eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

Ograniczenie  zakresu  obowiązków  rejestrowych  i  ewidencyjnych  będzie  możliwe 
dzięki  zastąpieniu  dotychczasowych  obowiązków  spoczywających  na podmiotach 
wpisanych  do  KRS  samodzielnym  działaniem  organów  państwa  w  zakresie,  w  jakim 
jest  to  możliwe  ze  względu  na  dysponowanie  przez  państwo  podstawowymi  danymi 
o podmiocie zawartymi w  KRS,  wprowadzenie  zasady  pierwszeństwa  wpisu  w  KRS 
wobec  zawartości  niektórych  innych  ewidencji  publicznych  oraz  nowoczesne 
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami 
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Proponowane zmiany 
funkcjonowania niektórych ewidencji  opierające  się  na  filozofii  automatycznego 
zasilania zasobów tych ewidencji danymi podmiotów  znajdującymi  się  już 
w posiadaniu państwa w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym (objętymi treścią wpisu 
w KRS) oraz automatycznego zasilania KRS danymi  uzyskanymi na skutek wpisu 
w stosownych  ewidencjach  (NIP,  numer  identyfikacyjny  REGON)  umożliwią 
wprowadzenie trybu dokonywania wpisu automatycznie, zarówno w ewidencjach 
prowadzonych przez organy administracji publicznej, jak i w wąskim zakresie w KRS. 
W  konsekwencji  proponowanych  rozwiązań  podmiot  wpisany  do  KRS  nie  będzie 
samodzielnie  dokonywał  zgłoszenia  danych  objętych  treścią  wpisu  w  KRS  w  celu 
uzyskania wpisu w ewidencji podatkowej, krajowym rejestrze urzędowym podmiotów 
gospodarki narodowej oraz ewentualnie w ewidencji prowadzonej przez ZUS. Wpis 
w tych ewidencjach i rejestrze, a także nadanie podmiotowi identyfikatora podatkowego 
NIP  i  numeru  identyfikacyjnego  REGON  będą  następowały  automatycznie 
bezpośrednio  po  przekazaniu  do  systemów  teleinformatycznych,  w  których  są 
prowadzone  właściwe  ewidencje,  danych  objętych  treścią  wpisu  w  KRS,  mających 
charakter wiążący dla organów administracji publicznej. Wpis do KRS identyfikatorów 
NIP  i  REGON  nadanych  we  właściwych  ewidencji  i  rejestrze  również  będzie 
następował  bezpośrednio  po  automatycznym  przekazaniu  tych  danych  do  systemu 
teleinformatycznego, w którym prowadzony jest KRS, bez konieczności angażowania 
sądu  rejestrowego  i  rozstrzygania  postanowieniem  w  przedmiocie  dokonania  zmiany 
wpisu  w  KRS  związanej  tylko z  ujawnieniem danych o NIP i numerze 
identyfikacyjnym REGON. 
Dla  podmiotów  wpisanych  do  KRS  obowiązek  samodzielnego  zgłaszania  danych 
identyfikacyjnych  (obowiązek  ewidencyjny)  na  potrzeby  ewidencji  podatkowej, 
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS 

będzie  dotyczyć  tylko  niewielkiego  zakresu  tzw.  danych  uzupełniających  (mniej 
istotnych,  ale  koniecznych  do  wykonywania  zadań  spoczywających  na  organach 
administracji  objętych  zasadą  jednego  okienka).  Jego  realizacja  będzie  możliwa  bez 
nadmiernej  uciążliwości  dla  podmiotu  dopiero  po  wcześniejszym  uzyskaniu  wpisów 
zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze 
w drodze  samodzielnego  działania  podmiotu.  Podmiot  wpisany  do  KRS  będzie 
zobowiązany  złożyć  wymagany  formularz  zgłoszeniowy  do  właściwego  naczelnika 
urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających 
do Centralnego Rejestru Podmiotów –  Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP 
KEP”),  będą  one  automatycznie  przekazywane  do  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku 
ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS). 
