Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
już wszystkimi wymaganymi danymi (m.in. rachunkiem bankowym), których w dacie
rejestracji w sądzie jeszcze nie posiadał – art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy.
Konieczne jest wprowadzenie wyraźnej regulacji stanowiącej podstawę do
funkcjonowania odrębnego trybu dokonywania zgłoszenia danych przez podmioty
wpisane do KRS, w ustawowym terminie określonym w ust. 1, jednak wyłącznie za
pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ
podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS. Ewidencja prowadzona
przez ZUS będzie zasilana automatycznie aktualnymi danymi o podmiocie
przekazywanymi z CRP KEP (a więc danymi objętymi treścią wpisu w KRS,
zamieszczonymi w CRP KEP po przekazaniu z KRS i danymi uzupełniającymi
zgłaszanymi samodzielnie przez podmiot) – art. 43 ust. 5b i art. 44 ust. 3 ustawy.
Proponowane ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy podmiotów wpisanych
już do rejestru, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Wynika to z tego, że
w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które choć podlegają
wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie obowiązujących przepisów
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia
działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem w KRS. Podmiotom tym umożliwia
się uzyskanie statusu płatnika składek na skutek zgłoszenia identyfikacyjnego,
dokonywanego samodzielnie we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS, o ile wyrażą
wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego rozpoczęcia działalności
gospodarczej przed wpisem do KRS.
Zaistnienie zmian w zakresie danych o podmiocie objętych treścią wpisu w KRS nie
będzie wiązało się z obowiązkiem samodzielnego dokonywania zgłoszenia
aktualizacyjnego przez podmiot – dane te będą automatycznie zasilały konta płatników
składek wpisanych do KRS, bezpośrednio po ich przekazaniu z CRP KEP, w związku
z dokonywanymi zmianami w zakresie wpisu w KRS, po ich przekazaniu z KRS, tak
w chwili dokonywania wpisu podmiotu do tego rejestru, jak też w związku
z dokonywanymi zmianami wpisu.
Konieczne jest wprowadzenie regulacji będącej podstawą nowego źródła zasilania
konta płatnika składek w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS. Przepis
wyraźnie stanowi, że zaewidencjonowanie danych na koncie płatnika składek
wpisanego do KRS będzie dokonywane z chwilą przekazania z CRP KEP kompletu
34
danych o podmiocie. Dane gromadzone przez CRP KEP będą obejmowały zarówno
podstawowy pakiet danych objętych treścią wpisu w KRS, przekazywanych do CRP
KEP bezpośrednio z KRS, jak też danych uzupełniających zgłaszanych samodzielnie
przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego.
5. Ustawa – Kodeks postępowania cywilnego
Dotychczasowa regulacja przewidywała, że podstawę dokonania wpisu do KRS stanowi
postanowienie sądu rejestrowego. Jedynym więc źródłem pochodzenia danych
zasilających KRS było postanowienie sądu. Konieczność zmiany treści
dotychczasowego przepisu wynika z potrzeby uwzględnienia sytuacji, w których
podstawą zamieszczania danych w rejestrze, może być inne niż postanowienie sądu
źródło pochodzenia danych. Konstrukcja przepisu zakłada przy tym pierwszeństwo
ustanowionej dotychczas zasady (postanowienie jako podstawa wpisu) przez określenie,
że wyjątek od niej może wystąpić wówczas, gdy stanowi o tym przepis szczególny.
Zasadność określenia innej podstawy zamieszczania danych w KRS wynika ze zmiany
funkcjonowania niektórych ewidencji prowadzonych przez organy administracji
publicznej. Zmiana ta opiera się na filozofii automatycznego zasilania zasobów tych
ewidencji danymi podmiotów, znajdującymi się już w posiadaniu państwa w chwili
rejestracji w sądzie rejestrowym oraz automatycznego zasilania KRS, danymi
uzyskanymi na skutek wpisu w stosownych ewidencjach (NIP, numer identyfikacyjny
REGON).
Nowoczesne rozwiązania techniczne umożliwiające komunikację między systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej pozwalają na określenie
jako źródła pochodzenia zamieszczanych w KRS danych, właściwych ewidencji
i rejestrów, zamiast postanowienia sądu. Podstawą tego nowego sposobu zasilania
rejestru dla określonej kategorii informacji nie będzie postanowienie sądu, ale sam fakt
legalnego utworzenia informacji w ewidencji czy rejestrze prowadzonej przez właściwy
organ administracji publicznej, przekazywanej automatycznie do Krajowego Rejestru
Sądowego. Rozwiązanie to zapewnia szybkość postępowania z jednej strony, z drugiej
legalność i kompletność zasobów KRS w zakresie danych, których źródłem są właściwe
ewidencje i rejestry.
6. Ustawa – Kodeks spółek handlowych
Uchylenie art. 171 i 324 ustawy – Kodeks spółek handlowych, jest konsekwencją
likwidacji obowiązku przekazywania urzędowi skarbowemu za pośrednictwem sądu
35
rejestrowego umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania
z lokalu lub nieruchomości, wynikającego dotychczas z art. 19b ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym. Dane o podmiocie objęte treścią wpisu w KRS będą w wyniku
wprowadzanych regulacji przekazywane automatycznie do CRP KEP, bezpośrednio po
dokonaniu wpisu w KRS. Nie ma powodu, by podmiot obciążony był dodatkowo
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka
konieczność uzyskać kserokopię umowy spółki z akt rejestrowych lub elektroniczną
postać dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji.
7. Przepisy przejściowe
Projekt przewiduje, że do postępowań rejestrowych wszczętych na podstawie wniosków
o wpis lub o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym złożonych przed dniem
wejścia życie ustawy, do których załączono: wniosek o wpis albo zmianę wpisu do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zgłoszenie płatnika
składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń
społecznych, zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie
z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników
i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z 2013 r. poz. 2) zastosowanie będą miały
przepisy dotychczasowe, z tym że do przedmiotu przeważającej działalności, stosowane
będą przepisy art. 40 pkt 1 ustawy o KRS, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Również nadanie identyfikatora podatkowego NIP na podstawie zgłoszenia
identyfikacyjnego i numeru identyfikacyjnego REGON, na podstawie wniosku o wpis
do złożonego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, nastąpi na podstawie
przepisów dotychczasowych. Do zgłoszeń płatnika składek oraz zawiadomień
o zmianach danych wykazanych w zgłoszeniu złożonych przed dniem wejścia w życie
ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Projekt zakłada, że do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy w przedmiocie wpisu identyfikatora podatkowego NIP lub numeru
identyfikacyjnego REGON stosowane będą przepisy dotychczasowe.
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON do
Krajowego Rejestru Sądowego po automatycznym przekazaniu danych z Centralnego
Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej może nastąpić w związku z dokonywaną
36
po wejściu w życie niniejszej ustawy zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
jeżeli podmiot któremu nadano identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny
REGON nie złożył wniosku o wpis w tym zakresie. Wpis identyfikatora podatkowego
NIP i numeru identyfikacyjnego REGON nie będzie podlegał opłacie sądowej
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
W związku z wprowadzeniem obowiązku określania przedmiotu przeważającej
działalności przez podmiot podlegający obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru
Sądowego projekt zakłada, że podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego
będą miały obowiązek, przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze,
najpóźniej w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, zgłosić dane
o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy.
Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, któremu nie nadano identyfikatora podatkowego NIP, złoży
zgłoszenie identyfikacyjne bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, któremu nie nadano numeru identyfikacyjnego REGON,
złoży wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej do właściwego urzędu statystycznego województwa również samodzielnie.
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i identyfikacyjnego REGON do Krajowego
Rejestru Sądowego nastąpi na wniosek i nie będzie podlegał opłacie sądowej
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Podmiot wpisany do Krajowego
Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, który nie złożył
zgłoszenia płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, złoży to zgłoszenie
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zwolnienie gromadzonych w CRP KEP danych z tajemnicy skarbowej (art. 15 ust. 1b
ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników) powoduje
konieczność uregulowania statusu danych z KRS wprowadzonych do CRP KEP przed
wejściem w życie niniejszej ustawy. Dlatego też w celu wyeliminowania wątpliwości
interpretacyjnych proponuje się przesądzić jednoznacznie w przepisie dostosowującym,
że z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie są objęte tajemnicą skarbową także
dane z KRS wprowadzone już do CRP KEP przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Z uwagi na konieczność dostosowania rozporządzenia regulującego sposób
37
prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz
szczegółową treść wpisów w tych rejestrach przewiduje się 12-miesięczny okres
utrzymania w mocy dotychczasowego aktu wykonawczego. Podobnie dotychczasowe
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ustawy o statystyce publicznej,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 46 ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Przewiduje się, że projektowane przepisy wejdą w życie z dniem 1 października 2014 r.
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu
w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został zamieszczony na stronach internetowych Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
38
rejestracji w sądzie jeszcze nie posiadał – art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy.
Konieczne jest wprowadzenie wyraźnej regulacji stanowiącej podstawę do
funkcjonowania odrębnego trybu dokonywania zgłoszenia danych przez podmioty
wpisane do KRS, w ustawowym terminie określonym w ust. 1, jednak wyłącznie za
pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ
podatkowy danych uzupełniających do CRP KEP, będą one automatycznie
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS. Ewidencja prowadzona
przez ZUS będzie zasilana automatycznie aktualnymi danymi o podmiocie
przekazywanymi z CRP KEP (a więc danymi objętymi treścią wpisu w KRS,
zamieszczonymi w CRP KEP po przekazaniu z KRS i danymi uzupełniającymi
zgłaszanymi samodzielnie przez podmiot) – art. 43 ust. 5b i art. 44 ust. 3 ustawy.
Proponowane ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy podmiotów wpisanych
już do rejestru, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Wynika to z tego, że
w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które choć podlegają
wpisowi w rejestrze przedsiębiorców KRS, na podstawie obowiązujących przepisów
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia
działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem w KRS. Podmiotom tym umożliwia
się uzyskanie statusu płatnika składek na skutek zgłoszenia identyfikacyjnego,
dokonywanego samodzielnie we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS, o ile wyrażą
wolę skorzystania z uprawnienia do wcześniejszego rozpoczęcia działalności
gospodarczej przed wpisem do KRS.
Zaistnienie zmian w zakresie danych o podmiocie objętych treścią wpisu w KRS nie
będzie wiązało się z obowiązkiem samodzielnego dokonywania zgłoszenia
aktualizacyjnego przez podmiot – dane te będą automatycznie zasilały konta płatników
składek wpisanych do KRS, bezpośrednio po ich przekazaniu z CRP KEP, w związku
z dokonywanymi zmianami w zakresie wpisu w KRS, po ich przekazaniu z KRS, tak
w chwili dokonywania wpisu podmiotu do tego rejestru, jak też w związku
z dokonywanymi zmianami wpisu.
Konieczne jest wprowadzenie regulacji będącej podstawą nowego źródła zasilania
konta płatnika składek w odniesieniu do podmiotów wpisanych do KRS. Przepis
wyraźnie stanowi, że zaewidencjonowanie danych na koncie płatnika składek
wpisanego do KRS będzie dokonywane z chwilą przekazania z CRP KEP kompletu
34
danych o podmiocie. Dane gromadzone przez CRP KEP będą obejmowały zarówno
podstawowy pakiet danych objętych treścią wpisu w KRS, przekazywanych do CRP
KEP bezpośrednio z KRS, jak też danych uzupełniających zgłaszanych samodzielnie
przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego.
5. Ustawa – Kodeks postępowania cywilnego
Dotychczasowa regulacja przewidywała, że podstawę dokonania wpisu do KRS stanowi
postanowienie sądu rejestrowego. Jedynym więc źródłem pochodzenia danych
zasilających KRS było postanowienie sądu. Konieczność zmiany treści
dotychczasowego przepisu wynika z potrzeby uwzględnienia sytuacji, w których
podstawą zamieszczania danych w rejestrze, może być inne niż postanowienie sądu
źródło pochodzenia danych. Konstrukcja przepisu zakłada przy tym pierwszeństwo
ustanowionej dotychczas zasady (postanowienie jako podstawa wpisu) przez określenie,
że wyjątek od niej może wystąpić wówczas, gdy stanowi o tym przepis szczególny.
Zasadność określenia innej podstawy zamieszczania danych w KRS wynika ze zmiany
funkcjonowania niektórych ewidencji prowadzonych przez organy administracji
publicznej. Zmiana ta opiera się na filozofii automatycznego zasilania zasobów tych
ewidencji danymi podmiotów, znajdującymi się już w posiadaniu państwa w chwili
rejestracji w sądzie rejestrowym oraz automatycznego zasilania KRS, danymi
uzyskanymi na skutek wpisu w stosownych ewidencjach (NIP, numer identyfikacyjny
REGON).
Nowoczesne rozwiązania techniczne umożliwiające komunikację między systemami
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej pozwalają na określenie
jako źródła pochodzenia zamieszczanych w KRS danych, właściwych ewidencji
i rejestrów, zamiast postanowienia sądu. Podstawą tego nowego sposobu zasilania
rejestru dla określonej kategorii informacji nie będzie postanowienie sądu, ale sam fakt
legalnego utworzenia informacji w ewidencji czy rejestrze prowadzonej przez właściwy
organ administracji publicznej, przekazywanej automatycznie do Krajowego Rejestru
Sądowego. Rozwiązanie to zapewnia szybkość postępowania z jednej strony, z drugiej
legalność i kompletność zasobów KRS w zakresie danych, których źródłem są właściwe
ewidencje i rejestry.
6. Ustawa – Kodeks spółek handlowych
Uchylenie art. 171 i 324 ustawy – Kodeks spółek handlowych, jest konsekwencją
likwidacji obowiązku przekazywania urzędowi skarbowemu za pośrednictwem sądu
35
rejestrowego umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania
z lokalu lub nieruchomości, wynikającego dotychczas z art. 19b ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym. Dane o podmiocie objęte treścią wpisu w KRS będą w wyniku
wprowadzanych regulacji przekazywane automatycznie do CRP KEP, bezpośrednio po
dokonaniu wpisu w KRS. Nie ma powodu, by podmiot obciążony był dodatkowo
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka
konieczność uzyskać kserokopię umowy spółki z akt rejestrowych lub elektroniczną
postać dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji.
7. Przepisy przejściowe
Projekt przewiduje, że do postępowań rejestrowych wszczętych na podstawie wniosków
o wpis lub o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym złożonych przed dniem
wejścia życie ustawy, do których załączono: wniosek o wpis albo zmianę wpisu do
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zgłoszenie płatnika
składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń
społecznych, zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie
z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników
i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z 2013 r. poz. 2) zastosowanie będą miały
przepisy dotychczasowe, z tym że do przedmiotu przeważającej działalności, stosowane
będą przepisy art. 40 pkt 1 ustawy o KRS, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Również nadanie identyfikatora podatkowego NIP na podstawie zgłoszenia
identyfikacyjnego i numeru identyfikacyjnego REGON, na podstawie wniosku o wpis
do złożonego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, nastąpi na podstawie
przepisów dotychczasowych. Do zgłoszeń płatnika składek oraz zawiadomień
o zmianach danych wykazanych w zgłoszeniu złożonych przed dniem wejścia w życie
ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Projekt zakłada, że do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy w przedmiocie wpisu identyfikatora podatkowego NIP lub numeru
identyfikacyjnego REGON stosowane będą przepisy dotychczasowe.
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON do
Krajowego Rejestru Sądowego po automatycznym przekazaniu danych z Centralnego
Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej może nastąpić w związku z dokonywaną
36
po wejściu w życie niniejszej ustawy zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
jeżeli podmiot któremu nadano identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny
REGON nie złożył wniosku o wpis w tym zakresie. Wpis identyfikatora podatkowego
NIP i numeru identyfikacyjnego REGON nie będzie podlegał opłacie sądowej
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
W związku z wprowadzeniem obowiązku określania przedmiotu przeważającej
działalności przez podmiot podlegający obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru
Sądowego projekt zakłada, że podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego
będą miały obowiązek, przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze,
najpóźniej w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, zgłosić dane
o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy.
Podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, któremu nie nadano identyfikatora podatkowego NIP, złoży
zgłoszenie identyfikacyjne bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, któremu nie nadano numeru identyfikacyjnego REGON,
złoży wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej do właściwego urzędu statystycznego województwa również samodzielnie.
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i identyfikacyjnego REGON do Krajowego
Rejestru Sądowego nastąpi na wniosek i nie będzie podlegał opłacie sądowej
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Podmiot wpisany do Krajowego
Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, który nie złożył
zgłoszenia płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, złoży to zgłoszenie
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zwolnienie gromadzonych w CRP KEP danych z tajemnicy skarbowej (art. 15 ust. 1b
ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników) powoduje
konieczność uregulowania statusu danych z KRS wprowadzonych do CRP KEP przed
wejściem w życie niniejszej ustawy. Dlatego też w celu wyeliminowania wątpliwości
interpretacyjnych proponuje się przesądzić jednoznacznie w przepisie dostosowującym,
że z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie są objęte tajemnicą skarbową także
dane z KRS wprowadzone już do CRP KEP przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Z uwagi na konieczność dostosowania rozporządzenia regulującego sposób
37
prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz
szczegółową treść wpisów w tych rejestrach przewiduje się 12-miesięczny okres
utrzymania w mocy dotychczasowego aktu wykonawczego. Podobnie dotychczasowe
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ustawy o statystyce publicznej,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 46 ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Przewiduje się, że projektowane przepisy wejdą w życie z dniem 1 października 2014 r.
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu
w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został zamieszczony na stronach internetowych Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
38
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik