Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie wzoru sprawozdania kwartalnego producenta
Na podstawie art. 30 ust. 2d ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór sprawozdania kwartalnego producenta, stanowiący załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wzoru sprawozdania kwartalnego
producenta został przygotowany na podstawie delegacji zawartej w art. 30 ust. 2d ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164
oraz …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przygotowania niniejszego projektu rozporządzenia jest określenie wzoru
sprawozdania kwartalnego dotyczącego ilości i rodzajów paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
zakupionych, wytworzonych, wprowadzonych do obrotu lub zużytych na potrzeby własne, lub
ilości i rodzajów biopaliw ciekłych przeznaczonych do zastosowania w wybranych flotach,
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.), z określeniem zawartości
biokomponentów w tych paliwach. W sprawozdaniach tych producenci są obowiązani
wyszczególnić biokomponenty spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju, podając
w odniesieniu do nich dodatkowo:
1)
ilości i rodzaje biokomponentów, w tym zaliczanych podwójnie do realizacji Narodowego
Celu Wskaźnikowego;
2)
poziom emisji gazów cieplarnianych dla każdego rodzaju biokomponentu wyrażony
w gCO2eq/MJ;
3)
nazwę uznanego systemu certyfikacji, w ramach którego dostawca wystawił dokument
potwierdzający spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju dla danego rodzaju
biokomponentu, wraz z numerem tego dokumentu, a w przypadku gdy dokument został
wystawiony w kraju trzecim, z którym Unia Europejska zawarła umowę, o której mowa
w art. 28c ust. 2 pkt 2, datę zawarcia tej umowy.
Sprawozdanie będzie przekazywane przez producentów Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki, zwanemu dalej „Prezesem URE” (zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy). Dotychczas wzór
sprawozdania producenta wraz z objaśnieniami był opracowywany i udostępniany przez Prezesa
URE.
Sprawozdanie kwartalne, sporządzone na wzorze określonym w niniejszym projekcie
rozporządzenia, powinno zostać złożone przez producenta Prezesowi URE, w terminie 45 dni po
2
zakończeniu kwartału. Powinno ono zostać sporządzone na podstawie faktur VAT lub innych
dokumentów zawierających informacje, które powinny zostać zawarte w sprawozdaniu.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, o których mowa w § 4 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Zgodnie z § 10 ust. 6a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), do projektu
rozporządzenia dołączone zostaną zgłoszenia podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami
nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
a także informacje o kolejności wniesienia tych zgłoszeń.
Zgodnie z § 11 ust. 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów, przed skierowaniem do uzgodnień projekt rozporządzenia wraz
z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji (OSR) zostanie przesłany do Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów oraz Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na producentów, w związku z faktem, iż to właśnie
ta grupa przedsiębiorców będzie korzystać z określonego w niniejszym projekcie rozporządzenia
wzoru sprawozdania kwartalnego dotyczącego biokomponentów, paliw ciekłych i biopaliw
ciekłych przekazywanego Prezesowi URE.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany, celem zaopiniowania, centralnym organom
administracji rządowej, instytucjom oraz organizacjom zajmującymi się problematyką rynku
biokomponentów oraz paliw i biopaliw ciekłych, jak również przedstawicielom przedsiębiorców,
których przedmiotowo dany projekt dotyczy.
Projekt zostanie poddany procedurze konsultacji m.in. z:
1)
Business Centre Club;
2)
Forum Związków Zawodowych;
3)
Instytutem Nafty i Gazu;
4)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych;
5)
Instytut Transportu Samochodowego;
6)
Izbą Gospodarczą Energetyki i Ochrony Środowiska;
7)
Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej;
8)
Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
9)
Konfederacją Pracodawców Polskich;
10) Krajową Izbą Biopaliw;
11) Krajową Izbą Gospodarczą;
12) Krajową Radą Federacji Konsumentów;
13) Krajową Izbą Komunikacji Miejskiej;
14) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw;
15) Krajową Radą Izb Rolniczych;
16) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
17) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
4
18) Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku;
19) NSZZ "Solidarność;
20) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
21) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego;
22) Polską Izbą Biomasy;
23) Polską Izbą Gospodarczą Energii Odnawialnej;
24) Polską Izbą Paliw Płynnych;
25) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
26) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego;
27) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii;
28) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju;
29) Polskim Towarzystwem Biomasy – Polbiom;
30) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego;
31) Przemysłowym Instytutem Motoryzacji PIMOT;
32) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”;
33) Związkiem Gorzelni Polskich;
34) Związkiem Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych;
35) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
36) Grupą Lotos S.A.;
37) PKN Orlen S.A.
Po zakończeniu konsultacji ocena skutków regulacji zostanie uzupełniona o wyniki
przeprowadzonych konsultacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Realizacja postanowień rozporządzenia nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla
sektora finansów publicznych polegających na zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu
dochodów, w szczególności budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
5
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie wzoru sprawozdania kwartalnego producenta
Na podstawie art. 30 ust. 2d ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór sprawozdania kwartalnego producenta, stanowiący załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wzoru sprawozdania kwartalnego
producenta został przygotowany na podstawie delegacji zawartej w art. 30 ust. 2d ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164
oraz …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przygotowania niniejszego projektu rozporządzenia jest określenie wzoru
sprawozdania kwartalnego dotyczącego ilości i rodzajów paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
zakupionych, wytworzonych, wprowadzonych do obrotu lub zużytych na potrzeby własne, lub
ilości i rodzajów biopaliw ciekłych przeznaczonych do zastosowania w wybranych flotach,
o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.), z określeniem zawartości
biokomponentów w tych paliwach. W sprawozdaniach tych producenci są obowiązani
wyszczególnić biokomponenty spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju, podając
w odniesieniu do nich dodatkowo:
1)
ilości i rodzaje biokomponentów, w tym zaliczanych podwójnie do realizacji Narodowego
Celu Wskaźnikowego;
2)
poziom emisji gazów cieplarnianych dla każdego rodzaju biokomponentu wyrażony
w gCO2eq/MJ;
3)
nazwę uznanego systemu certyfikacji, w ramach którego dostawca wystawił dokument
potwierdzający spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju dla danego rodzaju
biokomponentu, wraz z numerem tego dokumentu, a w przypadku gdy dokument został
wystawiony w kraju trzecim, z którym Unia Europejska zawarła umowę, o której mowa
w art. 28c ust. 2 pkt 2, datę zawarcia tej umowy.
Sprawozdanie będzie przekazywane przez producentów Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki, zwanemu dalej „Prezesem URE” (zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy). Dotychczas wzór
sprawozdania producenta wraz z objaśnieniami był opracowywany i udostępniany przez Prezesa
URE.
Sprawozdanie kwartalne, sporządzone na wzorze określonym w niniejszym projekcie
rozporządzenia, powinno zostać złożone przez producenta Prezesowi URE, w terminie 45 dni po
2
zakończeniu kwartału. Powinno ono zostać sporządzone na podstawie faktur VAT lub innych
dokumentów zawierających informacje, które powinny zostać zawarte w sprawozdaniu.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, o których mowa w § 4 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Zgodnie z § 10 ust. 6a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), do projektu
rozporządzenia dołączone zostaną zgłoszenia podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami
nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
a także informacje o kolejności wniesienia tych zgłoszeń.
Zgodnie z § 11 ust. 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów, przed skierowaniem do uzgodnień projekt rozporządzenia wraz
z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji (OSR) zostanie przesłany do Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów oraz Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na producentów, w związku z faktem, iż to właśnie
ta grupa przedsiębiorców będzie korzystać z określonego w niniejszym projekcie rozporządzenia
wzoru sprawozdania kwartalnego dotyczącego biokomponentów, paliw ciekłych i biopaliw
ciekłych przekazywanego Prezesowi URE.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany, celem zaopiniowania, centralnym organom
administracji rządowej, instytucjom oraz organizacjom zajmującymi się problematyką rynku
biokomponentów oraz paliw i biopaliw ciekłych, jak również przedstawicielom przedsiębiorców,
których przedmiotowo dany projekt dotyczy.
Projekt zostanie poddany procedurze konsultacji m.in. z:
1)
Business Centre Club;
2)
Forum Związków Zawodowych;
3)
Instytutem Nafty i Gazu;
4)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych;
5)
Instytut Transportu Samochodowego;
6)
Izbą Gospodarczą Energetyki i Ochrony Środowiska;
7)
Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej;
8)
Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
9)
Konfederacją Pracodawców Polskich;
10) Krajową Izbą Biopaliw;
11) Krajową Izbą Gospodarczą;
12) Krajową Radą Federacji Konsumentów;
13) Krajową Izbą Komunikacji Miejskiej;
14) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw;
15) Krajową Radą Izb Rolniczych;
16) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
17) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
4
18) Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku;
19) NSZZ "Solidarność;
20) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
21) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego;
22) Polską Izbą Biomasy;
23) Polską Izbą Gospodarczą Energii Odnawialnej;
24) Polską Izbą Paliw Płynnych;
25) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
26) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego;
27) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii;
28) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju;
29) Polskim Towarzystwem Biomasy – Polbiom;
30) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego;
31) Przemysłowym Instytutem Motoryzacji PIMOT;
32) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”;
33) Związkiem Gorzelni Polskich;
34) Związkiem Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych;
35) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
36) Grupą Lotos S.A.;
37) PKN Orlen S.A.
Po zakończeniu konsultacji ocena skutków regulacji zostanie uzupełniona o wyniki
przeprowadzonych konsultacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Realizacja postanowień rozporządzenia nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla
sektora finansów publicznych polegających na zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu
dochodów, w szczególności budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2051 › Pobierz plik