Kolejną konsekwencją nadania danym objętym treścią wpisu w KRS (z wyłączeniem 
rejestru  dłużników  niewypłacalnych)  charakteru  wiążącego  dla  organów  administracji 
publicznej i wprowadzenia mechanizmu automatycznego przekazywania tych danych 
do  CRP  KEP  i  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej 
będzie  zmiana  trybu  dokonywania wpisu przez organy administracji publicznej we 
właściwej  ewidencji  i  rejestrze na rzecz automatycznego wpisu i automatycznego 
nadawania identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. 
Rozwiązanie  polegające  na  automatycznym  przekazywaniu danych o podmiocie 
zawartych  w  KRS  bezpośrednio  po  dokonaniu  wpisu  w  tym  rejestrze  zastąpi 
dotychczasową  długotrwałą  i  uciążliwą  procedurę  zgłaszania  danych  w  organach 
administracji  publicznej  i  umożliwi  automatyczne  uzyskiwanie  identyfikatora 
podatkowego  NIP  i  numeru  identyfikacyjnego  REGON  przez  podmioty,  które  zostały 
wpisane  do  KRS,  niezwłocznie  po  uzyskaniu  tego  wpisu,  bez  potrzeby  ich 
angażowania.  Oznacza  to,  że  podmiot  wpisany  do  KRS  bezpośrednio  po  uzyskaniu 
wpisu  w  rejestrze,  statuującym  byt  tego  podmiotu  w  obrocie  prawnym,  uzyska  też 
automatycznie identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny REGON, a zatem 
w  tym  samym  momencie  jednocześnie  uzyska  faktyczną  możliwość  prowadzenia 
działalności  (w  tym  działalności  gospodarczej).  Ten  sam mechanizm automatycznego 
przekazywania  danych  będzie  dotyczył  informacji  o  nadanych  NIP  i  REGON 
przekazywanych  przez  właściwe  organy  do  KRS  bezpośrednio  po  ich  nadaniu,  co 
umożliwi automatyczne uzupełnianie wpisu w KRS w tym zakresie, bez angażowania 
10 
podmiotu,  którego  on  dotyczy,  oraz  bez  potrzeby  dokonywania  kolejnych  czynności 
przez sąd rejestrowy. 
Projekt przyjmuje zmianę sposobu i filozofii działania Krajowego Rejestru Sądowego 
przez  potwierdzenie,  że  jest  on  prowadzony  w  systemie  teleinformatycznym. 
Projektowana  zmiana  jest  konsekwencją  zmiany  funkcjonowania KRS oraz rejestru 
i ewidencji  prowadzonych  przez  Ministra  Finansów  (CRP  KEP)  i  Prezesa  Głównego 
Urzędu Statystycznego (dalej „GUS”, krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki 
narodowej), wynikającej  z  wprowadzanego  mechanizmu  wzajemnego  automatycznego 
zasilania  prowadzonych  odrębnie  rejestrów  i ewidencji niektórymi danymi 
o podmiotach  znajdującymi  się  w  posiadaniu  organów  państwa.  Konieczne  jest  zatem 
doprecyzowanie sposobu funkcjonowania rejestru  jako  źródła  danych  referencyjnych, 
które  będą  zasilały  ewidencje  i  rejestr prowadzone przez organy administracji 
publicznej.  Zastąpienie  w  art.  2  ustawy  o  KRS  sformułowania  „w  systemie 
informatycznym”  sformułowaniem  „w  systemie  teleinformatycznym”  jest  skutkiem 
regulacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności 
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235). 
Podstawę  funkcjonowania  mechanizmu  automatycznego  zasilania  KRS  danymi 
w zakresie NIP  i numeru identyfikacyjnego REGON pobieranymi z innego rejestru 
i innej ewidencji oraz automatycznego zasilania tych ewidencji i rejestru danymi 
o podmiotach objętymi treścią wpisu w KRS w przedmiotowej ustawie stanowić będzie 
przepis art. 20. Ponadto zmienione przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają na 
krajowy  rejestr  urzędowy  podmiotów  gospodarki  narodowej  obowiązek 
automatycznego przekazywania do KRS informacji o nadanych numerach 
identyfikacyjnych REGON, zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji 
podatników i płatników nakłada na Centralny Rejestr Podmiotów – Krajową Ewidencję 
Podatników obowiązek przekazywania do KRS informacji o nadanych identyfikatorach 
podatkowych  NIP,  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej obowiązek przekazywania danych uzupełniających o podmiotach wpisanych 
do KRS, a do systemu teleinformatycznego ZUS obowiązek przekazywania kompletu 
danych o podmiotach wpisanych do KRS. 
Nadanie  danym  objętym  treścią  wpisu  w  KRS,  zamieszczonym  w  rejestrze  na 
podstawie postanowienia sądu rejestrowego, charakteru wiążącego dla zadań organów 
administracji publicznej, wyłącza konieczność i zasadność weryfikowania danych przez 
11 
właściwe  organy  administracji  publicznej,  jak  też  konieczność  dostarczania  tym 
organom  dokumentów wymaganych na podstawie dotychczasowej regulacji zawartej 
w art.  19b  ustawy,  jak  umowa  spółki  czy  dokument  potwierdzający  uprawnienie  do 
korzystania  z  lokalu  lub  nieruchomości.  Należy  podkreślić,  że  w  przypadku 
projektowanego  rozwiązania  nie  istnieje  konieczność  rozstrzygania  przez  sąd 
rejestrowy postanowieniem o uzupełnieniu wpisu w rejestrze o NIP i REGON, skoro 
w przypadku  podmiotów  występujących  o  dokonanie  wpisu  do  KRS  to  postanowienie 
sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru będzie miało decydujące znaczenie dla 
nadania NIP i REGON przez właściwe organy. Ujawnienie tych danych w rejestrze, bez 
aktywności  podmiotu  i  dokonywania  jakichkolwiek  czynności  przez  sąd  rejestrowy, 
będzie miało charakter wtórny wobec pierwotnej decyzji sądu. Odzwierciedleniem tego 
jest propozycja zmiany art. 20 –  ust. 1 i dodany ust. 1a–1c. W  przypadku  zaś 
podmiotów,  które  na  podstawie  obowiązujących  przepisów  prawa  są  uprawnione  do 
prowadzenia  działalności  przed  wpisem  do  KRS  (spółki  kapitałowe  w  organizacji), 
a zatem  także  do  uzyskania  identyfikatorów  NIP  i  REGON  na  skutek  dokonania 
samodzielnego  zgłoszenia  identyfikacyjnego  w  pełnym  zakresie  do  właściwych 
organów, o  ile  z  tego  uprawnienia  skorzystają,  zgłoszenie  danych  o  nadanych  już 
identyfikatorach NIP i  REGON powinno  nastąpić  we  wniosku  o  wpis  podmiotu  do 
KRS.  Wpis  w  rejestrze  także  w  zakresie  tych  danych  nastąpi  na  podstawie 
postanowienia  sądu  rejestrowego  po  rozpoznaniu  wniosku,  gdyż  ich  nadanie  we 
właściwych  organach  administracji  publicznej  będzie  skutkiem  uwzględnienia 
zgłoszenia identyfikacyjnego (wniosku) przez organ przed wpisem podmiotu do KRS. 
W  celu  zabezpieczenia  przed  sytuacją  powtórnego  nadania  NIP  tym  podmiotom 
proponuje  się,  aby  spółka  kapitałowa  w  organizacji  lub  podmioty,  o których mowa 
w art. 49a ust. 1 ustawy,  były  zobowiązane  w  formularzu  wniosku  o  wpis  do  KRS 
zamieścić informację, że nie występowały o nadanie identyfikatora podatkowego NIP 
lub numeru identyfikacyjnego REGON. W przypadku zaś posiadania NIP lub numeru 
identyfikacyjnego REGON przez te podmioty, obowiązkowe będzie ich zgłoszenie we 
wniosku o wpis podmiotu do KRS (art. 19b ustawy). 
Wpis  w  KRS  informacji  o  NIP  i  REGON  na  podstawie  postanowienia  sądu 
rejestrowego po rozpoznaniu wniosku będzie możliwy także w przypadku podmiotów 
funkcjonujących  już  w  obrocie prawnym, którym nadano numery identyfikacyjne po 
wpisie  do  KRS,  a  które  nie  dopełniły  obowiązku  ich  zgłoszenia  w celu  uzupełnienia 
12 
wpisu w KRS – art. 47 ust. 1, art. 53a oraz dodany art. 20 ust. 1a. 
Wyeliminowany zostanie zatem dla nowo  powstających  podmiotów  obowiązek 
rejestrowy w zakresie samodzielnego zgłaszania przez podmiot do KRS danych o NIP 
i REGON  w  celu  uzupełnienia  wpisu  w  rejestrze.  Udogodnienie  to  dotyczyć  będzie 
wszystkich podmiotów wpisanych do KRS, w zakresie obu identyfikatorów, a nie jak 
dotychczas tylko podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców i tylko w zakresie 
uzupełniania  wpisu  w  KRS  o  identyfikator  podatkowy  NIP.  Oznacza  to,  że  z  chwilą 
składania  wniosku  o  wpis  do  KRS  podmiot  nie  będzie  miał  obowiązku  składania 
żadnych  formularzy  identyfikacyjnych  podlegających  rozpoznaniu  przez  właściwe 
organy  administracji  publicznej,  ani  też  po  dokonaniu  wpisu  w  KRS  nie  będzie 
wnioskował  o  uzupełnienie  wpisu  w  rejestrze  o  dane  NIP  i  numer  identyfikacyjny 
REGON. 
Analogicznie do dotychczasowego rozwiązania, wpis danych w zakresie NIP i REGON 
nie  będzie  podlegał  opłacie  sądowej  i  ogłoszeniu  w  Monitorze  Sądowym 
i Gospodarczym – art. 20 ust. 1d. 
Zasadne jest też wskazanie w projektowanym przepisie – art. 20 ust. 1e, że informacja 
o automatycznym  dokonaniu  wpisu,  tj.  uzupełnieniu  lub zmiany w zakresie danych 
o NIP  i  numerze  identyfikacyjnym  REGON,  czyli  zaświadczenie,  jest  doręczana 
podmiotowi,  którego  wpis  dotyczy.  Informacja  ta  będzie  stanowić,  stosownie  do 
projektowanej regulacji w ustawie o  zasadach ewidencji i identyfikacji podatników 
i płatników,  dodatkowe  potwierdzenie  nadania  identyfikatora  podatkowego.  Wpis 
w KRS w zakresie NIP i REGON będzie następował bezpośrednio po dokonaniu przez 
sąd  wpisu  podmiotu  do  rejestru  (pierwszego  wpisu)  w  wyniku automatycznego 
przekazania  treści  dokonanego  wpisu  do  właściwych  organów  i  automatycznego 
zwrotnego przekazania i  zamieszczenia w rejestrze, nadanego identyfikatora 
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. Zasadne jest więc doręczenie 
wnioskodawcy  zaświadczenia,  że  dokonany  przez  sąd  wpis  pod  danym  numerem 
pozycji  został  uzupełniony  o  nadane  przez  właściwe  organy  NIP  i  numer 
identyfikacyjny REGON. Wnioskodawca uzyska w ten sposób dostateczną informację, 
że dokonany przez sąd wpis w KRS został uzupełniony o brakujące dotychczas dane, 
nieobjęte  postanowieniem  sądu  rejestrowego.  Zaświadczenie  to  co  do  zasady  będzie 
doręczane wnioskodawcy wraz z postanowieniem sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do 
rejestru.  W  przypadku  zaś  dokonania  ewentualnej  zmiany w zakresie danych NIP 
13 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: