Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
Druk nr 2087
Warszawa, 16 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-94-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o zmianie ustawy o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości
paliw oraz o zmianie ustawy
o biokomponentach i biopaliwach
ciekłych z projektami aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że ww. projekt ustawy został
notyfikowany Komisji Europejskiej w dniu 17 grudnia 2013 r. Wyznaczony przez
Komisję Europejską obowiązkowy okres wstrzymania procedury legislacyjnej
upłynie w dniu 18 marca 2014 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.
Z poważaniem
w z. Wiceprezes Rady Ministrów
(-) Elżbieta Bieńkowska
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz
o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych),)
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 1. Ustawa określa zasady:
1)
organizacji i działania systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw
przeznaczonych do stosowania:
a)
w pojazdach, w tym ciągnikach rolniczych, maszynach nieporuszających się
po drogach, a także rekreacyjnych jednostkach pływających, jeżeli nie
znajdują się na wodach morskich,
b)
w instalacjach energetycznego spalania oraz w statkach żeglugi śródlądowej,
jeżeli nie znajdują się na wodach morskich,
c)
w wybranych flotach,
d)
przez rolników na własny użytek,
2)
monitorowania oraz stosowania niektórych środków ograniczania emisji gazów
cieplarnianych w cyklu życia paliw stosowanych w transporcie i energii
elektrycznej stosowanej w pojazdach samochodowych
1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji dokonuje częściowego wdrożenia dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą
się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania
i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do
specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę
93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88).
2) Niniejsza ustawa została notyfikowana Komisji Europejskiej w dniu 17 grudnia 2013 r., pod numerem
2013/0689/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów
technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204
z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn.
zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97
oraz z 2011 r. Nr 153, poz. 902.
– 2 –
– w celu ograniczania negatywnych skutków oddziaływania paliw na środowisko oraz
zdrowie ludzi.”;
2)
w art. 2 w ust. 1:
a)
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) paliwa – paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne, gaz
skroplony (LPG), sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG),
lekki olej opałowy, ciężki olej opałowy oraz olej do silników statków żeglugi
śródlądowej;
4)
paliwa ciekłe:
a)
benzyny silnikowe zawierające do 10,0% objętościowo biokomponentów
lub do 22,0% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-
-tert-amylowego, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164),
stosowane w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach
pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b)
olej napędowy zawierający do 7,0% objętościowo biokomponentów,
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych, stosowany w szczególności w pojazdach, w tym
ciągnikach rolniczych, maszynach nieporuszających się po drogach,
a także rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki
z zapłonem samoczynnym;”,
b)
pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) gaz skroplony (LPG) – mieszaninę skroplonych gazów węglowodorowych,
głównie propanu C3 i butanu C4, stosowaną w silnikach przystosowanych do
spalania tego paliwa – oznaczony kodami CN 2711 12 97 oraz 2711 13 97;
7)
sprężony gaz ziemny (CNG) – mieszaninę sprężonych gazów
węglowodorowych, głównie metanu C1, stosowaną w silnikach
przystosowanych
do spalania tego paliwa
–
oznaczony kodem
CN 2711 21 00;”,
c)
po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) skroplony gaz ziemny (LNG) – mieszaninę skroplonych gazów
węglowodorowych, głównie metanu C1, stosowaną w silnikach
– 3 –
przystosowanych
do spalania tego paliwa
–
oznaczony kodem
CN 2711 11 00;”,
d)
pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8) lekki olej opałowy – olej oznaczony kodami CN ex 2710 19 43,
ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 15 oraz
ex 2710 20 17, stosowany do celów opałowych w instalacjach energetycznego
spalania paliw;
9)
ciężki olej opałowy – olej oznaczony kodami CN 2710 19 62, 2710 19 64,
2710 20 31 oraz 2710 20 35, stosowany do celów opałowych w instalacjach
energetycznego spalania paliw;”,
e)
pkt 18 i 19 otrzymują brzmienie:
„18) stacja paliwowa – zespół urządzeń służących do zaopatrywania przez
przedsiębiorcę w paliwa w szczególności pojazdów, w tym ciągników
rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych
jednostek pływających;
19) stacja zakładowa – zespół urządzeń należących do przedsiębiorcy, służących
do zaopatrywania w paliwa w szczególności pojazdów, w tym ciągników
rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach, rekreacyjnych jednostek
pływających, a także wybranych flot, przez niego używanych;”,
f)
pkt 23 otrzymuje brzmienie:
„23) wybrana flota – grupę co najmniej 4 pojazdów, w tym ciągników rolniczych,
lub maszyn nieporuszających się po drogach albo grupę lokomotyw lub
statków żeglugi śródlądowej, wyposażonych w silniki przystosowane do
spalania biopaliwa ciekłego, będącą własnością lub użytkowaną przez osobę
fizyczną wykonującą działalność gospodarczą, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;”,
g)
w pkt 24 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 25–38 w brzmieniu:
„25) inne paliwa odnawialne – paliwa odnawialne inne niż biopaliwa ciekłe,
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych;
26) statek żeglugi śródlądowej – statek, o którym mowa w ustawie z dnia
21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857,
– 4 –
z późn. zm.)), jeżeli nie znajduje się na wodach morskich, z wyłączeniem
rekreacyjnej jednostki pływającej, o której mowa w pkt 27;
27) rekreacyjna jednostka pływająca – jednostkę pływającą każdego typu
przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba od
2,5 m do 24 m, mierzonej w sposób określony w mających do niej
zastosowanie normach zharmonizowanych, niezależnie od rodzaju jej napędu,
jeżeli nie znajduje się na wodach morskich;
28) Narodowy Cel Redukcyjny – minimalną wartość ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych w cyklu życia paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu
skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu
ziemnego (LNG) lub oleju do silników statków żeglugi śródlądowej
stosowanych w transporcie oraz energii elektrycznej stosowanej w pojazdach
samochodowych, w przeliczeniu na jednostkę energii;
29) podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny:
a)
każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonujący
działalność
gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub nabycia
wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu
skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego
gazu ziemnego (LNG) lub oleju do silników statków żeglugi
śródlądowej, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na potrzeby własne na tym
terytorium,
b)
przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059
oraz z 2013 r. poz. 984 i 1238), wykonujące działalność gospodarczą
w zakresie obrotu energią elektryczną stosowaną w pojazdach
samochodowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448
oraz z 2013 r. poz. 700 i 991), po poinformowaniu Prezesa Urzędu
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846
i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818, z 2010 r. Nr 127, poz. 857
i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 168, poz. 1003, Nr 171, poz. 1016, Nr 222, poz. 1326,
Nr 227, poz. 1367 oraz z 2013 r. poz. 829 i 1014.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik