Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
Ograniczenie zakresu obowiązków rejestrowych i ewidencyjnych będzie możliwe
dzięki zastąpieniu dotychczasowych obowiązków spoczywających na podmiotach
wpisanych do KRS samodzielnym działaniem organów państwa w zakresie, w jakim
jest to możliwe ze względu na dysponowanie przez państwo podstawowymi danymi
o podmiocie zawartymi w KRS, wprowadzenie zasady pierwszeństwa wpisu w KRS
wobec zawartości niektórych innych ewidencji publicznych oraz nowoczesne
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Proponowane zmiany
funkcjonowania niektórych ewidencji opierające się na filozofii automatycznego
zasilania zasobów tych ewidencji danymi podmiotów znajdującymi się już
w posiadaniu państwa w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym (objętymi treścią wpisu
w KRS) oraz automatycznego zasilania KRS danymi uzyskanymi na skutek wpisu
w stosownych ewidencjach (NIP, numer identyfikacyjny REGON) umożliwią
wprowadzenie trybu dokonywania wpisu automatycznie, zarówno w ewidencjach
prowadzonych przez organy administracji publicznej, jak i w wąskim zakresie w KRS.
W konsekwencji proponowanych rozwiązań podmiot wpisany do KRS nie będzie
samodzielnie dokonywał zgłoszenia danych objętych treścią wpisu w KRS w celu
uzyskania wpisu w ewidencji podatkowej, krajowym rejestrze urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej oraz ewentualnie w ewidencji prowadzonej przez ZUS. Wpis
w tych ewidencjach i rejestrze, a także nadanie podmiotowi identyfikatora podatkowego
NIP i numeru identyfikacyjnego REGON będą następowały automatycznie
bezpośrednio po przekazaniu do systemów teleinformatycznych, w których są
prowadzone właściwe ewidencje, danych objętych treścią wpisu w KRS, mających
charakter wiążący dla organów administracji publicznej. Wpis do KRS identyfikatorów
NIP i REGON nadanych we właściwych ewidencji i rejestrze również będzie
następował bezpośrednio po automatycznym przekazaniu tych danych do systemu
teleinformatycznego, w którym prowadzony jest KRS, bez konieczności angażowania
sądu rejestrowego i rozstrzygania postanowieniem w przedmiocie dokonania zmiany
wpisu w KRS związanej tylko z ujawnieniem danych o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON.
Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek samodzielnego zgłaszania danych
identyfikacyjnych (obowiązek ewidencyjny) na potrzeby ewidencji podatkowej,
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS
9
będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających (mniej
istotnych, ale koniecznych do wykonywania zadań spoczywających na organach
administracji objętych zasadą jednego okienka). Jego realizacja będzie możliwa bez
nadmiernej uciążliwości dla podmiotu dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów
zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze
w drodze samodzielnego działania podmiotu. Podmiot wpisany do KRS będzie
zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika
urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających
do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP
KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku
ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).
Kolejną konsekwencją nadania danym objętym treścią wpisu w KRS (z wyłączeniem
rejestru dłużników niewypłacalnych) charakteru wiążącego dla organów administracji
publicznej i wprowadzenia mechanizmu automatycznego przekazywania tych danych
do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
będzie zmiana trybu dokonywania wpisu przez organy administracji publicznej we
właściwej ewidencji i rejestrze na rzecz automatycznego wpisu i automatycznego
nadawania identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON.
Rozwiązanie polegające na automatycznym przekazywaniu danych o podmiocie
zawartych w KRS bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze zastąpi
dotychczasową długotrwałą i uciążliwą procedurę zgłaszania danych w organach
administracji publicznej i umożliwi automatyczne uzyskiwanie identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez podmioty, które zostały
wpisane do KRS, niezwłocznie po uzyskaniu tego wpisu, bez potrzeby ich
angażowania. Oznacza to, że podmiot wpisany do KRS bezpośrednio po uzyskaniu
wpisu w rejestrze, statuującym byt tego podmiotu w obrocie prawnym, uzyska też
automatycznie identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny REGON, a zatem
w tym samym momencie jednocześnie uzyska faktyczną możliwość prowadzenia
działalności (w tym działalności gospodarczej). Ten sam mechanizm automatycznego
przekazywania danych będzie dotyczył informacji o nadanych NIP i REGON
przekazywanych przez właściwe organy do KRS bezpośrednio po ich nadaniu, co
umożliwi automatyczne uzupełnianie wpisu w KRS w tym zakresie, bez angażowania
10
podmiotu, którego on dotyczy, oraz bez potrzeby dokonywania kolejnych czynności
przez sąd rejestrowy.
Projekt przyjmuje zmianę sposobu i filozofii działania Krajowego Rejestru Sądowego
przez potwierdzenie, że jest on prowadzony w systemie teleinformatycznym.
Projektowana zmiana jest konsekwencją zmiany funkcjonowania KRS oraz rejestru
i ewidencji prowadzonych przez Ministra Finansów (CRP KEP) i Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego (dalej „GUS”, krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki
narodowej), wynikającej z wprowadzanego mechanizmu wzajemnego automatycznego
zasilania prowadzonych odrębnie rejestrów i ewidencji niektórymi danymi
o podmiotach znajdującymi się w posiadaniu organów państwa. Konieczne jest zatem
doprecyzowanie sposobu funkcjonowania rejestru jako źródła danych referencyjnych,
które będą zasilały ewidencje i rejestr prowadzone przez organy administracji
publicznej. Zastąpienie w art. 2 ustawy o KRS sformułowania „w systemie
informatycznym” sformułowaniem „w systemie teleinformatycznym” jest skutkiem
regulacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
Podstawę funkcjonowania mechanizmu automatycznego zasilania KRS danymi
w zakresie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON pobieranymi z innego rejestru
i innej ewidencji oraz automatycznego zasilania tych ewidencji i rejestru danymi
o podmiotach objętymi treścią wpisu w KRS w przedmiotowej ustawie stanowić będzie
przepis art. 20. Ponadto zmienione przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają na
krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej obowiązek
automatycznego przekazywania do KRS informacji o nadanych numerach
identyfikacyjnych REGON, zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników nakłada na Centralny Rejestr Podmiotów – Krajową Ewidencję
Podatników obowiązek przekazywania do KRS informacji o nadanych identyfikatorach
podatkowych NIP, do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej obowiązek przekazywania danych uzupełniających o podmiotach wpisanych
do KRS, a do systemu teleinformatycznego ZUS obowiązek przekazywania kompletu
danych o podmiotach wpisanych do KRS.
Nadanie danym objętym treścią wpisu w KRS, zamieszczonym w rejestrze na
podstawie postanowienia sądu rejestrowego, charakteru wiążącego dla zadań organów
administracji publicznej, wyłącza konieczność i zasadność weryfikowania danych przez
11
właściwe organy administracji publicznej, jak też konieczność dostarczania tym
organom dokumentów wymaganych na podstawie dotychczasowej regulacji zawartej
w art. 19b ustawy, jak umowa spółki czy dokument potwierdzający uprawnienie do
korzystania z lokalu lub nieruchomości. Należy podkreślić, że w przypadku
projektowanego rozwiązania nie istnieje konieczność rozstrzygania przez sąd
rejestrowy postanowieniem o uzupełnieniu wpisu w rejestrze o NIP i REGON, skoro
w przypadku podmiotów występujących o dokonanie wpisu do KRS to postanowienie
sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru będzie miało decydujące znaczenie dla
nadania NIP i REGON przez właściwe organy. Ujawnienie tych danych w rejestrze, bez
aktywności podmiotu i dokonywania jakichkolwiek czynności przez sąd rejestrowy,
będzie miało charakter wtórny wobec pierwotnej decyzji sądu. Odzwierciedleniem tego
jest propozycja zmiany art. 20 – ust. 1 i dodany ust. 1a–1c. W przypadku zaś
podmiotów, które na podstawie obowiązujących przepisów prawa są uprawnione do
prowadzenia działalności przed wpisem do KRS (spółki kapitałowe w organizacji),
a zatem także do uzyskania identyfikatorów NIP i REGON na skutek dokonania
samodzielnego zgłoszenia identyfikacyjnego w pełnym zakresie do właściwych
organów, o ile z tego uprawnienia skorzystają, zgłoszenie danych o nadanych już
identyfikatorach NIP i REGON powinno nastąpić we wniosku o wpis podmiotu do
KRS. Wpis w rejestrze także w zakresie tych danych nastąpi na podstawie
postanowienia sądu rejestrowego po rozpoznaniu wniosku, gdyż ich nadanie we
właściwych organach administracji publicznej będzie skutkiem uwzględnienia
zgłoszenia identyfikacyjnego (wniosku) przez organ przed wpisem podmiotu do KRS.
W celu zabezpieczenia przed sytuacją powtórnego nadania NIP tym podmiotom
proponuje się, aby spółka kapitałowa w organizacji lub podmioty, o których mowa
w art. 49a ust. 1 ustawy, były zobowiązane w formularzu wniosku o wpis do KRS
zamieścić informację, że nie występowały o nadanie identyfikatora podatkowego NIP
lub numeru identyfikacyjnego REGON. W przypadku zaś posiadania NIP lub numeru
identyfikacyjnego REGON przez te podmioty, obowiązkowe będzie ich zgłoszenie we
wniosku o wpis podmiotu do KRS (art. 19b ustawy).
Wpis w KRS informacji o NIP i REGON na podstawie postanowienia sądu
rejestrowego po rozpoznaniu wniosku będzie możliwy także w przypadku podmiotów
funkcjonujących już w obrocie prawnym, którym nadano numery identyfikacyjne po
wpisie do KRS, a które nie dopełniły obowiązku ich zgłoszenia w celu uzupełnienia
12
wpisu w KRS – art. 47 ust. 1, art. 53a oraz dodany art. 20 ust. 1a.
Wyeliminowany zostanie zatem dla nowo powstających podmiotów obowiązek
rejestrowy w zakresie samodzielnego zgłaszania przez podmiot do KRS danych o NIP
i REGON w celu uzupełnienia wpisu w rejestrze. Udogodnienie to dotyczyć będzie
wszystkich podmiotów wpisanych do KRS, w zakresie obu identyfikatorów, a nie jak
dotychczas tylko podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców i tylko w zakresie
uzupełniania wpisu w KRS o identyfikator podatkowy NIP. Oznacza to, że z chwilą
składania wniosku o wpis do KRS podmiot nie będzie miał obowiązku składania
żadnych formularzy identyfikacyjnych podlegających rozpoznaniu przez właściwe
organy administracji publicznej, ani też po dokonaniu wpisu w KRS nie będzie
wnioskował o uzupełnienie wpisu w rejestrze o dane NIP i numer identyfikacyjny
REGON.
Analogicznie do dotychczasowego rozwiązania, wpis danych w zakresie NIP i REGON
nie będzie podlegał opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym – art. 20 ust. 1d.
Zasadne jest też wskazanie w projektowanym przepisie – art. 20 ust. 1e, że informacja
o automatycznym dokonaniu wpisu, tj. uzupełnieniu lub zmiany w zakresie danych
o NIP i numerze identyfikacyjnym REGON, czyli zaświadczenie, jest doręczana
podmiotowi, którego wpis dotyczy. Informacja ta będzie stanowić, stosownie do
projektowanej regulacji w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników, dodatkowe potwierdzenie nadania identyfikatora podatkowego. Wpis
w KRS w zakresie NIP i REGON będzie następował bezpośrednio po dokonaniu przez
sąd wpisu podmiotu do rejestru (pierwszego wpisu) w wyniku automatycznego
przekazania treści dokonanego wpisu do właściwych organów i automatycznego
zwrotnego przekazania i zamieszczenia w rejestrze, nadanego identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. Zasadne jest więc doręczenie
wnioskodawcy zaświadczenia, że dokonany przez sąd wpis pod danym numerem
pozycji został uzupełniony o nadane przez właściwe organy NIP i numer
identyfikacyjny REGON. Wnioskodawca uzyska w ten sposób dostateczną informację,
że dokonany przez sąd wpis w KRS został uzupełniony o brakujące dotychczas dane,
nieobjęte postanowieniem sądu rejestrowego. Zaświadczenie to co do zasady będzie
doręczane wnioskodawcy wraz z postanowieniem sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do
rejestru. W przypadku zaś dokonania ewentualnej zmiany w zakresie danych NIP
13
dzięki zastąpieniu dotychczasowych obowiązków spoczywających na podmiotach
wpisanych do KRS samodzielnym działaniem organów państwa w zakresie, w jakim
jest to możliwe ze względu na dysponowanie przez państwo podstawowymi danymi
o podmiocie zawartymi w KRS, wprowadzenie zasady pierwszeństwa wpisu w KRS
wobec zawartości niektórych innych ewidencji publicznych oraz nowoczesne
rozwiązania techniczne umożliwiające automatyczną komunikację pomiędzy systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej. Proponowane zmiany
funkcjonowania niektórych ewidencji opierające się na filozofii automatycznego
zasilania zasobów tych ewidencji danymi podmiotów znajdującymi się już
w posiadaniu państwa w chwili rejestracji w sądzie rejestrowym (objętymi treścią wpisu
w KRS) oraz automatycznego zasilania KRS danymi uzyskanymi na skutek wpisu
w stosownych ewidencjach (NIP, numer identyfikacyjny REGON) umożliwią
wprowadzenie trybu dokonywania wpisu automatycznie, zarówno w ewidencjach
prowadzonych przez organy administracji publicznej, jak i w wąskim zakresie w KRS.
W konsekwencji proponowanych rozwiązań podmiot wpisany do KRS nie będzie
samodzielnie dokonywał zgłoszenia danych objętych treścią wpisu w KRS w celu
uzyskania wpisu w ewidencji podatkowej, krajowym rejestrze urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej oraz ewentualnie w ewidencji prowadzonej przez ZUS. Wpis
w tych ewidencjach i rejestrze, a także nadanie podmiotowi identyfikatora podatkowego
NIP i numeru identyfikacyjnego REGON będą następowały automatycznie
bezpośrednio po przekazaniu do systemów teleinformatycznych, w których są
prowadzone właściwe ewidencje, danych objętych treścią wpisu w KRS, mających
charakter wiążący dla organów administracji publicznej. Wpis do KRS identyfikatorów
NIP i REGON nadanych we właściwych ewidencji i rejestrze również będzie
następował bezpośrednio po automatycznym przekazaniu tych danych do systemu
teleinformatycznego, w którym prowadzony jest KRS, bez konieczności angażowania
sądu rejestrowego i rozstrzygania postanowieniem w przedmiocie dokonania zmiany
wpisu w KRS związanej tylko z ujawnieniem danych o NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON.
Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek samodzielnego zgłaszania danych
identyfikacyjnych (obowiązek ewidencyjny) na potrzeby ewidencji podatkowej,
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS
9
będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających (mniej
istotnych, ale koniecznych do wykonywania zadań spoczywających na organach
administracji objętych zasadą jednego okienka). Jego realizacja będzie możliwa bez
nadmiernej uciążliwości dla podmiotu dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów
zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze
w drodze samodzielnego działania podmiotu. Podmiot wpisany do KRS będzie
zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika
urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających
do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP
KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku
ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).
Kolejną konsekwencją nadania danym objętym treścią wpisu w KRS (z wyłączeniem
rejestru dłużników niewypłacalnych) charakteru wiążącego dla organów administracji
publicznej i wprowadzenia mechanizmu automatycznego przekazywania tych danych
do CRP KEP i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
będzie zmiana trybu dokonywania wpisu przez organy administracji publicznej we
właściwej ewidencji i rejestrze na rzecz automatycznego wpisu i automatycznego
nadawania identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON.
Rozwiązanie polegające na automatycznym przekazywaniu danych o podmiocie
zawartych w KRS bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze zastąpi
dotychczasową długotrwałą i uciążliwą procedurę zgłaszania danych w organach
administracji publicznej i umożliwi automatyczne uzyskiwanie identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez podmioty, które zostały
wpisane do KRS, niezwłocznie po uzyskaniu tego wpisu, bez potrzeby ich
angażowania. Oznacza to, że podmiot wpisany do KRS bezpośrednio po uzyskaniu
wpisu w rejestrze, statuującym byt tego podmiotu w obrocie prawnym, uzyska też
automatycznie identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny REGON, a zatem
w tym samym momencie jednocześnie uzyska faktyczną możliwość prowadzenia
działalności (w tym działalności gospodarczej). Ten sam mechanizm automatycznego
przekazywania danych będzie dotyczył informacji o nadanych NIP i REGON
przekazywanych przez właściwe organy do KRS bezpośrednio po ich nadaniu, co
umożliwi automatyczne uzupełnianie wpisu w KRS w tym zakresie, bez angażowania
10
podmiotu, którego on dotyczy, oraz bez potrzeby dokonywania kolejnych czynności
przez sąd rejestrowy.
Projekt przyjmuje zmianę sposobu i filozofii działania Krajowego Rejestru Sądowego
przez potwierdzenie, że jest on prowadzony w systemie teleinformatycznym.
Projektowana zmiana jest konsekwencją zmiany funkcjonowania KRS oraz rejestru
i ewidencji prowadzonych przez Ministra Finansów (CRP KEP) i Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego (dalej „GUS”, krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki
narodowej), wynikającej z wprowadzanego mechanizmu wzajemnego automatycznego
zasilania prowadzonych odrębnie rejestrów i ewidencji niektórymi danymi
o podmiotach znajdującymi się w posiadaniu organów państwa. Konieczne jest zatem
doprecyzowanie sposobu funkcjonowania rejestru jako źródła danych referencyjnych,
które będą zasilały ewidencje i rejestr prowadzone przez organy administracji
publicznej. Zastąpienie w art. 2 ustawy o KRS sformułowania „w systemie
informatycznym” sformułowaniem „w systemie teleinformatycznym” jest skutkiem
regulacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
Podstawę funkcjonowania mechanizmu automatycznego zasilania KRS danymi
w zakresie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON pobieranymi z innego rejestru
i innej ewidencji oraz automatycznego zasilania tych ewidencji i rejestru danymi
o podmiotach objętymi treścią wpisu w KRS w przedmiotowej ustawie stanowić będzie
przepis art. 20. Ponadto zmienione przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają na
krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej obowiązek
automatycznego przekazywania do KRS informacji o nadanych numerach
identyfikacyjnych REGON, zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników nakłada na Centralny Rejestr Podmiotów – Krajową Ewidencję
Podatników obowiązek przekazywania do KRS informacji o nadanych identyfikatorach
podatkowych NIP, do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej obowiązek przekazywania danych uzupełniających o podmiotach wpisanych
do KRS, a do systemu teleinformatycznego ZUS obowiązek przekazywania kompletu
danych o podmiotach wpisanych do KRS.
Nadanie danym objętym treścią wpisu w KRS, zamieszczonym w rejestrze na
podstawie postanowienia sądu rejestrowego, charakteru wiążącego dla zadań organów
administracji publicznej, wyłącza konieczność i zasadność weryfikowania danych przez
11
właściwe organy administracji publicznej, jak też konieczność dostarczania tym
organom dokumentów wymaganych na podstawie dotychczasowej regulacji zawartej
w art. 19b ustawy, jak umowa spółki czy dokument potwierdzający uprawnienie do
korzystania z lokalu lub nieruchomości. Należy podkreślić, że w przypadku
projektowanego rozwiązania nie istnieje konieczność rozstrzygania przez sąd
rejestrowy postanowieniem o uzupełnieniu wpisu w rejestrze o NIP i REGON, skoro
w przypadku podmiotów występujących o dokonanie wpisu do KRS to postanowienie
sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru będzie miało decydujące znaczenie dla
nadania NIP i REGON przez właściwe organy. Ujawnienie tych danych w rejestrze, bez
aktywności podmiotu i dokonywania jakichkolwiek czynności przez sąd rejestrowy,
będzie miało charakter wtórny wobec pierwotnej decyzji sądu. Odzwierciedleniem tego
jest propozycja zmiany art. 20 – ust. 1 i dodany ust. 1a–1c. W przypadku zaś
podmiotów, które na podstawie obowiązujących przepisów prawa są uprawnione do
prowadzenia działalności przed wpisem do KRS (spółki kapitałowe w organizacji),
a zatem także do uzyskania identyfikatorów NIP i REGON na skutek dokonania
samodzielnego zgłoszenia identyfikacyjnego w pełnym zakresie do właściwych
organów, o ile z tego uprawnienia skorzystają, zgłoszenie danych o nadanych już
identyfikatorach NIP i REGON powinno nastąpić we wniosku o wpis podmiotu do
KRS. Wpis w rejestrze także w zakresie tych danych nastąpi na podstawie
postanowienia sądu rejestrowego po rozpoznaniu wniosku, gdyż ich nadanie we
właściwych organach administracji publicznej będzie skutkiem uwzględnienia
zgłoszenia identyfikacyjnego (wniosku) przez organ przed wpisem podmiotu do KRS.
W celu zabezpieczenia przed sytuacją powtórnego nadania NIP tym podmiotom
proponuje się, aby spółka kapitałowa w organizacji lub podmioty, o których mowa
w art. 49a ust. 1 ustawy, były zobowiązane w formularzu wniosku o wpis do KRS
zamieścić informację, że nie występowały o nadanie identyfikatora podatkowego NIP
lub numeru identyfikacyjnego REGON. W przypadku zaś posiadania NIP lub numeru
identyfikacyjnego REGON przez te podmioty, obowiązkowe będzie ich zgłoszenie we
wniosku o wpis podmiotu do KRS (art. 19b ustawy).
Wpis w KRS informacji o NIP i REGON na podstawie postanowienia sądu
rejestrowego po rozpoznaniu wniosku będzie możliwy także w przypadku podmiotów
funkcjonujących już w obrocie prawnym, którym nadano numery identyfikacyjne po
wpisie do KRS, a które nie dopełniły obowiązku ich zgłoszenia w celu uzupełnienia
12
wpisu w KRS – art. 47 ust. 1, art. 53a oraz dodany art. 20 ust. 1a.
Wyeliminowany zostanie zatem dla nowo powstających podmiotów obowiązek
rejestrowy w zakresie samodzielnego zgłaszania przez podmiot do KRS danych o NIP
i REGON w celu uzupełnienia wpisu w rejestrze. Udogodnienie to dotyczyć będzie
wszystkich podmiotów wpisanych do KRS, w zakresie obu identyfikatorów, a nie jak
dotychczas tylko podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców i tylko w zakresie
uzupełniania wpisu w KRS o identyfikator podatkowy NIP. Oznacza to, że z chwilą
składania wniosku o wpis do KRS podmiot nie będzie miał obowiązku składania
żadnych formularzy identyfikacyjnych podlegających rozpoznaniu przez właściwe
organy administracji publicznej, ani też po dokonaniu wpisu w KRS nie będzie
wnioskował o uzupełnienie wpisu w rejestrze o dane NIP i numer identyfikacyjny
REGON.
Analogicznie do dotychczasowego rozwiązania, wpis danych w zakresie NIP i REGON
nie będzie podlegał opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym – art. 20 ust. 1d.
Zasadne jest też wskazanie w projektowanym przepisie – art. 20 ust. 1e, że informacja
o automatycznym dokonaniu wpisu, tj. uzupełnieniu lub zmiany w zakresie danych
o NIP i numerze identyfikacyjnym REGON, czyli zaświadczenie, jest doręczana
podmiotowi, którego wpis dotyczy. Informacja ta będzie stanowić, stosownie do
projektowanej regulacji w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników, dodatkowe potwierdzenie nadania identyfikatora podatkowego. Wpis
w KRS w zakresie NIP i REGON będzie następował bezpośrednio po dokonaniu przez
sąd wpisu podmiotu do rejestru (pierwszego wpisu) w wyniku automatycznego
przekazania treści dokonanego wpisu do właściwych organów i automatycznego
zwrotnego przekazania i zamieszczenia w rejestrze, nadanego identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. Zasadne jest więc doręczenie
wnioskodawcy zaświadczenia, że dokonany przez sąd wpis pod danym numerem
pozycji został uzupełniony o nadane przez właściwe organy NIP i numer
identyfikacyjny REGON. Wnioskodawca uzyska w ten sposób dostateczną informację,
że dokonany przez sąd wpis w KRS został uzupełniony o brakujące dotychczas dane,
nieobjęte postanowieniem sądu rejestrowego. Zaświadczenie to co do zasady będzie
doręczane wnioskodawcy wraz z postanowieniem sądu o dokonaniu wpisu podmiotu do
rejestru. W przypadku zaś dokonania ewentualnej zmiany w zakresie danych NIP
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2094-cz-II
› Pobierz plik
-
2094-cz-I
› Pobierz plik