eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2050
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 586

2050-czesc-II

UZASADNIENIE

Wydanie nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie rocznych sprawozdań
zakładów reasekuracji dotyczących transakcji przeprowadzanych w ubezpieczeniowej grupie
kapitałowej, związane jest z wejściem w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy o nadzorze
uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami
reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...), która implementowała do polskich przepisów
postanowienia dyrektywy 2011/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 listopada
2011 r. w sprawie zmiany dyrektyw 98/78/WE, 2002/87/WE, 2006/48/WE, 2009/138/WE
w odniesieniu do dodatkowego nadzoru nad podmiotami finansowymi konglomeratu
finansowego. Powyższa ustawa wprowadziła m.in. zmiany definicji nadzoru dodatkowego,
zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 5c ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej
oraz ubezpieczeniowej grupy kapitałowej zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy.
Wprowadzona zmiana treści art. 2 ust. 1 pkt 5c ustawy rozszerza zakres podmiotów objętych
nadzorem dodatkowym m.in. na krajowe zakłady reasekuracji, które są podmiotami
zależnymi dominujących podmiotów nieregulowanych. Konsekwencją rozszerzenia zakresu
podmiotów objętych nadzorem dodatkowym jest zmiana definicji ubezpieczeniowej grupy
kapitałowej. W skład ubezpieczeniowej grupy kapitałowej może wchodzić (oprócz
podmiotów wymienionych w dotychczas obowiązującym art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy
o działalności ubezpieczeniowej) dominujący podmiot nieregulowany, jeżeli jest on
podmiotem dominującym zakładu reasekuracji podlegającego nadzorowi dodatkowemu.
Projekt rozporządzenia jest analogiczny do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 25 września 2009 r. w sprawie rocznych sprawozdań zakładów reasekuracji
dotyczących transakcji przeprowadzanych w ubezpieczeniowej grupie kapitałowej (Dz. U.
Nr 169 poz. 1328), wydanego na podstawie art. 223zzf ust. 2 ustawy o działalności
ubezpieczeniowej. Zmiany w stosunku do treści dotychczas obowiązującego rozporządzenia
dotyczą określenia podmiotu wiodącego. Projekt zmienionego rozporządzenia, analogicznie
jak dotychczas obowiązujący akt wykonawczy, zobowiązuje krajowe zakłady reasekuracji do
wskazania podmiotu wiodącego w ubezpieczeniowej grupie kapitałowej w formularzu I.1.A.
w załączniku nr 1. Główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji są obowiązane do
wskazania podmiotu wiodącego w ubezpieczeniowej grupie kapitałowej w formularzu I.1.
w załączniku nr 2. W związku ze zmianą definicji nadzoru dodatkowego i wynikającej z tego
zmiany definicji ubezpieczeniowej grupy kapitałowej wprowadzonych w słowniku ustawy

1
z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej konieczna jest zmiana definicji
podmiotu wiodącego w notach objaśniających do ww. formularzy. Proponuje się
zdefiniowanie podmiotu wiodącego w ubezpieczeniowej grupie kapitałowej jako „podmiotu
wchodzącego w skład ubezpieczeniowej grupy kapitałowej i niepozostającego w stosunku
zależności od jakiegokolwiek innego podmiotu, będącego:
– zakładem reasekuracji podlegającym nadzorowi dodatkowemu lub
– zakładem ubezpieczeń podlegającym nadzorowi dodatkowemu, lub
– zagranicznym zakładem reasekuracji, będącym podmiotem dominującym zakładu
reasekuracji podlegającemu nadzorowi dodatkowemu, lub
– zagranicznym zakładem ubezpieczeń, będącym podmiotem dominującym zakładu
reasekuracji podlegającemu nadzorowi dodatkowemu, lub
– dominującym podmiotem ubezpieczeniowym, będącym podmiotem dominującym
zakładu reasekuracji podlegającemu nadzorowi dodatkowemu, lub
– dominującym podmiotem nieregulowanym, będącym podmiotem dominującym
zakładu reasekuracji podlegającemu nadzorowi dodatkowemu, lub
– mieszanym dominującym podmiotem ubezpieczeniowym, będącym podmiotem
dominującym zakładu reasekuracji podlegającemu nadzorowi dodatkowemu”.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (Rządowy Proces
Legislacyjny) z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady Ministrów i do
konsultacji społecznych.


2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na krajowe zakłady reasekuracji podlegające
dodatkowemu nadzorowi oraz główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z: Komisją Nadzoru Finansowego, Polską
Izbą Ubezpieczeń, Rzecznikiem Ubezpieczonych, Ubezpieczeniowym Funduszem
Gwarancyjnym, Stowarzyszeniem Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych
i Reasekuracyjnych, Polskim Stowarzyszeniem Aktuariuszy, Krajową Radą Biegłych
Rewidentów, Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, Izbą Zarządzających Funduszami
i Aktywami, Izbą Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka, Ogólnopolskim
Stowarzyszeniem Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Polską Izbą
Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych oraz z Komitetem Standardów
Rachunkowości.

3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego,

b) rynek pracy:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki, przedsiębiorczość i funkcjonowanie przedsiębiorstw,

d) sytuację i rozwój regionalny:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.



3
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla budżetu państwa, analogicznie jak
dotychczasowa regulacja.



































12/75rch


4
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 41 . [ 42 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: