eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2051
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457

2051



ponadto zwrócić uwagę, iż rynek biokomponentów spełniających kryteria do podwójnego
naliczenia jest wciąż rynkiem rozwijającym się, szczególnie w kontekście wykorzystania
technologii przerobu lignocelulozy, odpadów drzewnych itp., których stosowanie obecnie jest
bardzo drogie. Najbardziej w tym kontekście rozpowszechnioną technologią (i jednocześnie
najtańszą) jest stosowanie zużytego oleju roślinnego do produkcji estrów.
Jeżeli wykorzystywane biokomponenty umożliwiające podwójne naliczanie będą nieco
droższe (jednakże nie więcej niż dwukrotność kosztów obecnie stosowanych
biokomponentów), to ich stosowanie będzie miało pozytywny wpływ na koszty realizacji
NCW, jak również jednostkowe koszty cen paliw z zawartością tych biokomponentów.
Równocześnie, ponieważ nie ma obowiązku ich stosowania, w przypadku gdy koszty te będą
nadal co najmniej ponad dwukrotnie wyższe od kosztów obecnie stosowanych
biokomponentów – to z uwagi na powszechną dostępność estrów, jak również bioetanolu,
podmioty zobowiązane do realizacji NCW nie będą ich stosować – przez co nie będzie to
miało negatywnego wpływu na ceny paliw.
W pkt 1 OSR wskazano, iż projekt ustawy może pośrednio wpłynąć na operatorów
statków powietrznych oraz prowadzących instalacje energetycznego spalania objętych
systemem EU ETS i zamierzających rozliczyć jako zeroemisyjne stosowane biokomponenty
i biopaliwa ciekłe oraz biopłyny.
W tym kontekście należy zaznaczyć, iż zarówno projekt ustawy, jak i wskazane powyżej
dodane zapisy do pkt 1 OSR, nie nakładają w żaden sposób obowiązku stosowania
biokomponentów w paliwach lotniczych (pojęcie transportu zawarte w art. 3 ust. 4 pkt a)
dyrektywy 2009/28/WE jest ograniczone do transportu drogowego i kolejowego) – należy
zatem przyjąć, iż nie będąc zobowiązanym do stosowania biokomponentów, operatorzy
statków powietrznych będą je stosować jedynie w sytuacji, gdy będzie to dla nich korzystne
(w tym również finansowo). Regulacja nie powinna mieć zatem negatywnego wpływu na
ceny paliw lotniczych.
Wpływ projektowanej ustawy na funkcjonowanie operatorów statków powietrznych,
w określonych sytuacjach, może być natomiast pozytywny, gdyż ewentualnie stosowane
biokomponenty lub biopaliwa ciekłe będą oni mogli rozliczyć jako zeroemisyjne – operatorzy
będą w tym zakresie zwolnieni z obowiązku wykupienia uprawnień do emisji. Jeżeli zatem
wartość uprawnienia do emisji będzie wyższa niż różnica w koszcie zastosowania
biokomponentu w miejsce stosowania paliw mineralnych – to ich wykorzystanie
36



w transporcie lotniczym może spowodować zmniejszenie kosztów operatorów statków
powietrznych, w tym również pozytywnie wpłynąć na ceny paliw lotniczych.
W art. 21 ust. 3 ustawy nowelizowanej dokonano zmiany kodu CN z 2710 19 41 na
2710 19 43. Zmiana ta nie będzie jednakże miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Powyższe jest spowodowane
faktem, iż zmiana kodu CN w ww. przepisie wynika z konieczności jego dostosowania do
funkcjonującej od dnia 1 stycznia 2012 r. taryfy celnej. Ewentualne koszty z tytułu zmiany
taryfy celnej nie są skutkiem finansowym niniejszej ustawy i zostały przez przedsiębiorców
poniesione we wcześniejszym okresie.
5.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wprowadzenie przepisów dotyczących konieczności spełnienia przez biopaliwa,
zarówno wytwarzane z surowców pochodzących z terenu Unii Europejskiej, jak i z terenu
krajów trzecich, kryteriów zrównoważonego rozwoju zwiększy konkurencyjność krajowej
biomasy i biokomponentów.
Należy podkreślić, że dyrektywa 2009/28/WE wprowadza 10% cel w zakresie
wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. W porównaniu z celem z roku
2010, wynoszącym 5,75%, jest to znaczący wzrost. Realizacja postanowień dyrektywy będzie
zatem skutkowała wzrostem wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych, a tym
samym wpłynie pozytywnie na rozwój podmiotów zajmujących się ich wytwarzaniem oraz
na aktywizację terenów rolniczych.
Implementacja przepisów dyrektywy w zakresie KZR pociągnie za sobą wprawdzie
dodatkowe obowiązki dla podmiotów funkcjonujących na rynku biokomponentów, ale należy
jednocześnie pamiętać, iż (1) są to wymogi, które obowiązują wszystkie podmioty
zainteresowane produkcją biopaliwa na potrzeby realizacji celów z dyrektywy oraz (2)
wysokość tych kosztów nie powinna być obciążeniem, które uniemożliwiłoby prowadzenie
dotychczasowej działalności przedsiębiorcom.
Przewiduje się, że ewentualny wpływ na wzrost cen paliw związany z wprowadzeniem
systemu weryfikacji spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju będzie niemal
niezauważalny, szczególnie w porównaniu z innymi czynnikami wpływającymi na poziom
cen paliw ciekłych.
Dodatkowo rozszerzony katalog biokomponentów i wprowadzenie mechanizmu
podwójnego zaliczania biokomponentów do realizacji celów ułatwią realizację NCW,
37



przyczyniając się do obniżenia kosztów realizacji celów wynikających z przepisów unijnych,
a tym samym wpływając korzystnie na wysokość cen paliw.

6.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Przepisy ustawy przyczynią się do rozwoju działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania biokomponentów na terytorium RP, co może również mieć wpływ na
zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
7.
Wpływ regulacji na środowisko i stan pojazdów
Realizacja postanowień ustawy będzie miała korzystny wpływ na stan środowiska
w Polsce, a w szczególności na jakość powietrza atmosferycznego, poprzez znaczne
ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z przepisami
projektowanej ustawy, do realizacji Narodowych Celów Wskaźnikowych zaliczane będą
tylko biokomponenty spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju, ograniczenie emisji
gazów cieplarnianych wyniesie co najmniej 35% w stosunku do emisji z ich kopalnych
odpowiedników do roku 2017 i 50% w roku 2017 i później. Stosowanie na szerszą skalę
biokomponentów połączone z wykorzystywaniem ich w paliwach ciekłych i biopaliwach
ciekłych doprowadzi do ograniczenia emisji związków siarki, związków ołowiu oraz lotnych
związków organicznych.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Instytut Transportu Samochodowego,
stosowanie biopaliw ciekłych wpływa również na zmniejszenie emisji pyłów i tlenku węgla
do powietrza.
Celem wprowadzenia kryteriów zrównoważonego rozwoju była ochrona obszarów
szczególnie cennych przyrodniczo, charakteryzujących się dużą różnorodnością biologiczną
oraz w ograniczony sposób narażanymi na działanie czynników antropogenicznych.
W konsekwencji wprowadzenie przepisów dotyczących konieczności spełnienia przez
wykorzystywane w Polsce biokomponenty kryteriów zrównoważonego rozwoju zapewni, że
surowce do ich produkcji będą pozyskiwane w sposób zrównoważony i zgodny z wymogami
dotyczącymi zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska.
8.
Wskazanie źródeł finansowania
Źródłem finansowania będzie budżet państwa. Wysokość i wykorzystanie środków
omówiono szczegółowo w punkcie 3.

05/12/BS
38



Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach
ciekłych oraz ustawy – Prawo energetyczne zgłosiły następujące podmioty (wymienione
w kolejności nadsyłanych uwag):
1. Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A – zgłoszenie z dnia 14 listopada 2012 r.;
2. Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju – zgłoszenie z dnia 15 listopada 2012 r.;
3. Krajowa Izba Paliw Alternatywnych – zgłoszenie z dnia 16 listopada 2012 r.;
4. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego – zgłoszenie z dnia 16 listopada
2012 r.;
5. Instytut Nafty i Gazu – zgłoszenie z dnia 16 listopada 2012 r.;
6. Przemysłowy Instytut Motoryzacji – zgłoszenie z dnia 19 listopada 2012 r.;
7. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – zgłoszenie z dnia 20 listopada 2012 r.;
8. Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw – zgłoszenie z dnia 26 listopada
2012 r.;
9. Grupa LOTOS S.A. – zgłoszenie z dnia 12 lutego 2013 r.


Tytuł Projektu:
Projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych
ustaw
Tytuł wdrażanego aktu prawnego:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca
dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE
Przepisy Unii Europejskiej
Jedn.
Treść przepisu UE
Koni
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
Red.
eczn
Red.
uwzględnienia w
ość
projekcie
wdro
przepisów
żeni
wykraczających
a
poza minimalne
wymogi prawa UE
Art. 1
T

Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku

prawnego przepisami projektowanej ustawy o
odnawialnych źródłach energii.
Art. 2 „Biomasa”
oznacza
ulegającą T
Art. 1
2) biomasa –
ulegające biodegradacji części
biodegradacji część produktów, odpadów
pkt 2 lit. produktów, odpady lub pozostałości pochodzenia
lub
pozostałości
pochodzenia
a
biologicznego z rolnictwa, łącznie z substancjami
biologicznego z rolnictwa
(łącznie

roślinnymi i zwierzęcymi, leśnictwa i rybołówstwa
z substancjami roślinnymi i zwierzęcymi),

oraz powiązanych z nimi działów przemysłu, w tym z
leśnictwa
i związanych
działów

chowu i hodowli ryb oraz akwakultury, a także
przemysłu,
w tym
rybołówstwa

ulegająca
biodegradacji
część
odpadów
i akwakultury, a także
ulegającą

przemysłowych i komunalnych, w tym z instalacji
biodegradacji
część
odpadów

służących
zagospodarowaniu
odpadów
oraz
przemysłowych i miejskich;

uzdatniania wody i oczyszczania ścieków;



„Wartość rzeczywista” oznacza wartość
Załączni wartość rzeczywista – wartość ograniczenia emisji
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
k do
gazów cieplarnianych w odniesieniu do niektórych lub
w odniesieniu do niektórych lub
ustawy
wszystkich etapów określonego procesu wytwarzania i
wszystkich etapów określonego procesu

zużycia biokomponentu w paliwach ciekłych i
produkcji biopaliw obliczoną zgodnie

biopaliwach ciekłych wyznaczoną zgodnie z metodyką

1
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 64

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: