  będą  do  właściwych  organów 
w wyniku  samodzielnego  działania  zobowiązanego  podmiotu.  Dane  te,  z  punktu 
widzenia powstawania bytu prawnego podmiotu i jego startu w obszarze działalności 
gospodarczej  nie  mają  istotnego  znaczenia,  dlatego  nie  są  objęte  wpisem  w  KRS. 
Znaczenie  mają  jednak  z  punktu  widzenia  realizacji  zadań  powierzonych  organom 
administracji publicznej, tj. US, GUS i ZUS. Z uwagi na niewielki zakres tych danych, 
ich  zbliżony  charakter  i  konieczność  utrzymania  mechanizmu  ich  samodzielnego 
zgłaszania,  zasadne  jest  utworzenie  wspólnego  wzoru  formularza  zgłoszeniowego  dla 
tego  pakietu  danych  w  celu  ułatwienia  wykonania  obowiązku  zgłoszeniowego 
(identyfikacyjnego i aktualizacyjnego) przez zobowiązany  podmiot.  W  konsekwencji 
18 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: