eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

procedurę  uzyskiwania  NIP  i  numeru  identyfikacyjnego  REGON,  gdyż  doręczanie 
korespondencji z sądu zajmuje niekiedy kilka tygodni. Po kilku tygodniach, dopiero po 
doręczeniu  przez  pocztę  zwrotnego  potwierdzenia  odbioru  korespondencji,  sąd 
rejestrowy dysponuje wiedzą,  że  przesyłka  dotarła  do  właściwego  organu.  Na  etapie 
wysyłania  tej  korespondencji  sąd  może  jedynie  informować  przedsiębiorcę  o  dacie 
nadania  wysyłki,  nie  może  jednak  udzielić  informacji  o  tym,  jaki  jest  status  wniosku 
rozpoznawanego przez właściwy organ. 
Ta wydłużona procedura, w czasie której formularze wniosków docierają do organów 
państwa  odpowiadających  za  prowadzenie  właściwych  ewidencji,  opóźnia  więc 
faktyczne rozpoznanie przez te organy składanych do nich wniosków. Niejednokrotnie 
dopiero na tym  etapie  okazuje  się,  że  złożone  formularze  zostały  nieprawidłowo 
wypełnione,  co  powoduje  konieczność  uzupełnienia  ich  braków,  by  możliwe  było 
rozpoznanie wniosków. 
Przekazywanie  wniosków  właściwym  organom  państwa  przez  sąd  rejestrowy  dopiero 
po dokonaniu wpisu w rejestrze jest konsekwencją tego, że w większości przypadków 
(poza  przypadkami  spółek  kapitałowych  w  organizacji)  obowiązujące  przepisy 
wymagają  najpierw  rejestracji  w  rejestrze  przedsiębiorców  dla  podmiotu,  który 
występuje następnie o nadanie numerów NIP i REGON, jak też konsekwencją zasady 
dokonywania wpisu w prowadzonych przez te organy ewidencjach na wniosek 
podmiotu, którego wpis dotyczy. Należy też zwrócić uwagę, że w przypadku nadania 
identyfikatora  podatkowego  NIP  przez  naczelnika  urzędu  skarbowego  pierwszeństwo 
mają  przedsiębiorcy  wpisywani  do  Centralnej  Ewidencji  i  Informacji  o  Działalności 
Gospodarczej,  gdyż  w  ich  przypadku  czas  rozpoznawania  wniosku  o  nadanie  NIP 
wynosi  maksymalnie  1  dzień.  Ten  sam  termin  nie  obowiązuje  w  przypadku 
przedsiębiorców  wpisywanych  do  rejestru  przedsiębiorców  Krajowego  Rejestru 
Sądowego. 
Zasada  jednego  okienka  w  obowiązującym  kształcie  nie  skróciła  więc  procesu 
rozpoczynania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę podlegającego rejestracji 
w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, gdyż ułatwienie w postaci 
określenia jednego miejsca składania dokumentacji doprowadziło w rzeczywistości do 
opóźnień  w  rejestracji  podmiotu  w  rejestrze  przedsiębiorców  i  wydłużenia  czasu 
oczekiwania na nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON odpowiednio przez 
naczelnika  urzędu  skarbowego  i  Główny  Urząd  Statystyczny  (w  związku  z  uciążliwą 

drogą  pocztową,  błędami  w  wypełnianiu  wniosków),  mimo  podejmowanych  starań 
przez właściwe organy w zakresie jak najszybszego rozpoznania wniosków w krótszym 
terminie  niż  określony  przez  ustawę.  Przedsiębiorcy  nie  odnieśli  więc  z  faktu 
wprowadzenia w życie zasady jednego okienka żadnych korzyści – nadal są zmuszeni 
wypełniać szereg formularzy i powielać przeważającą liczbę danych. Sądy rejestrowe 
zostały  obciążone  dodatkową  pracą  i  zwiększonymi  kosztami  wynikającymi 
z wykonywania  nałożonych  na  nie  obowiązków.  Ich  rola  została  sprowadzona  do  roli 
pośrednika w przekazywaniu korespondencji. 
Bezpośrednim celem projektowanych zmian ustaw w zakresie zadań organów państwa 
odpowiedzialnych  za  ewidencje  i  rejestry,  obowiązki  ewidencyjne/rejestrowe 
podmiotów (w tym przedsiębiorców) i ten obszar współpracy jest: 
1)  objęcie  zasadą  jednego  okienka  szerszego  niż  dotychczas  kręgu  podmiotów 
podlegających  wpisowi  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego,  a  więc  wszystkich 
podmiotów  wpisywanych  do  rejestru  przedsiębiorców  (także  składających  wniosek 
o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców, 
2)  zagwarantowanie  podmiotowi  podlegającemu  wpisowi do Krajowego Rejestru 
Sądowego  możliwości  faktycznego  prowadzenia  działalności,  w  tym  działalności 
gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, 
3)  ułatwienie  podmiotom  podlegającym  wpisowi  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego, 
których  dane  podlegają  jednoczesnemu  obowiązkowi  wpisu  do  innych  rejestrów 
i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury 
rozpoczynania  działalności,  w  tym  działalności  gospodarczej,  przez  odstąpienie  od 
niezrozumiałego  obowiązku  wielokrotnego  podawania  tożsamych  danych  oraz  przez 
odstąpienie  od  obowiązku  składania  zgłoszeń  identyfikacyjnych/aktualizacyjnych 
w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, 
4)  usprawnienie  działania  sądów  rejestrowych  przez  odstąpienie  od  obowiązku 
gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi 
podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku 
kompletowania  przez  sąd  tej  dokumentacji  i  uzależnienia  dokonania  wpisu 
w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot, 
5)  uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru 
identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania 
numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów  – 

Krajowej  Ewidencji  Podatników  i  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów 
gospodarki  narodowej,  po  przekazaniu  z  Krajowego  Rejestru  Sądowego  do  tych 
systemów  danych  o  podmiocie  objętych  treścią  wpisu  w  rejestrze,  co  umożliwi 
niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu 
w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu, 
6)  usprawnienie  i  uproszczenie  systemów  ewidencji  i  rejestrów  gromadzących  dane 
o podmiotach, 
7)  usprawnienie  działania  organów  administracji  publicznej  przez  odstąpienie  od 
obowiązków  samodzielnego  gromadzenia  pełnego  zakresu  niezbędnych  danych  na 
potrzeby  prowadzenia  właściwej  ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków 
o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru. 
Powyższe cele zostaną osiągnięte przez: 
1)  przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią 
podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru 
Sądowego, 
będący 
podstawą 
do 
jednoczesnego 
uzyskania wpisu 
w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi 
na  wiążący  charakter  wpisu  dokonywanego  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym  dla 
działań ewidencyjnych tych organów, 
2)  wymianę  danych  pomiędzy  systemami  teleinformatycznymi  Krajowego Rejestru 
Sądowego i organów administracji publicznej, 
3)  automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej 
ewidencji/rejestrów  danymi  o  treści  wpisu  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym, 
bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie, 
4)  wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji 
/prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym 
Rejestrze  Sądowym,  bez  weryfikacji  tych  danych  (posiadających  charakter  wiążący), 
jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym 
systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i  numerze 
identyfikacyjnym  REGON  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego  (częściowe  zastąpienie 
dotychczasowego  działania  organów  administracyjnych  na  wniosek  podmiotu 
działaniem z urzędu), 
5)  rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych 
przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych 

treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy 
systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji 
publicznej i wiążący charakter tego wpisu, 
6)  nałożenie  na  podmiot  wpisany  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego  jedynie 
obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji 
publicznej  tych  danych,  które  nie  są  objęte  treścią  wpisu  w  Krajowym  Rejestrze 
Sądowym  (jako  danych  o  charakterze  uzupełniającym),  a  które  są  istotne  z  punktu 
widzenia tych ewidencji/rejestrów, 
7)  opracowanie  wspólnego  formularza  zgłoszeniowego  zawierającego  pakiet  danych 
uzupełniających  na  potrzeby  wszystkich  ewidencji/rejestrów  objętych  zasadą  jednego 
okienka, 
8)  wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku  zgłoszenia  do 
właściwych  ewidencji/rejestrów  danych  uzupełniających  zawartych  w  opracowanym 
formularzu  zgłoszeniowym,  po  dokonaniu  wpisu  podmiotu  do  Krajowego  Rejestru 
Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na 
samodzielnym  złożeniu  uproszczonego  zgłoszenia  do  naczelnika  urzędu  skarbowego 
w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń, 
tj.  bezpośrednio  w  urzędzie,  drogą  pocztową  lub  za  pomocą  środków  komunikacji 
elektronicznej. 
Krajowy  Rejestr  Sądowy  jest  rejestrem  referencyjnym  w  zakresie  danych  objętych 
treścią  wpisu  w  tym  rejestrze,  natomiast  krajowy  rejestr  urzędowy  podmiotów 
gospodarki narodowej –  rejestrem referencyjnym tylko w zakresie numeru 
identyfikacyjnego REGON, a Centralny Rejestr Podmiotów –  Krajowa Ewidencja 
Podatników – rejestrem referencyjnym w zakresie identyfikatora podatkowego NIP oraz 
w zakresie danych uzupełniających, które zostaną zdefiniowane w ustawach: o zasadach 
ewidencji  i  identyfikacji  podatników  i  płatników, statystyce publicznej i systemie 
ubezpieczeń  społecznych,  a  które  zgodnie  z  projektowaną  regulacją  będą  podlegały 
zgłoszeniu  do  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego.  Dane  objęte  treścią  wpisu 
w Krajowym  Rejestrze  Sądowym  (opatrzone  atrybutem  autentyczności)  będą 
automatycznie  przekazywane  przez  system  teleinformatyczny  niezwłocznie  po 
dokonaniu  wpisu  w  tym  rejestrze  odpowiednio  do  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów  gospodarki  narodowej  prowadzonego  przez  Prezesa  Głównego  Urzędu 
Statystycznego i  Centralnego Rejestru Podmiotów –  Krajowej Ewidencji Podatników 

prowadzonego  przez  ministra  właściwego  do spraw finansów publicznych 
i zamieszczane w tych rejestrach. W  wyniku przekazania danych referencyjnych 
z Krajowego 
Rejestru  Sądowego  nastąpi  automatyczne nadanie numeru 
identyfikacyjnego  REGON  w  krajowym  rejestrze  urzędowym  podmiotów  gospodarki 
narodowej i automatyczne nadanie NIP w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej 
Ewidencji  Podatników.  Nadane  numery  zostaną  następnie  automatycznie  przekazane 
przez systemy teleinformatyczne do Krajowego Rejestru  Sądowego  i  zamieszczone 
w tym  rejestrze.  Po  wprowadzeniu  danych  uzupełniających  w  Centralnym Rejestrze 
Podmiotów  –  Krajowej  Ewidencji  Podatników  dane  te  będą  przekazywane  przez 
systemy teleinformatyczne do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej  i  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  (w tym przypadku wraz z danymi 
o podmiocie  skopiowanymi  z  Krajowego  Rejestru  Sądowego)  i  zamieszczane  w  tym 
rejestrze  oraz  na  koncie  płatnika  składek  prowadzonym  przez  Zakład  Ubezpieczeń 
Społecznych. W związku z powyższym, stosownie do treści § 13 ust. 3 rozporządzenia 
Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram 
Interoperacyjności,  minimalnych  wymagań  dla  rejestrów  publicznych  i  wymiany 
informacji  w  postaci  elektronicznej  oraz  minimalnych  wymagań  dla  systemów 
teleinformatycznych (Dz. U. poz. 526), projekt ustawy, opracowany na podstawie 
niniejszych  założeń,  określi  referencyjność  danych  dla  innych  rejestrów  i  systemów 
teleinformatycznych. 
III.  Zmiany obowiązujących przepisów prawa 
1. Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym 
Najistotniejszą zmianą, jakiej należy dokonać w obszarze objętym regulacją powyższej 
ustawy, jest wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dane objęte wpisem w Krajowym 
Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”), z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych: 
1)  staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla organów administracji publicznej 
w  procesie  związanym  z  dokonywaniem  wpisu  do  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej 
przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  (dalej  „ZUS”)  oraz  nadawaniem  numeru 
identyfikacyjnego REGON i identyfikatora podatkowego NIP, 
2)  będą  w  sposób  automatyczny  zasilały  ewidencje  i  rejestry  prowadzone  przez 
organy administracji publicznej po dokonaniu wpisu lub zmiany w KRS, bez 
konieczności weryfikacji tych danych przez organ. 

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: