Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
procedurę uzyskiwania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON, gdyż doręczanie
korespondencji z sądu zajmuje niekiedy kilka tygodni. Po kilku tygodniach, dopiero po
doręczeniu przez pocztę zwrotnego potwierdzenia odbioru korespondencji, sąd
rejestrowy dysponuje wiedzą, że przesyłka dotarła do właściwego organu. Na etapie
wysyłania tej korespondencji sąd może jedynie informować przedsiębiorcę o dacie
nadania wysyłki, nie może jednak udzielić informacji o tym, jaki jest status wniosku
rozpoznawanego przez właściwy organ.
Ta wydłużona procedura, w czasie której formularze wniosków docierają do organów
państwa odpowiadających za prowadzenie właściwych ewidencji, opóźnia więc
faktyczne rozpoznanie przez te organy składanych do nich wniosków. Niejednokrotnie
dopiero na tym etapie okazuje się, że złożone formularze zostały nieprawidłowo
wypełnione, co powoduje konieczność uzupełnienia ich braków, by możliwe było
rozpoznanie wniosków.
Przekazywanie wniosków właściwym organom państwa przez sąd rejestrowy dopiero
po dokonaniu wpisu w rejestrze jest konsekwencją tego, że w większości przypadków
(poza przypadkami spółek kapitałowych w organizacji) obowiązujące przepisy
wymagają najpierw rejestracji w rejestrze przedsiębiorców dla podmiotu, który
występuje następnie o nadanie numerów NIP i REGON, jak też konsekwencją zasady
dokonywania wpisu w prowadzonych przez te organy ewidencjach na wniosek
podmiotu, którego wpis dotyczy. Należy też zwrócić uwagę, że w przypadku nadania
identyfikatora podatkowego NIP przez naczelnika urzędu skarbowego pierwszeństwo
mają przedsiębiorcy wpisywani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej, gdyż w ich przypadku czas rozpoznawania wniosku o nadanie NIP
wynosi maksymalnie 1 dzień. Ten sam termin nie obowiązuje w przypadku
przedsiębiorców wpisywanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru
Sądowego.
Zasada jednego okienka w obowiązującym kształcie nie skróciła więc procesu
rozpoczynania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę podlegającego rejestracji
w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, gdyż ułatwienie w postaci
określenia jednego miejsca składania dokumentacji doprowadziło w rzeczywistości do
opóźnień w rejestracji podmiotu w rejestrze przedsiębiorców i wydłużenia czasu
oczekiwania na nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON odpowiednio przez
naczelnika urzędu skarbowego i Główny Urząd Statystyczny (w związku z uciążliwą
4
drogą pocztową, błędami w wypełnianiu wniosków), mimo podejmowanych starań
przez właściwe organy w zakresie jak najszybszego rozpoznania wniosków w krótszym
terminie niż określony przez ustawę. Przedsiębiorcy nie odnieśli więc z faktu
wprowadzenia w życie zasady jednego okienka żadnych korzyści – nadal są zmuszeni
wypełniać szereg formularzy i powielać przeważającą liczbę danych. Sądy rejestrowe
zostały obciążone dodatkową pracą i zwiększonymi kosztami wynikającymi
z wykonywania nałożonych na nie obowiązków. Ich rola została sprowadzona do roli
pośrednika w przekazywaniu korespondencji.
Bezpośrednim celem projektowanych zmian ustaw w zakresie zadań organów państwa
odpowiedzialnych za ewidencje i rejestry, obowiązki ewidencyjne/rejestrowe
podmiotów (w tym przedsiębiorców) i ten obszar współpracy jest:
1) objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów
podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich
podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek
o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
2) zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru
Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności
gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
3) ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,
których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów
i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury
rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od
niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez
odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
4) usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku
gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi
podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku
kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
5) uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru
identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania
numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów –
5
Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych
systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi
niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
6) usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane
o podmiotach,
7) usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od
obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na
potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków
o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.
Powyższe cele zostaną osiągnięte przez:
1) przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru
Sądowego,
będący
podstawą
do
jednoczesnego
uzyskania wpisu
w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi
na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla
działań ewidencyjnych tych organów,
2) wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru
Sądowego i organów administracji publicznej,
3) automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej
ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
4) wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji
/prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym
Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący),
jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym
systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie
dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu
działaniem z urzędu),
5) rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych
6
treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy
systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji
publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
6) nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie
obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji
publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze
Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu
widzenia tych ewidencji/rejestrów,
7) opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych
uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego
okienka,
8) wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do
właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym
formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru
Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na
samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego
w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń,
tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
Krajowy Rejestr Sądowy jest rejestrem referencyjnym w zakresie danych objętych
treścią wpisu w tym rejestrze, natomiast krajowy rejestr urzędowy podmiotów
gospodarki narodowej – rejestrem referencyjnym tylko w zakresie numeru
identyfikacyjnego REGON, a Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja
Podatników – rejestrem referencyjnym w zakresie identyfikatora podatkowego NIP oraz
w zakresie danych uzupełniających, które zostaną zdefiniowane w ustawach: o zasadach
ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, statystyce publicznej i systemie
ubezpieczeń społecznych, a które zgodnie z projektowaną regulacją będą podlegały
zgłoszeniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dane objęte treścią wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym (opatrzone atrybutem autentyczności) będą
automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny niezwłocznie po
dokonaniu wpisu w tym rejestrze odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej prowadzonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego i Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników
7
prowadzonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych
i zamieszczane w tych rejestrach. W wyniku przekazania danych referencyjnych
z Krajowego
Rejestru Sądowego nastąpi automatyczne nadanie numeru
identyfikacyjnego REGON w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej i automatyczne nadanie NIP w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej
Ewidencji Podatników. Nadane numery zostaną następnie automatycznie przekazane
przez systemy teleinformatyczne do Krajowego Rejestru Sądowego i zamieszczone
w tym rejestrze. Po wprowadzeniu danych uzupełniających w Centralnym Rejestrze
Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników dane te będą przekazywane przez
systemy teleinformatyczne do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (w tym przypadku wraz z danymi
o podmiocie skopiowanymi z Krajowego Rejestru Sądowego) i zamieszczane w tym
rejestrze oraz na koncie płatnika składek prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. W związku z powyższym, stosownie do treści § 13 ust. 3 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram
Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany
informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów
teleinformatycznych (Dz. U. poz. 526), projekt ustawy, opracowany na podstawie
niniejszych założeń, określi referencyjność danych dla innych rejestrów i systemów
teleinformatycznych.
III. Zmiany obowiązujących przepisów prawa
1. Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym
Najistotniejszą zmianą, jakiej należy dokonać w obszarze objętym regulacją powyższej
ustawy, jest wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dane objęte wpisem w Krajowym
Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”), z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych:
1) staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla organów administracji publicznej
w procesie związanym z dokonywaniem wpisu do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej „ZUS”) oraz nadawaniem numeru
identyfikacyjnego REGON i identyfikatora podatkowego NIP,
2) będą w sposób automatyczny zasilały ewidencje i rejestry prowadzone przez
organy administracji publicznej po dokonaniu wpisu lub zmiany w KRS, bez
konieczności weryfikacji tych danych przez organ.
8
korespondencji z sądu zajmuje niekiedy kilka tygodni. Po kilku tygodniach, dopiero po
doręczeniu przez pocztę zwrotnego potwierdzenia odbioru korespondencji, sąd
rejestrowy dysponuje wiedzą, że przesyłka dotarła do właściwego organu. Na etapie
wysyłania tej korespondencji sąd może jedynie informować przedsiębiorcę o dacie
nadania wysyłki, nie może jednak udzielić informacji o tym, jaki jest status wniosku
rozpoznawanego przez właściwy organ.
Ta wydłużona procedura, w czasie której formularze wniosków docierają do organów
państwa odpowiadających za prowadzenie właściwych ewidencji, opóźnia więc
faktyczne rozpoznanie przez te organy składanych do nich wniosków. Niejednokrotnie
dopiero na tym etapie okazuje się, że złożone formularze zostały nieprawidłowo
wypełnione, co powoduje konieczność uzupełnienia ich braków, by możliwe było
rozpoznanie wniosków.
Przekazywanie wniosków właściwym organom państwa przez sąd rejestrowy dopiero
po dokonaniu wpisu w rejestrze jest konsekwencją tego, że w większości przypadków
(poza przypadkami spółek kapitałowych w organizacji) obowiązujące przepisy
wymagają najpierw rejestracji w rejestrze przedsiębiorców dla podmiotu, który
występuje następnie o nadanie numerów NIP i REGON, jak też konsekwencją zasady
dokonywania wpisu w prowadzonych przez te organy ewidencjach na wniosek
podmiotu, którego wpis dotyczy. Należy też zwrócić uwagę, że w przypadku nadania
identyfikatora podatkowego NIP przez naczelnika urzędu skarbowego pierwszeństwo
mają przedsiębiorcy wpisywani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej, gdyż w ich przypadku czas rozpoznawania wniosku o nadanie NIP
wynosi maksymalnie 1 dzień. Ten sam termin nie obowiązuje w przypadku
przedsiębiorców wpisywanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru
Sądowego.
Zasada jednego okienka w obowiązującym kształcie nie skróciła więc procesu
rozpoczynania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę podlegającego rejestracji
w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, gdyż ułatwienie w postaci
określenia jednego miejsca składania dokumentacji doprowadziło w rzeczywistości do
opóźnień w rejestracji podmiotu w rejestrze przedsiębiorców i wydłużenia czasu
oczekiwania na nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON odpowiednio przez
naczelnika urzędu skarbowego i Główny Urząd Statystyczny (w związku z uciążliwą
4
drogą pocztową, błędami w wypełnianiu wniosków), mimo podejmowanych starań
przez właściwe organy w zakresie jak najszybszego rozpoznania wniosków w krótszym
terminie niż określony przez ustawę. Przedsiębiorcy nie odnieśli więc z faktu
wprowadzenia w życie zasady jednego okienka żadnych korzyści – nadal są zmuszeni
wypełniać szereg formularzy i powielać przeważającą liczbę danych. Sądy rejestrowe
zostały obciążone dodatkową pracą i zwiększonymi kosztami wynikającymi
z wykonywania nałożonych na nie obowiązków. Ich rola została sprowadzona do roli
pośrednika w przekazywaniu korespondencji.
Bezpośrednim celem projektowanych zmian ustaw w zakresie zadań organów państwa
odpowiedzialnych za ewidencje i rejestry, obowiązki ewidencyjne/rejestrowe
podmiotów (w tym przedsiębiorców) i ten obszar współpracy jest:
1) objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów
podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich
podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek
o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
2) zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru
Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności
gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
3) ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,
których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów
i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury
rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od
niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez
odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
4) usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku
gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi
podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku
kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
5) uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru
identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania
numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów –
5
Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych
systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi
niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
6) usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane
o podmiotach,
7) usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od
obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na
potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków
o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.
Powyższe cele zostaną osiągnięte przez:
1) przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru
Sądowego,
będący
podstawą
do
jednoczesnego
uzyskania wpisu
w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi
na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla
działań ewidencyjnych tych organów,
2) wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru
Sądowego i organów administracji publicznej,
3) automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej
ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
4) wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji
/prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym
Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący),
jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym
systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze
identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie
dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu
działaniem z urzędu),
5) rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych
przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych
6
treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy
systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji
publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
6) nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie
obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji
publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze
Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu
widzenia tych ewidencji/rejestrów,
7) opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych
uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego
okienka,
8) wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do
właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym
formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru
Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na
samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego
w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń,
tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
Krajowy Rejestr Sądowy jest rejestrem referencyjnym w zakresie danych objętych
treścią wpisu w tym rejestrze, natomiast krajowy rejestr urzędowy podmiotów
gospodarki narodowej – rejestrem referencyjnym tylko w zakresie numeru
identyfikacyjnego REGON, a Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja
Podatników – rejestrem referencyjnym w zakresie identyfikatora podatkowego NIP oraz
w zakresie danych uzupełniających, które zostaną zdefiniowane w ustawach: o zasadach
ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, statystyce publicznej i systemie
ubezpieczeń społecznych, a które zgodnie z projektowaną regulacją będą podlegały
zgłoszeniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dane objęte treścią wpisu
w Krajowym Rejestrze Sądowym (opatrzone atrybutem autentyczności) będą
automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny niezwłocznie po
dokonaniu wpisu w tym rejestrze odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej prowadzonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego i Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników
7
prowadzonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych
i zamieszczane w tych rejestrach. W wyniku przekazania danych referencyjnych
z Krajowego
Rejestru Sądowego nastąpi automatyczne nadanie numeru
identyfikacyjnego REGON w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej i automatyczne nadanie NIP w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej
Ewidencji Podatników. Nadane numery zostaną następnie automatycznie przekazane
przez systemy teleinformatyczne do Krajowego Rejestru Sądowego i zamieszczone
w tym rejestrze. Po wprowadzeniu danych uzupełniających w Centralnym Rejestrze
Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników dane te będą przekazywane przez
systemy teleinformatyczne do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (w tym przypadku wraz z danymi
o podmiocie skopiowanymi z Krajowego Rejestru Sądowego) i zamieszczane w tym
rejestrze oraz na koncie płatnika składek prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. W związku z powyższym, stosownie do treści § 13 ust. 3 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram
Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany
informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów
teleinformatycznych (Dz. U. poz. 526), projekt ustawy, opracowany na podstawie
niniejszych założeń, określi referencyjność danych dla innych rejestrów i systemów
teleinformatycznych.
III. Zmiany obowiązujących przepisów prawa
1. Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym
Najistotniejszą zmianą, jakiej należy dokonać w obszarze objętym regulacją powyższej
ustawy, jest wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dane objęte wpisem w Krajowym
Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”), z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych:
1) staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla organów administracji publicznej
w procesie związanym z dokonywaniem wpisu do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej „ZUS”) oraz nadawaniem numeru
identyfikacyjnego REGON i identyfikatora podatkowego NIP,
2) będą w sposób automatyczny zasilały ewidencje i rejestry prowadzone przez
organy administracji publicznej po dokonaniu wpisu lub zmiany w KRS, bez
konieczności weryfikacji tych danych przez organ.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik