Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
projekt dotyczy aktualizacji Konwencji, m.in. w zakresie postanowień dotyczących wymiany informacji podatkowych i wprowadzenia technicznych zmian dostosowujących Konwencję do aktualnej wersji Modelowej Konwencji OECD
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2091
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 582
2091
i prowadzonej na rachunek własny (działalność komercyjna). Akcjonariuszami KUKE
S.A. są: Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów (87,85%) i BGK
(12,15%).
Do podstawowych celów BGK należy natomiast wspieranie rządowych programów
społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju
regionalnego, realizowanych z wykorzystaniem środków publicznych.
Art. 6 Protokołu modyfikuje brzmienie art. 12 ust. 2 Konwencji dotyczącego
opodatkowania należności licencyjnych. Wprowadza stawkę 5% podatku pobieranego
u źródła, dotychczas Konwencja przewidywała stawkę 10%. Zmiana zgodna jest
z aktualną polską polityką w zakresie podatków pobieranych u źródła, analogiczne
stawki zamieszczono również w szeregu innych umów podatkowych renegocjowanych
w okresie ostatnich kilku lat. Ponadto art. 6 Protokołu wprowadza zmianę przepisów
Konwencji w stosunku do modelowej – definicję należności licencyjnych, mającą na
celu jednoznaczne objęcie nią licencji do programów komputerowych.
Zmiany w art. 13 Konwencji, dotyczące wprowadzenia m.in. tzw. „klauzuli
nieruchomościowej” zawartej w art. 7 Protokołu, mają na celu dostosowanie jego
brzmienia do wersji modelowej oraz aktualnej polityki Umawiających się Państw w tym
zakresie.
W obecnie obowiązującej Konwencji, zgodnie z art. 15, dochód z pracy najemnej
podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest wykonywana. Ust. 2 tego
artykułu przewiduje wyjątek od tej reguły. Aby wynagrodzenie zostało zwolnione
z opodatkowania, muszą być spełnione trzy warunki. Pierwszy warunek polega na tym,
że odbiorca wynagrodzenia zobowiązany jest przebywać w drugim państwie łącznie nie
dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego. Taki przepis obecnie umożliwia
nadużycia oraz organizowanie stosunku pracy w taki sposób, aby unikać opodatkowania
w państwie goszczącym.
W art. 8 Protokołu przewiduje się dokonanie zmiany w tym zakresie i postanawia się
następnie, że okres 183 dni nie może być przekroczony w każdym
dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku
podatkowym.
Zgodnie z art. 19 ust. 4 (Pracownicy państwowi) obecnie obowiązującej Konwencji,
pracownicy Narodowego Banku Polskiego, Banku Handlowego S.A. w Warszawie
9
i Polskiej Izby Handlu Zagranicznego korzystają z zasad opodatkowania wynagrodzeń
oraz emerytur i rent na podstawie zasad określonych w art. 19.
Z uwagi na zmiany w statusie Banku Handlowego oraz Polskiej Izby Handlu
Zagranicznego, stosowanie w odniesieniu do tych podmiotów reguł odmiennych od
zasad ogólnych nie znajduje już uzasadnienia. Natomiast świadczenia otrzymywane
przez pracowników NBP pozostaną regulowane w ust. 1–3 art. 19. Ponadto Protokół
rozszerza listę podmiotów, do których zastosowanie znajdzie art. 19, o wszystkich
pracowników instytucji finansowych wymienionych w zmienionym art. 11 ust. 3
(Odsetki) Konwencji.
Art. 10 Protokołu dodaje przepisy dotyczące klauzuli „ograniczenia korzyści
umownych”. Postanowienia dotyczące wprowadzanej do Konwencji klauzuli mają na
celu wyłączenie przywilejów wynikających z Konwencji. Zgodnie z Protokołem, osoba
nie będzie do nich uprawiona, w odniesieniu do opodatkowania na podstawie art. 10,
11, 12, 13 oraz 22, jeżeli głównym celem tej osoby było wyłącznie uzyskanie korzyści
wynikających z niniejszych artykułów w wyniku nabycia lub powstania praw do nich.
Z uwagi na fakt, że w obecnie obowiązującej Konwencji brak w art. 26, dotyczącym
wymiany informacji, pełnej klauzuli wymiany informacji, Protokół rozszerza
postanowienia umowne w tym zakresie. Przepisy umowne dotyczące wymiany
informacji podatkowych są efektywnym narzędziem dla organów podatkowych
służącym weryfikacji prawidłowości deklarowanej podstawy opodatkowania.
IV. SKUTKI WEJŚCIA W ŻYCIE PROTOKOŁU
Szacuje się, że wejście w życie Protokołu nie pociągnie za sobą skutków budżetowych
w odniesieniu do dochodów z pracy najemnej.
Rozszerzenie klauzuli wymiany informacji podatkowej w Protokole stanowi ważne
narzędzie dla organów podatkowych w zakresie uzyskiwania informacji niezbędnych do
prawidłowego określania podstawy opodatkowania, co będzie miało pozytywny wpływ
na skuteczność weryfikacji deklarowanych podatków.
W celu realizacji Protokołu nie jest wymagane przyjęcie żadnych środków prawnych.
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Protokół
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Protokołu.
Przepisy Protokołu będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw i osób
fizycznych uczestniczących w dwustronnych stosunkach między Rzecząpospolitą
10
Polską a Republiką Korei oraz do organów polskiej administracji podatkowej
stosujących postanowienia Protokołu w polsko-koreańskich stosunkach gospodarczych.
V. TRYB ZWIĄZANIA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PROTOKOŁEM
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824, z 2010 r.
Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) związanie Rzeczypospolitej Polskiej
przedmiotowym Protokołem nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie, jako że Protokół ten spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz
art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114,
poz. 946).
Sposób, w jaki projekt Protokołu dotyczy spraw uregulowanych w prawie
wewnętrznym
Następujące akty prawne są związane z przedmiotowym projektem:
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
– ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Protokołu
Wejście w życie Protokołu nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.
83/12/KC
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2091 › Pobierz plik