Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
o wydaniu rzeczy osobie uprawnionej do odbioru rzeczy oraz o jej adresie (art. 11
ust. 2). Umożliwia to dochodzenie roszczenia o znaleźne bezpośrednio od
uprawnionego do odbioru.
Zgodnie z art. 187 § 1 k.c. w projektowanym brzmieniu, w sytuacji, gdy rzecz
znaleziona nie została odebrana przez uprawnionego do jej odbioru w ciągu roku od
doręczenia tej osobie wezwania do odbioru bądź – w braku możliwości wezwania –
w ciągu dwóch lat od znalezienia, rzecz staje się własnością znalazcy. Skutek ten
następuje jednak wyłącznie wówczas, gdy znalazca uczynił zadość spoczywającym na
nim obowiązkom związanym ze znalezieniem. Ponadto, jeżeli rzecz została oddana
właściwemu staroście, znalazca staje się jej właścicielem, jeżeli odebrał rzecz
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez starostę lub inny organ właściwy do
przechowania rzeczy. Odbiór jest tą chwilą, w której następuje nabycie własności.
Może on nastąpić jedynie za zwrotem kosztów (o których mowa w art. 10). Jeżeli
znalazca rzeczy nie odbierze, a ponadto, gdy rzecz znaleziona jest zabytkiem lub
materiałem archiwalnym, po upływie odpowiednich terminów, staje się ona własnością
Skarbu Państwa (art. 187 § 2 i 3). Zgodnie z art. 22, jeżeli rzecz nie została w terminie
odebrana przez osobę uprawnioną, a w razie niemożności wezwania – w ciągu dwóch
lat od znalezienia, starosta zawiadomi o tym znalazcę oraz wezwie go do odbioru rzeczy
w dodatkowym terminie, nie krótszym jednak niż dwa tygodnie, z pouczeniem, że
w razie nieodebrania rzeczy w terminie jej właścicielem stanie się Skarb Państwa.
Przepisu tego nie stosuje się do zabytków oraz materiałów archiwalnych. Rozwiązanie
uzależniające nabycie przez znalazcę własności rzeczy oddanej na przechowanie od jej
odebrania przez znalazcę umożliwia znalazcy uwolnienie się od ewentualnego
„automatyzmu” takiego skutku poprzez oddanie. Trudno bowiem zakładać, iż znalazca
zawsze byłby zainteresowany nabyciem własności w wypadku nieustalenia osoby
uprawnionej do odbioru i nieodebrania przez nią rzeczy znalezionej.
W przeciwieństwie do dotychczasowej regulacji art. 187 k.c., Skarb Państwa nie
w każdym wypadku nieodebrania przez osobę uprawnioną pieniędzy, papierów
wartościowych, kosztowności oraz rzeczy mających wartość historyczną, naukową lub
artystyczną nabywałby własność tych rzeczy, a mianowicie tylko wtedy, gdy rzecz ta
byłaby zabytkiem albo materiałem archiwalnym. Obecne generalne i arbitralne
pozbawienie przez art. 187 k.c. stosownych praw znalazcy pieniędzy, papierów
wartościowych, kosztowności oraz rzeczy mających wartość naukową lub artystyczną
11
nie może być uzasadniane ważnym interesem kultury narodowej, gdyż to uzasadnienie
może dotyczyć tylko rzeczy kwalifikowanych jako zabytki lub materiał archiwalny.
Do projektu wprowadzono regulację umożliwiającą nabycie przez znalazcę własności
innych niż zabytki lub materiały archiwalne rzeczy o wartości historycznej, artystycznej
lub naukowej w razie nieodebrania tych rzeczy przez osobę uprawnioną (art. 187 § 1 i 3
k.c.). Lege non distinguente dotyczyć to będzie także skarbu (art. 189). Skarb Państwa
będzie nabywał w tej sytuacji tylko własność zabytku i materiałów archiwalnych.
Nabycie własności przez Skarb Państwa następowałoby ex lege. Jednakże, mając na
uwadze, że postępowanie z rzeczami znalezionymi jest swoistym postępowaniem
administracyjnym oraz mając na względzie potrzebę udokumentowania podstaw
prawnych do podjęcia czynności związanych z dalszymi losami rzeczy znalezionej,
wspomniane nabycie własności musiałby stwierdzić starosta. Odbywać się to będzie
w ten sposób, że starosta wydawać będzie stosowny dokument informujący o przejściu
własności rzeczy znalezionej na Skarb Państwa w związku z nieodebraniem jej przez
osobę uprawnioną, w tym znalazcę. Nabycie własności rzeczy znalezionej przez
znalazcę bądź Skarb Państwa skutkuje wygaśnięciem istniejących dotychczas obciążeń
(ograniczonych praw rzeczowych) (art. 187 § 3 k.c). Przesądzenie expressis verbis tego
skutku uznano za celowe wobec braku ogólnej zasady, zgodnie z którą obciążenia
wygasają zawsze w przypadku pierwotnego nabycia własności (z czym mamy m.in. do
czynienia w przypadku nabycia wskutek znalezienia).
W przypadku gdy rzeczy znalezione przeszły na własność Skarbu Państwa (art. 187 § 2
k.c, art. 189 k.c.), o tym, który organ administracji publicznej i w jaki sposób może nimi
zadysponować, rozstrzyga rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2011 r.
w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. Nr 46, poz. 237). Powołany akt prawny stanowi podstawową
regulację administracyjnego postępowania likwidacyjnego. Według § 3 tego
rozporządzenia, likwidacji rozumianej jako czynności związane ze sprzedażą,
nieodpłatnym przekazaniem lub zniszczeniem ruchomości (§ 2) podlegają między
innymi ruchomości, które stały się własnością Skarbu Państwa na podstawie przepisów
o rzeczach znalezionych oraz o likwidacji niepodjętych depozytów i nieodebranych
rzeczy. Zasadniczym sposobem likwidacji ruchomego mienia Skarbu Państwa jest
sprzedaż według przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
12
Rozporządzenie jako regulacja ogólna nie będzie miało natomiast zastosowania do
zabytków oraz materiałów archiwalnych, które stały się własnością Skarbu Państwa
(art. 187 § 2 k.c, art. 189 k.c). W rozdziale V projektowanej ustawy o rzeczach
znalezionych przewidziany został bowiem szczególny tryb wyzbywania się przez Skarb
Państwa własności rzeczy tego rodzaju. Rozporządzenia w tym zakresie należą do
kompetencji starosty współdziałającego z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz
dyrektorem archiwum państwowego i mogą być dokonywane wyłącznie na rzecz
określonych w ustawie podmiotów.
Szczególne nowe unormowanie dotyczy skarbów, które nie stanowią zabytków
archeologicznych w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków (postępowanie i skutki
prawne w razie odkrycia tych ostatnich są wyczerpująco uregulowane w tych
przepisach). Skarbem jest rzecz o wartości materialnej znaleziona w okolicznościach
uzasadniających przekonanie, że poszukiwanie właściciela byłoby oczywiście
bezcelowe. Zgodnie z projektowanym rozwiązaniem skarb taki staje się przedmiotem
współwłasności w częściach równych znalazcy i właściciela nieruchomości, na której
rzecz została znaleziona. Jeżeli jednak skarb jest zabytkiem lub materiałem
archiwalnym, własność nabywa Skarb Państwa, a znalazca jest obowiązany
niezwłocznie wydać go staroście (art. 189 k.c.).
Jeżeli rzecz jest zabytkiem i staje się własnością Skarbu Państwa zgodnie z art. 187 § 3
lub art. 189 k.c, znalazcy należy się nagroda należna znalazcy zabytku
archeologicznego (art. 12 ust. 1). Jeżeli rzecz jest materiałem archiwalnym i staje się
własnością Skarbu Państwa zgodnie z art. 187 § 3 lub art. 189 k.c, znalazcy należy się
nagroda przyznawana przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (art. 12
ust. 2).
Projektowany art. 24a ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
przewiduje utworzenie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, prowadzonego
przez ministra właściwego do spraw kultury. Ustęp 2 przepisu określa
materialnoprawne przesłanki wpisu. Do rejestru wpisywane będą cztery kategorie
przedmiotów: 1) zabytki ruchome ujęte uprzednio w rejestrze zabytków, 2) muzealia,
o których mowa w art. 21 ust. l i la ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach,
3) materiały biblioteczne, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r.
o bibliotekach, znajdujące się w narodowym zasobie bibliotecznym, 4) materiały
13
archiwalne, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym
zasobie archiwalnym i archiwach, wchodzące do narodowego zasobu archiwalnego.
Kategorie przedmiotów wymienione w przepisie to obiekty szczególnie ważne i cenne
dla dziedzictwa kulturowego. Ich szczególny status nie budzi żadnych wątpliwości,
ponieważ został potwierdzony wpisem do repertoriów publicznych: rejestru zabytków,
inwentarza muzealnego, katalogu bibliotecznego bądź rejestru archiwalnego.
W założeniu korzystny reżim prawny wprowadzony projektowaną ustawą powinien
dotyczyć bezwzględnie dóbr kultury znajdujących się w domenie publicznej,
tj. muzealiów stanowiących mienie państwowe lub komunalne, narodowego zasobu
archiwalnego i narodowego zasobu bibliotecznego. W odniesieniu do własności
prywatnej, na szczególne preferencje ze strony ustawodawcy zasługują przedmioty
poddane upublicznieniu poprzez wpisanie ich do inwentarza muzeum prywatnego lub
do rejestru zabytków. One także mogą zostać ujęte w krajowym rejestrze utraconych
dóbr kultury. Specjalne traktowanie obiektów prywatnych wpisanych do rejestru
zabytków wynika również z potrzeby zrekompensowania ich właścicielom ciężarów
administracyjnych nałożonych ustawą o zabytkach.
Jednocześnie w dalszym ciągu będzie funkcjonował krajowy wykaz zabytków
skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Wykaz ten będzie
obejmował wszystkie zabytki skradzione lub nielegalnie wywiezione za granicę, a nie
tylko przedmioty wpisane do rejestru zabytków lub do inwentarza muzeum albo
wchodzące w skład narodowego zasobu bibliotecznego lub narodowego zasobu
archiwalnego. Umieszczenie dobra kultury w krajowym rejestrze utraconych dóbr
kultury ma uniemożliwić utratę przez właściciela własności tego dobra kultury
w następstwie ziszczenia się przesłanek nabycia od osoby nieuprawnionej oraz
w drodze zasiedzenia. Takich skutków nie będzie miał wpis do krajowego wykazu
zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem.
Jednocześnie krajowy rejestr utraconych dóbr kultury będzie pod względem liczby
obiektów znacznie mniejszy. Będzie to miało korzystny wpływ na jego przeszukiwanie.
Obecnie w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę
niezgodnie z prawem znajduje się ok. 10 000 zabytków.
Przesłanką dokonania wpisu jest utrata przez właściciela faktycznego władztwa nad
rzeczą, której dotyczy wpis, w następstwie jednego z czynów zabronionych określonych
w przepisie, a stypizowanych w Kodeksie karnym (art. 24a ust. 2 in fine). Ustawa
14
posługuje się pojęciem czynu zabronionego, a nie przestępstwa, ponieważ w założeniu
wystarczającą przesłanką dokonania wpisu powinno być wyczerpanie przez czyn
ustawowych znamion czynu zabronionego. Pozostałe elementy przestępności danego
zachowania, takie jak zawinienie i stopień społecznej szkodliwości pozostają
irrelewantne z punktu widzenia postępowania o wpis do rejestru. Nie stanowi
przeszkody dokonania wpisu brak możliwości przypisania sprawcy winy ze względu na
nieosiągnięcie przez niego wieku warunkującego odpowiedzialność karną (nieletniość),
wyłączenie winy ze względu na niepoczytalność czy działanie sprawcy w błędnym
przekonaniu, co do okoliczności stanowiącej znamię czynu zabronionego. Brak winy –
jako elementu niezbędnego do skazania w postępowaniu karnym – nie wyłącza bowiem
naruszenia prawa cywilnego. Konsekwencją przyjętego rozwiązania jest treść art. 24b
ust. 3, który stanowi, że dokonanie wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr
kultury nie jest uzależnione od ustalenia czynu, o którym mowa w art. 24a ust. 2,
prawomocnym wyrokiem skazującym. Wpis do rejestru jest niejako środkiem
zabezpieczającym o charakterze konserwacyjnym, którego celem jest utrzymanie
istniejącego stanu prawnego – uprawnień do rzeczy przysługujących poszkodowanemu
właścicielowi.
Wpis do rejestru nie pozbawia nikogo jego praw podmiotowych ani tym bardziej
gwarancji procesowych dotyczących podejrzanego i oskarżonego w postępowaniu
karnym, dlatego też nie wymaga powagi rzeczy osądzonej wyroku karnego (auctoritatis
rei iudicatae). Oczywistość popełnienia przestępstwa formalnie potwierdzona
prawomocnym wyrokiem skazującym jest niewątpliwie zbyteczna w postępowaniu
rejestrowym. Cel prowadzenia rejestru zostanie osiągnięty, pod warunkiem że ochrona
prawna związana z wpisem do niego zostanie udzielona natychmiast po zdarzeniu,
w wyniku którego rzecz została utracona.
Wszystkie czyny zabronione wymienione w art. 24a ust. 2 stypizowane zostały
w rozdziale XXXV Kodeksu karnego, Przestępstwa przeciwko mieniu. Wspólną cechą
czynów wyszczególnionych w art. 24a ust. 2 nowelizowanej ustawy jest to, że
znamionująca je czynność wykonawcza polega na zagarnięciu rzeczy. Wpisem do
rejestru objęte zostaną dobra kultury przejęte w wyniku kradzieży zwykłej (również
popełnionej na szkodę osoby najbliższej i stanowiącej wypadek mniejszej wagi),
kradzieży z włamaniem (w tym popełnionej na szkodę osoby najbliższej), rozboju
(w tym rozboju z użyciem niebezpiecznego przedmiotu), kradzieży rozbójniczej,
15
ust. 2). Umożliwia to dochodzenie roszczenia o znaleźne bezpośrednio od
uprawnionego do odbioru.
Zgodnie z art. 187 § 1 k.c. w projektowanym brzmieniu, w sytuacji, gdy rzecz
znaleziona nie została odebrana przez uprawnionego do jej odbioru w ciągu roku od
doręczenia tej osobie wezwania do odbioru bądź – w braku możliwości wezwania –
w ciągu dwóch lat od znalezienia, rzecz staje się własnością znalazcy. Skutek ten
następuje jednak wyłącznie wówczas, gdy znalazca uczynił zadość spoczywającym na
nim obowiązkom związanym ze znalezieniem. Ponadto, jeżeli rzecz została oddana
właściwemu staroście, znalazca staje się jej właścicielem, jeżeli odebrał rzecz
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez starostę lub inny organ właściwy do
przechowania rzeczy. Odbiór jest tą chwilą, w której następuje nabycie własności.
Może on nastąpić jedynie za zwrotem kosztów (o których mowa w art. 10). Jeżeli
znalazca rzeczy nie odbierze, a ponadto, gdy rzecz znaleziona jest zabytkiem lub
materiałem archiwalnym, po upływie odpowiednich terminów, staje się ona własnością
Skarbu Państwa (art. 187 § 2 i 3). Zgodnie z art. 22, jeżeli rzecz nie została w terminie
odebrana przez osobę uprawnioną, a w razie niemożności wezwania – w ciągu dwóch
lat od znalezienia, starosta zawiadomi o tym znalazcę oraz wezwie go do odbioru rzeczy
w dodatkowym terminie, nie krótszym jednak niż dwa tygodnie, z pouczeniem, że
w razie nieodebrania rzeczy w terminie jej właścicielem stanie się Skarb Państwa.
Przepisu tego nie stosuje się do zabytków oraz materiałów archiwalnych. Rozwiązanie
uzależniające nabycie przez znalazcę własności rzeczy oddanej na przechowanie od jej
odebrania przez znalazcę umożliwia znalazcy uwolnienie się od ewentualnego
„automatyzmu” takiego skutku poprzez oddanie. Trudno bowiem zakładać, iż znalazca
zawsze byłby zainteresowany nabyciem własności w wypadku nieustalenia osoby
uprawnionej do odbioru i nieodebrania przez nią rzeczy znalezionej.
W przeciwieństwie do dotychczasowej regulacji art. 187 k.c., Skarb Państwa nie
w każdym wypadku nieodebrania przez osobę uprawnioną pieniędzy, papierów
wartościowych, kosztowności oraz rzeczy mających wartość historyczną, naukową lub
artystyczną nabywałby własność tych rzeczy, a mianowicie tylko wtedy, gdy rzecz ta
byłaby zabytkiem albo materiałem archiwalnym. Obecne generalne i arbitralne
pozbawienie przez art. 187 k.c. stosownych praw znalazcy pieniędzy, papierów
wartościowych, kosztowności oraz rzeczy mających wartość naukową lub artystyczną
11
nie może być uzasadniane ważnym interesem kultury narodowej, gdyż to uzasadnienie
może dotyczyć tylko rzeczy kwalifikowanych jako zabytki lub materiał archiwalny.
Do projektu wprowadzono regulację umożliwiającą nabycie przez znalazcę własności
innych niż zabytki lub materiały archiwalne rzeczy o wartości historycznej, artystycznej
lub naukowej w razie nieodebrania tych rzeczy przez osobę uprawnioną (art. 187 § 1 i 3
k.c.). Lege non distinguente dotyczyć to będzie także skarbu (art. 189). Skarb Państwa
będzie nabywał w tej sytuacji tylko własność zabytku i materiałów archiwalnych.
Nabycie własności przez Skarb Państwa następowałoby ex lege. Jednakże, mając na
uwadze, że postępowanie z rzeczami znalezionymi jest swoistym postępowaniem
administracyjnym oraz mając na względzie potrzebę udokumentowania podstaw
prawnych do podjęcia czynności związanych z dalszymi losami rzeczy znalezionej,
wspomniane nabycie własności musiałby stwierdzić starosta. Odbywać się to będzie
w ten sposób, że starosta wydawać będzie stosowny dokument informujący o przejściu
własności rzeczy znalezionej na Skarb Państwa w związku z nieodebraniem jej przez
osobę uprawnioną, w tym znalazcę. Nabycie własności rzeczy znalezionej przez
znalazcę bądź Skarb Państwa skutkuje wygaśnięciem istniejących dotychczas obciążeń
(ograniczonych praw rzeczowych) (art. 187 § 3 k.c). Przesądzenie expressis verbis tego
skutku uznano za celowe wobec braku ogólnej zasady, zgodnie z którą obciążenia
wygasają zawsze w przypadku pierwotnego nabycia własności (z czym mamy m.in. do
czynienia w przypadku nabycia wskutek znalezienia).
W przypadku gdy rzeczy znalezione przeszły na własność Skarbu Państwa (art. 187 § 2
k.c, art. 189 k.c.), o tym, który organ administracji publicznej i w jaki sposób może nimi
zadysponować, rozstrzyga rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2011 r.
w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. Nr 46, poz. 237). Powołany akt prawny stanowi podstawową
regulację administracyjnego postępowania likwidacyjnego. Według § 3 tego
rozporządzenia, likwidacji rozumianej jako czynności związane ze sprzedażą,
nieodpłatnym przekazaniem lub zniszczeniem ruchomości (§ 2) podlegają między
innymi ruchomości, które stały się własnością Skarbu Państwa na podstawie przepisów
o rzeczach znalezionych oraz o likwidacji niepodjętych depozytów i nieodebranych
rzeczy. Zasadniczym sposobem likwidacji ruchomego mienia Skarbu Państwa jest
sprzedaż według przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
12
Rozporządzenie jako regulacja ogólna nie będzie miało natomiast zastosowania do
zabytków oraz materiałów archiwalnych, które stały się własnością Skarbu Państwa
(art. 187 § 2 k.c, art. 189 k.c). W rozdziale V projektowanej ustawy o rzeczach
znalezionych przewidziany został bowiem szczególny tryb wyzbywania się przez Skarb
Państwa własności rzeczy tego rodzaju. Rozporządzenia w tym zakresie należą do
kompetencji starosty współdziałającego z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz
dyrektorem archiwum państwowego i mogą być dokonywane wyłącznie na rzecz
określonych w ustawie podmiotów.
Szczególne nowe unormowanie dotyczy skarbów, które nie stanowią zabytków
archeologicznych w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków (postępowanie i skutki
prawne w razie odkrycia tych ostatnich są wyczerpująco uregulowane w tych
przepisach). Skarbem jest rzecz o wartości materialnej znaleziona w okolicznościach
uzasadniających przekonanie, że poszukiwanie właściciela byłoby oczywiście
bezcelowe. Zgodnie z projektowanym rozwiązaniem skarb taki staje się przedmiotem
współwłasności w częściach równych znalazcy i właściciela nieruchomości, na której
rzecz została znaleziona. Jeżeli jednak skarb jest zabytkiem lub materiałem
archiwalnym, własność nabywa Skarb Państwa, a znalazca jest obowiązany
niezwłocznie wydać go staroście (art. 189 k.c.).
Jeżeli rzecz jest zabytkiem i staje się własnością Skarbu Państwa zgodnie z art. 187 § 3
lub art. 189 k.c, znalazcy należy się nagroda należna znalazcy zabytku
archeologicznego (art. 12 ust. 1). Jeżeli rzecz jest materiałem archiwalnym i staje się
własnością Skarbu Państwa zgodnie z art. 187 § 3 lub art. 189 k.c, znalazcy należy się
nagroda przyznawana przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (art. 12
ust. 2).
Projektowany art. 24a ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
przewiduje utworzenie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, prowadzonego
przez ministra właściwego do spraw kultury. Ustęp 2 przepisu określa
materialnoprawne przesłanki wpisu. Do rejestru wpisywane będą cztery kategorie
przedmiotów: 1) zabytki ruchome ujęte uprzednio w rejestrze zabytków, 2) muzealia,
o których mowa w art. 21 ust. l i la ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach,
3) materiały biblioteczne, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r.
o bibliotekach, znajdujące się w narodowym zasobie bibliotecznym, 4) materiały
13
archiwalne, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym
zasobie archiwalnym i archiwach, wchodzące do narodowego zasobu archiwalnego.
Kategorie przedmiotów wymienione w przepisie to obiekty szczególnie ważne i cenne
dla dziedzictwa kulturowego. Ich szczególny status nie budzi żadnych wątpliwości,
ponieważ został potwierdzony wpisem do repertoriów publicznych: rejestru zabytków,
inwentarza muzealnego, katalogu bibliotecznego bądź rejestru archiwalnego.
W założeniu korzystny reżim prawny wprowadzony projektowaną ustawą powinien
dotyczyć bezwzględnie dóbr kultury znajdujących się w domenie publicznej,
tj. muzealiów stanowiących mienie państwowe lub komunalne, narodowego zasobu
archiwalnego i narodowego zasobu bibliotecznego. W odniesieniu do własności
prywatnej, na szczególne preferencje ze strony ustawodawcy zasługują przedmioty
poddane upublicznieniu poprzez wpisanie ich do inwentarza muzeum prywatnego lub
do rejestru zabytków. One także mogą zostać ujęte w krajowym rejestrze utraconych
dóbr kultury. Specjalne traktowanie obiektów prywatnych wpisanych do rejestru
zabytków wynika również z potrzeby zrekompensowania ich właścicielom ciężarów
administracyjnych nałożonych ustawą o zabytkach.
Jednocześnie w dalszym ciągu będzie funkcjonował krajowy wykaz zabytków
skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Wykaz ten będzie
obejmował wszystkie zabytki skradzione lub nielegalnie wywiezione za granicę, a nie
tylko przedmioty wpisane do rejestru zabytków lub do inwentarza muzeum albo
wchodzące w skład narodowego zasobu bibliotecznego lub narodowego zasobu
archiwalnego. Umieszczenie dobra kultury w krajowym rejestrze utraconych dóbr
kultury ma uniemożliwić utratę przez właściciela własności tego dobra kultury
w następstwie ziszczenia się przesłanek nabycia od osoby nieuprawnionej oraz
w drodze zasiedzenia. Takich skutków nie będzie miał wpis do krajowego wykazu
zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem.
Jednocześnie krajowy rejestr utraconych dóbr kultury będzie pod względem liczby
obiektów znacznie mniejszy. Będzie to miało korzystny wpływ na jego przeszukiwanie.
Obecnie w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę
niezgodnie z prawem znajduje się ok. 10 000 zabytków.
Przesłanką dokonania wpisu jest utrata przez właściciela faktycznego władztwa nad
rzeczą, której dotyczy wpis, w następstwie jednego z czynów zabronionych określonych
w przepisie, a stypizowanych w Kodeksie karnym (art. 24a ust. 2 in fine). Ustawa
14
posługuje się pojęciem czynu zabronionego, a nie przestępstwa, ponieważ w założeniu
wystarczającą przesłanką dokonania wpisu powinno być wyczerpanie przez czyn
ustawowych znamion czynu zabronionego. Pozostałe elementy przestępności danego
zachowania, takie jak zawinienie i stopień społecznej szkodliwości pozostają
irrelewantne z punktu widzenia postępowania o wpis do rejestru. Nie stanowi
przeszkody dokonania wpisu brak możliwości przypisania sprawcy winy ze względu na
nieosiągnięcie przez niego wieku warunkującego odpowiedzialność karną (nieletniość),
wyłączenie winy ze względu na niepoczytalność czy działanie sprawcy w błędnym
przekonaniu, co do okoliczności stanowiącej znamię czynu zabronionego. Brak winy –
jako elementu niezbędnego do skazania w postępowaniu karnym – nie wyłącza bowiem
naruszenia prawa cywilnego. Konsekwencją przyjętego rozwiązania jest treść art. 24b
ust. 3, który stanowi, że dokonanie wpisu do krajowego rejestru utraconych dóbr
kultury nie jest uzależnione od ustalenia czynu, o którym mowa w art. 24a ust. 2,
prawomocnym wyrokiem skazującym. Wpis do rejestru jest niejako środkiem
zabezpieczającym o charakterze konserwacyjnym, którego celem jest utrzymanie
istniejącego stanu prawnego – uprawnień do rzeczy przysługujących poszkodowanemu
właścicielowi.
Wpis do rejestru nie pozbawia nikogo jego praw podmiotowych ani tym bardziej
gwarancji procesowych dotyczących podejrzanego i oskarżonego w postępowaniu
karnym, dlatego też nie wymaga powagi rzeczy osądzonej wyroku karnego (auctoritatis
rei iudicatae). Oczywistość popełnienia przestępstwa formalnie potwierdzona
prawomocnym wyrokiem skazującym jest niewątpliwie zbyteczna w postępowaniu
rejestrowym. Cel prowadzenia rejestru zostanie osiągnięty, pod warunkiem że ochrona
prawna związana z wpisem do niego zostanie udzielona natychmiast po zdarzeniu,
w wyniku którego rzecz została utracona.
Wszystkie czyny zabronione wymienione w art. 24a ust. 2 stypizowane zostały
w rozdziale XXXV Kodeksu karnego, Przestępstwa przeciwko mieniu. Wspólną cechą
czynów wyszczególnionych w art. 24a ust. 2 nowelizowanej ustawy jest to, że
znamionująca je czynność wykonawcza polega na zagarnięciu rzeczy. Wpisem do
rejestru objęte zostaną dobra kultury przejęte w wyniku kradzieży zwykłej (również
popełnionej na szkodę osoby najbliższej i stanowiącej wypadek mniejszej wagi),
kradzieży z włamaniem (w tym popełnionej na szkodę osoby najbliższej), rozboju
(w tym rozboju z użyciem niebezpiecznego przedmiotu), kradzieży rozbójniczej,
15
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2064 › Pobierz plik