Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
projekt dotyczy aktualizacji Konwencji, m.in. w zakresie postanowień dotyczących wymiany informacji podatkowych i wprowadzenia technicznych zmian dostosowujących Konwencję do aktualnej wersji Modelowej Konwencji OECD
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2091
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 582
2091
Republika Korei od lat należy do krajów, z którymi Polska odnotowuje wysoki deficyt
w wymianie handlowej. Korea jest dla Polski trzecim po Chinach i Rosji rynkiem pod
względem wysokości ujemnego salda obrotów handlowych. Główną przyczyną tej
sytuacji jest znaczący import generowany przez inwestorów koreańskich, którzy
prowadzą działalność produkcyjną na terenie naszego kraju, a następnie eksportują na
rynki europejskie. Szczególnie dotyczy to sektorów zaawansowanych technologii oraz
maszyn i urządzeń. Republika Korei pozostaje rynkiem w niewielkim stopniu odkrytym
przez polskich przedsiębiorców, którzy możliwości sprzedaży w pierwszej kolejności
poszukują na pobliskich rynkach Europy.
W 2012 r. obroty handlowe Polski i Korei Południowej kształtowały się na poziomie
3,9 mld euro i były nieco wyższe niż w 2011 r. Eksport polskich produktów do Korei
w tym czasie zwiększył się o 112 mln euro, tj. o 37%, osiągając poziom 412 mln euro.
Z kolei import wzrósł o 120 mln euro, tj. o 4%. W rezultacie w wymianie handlowej
Polski z Koreą nastąpił niewielki wzrost deficytu.
Obroty handlowe (wartości w mln euro)
Dynamika
2010
2011
2012
2012/2011
eksport
209,5
300,7
412,4
137%
import
3 686,7
3 355,8
3 475,7
104%
obroty
3 896,3
3 656,6
3 888,1
106%
saldo
- 3 477,2 - 3 055,1 - 3 063,3
Źródło: GUS
Najważniejsze sekcje towarowe w 2012 r.
W eksporcie:
– urządzenia mechaniczne i elektryczne; do rejestracji i odbioru dźwięku – (58,51%),
– wyroby nieszlachetne i wyroby z metali nieszlachetnych
– (11,29%),
– zwierzęta żywe, produkty pochodzenia zwierzęcego
– (9,45%),
– pojazdy, statki powietrzne,
jednostki pływające i współdziałające urządzenia
– (4,66%).
4
W imporcie:
– urządzenia mechaniczne i elektryczne; do rejestracji i odbioru dźwięku
– (55,88%),
– przyrządy, aparaty optyczne, kinematograf., pomiarowe, medyczne
– (17,29%),
– wyroby nieszlachetne i wyroby z metali nieszlachetnych
– (6,80%),
– tworzywa sztuczne i wyroby z nich; kauczuk i wyroby z kauczuku
– (6,79%).
Możliwości i bariery rozwoju współpracy handlowej
Biorąc pod uwagę specyfikę koreańskiego rynku, do obszarów o największych
szansach na aktywizację polskiego eksportu należą:
Przemysł chemiczny (w tym kosmetyczny i farmaceutyczny)
Wartość rynku chemicznego Republiki Korei szacowana jest na ok. 40 mld USD
(import w wysokości ok. 15 mld USD). Z kolei wartość rynku kosmetycznego
szacowana jest na ok. 4 mld USD (import w wysokości ok. 1 mld USD),
a farmaceutycznego na ponad 11 mld USD (z importem rzędu 3 mld USD).
Uwzględniając możliwości produkcyjne polskiego przemysłu chemicznego (surowce
i komponenty, farmaceutyki, nawozy i pestycydy, farby, kazeina, kleje itd.), w tym
kosmetycznego (Polska jest czołowym producentem i eksporterem kosmetyków
w Europie Środkowej), istnieje duży potencjał współpracy w tym sektorze.
Przemysł spożywczy
Czynniki naturalne oraz demograficzne sprawiają, że Republika Korei nie jest
samowystarczalna w produkcji żywności. Od 2004 r. Polska odgrywa istotną rolę jako
dostawca mięsa wieprzowego na rynek Korei Południowej. Od końca 2009 r. lokalny
rynek otwarty jest również na mięso drobiowe. Wśród innych polskich produktów
mających znaczące szanse na wzrost sprzedaży na rynku koreańskim są m.in. produkty
przemysłu młynarskiego, tj. mąka pszenna i skrobia ziemniaczana, przetwory mleczne
do wykorzystania przemysłowego (kazeina i kazeiniany, proszki serwatkowe, laktoza),
a także koncentrat z aronii.
Ze względu na szczególną specyfikę rynku produktów żywnościowych Korei
Południowej, związaną z innym niż w Polsce modelem preferencji konsumentów
i nawyków żywieniowych, większe szanse na eksport z Polski mają surowce
i półprodukty niż wyroby gotowe, jednakże w przypadku wybranych grup wyrobów
gotowych polscy eksporterzy mogą mieć szansę na zwiększenie sprzedaży do Korei.
5
Wśród takich wyrobów znajdują się: sery, słodycze i wyroby cukiernicze oraz
przetwory owocowe i warzywne.
Przemysł stoczniowy (w tym produkcja jachtów turystycznych)
Republika Korei należy do światowych potentatów przemysłu stoczniowego. Aż 7 z 10
największych na świecie producentów statków to firmy koreańskie.
Przemysł maszynowy
Pomimo bardzo silnej pozycji koreańskich przedsiębiorstw na rynku wewnętrznym i za
granicą, Republika Korei pozostaje bez wątpienia interesującym i perspektywicznym
rynkiem dla polskich producentów maszyn i urządzeń mechanicznych.
Branża technologii przyjaznych środowisku (tzw. zielonych technologii)
W 2008 r. przedstawiono nową wizję rozwoju Republiki Korei na kolejne 60 lat,
opartego na trosce o środowisko naturalne (Low Carbon, Green Growth). Koreańskie
firmy są bardzo aktywne w dziedzinie badań nad odnawialnymi źródłami energii,
a także nad innymi rozwiązaniami w zakresie zielonych technologii, takimi jak
neutralne dla środowiska metody utylizacji odpadów.
Do głównych czynników ograniczających wzajemny rozwój współpracy należy
zaliczyć:
Instrumenty ochrony rynku stosowane przez stronę koreańską
Republika Korei należy obecnie do jednego z najbardziej chronionych rynków wśród
wszystkich krajów OECD. Jako instrumenty ochronne stosowane są wysokie stawki
celne oraz uciążliwe bariery administracyjne (środki pozataryfowe).
Dystans geograficzny i bariery infrastrukturalne
Pomimo rozwijającej się współpracy gospodarczej, brak bezpośredniego połączenia
lotniczego między Polską a Republiką Korei. Fakt ten ma istotny wpływ nie tylko na
rozwój współpracy handlowej i inwestycyjnej, ale również turystyki przyjazdowej do
Polski, co również nie pozostaje bez wpływu na rozpoznawalność polskich marek
wśród koreańskich konsumentów. Otwarcie bezpośredniego połączenia między Seulem
a Pragą w 2005 r. spowodowało wzrost napływu turystów koreańskich do Republiki
Czeskiej o 40% w ciągu pierwszych 6 miesięcy funkcjonowania połączenia.
6
Bariery kulturowe
Polska i Korea należą do różnych grup kulturowych, co ma znaczące konsekwencje
w relacjach biznesowych, np. w negocjacjach czy kulturze pracy.
Współpraca inwestycyjna
W odpowiedzi na pojawiające się oznaki ożywienia gospodarczego w gospodarce
światowej, wśród koreańskich przedsiębiorstw odczuwalny jest wzrost zainteresowania
Polską jako odpowiednim miejscem lokowania inwestycji. O ile w 2009 r. globalny
kryzys gospodarczy wpłynął negatywnie na zainteresowanie koreańskich firm
możliwościami inwestycyjnymi w Polsce, to w 2010 r. Polska Agencja Informacji
i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) prowadziła 7, a w latach 2011 i 2012 ponad 10
projektów koreańskich. W 2011 r. ukończono w Polsce 4, a w 2012 r. kolejne 3 projekty
inwestycyjne przedsiębiorstw z Korei Południowej.
Z kolei m.in. ze względu na odległość geograficzną, wysokie koszty pracy w Korei
i stosunkowo niski stopień penetracji rynku koreańskiego przez eksporterów z Polski,
kraj ten nie był celem inwestycyjnym dla polskich przedsiębiorców.
III. KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU PROTOKOŁU
Protokół polsko-koreański został przygotowany w oparciu o aktualną wersję Modelowej
Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.
Protokół zmienia w art. 2 w ust. 1 w lit. a) podatki, których dotyczy obecnie
obowiązująca Konwencja. Przepis ten zawiera podatki, które już nie funkcjonują
w polskim systemie podatkowym. W aktualnie zawieranych umowach o unikaniu
podwójnego opodatkowania zamieszcza się podatek dochodowy od osób fizycznych
i podatek dochodowy od osób prawnych.
W przypadku Korei Protokół obejmuje podatek dochodowy, podatek dochodowy od
osób prawnych, podatek specjalny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz lokalny
podatek dochodowy.
Art. 2 Protokołu zmienia określenie „właściwa władza” w przypadku Korei. Zgodnie
z Protokołem termin ten będzie oznaczał Ministra do Spraw Planowania i Finansowania
lub jego upoważnionego przedstawiciela.
Zgodnie z art. 3 Protokołu, uchyla się art. 8 ust. 3 Konwencji regulujący zwolnienie
przedsiębiorstw od podatku od wartości dodanej w zakresie eksploatacji statków lub
7
samolotów w komunikacji międzynarodowej. Ze względu na fakt, że zgodnie z art. 2
Konwencja dotyczy wyłącznie podatków dochodowych, utrzymanie w jej treści
przepisu dotyczącego zwolnienia z podatku od towarów i usług nie znajduje
uzasadnienia.
Art. 4 przewiduje dodanie w art. 9 ust. 2 dotyczącego dokonania tzw. korekty wtórnej,
w przypadku zakwestionowania przez jedno z Umawiających się Państw stosowanych
cen transakcyjnych między przedsiębiorstwami powiązanymi. Przepis ten umożliwia
usunięcie tzw. ekonomicznego podwójnego opodatkowania. Dodanie przedmiotowego
ustępu ma na celu dostosowanie przepisów Konwencji do wersji modelowej.
Na prośbę strony koreańskiej, w art. 5 Protokołu rozszerzono katalog instytucji
prowadzących działalność w zakresie udzielania lub gwarantowania pożyczek
i kredytów wspierających finansowanie eksportu. Do obecnie istniejących instytucji
finansowych wymienionych w art. 11 w ust. 3 w lit. b) dodano – Export_Import Bannk
of Korea, Korea Development Bank, Korean Finance Corporation, Korea Trade
Insurance Corporation (“K-sure”), Korea Investment Corporation oraz przewidziano
możliwość stosowania analogicznych rozwiązań dla każdej innej instytucji pełniącej
podobne funkcje o charakterze rządowym, utworzonej i będącej własnością Rządu
Korei. Wymienione instytucje zarządzające funduszami publicznymi prowadzą politykę
rządową w zakresie finansowania głównych projektów przemysłowych w odniesieniu
do rozwoju przemysłowego i wzrostu gospodarki narodowej. Są one całkowicie zależne
od rządu koreańskiego i działają pod jego kontrolą i nadzorem.
Ze względu na zachowanie wzajemności w stosowaniu korzyści wynikających
z Konwencji, strona polska zaproponowała objęcie regulacją art. 11 w ust. 3 w lit. b) –
Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.) oraz Banku
Gospodarstwa Krajowego (BGK). Instytucje te w przypadku Polski pełnią funkcje
związane z finansowaniem i wspieraniem eksportu, realizując politykę rządową w tym
zakresie. Ze względu na przekształcenia własnościowe, Bank Handlowy, wskazany
obecnie w przepisie Konwencji, nie spełnia powyższych kryteriów, a zatem
zaproponowano wykreślenie go z zakresu przedmiotowego przepisu.
KUKE S.A. jest instytucją prowadzącą ubezpieczenia kredytów eksportowych. Jako
jedyna w Polsce prowadzi ubezpieczenia eksportowe gwarantowane przez Skarb
Państwa, w sposób zapewniający bezpieczeństwo w handlu na rynkach podwyższonego
ryzyka. Jest instytucją ubezpieczającą, która udziela ochrony ubezpieczeniowej
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2091 › Pobierz plik