Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
projekt dotyczy aktualizacji Konwencji, m.in. w zakresie postanowień dotyczących wymiany informacji podatkowych i wprowadzenia technicznych zmian dostosowujących Konwencję do aktualnej wersji Modelowej Konwencji OECD
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2091
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 582
2091
Druk nr 2091
Warszawa, 22 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-123-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o ratyfikacji Protokołu między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Korei o zmianie Konwencji
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a
Rządem Republiki Korei w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i
zapobiegania
uchylaniu
się
od
opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21
czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu
dnia 22 października 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister
Finansów i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki
Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu
dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei
o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca
1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
81/12/KC
UZASADNIENIE
I. POTRZEBA I CEL ZAWARCIA PROTOKOŁU
Obowiązująca obecnie Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu,
zawarta została w dniu 21 czerwca 1991 r. (Dz. U. z 1992 r. Nr 28, poz. 126).
Przedmiotowa Konwencja nie odpowiada w pełni współczesnym standardom
w związku ze zmianą sytuacji gospodarczej oraz polityki podatkowej stron Konwencji.
Protokół ma na celu aktualizację Konwencji, przede wszystkim w zakresie postanowień
dotyczących wymiany informacji podatkowych. Ponadto przewidziano szereg
technicznych zmian dostosowujących Konwencję do aktualnej wersji Modelowej
Konwencji OECD.
II. CHARAKTERYSTYKA GOSPODARKI REPUBLIKI KOREI
GOSPODARKA REPUBLIKI KOREI
Podstawowe informacje
Korea Południowa należy do krajów, które w ostatnim półwieczu osiągnęły najbardziej
spektakularny sukces gospodarczy. W ciągu zaledwie jednego pokolenia jeden
z najbiedniejszych krajów awansował do grona najbardziej rozwiniętych i najbardziej
zaawansowanych technologicznie gospodarek świata. Jeszcze na początku lat 60.
Dochód Narodowy Brutto (DNB) na osobę w Korei Południowej osiągał niewiele
ponad 100 USD, czyli poziom porównywalny z najsłabiej rozwiniętymi krajami Afryki.
Wówczas DNB per capita w Republice Korei stanowił zaledwie ok. 3,5% produktu
wypracowywanego przez przeciętnego obywatela Stanów Zjednoczonych, 18,0% DNB
per capita Japonii oraz niecałe 25% średniego poziomu DNB per capita na świecie.
Obecnie stanowi ok. 40% dochodu per capita w Stanach Zjednoczonych, ok. 46%
w Japonii i aż 237% średniej światowej. DNB per capita w Korei Południowej jest
prawie dwukrotnie wyższy niż w Polsce.
Długofalowa polityka wspierania wybranych dziedzin produkcji nie tylko przyczyniła
się do dynamicznego rozwoju Korei Południowej, ale także do silnej modyfikacji
struktury gospodarki tego kraju. W 1960 r. sektorami o największym udziale
w wytwarzaniu PKB Korei Południowej były usługi (47,7%) oraz rolnictwo (35,8%).
Sektor przemysłowy wytwarzał zaledwie 16,5% produktu krajowego. Obecnie
gospodarkę koreańską cechuje silnie rozwinięty sektor przemysłowy (38,2% udziału
w tworzeniu PKB) przy relatywnie niewielkim udziale rolnictwa (3,3%). Do wiodących
gałęzi przemysłu należą: przemysł elektroniczny, petrochemiczny, motoryzacyjny,
hutniczy, stoczniowy, maszynowy i budownictwo. Korea jest światowym liderem
w produkcji półprzewodników, ekranów LCD i plazmowych, elektroniki użytkowej,
takiej jak telewizory oraz telefony komórkowe. Sektor usług wytwarza 58,5% PKB
Republiki Korei i szacuje się, że ze względu na silną konkurencję kosztową ze strony
wytwórców z innych krajów Azji, sektor ten będzie odgrywał jeszcze większą rolę
w gospodarce koreańskiej.
Ze względu na pewne cechy struktury gospodarczej Korei Południowej, a mianowicie
relatywnie wysoką relację eksportu do PKB (ponad 45%, przy czym w krajach OECD
współczynnik ten wynosi średnio poniżej 30%) oraz zależność gospodarki koreańskiej
od importu surowców (ponad 60% importu stanowią surowce naturalne, z czego 1/3 to
ropa naftowa), kraj ten jest szczególnie podatny na negatywne szoki zewnętrzne.
Wszystko to sprawia, że mimo mocnych podstaw gospodarczych, Korea Południowa
w ostatnim czasie znalazła się wśród państw, które dotknięte zostały skutkami
światowego kryzysu finansowego. Jednak spowolnienie gospodarcze w Korei
Południowej miało o wiele łagodniejszy przebieg niż podczas kryzysu azjatyckiego
z drugiej połowy lat 90.
Główne wskaźniki makroekonomiczne Republiki Korei
2010
2011
2012
(IV kwartał) (IV kwartał) (IV kwartał)
PKB (w %)
4,9
3,3
2,5
Eksport towarów (w mld USD)
16,3
6,0
5,2
Import towarów (w mld USD)
20,5
5,5
5,2
Bilans obrotów bieżących (w mld USD)
8,3
6,0
8,5
Saldo inwestycji bezpośrednich (w mld
USD)
10,3
6,4
bd.
Eksport towarów (w mld USD)
134,2
143,6
139,7
Import towarów (w mld USD)
120,7
135,4
130,8
Stopa bezrobocia (w %)
3,4
3,1
3,1
Inflacja bazowa (w %)
1,9
3,8
1,4
Dług publiczny (w % PKB)
35
36
bd.
Źródło: opracowała Ambasada RP w Seulu na podstawie Major Indicators of the
Korean Economy, Korean Development Institiute
2
Dwustronna współpraca gospodarcza
Stan prawno-traktatowy w dwustronnych stosunkach gospodarczych
• Umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji z listopada 1989 r.
• Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z czerwca
1991 r.
• Umowa o komunikacji lotniczej z października 1991 r.
• Umowa o wzajemnym uznawaniu praw jazdy z listopada 1998 r.
• Umowa o wzajemnej współpracy i pomocy celnej z czerwca 1999 r.
• Memorandum of Understanding w sprawie współpracy pomiędzy KIG
a Stowarzyszeniem Importerów i Agentów Firm Zagranicznych w Korei
AFTAK (obecna nazwa KOIMA) z września 1999 r.
• Ramowa Umowa o Handlu i Współpracy między UE i Republiką Korei z marca
2001 r.
• Umowa o współpracy gospodarczej z grudnia 2004 r.
• Umowa o współpracy w dziedzinie turystyki z grudnia 2004 r.
• Umowa o współpracy naukowo-technicznej z czerwca 1993 r.
• Memorandum of Understanding o współpracy między Polską Organizacją
Turystyczną a Narodową Organizacją Turystyki Korei KNTO z października
2003 r.
• Memorandum of Understanding pomiędzy KIG a Koreańską Izbą Handlu
i Przemysłu z września 2004 r.
• Memorandum of Understanding pomiędzy PKPP Lewiatan a Federacją
Koreańskiego Przemysłu z grudnia 2004 r.
• Umowa KUKE S.A. z Korea Export Insurance Corporation (KEIC)
o współpracy w zakresie wspierania i rozwoju handlu pomiędzy
Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei z grudnia 2004 r.
• Memorandum of Understanding pomiędzy GIW RP a National Veterinary
Research and Quarantine Service (Koreański nadzór weterynaryjny) z marca
2007 r.
• Memorandum of Cooperation w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii
jądrowej z sierpnia 2010 r.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2091 › Pobierz plik