Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
w sektorze transportu;
(v)oceny konkretnych warunków
rynkowych, w szczególności
z uwzględnieniem rynków, na których
paliwa transportowe stanowią ponad
połowę końcowego zużycia energii oraz
rynków, które są całkowicie uzależnione
od importu biopaliw;
c)ocena wdrażania niniejszej dyrektywy,
w szczególności
w odniesieniu do
mechanizmów
współpracy,
aby
zagwarantować,
że,
wraz
z umożliwieniem
państwom
członkowskim kontynuacji stosowania
krajowych systemów wsparcia, o których
mowa w art.
3 ust. 3, państwa
członkowskie
mogą
dzięki
tym
mechanizmom osiągać krajowe cele
ogólne zdefiniowane w załączniku I
w sposób efektywny ekonomicznie,
a także ocena postępu technologicznego
oraz wnioski, które należy wyciągnąć, aby
osiągnąć na szczeblu Wspólnoty wartość
docelową udziału energii ze źródeł
odnawialnych na poziomie 20 %.
Na podstawie tego sprawozdania Komisja
przedkłada,
w odpowiednich
przypadkach, wnioski Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie, w których
porusza w szczególności
następujące
kwestie:
- w odniesieniu do elementu, o którym
92
mowa w lit. a) – zmianę minimalnej
wartości ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych, o której mowa w tej
literze; oraz
- w odniesieniu do elementu, o którym
mowa w lit. c) –
odpowiednie
dostosowania
środków
współpracy
przewidzianych w niniejszej dyrektywie
mających na celu poprawę ich
skuteczności dla osiągnięcia celu na
poziomie 20 %. Takie wnioski nie mają
wpływu na cel 20% ani na kontrolę
państw członkowskich na ich krajowe
systemy wsparcia i środki współpracy.
9.W 2018 r. Komisja przedstawi mapę
drogową na rzecz energii odnawialnej na
okres po 2020 r.
Mapę tą, w stosownych przypadkach,
uzupełniają wnioski do Parlamentu
Europejskiego i Rady na okres po 2020 r.
Mapa drogowa uwzględnia doświadczenie
wynikające z wykonywania niniejszej
dyrektywy oraz rozwój technologii energii
ze źródeł odnawialnych.
10.W roku 2021 Komisja przedstawia
sprawozdanie
zawierające
przegląd
stosowania niniejszej dyrektywy.
Sprawozdanie
to
odnosi
się
w szczególności do roli, jaką następujące
elementy odgrywają w umożliwianiu
państwom
członkowskim
osiągania
krajowych celi ustanowionych
93
w załączniku I w sposób efektywny
ekonomicznie:
a)proces przygotowywania prognoz
i krajowych planów działania w zakresie
energii odnawialnych;
b)skuteczność mechanizmu współpracy;
c)rozwój technologii energii ze źródeł
odnawialnych wraz z rozwojem
stosowania biopaliw w lotnictwie
komercyjnym;
d)skuteczność
krajowych
systemów
wsparcia; oraz
e)wnioski ze sprawozdań Komisji,
o których mowa w ust. 8 i 9.
Art.
1.Komisja ustanawia dostępną publicznie N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
24
internetową
platformę
na
rzecz
przejrzystości. Platforma ta służy
zwiększeniu
przejrzystości
oraz
ułatwieniu i promowaniu współpracy
między
państwami
członkowskimi,
w szczególności w zakresie transferów
statystycznych, o których mowa w art. 6,
oraz wspólnych projektów, o których
mowa w art. 7 i 9. Ponadto platforma
może być wykorzystywania do podawania
do publicznej wiadomości odpowiednich
informacji, które zdaniem Komisji lub
państw członkowskich mają kluczowe
znaczenie dla niniejszej dyrektywy oraz
dla osiągnięcia jej celów.
2.Na platformie na rzecz przejrzystości
94
Komisja podaje do publicznej wiadomości
następujące informacje, w odpowiednich
przypadkach w postaci zbiorczej,
zachowując poufny charakter szczególnie
chronionych informacji handlowych:
a)krajowe plany działania w zakresie
energii
odnawialnych
państw
członkowskich;
b)dokumenty państw członkowskich
zawierające prognozy, o których mowa
w art. 4 ust. 3, uzupełnione najszybciej jak
to możliwe komisyjnym zestawieniem
nadwyżki produkcji i szacunkowego
zapotrzebowania na import;
c)propozycje państw członkowskich
w zakresie współpracy przy transferach
statystycznych lub wspólnych projektach
– na wniosek zainteresowanego państwa
członkowskiego;
d)informacje, o których mowa w art. 6
ust. 2, na temat transferów statystycznych
między państwami członkowskimi;
e)informacje, o których mowa w art. 7 ust.
2 i 3 oraz art. 9 ust. 4 i 5 na temat
wspólnych projektów;
f)krajowe
sprawozdania
państw
członkowskich, o których mowa w art. 22;
g)sprawozdania Komisji, o których mowa
w art. 23 ust. 3.
Jednakże
na
wniosek
państwa
członkowskiego, które dostarczyło tych
informacji, Komisja nie podaje do
95
wiadomości publicznej dokumentów
z prognozami
państw członkowskich,
o których mowa w art. 4 ust. 3 ani
informacji zawartych w sprawozdaniach
krajowych
państw
członkowskich,
o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. l) i m).
Art.
N
Przepisy nie wymagają wdrożenia.
Art.25
25-
Art.
1.Z wyjątkiem przypadków, o których
29
mowa w ust. 2, Komisję wspomaga
komitet ds. źródeł energii odnawialnych.
2.W kwestiach dotyczących
zrównoważonego charakteru biopaliw
i biopłynów, Komisję wspomaga komitet
ds. zrównoważonego charakteru biopaliw
i biopłynów.
3.W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu, stosuje się art. 3 i 7 decyzji Rady
1999/468/WE, z uwzględnieniem
przepisów jej art. 8
4.W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 5a ust.1 - 4 oraz art.
7 decyzji 1999/468/WE,
z uwzględnieniem jej art. 8.
Art.26
1. W dyrektywie 2001/77/WE skreśla się
art. 2, art. 3 ust. 2, art. 4-8 z mocą od
dnia 1 kwietnia 2010 r.
2. W dyrektywie 2003/30/WE skreśla się
96
(v)oceny konkretnych warunków
rynkowych, w szczególności
z uwzględnieniem rynków, na których
paliwa transportowe stanowią ponad
połowę końcowego zużycia energii oraz
rynków, które są całkowicie uzależnione
od importu biopaliw;
c)ocena wdrażania niniejszej dyrektywy,
w szczególności
w odniesieniu do
mechanizmów
współpracy,
aby
zagwarantować,
że,
wraz
z umożliwieniem
państwom
członkowskim kontynuacji stosowania
krajowych systemów wsparcia, o których
mowa w art.
3 ust. 3, państwa
członkowskie
mogą
dzięki
tym
mechanizmom osiągać krajowe cele
ogólne zdefiniowane w załączniku I
w sposób efektywny ekonomicznie,
a także ocena postępu technologicznego
oraz wnioski, które należy wyciągnąć, aby
osiągnąć na szczeblu Wspólnoty wartość
docelową udziału energii ze źródeł
odnawialnych na poziomie 20 %.
Na podstawie tego sprawozdania Komisja
przedkłada,
w odpowiednich
przypadkach, wnioski Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie, w których
porusza w szczególności
następujące
kwestie:
- w odniesieniu do elementu, o którym
92
mowa w lit. a) – zmianę minimalnej
wartości ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych, o której mowa w tej
literze; oraz
- w odniesieniu do elementu, o którym
mowa w lit. c) –
odpowiednie
dostosowania
środków
współpracy
przewidzianych w niniejszej dyrektywie
mających na celu poprawę ich
skuteczności dla osiągnięcia celu na
poziomie 20 %. Takie wnioski nie mają
wpływu na cel 20% ani na kontrolę
państw członkowskich na ich krajowe
systemy wsparcia i środki współpracy.
9.W 2018 r. Komisja przedstawi mapę
drogową na rzecz energii odnawialnej na
okres po 2020 r.
Mapę tą, w stosownych przypadkach,
uzupełniają wnioski do Parlamentu
Europejskiego i Rady na okres po 2020 r.
Mapa drogowa uwzględnia doświadczenie
wynikające z wykonywania niniejszej
dyrektywy oraz rozwój technologii energii
ze źródeł odnawialnych.
10.W roku 2021 Komisja przedstawia
sprawozdanie
zawierające
przegląd
stosowania niniejszej dyrektywy.
Sprawozdanie
to
odnosi
się
w szczególności do roli, jaką następujące
elementy odgrywają w umożliwianiu
państwom
członkowskim
osiągania
krajowych celi ustanowionych
93
w załączniku I w sposób efektywny
ekonomicznie:
a)proces przygotowywania prognoz
i krajowych planów działania w zakresie
energii odnawialnych;
b)skuteczność mechanizmu współpracy;
c)rozwój technologii energii ze źródeł
odnawialnych wraz z rozwojem
stosowania biopaliw w lotnictwie
komercyjnym;
d)skuteczność
krajowych
systemów
wsparcia; oraz
e)wnioski ze sprawozdań Komisji,
o których mowa w ust. 8 i 9.
Art.
1.Komisja ustanawia dostępną publicznie N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
24
internetową
platformę
na
rzecz
przejrzystości. Platforma ta służy
zwiększeniu
przejrzystości
oraz
ułatwieniu i promowaniu współpracy
między
państwami
członkowskimi,
w szczególności w zakresie transferów
statystycznych, o których mowa w art. 6,
oraz wspólnych projektów, o których
mowa w art. 7 i 9. Ponadto platforma
może być wykorzystywania do podawania
do publicznej wiadomości odpowiednich
informacji, które zdaniem Komisji lub
państw członkowskich mają kluczowe
znaczenie dla niniejszej dyrektywy oraz
dla osiągnięcia jej celów.
2.Na platformie na rzecz przejrzystości
94
Komisja podaje do publicznej wiadomości
następujące informacje, w odpowiednich
przypadkach w postaci zbiorczej,
zachowując poufny charakter szczególnie
chronionych informacji handlowych:
a)krajowe plany działania w zakresie
energii
odnawialnych
państw
członkowskich;
b)dokumenty państw członkowskich
zawierające prognozy, o których mowa
w art. 4 ust. 3, uzupełnione najszybciej jak
to możliwe komisyjnym zestawieniem
nadwyżki produkcji i szacunkowego
zapotrzebowania na import;
c)propozycje państw członkowskich
w zakresie współpracy przy transferach
statystycznych lub wspólnych projektach
– na wniosek zainteresowanego państwa
członkowskiego;
d)informacje, o których mowa w art. 6
ust. 2, na temat transferów statystycznych
między państwami członkowskimi;
e)informacje, o których mowa w art. 7 ust.
2 i 3 oraz art. 9 ust. 4 i 5 na temat
wspólnych projektów;
f)krajowe
sprawozdania
państw
członkowskich, o których mowa w art. 22;
g)sprawozdania Komisji, o których mowa
w art. 23 ust. 3.
Jednakże
na
wniosek
państwa
członkowskiego, które dostarczyło tych
informacji, Komisja nie podaje do
95
wiadomości publicznej dokumentów
z prognozami
państw członkowskich,
o których mowa w art. 4 ust. 3 ani
informacji zawartych w sprawozdaniach
krajowych
państw
członkowskich,
o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. l) i m).
Art.
N
Przepisy nie wymagają wdrożenia.
Art.25
25-
Art.
1.Z wyjątkiem przypadków, o których
29
mowa w ust. 2, Komisję wspomaga
komitet ds. źródeł energii odnawialnych.
2.W kwestiach dotyczących
zrównoważonego charakteru biopaliw
i biopłynów, Komisję wspomaga komitet
ds. zrównoważonego charakteru biopaliw
i biopłynów.
3.W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu, stosuje się art. 3 i 7 decyzji Rady
1999/468/WE, z uwzględnieniem
przepisów jej art. 8
4.W przypadku odesłania do niniejszego
ustępu stosuje się art. 5a ust.1 - 4 oraz art.
7 decyzji 1999/468/WE,
z uwzględnieniem jej art. 8.
Art.26
1. W dyrektywie 2001/77/WE skreśla się
art. 2, art. 3 ust. 2, art. 4-8 z mocą od
dnia 1 kwietnia 2010 r.
2. W dyrektywie 2003/30/WE skreśla się
96
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2051 › Pobierz plik