Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy zakazu publikowania i podawania do publicznej wiadomości wyników badań (sondaży) wyborczych w okresie 7 dni przez dniem wyznaczonym na dzień głosowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2019
- Data wpłynięcia: 2013-10-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2019
Druk nr 2019
Warszawa, 21 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Eugeniusza Kłopotka.
(-) Krzysztof Borkowski; (-) Jan Bury; (-) Marek Gos; (-) Jarosław
Górczyński; (-) Dariusz Joński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz
Kłopotek; (-) Jan Łopata; (-) Krystyna Ozga; (-) Józef Racki; (-) Marek
Sawicki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy
Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa Tokarska; (-) Zbigniew
Włodkowski; (-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Piotr Zgorzelski.
PROJEKT
USTAWA
z dnia ……………….. 2013 r.
o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112)
wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 115 otrzymuje brzmienie:
"Art. 115. § 1. W okresie 7 dni przed dniem głosowania aż do momentu jego zakończenia zabrania
się publikowania lub podawania do publicznej wiadomości w inny sposób, wyników
przedwyborczych badań, sondaży opini publicznej dotyczących przewidywanych zachowań
wyborczych lub wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu
głosowania.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”
2) art. 500 otrzymuje brzmienie:
„Art. 500. §1. Kto, w związku z wyborami w okresie 7 dni przed dniem głosowania aż do
zakończenia głosowania, publikuje lub podaje do publicznej wiadomości wyniki przedwyborczych
badań, sondaży opini publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych lub
przewidywanych wyników wyborów,
- podlega grzywnie w wysokości od 10.000 do 1.000.000 złotych.
§2. Karze, o której mowa w §1 podlega również ten, kto publikuje lub podaje do publicznej
wiadomości wyniki sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania, przed
zakończeniem głosowania.”
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE PROJEKTU USTAWY
1. Obecny stan prawny.
W obecnie obowiązującym stanie prawnym zakazane jest podawanie do publicznej
wiadomości wyników przedwyborczych badań (sondaży) opini publicznej dotyczących
przewidywanych zachowań wyborców i przewidywanych wyników wyborów na dobę przed dniem
głosowania tj. w okresie tzw. ciszy wyborczej, aż do momentu zakończenia głosowania. Takie
same zasady obowiązują wobec wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu
głosowania (exit-polls) polegających zazwyczaj na bezpośrednim sondowaniu zachowań wyborczych
wyborców opuszczających urny. Pojęcie ciszy wyborczej nie zostało uregulowane w obowiązującej
regulacji niemniej jednak, zgodnie z dominującym poglądem literatury, definiuje się ją jako okres, w
którym pod groźbą kary zabronione jest w jakikolwiek sposób prowadzenie agitacji wyborczej.
Jak wynika z obowiązujących regulacji art. 115 Kodeksu wyborczego, sondaże wyborcze mogą być
publikowane w środkach masowego przekazu w czasie całej kampani wyborczej tj. od dnia
zarządzenia przez właściwy organ wyborów do jej zakończenia czyli na 24 godziny przed dniem
głosowania. Zakaz publikowania sondaży wyborczych ma jednolite zastosowanie we wszystkich
rodzajach wyborów, zarówno podczas wyborów do Sejmu i Senatu, Parlamentu Europejskiego, jak
i wyborów na Prezydenta i wyborów samorządowych. Temu, kto naruszy przedmiotowy zakaz
grozi – zgodnie z art. 500 ww. ustawy - kara grzywny w wysokości od 500.000 do 1.000.000
złotych.
2. Różnice pomiędzy obowiązującym stanem prawnym, a proponowaną nowelizacją.
Proponowana przez wnioskodawców nowelizacja rozszerza zakaz podawania do publicznej
wiadomości wyników przedwyborczych badań opini publicznej na okres 7 dni przed dniem
głosowania i rozciąga ten zakaz aż do momentu oficjalnego zakończenia głosowania w dniu
wyborczym. Przedmiotowym zakazem objęte zostały wszystkie rodzaje badań sondażowych
zarówno wyniki sondaży dotyczące przewidywanych zachowań wyborców, tj. ich decyzji
wyborczych i samych wyników wyborów, jak i wyniki sondaży przeprowadzanych wśród
wyborców bezpośrednio po opuszczeniu lokali wyborczych.
Przedmiotowa zmiana obejmuje swoim zakresem zakaz publikacji i podawania do
publicznej wiadomości ww. wyników badań we wszystkich środkach masowego przekazu (zakaz
nie podlega wyjątkom), również w tych wyczerpujących definicję prasy w rozumieniu ustawy z dnia
16 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe. Należy przypomnieć, że za „prasę” w tym kontekście są
uznawane wszelkie publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości,
ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem
bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy
teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe. Prasą są także wszelkie
istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym
także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za
pomocą druku, wizji, foni lub innej techniki rozpowszechniania.
Nie zmieni się również zakres stosowania ww. normy – zakaz wciąż będzie miał
zastosowanie we wszystkich wyborach zarówno parlamentarnych (krajowych i do Parlamentu
Europejskiego), jak i w wyborach na Prezydenta RP i wyborach samorządowych.
W dotychczasowym brzmieniu regulacji art. 500 Kodeksu Wyborczego – za wykroczenie
przeciwko obowiązkom ustawowym grozi sankcja w postaci kary grzywny w wysokości od 500.000
do 1.000.000 złotych. W proponowanym kształcie ustawy, sankcja pozostałaby ta sama – kara
grzywny, jednakże zmianie uległaby jej wysokość dolnej granicy, tj. od 10.000 złotych. Takie
uregulowanie jest bardziej adekwatne zarówno do proponowanej zmiany, która znacząco rozciąga
czas trwania zakazu publikacji wyników sondaży, jak i do współczesnej sytuacji na polskim rynku
medialnym, na którym oprócz dużych koncernów wydawniczych funkcjonują również małe,
lokalne wydawnictwa i nadawcy. Konsekwencją naruszenia przez mniejsze media zakazu publikacji
wyników sondaży w okresie 7 dni przed dniem głosowania narażałoby je na karę, w olbrzymiej
wysokości - nieproporcjonalnej, której poniesienie wiązałoby się z finansowym bankructwem, co z
kolei mogłoby doprowadzić do ich likwidacji. W tym kontekście, określenie granic wysokości
grzywny od kwoty 10.000 do 1.000.000 złotych wydaje się być rozwiązaniem bardziej racjonalnym
i proporcjonalnym, tym bardziej, iż górna granica sankcji pozostaje bez zmian.
3. Cel nowelizacji.
Ratio legis przedmiotowej zmiany zmierza do zapewnienia wyborcom spokoju i pełnej,
swobody w podjęciu ostatecznej decyzji wyborczej, w warunkach wolnych od presji jaką wywołuje
agresywna kampania wyborcza, szczególnie w ostatnich dniach przed głosowaniem. Nie ulega
bowiem żadnej wątpliwości, w szczególności obserwując dotychczasowe kampanie wyborcze, że w
trakcie ich trwania, wyborcy są narażeni na oddziaływanie różnego rodzaju socjotechnik i technik
perswazyjnych, których wpływu, na ich decyzje, nie są w odpowiednim stopniu świadomi.
Kampania wyborcza to okres „pożywki” dla mass mediów, które przez cały jej okres „żyją”
sprawami kandydatów, parti politycznych, prześcigając się w przedstawianiu odbiorcom
przewidywanych wyników rywalizacji wyborczej. Swoją rolę w tej „grze” odgrywają także sondaże
przedwyborcze, których wyniki już na długo przed rozpoczęciem oficjalnej kampani wyborczej
wypełniają rubryki wszystkich mediów. Nie ulega wątpliwości, że sondaże wyborcze, czyli wyniki
badań socjologicznych dotyczące przewidywań co do samych wyników wyborów, jak i rozkładu
poparcia społecznego dla poszczególnych kandydatów lub parti są jednym z najsilniej
oddziałujących na wyborców elementów kampani wyborczej. Perswazyjny wpływ publikowanych
sondaży przedwyborczych jest dobrze znany zarówno ekspertom socjologi i psychologi , jak i
specjalistów w zakresie szeroko rozumianych mediów. Sondaże rzadko są przygotowane i
przeprowadzone w sposób profesjonalny i rzetelny, co niestety odbija się negatywnie na ich
wynikach i doprowadza do tego, że są one często zmanipulowane i nie odzwierciedlają
rzeczywistego stanu stosunków społecznych.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wpływ sondaży na opinię publiczną jest możliwy
przede wszystkim dzięki środkom masowego przekazu. W trakcie kampani wyborczej media
prześcigają się w publikacji wyników sondaży określających przewidywany wynik wyborczy.
Zazwyczaj te badania są przeprowadzone przez jeden z kilku ośrodków badań opini publicznej, z
którym dane medium stale współpracuje. Powoduje to w konsekwencji brak możliwości
porównania wyników z analizami innych firm sondażowych, które przeprowadzając, je opierają się
o inne metody badawcze. Co istotne często zdarza się, że wyniki sondaży przeprowadzonych dla
różnych mediów przez rożne podmioty badawcze są bardzo zróżnicowane, a wręcz pokazują
zupełnie odwrotne tendencje. Nawet biorąc pod uwagę ułomność metod przeprowadzania
sondaży, gdzie granice błędu statystycznego sięgają najwyżej kilku procent (2-3%), tak znaczne
różnice w wynikach czy wręcz zupełnie odwrotne tendencje nasuwają na myśl pytanie o ich
prawidłowość i wiarygodność. Ponadto, nie ulega wątpliwości, że odpowiedni sposób prezentacji i
komentarza, którym zazwyczaj wyniki sondaży są opatrzone, może istotnie modyfikować ich
rozumienie i ostateczny odbiór. Wszystkie te elementy ukierunkowują sposób interpretacji
wyników poprzez określenie ram interpretacyjnych, w których obywatele mają wyrobić sobie swoje
zdanie na określony temat.
Należy również zwrócić uwagę na zupełnie odmienne lecz istniejące zjawisko celowego
nagłaśniania korzystnych dla danego polityka lub parti politycznej wyników prognoz wyborczych,
a przemilczanie wyników sondaży innych ośrodków badań opini odmiennie ukazujących poziom
ich poparcia. Taka socjotechnika – powtarzana z pewną częstotliwością – utrwala fałszywy obraz
rzeczywistości w świadomości wyborców i niewątpliwie wpływa na ich decyzje.
Należy również zwrócić uwagę, że przy konstruowaniu sondaży, a więc zadawanych pytań,
proponowanych odpowiedzi, doborze grupy sondowanych wyborców, istnieje wielkie pole do
błędu - nie zawsze celowego lecz często wynikającego z ułomności metod badawczych lub
nieprofesjonalnego przygotowania czy przeprowadzenia sondaży. Pytania źle postawione,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2019
› Pobierz plik