Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy zakazu publikowania i podawania do publicznej wiadomości wyników badań (sondaży) wyborczych w okresie 7 dni przez dniem wyznaczonym na dzień głosowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2019
- Data wpłynięcia: 2013-10-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2019
niejednoznaczne lub sugerujące konkretne odpowiedzi - a takich w praktyce jest bardzo wiele - z
góry wykluczają uzyskanie rzetelnych odpowiedzi.
Również sama rozmowa, w trakcie której zdobywane są informacje sondażowe powinna
być przeprowadzona w ściśle określony sposób, tak aby w żaden sposób nie wpływać na
odpowiedzi badanych. W praktyce często zdarza się sytuacja, podczas której rozmówca –
informator podczas odpowiadania na pytania z kwestionariusza (ankiety) celowo nie podaje
prawdziwych odpowiedzi, czując się niejako „pod presją” ankietera lub obawiając się o ich odbiór
przez zadającego pytanie. Równie często wyniki sondaży nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu
stosunków społecznych ze względu na niereprezentatywną lub nieprawidłowo dobraną próbę tj.
reprezentatywną grupę osób, której badanie ma odzwierciedlać przekonania lub opinie całości
społeczeństwa (badania sondażowe są przeprowadzane przy wykorzystaniu próby
reprezentatywnej, która – zgodnie z zasadami prawdopodobieństwa – stanowi odbicie całości,
stanowi miniaturowy model całości) – badania sondażowe są przeprowadzane na grupie ok. 1
tysiąca osób przy ogólnej liczbie osób uprawnionych do głosowania wynoszącej ok. 30 mln. osób.
Ponadto, w mediach nie podaje się na jakiej metodzie badawczej dany sondaż był
przeprowadzony, ani wśród jakiej grupy Polaków. Brak tych informacji może wywoływać w
świadomości przyszłych wyborców fałszywe przekonanie o przewidywanym wyniku wyborów i
rzeczywistym poziomie poparcia społecznego dla poszczególnych parti lub kandydatów. Brak
rzetelnie skonstruowanych i wiarygodnych sondaży może doprowadzić do zafałszowania obrazu
społeczeństwa, stworzenia swoistej iluzji społeczeństwa, która nie ma nic wspólnego z
rzeczywistością. Natomiast, na marginesie należy tylko wspomnieć o przypadkach celowej
manipulacji wynikami sondaży opini publicznej w okresie kampani wyborczej przez różnego
rodzaju działania m in. przemilczanie danych, sugerowanie wniosków, zestawienie wyników w
konkretnym kontekście wskazującym na przewagę jednego z kandydatów w wyborach nad innym
czy przekręcania zadanych pytań. Takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, niemniej jednak
również negatywnie oddziałuje na wyborców i ich decyzje.
Po wtóre, publikowanie wyników sondaży w ostatnich dniach przed dniem głosowania
powoduje zniekształcenie procesu podejmowania decyzji przez wyborców i pośrednio może
wpływać na ostateczny wynik wyborów poprzez wywieranie różnego rodzaju wpływów
psychologicznych. Informacje na temat tego, kto zyskuje w sondażach (zyskuje poparcie i zaufanie
społeczne), a kto traci są uważnie obserwowane i analizowane przez elektorat. Ich wyniki mogą
skłaniać obywateli do zmian już podjętych decyzji lub też w przypadku wyborców z mniej
zdecydowanych, z mniej wyklarowanymi poglądami, do ich podejmowania. W takiej sytuacji,
dochodzi często do negatywnego oddziaływania wyników sondaży na decyzje wyborców w
różnych postaciach m. in efektu naśladownictwa postaw innych wyborców lub przenoszenia
głosów na przegrywającego w sondażach.
W przypadku tego pierwszego mamy do czynienia ze znanym socjologom zjawiskiem,
znanym pod nazwą zasady społecznego dowodu słuszności, według którego o tym, czy coś jest
poprawne czy nie, ludzie decydują poprzez odwołanie się do tego, co myślą na ten temat inni, przy
czym im większa niepewność lub brak zaufania do własnych opini , tym silniejsza skłonność do
pójścia za „instynktem stadnym” W konsekwencji, wyborcy oddają swój głos na tego z
kandydatów, który na podstawie wyników sondaży wyborczych wydaje się być zwycięzcą - w takiej
sytuacji ich głos nie zostanie „zmarnowany”. Taka konformistyczna postawa może ulegać
nasileniu niezależnie od tego, czy stanowiska i opinie, którym podporządkowują się
niezdecydowani są słuszne czy nie. Niektórzy eksperci rozróżniają także inne zjawiska wyborcze
zależne od wyników sondaży wyborczych publikowanych w mediach. Jest to m. in. tzw.
głosowanie taktyczne. Zachodzi ono w sytuacji, gdy wyniki badań przedwyborczych zaczynają
wskazywać wyraźny trend - wówczas opinia publiczna krystalizuje się w kierunku właśnie tego
trendu.
Mając na uwadze powyższe, nie sposób nie przyznać racji we wprowadzeniu przedmiotową
nowelizacją zupełnego zakazu publikowania i podawania do publicznej wiadomości wyników
badań (sondaży) wyborczych w okresie 7 dni przed dniem wyznaczonym na dzień głosowania.
Przedmiotowy zakaz obejmuje swoim zakresem wszystkie środki masowego przekazu, również te
spełniających kryteria „prasy” w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe.
Przyjęcie takiego rozwiązania zapewni wszystkim wyborcom pełną niezależność w podejmowaniu
decyzji politycznych i wyrażaniu swoich poglądów politycznych, co odzwierciedli oddanie głosu na
kandydata lub partię polityczną w trakcie aktu wyborczego.
Należy ponadto wskazać na negatywny wpływ sondaży na frekwencję wyborczą.
Informacja dotycząca prognozowanego wyniku danego komitetu wyborczego czy kandydata w
wyborach, w szczególności w przypadku komitetów, które według przeprowadzanych sondaży
osiągają gorszy wynik, powoduje u wyborców efekt „zmarnowanego głosu” . Egzemplifikacją
takiego stanu jest sytuacja, w której wyborca chcący zagłosować na komitet wyborczy, który
według przeprowadzonych sondaży osiąga wynik na granicy błędu statystycznego bądź wynik
około progu wyborczego, ostatecznie uznaje, iż jego głos nie wpłynie na ostateczny wynik
1 M. Mazur, Marketing Polityczny. Studium Porównawcze., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002 .
2 W.Cwalina, A.Falkowski, Marketing polityczny, perspektywa psychologiczna. GWP, Gdańsk 2006.
3 L .J. Sabato, The Rise Of Politicaln Consultants:new Ways of winning Elections, New York 1981 .
4 D. Owen, Media messages in American Presidential Elections, New York 1991 s.94
komitetu wyborczego, skutkiem czego jest najczęściej rezygnacja z udziału w akcie głosowania lub
oddanie nieważnego głosu. W określonych przypadkach wyborca może również dokonać wyboru
niezgodnego z własnymi przekonaniami, głosując na inną partię polityczną. Brak informacji o
sondażach wyborczych w okresie kampani niewątpliwie sprawi, iż część wyborców poszuka
innych, bardziej wiarygodnych, źródeł wiedzy o partiach, ich programie, kandydatach w wyborach.
Podsumowując należy zauważyć, że obecnie sondaże przedwyborcze nie pełnią roli
informacyjnej, dla której zostały stworzone, lecz w przeważającej części przypadków rolę stricte
perswazyjną. W istocie, sondaże są instrumentem zdobycia informacji o samych wyborcach, ich
przekonaniach, opiniach, nastawieniu do konkretnego zagadnienia czy konkretnej osoby. Takie
informacje są następnie gromadzone i przetwarzane w celu ich późniejszego wykorzystania jako
skutecznego narzędzia wywierania wpływu perswazyjnego na wyborców. Zakaz publikacji
wyników sondaży w okresie 7 dni przed dniem głosowania skutkować będzie urealnieniem
wolności wyborów przez uniezależnieniem decyzji wyborców od spodziewanych wyników
wyborczych. Ostatecznie, wyniki sondaży nie będą w sposób realny wpływać na ostateczny rezultat
głosowania, jak to się dzieje obecnie.
Na marginesie należy stwierdzić, iż rozwiązania legislacyjne prawa wyborczego wielu
krajów zagranicznych zawierają podobne regulacje wprowadzające bezwzględny zakaz
publikowania wyników sondaży związanych z wyborami przed oficjalnym ogłoszeniem ich
wyników. Różnice polegają jedynie na okresie, w jakim ów zakaz został wprowadzony. I tak dla
przykładu we Włoszech, zabronione jest publikowanie, podawanie do publicznej wiadomości lub
nadawanie w środkach masowego przekazu wyników sondaży dotyczących przewidywanych
wyników wyborów, jak i zamiarów wyborczych wyborców, na 15 dni przed dniem głosowania.
Zakaz obowiązuje również wobec tych sondaży, które zostały przeprowadzone przed tym
terminem. Co więcej, ustawodawstwo włoskie przewiduje wprowadzenie restrykcyjnych
warunków, które winny zostać – aby wyniki badań mogły być publikowane poza 15-dniowym
okresem ochronnym, w postaci m.in. podania na prowadzonej przez właściwe Ministerstwo
stronie internetowej, informacji dotyczących podmiotu, który zlecił przeprowadzenie sondaży,
podmiotu wykonującego badania, kryteriów doboru grupy reprezentatywnej, metody zbierania lub
opracowywania informacji, liczbę badanych osób, treść zadanych pytań, odsetek badanych, którzy
nie udzielili odpowiedzi na żadne pytanie czy datę, w której konkretny sondaż został
przeprowadzony.
Z kolei w Luksemburgu zakaz publikacji i rozpowszechniania wyników sondaży
przedwyborczych rozciąga się również na ich komentowanie w jakikolwiek sposób na miesiąc
przed dniem głosowania. Ten, kto złamie przedmiotowy zakaz zostanie ukarany karą pozbawienia
wolności od 8 dni do miesiąca i karą grzywny od 500 do 12.500 euro.
4. Przewidywane skutki społeczne.
Przyjęcie zaproponowanej nowelizacji będzie skutkowało zakazem publikowania wyników
sondaży wyborczych w okresie 7 dni przed dniem głosowania zarówno w mediach ogólnopolskich,
jak i regionalnych, bez względu na to czy są to media publiczne czy prywatne. Takie rozwiązanie
pozwoli wyborcom na dokonanie niezależnego, niczym nieskrępowanego wyboru swoich
przedstawicieli w wyborach parlamentarnych, prezydenckich czy samorządowych. Wyborcy nie
będą poddawani technikom perswazyjnym, które w dużym stopniu wpływają na ich decyzje
wyborcze. W sytuacji zakazu podawania do publicznej wiadomości wyników sondaży
przedwyborczych, wzrośnie świadomość polityczna wyborców, którzy będą bardziej skłonni
oprzeć swoje decyzje na innych, bardziej rzetelnych źródłach informacji, co stworzy im możliwość
dokonania świadomego wyboru i doprowadzi w rezultacie do zwiększenia zaufania wyborców do
klasy politycznej wybranych przedstawicieli.
5. Przewidywanie skutki finansowe.
W ocenie wnioskodawców wspomniana nowelizacja nie będzie powodować żadnych obciążeń dla
budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego.
6. Projekt nowelizacji nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiotowy projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Uni Europejskiej.
8. Informacja o przeprowadzonych konsultacjach społecznych.
Niniejszy projekt nie został poddany konsultacjom społecznym, o których mowa w art. 34
Regulaminu Sejmu.
5 Law of 2 February 2000 , 28 Art. 8., Italy.
6 Electoral Law of 18 February 2003, Art. 97 (2), Luxembourg.
góry wykluczają uzyskanie rzetelnych odpowiedzi.
Również sama rozmowa, w trakcie której zdobywane są informacje sondażowe powinna
być przeprowadzona w ściśle określony sposób, tak aby w żaden sposób nie wpływać na
odpowiedzi badanych. W praktyce często zdarza się sytuacja, podczas której rozmówca –
informator podczas odpowiadania na pytania z kwestionariusza (ankiety) celowo nie podaje
prawdziwych odpowiedzi, czując się niejako „pod presją” ankietera lub obawiając się o ich odbiór
przez zadającego pytanie. Równie często wyniki sondaży nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu
stosunków społecznych ze względu na niereprezentatywną lub nieprawidłowo dobraną próbę tj.
reprezentatywną grupę osób, której badanie ma odzwierciedlać przekonania lub opinie całości
społeczeństwa (badania sondażowe są przeprowadzane przy wykorzystaniu próby
reprezentatywnej, która – zgodnie z zasadami prawdopodobieństwa – stanowi odbicie całości,
stanowi miniaturowy model całości) – badania sondażowe są przeprowadzane na grupie ok. 1
tysiąca osób przy ogólnej liczbie osób uprawnionych do głosowania wynoszącej ok. 30 mln. osób.
Ponadto, w mediach nie podaje się na jakiej metodzie badawczej dany sondaż był
przeprowadzony, ani wśród jakiej grupy Polaków. Brak tych informacji może wywoływać w
świadomości przyszłych wyborców fałszywe przekonanie o przewidywanym wyniku wyborów i
rzeczywistym poziomie poparcia społecznego dla poszczególnych parti lub kandydatów. Brak
rzetelnie skonstruowanych i wiarygodnych sondaży może doprowadzić do zafałszowania obrazu
społeczeństwa, stworzenia swoistej iluzji społeczeństwa, która nie ma nic wspólnego z
rzeczywistością. Natomiast, na marginesie należy tylko wspomnieć o przypadkach celowej
manipulacji wynikami sondaży opini publicznej w okresie kampani wyborczej przez różnego
rodzaju działania m in. przemilczanie danych, sugerowanie wniosków, zestawienie wyników w
konkretnym kontekście wskazującym na przewagę jednego z kandydatów w wyborach nad innym
czy przekręcania zadanych pytań. Takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, niemniej jednak
również negatywnie oddziałuje na wyborców i ich decyzje.
Po wtóre, publikowanie wyników sondaży w ostatnich dniach przed dniem głosowania
powoduje zniekształcenie procesu podejmowania decyzji przez wyborców i pośrednio może
wpływać na ostateczny wynik wyborów poprzez wywieranie różnego rodzaju wpływów
psychologicznych. Informacje na temat tego, kto zyskuje w sondażach (zyskuje poparcie i zaufanie
społeczne), a kto traci są uważnie obserwowane i analizowane przez elektorat. Ich wyniki mogą
skłaniać obywateli do zmian już podjętych decyzji lub też w przypadku wyborców z mniej
zdecydowanych, z mniej wyklarowanymi poglądami, do ich podejmowania. W takiej sytuacji,
dochodzi często do negatywnego oddziaływania wyników sondaży na decyzje wyborców w
różnych postaciach m. in efektu naśladownictwa postaw innych wyborców lub przenoszenia
głosów na przegrywającego w sondażach.
W przypadku tego pierwszego mamy do czynienia ze znanym socjologom zjawiskiem,
znanym pod nazwą zasady społecznego dowodu słuszności, według którego o tym, czy coś jest
poprawne czy nie, ludzie decydują poprzez odwołanie się do tego, co myślą na ten temat inni, przy
czym im większa niepewność lub brak zaufania do własnych opini , tym silniejsza skłonność do
pójścia za „instynktem stadnym” W konsekwencji, wyborcy oddają swój głos na tego z
kandydatów, który na podstawie wyników sondaży wyborczych wydaje się być zwycięzcą - w takiej
sytuacji ich głos nie zostanie „zmarnowany”. Taka konformistyczna postawa może ulegać
nasileniu niezależnie od tego, czy stanowiska i opinie, którym podporządkowują się
niezdecydowani są słuszne czy nie. Niektórzy eksperci rozróżniają także inne zjawiska wyborcze
zależne od wyników sondaży wyborczych publikowanych w mediach. Jest to m. in. tzw.
głosowanie taktyczne. Zachodzi ono w sytuacji, gdy wyniki badań przedwyborczych zaczynają
wskazywać wyraźny trend - wówczas opinia publiczna krystalizuje się w kierunku właśnie tego
trendu.
Mając na uwadze powyższe, nie sposób nie przyznać racji we wprowadzeniu przedmiotową
nowelizacją zupełnego zakazu publikowania i podawania do publicznej wiadomości wyników
badań (sondaży) wyborczych w okresie 7 dni przed dniem wyznaczonym na dzień głosowania.
Przedmiotowy zakaz obejmuje swoim zakresem wszystkie środki masowego przekazu, również te
spełniających kryteria „prasy” w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe.
Przyjęcie takiego rozwiązania zapewni wszystkim wyborcom pełną niezależność w podejmowaniu
decyzji politycznych i wyrażaniu swoich poglądów politycznych, co odzwierciedli oddanie głosu na
kandydata lub partię polityczną w trakcie aktu wyborczego.
Należy ponadto wskazać na negatywny wpływ sondaży na frekwencję wyborczą.
Informacja dotycząca prognozowanego wyniku danego komitetu wyborczego czy kandydata w
wyborach, w szczególności w przypadku komitetów, które według przeprowadzanych sondaży
osiągają gorszy wynik, powoduje u wyborców efekt „zmarnowanego głosu” . Egzemplifikacją
takiego stanu jest sytuacja, w której wyborca chcący zagłosować na komitet wyborczy, który
według przeprowadzonych sondaży osiąga wynik na granicy błędu statystycznego bądź wynik
około progu wyborczego, ostatecznie uznaje, iż jego głos nie wpłynie na ostateczny wynik
1 M. Mazur, Marketing Polityczny. Studium Porównawcze., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002 .
2 W.Cwalina, A.Falkowski, Marketing polityczny, perspektywa psychologiczna. GWP, Gdańsk 2006.
3 L .J. Sabato, The Rise Of Politicaln Consultants:new Ways of winning Elections, New York 1981 .
4 D. Owen, Media messages in American Presidential Elections, New York 1991 s.94
komitetu wyborczego, skutkiem czego jest najczęściej rezygnacja z udziału w akcie głosowania lub
oddanie nieważnego głosu. W określonych przypadkach wyborca może również dokonać wyboru
niezgodnego z własnymi przekonaniami, głosując na inną partię polityczną. Brak informacji o
sondażach wyborczych w okresie kampani niewątpliwie sprawi, iż część wyborców poszuka
innych, bardziej wiarygodnych, źródeł wiedzy o partiach, ich programie, kandydatach w wyborach.
Podsumowując należy zauważyć, że obecnie sondaże przedwyborcze nie pełnią roli
informacyjnej, dla której zostały stworzone, lecz w przeważającej części przypadków rolę stricte
perswazyjną. W istocie, sondaże są instrumentem zdobycia informacji o samych wyborcach, ich
przekonaniach, opiniach, nastawieniu do konkretnego zagadnienia czy konkretnej osoby. Takie
informacje są następnie gromadzone i przetwarzane w celu ich późniejszego wykorzystania jako
skutecznego narzędzia wywierania wpływu perswazyjnego na wyborców. Zakaz publikacji
wyników sondaży w okresie 7 dni przed dniem głosowania skutkować będzie urealnieniem
wolności wyborów przez uniezależnieniem decyzji wyborców od spodziewanych wyników
wyborczych. Ostatecznie, wyniki sondaży nie będą w sposób realny wpływać na ostateczny rezultat
głosowania, jak to się dzieje obecnie.
Na marginesie należy stwierdzić, iż rozwiązania legislacyjne prawa wyborczego wielu
krajów zagranicznych zawierają podobne regulacje wprowadzające bezwzględny zakaz
publikowania wyników sondaży związanych z wyborami przed oficjalnym ogłoszeniem ich
wyników. Różnice polegają jedynie na okresie, w jakim ów zakaz został wprowadzony. I tak dla
przykładu we Włoszech, zabronione jest publikowanie, podawanie do publicznej wiadomości lub
nadawanie w środkach masowego przekazu wyników sondaży dotyczących przewidywanych
wyników wyborów, jak i zamiarów wyborczych wyborców, na 15 dni przed dniem głosowania.
Zakaz obowiązuje również wobec tych sondaży, które zostały przeprowadzone przed tym
terminem. Co więcej, ustawodawstwo włoskie przewiduje wprowadzenie restrykcyjnych
warunków, które winny zostać – aby wyniki badań mogły być publikowane poza 15-dniowym
okresem ochronnym, w postaci m.in. podania na prowadzonej przez właściwe Ministerstwo
stronie internetowej, informacji dotyczących podmiotu, który zlecił przeprowadzenie sondaży,
podmiotu wykonującego badania, kryteriów doboru grupy reprezentatywnej, metody zbierania lub
opracowywania informacji, liczbę badanych osób, treść zadanych pytań, odsetek badanych, którzy
nie udzielili odpowiedzi na żadne pytanie czy datę, w której konkretny sondaż został
przeprowadzony.
Z kolei w Luksemburgu zakaz publikacji i rozpowszechniania wyników sondaży
przedwyborczych rozciąga się również na ich komentowanie w jakikolwiek sposób na miesiąc
przed dniem głosowania. Ten, kto złamie przedmiotowy zakaz zostanie ukarany karą pozbawienia
wolności od 8 dni do miesiąca i karą grzywny od 500 do 12.500 euro.
4. Przewidywane skutki społeczne.
Przyjęcie zaproponowanej nowelizacji będzie skutkowało zakazem publikowania wyników
sondaży wyborczych w okresie 7 dni przed dniem głosowania zarówno w mediach ogólnopolskich,
jak i regionalnych, bez względu na to czy są to media publiczne czy prywatne. Takie rozwiązanie
pozwoli wyborcom na dokonanie niezależnego, niczym nieskrępowanego wyboru swoich
przedstawicieli w wyborach parlamentarnych, prezydenckich czy samorządowych. Wyborcy nie
będą poddawani technikom perswazyjnym, które w dużym stopniu wpływają na ich decyzje
wyborcze. W sytuacji zakazu podawania do publicznej wiadomości wyników sondaży
przedwyborczych, wzrośnie świadomość polityczna wyborców, którzy będą bardziej skłonni
oprzeć swoje decyzje na innych, bardziej rzetelnych źródłach informacji, co stworzy im możliwość
dokonania świadomego wyboru i doprowadzi w rezultacie do zwiększenia zaufania wyborców do
klasy politycznej wybranych przedstawicieli.
5. Przewidywanie skutki finansowe.
W ocenie wnioskodawców wspomniana nowelizacja nie będzie powodować żadnych obciążeń dla
budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego.
6. Projekt nowelizacji nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiotowy projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Uni Europejskiej.
8. Informacja o przeprowadzonych konsultacjach społecznych.
Niniejszy projekt nie został poddany konsultacjom społecznym, o których mowa w art. 34
Regulaminu Sejmu.
5 Law of 2 February 2000 , 28 Art. 8., Italy.
6 Electoral Law of 18 February 2003, Art. 97 (2), Luxembourg.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2019 › Pobierz plik