Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy udoskonalenia systemu finansowania nauki i ułatwienia środowisku naukowemu podejmowania badań naukowych i prac rozwojowych m.in. przez wprowadzenie przepisów skutkujących usprawnieniem procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę i ich większym dostosowaniem do specyfiki i charakteru finansowanych zadań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2086
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 249
druk-2086-cz-1
Proponowane zmiany mają na celu poprawienie obecnie obowiązujących przepisów
w celu uproszczenia procedur administracyjnych i sprawniejszego wykorzystania środków
finansowych ujętych w budżecie państwa na naukę.
VI. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
VII. Wpływ projektowanej regulacji na sektor podmiotów uprawnionych do
pozyskiwania środków na finansowanie nauki
Proponowane zmiany mają na celu poprawienie obecnie obowiązujących przepisów
w celu uproszczenia procedur administracyjnych i sprawniejszego wykorzystania środków
finansowych ujętych w budżecie państwa na naukę.
W efekcie wdrożenia nowelizacji ustawy o zasadach finansowania nauki zostanie
utworzony System Informacji o Nauce, prowadzony w ramach Zintegrowanego Systemu
Informacji o Szkolnictwie Wyższym „POL-on”, dzięki czemu, mimo zwiększenia zakresu
informacji wprowadzanych przez jednostki naukowe, w efekcie zmniejszy się pracochłonność
przy opracowaniu i składaniu wniosków, raportów oraz ankiety jednostki naukowej dla
kompleksowej oceny działalności – docelowo dane będą pobierane z Systemu „POL-on”.
Należy zauważyć, że początkowa faza funkcjonowania Systemu Informacji o Nauce
będzie się wiązała z koniecznością wprowadzenia danych pracowników uczestniczących
w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych, m.in. danych osobowych i informacji
o podstawowym miejscu pracy i dodatkowym miejscu pracy w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Na jednostkach naukowych będzie
również spoczywał obowiązek aktualizowania danych.
Po osiągnięciu przez System Informacji o Nauce pełnej zdolności operacyjnej
zakłada się, że dane niezbędne do aplikowania o środki przewidziane na działalność statutową
czy też związanych z oceną działalności jednostki naukowej będą pobierane z Systemu, co
w znaczny sposób powinno zmniejszyć czas i ilość pracy potrzebnej do opracowania
odpowiednich dokumentów.
Ponadto poszerzony zostanie katalog podmiotów wypełniających definicję jednostki
naukowej, co umożliwi tym podmiotom ubieganie się o środki finansowe w ramach
konkursów ogłaszanych przez Narodowe Centrum Nauki i Narodowe Centrum Badań
50
i Rozwoju oraz w ramach programów i przedsięwzięć ustanawianych przez ministra
właściwego do spraw nauki.
Zmiana definicji specjalnego urządzenia badawczego może mieć pewien, chociaż
bardzo ograniczony, skutek, dla jednostek naukowych ubiegających się o przyznanie środków
finansowych na utrzymanie specjalnych urządzeń badawczych.
Z definicji wynika jednoznacznie, że nie każda specjalistyczna aparatura naukowo-
-badawcza może być uznana za specjalne urządzenie badawcze. Musi to być aparatura nie
tylko o wysokich kosztach utrzymania w stosunku do kosztów utrzymania potencjału
badawczego danej jednostki naukowej, ale także cechować się co najmniej regionalnym
znaczeniem, a przy jej użyciu będą świadczone, także odpłatnie, usługi z zakresu działalności
badawczo-rozwojowej na rzecz innych jednostek naukowych. Forma własności nie ma przy
tym żadnego znaczenia.
Głównym powodem wprowadzenia do definicji specjalnego urządzenia badawczego
warunku świadczenia, także odpłatnie, usług z zakresu działalności badawczo-rozwojowej na
rzecz innych jednostek naukowych jest stymulowanie jednostek naukowych, posiadających
często bardzo kosztowne zaplecze naukowo-badawcze, do rozszerzania współpracy
naukowej, także z zagranicznymi jednostkami naukowymi.
Takie działania pozwolą na podniesienie efektywności wykorzystywania posiadanej
specjalistycznej aparatury i będą sprzyjać bardziej racjonalnemu jej użytkowaniu.
W konsekwencji będzie to skutkować obniżeniem kosztów utrzymania aparatury naukowo-
-badawczej, które jednostka naukowa musi ponosić z dotacji na utrzymanie potencjału
badawczego. Znacząca część tych kosztów będzie mogła być pokryta ze środków
finansowych na realizację wspólnych badań naukowych.
Zmiana definicji powinna także skutkować uwzględnianiem przez jednostki
naukowe kryteriów ekonomicznych przy planowaniu inwestycji w zakresie aparatury
naukowo-badawczej, co jest jak najbardziej uzasadnione z punktu widzenia gospodarności
w dysponowaniu środkami publicznymi. Należy przy tym zauważyć, że także obecnie jednym
z kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wniosków o przyznanie środków finansowych na
utrzymanie specjalnych urządzeń badawczych jest zakres i udział współpracy krajowej
i międzynarodowej w wykorzystaniu specjalnego urządzenia badawczego.
Celem nadrzędnym zaproponowanej zmiany definicji jest wzmocnienie współpracy
między jednostkami naukowymi i zapobieganie rozdrobnieniu środków budżetowych.
51
Uzasadnieniem zmiany definicji jest analiza obecnie przyznawanych środków
finansowych na naukę na utrzymanie specjalnych urządzeń badawczych. Na 2013 r. jednostki
naukowe złożyły 535 wniosków o przyznanie środków finansowych na utrzymanie
specjalnych urządzeń badawczych. Pozytywną ocenę ekspertów uzyskało 267 wniosków, na
łączną kwotę ponad 116,6 mln zł. Ze względu na możliwości budżetu nauki objęto
finansowaniem 114 wniosków, na kwotę przeszło 76,7 mln zł. Wśród dofinansowanych
specjalnych urządzeń badawczych tylko jeden wniosek nie spełnił obecnie obowiązującego
kryterium oceny, związanego z wykorzystywaniem urządzenia w ramach szeroko pojętej
współpracy z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi (wnioskowana kwota
dofinansowania 12 tys. zł).
Zmiana definicji nie będzie więc miała w praktyce żadnych negatywnych skutków
dla jednostek naukowych uprawnionych do ubiegania się o środki na finansowanie
specjalnych urządzeń badawczych. Natomiast można spodziewać się ograniczenia liczby
składanych wniosków, dzięki czemu zmniejszeniu mogą ulec koszty związane z oceną
wniosków przez zespoły ekspertów.
15-12-dg
52
Dokumenty związane z tym projektem:
- druk-2086-cz-1 › Pobierz plik
- druk-2086-cz-2 › Pobierz plik