eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zachowaniu przez Skarb Państwa lub państwowe osoby prawne szczególnych uprawnień w spółce "Grupa Azoty S.A." oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zachowaniu przez Skarb Państwa lub państwowe osoby prawne szczególnych uprawnień w spółce "Grupa Azoty S.A." oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zobligowania Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych do zachowania szczególnych uprawnień w Zakładach Azotowych "Puławy" S.A. lub Zakładach Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A.; wprowadzone zostaną ograniczenia w przekształceniach własnościowych Spółek oraz w zbywaniu ich majątku na rzecz podmiotów innych niż Skarb Państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2029
  • Data wpłynięcia: 2012-12-18
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2029

b)
zaniechania przez urzędników MSP w zakresie sprawowania formalnego
nadzoru właścicielskiego nad ZA Puławy S.A. w tej sprawie, wyrażających się
faktem niepodjęcia stosownych uchwał Walnego Zgromadzenia spółki ZA
Puławy S.A. upoważniających zarząd ZA Puławy S.A. do działań
wykraczających poza zakres zwykłych czynności zarządzania spółką
przewidzianych przez statut ZA Puławy S.A., a zastrzeżonych do
obligatoryjnego podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie, co przewiduje §
55 ust. 4 pkt 1. i 2. Statutu Spółki tj. m.in. połączenie i przekształcenie spółki i
zawiązanie przez spółkę innej spółki (tekst jednolity statutu przyjętego
uchwałą nr 2 NWZ z dnia 11.10.2005 r. z późniejszymi zmianami, Rep A Nr
19196/2005). Zarząd Spółki ZA Puławy SA podpisał w dniu 14 listopada 2012
r. tzw. umowy o konsolidacji ZA Puławy S.A. Zakładami Azotowymi Tarnów-
Mościce S.A., która to umowa jest etapem realizacji zamierzeń ogłoszonych
przez zarząd ZA w Tarnowie Mościcach S.A. w raporcie bieżącym, a
przewidującym połączenie obu spółek poprzez przejęcie ZA Puławy S.A. przez
Zakłady Azotowe w Tarnowie–Mościcach S.A. lub połączenie (fuzję) obu tych
spółek. (Fakt niewydania przez MSP lub Walne Zgromadzenie spółki uchwały
upoważniającej zarząd do działań wykraczających poza zakres zwykłego
zarządzania spółką wynika z analizy raportów bieżących spółki ZA Puławy
S.A. za lata 2011-2012 opublikowanych na stronie internetowej spółki. W
latach 2011-2012 wydanych zostało 7 raportów bieżących spółki – za rok 2011
i 10 raportów bieżących za rok 2012 – zawierających projekty uchwał walnego
zgromadzenia spółki lub uchwały podjęte przez walne zgromadzenie spółki).
– mogą doprowadzić do szkód w majątku Skarbu Państwa, do zagrożenia
bezpieczeństwa energetycznego RP, zagrożenia bezpieczeństwa żywnościowego RP,
zagrożenia interesów branży rolniczej i rolno-spożywczej, jak również do
drastycznego pogorszenia poziomu ekonomicznego północnej Lubelszczyzny, w tym
do likwidacji dziesiątek i setek firm kooperujących z ZA „Puławy” S.A., do
powiększenia bezrobocia, a również do zwiększenia ryzyka katastrofy ekologicznej o
gigantycznych rozmiarach. Pozbawienie kontroli przez Skarb Państwa nad ZA Puławy
S.A. oraz ZA w Tarnowie-Mościcach S.A. oraz plan kapitałowego związania obu
Spółek stwarza realne zagrożenie przejęcia rynku azotowego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i w sposób oczywisty zagraża interesom ekonomicznym
Skarbu Państwa.

„Plan prywatyzacji na 2012-2013” zatwierdzony przez Radę Ministrów w dniu
27 marca 2012 r. podaje na stronach 4 i 5 podstawę prawną dokonywania
przekształceń własnościowych w Polsce. I tak wymienia następujące akty prawne
obowiązujące
w procedurach prywatyzacyjnych dla spółek z udziałem Skarbu Państwa objętych
planem prywatyzacji na rok 2012 :
- ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
- ustawa z dnia 30 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych,
- ustawa z dnia sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących
Skarbowi Państwa,
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej,
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego
trybu zbywania akcji Skarbu Państwa,
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie analiz spółki
przeprowadzonych przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu
Państwa. Ponadto należy dodać, że fakt przekształceń własnościowych i
przewidywanych zmian organizacyjnych podmiotu w wyniku tychże przekształceń
własnościowych, nakładają w myśl Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
Europy 2002/14/WE z dnia 11 marca 2002 r. ustanawiającej ogólne warunki
informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie
Europejskiej i na podstawie tejże Dyrektywy obowiązuje w Polsce ustawa z dnia 7
kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.

W analizowanym przypadku przewidziana jest, zgodnie z publiczną deklaracją
– połączenie (fuzja) obu spółek z udziałem SP, a z kolei ZA w Tarnowie Mościcach
S.A. ogłosiły w lipcu 2012 r. wezwanie do zapisywania się na sprzedaż 6.116.800
sztuk akcji ZA Puławy S.A. upoważniających do wykonywania 32% głosów na
walnym zebraniu tego podmiotu, co potwierdzone jest raportem bieżącym ZA w
Tarnowie Mościcach S.A nr 53/2012 z dnia 31 lipca 2012 r.

W roku 2012 ZA Puławy S.A były przedmiotem wezwania do zapisywania się
na sprzedaż akcji Spółki dokonanego przez firmę Synthos S.A. w dniu 1 czerwca 2012
r. Wówczas, zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników
i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, zostały dokonane w spółce ZA Puławy S.A
wymagane konsultacje, co potwierdzają odpowiednio: stanowiska zakładowych
organizacji związkowych (raport bieżący nr 22/2012 z dnia 22.06.2012 r.), stanowisko
rady pracowników w sprawie wezwania ogłoszonego przez Synthos (raport bieżący nr
23/2012 z dnia 25.06.2012 r. i w efekcie stanowisko zarządu spółki dotyczące
wezwania dokonanego przez Synthos S.A. (raport bieżący nr 27/2012 z dnia
05.07.2012 r.).
Z treści oświadczenia zarządu Spółki wynika, że zasięgnął opinii profesjonalnej firmy
doradczej. Wszystkie stanowiska były negatywne i posiadały umotywowane
merytorycznie uzasadnienia.

Tymczasem analogiczne wezwanie do sprzedaży akcji ZA Puławy S.A. przez
ZA w Tarnowie Mościcach S.A. w czerwcu 2012 r. nie pociągnęło za sobą konsultacji
zarządu ZA Puławy S.A. z załogą Spółki, reprezentowaną przez radę pracowników i
zakładowe organizacje związkowe, a w każdym razie nie zostały opublikowane
wymagane przez prawo raporty bieżące w tej sprawie. Przedmiotem zakupu był pakiet
9,90% akcji Spółki posiadanych przez inną spółkę z udziałem Skarbu Państwa-
Kompanię Węglową S.A.

Zarówno w raporcie bieżącym ZA Puławy S.A. nr 46/2012 z dnia 15.11.2012
r. w sprawie zawarcia umowy konsolidacyjnej pomiędzy zarządami spółek ZA Puławy
S.A. i ZA w Tarnowie Mościcach S.A w dniu 14.11.2012 r., jak też w raportach
bieżących nr 45/2012 z dnia 30.10.2012 r. w sprawie zawarcia aneksu do
porozumienia z ZA w Tarnowie Mościcach S.A., jak i nr 37/2012 z dnia 20.09.2012 r.
– podpisanie umowy z ZA w Tarnowie Mościcach S.A. w sprawie współpracy -
podnoszony jest pomysł utworzenia na bazie łączenia obu podmiotów grupy
kapitałowej, której strony umowy nadały nawet nazwę: Grupa Kapitałowa.

Notowanie obu Spółek na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz ustalanie
wartości ich akcji w transakcjach giełdowych - czyli w sposób zobiektywizowany –
zwalnia MSP z obowiązku zlecenia firmom specjalistycznym wyszacowania aktualnej
wartości majątku prywatyzowanych spółek, a w przypadku Zakładów Azotowych
„Puławy” S.A. – zwalnia MSP z obowiązku analizy sytuacji prawnej majątku spółki
(por. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie analiz spółki
przeprowadzanych przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu
Państwa).
Tymczasem zarząd ZA w Tarnowie Mościcach S.A. ujawnił swoje
jednostronne propozycje przyjęcia parytetu wymiany akcji obu łączonych podmiotów
w części, w której za część akcji ZA Puławy S.A. obejmowanych przez ZA w
Tarnowie Mościcach S.A. będzie pokryta aportem w postaci akcji ZA w Tarnowie
Mościcach S.A. Według znajdującego się w raporcie bieżącym nr 41/2012 z dnia
13.07.2012 r. dokumentu pt. „Opinia zarządu spółki Zakłady Azotowe w Tarnowie –
Mościcach S.A uzupełniająca powody upoważnienia Zarządu do wyłączenia prawa
poboru akcji oraz warrantów subskrypcyjnych emitowanych w ramach kapitału
docelowego oraz sposób ustalenia ceny emisyjnej w przypadku podwyższenia przez
Zarząd kapitału zakładowego Spółki w ramach kapitału docelowego”, w części 3pt.
Sposób ustalenia ceny emisyjnej akcji serii K oraz parytet wymiany zarząd stwierdza
co następuje: „(…) Zarząd Spółki zostanie upoważniony do decydowania o
wszystkich sprawach związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego w ramach
kapitału docelowego, w tym do ustalenia z zastrzeżeniem zgody Rady Nadzorczej
Spółki, ceny emisyjnej Nowych Akcji. Przyznanie Zarządowi uprawnienia do
ustalenia ceny emisyjnej Nowych Akcji jest konieczne w celu skutecznego
przeprowadzenia Oferty Aportowej, w ramach której cena emisyjna Nowych Akcji
zostanie ustalona z uwzględnieniem: wartości Spółki i ZA Puławy, wynikającego z
relacji tych wartości parytetu wymiany akcji (tj. liczby akcji Spółki obejmowanych w
zamian za aport w postaci jednej akcji spółki ZA Puławy), specyfiki emisji aportowej
oraz sytuacji panującej na rynkach finansowych. Zarząd proponuje ustalenie parytetu
wymiany w Ofercie Aportowej w wysokości 2,75, co oznacza, że jedna akcja ZA
Puławy stanowić będzie wkład niepieniężny na pokrycie 2,75 Nowych Akcji (…)”.
Natomiast w raporcie bieżącym ZA w Tarnowie–Mościcach S.A. nr 62/2012 z
dnia 11.09.2012 r. zarząd spółki zawiadamia w pkt.3 raportu, że: ”(…) Zgodnie z § 10
ust. 4 statutu jedna akcja ZA Puławy stanowić będzie wkład niepieniężny na pokrycie
2,5 Akcji Serii D (dalej: ”Parytet Wymiany”).

Z powyższego jednoznacznie wynika więc, że za zgodą i wiedzą urzędników
MSP jedna z „prywatyzowanych” Spółek dokonuje arbitralnie decyzji o parytecie
wymiany swoich akcji na akcje drugiej spółki występującej procesie połączenia.
Ponadto, w okresie od 13 lipca do 11 września jednostronnie dokonuje się zmiany
parytetu wymiany akcji na niekorzyść ZA Puławy S.A. o 9 punktów procentowych. W
tym czasie nie została jednocześnie wykonana żadna aktualizacja wyceny majątku obu
Spółek, co oznacza, że decyzja powyższa ma charakter arbitralny, całkowicie
oderwany od wartości rynkowej obu podmiotów.

W okresie od czerwca 2012 do 14 listopada 2012 r. na podstawie analizy
raportów bieżących ZA Puławy S.A. należy stwierdzić, że zarząd Spółki nie
uczestniczył w procesie podejmowania decyzji ani nie opiniował zasad łączenia (fuzji)
obu Spółek prezentowanych w kolejnych dokumentach ZA w Tarnowie Mościcach
S.A., a urzędnicy MSP, będącego właścicielem pakietów akcji obu podmiotów,
podejmowali decyzje o przyszłości, tj. zasadach i kierunkach „prywatyzacji” poprzez
nadanie szczególnych praw zarządowi Zakładów Azotowych w Tarnowie Mościcach
S.A.
ZA w Tarnowie Mościcach S.A. mają prawo podejmować w tej sprawie
decyzje wyłącznie korzystne dla ZA w Tarnowie Mościcach S.A., ale ze szkodą dla
interesów akcjonariuszy i przyszłości ekonomicznej ZA Puławy S.A. oraz z
wyłączeniem ustawowych praw zakładowych organizacji związkowych i rady
pracowniczej informacji i wyrażenia opinii. Tymczasem według informacji
przekazywanych przez przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych w ZA
Puławy S.A. – organizacje te wyrażały wielokrotnie pisemnie negatywne stanowisko
wobec przejęcia ZA Puławy S.A. przez ZA w Tarnowie Mościcach S.A. na
warunkach przedstawionych przez ZA w Tarnowie Mościcach S.A.

W związku z powyższym, w obecnym stanie prawnym, MSP nie stanowi
wobec Skarbu Państwa, akcjonariuszy i lokalnych społeczności zależnych od ZA
Puławy S.A. i ZA w Tarnowie Mościcach S.A. gwarancji przeprowadzenia
prywatyzacji posiadanych pakietów akcji w ZA Puławy S.A. (50,67%) i ZA w
Tarnowie Mościcach S.A. w sposób zapewniający:
- w pełni transparentny proces podejmowania decyzji,
- obiektywizm w podejmowaniu decyzji wobec wybranych podmiotów,
- gwarancję, że decyzje przedstawicieli MSP są wolne od nacisków
pozamerytorycznych,
- dołożenie należytej staranności dla dokonania poprawnej wyceny oferowanych akcji,
- zabezpieczenie poprzez podejmowane decyzje długofalowego interesu Skarbu
Państwa,
- gwarancję, że nadzór właścicielski ma charakter profesjonalny, którego nadrzędnym
celem jest interes polskiej gospodarki.
MSP nie dając rękojmi dokonania prywatyzacji posiadanych pakietów akcji w
tak strategicznych z punktu widzenia interesu państwa polskiego, gospodarki gazowej,
bezpieczeństwa
energetycznego,
niezależności
żywnościowej
państwa,
konkurencyjności branży rolnej i rolno-spożywczej podmiotach gospodarczych - w
sposób optymalny, nie powinno tych decyzji w obecnym stanie rzeczy podejmować, a
pakiety akcji należące do Skarbu Państwa winny pozostać własnością Skarbu
Państwa.

Zarząd ZA w Tarnowie Mościcach S.A. w dokumencie stanowiącym załącznik
nr 2 do Raportu bieżącego nr 62/2012 z dnia 11.09.2012 r. pod nazwą: „Opinia
zarządu spółki „Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach S.A. z 11.09.2012 r.
przedstawiająca powody wyłączenia prawa poboru akcji emitowanych w ramach
kapitału docelowego oraz sposób ustalania ceny emisyjnej” w punkcie 4:
„Uzasadnienie ekonomiczne transakcji” przedstawił listę oczekiwanych pozytywnych
zjawisk jako efektów „(…) realizacji zbieżnych celów strategicznych, zwiększenie
wartości oraz korzystanie z osiągniętych poprzez współdziałanie tych dwóch
podmiotów synergii i korzyści (…)”. Przez autorów projektu połączenia Spółek
deklarowane jest osiągnięcie m.in. następujących efektów:
1)
zniwelowanie zmienności rynku poprzez dywersyfikację produktową,
2)
rozszerzenie zdolności produkcyjnych w zakresie mocznika, saletry oraz RSM,
3)
budowę kompletnego elastycznego portfela produktowego w obszarze
nawozów,
4)
integrację sieci sprzedaży nawozów,
5)
optymalizację produkcji i konsumpcji amoniaku oraz kwasu azotowego,
6)
optymalizację produkcji i kierunków zużycia mocznika,
7)
integrację procesów zarządzania,
8)
integrację obszaru serwisowego,
9)
wymianę know-how w obszarach nawozowym i kaprolaktamowo-
poliamidowym,
10)
zmniejszenie kosztów sprzedaży i produkcji,
11)
uzyskanie większej siły przetargowej i efektu skali w kontaktach z dostawcami,
12)
optymalizacja logistyki,
13)
zwiększenie zdolności do wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych,
14)
zwiększenie skali działalności w segmencie chemikaliów oraz poszerzenia
oferty produktów azotowych w chemikaliach surowcowych, szczególnie w
segmencie melaminy oraz kaprolaktamu,
15)
wzmocnienie dobrego wizerunku obu marek wśród klientów, szczególnie w
Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej, poprzez połączenie silnych lokalnych,
regionalnych i międzynarodowych sieci dystrybucji ZA Puławy oraz Spółki
oraz
16)
wzajemne otwarcie nowych rynków poprzez wykorzystanie zbudowanych
przez obie spółki sieci klientów.

Zadeklarowane w 16-tu punktach przez zarząd ZA w Tarnowie Mościcach
S.A. „udoskonalenia” dotyczą w istocie systemu produkcji i sprzedaży ZA Puławy
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: