Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
– 15 –
3)
zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie z dnia
13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2)
– stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do przedmiotu działalności, o którym mowa
w art. 40 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje się przepisy art. 40 pkt 1 tej ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Nadanie identyfikatora podatkowego NIP na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego
złożonego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, następuje na podstawie przepisów
dotychczasowych.
3. Nadanie numeru identyfikacyjnego REGON na podstawie wniosku o wpis do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej złożonego przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy następuje na podstawie przepisów dotychczasowych.
4. Do zgłoszeń płatnika składek oraz zawiadomień o zmianach danych wykazanych
w zgłoszeniu złożonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy
dotychczasowe.
5. Do postępowań rejestrowych wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy w przedmiocie wpisu identyfikatora podatkowego NIP lub numeru identyfikacyjnego
REGON do Krajowego Rejestru Sądowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 8. 1. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, któremu nie nadano identyfikatora podatkowego NIP, składa
zgłoszenie identyfikacyjne do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
2. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, któremu nie nadano numeru identyfikacyjnego REGON, składa wniosek
o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej do urzędu
statystycznego województwa właściwego dla jego siedziby.
3. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP i numeru
identyfikacyjnego REGON nadanych w trybie określonym w ust. 1 i 2, następuje na wniosek
i nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
4. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, który nie złożył zgłoszenia płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń
Społecznych, składa to zgłoszenie zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 5
niniejszej ustawy.
– 16 –
Art. 9. 1. Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON
do Krajowego Rejestru Sądowego może nastąpić po ich automatycznym przekazaniu
z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej w związku z dokonywaną po wejściu w życie
niniejszej ustawy zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot, któremu
nadano identyfikator podatkowy NIP lub numer identyfikacyjny REGON, nie złożył wniosku
o wpis w tym zakresie. Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego
REGON nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
2. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek zgłosić dane
o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy przy pierwszym wniosku
o zmianę danych w Rejestrze, najpóźniej w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 10. Wprowadzone do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji
Podatników dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy nie są objęte tajemnicą skarbową.
Art. 11. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 48, art. 54,
art. 60 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ustawy
zmienianej w art. 3, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 46 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2014 r.
18/01/KC
UZASADNIENIE
I.
Funkcjonowanie zasady jednego okienka w aktualnym stanie prawnym
Obszar funkcjonowania zasady jednego okienka, będący stykiem działań sądu
rejestrowego (dokonującego wpisu w rejestrze przedsiębiorców) i działań organów
administracji publicznej (prowadzących właściwe rejestry i ewidencje, egzekwujących
wykonanie obowiązków w trybie przepisów administracyjnych), regulują przepisy
następujących ustaw:
1) ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
2) ustawy o statystyce publicznej,
3) ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
4) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Aktualnie podstawę funkcjonowania zasady jednego okienka stanowi art. 19b ustawy
z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1203). Przepis ten stanowi, że podmiot podlegający wpisowi do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, składając do sądu rejestrowego
wniosek o dokonanie wpisu lub jego zmianę, jest zobowiązany jednocześnie z tym
wnioskiem złożyć formularze wniosków (zgłoszeń identyfikacyjnych lub
aktualizacyjnych) skierowane do Głównego Urzędu Statystycznego, naczelnika urzędu
skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rolą sądu rejestrowego jest jedynie
przekazanie tych formularzy właściwym organom w celu ich rozpoznania. Przekazanie
formularzy wniosków do Głównego Urzędu Statystycznego i naczelnika urzędu
skarbowego następuje w terminie 3 dni po dokonaniu przez sąd wpisu w rejestrze
przedsiębiorców wraz z odpisem postanowienia o wpisie i zaświadczeniem o dokonaniu
wpisu, a w przypadku naczelnika urzędu skarbowego – także z odpisem umowy spółki
i dokumentem potwierdzającym tytuł do lokalu, w przypadku zaś Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych – po uzyskaniu informacji od naczelnika urzędu skarbowego o nadaniu
identyfikatora podatkowego NIP.
Do tej regulacji dostosowano przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2), ustawy z dnia
13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz 2013 r. poz. 2) oraz ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.).
Na podstawie art. 42 ustawy o statystyce publicznej osoby prawne i jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej mają obowiązek wypełniania i składania
wniosku o wpis do rejestru podmiotów oraz informowania o zachodzących zmianach
w zakresie danych określonych w ust. 3 pkt 1–6, złożenie zaś wniosku przez
przedsiębiorców podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego następuje
na podstawie przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Art. 5a ustawy
o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników stanowi, że podatnicy
rozpoczynający działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do rejestru
przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej składają zgłoszenie
identyfikacyjne albo aktualizacyjne. Z kolei art. 43 ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych nakłada na płatników składek obowiązek dokonywania zgłoszenia płatnika
składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w terminie 7 dni od zaistnienia takich
zdarzeń, jak zatrudnienie pierwszego pracownika lub powstanie stosunku prawnego
uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi pierwszej osoby
lub powstanie obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
II. Potrzeba i cel uchwalenia zmian w obowiązujących przepisach
Obecnie obowiązujące przepisy prawa, regulujące zasady funkcjonowania rejestrów
i ewidencji prowadzonych przez organy państwa, zakres obowiązków ewidencyjnych
przedsiębiorców wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego, zakres obowiązków
w postępowaniu rejestrowym, jak też zakres współdziałania sądu, organów państwa
i przedsiębiorcy, wymagają kompleksowej zmiany uwzględniającej konieczność
budowania nowoczesnej administracji publicznej i możliwości, jakie przynosi rozwój
techniczny, w sposób gwarantujący przedsiębiorcy możliwość szybkiego rozpoczęcia
działalności gospodarczej, przy ograniczeniu do minimum niezbędnych formalności.
Regulacja wprowadzająca zasadę jednego okienka opierała się na słusznym założeniu,
że konieczne jest usprawnienie procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia
działalności gospodarczej przez podmioty podlegające rejestracji w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak jej aktualna konstrukcja
w praktyce nie pozwala na osiągnięcie zakładanego celu. Wprowadzenie w życie zasady
jednego okienka w obecnym kształcie sprowadziło się jedynie do ustalenia centralnego
miejsca składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa
dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej, który to
status nadano sądowi rejestrowemu, narzucając przedsiębiorcy (poza spółkami
2
w organizacji) ten model działania jako obligatoryjny. Ustalenie jednego miejsca
składania pakietu dokumentacji ani nie rozwiązało problemu powielania szeregu
informacji przez podmiot w formularzach wniosków kierowanych odrębnie do różnych
organów, choć składanych w jednym miejscu, ani nie przyspieszyło procedur
rozpoznawania tych wniosków przez właściwe organy i nadawania identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. W praktyce rezultatem tej
regulacji nie jest więc przyspieszenie procedury umożliwiającej faktyczne rozpoczęcie
działalności gospodarczej przez podmiot podlegający wpisowi w rejestrze
przedsiębiorców, lecz jej wydłużenie.
W wielu przypadkach wydłużeniu uległ proces rejestrowania podmiotu w rejestrze
przedsiębiorców wyłącznie z powodu niezłożenia formularzy wniosków bądź
dodatkowych dokumentów, które przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć do naczelnika
urzędu skarbowego (umowa spółki, tytuł prawny do lokalu). Sąd bowiem nie może
dokonać rejestracji podmiotu, mimo kompletności i prawidłowości dokumentacji
stanowiącej podstawę do wpisu, bez uprzedniego wezwania do uzupełnienia braków
przez przedsiębiorcę w zakresie dokumentacji kierowanej za pośrednictwem sądu do
właściwych organów państwa. Przedsiębiorca nie może w takiej sytuacji samodzielnie
uzupełnić tych braków we właściwych organach w późniejszym terminie.
W poprzednim stanie prawnym, przed wprowadzeniem zasady jednego okienka,
przedsiębiorca zmuszony był co prawda samodzielnie składać zgłoszenia
identyfikacyjne w Głównym Urzędzie Statystycznym, do naczelnika urzędu
skarbowego i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, po dokonaniu przez sąd
rejestrowy wpisu do rejestru przedsiębiorców, i trzykrotnie wypełniać formularze
zawierające zbliżone dane. Korzyścią wynikającą z tego mechanizmu było to, że
przedsiębiorca wiedział, czy złożone przez niego formularze i dodatkowe dokumenty
zostały prawidłowo wypełnione i czy były kompletne (z uwagi na możliwość uzyskania
na miejscu informacji o sposobie wypełnienia formularzy). Znał też datę złożenia
wniosku we właściwym urzędzie i zdecydowanie krócej czekał na jego rozpoznanie.
Obecnie, w sytuacji gdy nie ma przeszkód do dokonania wpisu w rejestrze
przedsiębiorców, sąd rejestrowy po dokonaniu wpisu w rejestrze przekazuje za
pośrednictwem poczty wnioski kierowane przez przedsiębiorcę do właściwych
organów. W związku z tym przedsiębiorca nie zna daty doręczenia właściwemu
organowi składanej przez siebie dokumentacji. Obrót pocztowy bardzo wydłuża
3
3)
zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie z dnia
13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2)
– stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do przedmiotu działalności, o którym mowa
w art. 40 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje się przepisy art. 40 pkt 1 tej ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Nadanie identyfikatora podatkowego NIP na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego
złożonego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, następuje na podstawie przepisów
dotychczasowych.
3. Nadanie numeru identyfikacyjnego REGON na podstawie wniosku o wpis do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej złożonego przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy następuje na podstawie przepisów dotychczasowych.
4. Do zgłoszeń płatnika składek oraz zawiadomień o zmianach danych wykazanych
w zgłoszeniu złożonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy
dotychczasowe.
5. Do postępowań rejestrowych wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy w przedmiocie wpisu identyfikatora podatkowego NIP lub numeru identyfikacyjnego
REGON do Krajowego Rejestru Sądowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 8. 1. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, któremu nie nadano identyfikatora podatkowego NIP, składa
zgłoszenie identyfikacyjne do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
2. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, któremu nie nadano numeru identyfikacyjnego REGON, składa wniosek
o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej do urzędu
statystycznego województwa właściwego dla jego siedziby.
3. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP i numeru
identyfikacyjnego REGON nadanych w trybie określonym w ust. 1 i 2, następuje na wniosek
i nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
4. Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, który nie złożył zgłoszenia płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń
Społecznych, składa to zgłoszenie zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 5
niniejszej ustawy.
– 16 –
Art. 9. 1. Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON
do Krajowego Rejestru Sądowego może nastąpić po ich automatycznym przekazaniu
z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej w związku z dokonywaną po wejściu w życie
niniejszej ustawy zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot, któremu
nadano identyfikator podatkowy NIP lub numer identyfikacyjny REGON, nie złożył wniosku
o wpis w tym zakresie. Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego
REGON nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
2. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek zgłosić dane
o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy przy pierwszym wniosku
o zmianę danych w Rejestrze, najpóźniej w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 10. Wprowadzone do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji
Podatników dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy nie są objęte tajemnicą skarbową.
Art. 11. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 48, art. 54,
art. 60 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ustawy
zmienianej w art. 3, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 46 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2014 r.
18/01/KC
UZASADNIENIE
I.
Funkcjonowanie zasady jednego okienka w aktualnym stanie prawnym
Obszar funkcjonowania zasady jednego okienka, będący stykiem działań sądu
rejestrowego (dokonującego wpisu w rejestrze przedsiębiorców) i działań organów
administracji publicznej (prowadzących właściwe rejestry i ewidencje, egzekwujących
wykonanie obowiązków w trybie przepisów administracyjnych), regulują przepisy
następujących ustaw:
1) ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
2) ustawy o statystyce publicznej,
3) ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
4) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Aktualnie podstawę funkcjonowania zasady jednego okienka stanowi art. 19b ustawy
z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1203). Przepis ten stanowi, że podmiot podlegający wpisowi do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, składając do sądu rejestrowego
wniosek o dokonanie wpisu lub jego zmianę, jest zobowiązany jednocześnie z tym
wnioskiem złożyć formularze wniosków (zgłoszeń identyfikacyjnych lub
aktualizacyjnych) skierowane do Głównego Urzędu Statystycznego, naczelnika urzędu
skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rolą sądu rejestrowego jest jedynie
przekazanie tych formularzy właściwym organom w celu ich rozpoznania. Przekazanie
formularzy wniosków do Głównego Urzędu Statystycznego i naczelnika urzędu
skarbowego następuje w terminie 3 dni po dokonaniu przez sąd wpisu w rejestrze
przedsiębiorców wraz z odpisem postanowienia o wpisie i zaświadczeniem o dokonaniu
wpisu, a w przypadku naczelnika urzędu skarbowego – także z odpisem umowy spółki
i dokumentem potwierdzającym tytuł do lokalu, w przypadku zaś Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych – po uzyskaniu informacji od naczelnika urzędu skarbowego o nadaniu
identyfikatora podatkowego NIP.
Do tej regulacji dostosowano przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2), ustawy z dnia
13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz 2013 r. poz. 2) oraz ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.).
Na podstawie art. 42 ustawy o statystyce publicznej osoby prawne i jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej mają obowiązek wypełniania i składania
wniosku o wpis do rejestru podmiotów oraz informowania o zachodzących zmianach
w zakresie danych określonych w ust. 3 pkt 1–6, złożenie zaś wniosku przez
przedsiębiorców podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego następuje
na podstawie przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Art. 5a ustawy
o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników stanowi, że podatnicy
rozpoczynający działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do rejestru
przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej składają zgłoszenie
identyfikacyjne albo aktualizacyjne. Z kolei art. 43 ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych nakłada na płatników składek obowiązek dokonywania zgłoszenia płatnika
składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w terminie 7 dni od zaistnienia takich
zdarzeń, jak zatrudnienie pierwszego pracownika lub powstanie stosunku prawnego
uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi pierwszej osoby
lub powstanie obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
II. Potrzeba i cel uchwalenia zmian w obowiązujących przepisach
Obecnie obowiązujące przepisy prawa, regulujące zasady funkcjonowania rejestrów
i ewidencji prowadzonych przez organy państwa, zakres obowiązków ewidencyjnych
przedsiębiorców wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego, zakres obowiązków
w postępowaniu rejestrowym, jak też zakres współdziałania sądu, organów państwa
i przedsiębiorcy, wymagają kompleksowej zmiany uwzględniającej konieczność
budowania nowoczesnej administracji publicznej i możliwości, jakie przynosi rozwój
techniczny, w sposób gwarantujący przedsiębiorcy możliwość szybkiego rozpoczęcia
działalności gospodarczej, przy ograniczeniu do minimum niezbędnych formalności.
Regulacja wprowadzająca zasadę jednego okienka opierała się na słusznym założeniu,
że konieczne jest usprawnienie procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia
działalności gospodarczej przez podmioty podlegające rejestracji w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak jej aktualna konstrukcja
w praktyce nie pozwala na osiągnięcie zakładanego celu. Wprowadzenie w życie zasady
jednego okienka w obecnym kształcie sprowadziło się jedynie do ustalenia centralnego
miejsca składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa
dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej, który to
status nadano sądowi rejestrowemu, narzucając przedsiębiorcy (poza spółkami
2
w organizacji) ten model działania jako obligatoryjny. Ustalenie jednego miejsca
składania pakietu dokumentacji ani nie rozwiązało problemu powielania szeregu
informacji przez podmiot w formularzach wniosków kierowanych odrębnie do różnych
organów, choć składanych w jednym miejscu, ani nie przyspieszyło procedur
rozpoznawania tych wniosków przez właściwe organy i nadawania identyfikatora
podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON. W praktyce rezultatem tej
regulacji nie jest więc przyspieszenie procedury umożliwiającej faktyczne rozpoczęcie
działalności gospodarczej przez podmiot podlegający wpisowi w rejestrze
przedsiębiorców, lecz jej wydłużenie.
W wielu przypadkach wydłużeniu uległ proces rejestrowania podmiotu w rejestrze
przedsiębiorców wyłącznie z powodu niezłożenia formularzy wniosków bądź
dodatkowych dokumentów, które przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć do naczelnika
urzędu skarbowego (umowa spółki, tytuł prawny do lokalu). Sąd bowiem nie może
dokonać rejestracji podmiotu, mimo kompletności i prawidłowości dokumentacji
stanowiącej podstawę do wpisu, bez uprzedniego wezwania do uzupełnienia braków
przez przedsiębiorcę w zakresie dokumentacji kierowanej za pośrednictwem sądu do
właściwych organów państwa. Przedsiębiorca nie może w takiej sytuacji samodzielnie
uzupełnić tych braków we właściwych organach w późniejszym terminie.
W poprzednim stanie prawnym, przed wprowadzeniem zasady jednego okienka,
przedsiębiorca zmuszony był co prawda samodzielnie składać zgłoszenia
identyfikacyjne w Głównym Urzędzie Statystycznym, do naczelnika urzędu
skarbowego i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, po dokonaniu przez sąd
rejestrowy wpisu do rejestru przedsiębiorców, i trzykrotnie wypełniać formularze
zawierające zbliżone dane. Korzyścią wynikającą z tego mechanizmu było to, że
przedsiębiorca wiedział, czy złożone przez niego formularze i dodatkowe dokumenty
zostały prawidłowo wypełnione i czy były kompletne (z uwagi na możliwość uzyskania
na miejscu informacji o sposobie wypełnienia formularzy). Znał też datę złożenia
wniosku we właściwym urzędzie i zdecydowanie krócej czekał na jego rozpoznanie.
Obecnie, w sytuacji gdy nie ma przeszkód do dokonania wpisu w rejestrze
przedsiębiorców, sąd rejestrowy po dokonaniu wpisu w rejestrze przekazuje za
pośrednictwem poczty wnioski kierowane przez przedsiębiorcę do właściwych
organów. W związku z tym przedsiębiorca nie zna daty doręczenia właściwemu
organowi składanej przez siebie dokumentacji. Obrót pocztowy bardzo wydłuża
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik