Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
wymuszenia rozbójniczego (także w wypadkach mniejszej wagi) oraz przywłaszczenia
i przywłaszczenia rzeczy powierzonej (także wtedy, gdy stanowią wypadek mniejszej
wagi lub zostały popełnione na szkodę osoby najbliższej).
Art. 24a ust. 3 przesądza, że postępowanie w sprawie o wpis do rejestru może zostać
wszczęte jedynie na wniosek. Określa przy tym podmioty, którym przysługuje
legitymacja wnioskodawcy. Poza właścicielem rzeczy oraz dyrektorem jednostki
organizacyjnej, w zbiorach której rzecz się znajdowała, mających z racji pokrzywdzenia
oczywisty interes we wszczęciu postępowania, wniosek o dokonanie wpisu do rejestru
mogą skutecznie złożyć organy ścigania (Policja i prokurator) oraz wojewódzki
konserwator zabytków. Wskazanie szerokiego kręgu wnioskodawców ma na celu
zrealizowanie postulatu szybkości postępowania. Wniosek powinien pochodzić od
podmiotu, który jako pierwszy powziął wiadomość o przestępstwie. Ze względu na
wykonywane zadania, organy ścigania częstokroć ujawniają czyn zabroniony zanim
informacja o nim dojdzie do pokrzywdzonego właściciela. Jednakże w większości
przypadków inicjatywa w objęciu utraconej rzeczy wpisem do rejestru należeć będzie
do jej właściciela.
Art. 24a ust. 4 nowelizowanej ustawy stanowi, że wniosek o wpis składa się na
urzędowym formularzu. Wprowadzenie tego wymogu ma na celu osiągnięcie założonej
szybkości postępowania. Ujawniony w rejestrze przedmiot musi być przede wszystkim
identyfikowalny dla uczestników obrotu gospodarczego. Spełnienie tego założenia
uzależnione jest od zupełności opisu przedmiotu zawartego we wniosku.
Sformalizowana postać wniosku, zaopatrzonego w szczegółowe instrukcje i pouczenia,
stanowi gwarancję, że organ ewidencyjny uzyska niezbędne informacje o przedmiocie
postępowania bez potrzeby kilkukrotnego zwracania się do wnioskodawcy
o uzupełnienie danych. Formularze zostaną udostępnione zainteresowanym w sposób
najbardziej dla nich dogodny.
Art. 24a ust. 5 nowelizowanej ustawy maksymalnie ograniczył liczbę stron
postępowania o wpis do rejestru. Przedmiotowy przepis jest niewątpliwie lex specialis
w stosunku do przepisu art. 28 k.p.a., stanowiącego, że: „stroną jest każdy, czyjego
interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności
organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek” – co oznacza, że cytowany
przepis Kodeksu postępowania administracyjnego nie będzie miał zastosowania
16
w postępowaniu w sprawach uregulowanych w projektowanej ustawie. Przyjęte
rozwiązanie usprawnia postępowanie, zwalniając organ ewidencyjny z obowiązku
ustalenia kręgu podmiotów mających interes prawny w sprawie o wpis do rejestru.
Art. 24a ust. 6 wskazuje obligatoryjne załączniki do wniosku. W punkcie 1 wymienia
dokumenty uprawdopodobniające popełnienie czynu zabronionego, w następstwie
którego właściciel utracił dobro kultury. Kopia zawiadomienia o przestępstwie, odpis
protokołu ustnego zawiadomienia o przestępstwie oraz postanowienie stanowią
w postępowaniu o wpis surogat dowodu popełnienia przestępstwa (semiplena probatio).
Wymienione w przepisie dokumenty nie dają pewności, a jedynie prawdopodobieństwo,
że zdarzenie przestępne miało miejsce. Przyjęte rozwiązanie, choć nawiązuje do
legalnej teorii dowodowej, jest korzystne z punktu widzenia strony postępowania.
Załączenie jednego z wymienionych dokumentów jest jednocześnie wymogiem
formalnym wniosku, z którego zwolnieni są wojewódzki konserwator zabytków, Policja
i prokurator.
Punkt 2 przepisu wymaga załączenia fotografii utraconego obiektu. Ustawa kładzie
nacisk na możliwość jednoznacznego zidentyfikowania obiektu. Utrwalony wizerunek
przedmiotu ma w tym zakresie szczególny walor.
Art. 24b ust. 1 przesądza, że podstawą wpisu jest nieostateczna decyzja administracyjna
wydawana przez ministra właściwego do spraw kultury. Po wpłynięciu wniosku o wpis
do rejestru, organ rejestrowy bada w pierwszej kolejności warunki formalne wniosku,
a w szczególności: dochowanie nakazanej formy, legitymację podmiotu wnioskującego,
dołączenie do wniosku wymaganych załączników oraz uiszczenie opłaty skarbowej.
Następnie organ bada sprawę od strony merytorycznej. Ustala, czy przedmiot
postępowania należy do jednej z kategorii wskazanych w art. 24a ust. 2 nowelizowanej
ustawy i czy jest dostatecznie identyfikowalny. Sam wpis do rejestru, zgodnie z treścią
art. 24b ust. 2 nowelizowanej ustawy, jest czynnością techniczną, stanowiącą
wykonanie nieostatecznej decyzji, polegającą na wprowadzeniu danych
umożliwiających identyfikację dobra kultury do rejestru, tak aby stały się powszechnie
dostępne. Z wpisem do rejestru łączą się skutki prawne określone w art. 24e ust. 1 i 2
nowelizowanej ustawy.
Ponieważ rejestr publiczny nie może wprowadzać w błąd odbiorców ujawnionych
w nim treści, jedyną podstawą odmowy dokonania wpisu jest brak możliwości
17
jednoznacznego zidentyfikowania rzeczy objętej wnioskiem (art. 24b ust. 4). Sytuacja
tego rodzaju może mieć miejsce zarówno wtedy, gdy przedmiot postępowania nie jest
dostatecznie indywidualizowany jako wytwór rąk ludzkich, jak i wtedy, gdy opis jego
właściwości i dostępna dokumentacja nie pozwalają na rozróżnienie go od innych
podobnych przedmiotów. Przesłanką odmowy wpisu może być zatem zarówno
seryjność („szablonowość”) przedmiotu, jak i niedostatki informacji o nim.
Art. 24c ust. 1 in princ. nowelizowanej ustawy przesądza o elektronicznej formie
rejestru. In fine przepis statuuje zasadę jawności formalnej rejestru. Każdy ma
zapewniony swobodny dostęp do rejestru w celu zapoznania się z jego treścią.
Przeglądanie rejestru polega na samodzielnym wywołaniu na ekran monitora żądanych
treści. Wgląd do rejestru możliwy będzie z każdego stanowiska komputerowego
mającego połączenie z siecią informatyczną.
Ustęp 2 przepisu stanowi, że na wniosek każdego, kto tego zażąda wydawane są odpisy
z rejestru. Odpis jest powtórzeniem treści rejestru w zakresie pojedynczego wpisu.
Uzyskanie odpisu nie jest uzależnione od wykazania jakiegokolwiek interesu,
w szczególności prawnego. Powszechnie udostępniane nie będą natomiast dokumenty
stanowiące podstawę wpisu. Dokumenty te będą ujawniane wyłącznie organom władzy
publicznej oraz właścicielowi i jednostce organizacyjnej, w zbiorach której rzecz się
znajdowała.
Art. 24d ust. 1 wprowadza domniemanie znajomości danych zawartych rejestrze,
stanowiąc, że od dnia dokonania wpisu w rejestrze nikt nie może zasłaniać się
nieznajomością ujawnionych w nim danych. Wobec pełnej jawności rejestru ujemne
następstwa nieznajomości treści wpisów obciążają tego, kto z niego nie zrobił użytku.
Art. 24d ust. 2 powołuje domniemanie prawdziwości danych rejestrowych. Przepis ten
znajdzie zastosowanie, gdy treść samego wpisu np. na skutek wadliwej działalności
organu rejestrowego jest niezgodna z żądaniem wniosku. Wobec osób działających
w dobrej wierze, a więc takich, które nie wiedziały o zaistniałej rozbieżności,
rozstrzygająca jest treść rejestru.
Art. 24e nowelizowanej ustawy wskazuje skutki prawne, które w odniesieniu do
określonego przedmiotu wywołuje wpis do rejestru. Przepis wyłącza możliwość utraty
przez właściciela własności rzeczy ruchomej ujawnionej w krajowym rejestrze
utraconych dóbr kultury w następstwie ziszczenia się przesłanek nabycia od osoby
18
nieuprawnionej oraz w drodze zasiedzenia (art. 24e ust. 1). W następstwie objęcia
wpisem do rejestru rzecz nie zostaje całkowicie wyłączona z obrotu prawnego (res extra
commercium). Czasowo – między wpisem a skreśleniem z rejestru – nie podlega
przepisom art. 169 § 1 i 2 i art. 174 k.c. W większości przypadków ocena skuteczności
nabycia rzeczy ruchomej utraconej w wyniku przestępstwa dokonywana jest na
podstawie § 2 art. 169 k.c. Jednakże nabycie własności przedmiotu, który został
powierzony osobie trzeciej i następnie przywłaszczony przez nią, objęte jest hipotezą
§ 1 art. 169 k.c. Osiągnięcie przez ustawę zamierzonego celu wymaga zatem
wyłączenia obu jednostek redakcyjnych art. 169 k.c. Ze względu na powołanie do życia
krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, mimo częściowego wyłączenia stosowania
art. 169 § 1 i 2 k.c. bezpieczeństwo obrotu prawnego zostaje zachowane, przy
jednoczesnym zwiększeniu ochrony własności.
Art. 24e ust. 2 stanowi, że roszczenie właściciela przewidziane w art. 222 § 1 k.c. nie
ulega przedawnieniu, jeżeli dotyczy rzeczy ruchomej wpisanej do krajowego rejestru
utraconych dóbr kultury. Ustanowione w art. 222 § 1 k.c. tzw. roszczenie windykacyjne
chroni własność w razie bezprawnego pozbawienia właściciela posiadania rzeczy.
Zgodnie z treścią art. 117 § 1 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych,
roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. Skutkiem przedawnienia jest możliwość
uchylenia się od zaspokojenia roszczenia po upływie terminu przedawnienia, chyba że
ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, zrzeka się korzystania z zarzutu
przedawnienia. Na skutek upływu terminu przedawnienia właściciel rzeczy nie może
skutecznie domagać się udzielenia mu przez sąd ochrony prawnej. Omawiany przepis
nowelizowanej ustawy wyłącza wyraźnie działanie przedawnienia w stosunku do
roszczeń chroniących własność rzeczy, wpisanych do krajowego rejestru utraconych
dóbr kultury.
Zgodnie z art. 24f ust. 1 nowelizowanej ustawy wykreślenia z rejestru dokonuje się na
wniosek lub z urzędu na podstawie decyzji ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Ustęp 2 wskazuje przesłanki wykreślenia przedmiotu z rejestru. Krąg podmiotów
mogących wnioskować o wykreślenie jest taki sam jak w przypadku wniosku o wpis.
Żądanie właściciela nie jest uwarunkowane żadnymi przesłankami, ponieważ wpis
służy ochronie jego praw. Wnioskodawcy publiczni mogą domagać się wykreślenia
przedmiotu po pierwsze, gdy przedmiot odnalazł się i trafił z powrotem w ręce
dotychczasowego właściciela. Powyższa przesłanka ze względu na istotę wpisu jest
19
oczywista. Po drugie, żądanie wykreślenia rzeczy z rejestru powinno nastąpić
w przypadku wydania prawomocnego postanowienia o odmowie wszczęcia bądź
umorzeniu śledztwa albo dochodzenia albo w przypadku wydania wyroku
uniewinniającego, stwierdzającego, że: a) czynu nie popełniono, b) czyn nie zawiera
znamion czynu zabronionego. Przepis nawiązuje do treści art. 17 § 1 pkt 1 in princ.
