Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
19
a następnie co dwa lata, Komisja składa
ust. 5
sprawozdania dotyczące szacunkowych
wartości standardowych i typowych
określonych w załączniku V część B i E,
ze szczególnym uwzględnieniem emisji
pochodzących z transportu
i przetwarzania, oraz może,
w odpowiednich przypadkach,
zadecydować o korekcie tych wartości.
Środki te, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, przyjmuje się zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną
z kontrolą, o której mowa w art. 25 ust. 4.
Art.
Najpóźniej do 31 grudnia 2010 r. Komisja N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
19
przedkłada Parlamentowi Europejskiemu
ust. 6
i Radzie sprawozdanie na temat wpływu
pośredniej zmiany sposobu użytkowania
gruntów na emisję gazów cieplarnianych
oraz sposobów zminimalizowania tego
wpływu. Sprawozdaniu towarzyszy,
w stosownym przypadku, wniosek
sporządzony w oparciu o najlepsze
dostępne dowody naukowe, obejmujący
w szczególności konkretną metodologię
uwzględniania emisji spowodowanej
zmianami ilości pierwiastka węgla
w związku z pośrednią zmianą sposobu
użytkowania gruntów, zapewniającą
zgodność z niniejszą dyrektywą,
w szczególności z art. 17 ust. 2.
77
Taki wniosek zawiera niezbędne
zabezpieczenia zapewniające pewność
inwestycji, podjęte przed zastosowaniem
tej metodologii. W odniesieniu do
instalacji produkujących biopaliwa przed
końcem 2013 r., zastosowanie środków,
o których mowa w pierwszym akapicie
nie oznacza, do dnia 31 grudnia 2017 r.,
że biopaliwa produkowane w tych
instalacjach uważa się za niespełniające
wymogów trwałości zawartych
w niniejszej dyrektywie, jeżeli
w przeciwnym razie spełniałyby je, pod
warunkiem, że biopaliwa te osiągają
poziom ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych w wysokości co najmniej
45%. Ma to zastosowanie do potencjału
instalacji produkujących biopaliwa na
koniec 2012 r.
Parlament Europejski i Rada podejmują
starania, aby do dnia 31 grudnia 2012 r.
podjąć decyzję co do wspomnianych
wniosków przedstawianych przez
Komisję.
Art.
Załącznik V może zostać dostosowany do N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
19
postępu naukowo-technicznego, w tym
ust. 7
również przez dodanie wartości dla
innych ścieżek produkcji biopaliw dla
tych samych lub innych surowców i przez
zmianę metodologii określonej w części
C. Środki te, mające na celu zmianę
78
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy przez jej uzupełnienie,
przyjmuje się zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której
mowa w art. 25 ust. 4.
W odniesieniu do wartości standardowych
i metodologii określonej w załączniku V
należy zwrócić szczególną uwagę na:
- metodę uwzględniania odpadów
i pozostałości;
- metodę uwzględniania produktów
ubocznych;
- metodę uwzględniania kogeneracji; oraz
- status produktów ubocznych nadany
pozostałościom po płodach rolnych.
Wartości standardowe dla biodiesla
z odpadowych olejów roślinnych lub
zwierzęcych należy jak najszybciej
poddać przeglądowi.
Wszelkie zmiany lub uzupełnienia
wykazu standardowych wartości
zamieszczonego w załączniku V
dokonywane są zgodnie z następującymi
zasadami:
a)jeżeli wpływ danego czynnika na ogólne
emisje jest niewielki lub jeżeli odchylenie
jest ograniczone lub jeżeli koszt ustalenia
wartości rzeczywistych jest wysoki lub
powodowałoby to znaczne trudności,
wartości standardowe muszą być typowe
dla normalnych procesów produkcji;
b)we wszystkich innych przypadkach
79
standardowe wartości muszą być
konserwatywne w porównaniu
z normalnymi procesami produkcji.
8.Ustalone zostają szczegółowe definicje
i specyfikacje techniczne wymagane dla
kategorii określonych w załączniku V
część C pkt 9. Środki te, mające na celu
zmianę elementów innych niż istotne
niniejszej dyrektywy przez jej
uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną
z kontrolą, o której mowa w art. 25 ust. 4.
Art.
Środki wdrażające, o których mowa w art.
Przepis nie wymaga wdrożenia.
20
17 ust. 3 akapit drugi, art. 18 ust. 3 akapit
N
trzeci, art. 18 ust. 6, art. 18 ust. 8, art. 19
ust. 5, art. 19 ust. 7 akapit pierwszy i art.
19 ust. 8 niniejszej dyrektywy,
uwzględniają również w pełni cele art. 7a
dyrektywy 98/70/WE.
Art.
Państwa członkowskie zapewniają, by
T
Przepis będzie wdrożony przepisami ustawy o systemie
21
opinia publiczna została poinformowana
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
ust. 1
o dostępności i płynących dla środowiska
korzyściach z wykorzystywania
wszystkich poszczególnych źródeł energii
odnawialnej w transporcie. W przypadku,
gdy wartość biopaliw w mieszankach
pochodnych olejów mineralnych
przekracza 10 % objętościowo, państwa
członkowskie wymagają, aby było to
podane w punktach sprzedaży.
80
Art.
Dla celów wykazania spełnienia
T
Art. 1
31) odpady – odpady ulegające biodegradacji w
21
krajowych obowiązków stosowania
pkt 2 lit. rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
ust. 2 energii ze źródeł odnawialnych
n
odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21,888 i 1238);
nałożonych na operatorów oraz
32) drewno pełnowartościowe – drewno spełniające
osiągnięcia celu w zakresie stosowania
wymagania jakościowe wymienione w normach
energii ze źródeł odnawialnych we
określających wymagania i badania dla drewna
wszystkich formach transportu, o którym
wielkowymiarowego
liściastego,
drewna
mowa w art. 3 ust. 4, wkład biopaliw
wielkowymiarowego iglastego oraz drewna
wytworzonych z odpadów, pozostałości,
średniowymiarowego dla grup oznaczonych jako S1,
niespożywczego materiału celulozowego
S2 i S3, oraz materiał drzewny powstały w wyniku
oraz materiału lignocelulozowego uznaje
procesu celowego rozdrobnienia tego drewna na cele
się za dwukrotnie większy od wkładu
energetyczne;
innych biopaliw
Art. 1
15) w art. 23:
pkt 15
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy
jest obowiązany zapewnić w danym roku co najmniej
minimalny udział biokomponentów i innych paliw
odnawialnych sprzedawanych, zbywanych w innej
formie lub zużywanych przez niego we wszystkich
rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i
biopaliw ciekłych sprzedawanych, zbywanych w innej
formie lub zużywanych przez niego w ciągu roku
kalendarzowego w transporcie drogowym i
81
a następnie co dwa lata, Komisja składa
ust. 5
sprawozdania dotyczące szacunkowych
wartości standardowych i typowych
określonych w załączniku V część B i E,
ze szczególnym uwzględnieniem emisji
pochodzących z transportu
i przetwarzania, oraz może,
w odpowiednich przypadkach,
zadecydować o korekcie tych wartości.
Środki te, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, przyjmuje się zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną
z kontrolą, o której mowa w art. 25 ust. 4.
Art.
Najpóźniej do 31 grudnia 2010 r. Komisja N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
19
przedkłada Parlamentowi Europejskiemu
ust. 6
i Radzie sprawozdanie na temat wpływu
pośredniej zmiany sposobu użytkowania
gruntów na emisję gazów cieplarnianych
oraz sposobów zminimalizowania tego
wpływu. Sprawozdaniu towarzyszy,
w stosownym przypadku, wniosek
sporządzony w oparciu o najlepsze
dostępne dowody naukowe, obejmujący
w szczególności konkretną metodologię
uwzględniania emisji spowodowanej
zmianami ilości pierwiastka węgla
w związku z pośrednią zmianą sposobu
użytkowania gruntów, zapewniającą
zgodność z niniejszą dyrektywą,
w szczególności z art. 17 ust. 2.
77
Taki wniosek zawiera niezbędne
zabezpieczenia zapewniające pewność
inwestycji, podjęte przed zastosowaniem
tej metodologii. W odniesieniu do
instalacji produkujących biopaliwa przed
końcem 2013 r., zastosowanie środków,
o których mowa w pierwszym akapicie
nie oznacza, do dnia 31 grudnia 2017 r.,
że biopaliwa produkowane w tych
instalacjach uważa się za niespełniające
wymogów trwałości zawartych
w niniejszej dyrektywie, jeżeli
w przeciwnym razie spełniałyby je, pod
warunkiem, że biopaliwa te osiągają
poziom ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych w wysokości co najmniej
45%. Ma to zastosowanie do potencjału
instalacji produkujących biopaliwa na
koniec 2012 r.
Parlament Europejski i Rada podejmują
starania, aby do dnia 31 grudnia 2012 r.
podjąć decyzję co do wspomnianych
wniosków przedstawianych przez
Komisję.
Art.
Załącznik V może zostać dostosowany do N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
19
postępu naukowo-technicznego, w tym
ust. 7
również przez dodanie wartości dla
innych ścieżek produkcji biopaliw dla
tych samych lub innych surowców i przez
zmianę metodologii określonej w części
C. Środki te, mające na celu zmianę
78
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy przez jej uzupełnienie,
przyjmuje się zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której
mowa w art. 25 ust. 4.
W odniesieniu do wartości standardowych
i metodologii określonej w załączniku V
należy zwrócić szczególną uwagę na:
- metodę uwzględniania odpadów
i pozostałości;
- metodę uwzględniania produktów
ubocznych;
- metodę uwzględniania kogeneracji; oraz
- status produktów ubocznych nadany
pozostałościom po płodach rolnych.
Wartości standardowe dla biodiesla
z odpadowych olejów roślinnych lub
zwierzęcych należy jak najszybciej
poddać przeglądowi.
Wszelkie zmiany lub uzupełnienia
wykazu standardowych wartości
zamieszczonego w załączniku V
dokonywane są zgodnie z następującymi
zasadami:
a)jeżeli wpływ danego czynnika na ogólne
emisje jest niewielki lub jeżeli odchylenie
jest ograniczone lub jeżeli koszt ustalenia
wartości rzeczywistych jest wysoki lub
powodowałoby to znaczne trudności,
wartości standardowe muszą być typowe
dla normalnych procesów produkcji;
b)we wszystkich innych przypadkach
79
standardowe wartości muszą być
konserwatywne w porównaniu
z normalnymi procesami produkcji.
8.Ustalone zostają szczegółowe definicje
i specyfikacje techniczne wymagane dla
kategorii określonych w załączniku V
część C pkt 9. Środki te, mające na celu
zmianę elementów innych niż istotne
niniejszej dyrektywy przez jej
uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną
z kontrolą, o której mowa w art. 25 ust. 4.
Art.
Środki wdrażające, o których mowa w art.
Przepis nie wymaga wdrożenia.
20
17 ust. 3 akapit drugi, art. 18 ust. 3 akapit
N
trzeci, art. 18 ust. 6, art. 18 ust. 8, art. 19
ust. 5, art. 19 ust. 7 akapit pierwszy i art.
19 ust. 8 niniejszej dyrektywy,
uwzględniają również w pełni cele art. 7a
dyrektywy 98/70/WE.
Art.
Państwa członkowskie zapewniają, by
T
Przepis będzie wdrożony przepisami ustawy o systemie
21
opinia publiczna została poinformowana
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
ust. 1
o dostępności i płynących dla środowiska
korzyściach z wykorzystywania
wszystkich poszczególnych źródeł energii
odnawialnej w transporcie. W przypadku,
gdy wartość biopaliw w mieszankach
pochodnych olejów mineralnych
przekracza 10 % objętościowo, państwa
członkowskie wymagają, aby było to
podane w punktach sprzedaży.
80
Art.
Dla celów wykazania spełnienia
T
Art. 1
31) odpady – odpady ulegające biodegradacji w
21
krajowych obowiązków stosowania
pkt 2 lit. rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
ust. 2 energii ze źródeł odnawialnych
n
odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21,888 i 1238);
nałożonych na operatorów oraz
32) drewno pełnowartościowe – drewno spełniające
osiągnięcia celu w zakresie stosowania
wymagania jakościowe wymienione w normach
energii ze źródeł odnawialnych we
określających wymagania i badania dla drewna
wszystkich formach transportu, o którym
wielkowymiarowego
liściastego,
drewna
mowa w art. 3 ust. 4, wkład biopaliw
wielkowymiarowego iglastego oraz drewna
wytworzonych z odpadów, pozostałości,
średniowymiarowego dla grup oznaczonych jako S1,
niespożywczego materiału celulozowego
S2 i S3, oraz materiał drzewny powstały w wyniku
oraz materiału lignocelulozowego uznaje
procesu celowego rozdrobnienia tego drewna na cele
się za dwukrotnie większy od wkładu
energetyczne;
innych biopaliw
Art. 1
15) w art. 23:
pkt 15
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy
jest obowiązany zapewnić w danym roku co najmniej
minimalny udział biokomponentów i innych paliw
odnawialnych sprzedawanych, zbywanych w innej
formie lub zużywanych przez niego we wszystkich
rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i
biopaliw ciekłych sprzedawanych, zbywanych w innej
formie lub zużywanych przez niego w ciągu roku
kalendarzowego w transporcie drogowym i
81
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2051 › Pobierz plik