eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-I

już wszystkimi wymaganymi danymi (m.in. rachunkiem bankowym), których w dacie 
rejestracji w sądzie jeszcze nie posiadał – art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy. 
Konieczne  jest  wprowadzenie  wyraźnej  regulacji  stanowiącej  podstawę  do 
funkcjonowania  odrębnego  trybu  dokonywania  zgłoszenia  danych  przez  podmioty 
wpisane  do  KRS,  w  ustawowym  terminie  określonym  w  ust.  1,  jednak  wyłącznie  za 
pośrednictwem  naczelnika  urzędu  skarbowego.  Po  wprowadzeniu  przez  organ 
podatkowy  danych  uzupełniających  do  CRP  KEP,  będą  one  automatycznie 
przekazywane do systemów teleinformatycznych GUS i ZUS. Ewidencja prowadzona 
przez  ZUS  będzie  zasilana  automatycznie aktualnymi danymi o podmiocie 
przekazywanymi  z  CRP  KEP  (a  więc  danymi  objętymi  treścią  wpisu  w  KRS, 
zamieszczonymi  w  CRP  KEP  po  przekazaniu  z  KRS  i  danymi  uzupełniającymi 
zgłaszanymi  samodzielnie  przez  podmiot)  –  art. 43 ust. 5b i  art. 44 ust. 3 ustawy. 
Proponowane ograniczenie obowiązku zgłoszeniowego dotyczy podmiotów wpisanych 
już do rejestru, a nie podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Wynika to z tego, że 
w obrocie prawnym występują spółki kapitałowe w organizacji, które  choć podlegają 
wpisowi  w  rejestrze  przedsiębiorców  KRS,  na  podstawie  obowiązujących  przepisów 
(art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) uprawnione są do rozpoczęcia 
działalności gospodarczej przed zarejestrowaniem w KRS. Podmiotom tym umożliwia 
się  uzyskanie  statusu  płatnika  składek  na  skutek  zgłoszenia  identyfikacyjnego, 
dokonywanego samodzielnie we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS, o ile wyrażą 
wolę  skorzystania  z  uprawnienia  do  wcześniejszego  rozpoczęcia  działalności 
gospodarczej przed wpisem do KRS. 
Zaistnienie  zmian  w  zakresie  danych  o  podmiocie  objętych  treścią  wpisu  w  KRS  nie 
będzie  wiązało  się  z  obowiązkiem  samodzielnego  dokonywania  zgłoszenia 
aktualizacyjnego przez podmiot – dane te będą automatycznie zasilały konta płatników 
składek wpisanych do KRS, bezpośrednio po ich przekazaniu z CRP KEP, w związku 
z dokonywanymi zmianami w  zakresie wpisu w KRS, po ich przekazaniu z KRS, tak 
w chwili dokonywania wpisu podmiotu do tego  rejestru,  jak  też  w  związku 
z dokonywanymi zmianami wpisu. 
Konieczne jest wprowadzenie  regulacji  będącej  podstawą  nowego  źródła  zasilania 
konta  płatnika  składek  w  odniesieniu  do  podmiotów  wpisanych  do  KRS.  Przepis 
wyraźnie  stanowi,  że  zaewidencjonowanie  danych  na  koncie  płatnika  składek 
wpisanego  do  KRS  będzie  dokonywane  z  chwilą  przekazania z CRP KEP kompletu 
34 
danych  o  podmiocie.  Dane  gromadzone  przez  CRP  KEP  będą  obejmowały  zarówno 
podstawowy  pakiet  danych  objętych  treścią  wpisu  w  KRS,  przekazywanych  do  CRP 
KEP  bezpośrednio  z  KRS,  jak  też  danych  uzupełniających  zgłaszanych  samodzielnie 
przez podmiot za pośrednictwem organu podatkowego. 
5. Ustawa – Kodeks postępowania cywilnego 
Dotychczasowa regulacja przewidywała, że podstawę dokonania wpisu do KRS stanowi 
postanowienie  sądu  rejestrowego.  Jedynym  więc  źródłem  pochodzenia  danych 
zasilających  KRS  było  postanowienie  sądu.  Konieczność  zmiany  treści 
dotychczasowego  przepisu  wynika  z  potrzeby  uwzględnienia  sytuacji,  w  których 
podstawą  zamieszczania  danych  w  rejestrze,  może  być  inne  niż  postanowienie  sądu 
źródło  pochodzenia  danych.  Konstrukcja  przepisu  zakłada  przy  tym  pierwszeństwo 
ustanowionej dotychczas zasady (postanowienie jako podstawa wpisu) przez określenie, 
że  wyjątek  od  niej  może  wystąpić  wówczas,  gdy  stanowi  o  tym  przepis  szczególny. 
Zasadność określenia innej podstawy zamieszczania danych w KRS wynika ze zmiany 
funkcjonowania niektórych ewidencji prowadzonych przez organy administracji 
publicznej.  Zmiana  ta  opiera  się  na  filozofii  automatycznego  zasilania  zasobów  tych 
ewidencji  danymi  podmiotów,  znajdującymi  się  już  w  posiadaniu  państwa  w  chwili 
rejestracji  w  sądzie  rejestrowym  oraz  automatycznego  zasilania  KRS,  danymi 
uzyskanymi na skutek wpisu w stosownych ewidencjach (NIP, numer identyfikacyjny 
REGON). 
Nowoczesne  rozwiązania  techniczne  umożliwiające  komunikację  między  systemami 
teleinformatycznymi KRS i organów administracji publicznej pozwalają na określenie 
jako  źródła  pochodzenia  zamieszczanych  w  KRS  danych,  właściwych  ewidencji 
i rejestrów,  zamiast  postanowienia  sądu.  Podstawą  tego  nowego  sposobu  zasilania 
rejestru dla określonej kategorii informacji nie będzie postanowienie sądu, ale sam fakt 
legalnego utworzenia informacji w ewidencji czy rejestrze prowadzonej przez właściwy 
organ administracji publicznej, przekazywanej automatycznie do Krajowego Rejestru 
Sądowego. Rozwiązanie to zapewnia szybkość postępowania z jednej strony, z drugiej 
legalność i kompletność zasobów KRS w zakresie danych, których źródłem są właściwe 
ewidencje i rejestry. 
6. Ustawa – Kodeks spółek handlowych 
Uchylenie art. 171 i 324 ustawy –  Kodeks  spółek  handlowych,  jest  konsekwencją 
likwidacji  obowiązku  przekazywania  urzędowi  skarbowemu  za  pośrednictwem  sądu 
35 
rejestrowego umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania 
z lokalu lub nieruchomości, wynikającego dotychczas z art. 19b ustawy o Krajowym 
Rejestrze  Sądowym.  Dane  o  podmiocie  objęte  treścią  wpisu  w  KRS  będą  w  wyniku 
wprowadzanych regulacji przekazywane automatycznie do CRP KEP, bezpośrednio po 
dokonaniu  wpisu  w  KRS.  Nie  ma  powodu,  by  podmiot  obciążony  był  dodatkowo 
składaniem odpisu umowy spółki i informowaniem urzędu skarbowego o szczegółach 
rejestracji (sąd, data wpisu i nr w rejestrze). Urząd skarbowy może, gdy zachodzi taka 
konieczność  uzyskać  kserokopię  umowy  spółki  z  akt  rejestrowych  lub  elektroniczną 
postać dokumentu za pośrednictwem Centralnej Informacji. 
7. Przepisy przejściowe 
Projekt przewiduje, że do postępowań rejestrowych wszczętych na podstawie wniosków 
o wpis lub o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym złożonych przed dniem 
wejścia  życie  ustawy,  do  których  załączono:  wniosek  o  wpis  albo  zmianę  wpisu  do 
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zgłoszenie płatnika 
składek  albo  jego  zmiany  w  rozumieniu  przepisów  o  systemie  ubezpieczeń 
społecznych, zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie 
z  dnia  13  października  1995  r.  o  zasadach  ewidencji  identyfikacji  podatników 
i płatników  (Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  1314,  z  2013  r.  poz.  2)  zastosowanie  będą  miały 
przepisy dotychczasowe, z tym że do przedmiotu przeważającej działalności, stosowane 
będą  przepisy  art.  40  pkt  1  ustawy  o  KRS,  w  brzmieniu  nadanym  niniejszą  ustawą. 
Również  nadanie  identyfikatora  podatkowego  NIP  na  podstawie  zgłoszenia 
identyfikacyjnego i numeru identyfikacyjnego REGON, na podstawie wniosku o wpis 
do  złożonego  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy,  nastąpi  na  podstawie 
przepisów  dotychczasowych.  Do  zgłoszeń  płatnika  składek  oraz  zawiadomień 
o zmianach danych wykazanych w zgłoszeniu złożonych przed dniem wejścia w życie 
ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe. 
Projekt zakłada, że do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej 
ustawy w przedmiocie wpisu identyfikatora podatkowego NIP lub  numeru 
identyfikacyjnego REGON stosowane będą przepisy dotychczasowe. 
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego REGON do 
Krajowego Rejestru Sądowego po automatycznym przekazaniu danych z Centralnego 
Rejestru Podmiotów –  Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru 
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej może nastąpić w związku z dokonywaną 
36 
po wejściu w życie niniejszej ustawy zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, 
jeżeli podmiot któremu nadano identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny 
REGON nie złożył wniosku o wpis w tym zakresie. Wpis identyfikatora podatkowego 
NIP  i  numeru  identyfikacyjnego  REGON  nie  będzie  podlegał  opłacie  sądowej 
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. 
W  związku  z  wprowadzeniem  obowiązku  określania  przedmiotu  przeważającej 
działalności  przez  podmiot  podlegający  obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru 
Sądowego  projekt  zakłada,  że  podmioty  wpisane  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego 
będą  miały  obowiązek,  przy  pierwszym  wniosku  o  zmianę  danych  w  Rejestrze, 
najpóźniej  w  terminie  5  lat  od  dnia  wejścia  w  życie  niniejszej ustawy, zgłosić  dane 
o przeważającym przedmiocie działalności na poziomie podklasy. 
Podmiot  wpisany  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego  przed  dniem  wejścia  w  życie 
niniejszej  ustawy,  któremu  nie  nadano  identyfikatora  podatkowego  NIP,  złoży 
zgłoszenie identyfikacyjne bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. 
Natomiast podmiot wpisany do Krajowego Rejestru  Sądowego  przed  dniem  wejścia 
w życie  niniejszej  ustawy,  któremu  nie  nadano  numeru  identyfikacyjnego  REGON, 
złoży  wniosek  o  wpis  do  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki 
narodowej do właściwego urzędu statystycznego województwa również samodzielnie. 
Wpis identyfikatora podatkowego NIP i identyfikacyjnego REGON do Krajowego 
Rejestru  Sądowego  nastąpi  na  wniosek  i  nie  będzie  podlegał  opłacie  sądowej 
i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Podmiot wpisany do Krajowego 
Rejestru  Sądowego  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy,  który  nie  złożył 
zgłoszenia płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, złoży to zgłoszenie 
zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. 
Zwolnienie gromadzonych w CRP KEP danych z tajemnicy skarbowej (art. 15 ust. 1b 
ustawy  o  zasadach  ewidencji  i  identyfikacji  podatników  i  płatników)  powoduje 
konieczność uregulowania statusu danych z KRS wprowadzonych do CRP KEP przed 
wejściem w życie niniejszej ustawy. Dlatego też w celu wyeliminowania wątpliwości 
interpretacyjnych proponuje się przesądzić jednoznacznie w przepisie dostosowującym, 
że z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie są objęte tajemnicą skarbową także 
dane  z  KRS  wprowadzone  już  do  CRP  KEP  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej 
ustawy. 
Z  uwagi  na  konieczność  dostosowania  rozporządzenia  regulującego  sposób 
37 
prowadzenia  rejestrów  wchodzących  w  skład  Krajowego  Rejestru  Sądowego oraz 
szczegółową  treść  wpisów  w  tych  rejestrach  przewiduje  się  12-miesięczny  okres 
utrzymania w  mocy  dotychczasowego aktu wykonawczego. Podobnie dotychczasowe 
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ustawy o statystyce publicznej, 
zachowują  moc  do  dnia  wejścia  w  życie  przepisów  wykonawczych  wydanych  na 
podstawie art. 46 ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż 
przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. 
Przewiduje się, że projektowane przepisy wejdą w życie z dniem 1 października 2014 r. 
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia 
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania 
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych  (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, 
z późn.  zm.),  dlatego  nie  podlega  notyfikacji  ani  obowiązkowi  przedstawienia 
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu 
w celu uzyskania opinii. 
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. 
Stosownie  do  postanowień  art.  5  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.) 
projekt  ustawy  został  zamieszczony  na  stronach  internetowych  Rządowego  Centrum 
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.  
Żaden  podmiot  wykonujący  zawodową  działalność  lobbingową  nie  zgłosił 
zainteresowania pracami nad projektem.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
38 
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: