eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

 
Druk nr 2087 
 
 
Warszawa, 16 stycznia 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-94-13 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt 
ustawy 
 - 
o zmianie ustawy o systemie 
monitorowania i kontrolowania jakości 
paliw oraz o zmianie ustawy 

 
o biokomponentach i biopaliwach 
ciekłych 
z projektami aktów wykonawczych. 
 
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. 
Uprzejmie  informuję  Panią  Marszałek,  że  ww.  projekt  ustawy  został 
notyfikowany Komisji Europejskiej w dniu 17 grudnia 2013 r. Wyznaczony przez 
Komisję  Europejską  obowiązkowy  okres  wstrzymania  procedury  legislacyjnej 
upłynie w dniu 18 marca 2014 r. 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Ponadto  uprzejmie  informuję,  że  do  prezentowania  stanowiska  Rządu  
w  tej  sprawie  w  toku  prac  parlamentarnych  został  upoważniony  Minister 
Gospodarki. 
Z poważaniem 
w z. Wiceprezes Rady Ministrów 
 
(-) Elżbieta Bieńkowska 
Projekt 
U S T A W A  
z dnia  
o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz 
o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych),
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania 
jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
art. 1 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 1. Ustawa określa zasady: 
1) 
organizacji  i  działania  systemu  monitorowania  i  kontrolowania  jakości  paliw 
przeznaczonych do stosowania: 
a) 
w pojazdach, w tym ciągnikach  rolniczych,  maszynach  nieporuszających  się 
po  drogach,  a  także  rekreacyjnych  jednostkach  pływających,  jeżeli  nie 
znajdują się na wodach morskich, 
b) 
w instalacjach energetycznego spalania oraz w statkach żeglugi śródlądowej, 
jeżeli nie znajdują się na wodach morskich, 
c) 
w wybranych flotach, 
d) 
przez rolników na własny użytek, 
2) 
monitorowania  oraz  stosowania  niektórych  środków  ograniczania emisji gazów 
cieplarnianych  w  cyklu  życia  paliw  stosowanych w transporcie i energii 
elektrycznej stosowanej w pojazdach samochodowych 
                                                 
1)  Niniejsza  ustawa  w  zakresie  swojej  regulacji  dokonuje  częściowego  wdrożenia  dyrektywy  Parlamentu 
Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą 
się  do  specyfikacji  benzyny  i  olejów  napędowych  oraz  wprowadzającą  mechanizm monitorowania 
i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do 
specyfikacji  paliw  wykorzystywanych  przez  statki  żeglugi  śródlądowej  oraz  uchylającą  dyrektywę 
93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88). 
2)  Niniejsza  ustawa  została  notyfikowana  Komisji  Europejskiej w dniu 17 grudnia 2013 r., pod numerem 
2013/0689/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu 
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz 
z 2004 r. Nr 65, poz. 597),  które  wdraża  dyrektywę  98/34/WE  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia 
22 czerwca  1998  r.  ustanawiającą  procedurę  udzielania  informacji  w  dziedzinie  norm  i  przepisów 
technicznych  oraz  zasad  dotyczących  usług  społeczeństwa  informacyjnego  (Dz.  Urz. WE L 204 
z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. 
zm.). 
3)  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 
oraz z 2011 r. Nr 153, poz. 902. 
– 2 – 
–  w  celu  ograniczania  negatywnych  skutków  oddziaływania  paliw  na  środowisko  oraz 
zdrowie ludzi.”; 
2) 
w art. 2 w ust. 1: 
a) 
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie: 
„3)  paliwa  –  paliwa  ciekłe,  biopaliwa  ciekłe  lub inne paliwa odnawialne, gaz 
skroplony (LPG), sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG), 
lekki olej opałowy, ciężki olej opałowy oraz olej do silników statków żeglugi 
śródlądowej; 
4) 
paliwa ciekłe: 
a) 
benzyny silnikowe zawierające do 10,0% objętościowo biokomponentów 
lub do 22,0%  objętościowo  eteru  etylo-tert-butylowego lub eteru etylo- 
-tert-amylowego, o których mowa w  ustawie z dnia 25 sierpnia 2006  r. 
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164), 
stosowane w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach 
pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, 
b) 
olej  napędowy  zawierający  do  7,0%  objętościowo  biokomponentów, 
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach 
i biopaliwach ciekłych, stosowany w szczególności w pojazdach, w tym 
ciągnikach  rolniczych,  maszynach  nieporuszających  się  po  drogach, 
a także rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki 
z zapłonem samoczynnym;”, 
b) 
pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie: 
„6)  gaz skroplony (LPG) –  mieszaninę  skroplonych  gazów  węglowodorowych, 
głównie propanu C3 i butanu C4, stosowaną w silnikach przystosowanych do 
spalania tego paliwa – oznaczony kodami CN 2711 12 97 oraz 2711 13 97; 
7) 
sprężony  gaz  ziemny  (CNG)  –  mieszaninę  sprężonych  gazów 
węglowodorowych,  głównie  metanu  C1,  stosowaną  w  silnikach 
przystosowanych 
do spalania tego paliwa 
– 
oznaczony kodem 
CN 2711 21 00;”, 
c) 
po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu: 
„7a)  skroplony gaz ziemny (LNG)  –  mieszaninę  skroplonych gazów 
węglowodorowych,  głównie  metanu  C1,  stosowaną  w silnikach 
– 3 – 
przystosowanych 
do spalania tego paliwa 
– 
oznaczony kodem 
CN 2711 11 00;”, 
d) 
pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie: 
„8)  lekki  olej  opałowy  –  olej  oznaczony kodami CN ex 2710 19 43, 
ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 15 oraz  
ex 2710 20 17, stosowany do celów opałowych w instalacjach energetycznego 
spalania paliw; 
9) 
ciężki olej opałowy – olej oznaczony kodami CN 2710 19 62, 2710 19 64, 
2710 20 31 oraz 2710 20 35,  stosowany do  celów opałowych w instalacjach 
energetycznego spalania paliw;”, 
e) 
pkt 18 i 19 otrzymują brzmienie: 
„18)  stacja paliwowa –  zespół  urządzeń  służących  do  zaopatrywania  przez 
przedsiębiorcę  w  paliwa  w  szczególności  pojazdów,  w tym ciągników 
rolniczych,  maszyn  nieporuszających  się  po  drogach,  a  także  rekreacyjnych 
jednostek pływających; 
19)  stacja zakładowa – zespół urządzeń należących  do przedsiębiorcy, służących 
do zaopatrywania w paliwa w  szczególności  pojazdów,  w tym ciągników 
rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, rekreacyjnych jednostek 
pływających, a także wybranych flot, przez niego używanych;”, 
f) 
pkt 23 otrzymuje brzmienie: 
„23)  wybrana flota – grupę co najmniej 4 pojazdów, w tym ciągników rolniczych, 
lub  maszyn  nieporuszających  się  po  drogach  albo  grupę  lokomotyw lub 
statków  żeglugi  śródlądowej,  wyposażonych  w  silniki  przystosowane  do 
spalania biopaliwa ciekłego, będącą własnością lub użytkowaną przez osobę 
fizyczną  wykonującą  działalność  gospodarczą,  osobę  prawną  lub  jednostkę 
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;”, 
g) 
w pkt 24 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 25–38 w brzmieniu: 
„25)  inne paliwa odnawialne –  paliwa  odnawialne  inne  niż  biopaliwa  ciekłe, 
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach 
i biopaliwach ciekłych; 
26)  statek  żeglugi  śródlądowej  –  statek, o którym mowa w ustawie z dnia 
21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, 
– 4 – 
z  późn.  zm.)),  jeżeli  nie  znajduje  się  na  wodach  morskich,  z  wyłączeniem 
rekreacyjnej jednostki pływającej, o której mowa w pkt 27; 
27)  rekreacyjna  jednostka  pływająca  –  jednostkę  pływającą  każdego  typu 
przeznaczoną  do celów sportowych  i  rekreacyjnych,  o  długości  kadłuba  od 
2,5  m do 24  m,  mierzonej  w  sposób  określony  w  mających  do  niej 
zastosowanie normach zharmonizowanych, niezależnie od rodzaju jej napędu, 
jeżeli nie znajduje się na wodach morskich; 
28)  Narodowy Cel Redukcyjny –  minimalną  wartość  ograniczenia  emisji  gazów 
cieplarnianych  w  cyklu  życia  paliw  ciekłych,  biopaliw  ciekłych,  gazu 
skroplonego  (LPG),  sprężonego  gazu  ziemnego (CNG), skroplonego gazu 
ziemnego  (LNG)  lub  oleju  do  silników  statków  żeglugi  śródlądowej 
stosowanych w transporcie oraz energii elektrycznej stosowanej w pojazdach 
samochodowych, w przeliczeniu na jednostkę energii; 
29)  podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny: 
a) 
każdy  podmiot,  w  tym  mający  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania  poza 
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonujący 
działalność 
gospodarczą  w  zakresie  wytwarzania,  importu  lub  nabycia 
wewnątrzwspólnotowego  paliw  ciekłych,  biopaliw  ciekłych,  gazu 
skroplonego  (LPG),  sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG),  skroplonego 
gazu ziemnego (LNG)  lub oleju do silników  statków  żeglugi 
śródlądowej, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na terytorium 
Rzeczypospolitej  Polskiej  lub  zużywa  na  potrzeby  własne  na  tym 
terytorium, 
b) 
przedsiębiorstwo  energetyczne  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  z  dnia 
10 kwietnia 1997 r.  –  Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012  r.  poz. 1059 
oraz z 2013 r. poz. 984  i 1238),  wykonujące  działalność  gospodarczą 
w zakresie  obrotu  energią  elektryczną  stosowaną  w  pojazdach 
samochodowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 
1997 r. –  Prawo  o ruchu drogowym (Dz. U. z  2012 r. poz. 1137 i 1448 
oraz z 2013 r. poz. 700  i 991),  po  poinformowaniu  Prezesa  Urzędu 
                                                 
4) 
Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2007  r.  Nr  123,  poz.  846 
i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818, z 2010 r. Nr 127, poz. 857 
i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 168, poz. 1003, Nr 171, poz. 1016, Nr 222, poz. 1326, 
Nr 227, poz. 1367 oraz z 2013 r. poz. 829 i 1014. 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: