eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

projekt ustawy dotyczy przeniesienia m.in. wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa części uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS, określenia zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w OFE i sposobu przenoszenia uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1946
  • Data wpłynięcia: 2013-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717

1946


Źródło: Obliczenia MF na podstawie szacunków ZUS.

Wpływ zmian na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych

1. Prezentowane poniżej wyniki obejmują saldo roczne Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
saldo roczne funduszu emerytalnego oraz saldo roczne funduszu rentowego w warunkach
obecnych przepisów oraz w warunkach proponowanych zmian. Przy czym wyniki
zawierają wariant z dziedziczeniem środków z subkonta po zmarłych emerytach w okresie
trzech lat od przyznania emerytury (dla osób, które pobierały okresowe emerytury
kapitałowe od wieku, o którym mowa w art. 7 ust. 2 i ust. 2a ustawy o emeryturach
kapitałowych) na zasadach analogicznych, jak obecne środki gwarantowane i bez tego
dziedziczenia. W ramach powyższych dwóch wariantów proponowanych zmian
oszacowano skutki finansowe dla trzech wariantów udziałów osób opłacających składki
do otwartych funduszy wśród członków otwartych funduszy emerytalnych w warunkach
obecnych przepisów: 20%, 50% i 80%.
2. Saldo roczne jest różnicą wpływów i wydatków na świadczenia.
3. W wynikach po stronie wpływów uwzględniono wpływy składkowe, dotację celową na
pokrycie świadczeń refundowanych z budżetu państwa oraz – w warunkach
proponowanych zmian – kwotę środków przenoszonych z otwartych funduszy
79

emerytalnych do funduszu emerytalnego w ramach „suwaka bezpieczeństwa”.
Wpływy nie uwzględniają: zasilania funduszu emerytalnego środkami z Funduszu
Rezerwy Demograficznej, refundacji z tytułu przekazywania składek do otwartych
funduszy emerytalnych, a także dotacji uzupełniającej.
4. W wydatkach uwzględniono wyłącznie wydatki na świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
5. Zmniejszenie salda rocznego funduszu rentowego w wyniku proponowanych zmian jest
konsekwencją zwiększenia wydatków na renty rodzinne przyznawane po zmarłych
emerytach, którzy byli członkami otwartych funduszy emerytalnych. Zwiększenie
wydatków na renty rodzinne wynika z faktu, że według proponowanych zmian wysokość
renty rodzinnej będzie pochodną emerytury wyliczanej ze wszystkich środków
(zewidencjonowanych na koncie i subkoncie oraz środków zgromadzonych w otwartych
funduszach emerytalnych), a nie wyłącznie ze środków zewidencjonowanych na koncie
w I filarze.
6. Wyniki zaprezentowano w kwotach nominalnych oraz dodatkowo – w celu umożliwienia
porównywania między poszczególnymi latami – w kwotach zdyskontowanych inflacją na
2012 r.

WARIANT Z DZIEDZICZENIEM (z wypłatami gwarantowanymi) – kwoty
nominalne
WYNIKI ZBIORCZE – KWOTY NOMINALNE

Prognoza salda rocznego FUS*)
- kwoty nominalne
WARIANT PROPONOWANYCH ZMIAN: Z DZIEDZICZENIEM

Saldo roczne FUS (wpływy minus wydatki)
Różnice
Proponowane zmiany
- Proponowane zmiany minus Obecne przepisy
- w zależności od udziału członków OFE
- w zależności od udziału członków OFE
Obecne
Rok
opłacających składki wśród członków OFE w
opłacających składki w warunkach
przepisy
warunkach obecnych przepisów:
proponowanych zmian wśród członków OFE w
warunkach obecnych przepisów:
20%
50%
80%
20%
50%
80%
w mld zł
2015
-64,5
-50,0
-53,4
-56,9
14,6
11,1
7,6
2016
-67,0
-51,6
-55,3
-58,9
15,4
11,7
8,1
2017
-69,1
-52,1
-56,0
-59,8
17,0
13,1
9,2
2018
-70,7
-52,8
-56,9
-61,0
17,9
13,8
9,7
2019
-71,6
-52,7
-57,0
-61,3
18,9
14,6
10,3
2020
-72,1
-52,1
-56,6
-61,1
20,0
15,5
11,0
2021
-73,4
-52,6
-57,3
-62,0
20,8
16,1
11,3
2022
-75,4
-53,9
-58,9
-63,8
21,5
16,6
11,6
2023
-77,8
-55,6
-60,7
-65,9
22,3
17,1
11,9
80

2024
-80,2
-57,1
-62,5
-67,8
23,1
17,8
12,4
2025
-82,9
-59,2
-64,7
-70,3
23,7
18,2
12,6
2026
-85,8
-61,5
-67,2
-73,0
24,4
18,6
12,9
2027
-88,5
-63,4
-69,3
-75,3
25,1
19,2
13,2
2028
-90,8
-64,9
-70,9
-76,9
25,9
19,9
13,9
2029
-92,5
-65,9
-72,1
-78,2
26,6
20,4
14,3
2030
-93,7
-66,4
-72,7
-79,0
27,3
21,0
14,8
2031
-94,5
-66,2
-72,5
-78,8
28,3
22,0
15,7
2032
-94,8
-65,2
-71,4
-77,6
29,6
23,4
17,2
2033
-95,0
-64,5
-70,7
-76,8
30,5
24,3
18,2
2034
-94,6
-63,3
-69,4
-75,4
31,2
25,2
19,2
2035
-93,8
-61,9
-67,7
-73,5
31,9
26,1
20,2
2036
-92,8
-60,3
-65,8
-71,3
32,5
26,9
21,4
2037
-91,6
-59,3
-64,6
-69,9
32,4
27,1
21,8
2038
-91,0
-59,0
-64,0
-69,0
32,0
27,0
22,0
2039
-89,9
-58,4
-63,0
-67,6
31,5
26,9
22,4
2040
-89,0
-58,0
-62,0
-65,9
31,0
27,1
23,1
2041
-89,7
-60,3
-63,9
-67,4
29,3
25,8
22,3
2042
-91,7
-64,7
-67,8
-70,9
27,1
24,0
20,8
2043
-94,2
-69,6
-72,4
-75,2
24,5
21,8
19,0
2044
-96,8
-74,9
-77,3
-79,8
21,9
19,5
17,1
2045
-99,9
-80,7
-82,8
-85,0
19,2
17,1
14,9
2046
-103,8
-87,5
-89,4
-91,2
16,3
14,4
12,6
2047
-108,4
-95,0
-96,7
-98,3
13,4
11,8
10,1
2048
-113,6
-103,2
-104,7
-106,2
10,4
8,9
7,4
2049
-120,2
-113,0
-114,5
-116,1
7,2
5,7
4,1
2050
-128,2
-124,5
-126,2
-127,9
3,8
2,1
0,3
2051
-136,8
-136,4
-138,4
-140,4
0,5
-1,6
-3,6
2052
-145,0
-147,6
-149,9
-152,2
-2,6
-4,9
-7,3
2053
-152,3
-157,5
-160,1
-162,8
-5,2
-7,9
-10,5
2054
-158,8
-166,4
-169,5
-172,5
-7,5
-10,6
-13,7
2055
-165,0
-174,9
-178,4
-182,0
-9,8
-13,4
-16,9
2056
-171,0
-183,0
-187,1
-191,2
-12,0
-16,1
-20,2
2057
-176,9
-190,9
-195,6
-200,3
-14,0
-18,7
-23,4
2058
-182,2
-198,0
-203,4
-208,7
-15,8
-21,2
-26,5
2059
-186,2
-203,5
-209,5
-215,5
-17,2
-23,3
-29,3
2060
-188,8
-207,3
-213,9
-220,5
-18,4
-25,1
-31,7








*) Saldo roczne rozumiane jako różnica wpływów i wydatków na świadczenia. Wpływy rozumiane jako suma
wpływów składkowych do FUS, dotacji celowej na pokrycie świadczeń refundowanych z budżetu państwa i
środków przenoszonych z OFE do funduszu emerytalnego w ramach „suwaka bezpieczeństwa”.




Prognoza salda rocznego funduszu emerytalnego*) - kwoty nominalne
WARIANT PROPONOWANYCH ZMIAN: Z DZIEDZICZENIEM

81

Saldo roczne funduszu emerytalnego (wpływy minus wydatki)
Różnice
- Proponowane zmiany minus Obecne
Proponowane zmiany
przepisy
- w zależności od udziału członków OFE
Obecne
- w zależności od udziału członków OFE
Rok
opłacających składki wśród członków
przepisy
opłacających składki w warunkach
OFE w warunkach obecnych przepisów:
proponowanych zmian wśród członków OFE
w warunkach obecnych przepisów:
20%
50%
80%
20%
50%
80%
w mld zł
2015
-52,3
-37,8
-41,2
-44,7
14,6
11,1
7,6
2016
-55,6
-40,3
-43,9
-47,6
15,4
11,7
8,1
2017
-58,7
-41,7
-45,6
-49,5
17,0
13,1
9,2
2018
-61,2
-43,3
-47,4
-51,5
17,9
13,8
9,8
2019
-63,0
-44,1
-48,4
-52,7
18,9
14,6
10,3
2020
-64,4
-44,4
-48,9
-53,3
20,0
15,5
11,1
2021
-66,5
-45,6
-50,3
-55,1
20,9
16,2
11,4
2022
-69,2
-47,5
-52,5
-57,4
21,6
16,7
11,8
2023
-72,0
-49,6
-54,7
-59,9
22,4
17,3
12,1
2024
-74,8
-51,4
-56,8
-62,1
23,3
18,0
12,6
2025
-77,5
-53,5
-59,1
-64,6
24,0
18,5
12,9
2026
-80,4
-55,6
-61,4
-67,1
24,7
19,0
13,2
2027
-82,8
-57,2
-63,1
-69,0
25,6
19,6
13,7
2028
-84,5
-58,0
-64,0
-70,0
26,5
20,5
14,5
2029
-85,4
-58,1
-64,3
-70,4
27,3
21,2
15,0
2030
-85,7
-57,5
-63,8
-70,1
28,2
21,9
15,6
2031
-85,3
-55,9
-62,2
-68,5
29,4
23,1
16,8
2032
-84,2
-53,4
-59,6
-65,8
30,8
24,6
18,4
2033
-82,7
-50,8
-56,9
-63,1
31,9
25,8
19,7
2034
-80,5
-47,6
-53,6
-59,6
32,9
26,9
20,9
2035
-77,8
-43,9
-49,8
-55,6
33,9
28,0
22,2
2036
-74,8
-40,1
-45,6
-51,2
34,7
29,2
23,7
2037
-71,6
-36,6
-41,9
-47,2
35,0
29,7
24,4
2038
-68,4
-33,5
-38,5
-43,5
34,9
29,9
24,9
2039
-65,0
-30,1
-34,7
-39,3
34,8
30,3
25,7
2040
-61,4
-26,7
-30,6
-34,6
34,8
30,8
26,9
2041
-59,5
-26,0
-29,5
-33,0
33,6
30,1
26,5
2042
-58,9
-27,0
-30,1
-33,3
31,8
28,7
25,6
2043
-58,5
-28,6
-31,4
-34,2
29,9
27,1
24,4
2044
-58,3
-30,4
-32,8
-35,2
27,9
25,5
23,0
2045
-58,4
-32,5
-34,7
-36,8
25,9
23,8
21,6
2046
-59,4
-35,6
-37,5
-39,3
23,8
21,9
20,0
2047
-61,0
-39,2
-40,9
-42,5
21,7
20,1
18,5
2048
-63,2
-43,5
-45,0
-46,5
19,7
18,2
16,7
2049
-66,9
-49,4
-50,9
-52,5
17,5
16,0
14,4
2050
-72,3
-57,1
-58,8
-60,5
15,2
13,5
11,8
2051
-78,3
-65,2
-67,2
-69,2
13,1
11,1
9,1
2052
-84,0
-72,6
-74,9
-77,3
11,4
9,0
6,7
2053
-88,8
-78,6
-81,3
-84,0
10,2
7,5
4,8
2054
-92,9
-83,6
-86,7
-89,8
9,3
6,2
3,1
2055
-96,9
-88,2
-91,8
-95,3
8,7
5,1
1,5
2056
-100,7
-92,5
-96,6
-100,7
8,2
4,1
0,0
2057
-104,6
-96,6
-101,3
-106,1
8,0
3,3
-1,4
82

2058
-108,0
-99,9
-105,3
-110,7
8,2
2,8
-2,6
2059
-110,3
-101,6
-107,6
-113,7
8,7
2,6
-3,4
2060
-111,3
-101,7
-108,4
-115,0
9,6
2,9
-3,7
*) Saldo roczne rozumiane jako różnica wpływów i wydatków na świadczenia. Wpływy rozumiane jako suma
wpływów składkowych do funduszu emerytalnego i środków przenoszonych z OFE do funduszu
emerytalnego w ramach „suwaka bezpieczeństwa”.

Prognoza salda rocznego funduszu rentowego*) - kwoty nominalne
WARIANT PROPONOWANYCH ZMIAN: Z DZIEDZICZENIEM

Saldo roczne funduszu rentowego (wpływy minus wydatki)
Różnice
- Proponowane zmiany minus Obecne
Proponowane zmiany
przepisy
- w zależności od udziału członków OFE
Obecne
- w zależności od udziału członków OFE
Rok
opłacających składki wśród członków
przepisy
opłacających składki w warunkach
OFE w warunkach obecnych przepisów:
proponowanych zmian wśród członków OFE
w warunkach obecnych przepisów:
20%
50%
80%
20%
50%
80%
w mld zł
2015
-9,1
-9,1
-9,1
-9,1
0,0
0,0
0,0
2016
-8,5
-8,5
-8,5
-8,5
0,0
0,0
0,0
2017
-7,7
-7,8
-7,8
-7,8
0,0
0,0
0,0
2018
-7,1
-7,2
-7,2
-7,2
0,0
0,0
0,0
2019
-6,4
-6,4
-6,4
-6,4
0,0
0,0
0,0
2020
-5,8
-5,9
-5,9
-5,9
-0,1
-0,1
-0,1
2021
-5,4
-5,5
-5,5
-5,5
-0,1
-0,1
-0,1
2022
-5,1
-5,2
-5,2
-5,2
-0,1
-0,1
-0,1
2023
-5,0
-5,2
-5,2
-5,2
-0,2
-0,2
-0,2
2024
-5,1
-5,3
-5,3
-5,3
-0,2
-0,2
-0,2
2025
-5,4
-5,7
-5,7
-5,7
-0,3
-0,3
-0,3
2026
-5,9
-6,3
-6,3
-6,3
-0,4
-0,4
-0,4
2027
-6,6
-7,1
-7,1
-7,1
-0,5
-0,5
-0,5
2028
-7,6
-8,2
-8,2
-8,2
-0,6
-0,6
-0,6
2029
-8,7
-9,5
-9,5
-9,5
-0,7
-0,7
-0,7
2030
-10,0
-10,9
-10,9
-10,9
-0,9
-0,9
-0,9
2031
-11,5
-12,6
-12,6
-12,6
-1,1
-1,1
-1,1
2032
-13,2
-14,4
-14,4
-14,4
-1,2
-1,2
-1,2
2033
-15,1
-16,5
-16,5
-16,5
-1,5
-1,5
-1,5
2034
-17,0
-18,7
-18,7
-18,7
-1,7
-1,7
-1,7
2035
-19,0
-21,0
-21,0
-21,0
-2,0
-2,0
-2,0
2036
-21,1
-23,3
-23,3
-23,3
-2,3
-2,3
-2,3
2037
-23,3
-25,9
-25,9
-25,9
-2,6
-2,6
-2,6
2038
-25,8
-28,7
-28,7
-28,7
-2,9
-2,9
-2,9
2039
-28,2
-31,5
-31,5
-31,5
-3,3
-3,3
-3,3
2040
-30,7
-34,4
-34,4
-34,4
-3,8
-3,8
-3,8
2041
-33,2
-37,5
-37,5
-37,5
-4,2
-4,2
-4,2
2042
-35,9
-40,7
-40,7
-40,7
-4,8
-4,8
-4,8
2043
-38,7
-44,0
-44,0
-44,0
-5,3
-5,3
-5,3
2044
-41,5
-47,5
-47,5
-47,5
-6,0
-6,0
-6,0
2045
-44,5
-51,2
-51,2
-51,2
-6,7
-6,7
-6,7
2046
-47,5
-55,0
-55,0
-55,0
-7,5
-7,5
-7,5
2047
-50,7
-59,0
-59,0
-59,0
-8,3
-8,3
-8,3
83

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: