Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
Nr rejestracyjny
Lp.
Imię i nazwisko członka grupy
Podpis członka grupy
otrzymany w ARR
6
ZAŁĄCZNIK NR 2
Imię, nazwisko, adres miejsca zamieszkania albo nazwa i adres siedziby rolnika, a w przypadku grup, o których
mowa w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych – imiona,
nazwiska i adresy członków grupy lub nazwa grupy i jej siedziba:
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru rolników wytwarzających biopaliwa ciekłe na własny użytek
są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znany mi jest i spełniam warunek, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz ...);
3) zobowiązuje się do:
a) wytwarzania biopaliw ciekłych na własny użytek w składzie podatkowym,
b) niesprzedawania i niezbywania w innej formie biopaliw ciekłych, przestrzegania wymagań
jakościowych, nieprzekraczania dopuszczalnego limitu ilości wytworzonych biopaliw ciekłych,
składania rocznych sprawozdań, a także przestrzegania innych wymagań wynikających z ustawy z
dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
.............................................., ........... - ......... -………
.......................................................................................
Podpis rolnika, a w przypadku grupy osób fizycznych – podpisy
.Miejsce i data złożenia oświadczenia (dzień, miesiąc, rok)
członków tej grupy oraz w przypadku grupy producentów rolnych –
podpisy członków tej grupy lub osób ja reprezentujących
7
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14 ust. 7
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1164 oraz ...). Wyżej wymieniony przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw rynków
rolnych do określenia wzoru wniosku o wpis do rejestru rolników.
Wydanie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wzoru wniosku
o wpis do rejestru podmiotów sprowadzających wynika z nowelizacji ustawy z dnia 25 sierpnia
2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych , która wprowadza do krajowego systemu
prawnego postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia
23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej
i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140
z 05.06.2009, str. 16). Zakres wyszczególnionych we wniosku informacji wynika z przepisów
art. 14 ust. 3–5.
Rolnik składający Wniosek powinien wpisać również numer rejestracyjny Centralnego
Rejestru Przedsiębiorców (CRP), który prowadzi Agencja Rynku Rolnego wobec wszystkich
podmiotów, które uczestniczą w mechanizmach administrowanych przez ARR. Wymóg uzyskania
wpisu do CRP i posiadania numeru, wynika z przepisów art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 633 i 1512) Wpisowi podlega również numer identyfikacji nadany na podstawie
przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności, które to ewidencje prowadzi Agencja restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie dotyczy rolników prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie wytwarzania biopaliw na własny użytek. Rolnicy na mocy dotychczasowych
przepisów zobowiązani już byli do składania wniosków o wpis do rejestru rolników.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia dotyczący wzoru wniosku nie wymaga konsultacji społecznych z uwagi
na fakt, że jego zakres dotyczy wpisu do rejestru wytwórców i wynika wprost z przepisów art. 5
ust. 4–6, wprowadzonego przez nowelizację ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpis dotyczy wyłącznie rolników i zakres wpisu nie uległ zmianie w porównaniu do
dotychczas obowiązujących przepisów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rozwój
regionalny.
14/11-kt
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie wydawania certyfikatów jakości
Na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz … ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres informacji jakie powinien zawierać wniosek o wydanie certyfikatu jakości oraz
dokumenty jakie należy do niego dołączyć;
2) zakres danych zawartych w certyfikacie jakości;
3) tryb wydawania certyfikatów jakości przez akredytowane jednostki certyfikujące, o których
mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach
ciekłych.
§ 2. 1. Wniosek o wydanie certyfikatu jakości zawiera:
1) oznaczenie firmy wytwórcy lub producenta ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości
biokomponentu, jego miejsca zamieszkania albo siedziby, adresu, oraz nazwy
i adresu miejsca wytwarzania biokomponentu;
2) określenie rodzaju biokomponentu przewidzianego do wprowadzenia do obrotu lub
wykorzystania przez producentów do wytwarzania paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych oraz
nazwę surowców, z których biokomponent jest wytwarzany;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
4) podpis wytwórcy lub producenta albo osoby upoważnionej do reprezentowania wytwórcy lub
producenta, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
2. Do wniosku dołącza się:
1) sprawozdanie z badań jakości biokomponentu wraz z protokołem pobrania próbki;
2) oświadczenie wytwórcy lub producenta o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie oceny
warunków organizacyjno-technicznych;
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).
Lp.
Imię i nazwisko członka grupy
Podpis członka grupy
otrzymany w ARR
6
ZAŁĄCZNIK NR 2
Imię, nazwisko, adres miejsca zamieszkania albo nazwa i adres siedziby rolnika, a w przypadku grup, o których
mowa w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych – imiona,
nazwiska i adresy członków grupy lub nazwa grupy i jej siedziba:
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru rolników wytwarzających biopaliwa ciekłe na własny użytek
są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znany mi jest i spełniam warunek, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz ...);
3) zobowiązuje się do:
a) wytwarzania biopaliw ciekłych na własny użytek w składzie podatkowym,
b) niesprzedawania i niezbywania w innej formie biopaliw ciekłych, przestrzegania wymagań
jakościowych, nieprzekraczania dopuszczalnego limitu ilości wytworzonych biopaliw ciekłych,
składania rocznych sprawozdań, a także przestrzegania innych wymagań wynikających z ustawy z
dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
.............................................., ........... - ......... -………
.......................................................................................
Podpis rolnika, a w przypadku grupy osób fizycznych – podpisy
.Miejsce i data złożenia oświadczenia (dzień, miesiąc, rok)
członków tej grupy oraz w przypadku grupy producentów rolnych –
podpisy członków tej grupy lub osób ja reprezentujących
7
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14 ust. 7
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1164 oraz ...). Wyżej wymieniony przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw rynków
rolnych do określenia wzoru wniosku o wpis do rejestru rolników.
Wydanie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wzoru wniosku
o wpis do rejestru podmiotów sprowadzających wynika z nowelizacji ustawy z dnia 25 sierpnia
2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych , która wprowadza do krajowego systemu
prawnego postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia
23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej
i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140
z 05.06.2009, str. 16). Zakres wyszczególnionych we wniosku informacji wynika z przepisów
art. 14 ust. 3–5.
Rolnik składający Wniosek powinien wpisać również numer rejestracyjny Centralnego
Rejestru Przedsiębiorców (CRP), który prowadzi Agencja Rynku Rolnego wobec wszystkich
podmiotów, które uczestniczą w mechanizmach administrowanych przez ARR. Wymóg uzyskania
wpisu do CRP i posiadania numeru, wynika z przepisów art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 633 i 1512) Wpisowi podlega również numer identyfikacji nadany na podstawie
przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności, które to ewidencje prowadzi Agencja restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie dotyczy rolników prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie wytwarzania biopaliw na własny użytek. Rolnicy na mocy dotychczasowych
przepisów zobowiązani już byli do składania wniosków o wpis do rejestru rolników.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia dotyczący wzoru wniosku nie wymaga konsultacji społecznych z uwagi
na fakt, że jego zakres dotyczy wpisu do rejestru wytwórców i wynika wprost z przepisów art. 5
ust. 4–6, wprowadzonego przez nowelizację ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpis dotyczy wyłącznie rolników i zakres wpisu nie uległ zmianie w porównaniu do
dotychczas obowiązujących przepisów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rozwój
regionalny.
14/11-kt
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie wydawania certyfikatów jakości
Na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164 oraz … ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres informacji jakie powinien zawierać wniosek o wydanie certyfikatu jakości oraz
dokumenty jakie należy do niego dołączyć;
2) zakres danych zawartych w certyfikacie jakości;
3) tryb wydawania certyfikatów jakości przez akredytowane jednostki certyfikujące, o których
mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach
ciekłych.
§ 2. 1. Wniosek o wydanie certyfikatu jakości zawiera:
1) oznaczenie firmy wytwórcy lub producenta ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości
biokomponentu, jego miejsca zamieszkania albo siedziby, adresu, oraz nazwy
i adresu miejsca wytwarzania biokomponentu;
2) określenie rodzaju biokomponentu przewidzianego do wprowadzenia do obrotu lub
wykorzystania przez producentów do wytwarzania paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych oraz
nazwę surowców, z których biokomponent jest wytwarzany;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
4) podpis wytwórcy lub producenta albo osoby upoważnionej do reprezentowania wytwórcy lub
producenta, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
2. Do wniosku dołącza się:
1) sprawozdanie z badań jakości biokomponentu wraz z protokołem pobrania próbki;
2) oświadczenie wytwórcy lub producenta o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie oceny
warunków organizacyjno-technicznych;
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2051 › Pobierz plik