Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
– 12 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach typowych
(w lokalu przedsiębiorstwa): przedsiębiorcy i konsumenci,
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach nietypowych
(poza lokalem przedsiębiorstwa): przedsiębiorcy i konsumenci,
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach nietypowych
(na odległość): przedsiębiorcy i konsumenci,
– konsumenci dochodzący roszczeń i przedsiębiorcy ponoszący odpowiedzialność za jakość
rzeczy sprzedanej,
– przedsiębiorcy dochodzący roszczeń regresowych w łańcuchu sprzedawców (hurtownicy,
pośrednicy).
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, chociaż został opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie
§ 6 ust. 1b uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221 z późn. zm.), a projektowana regulacja była już wcześniej
przedmiotem szerokich konsultacji społecznych na etapie projektu założeń projektu ustawy,
ze względu na jego znaczenie został poddany konsultacjom społecznym.
Konsultacje spotkały się z bardzo szerokim odzewem – swoje uwagi w ramach
konsultacji społecznych zgłosiły następujące podmioty:
– Konfederacja Lewiatan
– Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
– Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Organizacja Samorządu Małych i Średnich
Przedsiębiorstw
– Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
– CECED Polska, Związek Pracodawców AGD
– Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
– Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba)
– 13 –
– Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
– Orange Polska
– T-Mobile Polska S.A.
– Federacja Konsumentów
– Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów
– Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim
– Miejski Rzecznik Konsumentów w Bytomiu
– Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
– Kasa Krajowa
– Rzecznik Ubezpieczonych.
Uwagi przedstawił też Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
W ramach konsultacji zgłoszonych zostało kilkaset uwag – ich zestawienie i omówienie
zostało opublikowane na BIP RCL.
Konsultacje potwierdziły wyzwania, jakie łączą się z funkcjonowaniem
multicentrycznego systemu prawa. Chodzi tu o kwestię koegzystencji – w ramach systemu
prawa obowiązującego w RP – przepisów tworzonych na poziomie Unii Europejskiej oraz na
poziomie krajowym, jak również zakresu swobody przysługującej legislatorowi krajowemu
oraz krajowym organom stosującym przepisy mające swoje źródło w prawie europejskim.
Ujawniły też trudności związane ze sposobem realizacji koncepcji harmonizacji zupełnej
przewidzianej przez dyrektywę 2011/83/UE w procesie wdrażania prawa europejskiego,
w szczególności zakresu swobody ustawodawcy krajowego przy transpozycji pojęć
niedookreślonych i możliwości „przełożenia” ich na istniejące struktury i konstrukcje prawa
krajowego. Wskazały również na problemy dotyczące prawidłowego określenia stosunku
części normatywnej dyrektyw (przepisów) i motywów ich preambuły.
W tym kontekście warto przypomnieć, że w związku z członkostwem Polski
w organizacjach międzynarodowych – zwłaszcza w Unii Europejskiej – w chwili obecnej
legislator polski nie posiada wyłącznej kompetencji do stanowienia prawa obowiązującego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku prawa stanowionego w Unii Europejskiej
sytuację komplikuje dodatkowo fakt, że intensywność ingerencji prawa europejskiego zależy
– 14 –
od rodzaju i charakteru instrumentu, jakim posługuje się legislator europejski. W odniesieniu
do działań legislacyjnych podejmowanych w ramach transpozycji dyrektywy o prawach
konsumentów oraz retranspozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej mamy do czynienia
z dwoma różnymi rodzajami harmonizacji: zupełną w przypadku dyrektywy o prawach
konsumenta i minimalną w przypadku dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej.
Harmonizacja zupełna może być uważana jednocześnie za łatwiejszą i trudniejszą niż
harmonizacja minimalna dla legislatora krajowego. Dyrektywa o charakterze zupełnym
zawiera bowiem rozwiązania, które prawodawca krajowy powinien wprowadzić do systemu
krajowego dbając o to, aby odzwierciedlały one sztywno cel i poziom ochrony ujęty
w dyrektywie. Stąd też rozwiązaniem najłatwiejszym może wydawać się proste
„skopiowanie” takiej dyrektywy do systemu krajowego. Należy jednak stwierdzić, że
„przepisanie” rozwiązań zawartych w dyrektywie (w ramach konsultacji wyrażane były
często takie postulaty) jest możliwe i wskazane jedynie wówczas, gdy rozwiązania dyrektywy
w 100% wpisują się w konstrukcje i siatkę pojęciową prawa krajowego (dyrektywa
„wpasowuje się” w system prawa krajowego). Jeżeli istnieją odrębności co do struktury
regulacji polskiej i unijnej, bądź też jeśli znaczenie terminów, którymi posługuje się
dyrektywa, nie pokrywa się ze znaczeniem nadawanym im w prawie krajowym (co
zazwyczaj ma miejsce), transpozycja musi polegać na dokonaniu odpowiedniego
dostosowania przepisów dyrektywy do prawa krajowego (przy zachowaniu wymogów
właściwych dla harmonizacji zupełnej).
Przykładowo, w związku z faktem, że konstrukcja umów nazwanych w prawie
europejskim oparta jest na innych kryteriach niż w prawie krajowym (kryteria ekonomiczne),
rozumienie umowy sprzedaży w prawie krajowym i w prawie europejskim jest odmienne. Co
więcej, prawo europejskie wprowadza dychotomiczny podział wszystkich umów na umowę
sprzedaży i umowę o świadczenie usług. Legislator krajowy nie jest związany systematyką
europejską (uwzględnienie tej systematyki oznaczałoby destrukcję polskiego systemu umów
nazwanych), musi jednak zapewnić, że przepisy europejskie będą stosowane w zakresie,
w jakim wymaga tego dyrektywa. Temu właśnie służy np. wprowadzone w przepisach art. 28
rozróżnienie na umowy, w wykonaniu których przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc
zobowiązany do przeniesienia jej własności oraz inne umowy.
Z drugiej strony harmonizacja zupełna oznacza, że o ile dyrektywa nie wskaże wyraźnie
inaczej (np. przez wskazanie w przepisie, że w danym przypadku legislator może wprowadzić
– 15 –
lub utrzymać dalej idące wymogi) legislator krajowy zobowiązany jest do wiernego
odtworzenia treści dyrektywy w przepisach krajowych. Legislator krajowy nie ma więc
możliwości doprecyzowywania zawartych w dyrektywie pojęć niedookreślonych, takich jak
np. w „zwykły sposób pocztą” czy też „obchodzenie się z rzeczą w sposób inny niż konieczny
do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy” (co było wielokrotnie sugerowane
w uwagach zgłaszanych w ramach konsultacji społecznych). Doprecyzowanie treści tych
sformułowań (i odpowiadających im terminów w prawie krajowym) będzie musiało
następować na etapie stosowania prawa, przy czym wiążącej wykładni przepisów będzie
dokonywał w razie potrzeby Trybunał Sprawiedliwości UE.
Jeśli chodzi wreszcie o stosunek preambuły do przepisów dyrektywy i uwzględnianie
motywów preambuły w części normatywnej projektu ustawy (w ramach konsultacji zgłaszano
takie sugestie), warto przypomnieć, że jakkolwiek preambuła spełnia istotną funkcję
praktyczną w procesie interpretacji i stosowania prawa, to jej znaczenie jest jedynie
pomocnicze. Zasadniczo więc przekładanie motywów dyrektywy na przepisy prawa
krajowego nie jest właściwe.
Ostatecznie uwzględniono część uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych.
Zmiany wprowadzone w projekcie ustawy w wyniku uwzględnienia tych uwag polegają
w większości na usunięciu stwierdzonych w toku konsultacji rozbieżności pomiędzy
projektem ustawy a treścią dyrektywy o prawach konsumentów (np. zmiany w art. 8
in principio, art. 13 ust. 1 pkt 5, art. 16 ust. 1 i 2, art. 30 ust. 4). Inne mają na celu
doprecyzowanie przepisów (tam gdzie to możliwe – biorąc pod uwagę charakter
harmonizacji), tak aby usunąć wątpliwości interpretacyjne (np. zmiany w art. 30 ust. 2 czy
w art. 31 ust. 1). Dla ułatwienia stosowania ustawy w praktyce dokonano też zamiany
wskazanych w projekcie kwot wyrażonych w euro na kwoty wyrażone w złotych (art. 3 ust. 1
pkt 10 i art. 17).
Wprowadzone zmiany nie mają charakteru fundamentalnego – nie wychodzą poza ramy
przyjętych wcześniej założeń projektu ustawy.
3. Wpływ projektowanych regulacji na sektor finansów publicznych
Projektowana regulacja nie nakłada dodatkowych obowiązków na jednostki sektora
finansów publicznych, nie wpłynie zatem na sektor finansów publicznych.
– 16 –
4. Wpływ projektowanych regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała zauważalnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanych regulacji na konkurencyjność gospodarki
Należy oczekiwać, że wprowadzane regulacje, zwłaszcza nakładające na
przedsiębiorców obowiązki informacyjne oraz dotyczące prawa odstąpienia od umowy przy
umowach konsumenckich (za konsumentów uznaje się wszystkich obywateli posiadających
zdolność do czynności prawnych, działających poza zakresem działalności gospodarczej
i zawodowej; w pewnych sytuacjach, określonych w projekcie ustawy, z traktowania takiego
jak konsumenci korzystać mogą także przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi), będą
miały wpływ na konkurencyjność gospodarki. Należy jednak podkreślić, że w omawianym
zakresie projekt ustawy wdraża dyrektywę o prawach konsumentów, a ta wprowadza
harmonizację zupełną (art. 4 dyrektywy), co oznacza, że państwa członkowskie nie mogą
utrzymywać ani wprowadzać do swojego prawa krajowego przepisów odbiegających od tych,
które zostały ustanowione w dyrektywie. Dyrektywa o prawach konsumentów wprowadza
jednocześnie szereg opcji regulacyjnych, w odniesieniu do których państwa członkowskie
posiadają swobodę wyboru. W tych kwestiach zaproponowane rozwiązania, przesądzone
w założeniach projektu ustawy, zostały poprzedzone konsultacjami społecznymi, mając na
celu, co do zasady, unikanie nakładania nadmiernych obowiązków na przedsiębiorców
(unikanie tzw. goldplatingu).
Z kolei dyrektywa o sprzedaży konsumenckiej, którą projekt ustawy wdraża niejako na
nowo, przyjmuje model harmonizacji minimalnej w regulowanym przez siebie zakresie
(art. 8 ust. 2), co oznacza, że możliwe jest odejście od jej literalnej treści i pozwala na
dopasowanie jej do struktury odpowiedzialności za wadliwość rzeczy sprzedanej
uregulowanej w Kodeksie cywilnym.
Poniżej przedstawiono zwięzły opis wprowadzanych zmian w układzie tabelarycznym:
Podmioty,
Dane ilustrujące
Obecny stan
Proponowane rozwiązania
których dotyczy
wielkość i
prawny
wprowadzana
dynamikę danego
regulacja
sektora
Strony umów
Łączna wartość
Przedkontraktowe
Przedsiębiorca zobowiązany będzie do
o charakterze
sprzedaży
obowiązki
udzielania konsumentowi określonych
konsumenckim
detalicznej w Polsce
informacyjne
informacji w jasny i zrozumiały sposób,
zawieranych
to ok. 650 mld zł.
regulowane
o ile informacje te nie wynikają już
w okolicznościach
w prawie
z okoliczności. Lista tych informacji będzie
typowych
Udział żywności,
europejskim
dość rozbudowana i obejmie m.in. główne
(w lokalu
napojów
dotyczyły jedynie
cechy rzeczy i usług (świadczenia), dane
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach typowych
(w lokalu przedsiębiorstwa): przedsiębiorcy i konsumenci,
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach nietypowych
(poza lokalem przedsiębiorstwa): przedsiębiorcy i konsumenci,
– strony umów o charakterze konsumenckim zawieranych w okolicznościach nietypowych
(na odległość): przedsiębiorcy i konsumenci,
– konsumenci dochodzący roszczeń i przedsiębiorcy ponoszący odpowiedzialność za jakość
rzeczy sprzedanej,
– przedsiębiorcy dochodzący roszczeń regresowych w łańcuchu sprzedawców (hurtownicy,
pośrednicy).
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, chociaż został opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie
§ 6 ust. 1b uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221 z późn. zm.), a projektowana regulacja była już wcześniej
przedmiotem szerokich konsultacji społecznych na etapie projektu założeń projektu ustawy,
ze względu na jego znaczenie został poddany konsultacjom społecznym.
Konsultacje spotkały się z bardzo szerokim odzewem – swoje uwagi w ramach
konsultacji społecznych zgłosiły następujące podmioty:
– Konfederacja Lewiatan
– Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
– Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Organizacja Samorządu Małych i Średnich
Przedsiębiorstw
– Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
– CECED Polska, Związek Pracodawców AGD
– Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
– Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba)
– 13 –
– Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
– Orange Polska
– T-Mobile Polska S.A.
– Federacja Konsumentów
– Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów
– Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim
– Miejski Rzecznik Konsumentów w Bytomiu
– Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
– Kasa Krajowa
– Rzecznik Ubezpieczonych.
Uwagi przedstawił też Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
W ramach konsultacji zgłoszonych zostało kilkaset uwag – ich zestawienie i omówienie
zostało opublikowane na BIP RCL.
Konsultacje potwierdziły wyzwania, jakie łączą się z funkcjonowaniem
multicentrycznego systemu prawa. Chodzi tu o kwestię koegzystencji – w ramach systemu
prawa obowiązującego w RP – przepisów tworzonych na poziomie Unii Europejskiej oraz na
poziomie krajowym, jak również zakresu swobody przysługującej legislatorowi krajowemu
oraz krajowym organom stosującym przepisy mające swoje źródło w prawie europejskim.
Ujawniły też trudności związane ze sposobem realizacji koncepcji harmonizacji zupełnej
przewidzianej przez dyrektywę 2011/83/UE w procesie wdrażania prawa europejskiego,
w szczególności zakresu swobody ustawodawcy krajowego przy transpozycji pojęć
niedookreślonych i możliwości „przełożenia” ich na istniejące struktury i konstrukcje prawa
krajowego. Wskazały również na problemy dotyczące prawidłowego określenia stosunku
części normatywnej dyrektyw (przepisów) i motywów ich preambuły.
W tym kontekście warto przypomnieć, że w związku z członkostwem Polski
w organizacjach międzynarodowych – zwłaszcza w Unii Europejskiej – w chwili obecnej
legislator polski nie posiada wyłącznej kompetencji do stanowienia prawa obowiązującego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku prawa stanowionego w Unii Europejskiej
sytuację komplikuje dodatkowo fakt, że intensywność ingerencji prawa europejskiego zależy
– 14 –
od rodzaju i charakteru instrumentu, jakim posługuje się legislator europejski. W odniesieniu
do działań legislacyjnych podejmowanych w ramach transpozycji dyrektywy o prawach
konsumentów oraz retranspozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej mamy do czynienia
z dwoma różnymi rodzajami harmonizacji: zupełną w przypadku dyrektywy o prawach
konsumenta i minimalną w przypadku dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej.
Harmonizacja zupełna może być uważana jednocześnie za łatwiejszą i trudniejszą niż
harmonizacja minimalna dla legislatora krajowego. Dyrektywa o charakterze zupełnym
zawiera bowiem rozwiązania, które prawodawca krajowy powinien wprowadzić do systemu
krajowego dbając o to, aby odzwierciedlały one sztywno cel i poziom ochrony ujęty
w dyrektywie. Stąd też rozwiązaniem najłatwiejszym może wydawać się proste
„skopiowanie” takiej dyrektywy do systemu krajowego. Należy jednak stwierdzić, że
„przepisanie” rozwiązań zawartych w dyrektywie (w ramach konsultacji wyrażane były
często takie postulaty) jest możliwe i wskazane jedynie wówczas, gdy rozwiązania dyrektywy
w 100% wpisują się w konstrukcje i siatkę pojęciową prawa krajowego (dyrektywa
„wpasowuje się” w system prawa krajowego). Jeżeli istnieją odrębności co do struktury
regulacji polskiej i unijnej, bądź też jeśli znaczenie terminów, którymi posługuje się
dyrektywa, nie pokrywa się ze znaczeniem nadawanym im w prawie krajowym (co
zazwyczaj ma miejsce), transpozycja musi polegać na dokonaniu odpowiedniego
dostosowania przepisów dyrektywy do prawa krajowego (przy zachowaniu wymogów
właściwych dla harmonizacji zupełnej).
Przykładowo, w związku z faktem, że konstrukcja umów nazwanych w prawie
europejskim oparta jest na innych kryteriach niż w prawie krajowym (kryteria ekonomiczne),
rozumienie umowy sprzedaży w prawie krajowym i w prawie europejskim jest odmienne. Co
więcej, prawo europejskie wprowadza dychotomiczny podział wszystkich umów na umowę
sprzedaży i umowę o świadczenie usług. Legislator krajowy nie jest związany systematyką
europejską (uwzględnienie tej systematyki oznaczałoby destrukcję polskiego systemu umów
nazwanych), musi jednak zapewnić, że przepisy europejskie będą stosowane w zakresie,
w jakim wymaga tego dyrektywa. Temu właśnie służy np. wprowadzone w przepisach art. 28
rozróżnienie na umowy, w wykonaniu których przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc
zobowiązany do przeniesienia jej własności oraz inne umowy.
Z drugiej strony harmonizacja zupełna oznacza, że o ile dyrektywa nie wskaże wyraźnie
inaczej (np. przez wskazanie w przepisie, że w danym przypadku legislator może wprowadzić
– 15 –
lub utrzymać dalej idące wymogi) legislator krajowy zobowiązany jest do wiernego
odtworzenia treści dyrektywy w przepisach krajowych. Legislator krajowy nie ma więc
możliwości doprecyzowywania zawartych w dyrektywie pojęć niedookreślonych, takich jak
np. w „zwykły sposób pocztą” czy też „obchodzenie się z rzeczą w sposób inny niż konieczny
do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy” (co było wielokrotnie sugerowane
w uwagach zgłaszanych w ramach konsultacji społecznych). Doprecyzowanie treści tych
sformułowań (i odpowiadających im terminów w prawie krajowym) będzie musiało
następować na etapie stosowania prawa, przy czym wiążącej wykładni przepisów będzie
dokonywał w razie potrzeby Trybunał Sprawiedliwości UE.
Jeśli chodzi wreszcie o stosunek preambuły do przepisów dyrektywy i uwzględnianie
motywów preambuły w części normatywnej projektu ustawy (w ramach konsultacji zgłaszano
takie sugestie), warto przypomnieć, że jakkolwiek preambuła spełnia istotną funkcję
praktyczną w procesie interpretacji i stosowania prawa, to jej znaczenie jest jedynie
pomocnicze. Zasadniczo więc przekładanie motywów dyrektywy na przepisy prawa
krajowego nie jest właściwe.
Ostatecznie uwzględniono część uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych.
Zmiany wprowadzone w projekcie ustawy w wyniku uwzględnienia tych uwag polegają
w większości na usunięciu stwierdzonych w toku konsultacji rozbieżności pomiędzy
projektem ustawy a treścią dyrektywy o prawach konsumentów (np. zmiany w art. 8
in principio, art. 13 ust. 1 pkt 5, art. 16 ust. 1 i 2, art. 30 ust. 4). Inne mają na celu
doprecyzowanie przepisów (tam gdzie to możliwe – biorąc pod uwagę charakter
harmonizacji), tak aby usunąć wątpliwości interpretacyjne (np. zmiany w art. 30 ust. 2 czy
w art. 31 ust. 1). Dla ułatwienia stosowania ustawy w praktyce dokonano też zamiany
wskazanych w projekcie kwot wyrażonych w euro na kwoty wyrażone w złotych (art. 3 ust. 1
pkt 10 i art. 17).
Wprowadzone zmiany nie mają charakteru fundamentalnego – nie wychodzą poza ramy
przyjętych wcześniej założeń projektu ustawy.
3. Wpływ projektowanych regulacji na sektor finansów publicznych
Projektowana regulacja nie nakłada dodatkowych obowiązków na jednostki sektora
finansów publicznych, nie wpłynie zatem na sektor finansów publicznych.
– 16 –
4. Wpływ projektowanych regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała zauważalnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanych regulacji na konkurencyjność gospodarki
Należy oczekiwać, że wprowadzane regulacje, zwłaszcza nakładające na
przedsiębiorców obowiązki informacyjne oraz dotyczące prawa odstąpienia od umowy przy
umowach konsumenckich (za konsumentów uznaje się wszystkich obywateli posiadających
zdolność do czynności prawnych, działających poza zakresem działalności gospodarczej
i zawodowej; w pewnych sytuacjach, określonych w projekcie ustawy, z traktowania takiego
jak konsumenci korzystać mogą także przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi), będą
miały wpływ na konkurencyjność gospodarki. Należy jednak podkreślić, że w omawianym
zakresie projekt ustawy wdraża dyrektywę o prawach konsumentów, a ta wprowadza
harmonizację zupełną (art. 4 dyrektywy), co oznacza, że państwa członkowskie nie mogą
utrzymywać ani wprowadzać do swojego prawa krajowego przepisów odbiegających od tych,
które zostały ustanowione w dyrektywie. Dyrektywa o prawach konsumentów wprowadza
jednocześnie szereg opcji regulacyjnych, w odniesieniu do których państwa członkowskie
posiadają swobodę wyboru. W tych kwestiach zaproponowane rozwiązania, przesądzone
w założeniach projektu ustawy, zostały poprzedzone konsultacjami społecznymi, mając na
celu, co do zasady, unikanie nakładania nadmiernych obowiązków na przedsiębiorców
(unikanie tzw. goldplatingu).
Z kolei dyrektywa o sprzedaży konsumenckiej, którą projekt ustawy wdraża niejako na
nowo, przyjmuje model harmonizacji minimalnej w regulowanym przez siebie zakresie
(art. 8 ust. 2), co oznacza, że możliwe jest odejście od jej literalnej treści i pozwala na
dopasowanie jej do struktury odpowiedzialności za wadliwość rzeczy sprzedanej
uregulowanej w Kodeksie cywilnym.
Poniżej przedstawiono zwięzły opis wprowadzanych zmian w układzie tabelarycznym:
Podmioty,
Dane ilustrujące
Obecny stan
Proponowane rozwiązania
których dotyczy
wielkość i
prawny
wprowadzana
dynamikę danego
regulacja
sektora
Strony umów
Łączna wartość
Przedkontraktowe
Przedsiębiorca zobowiązany będzie do
o charakterze
sprzedaży
obowiązki
udzielania konsumentowi określonych
konsumenckim
detalicznej w Polsce
informacyjne
informacji w jasny i zrozumiały sposób,
zawieranych
to ok. 650 mld zł.
regulowane
o ile informacje te nie wynikają już
w okolicznościach
w prawie
z okoliczności. Lista tych informacji będzie
typowych
Udział żywności,
europejskim
dość rozbudowana i obejmie m.in. główne
(w lokalu
napojów
dotyczyły jedynie
cechy rzeczy i usług (świadczenia), dane
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2076
› Pobierz plik