Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
określonymi w art. 3 i 4, w odniesieniu do benzyny i olejów
ciekłych określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki.
napędowych, na podstawie metod analitycznych określonych w
normach europejskich, odpowiednio EN 228:2004 i EN 590:2004.”;
Art. 1 Dodatki metaliczne
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
ust. 8
1. Komisja dokonuje oceny zagrożeń, jakie wykorzystanie dodatków
metalicznych w paliwach przedstawia dla zdrowia i środowiska, oraz
opracowuje w tym celu metodologię testowania. Komisja
przedstawia wnioski z oceny Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
do dnia31 grudnia 2012 r.
2. Do czasu opracowania metodologii testowania, o której mowa w T
Transpozycja
w
rozporządzeniu
Ministra
Gospodarki
ust.
1,
obecność
metalicznego
dodatku
trikarbonylek
zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych
(metylocyklopentadieno) manganowy (MMT) w benzynie jest
dla paliw ciekłych.
ograniczona do 6 mg manganu na litr od dnia 1 stycznia 2011 r. Od
dnia 1 stycznia 2014 r. limit ten wynosi 2 mg manganianów na litr.
3. Wartość graniczna zawartości MMT w paliwie, o której mowa w N
Przepis nie wymaga wdrożenia. Przepis dotyczący procedury
ust. 2, jest poddawana przeglądowi na podstawie wyników oceny
komitetowej, skierowany do Komisji Europejskiej.
przeprowadzonej z wykorzystaniem metodologii badania, o której
mowa w ust. 1. Może zostać zmniejszona do zera w przypadkach, w
których jest to uzasadnione oceną zagrożenia. Wartość ta nie może
zostać zwiększona, chyba że jest to uzasadnione oceną zagrożenia.
Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne
niniejszej dyrektywy, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną
połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 11 ust. 4.
4. Państwa członkowskie zapewniają, by oznakowanie dotyczące T
Art. 1 ust Art. 1 ust 2 lit g pkt 37:
zawartości w paliwie dodatku metalicznego było widoczne w
2, Art. 1
37)
dodatki metaliczne – dodatki do benzyn silnikowych
każdym miejscu, w którym paliwo z dodatkami metalicznymi jest
ust 9, art.
produkowane na bazie manganu, w tym trikarbonylek
udostępniane konsumentom.
1 ust 25
(metylocyklopentadieno) manganowy;
5. Oznakowanie zawiera następującą treść: „Zawiera dodatki
Art. 1 ust 9 (art. 9c i 9d):
metaliczne”.
Art. 9c. 1. Dystrybutory używane na stacjach paliwowych do
6. Oznakowanie powinno być umieszczone, w wyraźnie widoczny
benzyn silnikowych
zawierających dodatki
sposób, w miejscu, w którym znajduje się informacja określająca
metaliczne należy oznakować, umieszczając na
rodzaj paliwa. Poprzez swoją wielkość i czcionkę oznakowanie jest
nich widoczną i czytelną informację o następującej
wyraźnie widoczne i łatwe do odczytania.”;
treści: „Zawiera dodatki metaliczne”.
2. Wymóg oznakowania dystrybutorów, o którym
mowa w ust. 1, dotyczy także dystrybutorów
używanych na stacjach zakładowych.
Art. 9d. 1. Kontrolę wykonania obowiązków, o których mowa w
art. 9a, art. 9b ust. 1-3 oraz art. 9c, przeprowadza
Inspekcja Handlowa.
22
2. Do kontroli wykonania obowiązków, o których
mowa w art. 9a, art 9b ust. 1-3 oraz art. 9c, oraz do
postępowania pokontrolnego stosuje się przepisy
ustawy
z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.”;
art. 1 ust 25 (art. 35a pkt 6, 35 c ust 1)
Art. 35a.
6) przedsiębiorca, który nie oznakowuje dystrybutora na stacji
paliwowej lub stacji zakładowej w sposób określony w art. 9b ust. 2 lub
w art. 9c;
Art. 35c. 1. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w
przypadkach, o których mowa w art. 35a pkt 1 - 4, pkt 6 i pkt 8,
wynosi 5 000 zł.
Art. 1 Sprawozdawczość
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
ust. 9
1.Do dnia 31 grudnia 2012 r. i co trzy lata po tej dacie Komisja
przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
oraz, w stosownych przypadkach, wniosek legislacyjny zawierający
poprawki do niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie uwzględnia przede
wszystkim:
a)wykorzystanie i rozwój techniki samochodowej, a zwłaszcza
wykonalność zwiększenia maksymalnej dozwolonej zawartości
biopaliw w benzynie i oleju napędowym oraz potrzebę aktualizacji
daty, o której mowa w art. 3 ust. 3;
b)politykę wspólnotową dotyczącą emisji CO2 przez pojazdy
transportu drogowego;
c)możliwość stosowania wymogów załącznika II, w szczególności
wartości dopuszczalnej wielopierścieniowych węglowodorów
aromatycznych, w odniesieniu do maszyn jezdnych
nieporuszających się po drogach (w tym statków żeglugi
śródlądowej), ciągników rolniczych i leśnych oraz statków
rekreacyjnych;
d)wzrost wykorzystania detergentów w paliwach;
e)wykorzystanie w paliwach dodatków metalicznych innych niż
MMT;
f)całkowitą ilość dodatków stosowanych w benzynie i oleju
napędowym do silników wysokoprężnych z uwzględnieniem
23
prawodawstwa wspólnotowego dotyczącego środowiska, w tym
celów dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy dla
wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz jej
dyrektyw pochodnych;
g)skutki wprowadzenia wartości docelowej ograniczenia emisji
gazów cieplarnianych określonej w art. 7a ust. 2 dla systemu handlu
uprawnieniami do emisji;
h)ewentualną potrzebę dostosowań do przepisów art. 2 ust. 6 i 7 oraz
art. 7a ust. 2 lit. b) w celu dokonania oceny ewentualnego wkładu w
osiągnięcie celu związanego z redukcją emisji gazów cieplarnianych
do 10 % do 2020 r. Rozważania te opierają się na potencjale redukcji
emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii we
Wspólnocie, z uwzględnieniem przede wszystkim wszelkich
osiągnięć w zakresie przyjaznych dla środowiska technologii
wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz z
uwzględnieniem elektrycznych pojazdów drogowych, a także
efektywności kosztowej sposobów redukcji tych emisji, o czym
mowa w art. 7a ust. 2 lit. b);
i)możliwość wprowadzenia dodatkowych środków dla dostawców
celem zredukowania o 2 % emisji gazów cieplarnianych w cyklu
życia na jednostkę energii w stosunku do podstawowej normy dla
paliw, o której mowa w art. 7a ust. 5 lit. b), dzięki wykorzystaniu
kredytów nabytych w ramach mechanizmu czystego rozwoju
protokołu z Kioto, na warunkach określonych w dyrektywie
2003/87/WE, w celu dokonania oceny dalszego możliwego wkładu
na rzecz realizacji celu związanego z redukcją gazów cieplarnianych
o 10 % do 2020 r., jak określono w art. 7a ust. 2 lit. c) niniejszej
dyrektywy;
j)zaktualizowaną analizę stosunku kosztów do korzyści i wpływu
redukcji maksymalnej dozwolonej prężności par benzyny w okresie
letnim do poziomu poniżej 60 kPa.
2. Najpóźniej w 2014 r. Komisja przedstawi Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące osiągnięcia celu
redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2020 r., o którym mowa w
art. 7a, uwzględniając potrzebę spójności między tym celem i celem,
o którym mowa w art. 3 ust. 3 dyrektywy 2009/28/WE, dotyczącym
udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie, w świetle
sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 8 i 9 tej dyrektywy.
24
W odpowiednich przypadkach Komisja załącza do tego
sprawozdania wniosek dotyczący modyfikacji celu.
Art. 1 art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
N
Przepis nie wymaga wdrożenia. Przepis dotyczący procedury
ust. 10
„1. Jeżeli konieczne jest dostosowanie dozwolonych metod
komitetowej, skierowany do Komisji Europejskiej.
analitycznych, o których mowa w załącznikach I lub II, do postępu
technicznego, zmiany, mające na celu zmianę elementów innych niż
istotne niniejszej dyrektywy, mogą zostać przyjęte zgodnie z
procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 11
ust. 4. Załącznik III może być dostosowywany również do postępu
naukowo-technicznego. Środek ten, mający na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, przyjmuje się
zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której
mowa w art. 11 ust. 4.”;
Art. 1 Procedura komitetowa
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
ust. 11
1.Z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 2, Komisję
wspomaga Komitet ds. Jakości Paliwa.
2. W kwestiach dotyczących zrównoważonego rozwoju biopaliw, o N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
których mowa w art. 7b, 7c i 7d, Komisję wspomaga Komitet ds.
Zrównoważonego Rozwoju Biopaliw i Biopłynów, o którym mowa
w art. 25 ust. 2 dyrektywy 2009/28/WE.
3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu zastosowanie mają N
Przepis nie wymaga wdrożenia. Przepis dotyczący procedury
art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE z uwzględnieniem przepisów jej art.
komitetowej, skierowany do Komisji Europejskiej.
8.
4. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a N
Przepis nie wymaga wdrożenia. Przepis dotyczący procedury
ust. 1–4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art.
komitetowej, skierowany do Komisji Europejskiej.
8.”;
Art. 1 skreśla się art. 14;
N
Przepis nie wymaga wdrożenia (Przepis dotyczący zawartości
ust. 12
benzenu w benzynie w Austrii).
Art. 1 załączniki I, II, III i IV zastępuje się treścią załącznika do niniejszej T
Załącznik I dyrektywy 2009/30/WE (specyfikacje środowiskowe
ust. 13
dyrektywy.
dla paliw znajdujących się na rynku, przeznaczonych do pojazdów
wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym; Typ: Benzyna)
oraz załącznik II (specyfikacje środowiskowe dla paliw
25
znajdujących się na rynku, przeznaczonych do pojazdów
wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym; Typ: Olej
napędowy)
zostaną
transponowane
w
rozporządzeniu
zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych
dla paliw ciekłych po wejściu w życie przedmiotowej ustawy.
W przypadku uzyskania pozytywnej decyzji KE w sprawie
wniosku derogacyjnego dotyczącego prężności par, konieczne
będzie wdrożenie załącznika III (dozwolone przekroczenie
prężności par w benzynie zawierającej bioetanol) poprzez
nowelizację rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie
wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
Załącznik IV (Zasady obliczania emisji gazów cieplarnianych w
całym cyklu życia biopaliw) zostanie wdrożony w
rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o zmianie ustawy o
biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Art. 2
Zmiany w dyrektywie 1999/32/WE
N
Art. 2 nie wymaga wdrożenia. Przepisy wdrożone ustawą z dnia
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik