Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
prowadzenia rejestru utraconych dóbr kultury, w tym zakres danych objętych wpisem
do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis
do rejestru.
Zgodnie z art. 32, przepisy rozdziału 2a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami będzie stosować się do rzeczy ruchomych utraconych w wyniku czynu
zabronionego po dniu wejścia w życie ustawy.
Art. 33 projektowanej ustawy określa termin jej wejścia w życie. Omawiany przepis
rezygnuje z podstawowego czternastodniowego terminu wejścia w życie ustawy,
określonego w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197,
poz. 1172, z późn. zm.). Zastosowanie trzymiesięcznego terminu wynika przede
wszystkim z konieczności urządzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia ustawy
Projektowana regulacja ma na celu wprowadzenie do prawa cywilnego rozwiązań
w zakresie postępowania z rzeczą znalezioną, a także – w zakresie skutków znalezienia
cudzej rzeczy i jej nieodebrania przez osobę uprawnioną – dostosowanie przepisów
o rzeczach znalezionych do aktualnych warunków społeczno-gospodarczych.
Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ma zaś na celu
stworzenie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenie ujawnionych
w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu (art. 174 k.c.) i nabyciu od
nieuprawnionego (art. 169 § 1 i 2 k.c).
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Regulacje zawarte w projekcie dotyczą każdego, kto zgubi rzecz oraz znajdzie rzecz
zgubioną, a także podmiotów zobowiązanych w myśl ustawy do przechowywania
rzeczy znalezionej i poszukiwania osób uprawnionych do jej odebrania (starostów,
zarządców budynków publicznych, innych budynków lub pomieszczeń otwartych dla
publiczności, a także środków transportu publicznego). Projekt ustawy w części
dotyczącej nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oddziałuje
na osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne prowadzące działalność
gospodarczą w zakresie obrotu handlowego zabytkami i dziełami sztuki, muzea,
biblioteki, których zbiory tworzą narodowy zasób biblioteczny, archiwa, konsumentów,
w szczególności kolekcjonerów zabytków i dzieł sztuki.
3. Wyniki prowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji projekt założeń projektu ustawy został przekazany do
zaopiniowania Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, Krajowej Radzie
Sądownictwa, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Krajowej Radzie Radców
Prawnych, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Prezesowi Business Centre Club, Konfederacji Pracodawców
Polskich, PPL LOT S.A., Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Polskim Kolejom
Państwowym S.A., „PKP Intercity” S.A., „Przewozy Regionalne” spółka z o.o.,
22
Centralnemu Stowarzyszeniu Przewoźników i Spedycji w Warszawie, Związkowi
Armatorów Polskich, Krajowej Izbie Gospodarczej, Stowarzyszeniu Prokuratorów
Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych,
Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich, Polskiemu Komitetowi Narodowemu
Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), Towarzystwu Bibliofilów Polskich oraz
wojewódzkim konserwatorom zabytków.
Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego nie zgłosił uwag do projektu założeń. Również
PKP S.A. oraz Związek Armatorów Polskich nie zgłosili zastrzeżeń do projektu.
Projektowaną regulację pozytywnie oceniono w opinii Krajowej Rady Radców
Prawnych. Wskazano w niej, iż zamierzenie to stanowi wypełnienie istniejącej luki
prawnej. W przedmiotowej opinii podniesiono jednak potrzebę doprecyzowania
rozwiązań dotyczących rzeczy znalezionych, których posiadanie wymaga szczególnego
zezwolenia władz państwowych (broń, amunicja, materiały wybuchowe). Uwagi tej nie
uwzględniono, gdyż projektowane rozwiązania nie wyłączają stosowania przepisów
innych ustaw regulujących posiadanie i obrót ww. rzeczami. W opinii tej zwrócono też
uwagę na konieczność doprecyzowania, czy na znalazcy ciąży obowiązek zgłoszenia
właściwemu staroście faktu znalezienia rzeczy, której wartość przekracza 50 zł, jeśli nie
są to pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności albo rzecz mająca wartość
naukową, historyczną lub artystyczną. Propozycja uzupełnienia projektu założeń nie
została uwzględniona. Wskazać trzeba bowiem, że zgodnie z projektowanymi
rozwiązaniami, znalazca, jeżeli nie wie, kto jest uprawnionym do odbioru rzeczy lub nie
może ustalić miejsca pobytu tej osoby, ma obowiązek zawiadomić właściwego starostę
o znalezieniu rzeczy bez względu na jej wartość. Jeżeli zaś wartość znalezionych
pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności lub rzeczy mającej wartość
historyczną, naukową lub artystyczną przekracza 50 zł, znalazca ma obowiązek
przekazania tych rzeczy niezwłocznie właściwemu staroście.
W zakresie dotyczącym postępowania z rzeczami stanowiącymi zabytki i materiały
archiwalne zgłosił uwagi Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, Małopolski
Wojewódzki Konserwator Zabytków oraz Lubelski Wojewódzki Konserwator
Zabytków. Uwagi Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych zostały
w większości
uwzględnione. Nie uwzględniono postulatu Małopolskiego
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, żeby w projekcie założeń wskazać środek
odwoławczy od decyzji odmawiającej dokonania wpisu do krajowego rejestru
23
utraconych dóbr kultury. Uwaga ta nie została uwzględniona, ponieważ zaskarżalność
decyzji wynika z zasad kodeksowych (k.p.a.); w tym wypadku stronie będzie służył
środek odwoławczy w postaci wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127
§ 3 k.p.a.). Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków zaproponował
również, aby zdefiniować pojęcie „dobro kultury” oraz „skarb” – uwaga nie została
uwzględniona, ponieważ termin „dobro kultury” jest tylko elementem nazwy rejestru.
Rzeczy ruchome, które mogą być przedmiotem wpisu, zostały natomiast wymienione
taksatywnie. Odnosząc się do propozycji zdefiniowania pojęcia „skarbu”, wskazać
należy, że pojęcie to należy do tzw. pojęć niedookreślonych. Nie da się go ściśle
zdefiniować, co najwyżej można wskazać pewne okoliczności, które powinny być brane
pod uwagę przy uznaniu danej rzeczy za skarb. Okoliczności te zaś zostały opisane
w projekcie założeń. Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków zaproponował inną
nazwę dla krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, wskazując na niewłaściwość
posługiwania się określeniem „dobra kultury”. Uwagi tej nie uwzględniono, gdyż
termin „dobro kultury” jest tylko elementem nazwy rejestru.
Pozostałe podmioty, w terminie zakreślonym do zgłoszenia uwag, nie przedstawiły
swoich stanowisk.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji zgodnie z § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn.
zm.).
Po umieszczeniu projektu na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji i Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości
zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów ustawy dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) zgłosiła Fundacja Thesaurus.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane przepisy nowelizujące ustawę o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami wpłyną na poziom wydatków publicznych. W pierwszym roku
obowiązywania ustawy należy liczyć się z obciążeniem budżetu, którego dysponentem
24
jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
w wysokości od 100 000 do 400 000 zł, tytułem kosztów zaprojektowania i wykonania
systemu informatycznego obsługującego krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.
Wysokość ostatecznej kwoty obciążenia uzależniona będzie od wyboru jednej z dwóch
opcji organizacji procesów rejestracyjnych. Pierwszą z nich jest zakup materialnych
komponentów urządzenia rejestrowego (sprzętu komputerowego, serwerów
i elementów sieci informatycznej) oraz oprogramowania. Drugą zaś, zlecenie obsługi
procesów informatycznych i administrowania zbiorem danych komercyjnemu
podmiotowi zewnętrznemu, dysponującemu własnym zapleczem sprzętowym,
zapewniającemu wysoki standard bezpieczeństwa (outsourcing). Druga opcja zakłada
rezygnację z inwestowania w zakup środków trwałych. Pierwsza z możliwości jest
mniej więcej czterokrotnie droższa od drugiej. W 2015 r. roczne obciążenie
wspomnianego budżetu ze względu na obsługę krajowego rejestru wyniesie
ok. 200 000 zł. Powyższa kwota obejmuje koszty korzystania z usług informatyka oraz
nakłady na serwisowanie i modernizację urządzeń rejestrowych bądź, w przypadku
wyboru wariantu obsługi zewnętrznej – koszt outsourcingu. Wejście w życie ustawy
spowoduje w 2014 r. obciążenie budżetu, którego dysponentem jest minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w wysokości 572 720 zł z tytułu
wypłat nagród pieniężnych za znaleziska materiałów archiwalnych, przyjmując, iż
w ciągu roku będzie się przyznawać 6 nagród, z których dwie będą za znalezisko
o szczególnej wartości materialnej. W okresie pierwszych 10 lat obowiązywania ustawy
obciążenie budżetu z tytułu wypłat ww. nagród oraz zaprojektowania i wykonania
systemu informatycznego obsługującego krajowy rejestr utraconych dóbr kultury,
a następnie jego obsługi wyniesie maksymalnie 8 882 756 – 9 182 756 zł. Minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nie będzie ubiegał się
o dodatkowe środki finansowe z tytułu wejścia wżycie projektu ustawy.
ROK
KWOTA (w zł.)
RODZAJ WYDATKU
2014
972 720
Koszt zlecenia obsługi procesów informatycznych
i administrowania zbiorem danych podmiotowi
zewnętrznemu lub zakup elementów sieci informatycznej
(100–400 tys. zł) oraz koszt nagród za znaleziska
materiałów archiwalnych (572 720 zł)
25
do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis
do rejestru.
Zgodnie z art. 32, przepisy rozdziału 2a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami będzie stosować się do rzeczy ruchomych utraconych w wyniku czynu
zabronionego po dniu wejścia w życie ustawy.
Art. 33 projektowanej ustawy określa termin jej wejścia w życie. Omawiany przepis
rezygnuje z podstawowego czternastodniowego terminu wejścia w życie ustawy,
określonego w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197,
poz. 1172, z późn. zm.). Zastosowanie trzymiesięcznego terminu wynika przede
wszystkim z konieczności urządzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia ustawy
Projektowana regulacja ma na celu wprowadzenie do prawa cywilnego rozwiązań
w zakresie postępowania z rzeczą znalezioną, a także – w zakresie skutków znalezienia
cudzej rzeczy i jej nieodebrania przez osobę uprawnioną – dostosowanie przepisów
o rzeczach znalezionych do aktualnych warunków społeczno-gospodarczych.
Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ma zaś na celu
stworzenie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenie ujawnionych
w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu (art. 174 k.c.) i nabyciu od
nieuprawnionego (art. 169 § 1 i 2 k.c).
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Regulacje zawarte w projekcie dotyczą każdego, kto zgubi rzecz oraz znajdzie rzecz
zgubioną, a także podmiotów zobowiązanych w myśl ustawy do przechowywania
rzeczy znalezionej i poszukiwania osób uprawnionych do jej odebrania (starostów,
zarządców budynków publicznych, innych budynków lub pomieszczeń otwartych dla
publiczności, a także środków transportu publicznego). Projekt ustawy w części
dotyczącej nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oddziałuje
na osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne prowadzące działalność
gospodarczą w zakresie obrotu handlowego zabytkami i dziełami sztuki, muzea,
biblioteki, których zbiory tworzą narodowy zasób biblioteczny, archiwa, konsumentów,
w szczególności kolekcjonerów zabytków i dzieł sztuki.
3. Wyniki prowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji projekt założeń projektu ustawy został przekazany do
zaopiniowania Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, Krajowej Radzie
Sądownictwa, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Krajowej Radzie Radców
Prawnych, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Prezesowi Business Centre Club, Konfederacji Pracodawców
Polskich, PPL LOT S.A., Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Polskim Kolejom
Państwowym S.A., „PKP Intercity” S.A., „Przewozy Regionalne” spółka z o.o.,
22
Centralnemu Stowarzyszeniu Przewoźników i Spedycji w Warszawie, Związkowi
Armatorów Polskich, Krajowej Izbie Gospodarczej, Stowarzyszeniu Prokuratorów
Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych,
Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich, Polskiemu Komitetowi Narodowemu
Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), Towarzystwu Bibliofilów Polskich oraz
wojewódzkim konserwatorom zabytków.
Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego nie zgłosił uwag do projektu założeń. Również
PKP S.A. oraz Związek Armatorów Polskich nie zgłosili zastrzeżeń do projektu.
Projektowaną regulację pozytywnie oceniono w opinii Krajowej Rady Radców
Prawnych. Wskazano w niej, iż zamierzenie to stanowi wypełnienie istniejącej luki
prawnej. W przedmiotowej opinii podniesiono jednak potrzebę doprecyzowania
rozwiązań dotyczących rzeczy znalezionych, których posiadanie wymaga szczególnego
zezwolenia władz państwowych (broń, amunicja, materiały wybuchowe). Uwagi tej nie
uwzględniono, gdyż projektowane rozwiązania nie wyłączają stosowania przepisów
innych ustaw regulujących posiadanie i obrót ww. rzeczami. W opinii tej zwrócono też
uwagę na konieczność doprecyzowania, czy na znalazcy ciąży obowiązek zgłoszenia
właściwemu staroście faktu znalezienia rzeczy, której wartość przekracza 50 zł, jeśli nie
są to pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności albo rzecz mająca wartość
naukową, historyczną lub artystyczną. Propozycja uzupełnienia projektu założeń nie
została uwzględniona. Wskazać trzeba bowiem, że zgodnie z projektowanymi
rozwiązaniami, znalazca, jeżeli nie wie, kto jest uprawnionym do odbioru rzeczy lub nie
może ustalić miejsca pobytu tej osoby, ma obowiązek zawiadomić właściwego starostę
o znalezieniu rzeczy bez względu na jej wartość. Jeżeli zaś wartość znalezionych
pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności lub rzeczy mającej wartość
historyczną, naukową lub artystyczną przekracza 50 zł, znalazca ma obowiązek
przekazania tych rzeczy niezwłocznie właściwemu staroście.
W zakresie dotyczącym postępowania z rzeczami stanowiącymi zabytki i materiały
archiwalne zgłosił uwagi Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, Małopolski
Wojewódzki Konserwator Zabytków oraz Lubelski Wojewódzki Konserwator
Zabytków. Uwagi Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych zostały
w większości
uwzględnione. Nie uwzględniono postulatu Małopolskiego
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, żeby w projekcie założeń wskazać środek
odwoławczy od decyzji odmawiającej dokonania wpisu do krajowego rejestru
23
utraconych dóbr kultury. Uwaga ta nie została uwzględniona, ponieważ zaskarżalność
decyzji wynika z zasad kodeksowych (k.p.a.); w tym wypadku stronie będzie służył
środek odwoławczy w postaci wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127
§ 3 k.p.a.). Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków zaproponował
również, aby zdefiniować pojęcie „dobro kultury” oraz „skarb” – uwaga nie została
uwzględniona, ponieważ termin „dobro kultury” jest tylko elementem nazwy rejestru.
Rzeczy ruchome, które mogą być przedmiotem wpisu, zostały natomiast wymienione
taksatywnie. Odnosząc się do propozycji zdefiniowania pojęcia „skarbu”, wskazać
należy, że pojęcie to należy do tzw. pojęć niedookreślonych. Nie da się go ściśle
zdefiniować, co najwyżej można wskazać pewne okoliczności, które powinny być brane
pod uwagę przy uznaniu danej rzeczy za skarb. Okoliczności te zaś zostały opisane
w projekcie założeń. Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków zaproponował inną
nazwę dla krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, wskazując na niewłaściwość
posługiwania się określeniem „dobra kultury”. Uwagi tej nie uwzględniono, gdyż
termin „dobro kultury” jest tylko elementem nazwy rejestru.
Pozostałe podmioty, w terminie zakreślonym do zgłoszenia uwag, nie przedstawiły
swoich stanowisk.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji zgodnie z § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn.
zm.).
Po umieszczeniu projektu na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji i Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości
zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów ustawy dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) zgłosiła Fundacja Thesaurus.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane przepisy nowelizujące ustawę o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami wpłyną na poziom wydatków publicznych. W pierwszym roku
obowiązywania ustawy należy liczyć się z obciążeniem budżetu, którego dysponentem
24
jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
w wysokości od 100 000 do 400 000 zł, tytułem kosztów zaprojektowania i wykonania
systemu informatycznego obsługującego krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.
Wysokość ostatecznej kwoty obciążenia uzależniona będzie od wyboru jednej z dwóch
opcji organizacji procesów rejestracyjnych. Pierwszą z nich jest zakup materialnych
komponentów urządzenia rejestrowego (sprzętu komputerowego, serwerów
i elementów sieci informatycznej) oraz oprogramowania. Drugą zaś, zlecenie obsługi
procesów informatycznych i administrowania zbiorem danych komercyjnemu
podmiotowi zewnętrznemu, dysponującemu własnym zapleczem sprzętowym,
zapewniającemu wysoki standard bezpieczeństwa (outsourcing). Druga opcja zakłada
rezygnację z inwestowania w zakup środków trwałych. Pierwsza z możliwości jest
mniej więcej czterokrotnie droższa od drugiej. W 2015 r. roczne obciążenie
wspomnianego budżetu ze względu na obsługę krajowego rejestru wyniesie
ok. 200 000 zł. Powyższa kwota obejmuje koszty korzystania z usług informatyka oraz
nakłady na serwisowanie i modernizację urządzeń rejestrowych bądź, w przypadku
wyboru wariantu obsługi zewnętrznej – koszt outsourcingu. Wejście w życie ustawy
spowoduje w 2014 r. obciążenie budżetu, którego dysponentem jest minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w wysokości 572 720 zł z tytułu
wypłat nagród pieniężnych za znaleziska materiałów archiwalnych, przyjmując, iż
w ciągu roku będzie się przyznawać 6 nagród, z których dwie będą za znalezisko
o szczególnej wartości materialnej. W okresie pierwszych 10 lat obowiązywania ustawy
obciążenie budżetu z tytułu wypłat ww. nagród oraz zaprojektowania i wykonania
systemu informatycznego obsługującego krajowy rejestr utraconych dóbr kultury,
a następnie jego obsługi wyniesie maksymalnie 8 882 756 – 9 182 756 zł. Minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nie będzie ubiegał się
o dodatkowe środki finansowe z tytułu wejścia wżycie projektu ustawy.
ROK
KWOTA (w zł.)
RODZAJ WYDATKU
2014
972 720
Koszt zlecenia obsługi procesów informatycznych
i administrowania zbiorem danych podmiotowi
zewnętrznemu lub zakup elementów sieci informatycznej
(100–400 tys. zł) oraz koszt nagród za znaleziska
materiałów archiwalnych (572 720 zł)
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2064
› Pobierz plik