i pkt 2 in princ. Kodeksu postępowania karnego. Przesłanka ujęta w wyrażeniu „czynu
nie popełniono” zachodzi zarówno wtedy, gdy zdarzenie będące przedmiotem
postępowania karnego w ogóle nie zaistniało, jak i wtedy, gdy wprawdzie nastąpiło,
lecz nie jest czynem w rozumieniu karnomaterialnej definicji czynu, czyli nie jest
uzewnętrznionym aktem woli. Z kolei wyrażenie „czyn nie zawiera znamion czynu
zabronionego” oznacza, że wprawdzie działanie człowieka miało miejsce, lecz nie
wyczerpuje ono wszystkich znamion stypizowanego czynu zabronionego. Chociażby
wtedy, gdy podejrzany o kradzież zabiera cudzą rzecz ruchomą, ale nie w celu
przywłaszczenia, lecz np. jednorazowego użycia. Procesowe stwierdzenie, że czynu nie
popełniono lub czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego oznacza w kontekście
postępowania rejestrowego, że wstępnie założona materialnoprawna przesłanka wpisu –
utrata rzeczy w wyniku przestępstwa, nie potwierdziła się w postępowaniu karnym
i wpis do rejestru podlega wykreśleniu.
Art. 24f ust. 3 nowelizowanej ustawy reguluje skutki prawne wykreślenia rzeczy
z rejestru ze względu na okoliczności wymienione w ust. 2. W przypadku określonym
w art. 24f ust. 2 pkt 2 i 3 skutki prawne dokonania wpisu w krajowym rejestrze
utraconych dóbr kultury zostają zniesione z mocą wsteczną. Ponieważ wpis do rejestru
okazał się niezasadny, utrzymanie skutków prawnych, które wywołał, byłoby
niewłaściwe. Zniesienie z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu oznacza, że
pozostał on bez wpływu na los prawny rzeczy. Wpis traktowany jest jako niebyły.
Przepis ma w szczególności na względzie ochronę posiadania prowadzącą do
zasiedzenia (in statu usucapiendi). Anulowanie następstw wpisu oznacza, że posiadacz
w dobrej wierze nabędzie własność przedmiotu z upływem trzyletniego biegu
zasiedzenia, pomimo że w tej dacie przedmiot ujawniony był w rejestrze.
W przeciwnym razie czas, w którym rzecz figurowała w rejestrze, nie podlegałby
zaliczeniu do okresu biegu zasiedzenia.
Art. 24g zawiera upoważnienie do wydania przez ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego rozporządzenia, określającego szczegółowy sposób
20
i przywłaszczenia rzeczy powierzonej (także wtedy, gdy stanowią wypadek mniejszej
wagi lub zostały popełnione na szkodę osoby najbliższej).
Art. 24a ust. 3 przesądza, że postępowanie w sprawie o wpis do rejestru może zostać
wszczęte jedynie na wniosek. Określa przy tym podmioty, którym przysługuje
legitymacja wnioskodawcy. Poza właścicielem rzeczy oraz dyrektorem jednostki
organizacyjnej, w zbiorach której rzecz się znajdowała, mających z racji pokrzywdzenia
oczywisty interes we wszczęciu postępowania, wniosek o dokonanie wpisu do rejestru
mogą skutecznie złożyć organy ścigania (Policja i prokurator) oraz wojewódzki
konserwator zabytków. Wskazanie szerokiego kręgu wnioskodawców ma na celu
zrealizowanie postulatu szybkości postępowania. Wniosek powinien pochodzić od
podmiotu, który jako pierwszy powziął wiadomość o przestępstwie. Ze względu na
wykonywane zadania, organy ścigania częstokroć ujawniają czyn zabroniony zanim
informacja o nim dojdzie do pokrzywdzonego właściciela. Jednakże w większości
przypadków inicjatywa w objęciu utraconej rzeczy wpisem do rejestru należeć będzie
do jej właściciela.
Art. 24a ust. 4 nowelizowanej ustawy stanowi, że wniosek o wpis składa się na
urzędowym formularzu. Wprowadzenie tego wymogu ma na celu osiągnięcie założonej
szybkości postępowania. Ujawniony w rejestrze przedmiot musi być przede wszystkim
identyfikowalny dla uczestników obrotu gospodarczego. Spełnienie tego założenia
uzależnione jest od zupełności opisu przedmiotu zawartego we wniosku.
Sformalizowana postać wniosku, zaopatrzonego w szczegółowe instrukcje i pouczenia,
stanowi gwarancję, że organ ewidencyjny uzyska niezbędne informacje o przedmiocie
postępowania bez potrzeby kilkukrotnego zwracania się do wnioskodawcy
o uzupełnienie danych. Formularze zostaną udostępnione zainteresowanym w sposób
najbardziej dla nich dogodny.
Art. 24a ust. 5 nowelizowanej ustawy maksymalnie ograniczył liczbę stron
postępowania o wpis do rejestru. Przedmiotowy przepis jest niewątpliwie lex specialis
w stosunku do przepisu art. 28 k.p.a., stanowiącego, że: „stroną jest każdy, czyjego
interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności
organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek” – co oznacza, że cytowany
przepis Kodeksu postępowania administracyjnego nie będzie miał zastosowania
16
w postępowaniu w sprawach uregulowanych w projektowanej ustawie. Przyjęte
rozwiązanie usprawnia postępowanie, zwalniając organ ewidencyjny z obowiązku
ustalenia kręgu podmiotów mających interes prawny w sprawie o wpis do rejestru.
Art. 24a ust. 6 wskazuje obligatoryjne załączniki do wniosku. W punkcie 1 wymienia
dokumenty uprawdopodobniające popełnienie czynu zabronionego, w następstwie
którego właściciel utracił dobro kultury. Kopia zawiadomienia o przestępstwie, odpis
protokołu ustnego zawiadomienia o przestępstwie oraz postanowienie stanowią
w postępowaniu o wpis surogat dowodu popełnienia przestępstwa (semiplena probatio).
Wymienione w przepisie dokumenty nie dają pewności, a jedynie prawdopodobieństwo,
że zdarzenie przestępne miało miejsce. Przyjęte rozwiązanie, choć nawiązuje do
legalnej teorii dowodowej, jest korzystne z punktu widzenia strony postępowania.
Załączenie jednego z wymienionych dokumentów jest jednocześnie wymogiem
formalnym wniosku, z którego zwolnieni są wojewódzki konserwator zabytków, Policja
i prokurator.
Punkt 2 przepisu wymaga załączenia fotografii utraconego obiektu. Ustawa kładzie
nacisk na możliwość jednoznacznego zidentyfikowania obiektu. Utrwalony wizerunek
przedmiotu ma w tym zakresie szczególny walor.
Art. 24b ust. 1 przesądza, że podstawą wpisu jest nieostateczna decyzja administracyjna
wydawana przez ministra właściwego do spraw kultury. Po wpłynięciu wniosku o wpis
do rejestru, organ rejestrowy bada w pierwszej kolejności warunki formalne wniosku,
a w szczególności: dochowanie nakazanej formy, legitymację podmiotu wnioskującego,
dołączenie do wniosku wymaganych załączników oraz uiszczenie opłaty skarbowej.
Następnie organ bada sprawę od strony merytorycznej. Ustala, czy przedmiot
postępowania należy do jednej z kategorii wskazanych w art. 24a ust. 2 nowelizowanej
ustawy i czy jest dostatecznie identyfikowalny. Sam wpis do rejestru, zgodnie z treścią
art. 24b ust. 2 nowelizowanej ustawy, jest czynnością techniczną, stanowiącą
wykonanie nieostatecznej decyzji, polegającą na wprowadzeniu danych
umożliwiających identyfikację dobra kultury do rejestru, tak aby stały się powszechnie
dostępne. Z wpisem do rejestru łączą się skutki prawne określone w art. 24e ust. 1 i 2
nowelizowanej ustawy.
Ponieważ rejestr publiczny nie może wprowadzać w błąd odbiorców ujawnionych
w nim treści, jedyną podstawą odmowy dokonania wpisu jest brak możliwości
17
jednoznacznego zidentyfikowania rzeczy objętej wnioskiem (art. 24b ust. 4). Sytuacja
tego rodzaju może mieć miejsce zarówno wtedy, gdy przedmiot postępowania nie jest
dostatecznie indywidualizowany jako wytwór rąk ludzkich, jak i wtedy, gdy opis jego
właściwości i dostępna dokumentacja nie pozwalają na rozróżnienie go od innych
podobnych przedmiotów. Przesłanką odmowy wpisu może być zatem zarówno
seryjność („szablonowość”) przedmiotu, jak i niedostatki informacji o nim.
Art. 24c ust. 1 in princ. nowelizowanej ustawy przesądza o elektronicznej formie
rejestru. In fine przepis statuuje zasadę jawności formalnej rejestru. Każdy ma
zapewniony swobodny dostęp do rejestru w celu zapoznania się z jego treścią.
Przeglądanie rejestru polega na samodzielnym wywołaniu na ekran monitora żądanych
treści. Wgląd do rejestru możliwy będzie z każdego stanowiska komputerowego
mającego połączenie z siecią informatyczną.
Ustęp 2 przepisu stanowi, że na wniosek każdego, kto tego zażąda wydawane są odpisy
z rejestru. Odpis jest powtórzeniem treści rejestru w zakresie pojedynczego wpisu.
Uzyskanie odpisu nie jest uzależnione od wykazania jakiegokolwiek interesu,
w szczególności prawnego. Powszechnie udostępniane nie będą natomiast dokumenty
stanowiące podstawę wpisu. Dokumenty te będą ujawniane wyłącznie organom władzy
publicznej oraz właścicielowi i jednostce organizacyjnej, w zbiorach której rzecz się
znajdowała.
Art. 24d ust. 1 wprowadza domniemanie znajomości danych zawartych rejestrze,
stanowiąc, że od dnia dokonania wpisu w rejestrze nikt nie może zasłaniać się
nieznajomością ujawnionych w nim danych. Wobec pełnej jawności rejestru ujemne
następstwa nieznajomości treści wpisów obciążają tego, kto z niego nie zrobił użytku.
Art. 24d ust. 2 powołuje domniemanie prawdziwości danych rejestrowych. Przepis ten
znajdzie zastosowanie, gdy treść samego wpisu np. na skutek wadliwej działalności
organu rejestrowego jest niezgodna z żądaniem wniosku. Wobec osób działających
w dobrej wierze, a więc takich, które nie wiedziały o zaistniałej rozbieżności,
rozstrzygająca jest treść rejestru.
Art. 24e nowelizowanej ustawy wskazuje skutki prawne, które w odniesieniu do
określonego przedmiotu wywołuje wpis do rejestru. Przepis wyłącza możliwość utraty
przez właściciela własności rzeczy ruchomej ujawnionej w krajowym rejestrze
utraconych dóbr kultury w następstwie ziszczenia się przesłanek nabycia od osoby
18
nieuprawnionej oraz w drodze zasiedzenia (art. 24e ust. 1). W następstwie objęcia
wpisem do rejestru rzecz nie zostaje całkowicie wyłączona z obrotu prawnego (res extra
commercium). Czasowo – między wpisem a skreśleniem z rejestru – nie podlega
przepisom art. 169 § 1 i 2 i art. 174 k.c. W większości przypadków ocena skuteczności
nabycia rzeczy ruchomej utraconej w wyniku przestępstwa dokonywana jest na
podstawie § 2 art. 169 k.c. Jednakże nabycie własności przedmiotu, który został
powierzony osobie trzeciej i następnie przywłaszczony przez nią, objęte jest hipotezą
§ 1 art. 169 k.c. Osiągnięcie przez ustawę zamierzonego celu wymaga zatem
wyłączenia obu jednostek redakcyjnych art. 169 k.c. Ze względu na powołanie do życia
krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, mimo częściowego wyłączenia stosowania
art. 169 § 1 i 2 k.c. bezpieczeństwo obrotu prawnego zostaje zachowane, przy
jednoczesnym zwiększeniu ochrony własności.
Art. 24e ust. 2 stanowi, że roszczenie właściciela przewidziane w art. 222 § 1 k.c. nie
ulega przedawnieniu, jeżeli dotyczy rzeczy ruchomej wpisanej do krajowego rejestru
utraconych dóbr kultury. Ustanowione w art. 222 § 1 k.c. tzw. roszczenie windykacyjne
chroni własność w razie bezprawnego pozbawienia właściciela posiadania rzeczy.
Zgodnie z treścią art. 117 § 1 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych,
roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. Skutkiem przedawnienia jest możliwość
uchylenia się od zaspokojenia roszczenia po upływie terminu przedawnienia, chyba że
ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, zrzeka się korzystania z zarzutu
przedawnienia. Na skutek upływu terminu przedawnienia właściciel rzeczy nie może
skutecznie domagać się udzielenia mu przez sąd ochrony prawnej. Omawiany przepis
nowelizowanej ustawy wyłącza wyraźnie działanie przedawnienia w stosunku do
roszczeń chroniących własność rzeczy, wpisanych do krajowego rejestru utraconych
dóbr kultury.
Zgodnie z art. 24f ust. 1 nowelizowanej ustawy wykreślenia z rejestru dokonuje się na
wniosek lub z urzędu na podstawie decyzji ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Ustęp 2 wskazuje przesłanki wykreślenia przedmiotu z rejestru. Krąg podmiotów
mogących wnioskować o wykreślenie jest taki sam jak w przypadku wniosku o wpis.
Żądanie właściciela nie jest uwarunkowane żadnymi przesłankami, ponieważ wpis
służy ochronie jego praw. Wnioskodawcy publiczni mogą domagać się wykreślenia
przedmiotu po pierwsze, gdy przedmiot odnalazł się i trafił z powrotem w ręce
dotychczasowego właściciela. Powyższa przesłanka ze względu na istotę wpisu jest
19
oczywista. Po drugie, żądanie wykreślenia rzeczy z rejestru powinno nastąpić
w przypadku wydania prawomocnego postanowienia o odmowie wszczęcia bądź
umorzeniu śledztwa albo dochodzenia albo w przypadku wydania wyroku
uniewinniającego, stwierdzającego, że: a) czynu nie popełniono, b) czyn nie zawiera
znamion czynu zabronionego. Przepis nawiązuje do treści art. 17 § 1 pkt 1 in princ.
i pkt 2 in princ. Kodeksu postępowania karnego. Przesłanka ujęta w wyrażeniu „czynu
nie popełniono” zachodzi zarówno wtedy, gdy zdarzenie będące przedmiotem
postępowania karnego w ogóle nie zaistniało, jak i wtedy, gdy wprawdzie nastąpiło,
lecz nie jest czynem w rozumieniu karnomaterialnej definicji czynu, czyli nie jest
uzewnętrznionym aktem woli. Z kolei wyrażenie „czyn nie zawiera znamion czynu
zabronionego” oznacza, że wprawdzie działanie człowieka miało miejsce, lecz nie
wyczerpuje ono wszystkich znamion stypizowanego czynu zabronionego. Chociażby
wtedy, gdy podejrzany o kradzież zabiera cudzą rzecz ruchomą, ale nie w celu
przywłaszczenia, lecz np. jednorazowego użycia. Procesowe stwierdzenie, że czynu nie
popełniono lub czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego oznacza w kontekście
postępowania rejestrowego, że wstępnie założona materialnoprawna przesłanka wpisu –
utrata rzeczy w wyniku przestępstwa, nie potwierdziła się w postępowaniu karnym
i wpis do rejestru podlega wykreśleniu.
Art. 24f ust. 3 nowelizowanej ustawy reguluje skutki prawne wykreślenia rzeczy
z rejestru ze względu na okoliczności wymienione w ust. 2. W przypadku określonym
w art. 24f ust. 2 pkt 2 i 3 skutki prawne dokonania wpisu w krajowym rejestrze
utraconych dóbr kultury zostają zniesione z mocą wsteczną. Ponieważ wpis do rejestru
okazał się niezasadny, utrzymanie skutków prawnych, które wywołał, byłoby
niewłaściwe. Zniesienie z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu oznacza, że
pozostał on bez wpływu na los prawny rzeczy. Wpis traktowany jest jako niebyły.
Przepis ma w szczególności na względzie ochronę posiadania prowadzącą do
zasiedzenia (in statu usucapiendi). Anulowanie następstw wpisu oznacza, że posiadacz
w dobrej wierze nabędzie własność przedmiotu z upływem trzyletniego biegu
zasiedzenia, pomimo że w tej dacie przedmiot ujawniony był w rejestrze.
W przeciwnym razie czas, w którym rzecz figurowała w rejestrze, nie podlegałby
zaliczeniu do okresu biegu zasiedzenia.
Art. 24g zawiera upoważnienie do wydania przez ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego rozporządzenia, określającego szczegółowy sposób
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2064
› Pobierz plik