Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy udoskonalenia systemu finansowania nauki i ułatwienia środowisku naukowemu podejmowania badań naukowych i prac rozwojowych m.in. przez wprowadzenie przepisów skutkujących usprawnieniem procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę i ich większym dostosowaniem do specyfiki i charakteru finansowanych zadań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2086
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 249
druk-2086-cz-1
Dotyczyły one m.in. proponowanego usunięcia definicji działalności statutowej
w art. 2 pkt 7 – w wyniku zgłoszonych uwag MNiSW zdecydowało o pozostawieniu obecnie
obowiązującego przepisu bez zmian.
Propozycja zmiany definicji młodego naukowca w art. 2 pkt 19 przyniosła rozbieżne
stanowiska partnerów społecznych, m.in.: Komitetu Polityki Naukowej, Rady Głównej
Instytutów Badawczych, Rady Młodych Naukowców oraz Obywateli Nauki. Głównym
zastrzeżeniem był brak spójności między definicją młodego naukowca w ustawie o zasadach
finansowania nauki i definicją osoby rozpoczynającej karierę naukową, a także sztywne
określenie progu wieku – 35. roku życia. Po analizie uwag MNiSW zdecydowało się
pozostawić dotychczasowe brzmienie definicji młodego naukowca, tj. osoby prowadzącej
działalność naukową, która nie ukończyła 35. roku życia, i uwzględnić w proponowanych
zmianach definicję osoby rozpoczynającej karierę naukową w rozumieniu ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki.
W związku z tym doprecyzowano, że programy i przedsięwzięcia ustanawiane przez
Ministra obejmują zarówno inicjatywy ukierunkowane na wspieranie młodych naukowców,
jak i osób rozpoczynających karierę naukową. Zadania Rady Młodych Naukowców będą
obejmować również działania służące rozwojowi kariery naukowej osób ją rozpoczynających.
W wyniku zgłoszonych uwag, m.in. przez Business Center Club, Radę Główną
Instytutów Badawczych oraz Komitet Polityki Naukowej i Komitet Ewaluacji Jednostek
Naukowych, zdecydowano o dołączeniu do grona podmiotów opiniujących Krajowy Program
Badań: Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich oraz Komitetu Polityki
Naukowej, jako organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W następstwie uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych przez
środowisko naukowe i przedsiębiorców wprowadzono w art. 18 ust. 1 lit. h przepis
wskazujący, że finansowanie działalności statutowej obejmuje także działania związane
z komercjalizacją wyników działalności naukowej i badawczo-rozwojowej dotyczące
w szczególności: analiz potrzeb rynku, badania i ekspertyz stanu techniki, analiz możliwości
ochrony patentowej efektów działalności, przygotowania projektów komercjalizacji.
Zgłoszono również wątpliwości w odniesieniu do zmian zaproponowanych w art. 5
dotyczących zmiany w pkt 4. W opinii partnerów społecznych zmiana ta umożliwia
finansowanie działalności statutowej innych podmiotów niż jednostki naukowe. Uwagi
zgłosili m.in. Prezes Polskiej Akademii Nauki, Rada Główna Instytutów Badawczych,
Obywatele Nauki, Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Komitet Polityki Naukowej.
45
Zastrzeżenia te nie zostały uwzględnione ze względu na fakt, że istnieją np. uczelnie bez
określonej struktury wydziałowej i wówczas dotacja przyznawana będzie uczelni. Nie
uwzględniono również zastrzeżeń dotyczących wykreślenia pkt 5 w art. 5, ze względu na to,
że proponowana zmiana ma charakter poprawki technicznej – art. 18 ust. 1 pkt 3 dokładnie
precyzuje to zadanie jako mieszczące się w ramach finansowania działalności statutowej i nie
ulega zmianie w proponowanej nowelizacji.
Ponadto partnerzy społeczni zgłosili uwagi odnoszące się do propozycji przepisów
art. 6, wskazującego procentowo poziom środków finansowych, w stosunku do innych zadań
finansowanych z budżetu nauki, przeznaczanych na finansowanie zadań Narodowego
Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, wskazując na ryzyko zbytniego
ograniczenia środków na działalność statutową. Uwagi nie zostały uwzględnione ze względu
na to, że zmiana w art. 6 wynika wyłącznie z konieczności uporządkowania odwołań i ma
charakter zmiany technicznej.
Kolejne uwagi, zgłoszone przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni
Technicznych oraz Radę Główną Instytutów Badawczych, dotyczyły art. 9 i wskazania, na
jakie zadania i jakim rodzajom podmiotów Minister przyznaje środki finansowe na naukę.
W ocenie ww. podmiotów jednostkom naukowym powinny być przyznawane
również dodatkowe środki na organizowanie lub udział w przedsięwzięciach
upowszechniających, promujących i popularyzujących osiągnięcia naukowe lub naukowo-
-techniczne w kraju lub za granicą lub ogólnie na działalność upowszechniającą naukę. Uwag
nie uwzględniono, gdyż jednostki naukowe otrzymują środki na zadania związane
z upowszechnianiem nauki w ramach dotacji statutowej na utrzymanie potencjału
badawczego i mechanizm ten nie ulega zmianie w proponowanej nowelizacji ustawy.
Ze względu na uwagi zgłoszone przez partnerów społecznych, m.in. Radę Młodych
Naukowców, wprowadzono zmianę w art. 12 ustawy, wskazując, że dyrektor instytutu
naukowego Polskiej Akademii Nauk, dyrektor instytutu badawczego, rektor uczelni informują
Ministra, Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
o prawomocnych orzeczeniach o naruszeniu etyki w nauce, w ciągu 14 dni od ich
uprawomocnienia.
Ponadto, w wyniku zastrzeżeń zgłoszonych m.in. przez Obywateli Nauki, Radę
Główną Instytutów Badawczych, Prezesa Polskiej Akademii Nauk oraz Konferencję
Rektorów Polskich Uczelni Technicznych, PKPP Lewiatan, dotyczących audytów
zewnętrznych uregulowanych w art. 34 ustawy, doprecyzowano sankcje grożące jednostkom
46
naukowym i Centrom za nieterminowe przeprowadzenie audytu, wskazując, że ewentualne
zmniejszenie środków finansowych, przekazywanych na rok następujący po naruszeniu
art. 34 ust. 1, nie może przekroczyć 10% kwoty przyznanej w roku poprzednim.
Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rada Główna Nauki i Szkolnictwa
Wyższego, Komitet Polityki Naukowej oraz Rada Główna Instytutów Badawczych
negatywnie oceniły uchylenie ust. 6 w art. 42, wskazującego, że Minister ogłasza komunikaty
o kategoriach przyznanych jednostkom naukowym i o dotacjach ze środków finansowych na
naukę. Ze względu na to, że przepisy tego ustępu zostały przeniesione do art. 4b, zgłoszonych
uwag nie uwzględniono.
W odniesieniu do propozycji uregulowania zasad powoływania i prac Komitetu
Polityki Naukowej zastrzeżenia zgłosiły następujące podmioty: Rada Główna Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych, Krajowa
Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich
wraz z Prezydium Polskiej Akademii Nauk.
Uwagi dotyczyły w szczególności:
– składu KPN, w tym możliwości zgłaszania kandydatów przez jednostki naukowe
kategorii B – w ocenie MNiSW członkowie KPN powinni być jednak typowani przez
najlepsze jednostki naukowe w kraju, co nie wyklucza możliwości zgłoszenia
kandydata zatrudnionego w jednostce o kategorii niższej niż A+ lub A,
– wskazania dokładnej liczby reprezentantów z poszczególnych rodzajów jednostek
naukowych – w opinii MNiSW nie ma potrzeby ograniczeń tego typu, gdyż zgodnie
z propozycją zawartą w art. 50 ust. 2 Minister będzie się kierował zasadami
zapewnienia zrównoważonej reprezentacji różnych rodzajów jednostek naukowych,
a także różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego,
– stopnia naukowego, jaki powinien posiadać kandydat zgłaszany do KPN – uwagę
uwzględniono i zaproponowano, aby był to co najmniej stopień naukowy doktora
habilitowanego,
– kwestii oceny wypełniania obowiązków przez członków Komitetu i związanej z nią
możliwości odwołania przed upływem kadencji – na podstawie tych uwag
doprecyzowano przepis w art. 50c ust. 3: Minister będzie mógł odwołać członka KPN
w przypadku niewnoszenia należytego wkładu w prace Komitetu na wniosek
Przewodniczącego KPN,
– 6-miesięcznej kadencji przewodniczącego KPN – uwag nie uwzględniono.
47
W ocenie MNiSW doprecyzowanie przepisów dotyczących powoływania i prac KPN
jest pożądane ze względu na fakt, że wraz z Komitetem Ewaluacji Jednostek Naukowych
stanowią organy opiniodawczo-doradcze Ministra. Wskazany jest zatem podobny poziom
szczegółowości w regulowaniu składu, trybu powoływania i odwoływania oraz zadań obu
Komitetów.
Kolejne uwagi dotyczyły zasad działania Rady Młodych Naukowców,
m.in. wskazania w akcie wykonawczym trybu wyłaniania kandydatów, kadencji i zadań
Rady.
W ocenie MNiSW kwestie zasad działania RMN, jako jednego z zespołów
opiniodawczych Ministra, powinno nadal regulować zarządzenie.
Zgłoszono również uwagi odnoszące się do przepisów zmieniających inne ustawy.
Dotyczyły one głównie propozycji zmian w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach
badawczych i zaproponowanego zwiększenia wpływu ministra nadzorującego na działalność
instytutu badawczego.
W opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rady Głównej
Instytutów Badawczych wprowadzenie zaproponowanych zmian nie przyniesie korzyści ani
ministrom nadzorującym, ani nadzorowanym przez nich instytutom. W związku
z analogiczną uwagą, zgłoszoną przez Ministerstwo Gospodarki, uwzględniono uwagi
partnerów społecznych i odstąpiono od zmian przepisów w tym zakresie (art. 29).
Na podstawie uwag zgłoszonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Rady
Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaproponowano regulację wskazującą katalog
podmiotów wykluczonych z ubiegania się o środki finansowe na naukę, w przypadku gdy
wnioskodawca pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku likwidacji
albo postępowania upadłościowego.
Ponadto uwzględniono wszystkie uwagi o charakterze technicznym.
III. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Proponowane zmiany nie przyniosą skutków dla sektora finansów publicznych,
przede wszystkim nie będą generować dodatkowych kosztów w budżecie państwa
w części 28 – Nauka ani nie spowodują konieczności przesunięć środków w ramach tej
48
części. Nieznaczne oszczędności, wynikające z wprowadzonych zmian, będą
wykorzystywane na finansowanie innych zadań realizowanych przez jednostki naukowe.
System Informacji o Nauce, prowadzony w ramach Zintegrowanego Systemu
Informacji o Szkolnictwie Wyższym „POL-on”, do 2014 r. będzie finansowany w ramach
projektu systemowego „Stworzenie systemu informacji o szkolnictwie wyższym”,
realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.3 „Wzmocnienie systemowych narzędzi
zarządzania szkolnictwem wyższym” Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”. Budżet
projektu wynosi 22 mln zł, przy czym koszt budowy części systemu dotyczącej nauki szacuje
się na 7 mln zł.
Utrzymanie Systemu „POL-on” po 2014 r. będzie finansowane w ramach środków
budżetowych z części 28 – Nauka i części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe. Szacunkowa
wartość środków przeznaczanych na utrzymanie całego systemu to ok. 1 mln zł.
IV. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na rynek pracy.
Proponowane zmiany mają na celu poprawienie obecnie obowiązujących przepisów w celu
uproszczenia procedur administracyjnych i sprawniejszego wykorzystania środków
finansowych ujętych w budżecie państwa na naukę.
Jednocześnie w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych oraz
w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk wprowadzone zostają
przepisy zobowiązujące do zamieszczania informacji o konkursie o zatrudnienie pracownika
na stanowiska naukowe nie tylko na stronie podmiotowej ministra właściwego do
spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, ale także stronie internetowej Komisji
Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji
ofert pracy naukowców. Ma to na celu zachęcanie naukowców, także zagranicznych, do
podejmowania zatrudnienia w sektorze B+R i zwiększanie mobilności naukowców.
V. Wpływ
projektowanej
regulacji
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
49
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-2086-cz-1
› Pobierz plik
-
druk-2086-cz-2
› Pobierz plik