eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2000
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 341

2000

4) ponad 100 000 zł – 1% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż
2 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł.
Mając na względzie powyższe, opłata związana ze złożeniem skargi do sądu
administracyjnego nie przekracza 4% wartości przedmiotu zaskarżenia.
Zgodnie zatem z zaproponowanym nowym ust. 1a w art. 29 ustawy, w przypadku gdy
płatność lub pomoc finansowana została pobrana nienależnie lub w nadmiernej
wysokości przez podmiot niebędący stroną postępowania do ustalania kwot nienależnie
lub nadmiernie pobranych, będą miały zastosowanie przepisy dotyczące postępowania
administracyjnego.
Stosownie do art. 29 ust. 7 ustawy do należności z tytułu nienależnie lub nadmiernie
pobranych płatności stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.),
z wyjątkiem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności,
rozkładania płatności na raty oraz zaokrąglania należności. Natomiast zgodnie z art. 47
§ 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa termin płatności podatku
wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania
podatkowego.
Uwzględniając powyższe, kwotę nienależnie lub nadmiernie pobranych środków
publicznych ustalonych przez Prezesa ARiMR w drodze decyzji należy zwrócić
w terminie 14 dni od daty doręczenia ww. decyzji. W przypadku niewykonania tego
obowiązku w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, od dnia następującego po
upływie ww. terminu do dnia zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności,
od kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych nalicza się
odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Natomiast rozporządzeniem Komisji (UE) nr 937/2012 z dnia 12 października 2012 r.
zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 oraz (UE) nr 65/2011 w odniesieniu
do metody naliczania odpowiednich odsetek od nienależnych płatności do odzyskania
od beneficjentów systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników ustanowionych
rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich
ustanowionego rozporządzeniem Rady nr 1698/2005 oraz wsparcia sektora wina
ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 280
z 13.10.2012, str. 1) nadane zostało nowe brzmienie art. 80 ust. 2 rozporządzenia
nr 1122/2009 oraz art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 65/2011, zgodnie z którym odsetki od
5

nienależnych płatności nalicza się za okres między terminem zwrotu płatności przez
rolnika wyznaczonym w nakazie odzyskania środków, który nie może przekraczać
60 dni, a datą zwrotu lub odliczenia.
Uwzględniając powyższe, zaproponowano nowe brzmienie ust. 7 w art. 29 ustawy,
zgodnie z którym do zwrotu należności co do zasady będą miały zastosowanie
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa, z wyjątkiem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania
płatności, rozkładania płatności na raty oraz zaokrąglania należności, z tym że termin,
o którym mowa w art. 47 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(czyli termin zwrotu należności), wynosi 60 dni.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, a także na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
Od dnia udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej nie
zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie w rozumieniu
art. 7 wyżej wymienionej ustawy).
Projekt ustawy znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.


6


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa obejmuje swoim zakresem ARiMR oraz podmioty, którym
została nienależnie lub w nadmiernej wysokości przekazana pomoc ze środków
pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, Europejskiego
Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych środków
publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych
z tych funduszy.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Orzecznictwo sądów administracyjnych nakazuje dochodzenie przez ARiMR
wyłącznie na podstawie przepisów prawa cywilnego kwot nienależnie i nadmiernie
pobranych płatności przez podmioty, które nie były stroną postępowania.
Projektowane regulacje pozwolą ARiMR uniknąć ponoszenia kosztów
ww. postępowań, które byłyby prowadzone na podstawie przepisów prawa
cywilnego, szacowanych w kwocie ponad 15 000 zł rocznie. A zatem wejście
w życie projektowanej ustawy nie będzie mieć wpływu na budżet państwa, a także
na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
7

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, w ramach konsultacji społecznych, został przesłany m.in. do
Krajowej Rady Izb Rolniczych, Niezależnego Samorządnego Związku
Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”, NSZZ „Solidarność 80”,
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Krajowego Związku
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacji Branżowych Związków
Producentów Rolnych, Federacji Związków
Pracodawców-Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku
Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Związku Zawodowego Rolników „Solidarni”,
Związku Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników, Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych oraz
Krajowej Rady Spółdzielczej.

Powyższe organizacje nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
















13-11-dg
8

TABELA ZBIEŻNOŚCI


TYTUŁ PROJEKTU:
projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn.zm.)

TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO /
rozporządzenie Komisji (UE) nr 937/2012 z dnia 12 października 2012 r. zmieniające
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
rozporządzenia
(WE)
nr
1122/2009
oraz
(UE)
nr
65/2011
w odniesieniu do metody naliczania odpowiednich odsetek od nienależnych płatności
do odzyskania od beneficjentów systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników
ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009, wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich ustanowionego rozporządzeniem Rady nr 1698/2005 oraz wsparcia sektora
wina ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 280
z 13.10.2012, str. 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)

Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
-ność
wdrożenia
red. (*)
projekcie przepisów

wykraczających poza

minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
art. 80 ust. 2
Odsetki nalicza się za okres między terminem
T
art. 1, pkt
Art. 1. W ustawie z dnia 9 maja 2008 r.
rozp.
zwrotu płatności przez rolnika wyznaczonym w
2
o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.
U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.) w art. 29 wprowadza się
1122/2009 i
nakazie odzyskania środków, który nie może
następujące zmiany:
art. 5 ust. 2
przekraczać 60 dni, a datą zwrotu lub odliczenia
2)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
rozp.


65/2011
„7. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje
się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), z wyjątkiem przepisów
dotyczących umarzania należności, odraczania
płatności, rozkładania płatności na raty oraz
zaokrąglania należności, z tym że termin, o którym
mowa w art. 47 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa, wynosi 60 dni.”.


1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 115, poz. 961, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 257, poz. 1726, z
2011 r. Nr 34, poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 243.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: