Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
z metodologią określoną w części C
wyznaczania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
załącznika V;
dla biokomponentów;
„Wartość typowa” oznacza szacunkową
wartość typowa – oszacowaną wartość ograniczenia
wartość ograniczenia emisji gazów
emisji gazów cieplarnianych reprezentatywną dla
cieplarnianych reprezentatywnego dla
danego procesu wytwarzania i zużycia biokomponentu
danej ścieżki produkcji biopaliw;
w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych;
„Wartość standardowa” oznacza wartość
wartość standardowa – wartość ograniczenia emisji
wyprowadzoną z wartości typowej przy
gazów cieplarnianych wyznaczoną w oparciu o wartość
zastosowaniu czynników określonych
typową, która może być stosowana zamiast wartości
z góry, która może być stosowana zamiast
rzeczywistej;
wartości
rzeczywistej
w pewnych
okolicznościach, określonych w niniejszej
Art. 1
26)gazy cieplarniane – ditlenek węgla, podtlenek azotu
dyrektywie.
pkt 2 lit. i metan;
n
27)cykl życia biokomponentu – okres obejmujący
wszystkie etapy konieczne do wytworzenia danego
biokomponentu, uwzględniający w szczególności
uprawę i przetwarzanie surowców, wytwarzanie,
transport i dystrybucję, aż do zużycia tego
biokomponentu w transporcie;
28)cykl życia kopalnego odpowiednika biokomponentu
- okres obejmujący wszystkie etapy konieczne do
wytworzenia danego kopalnego odpowiednika
biokomponentu, uwzględniający w szczególności
wydobycie, wytwarzanie, magazynowanie, transport i
dystrybucję, aż do zużycia tego kopalnego
odpowiednika biokomponentu w transporcie;
29)kopalny odpowiednik biokomponentu – benzynę
silnikową lub olej napędowy nie zawierający dodatku
biokomponentów;
Pozos
T
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
tałe
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
2
przepi
odnawialnych źródłach energii.
sy
Art. 2
Art. 3
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
ust. 1
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
odnawialnych źródłach energii.
Art. 3
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
ust. 2
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
i 3
odnawialnych źródłach energii.
Art. 3 Każde państwo członkowskie zapewnia,
Art. 1
24) Narodowy Cel Wskaźnikowy – minimalny udział
ust. 4
aby jego udział energii ze źródeł
pkt 2 lit. biokomponentów i innych paliw odnawialnych
odnawialnych we wszystkich rodzajach
m
zużytych we wszystkich rodzajach transportu w
transportu w 2020 r. wynosił co najmniej
ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
10 % końcowego zużycia energii
zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w
w transporcie w tym państwie
transporcie drogowym i kolejowym, liczony według
członkowskim.
wartości opałowej;
Do celów niniejszego ustępu stosuje się
25) podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy -
następujące definicje:
każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce
a)
do obliczenia mianownika, tzn.
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej
całkowitej ilości energii zużytej
Polskiej, wykonujący działalność gospodarczą w
w transporcie do celów akapitu
zakresie wytwarzania, importu lub nabycia
pierwszego, uwzględnia się tylko
wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw
benzynę, olej napędowy i biopaliwa,
ciekłych, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie
zużyte w transporcie drogowym
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na
i kolejowym oraz energię elektryczną;
potrzeby własne na tym terytorium;”,
b)
do obliczenia licznika, tzn. ilości
energii ze źródeł odnawialnych zużytej
Art. 1
16) po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
w transporcie do celów akapitu
pkt 16
Art. 26a. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
pierwszego, uwzględnia się wszystkie
jest uprawniony do przeprowadzania kontroli
rodzaje energii ze źródeł odnawialnych,
podmiotów
realizujących
Narodowy
Cel
zużytej we wszystkich rodzajach
Wskaźnikowy, w zakresie wykonania obowiązku, o
transportu;
którym mowa w art. 23 ust. 1.
3
c)
do obliczenia udziału energii
2. Czynności kontrolne wykonują upoważnieni
elektrycznej produkowanej
pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki po
z odnawialnych źródeł i zużywanej przez
doręczeniu podmiotowi realizującemu Narodowy Cel
wszystkie rodzaje elektrycznych
Wskaźnikowy albo osobie przez niego upoważnionej
pojazdów dla potrzeb lit. a) i b), państwa
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego
członkowskie mogą wybrać albo
działalności.
przeciętny udział energii elektrycznej
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2,
z odnawialnych źródeł energii we
zawiera:
Wspólnocie, albo udział energii
1) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe
elektrycznej z odnawialnych źródeł
pracownika organu kontroli, uprawnionego do
energii w ich własnym kraju,
przeprowadzenia kontroli;
odpowiadający udziałowi zmierzonemu
2) oznaczenie kontrolowanego;
w ciągu dwóch lat poprzedzających rok,
3) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
o którym mowa. Ponadto do obliczenia
4) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego
ilości energii elektrycznej
terminu zakończenia kontroli;
z odnawialnych źródeł energii zużywanej
5) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
przez elektryczne pojazdy drogowe,
6) oznaczenie organu kontroli;
uznaje się, że zużycie to równe jest
7) określenie
daty
i
miejsca
wystawienia
pomnożonej o 2,5 wartości energetycznej
upoważnienia;
przypadającej na pobraną energię
8) podpis osoby wystawiającej upoważnienie, z
elektryczną z odnawialnych źródeł
podaniem zajmowanego stanowiska służbowego;
energii.
9) pouczenie
o
prawach
i
obowiązkach
kontrolowanego.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na
analizie wyjaśnień oraz dokumentów przedstawionych
przez
podmiot
realizujący
Narodowy
Cel
Wskaźnikowy.
5. Upoważnionym pracownikom, o których mowa
w ust.
2, przysługuje prawo żądania od
kontrolowanego podmiotu realizującego Narodowy Cel
Wskaźnikowy:
1) ustnych i pisemnych wyjaśnień, a także
4
przedstawienia
dokumentów
dotyczących
zapewnienia
minimalnego
udziału
biokomponentów i innych paliw odnawialnych w
ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
sprzedawanych, zbywanych w innej formie lub
zużywanych przez kontrolowanego na potrzeby
własne;
2) przedstawienia
dokumentów umożliwiających
sprawdzenie zgodności stanu faktycznego z
wielkością ustaloną według zasad określonych w
art. 23 ust. 2 -5.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się
protokół, który w szczególności zawiera wnioski oraz
pouczenie o sposobie złożenia zastrzeżeń co do jego
treści, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu
przez
podmiot
realizujący
Narodowy
Cel
Wskaźnikowy, kontrolujący dokonuje stosownej
adnotacji w protokole. Odmowa podpisania protokołu
nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez
kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może
wezwać podmiot realizujący Narodowy Cel
Wskaźnikowy do usunięcia uchybień określonych w
protokole, w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia
doręczenia wezwania.”;
Art.
T
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
4-Art
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
16
odnawialnych źródłach energii.
Art.
Niezależnie od tego, czy surowce były T
Art. 1
Art. 28a. 1. Biokomponenty mogą być zaliczone
17
uprawiane na terenie Wspólnoty czy poza
pkt 17
podmiotowi
realizującemu
Narodowy
Cel
ust. 1
jej terytorium, energię z biopaliw
Wskaźnikowy na poczet realizacji obowiązku, o
5
i biopłynów uwzględnia się do celów,
którym mowa w art. 23 ust. 1, wyłącznie wtedy, gdy:
o których mowa w lit. a), b) i c) tylko
1) spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju
wtedy, gdy spełniają one kryteria
określone w art. 17 ust. 3 - 6 dyrektywy Parlamentu
zrównoważonego rozwoju określone
Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia
w ust. 2–6 niniejszego artykułu:
2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze
a) kontrola zgodności z wymogami
źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie
niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE,
celów krajowych;
zwanej dalej „dyrektywą 2009/28/WE”;
b) kontrola spełnienia obowiązku
2) spełniają wymóg ograniczenia emisji gazów
stosowania
energii
ze
źródeł
cieplarnianych określony w art. 28b ust. 1;
odnawialnych;
3) nie zostały wcześniej zaliczone na poczet realizacji
c) kwalifikowalność do wsparcia
obowiązku określonego w art. 3 ust. 4 dyrektywy
finansowego wykorzystania biopaliw
2009/28/WE.
i biopłynów.
2. Wsparcie finansowe w zakresie wytwarzania
Aby jednak biopaliwa i biopłyny
biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz ich
wyprodukowane z odpadów lub
wykorzystania, pochodzące ze środków publicznych, w
pozostałości innych niż odpady lub
tym ze środków funduszy Unii Europejskiej, może
pozostałości rolnicze, akwakultury i leśne
zostać udzielone podmiotowi ubiegającemu się o
były uwzględniane do celów, o których
przyznanie wsparcia finansowego pod warunkiem, że
Art.
mowa w lit. a), b) i c) muszą spełniać
biokomponenty i biopaliwa ciekłe, które będą objęte
17 ust jedynie
kryteria
zrównoważonego
wsparciem, spełniają kryteria zrównoważonego
3
rozwoju, o których mowa w ust. 2
rozwoju określone w art. 17 dyrektywy 2009/28/WE.
niniejszego artykułu.
Art. 1
30) ograniczenie emisji gazów cieplarnianych – różnicę
Biopaliwa i biopłyny uwzględnione dla
pkt 2 lit
całkowitej emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia
celów, o których mowa w ust. 1 lit. a), b)
n
kopalnego odpowiednika biokomponentu i całkowitej
i c),
nie
pochodzą
z surowców
emisji tych gazów w cyklu życia biokomponentu,
uzyskanych z terenów o wysokiej
odniesioną do całkowitej emisji gazów cieplarnianych
wartości bioróżnorodności, czyli terenów,
w
cyklu
życia
kopalnego
odpowiednika
które w styczniu 2008 r. lub później
biokomponentu, wyrażoną w procentach;
posiadały następujący status, niezależnie
od tego, czy posiadają go nadal:
6
wyznaczania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
załącznika V;
dla biokomponentów;
„Wartość typowa” oznacza szacunkową
wartość typowa – oszacowaną wartość ograniczenia
wartość ograniczenia emisji gazów
emisji gazów cieplarnianych reprezentatywną dla
cieplarnianych reprezentatywnego dla
danego procesu wytwarzania i zużycia biokomponentu
danej ścieżki produkcji biopaliw;
w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych;
„Wartość standardowa” oznacza wartość
wartość standardowa – wartość ograniczenia emisji
wyprowadzoną z wartości typowej przy
gazów cieplarnianych wyznaczoną w oparciu o wartość
zastosowaniu czynników określonych
typową, która może być stosowana zamiast wartości
z góry, która może być stosowana zamiast
rzeczywistej;
wartości
rzeczywistej
w pewnych
okolicznościach, określonych w niniejszej
Art. 1
26)gazy cieplarniane – ditlenek węgla, podtlenek azotu
dyrektywie.
pkt 2 lit. i metan;
n
27)cykl życia biokomponentu – okres obejmujący
wszystkie etapy konieczne do wytworzenia danego
biokomponentu, uwzględniający w szczególności
uprawę i przetwarzanie surowców, wytwarzanie,
transport i dystrybucję, aż do zużycia tego
biokomponentu w transporcie;
28)cykl życia kopalnego odpowiednika biokomponentu
- okres obejmujący wszystkie etapy konieczne do
wytworzenia danego kopalnego odpowiednika
biokomponentu, uwzględniający w szczególności
wydobycie, wytwarzanie, magazynowanie, transport i
dystrybucję, aż do zużycia tego kopalnego
odpowiednika biokomponentu w transporcie;
29)kopalny odpowiednik biokomponentu – benzynę
silnikową lub olej napędowy nie zawierający dodatku
biokomponentów;
Pozos
T
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
tałe
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
2
przepi
odnawialnych źródłach energii.
sy
Art. 2
Art. 3
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
ust. 1
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
odnawialnych źródłach energii.
Art. 3
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
ust. 2
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
i 3
odnawialnych źródłach energii.
Art. 3 Każde państwo członkowskie zapewnia,
Art. 1
24) Narodowy Cel Wskaźnikowy – minimalny udział
ust. 4
aby jego udział energii ze źródeł
pkt 2 lit. biokomponentów i innych paliw odnawialnych
odnawialnych we wszystkich rodzajach
m
zużytych we wszystkich rodzajach transportu w
transportu w 2020 r. wynosił co najmniej
ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
10 % końcowego zużycia energii
zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w
w transporcie w tym państwie
transporcie drogowym i kolejowym, liczony według
członkowskim.
wartości opałowej;
Do celów niniejszego ustępu stosuje się
25) podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy -
następujące definicje:
każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce
a)
do obliczenia mianownika, tzn.
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej
całkowitej ilości energii zużytej
Polskiej, wykonujący działalność gospodarczą w
w transporcie do celów akapitu
zakresie wytwarzania, importu lub nabycia
pierwszego, uwzględnia się tylko
wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw
benzynę, olej napędowy i biopaliwa,
ciekłych, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie
zużyte w transporcie drogowym
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na
i kolejowym oraz energię elektryczną;
potrzeby własne na tym terytorium;”,
b)
do obliczenia licznika, tzn. ilości
energii ze źródeł odnawialnych zużytej
Art. 1
16) po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
w transporcie do celów akapitu
pkt 16
Art. 26a. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
pierwszego, uwzględnia się wszystkie
jest uprawniony do przeprowadzania kontroli
rodzaje energii ze źródeł odnawialnych,
podmiotów
realizujących
Narodowy
Cel
zużytej we wszystkich rodzajach
Wskaźnikowy, w zakresie wykonania obowiązku, o
transportu;
którym mowa w art. 23 ust. 1.
3
c)
do obliczenia udziału energii
2. Czynności kontrolne wykonują upoważnieni
elektrycznej produkowanej
pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki po
z odnawialnych źródeł i zużywanej przez
doręczeniu podmiotowi realizującemu Narodowy Cel
wszystkie rodzaje elektrycznych
Wskaźnikowy albo osobie przez niego upoważnionej
pojazdów dla potrzeb lit. a) i b), państwa
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego
członkowskie mogą wybrać albo
działalności.
przeciętny udział energii elektrycznej
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2,
z odnawialnych źródeł energii we
zawiera:
Wspólnocie, albo udział energii
1) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe
elektrycznej z odnawialnych źródeł
pracownika organu kontroli, uprawnionego do
energii w ich własnym kraju,
przeprowadzenia kontroli;
odpowiadający udziałowi zmierzonemu
2) oznaczenie kontrolowanego;
w ciągu dwóch lat poprzedzających rok,
3) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
o którym mowa. Ponadto do obliczenia
4) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego
ilości energii elektrycznej
terminu zakończenia kontroli;
z odnawialnych źródeł energii zużywanej
5) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
przez elektryczne pojazdy drogowe,
6) oznaczenie organu kontroli;
uznaje się, że zużycie to równe jest
7) określenie
daty
i
miejsca
wystawienia
pomnożonej o 2,5 wartości energetycznej
upoważnienia;
przypadającej na pobraną energię
8) podpis osoby wystawiającej upoważnienie, z
elektryczną z odnawialnych źródeł
podaniem zajmowanego stanowiska służbowego;
energii.
9) pouczenie
o
prawach
i
obowiązkach
kontrolowanego.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na
analizie wyjaśnień oraz dokumentów przedstawionych
przez
podmiot
realizujący
Narodowy
Cel
Wskaźnikowy.
5. Upoważnionym pracownikom, o których mowa
w ust.
2, przysługuje prawo żądania od
kontrolowanego podmiotu realizującego Narodowy Cel
Wskaźnikowy:
1) ustnych i pisemnych wyjaśnień, a także
4
przedstawienia
dokumentów
dotyczących
zapewnienia
minimalnego
udziału
biokomponentów i innych paliw odnawialnych w
ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
sprzedawanych, zbywanych w innej formie lub
zużywanych przez kontrolowanego na potrzeby
własne;
2) przedstawienia
dokumentów umożliwiających
sprawdzenie zgodności stanu faktycznego z
wielkością ustaloną według zasad określonych w
art. 23 ust. 2 -5.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się
protokół, który w szczególności zawiera wnioski oraz
pouczenie o sposobie złożenia zastrzeżeń co do jego
treści, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu
przez
podmiot
realizujący
Narodowy
Cel
Wskaźnikowy, kontrolujący dokonuje stosownej
adnotacji w protokole. Odmowa podpisania protokołu
nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez
kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może
wezwać podmiot realizujący Narodowy Cel
Wskaźnikowy do usunięcia uchybień określonych w
protokole, w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia
doręczenia wezwania.”;
Art.
T
Artykuł ten będzie wdrożony do polskiego porządku
4-Art
prawnego przepisami projektowanej ustawy o
16
odnawialnych źródłach energii.
Art.
Niezależnie od tego, czy surowce były T
Art. 1
Art. 28a. 1. Biokomponenty mogą być zaliczone
17
uprawiane na terenie Wspólnoty czy poza
pkt 17
podmiotowi
realizującemu
Narodowy
Cel
ust. 1
jej terytorium, energię z biopaliw
Wskaźnikowy na poczet realizacji obowiązku, o
5
i biopłynów uwzględnia się do celów,
którym mowa w art. 23 ust. 1, wyłącznie wtedy, gdy:
o których mowa w lit. a), b) i c) tylko
1) spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju
wtedy, gdy spełniają one kryteria
określone w art. 17 ust. 3 - 6 dyrektywy Parlamentu
zrównoważonego rozwoju określone
Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia
w ust. 2–6 niniejszego artykułu:
2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze
a) kontrola zgodności z wymogami
źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie
niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE,
celów krajowych;
zwanej dalej „dyrektywą 2009/28/WE”;
b) kontrola spełnienia obowiązku
2) spełniają wymóg ograniczenia emisji gazów
stosowania
energii
ze
źródeł
cieplarnianych określony w art. 28b ust. 1;
odnawialnych;
3) nie zostały wcześniej zaliczone na poczet realizacji
c) kwalifikowalność do wsparcia
obowiązku określonego w art. 3 ust. 4 dyrektywy
finansowego wykorzystania biopaliw
2009/28/WE.
i biopłynów.
2. Wsparcie finansowe w zakresie wytwarzania
Aby jednak biopaliwa i biopłyny
biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz ich
wyprodukowane z odpadów lub
wykorzystania, pochodzące ze środków publicznych, w
pozostałości innych niż odpady lub
tym ze środków funduszy Unii Europejskiej, może
pozostałości rolnicze, akwakultury i leśne
zostać udzielone podmiotowi ubiegającemu się o
były uwzględniane do celów, o których
przyznanie wsparcia finansowego pod warunkiem, że
Art.
mowa w lit. a), b) i c) muszą spełniać
biokomponenty i biopaliwa ciekłe, które będą objęte
17 ust jedynie
kryteria
zrównoważonego
wsparciem, spełniają kryteria zrównoważonego
3
rozwoju, o których mowa w ust. 2
rozwoju określone w art. 17 dyrektywy 2009/28/WE.
niniejszego artykułu.
Art. 1
30) ograniczenie emisji gazów cieplarnianych – różnicę
Biopaliwa i biopłyny uwzględnione dla
pkt 2 lit
całkowitej emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia
celów, o których mowa w ust. 1 lit. a), b)
n
kopalnego odpowiednika biokomponentu i całkowitej
i c),
nie
pochodzą
z surowców
emisji tych gazów w cyklu życia biokomponentu,
uzyskanych z terenów o wysokiej
odniesioną do całkowitej emisji gazów cieplarnianych
wartości bioróżnorodności, czyli terenów,
w
cyklu
życia
kopalnego
odpowiednika
które w styczniu 2008 r. lub później
biokomponentu, wyrażoną w procentach;
posiadały następujący status, niezależnie
od tego, czy posiadają go nadal:
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2051
› Pobierz plik