Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
w dniu, w którym konsument wysyła dostawcy
zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była
powiadomienie o odstąpieniu.
konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie
trzydziestu dni:
1) od odstąpienia od umowy - w przypadku świadczeń
konsumenta
Artykuł (skreślony)
N
8
Artykuł Z uwagi na zakaz stosowania praktyk związanych z T
Art. 5
1. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez
9
dostawami niezamówionymi, ustanowiony w dyrektywie
konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt 6 ustawy z dnia
2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym
maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk
praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206),
handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec
następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na
konsumentów
na rynku wewnętrznym(13) i z
konsumenta żadnych zobowiązań.
zastrzeżeniem przepisów Państw Członkowskich
2. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione
dotyczących dorozumianego przedłużania umów
świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.
zawieranych na odległość, o ile takie przepisy pozwalają
na dorozumiane przedłużenie umowy, Państwa
Członkowskie podejmują środki w celu zwolnienia
konsumenta od jakichkolwiek obowiązków w przypadku
niezamówionej dostawy, gdyż brak odpowiedzi nie może
zostać uznany za zgodę.
Artykuł Zastosowanie przez dostawcę następujących technik T
Art. 48
Art. 48. W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo
10
porozumiewania się na odległość wymaga wcześniejszej
telekomunikacyjne art. 172 otrzymuje brzmienie:
ust.1,
zgody konsumenta:
„Art.
172.
1.
Zakazane
jest
używanie
2, 3
a)
automatycznych urządzeń wywołujących bez
telekomunikacyjnych
urządzeń
końcowych
i
ludzkiej
ingerencji
(automatyczne
urządzenia
automatycznych systemów wywołujących dla celów
wywołujące);
marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub
b)
faksów.
użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Państwa
Członkowskie
zapewnią,
aby
środki
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń
porozumiewania się na odległość inne, niż określone w
dotyczących przesyłania niezamówionej informacji
ust. 1, jeśli pozwalają na indywidualne porozumiewanie
handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
się:
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla
a)
nie były dozwolone, chyba że otrzymano zgodę
celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać
danych konsumentów; lub
się na koszt konsumenta.”
b)
mogły być stosowane wyłącznie, gdy konsument
nie wyraził wyraźnego sprzeciwu. Środki określone w ust.
1 i 2, nie będą powodować kosztów dla konsumentów.
Artykuł Państwa Członkowskie przewidują właściwe sankcje na T
Art. 39
Jeżeli
przedsiębiorca nie dopełni obowiązków
11
wypadek, gdyby dostawca nie spełnił krajowych
przepisów przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.
określonych w art. 39 ust. 1-3, konsument ma prawo
W tym celu mogą one w szczególności zapewnić, by
odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności
konsument miał prawo do unieważnienia umowy w
ponoszenia kosztów należnych przedsiębiorcy.
każdym momencie
bez opłat i kar.
Sankcje takie muszą być skuteczne, proporcjonalne i
Ponadto prawo polskie przewiduje jeszcze szereg
odstraszające.
innych sankcji w ustawach takich, jak np. ustawa o
ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawa o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
13
Artykuł
12
ust. 1.
Konsumenci nie mogą zrzec się praw nadanych im przez T
Art. 7
Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w
niniejszą dyrektywę.
ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla
konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne.
Zamiast nich stosuje się przepisy ustawy.
Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do
ust. 2
zapewnienia, że konsument nie traci ochrony przyznanej
mu na mocy niniejszej dyrektywy poprzez wybór prawa
Art.30
Poza przypadkami uregulowanymi w rozporządzeniu, o
państwa trzeciego, jako prawa właściwego dla danej
ust.1 pkt 4 którym mowa w art. 28, wybór prawa państwa,
umowy, jeśli ta umowa pozostaje w ścisłym związku z
ustawy
– niebędącego państwem członkowskim Europejskiego
terytorium jednego lub więcej Państw Członkowskich.
Prawo
Obszaru Gospodarczego, dla umowy, która wykazuje
prywatne
ścisły związek z obszarem co najmniej jednego państwa
międzynar członkowskiego, nie może prowadzić do pozbawienia
odowe
konsumenta ochrony przyznanej mu przepisami prawa
polskiego wdrażającymi następujące dyrektywy:
(…)
4. )
dyrektywę
2002/65/WE
Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
dotyczącą sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość oraz zmieniającą dyrektywę Rady
90/619/EWG oraz dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE (Dz.
Urz. UE L 271 z 09.10.2002, str. 16; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 321);
T
Artykuł
13
ust. 1.
Państwa
Członkowskie
zapewniają
istnienie
Art. 45
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
i ust.2
odpowiednich i skutecznych środków w celu
(Dz. U. z 2013 r., poz. 482) wprowadza się następujące
zagwarantowania przestrzegania niniejszej dyrektywy w
zmiany:
interesie konsumentów.
1)
uchyla się art. 138a;
Środki określone w ust. 1, obejmują przepisy w ramach,
2)
po art. 139a dodaje się art. 139b w brzmieniu:
których jeden lub więcej następujących organów, tak jak
„Art. 139b. Kto zawierając umowę z konsumentem nie
to określono w prawie krajowym, może zgodnie z
wypełnia obowiązku udzielania informacji lub
prawem krajowym wszcząć działania przez sądami lub
dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia
właściwymi organami administracyjnymi w celu
…. grudnia 2013 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z
zapewnienia, że przepisy krajowe wprowadzające w
2014, poz. …) lub udziela informacji niepełnych lub
życie niniejszą dyrektywę są stosowane:
nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające
a)
organy publiczne lub ich przedstawiciele;
informacje niepełne lub nieprawdziwe, podlega karze
b)
organizacje
konsumenckie
posiadające
grzywny.”
uzasadniony interes w ochronie konsumentów;
c)
organizacje zawodowe posiadające uzasadniony
Art. 61 i 63 Art. 61. § 1. Organizacje
pozarządowe w zakresie
interes w podejmowaniu działań.
3 kpc
swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do
fizycznej wyrażoną na piśmie, wytaczać powództwa na
zapewnienia, że operatorzy i dostawcy środków
jej rzecz w sprawach o:
14
porozumiewania się na odległość zakończą praktyki,
1)
alimenty;
które zostały uznane za sprzeczne z niniejszą dyrektywą
2)
ochronę środowiska;
na podstawie decyzji sądowej, administracyjnej lub
3)
ochronę konsumentów;
decyzji wydanej przez organ nadzorczy i
4)
ochronę praw własności przemysłowej;
zakomunikowanej im w przypadku, gdy ci operatorzy lub
5)
ochronę równości oraz niedyskryminacji przez
dostawcy usług są w stanie to uczynić.
bezpodstawne
bezpośrednie
lub
pośrednie
zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje
pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych
mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie,
przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 3. Za zgodą przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
wyrażoną na piśmie, organizacja pozarządowa, której
jest on członkiem, może na jego rzecz wytoczyć
powództwo lub przystąpić do niego w toczącym się
postępowaniu w sporze z innym przedsiębiorcą o
roszczenia wynikające z prowadzonej działalności
gospodarczej.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie
organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie
zgodę osoby fizycznej.
Art. 633
W sprawach o ochronę konsumentów
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów może
wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także
wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych
sprawach w każdym jego stadium.
Art.26 o
1. Prezes Urzędu wydaje decyzję o uznaniu praktyki za
ochronie
naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i
konkurencj
nakazującą zaniechanie jej stosowania, jeżeli stwierdzi
i i
naruszenie zakazu określonego w art. 24.
konsument 2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urzędu
ów
może określić środki usunięcia trwających skutków
naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w celu
zapewnienia wykonania nakazu, w szczególności
zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego
lub wielokrotnego oświadczenia o treści i w formie
określonej w decyzji. Może również nakazać publikację
decyzji w całości lub w części na koszt przedsiębiorcy.
Artykuł
N
14
ust. 1.
Państwa Członkowskie będą wspierały ustanawianie lub
rozwój odpowiednich i skutecznych pozasądowych
procedur reklamacyjnych i odwoławczych w celu
rozstrzygania sporów dotyczących usług finansowych
świadczonych na odległość.
ust. 2.
Państwa Członkowskie będą w szczególności zachęcały
15
instytucje odpowiedzialne za pozasądowe rozstrzyganie
sporów do współpracy w rozstrzyganiu sporów
transgranicznych dotyczących usług świadczonych na
odległość.
Artykuł Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 ust. 3 Państwa N
Polski ustawodawca nie skorzystał z przewidzianej w
15
Członkowskie mogą zastrzec, że ciężar dowodu w
art. 15 ust. 1 możliwości przerzucenia ciężaru dowodu w
odniesieniu do zobowiązania dostawcy do informowania
odniesieniu do kwesti naruszenia obowiązków z
konsumenta i zgody konsumenta na zawarcie umowy i
dyrektywy na przedsiębiorcę. W związku z tym, na
tam, gdzie stosowne, jej wykonanie może spoczywać na
ogólnych zasadach określonych w ustawie (art. 6 kc),
dostawcy.
ciężar dowodu w omawianym zakresie spoczywa na
Jakiekolwiek postanowienia umowne przewidujące, że
konsumencie. Należy zatem przyjąć, że w takiej sytuacji
ciężar dowodu w kwesti poszanowania przez dostawcę
stosowanie art. 15 ust. 2 dyrektywy jest
całości lub części zobowiązań nałożony na niego zgodnie
bezprzedmiotowe, bo pośrednio prowadziłoby do
z niniejszą dyrektywą powinien spoczywać na
zakwestionowania rozwiązania ustawowego z art. 6 kc,
konsumencie, stanowi nieuczciwy warunek w rozumieniu
a to jest zgodne z art. 15 ust. 1 dyrektywy.
dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w
sprawie nieuczciwych warunków w umowach
konsumenckich(14).
Artykuł Państwa Członkowskie mogą objąć przepisami
N
16
krajowymi będącymi w zgodności z niniejszą dyrektywą
dostawców mających siedzibę w Państwie
Członkowskim, które jeszcze nie transponowało
niniejszej dyrektywy i w którego ustawodawstwie nie ma
zobowiązań odpowiadających zobowiązaniom
przewidzianym w niniejszej dyrektywie.
Artykuł W art. 15 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 90/619/EWG T
17
otrzymuje brzmienie:
"1.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia, że
Art. 40 ust. 2. W wypadku umów ubezpieczenia termin, w którym
posiadaczowi polisy ubezpieczeniowej, który zawiera
2
konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzydzieści
indywidualną umowę ubezpieczenia na życie,
dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub od
przysługuje termin 30 dni kalendarzowych od momentu
dnia potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 37
powiadomienia go o zawarciu umowy, w którym to
ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy.
okresie może on unieważnić umowę.".
Artykuł W dyrektywie 97/7/WE wprowadza się następujące N
18
zmiany:
1)
w art. 3 ust. 1 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"-
w odniesieniu do wszelkich usług finansowych, do
których stosuje się dyrektywę 2002/65/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
dotyczącą sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość oraz zmieniająca dyrektywę Rady
90/619/EWG i dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE(*),
2)
skreśla się załącznik II.
Artykuł Do załącznika II dyrektywy 98/27/WE dodaje się pkt 11 w N
19
brzmieniu:
"11. Dyrektywa 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego N
i Rady z dnia 23 września 2002 r. dotycząca sprzedaży
konsumentom usług finansowych na odległość oraz
16
zmieniająca dyrektywę Rady 90/619/EWG oraz
dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE. Dz.U. L 271 z 9.10.2002,
str. 16."
Artykuł
N
20
ust. 1.
Po wprowadzeniu w życie niniejszej dyrektywy Komisja N
zbada funkcjonowanie rynku wewnętrznego usług
finansowych w odniesieniu do sprzedaży tych usług.
Powinna ona starać się przeanalizować i wyszczególnić
istniejące trudności lub takie, przed którymi mogliby
stanąć zarówno konsumenci, jak i dostawcy, w
szczególności wynikające z różnic między przepisami
krajowymi dotyczącymi informacji a prawem odstąpienia.
ust. 2.
Najpóźniej do dnia 9 kwietnia 2006 r. Komisja przedłoży N
sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na
temat problemów, z jakimi spotykają się zarówno
konsumenci, jak i dostawcy starający się kupić i sprzedać
usługi finansowe, oraz przedłoży, w razie konieczności,
wnioski o zmianę i/lub dalszą harmonizację przepisów o
informacji i prawie odstąpienia w prawodawstwie
wspólnotowym dotyczącym usług finansowych i/lub usług
objętych art. 3.
Artykuł
N
21
ust. 1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy N
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 9
października 2004 r. i niezwłocznie powiadamia o tym
Komisję.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy
ich
urzędowej
publikacji.
Metody
dokonywania takiego odniesienia określane są przez
Państwa Członkowskie.
ust. 2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty N
podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w
dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą wraz z tabelą
pokazującą, jak przyjęte przepisy krajowe odpowiadają
przepisom niniejszej dyrektywy.
Artykuł Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej N
22
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich.
Artykuł Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw N
23
Członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
17
zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była
powiadomienie o odstąpieniu.
konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie
trzydziestu dni:
1) od odstąpienia od umowy - w przypadku świadczeń
konsumenta
Artykuł (skreślony)
N
8
Artykuł Z uwagi na zakaz stosowania praktyk związanych z T
Art. 5
1. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez
9
dostawami niezamówionymi, ustanowiony w dyrektywie
konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt 6 ustawy z dnia
2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym
maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk
praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206),
handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec
następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na
konsumentów
na rynku wewnętrznym(13) i z
konsumenta żadnych zobowiązań.
zastrzeżeniem przepisów Państw Członkowskich
2. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione
dotyczących dorozumianego przedłużania umów
świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.
zawieranych na odległość, o ile takie przepisy pozwalają
na dorozumiane przedłużenie umowy, Państwa
Członkowskie podejmują środki w celu zwolnienia
konsumenta od jakichkolwiek obowiązków w przypadku
niezamówionej dostawy, gdyż brak odpowiedzi nie może
zostać uznany za zgodę.
Artykuł Zastosowanie przez dostawcę następujących technik T
Art. 48
Art. 48. W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo
10
porozumiewania się na odległość wymaga wcześniejszej
telekomunikacyjne art. 172 otrzymuje brzmienie:
ust.1,
zgody konsumenta:
„Art.
172.
1.
Zakazane
jest
używanie
2, 3
a)
automatycznych urządzeń wywołujących bez
telekomunikacyjnych
urządzeń
końcowych
i
ludzkiej
ingerencji
(automatyczne
urządzenia
automatycznych systemów wywołujących dla celów
wywołujące);
marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub
b)
faksów.
użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Państwa
Członkowskie
zapewnią,
aby
środki
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń
porozumiewania się na odległość inne, niż określone w
dotyczących przesyłania niezamówionej informacji
ust. 1, jeśli pozwalają na indywidualne porozumiewanie
handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
się:
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla
a)
nie były dozwolone, chyba że otrzymano zgodę
celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać
danych konsumentów; lub
się na koszt konsumenta.”
b)
mogły być stosowane wyłącznie, gdy konsument
nie wyraził wyraźnego sprzeciwu. Środki określone w ust.
1 i 2, nie będą powodować kosztów dla konsumentów.
Artykuł Państwa Członkowskie przewidują właściwe sankcje na T
Art. 39
Jeżeli
przedsiębiorca nie dopełni obowiązków
11
wypadek, gdyby dostawca nie spełnił krajowych
przepisów przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.
określonych w art. 39 ust. 1-3, konsument ma prawo
W tym celu mogą one w szczególności zapewnić, by
odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności
konsument miał prawo do unieważnienia umowy w
ponoszenia kosztów należnych przedsiębiorcy.
każdym momencie
bez opłat i kar.
Sankcje takie muszą być skuteczne, proporcjonalne i
Ponadto prawo polskie przewiduje jeszcze szereg
odstraszające.
innych sankcji w ustawach takich, jak np. ustawa o
ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawa o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
13
Artykuł
12
ust. 1.
Konsumenci nie mogą zrzec się praw nadanych im przez T
Art. 7
Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w
niniejszą dyrektywę.
ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla
konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne.
Zamiast nich stosuje się przepisy ustawy.
Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do
ust. 2
zapewnienia, że konsument nie traci ochrony przyznanej
mu na mocy niniejszej dyrektywy poprzez wybór prawa
Art.30
Poza przypadkami uregulowanymi w rozporządzeniu, o
państwa trzeciego, jako prawa właściwego dla danej
ust.1 pkt 4 którym mowa w art. 28, wybór prawa państwa,
umowy, jeśli ta umowa pozostaje w ścisłym związku z
ustawy
– niebędącego państwem członkowskim Europejskiego
terytorium jednego lub więcej Państw Członkowskich.
Prawo
Obszaru Gospodarczego, dla umowy, która wykazuje
prywatne
ścisły związek z obszarem co najmniej jednego państwa
międzynar członkowskiego, nie może prowadzić do pozbawienia
odowe
konsumenta ochrony przyznanej mu przepisami prawa
polskiego wdrażającymi następujące dyrektywy:
(…)
4. )
dyrektywę
2002/65/WE
Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
dotyczącą sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość oraz zmieniającą dyrektywę Rady
90/619/EWG oraz dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE (Dz.
Urz. UE L 271 z 09.10.2002, str. 16; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 321);
T
Artykuł
13
ust. 1.
Państwa
Członkowskie
zapewniają
istnienie
Art. 45
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
i ust.2
odpowiednich i skutecznych środków w celu
(Dz. U. z 2013 r., poz. 482) wprowadza się następujące
zagwarantowania przestrzegania niniejszej dyrektywy w
zmiany:
interesie konsumentów.
1)
uchyla się art. 138a;
Środki określone w ust. 1, obejmują przepisy w ramach,
2)
po art. 139a dodaje się art. 139b w brzmieniu:
których jeden lub więcej następujących organów, tak jak
„Art. 139b. Kto zawierając umowę z konsumentem nie
to określono w prawie krajowym, może zgodnie z
wypełnia obowiązku udzielania informacji lub
prawem krajowym wszcząć działania przez sądami lub
dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia
właściwymi organami administracyjnymi w celu
…. grudnia 2013 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z
zapewnienia, że przepisy krajowe wprowadzające w
2014, poz. …) lub udziela informacji niepełnych lub
życie niniejszą dyrektywę są stosowane:
nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające
a)
organy publiczne lub ich przedstawiciele;
informacje niepełne lub nieprawdziwe, podlega karze
b)
organizacje
konsumenckie
posiadające
grzywny.”
uzasadniony interes w ochronie konsumentów;
c)
organizacje zawodowe posiadające uzasadniony
Art. 61 i 63 Art. 61. § 1. Organizacje
pozarządowe w zakresie
interes w podejmowaniu działań.
3 kpc
swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do
fizycznej wyrażoną na piśmie, wytaczać powództwa na
zapewnienia, że operatorzy i dostawcy środków
jej rzecz w sprawach o:
14
porozumiewania się na odległość zakończą praktyki,
1)
alimenty;
które zostały uznane za sprzeczne z niniejszą dyrektywą
2)
ochronę środowiska;
na podstawie decyzji sądowej, administracyjnej lub
3)
ochronę konsumentów;
decyzji wydanej przez organ nadzorczy i
4)
ochronę praw własności przemysłowej;
zakomunikowanej im w przypadku, gdy ci operatorzy lub
5)
ochronę równości oraz niedyskryminacji przez
dostawcy usług są w stanie to uczynić.
bezpodstawne
bezpośrednie
lub
pośrednie
zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje
pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych
mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie,
przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 3. Za zgodą przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
wyrażoną na piśmie, organizacja pozarządowa, której
jest on członkiem, może na jego rzecz wytoczyć
powództwo lub przystąpić do niego w toczącym się
postępowaniu w sporze z innym przedsiębiorcą o
roszczenia wynikające z prowadzonej działalności
gospodarczej.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie
organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie
zgodę osoby fizycznej.
Art. 633
W sprawach o ochronę konsumentów
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów może
wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także
wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych
sprawach w każdym jego stadium.
Art.26 o
1. Prezes Urzędu wydaje decyzję o uznaniu praktyki za
ochronie
naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i
konkurencj
nakazującą zaniechanie jej stosowania, jeżeli stwierdzi
i i
naruszenie zakazu określonego w art. 24.
konsument 2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urzędu
ów
może określić środki usunięcia trwających skutków
naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w celu
zapewnienia wykonania nakazu, w szczególności
zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego
lub wielokrotnego oświadczenia o treści i w formie
określonej w decyzji. Może również nakazać publikację
decyzji w całości lub w części na koszt przedsiębiorcy.
Artykuł
N
14
ust. 1.
Państwa Członkowskie będą wspierały ustanawianie lub
rozwój odpowiednich i skutecznych pozasądowych
procedur reklamacyjnych i odwoławczych w celu
rozstrzygania sporów dotyczących usług finansowych
świadczonych na odległość.
ust. 2.
Państwa Członkowskie będą w szczególności zachęcały
15
instytucje odpowiedzialne za pozasądowe rozstrzyganie
sporów do współpracy w rozstrzyganiu sporów
transgranicznych dotyczących usług świadczonych na
odległość.
Artykuł Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 ust. 3 Państwa N
Polski ustawodawca nie skorzystał z przewidzianej w
15
Członkowskie mogą zastrzec, że ciężar dowodu w
art. 15 ust. 1 możliwości przerzucenia ciężaru dowodu w
odniesieniu do zobowiązania dostawcy do informowania
odniesieniu do kwesti naruszenia obowiązków z
konsumenta i zgody konsumenta na zawarcie umowy i
dyrektywy na przedsiębiorcę. W związku z tym, na
tam, gdzie stosowne, jej wykonanie może spoczywać na
ogólnych zasadach określonych w ustawie (art. 6 kc),
dostawcy.
ciężar dowodu w omawianym zakresie spoczywa na
Jakiekolwiek postanowienia umowne przewidujące, że
konsumencie. Należy zatem przyjąć, że w takiej sytuacji
ciężar dowodu w kwesti poszanowania przez dostawcę
stosowanie art. 15 ust. 2 dyrektywy jest
całości lub części zobowiązań nałożony na niego zgodnie
bezprzedmiotowe, bo pośrednio prowadziłoby do
z niniejszą dyrektywą powinien spoczywać na
zakwestionowania rozwiązania ustawowego z art. 6 kc,
konsumencie, stanowi nieuczciwy warunek w rozumieniu
a to jest zgodne z art. 15 ust. 1 dyrektywy.
dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w
sprawie nieuczciwych warunków w umowach
konsumenckich(14).
Artykuł Państwa Członkowskie mogą objąć przepisami
N
16
krajowymi będącymi w zgodności z niniejszą dyrektywą
dostawców mających siedzibę w Państwie
Członkowskim, które jeszcze nie transponowało
niniejszej dyrektywy i w którego ustawodawstwie nie ma
zobowiązań odpowiadających zobowiązaniom
przewidzianym w niniejszej dyrektywie.
Artykuł W art. 15 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 90/619/EWG T
17
otrzymuje brzmienie:
"1.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia, że
Art. 40 ust. 2. W wypadku umów ubezpieczenia termin, w którym
posiadaczowi polisy ubezpieczeniowej, który zawiera
2
konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzydzieści
indywidualną umowę ubezpieczenia na życie,
dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub od
przysługuje termin 30 dni kalendarzowych od momentu
dnia potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 37
powiadomienia go o zawarciu umowy, w którym to
ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy.
okresie może on unieważnić umowę.".
Artykuł W dyrektywie 97/7/WE wprowadza się następujące N
18
zmiany:
1)
w art. 3 ust. 1 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"-
w odniesieniu do wszelkich usług finansowych, do
których stosuje się dyrektywę 2002/65/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
dotyczącą sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość oraz zmieniająca dyrektywę Rady
90/619/EWG i dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE(*),
2)
skreśla się załącznik II.
Artykuł Do załącznika II dyrektywy 98/27/WE dodaje się pkt 11 w N
19
brzmieniu:
"11. Dyrektywa 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego N
i Rady z dnia 23 września 2002 r. dotycząca sprzedaży
konsumentom usług finansowych na odległość oraz
16
zmieniająca dyrektywę Rady 90/619/EWG oraz
dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE. Dz.U. L 271 z 9.10.2002,
str. 16."
Artykuł
N
20
ust. 1.
Po wprowadzeniu w życie niniejszej dyrektywy Komisja N
zbada funkcjonowanie rynku wewnętrznego usług
finansowych w odniesieniu do sprzedaży tych usług.
Powinna ona starać się przeanalizować i wyszczególnić
istniejące trudności lub takie, przed którymi mogliby
stanąć zarówno konsumenci, jak i dostawcy, w
szczególności wynikające z różnic między przepisami
krajowymi dotyczącymi informacji a prawem odstąpienia.
ust. 2.
Najpóźniej do dnia 9 kwietnia 2006 r. Komisja przedłoży N
sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na
temat problemów, z jakimi spotykają się zarówno
konsumenci, jak i dostawcy starający się kupić i sprzedać
usługi finansowe, oraz przedłoży, w razie konieczności,
wnioski o zmianę i/lub dalszą harmonizację przepisów o
informacji i prawie odstąpienia w prawodawstwie
wspólnotowym dotyczącym usług finansowych i/lub usług
objętych art. 3.
Artykuł
N
21
ust. 1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy N
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 9
października 2004 r. i niezwłocznie powiadamia o tym
Komisję.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy
ich
urzędowej
publikacji.
Metody
dokonywania takiego odniesienia określane są przez
Państwa Członkowskie.
ust. 2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty N
podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w
dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą wraz z tabelą
pokazującą, jak przyjęte przepisy krajowe odpowiadają
przepisom niniejszej dyrektywy.
Artykuł Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej N
22
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich.
Artykuł Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw N
23
Członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2076
› Pobierz plik