Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
projekt ustawy dotyczy przeniesienia m.in. wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa części uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS, określenia zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w OFE i sposobu przenoszenia uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1946
- Data wpłynięcia: 2013-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717
1946
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Zakres projektowanej regulacji obejmuje następujące podmioty:
- otwarte fundusze emerytalne oraz zarządzające nimi powszechne towarzystwa emerytalne,
- członków otwartych funduszy emerytalnych,
- Komisję Nadzoru Finansowego.
2. Omówienie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do partnerów dialogu społecznego biorących udział
w pracach Zespołu Trójstronnej Komisji do spraw ubezpieczeń społecznych oraz do Izby
Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych i Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Rozporządzenie nie ma wpływu na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów
jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
b) rynek pracy
Brak wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Podmiotami, które mogą być uznane za przedsiębiorstwa objęte przepisami projektowanego
rozporządzenia są otwarte fundusze emerytalne i zarządzające nimi powszechne towarzystwa
emerytalne. Projektowane rozporządzenie poprawi funkcjonowanie oraz przejrzystość rynku
finansowego.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
13/11/BS
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia
działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne
Na podstawie art. 155 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989, 1289 i …), zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2011 r. w sprawie
dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze
emerytalne (Dz. U. Nr 90, poz. 517) § 1–5 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Obligacje i inne dłużne papiery wartościowe, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 21–24
ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
zwanej dalej „ustawą”, powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden z następujących
sposobów:
1) ustanowienie zastawu rejestrowego lub hipoteki na nieruchomości, pod warunkiem, że
fundusz będzie miał pierwszeństwo zaspokajania swoich roszczeń z zastawu
rejestrowego lub hipoteki przed innymi wierzycielami;
2) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank, instytucję kredytową lub
międzynarodową instytucję finansową, mające siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej,
państwie będącym członkiem Unii Europejskiej lub stroną umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, lub członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej
i Rozwoju, posiadające kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość
50.000.000 euro;
3) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez Skarb Państwa lub rząd państwa będącego
członkiem Unii Europejskiej lub stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
lub członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – w przypadku lokat
aktywów dobrowolnego funduszu emerytalnego oraz pracowniczego funduszu
emerytalnego;
4) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez jednostki samorządu terytorialnego, ich
związki, miasto stołeczne Warszawa, albo właściwe regionalne lub lokalne władze
publiczne;
5) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez podmiot posiadający ocenę na
poziomie inwestycyjnym, nadaną przez wyspecjalizowaną agencję ratingową uznaną na
międzynarodowym rynku kapitałowym;
§ 2. 1. W przypadku lokat aktywów funduszu w akcjach, prawach do akcji, prawach poboru
i kwitach depozytowych, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7–10 oraz pkt 30 i 31 ustawy,
lokaty funduszu nie mogą stanowić więcej niż 10% jednej emisji, a gdy udział papierów
wartościowych spółki w aktywach funduszu nie przekracza 1%, lokaty funduszu mogą stanowić
nie więcej niż 20% jednej emisji akcji spółki. Suma aktywów funduszu ulokowanych
w emisjach akcji spółek, w których lokaty funduszu stanowią więcej niż 10% jednej emisji
akcji, nie może stanowić więcej niż 5% wartości aktywów tego funduszu. W przypadku lokat
aktywów funduszu w certyfikatach inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne
zamknięte oraz tytułach uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania
typu zamkniętego, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy, lokaty funduszu nie
mogą stanowić więcej niż 35% jednej emisji.
2. Jeżeli pomiędzy papierami wartościowymi różnych emisji, ale tego samego emitenta, nie
występują żadne różnice w zakresie uprawnień przysługujących ich posiadaczom, ograniczenie,
o którym mowa w ust. 1, stosuje się łącznie do tych wszystkich emisji.
3. Łączna wartość lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141
ust. 1 pkt 29 i 30 ustawy, jednego emitenta albo dwóch lub większej liczby emitentów będących
podmiotami związanymi, nie może przekroczyć 10% wartości tych aktywów.
4. Koszty zakupu akcji nowej emisji, do których uprawniają prawa poboru, są uwzględniane
przy stosowaniu ograniczeń lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat, o których mowa
w art. 141 ust. 1 pkt 7–10 ustawy.
§ 3. Lokaty aktywów funduszu w będących przedmiotem oferty publicznej akcjach, prawach
poboru, prawach do akcji oraz obligacjach zamiennych na akcje, o których mowa w art. 141
ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy, oraz w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141 ust. 1
2
pkt 11–14 oraz pkt 31–32 ustawy, mogą stanowić łącznie nie więcej niż 20% wartości aktywów
funduszu.
§ 4. 1. Łączna wartość lokat aktywów funduszu ulokowanych w niepublicznych certyfikatach
inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa
w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy, oraz w niepublicznych tytułach uczestnictwa emitowanych
przez instytucje wspólnego inwestowania, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, typu
zamkniętego, może stanowić łącznie nie więcej niż 5% wartości aktywów funduszu, przy czym
nie więcej niż 1% wartości aktywów funduszu może być ulokowane w niepublicznych
certyfikatach inwestycyjnych wyemitowanych przez jeden fundusz inwestycyjny zamknięty
oraz w niepublicznych tytułach uczestnictwa emitowanych przez jedną instytucję wspólnego
inwestowania typu zamkniętego.
2. Fundusz nie może nabywać niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez
fundusz inwestycyjny zamknięty, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy, oraz
niepublicznych tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania,
o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, typu zamkniętego, których dokumenty
założycielskie stanowią, że certyfikat inwestycyjny lub tytuł uczestnictwa może być wydany
uczestnikowi funduszu, który nie opłacił w całości jego ceny emisyjnej.
§ 5. 1. Aktywa funduszu nie mogą być lokowane w banku oraz instytucji kredytowej, które są:
1) akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego funduszem;
2) podmiotem związanym w stosunku do towarzystwa;
3) podmiotem związanym w stosunku do akcjonariuszy towarzystwa.
2. Z podmiotami, o których mowa w ust. 1, fundusz nie może zawierać umów lub dokonywać
innych czynności prawnych związanych z lokowaniem aktywów funduszu.
3. Ograniczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie dotyczą lokat w depozytach w bankach lub
w instytucjach kredytowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż 14 dni, o łącznej wartości
nie większej niż 2% wartości aktywów funduszu.
4. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy świadczenia usług w ramach działalności
maklerskiej w rozumieniu przepisów państwa, w którym znajduje się siedziba banku lub
instytucji kredytowej.
5. Fundusz nie może nabywać instrumentów, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 i 12
ustawy, zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych lub instytucję wspólnego
3
inwestowania, którego akcjonariuszami są akcjonariusze towarzystwa zarządzającego
funduszem lub podmioty z nimi związane.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2014 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1946 › Pobierz plik