Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonego w Darmstadt dnia 1 grudnia 1986 r.
projekt dotyczy umożliwienia polskim przedsiębiorcom świadczenia usług na rzecz EUMETSAT, zwolnienia EUMETSAT z podatków oraz opłat celnych, a także przyznania immunitetu jurysdykcyjnego przyznanego tej organizacji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1883
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonego w Darmstadt dnia 1 grudnia 1986 r.
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 190
1883
Druk nr 1883
Warszawa, 29 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-85-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o ratyfikacji Protokołu o przywilejach i
immunitetach Europejskiej Organizacji
Eksploatacji Satelitów Meteoro-
logicznych
(EUMETSAT), sporzą-
dzonego w Darmstadt dnia 1 grudnia
1986 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Środowiska
i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 1 grudnia 1986 r. został sporządzony w Darmstadt Protokół o przywilejach
i immunitetach Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych
(EUMETSAT).
Po zaznajomieniu się z powyższym Protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
–
został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim
zawartych,
–
jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
–
będzie niezmiennie zachowywany.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji
Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonego w Darmstadt
dnia 1 grudnia 1986 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji Eksploatacji
Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonego w Darmstadt dnia 1 grudnia
1986 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem
Europejska Organizacja Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych, zwana dalej
„EUMETSAT”, jest międzyrządową organizacją powołaną w 1986 r. przez 16 krajów
europejskich. Głównym zadaniem EUMETSAT jest budowa, obsługa i eksploatacja
europejskiego systemu operacyjnych satelitów meteorologicznych. Podstawą prawną
funkcjonowania EUMETSAT jest Konwencja w sprawie ustanowienia Europejskiej
Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych, sporządzona w Genewie dnia
24 maja 1983 r., zwana dalej „Konwencją”, która weszła w życie w dniu 19 czerwca
1986 r. Do 1998 r. dane satelitarne z EUMETSAT Rzeczpospolita Polska otrzymywała
bezpłatnie, w ramach umowy licencyjnej, która wygasła, gdyż zgodnie z Konwencją,
opłaty za korzystanie z danych satelitarnych uzależnione są od poziomu produktu
krajowego brutto, zwanego dalej „PKB”. W drodze wyjątku EUMETSAT udostępniał
bezpłatnie dane satelitarne Rzeczypospolitej Polskiej do połowy 1999 r. Natomiast
zwolnienie z odpłatności za drugie półrocze było możliwe dzięki podpisaniu umowy
o współpracy. Z tego powodu Rzeczpospolita Polska związała się Umową między
Rzecząpospolitą Polską a Europejską Organizacją Eksploatacji Satelitów
Meteorologicznych (EUMETSAT) o współpracy, sporządzoną w Warszawie dnia
15 grudnia 1999 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 202, poz. 1706). Ww. umowa, zgodnie
z przepisami Konwencji, została zawarta na 5 lat, z terminem wygaśnięcia do końca
2004 r. W wyniku negocjacji Rzeczpospolita Polska przedłużyła tę umowę o kolejne
3 lata, a w grudniu 2007 r. o kolejne 2 lata. Chcąc dalej korzystać z danych satelitarnych,
polska służba meteorologiczna musiała przystąpić do Konwencji na pełnych prawach kraju
członkowskiego. Na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o ratyfikacji Konwencji
w sprawie ustanowienia Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów
Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonej w Genewie dnia 24 maja 1983 r. (Dz. U.
Nr 38, poz. 297), Rzeczpospolita Polska przystąpiła do niniejszej Konwencji.
Przystąpienie do Konwencji pozwoliło Rzeczypospolitej Polskiej na nieograniczony dostęp
do wszystkich danych, informacji przetworzonych i archiwum, urządzeń technicznych,
a polskim specjalistom i naukowcom umożliwiło korzystanie z kursów i szkoleń.
Rzeczpospolita Polska uzyskała również miejsce w składzie Rady EUMETSAT, z pełnym
prawem głosu, co umożliwia wpływ na decyzje ww. Rady.
W czasie podpisywania Konwencji EUMETSAT nie wzięto pod uwagę Protokołu
o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów
Meteorologicznych (EUMETSAT), sporządzonego w Darmstadt dnia 1 grudnia 1986 r.,
zwanego dalej „Protokołem”. Dalsze utrzymywanie sytuacji, w której Rzeczpospolita
Polska nie jest stroną Protokołu, skutkuje pozbawieniem możliwości dofinansowania
organizowanych w Polsce konferencji międzynarodowych EUMETSAT oraz udziału
polskich specjalistów w kursach i stażach zagranicznych. Ponadto polscy przedsiębiorcy są
wyłączeni z wszelkich przetargów na rzecz EUMETSAT. W związku z powyższym
powstaje pilna konieczność przystąpienia do przedmiotowego Protokołu.
Podstawową potrzebą podpisania ww. Protokołu jest umożliwienie polskim
przedsiębiorcom świadczenia usług na rzecz EUMETSAT. Bez podpisania tego Protokołu
będą oni wyłączeni z wszelkich przetargów. Dodatkowo istnieje konieczność
zagwarantowania EUMETSAT oraz jego funkcjonariuszom przywilejów oraz
immunitetów zbliżonych do zagwarantowanych innym organizacjom międzynarodowym,
zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
2. Różnice w dotychczasowym i projektowanym stanie prawnym
Podstawową różnicą po ratyfikacji Protokołu będzie zwolnienie EUMETSAT z podatków
oraz opłat celnych, a także przyznanie immunitetu jurysdykcyjnego przyznanego tej
organizacji. Umożliwi to organizację w Polsce konferencji i tym podobnych wydarzeń,
które obecnie, ze względu na brak zwolnień podatkowych, nie są w Polsce organizowane
przez EUMETSAT. W odniesieniu do ww. przywilejów i immunitetów dotyczących
przedstawicieli krajów członkowskich, personelu organizacji oraz ekspertów, o których
mowa głównie w artykułach 9–15 przedmiotowego Protokołu, należy podkreślić, iż nie
obejmują one pełnego statusu dyplomatycznego, lecz mają ograniczony zakres, niezbędny
do wykonywania czynności służbowych.
Przedmiotowy Protokół określa obowiązki podatkowe i celne (artykuł 5 Protokołu), które
dotyczą oficjalnej działalności EUMETSAT. Faktycznie bowiem, dopóki Rzeczpospolita
Polska nie ratyfikuje Protokołu, EUMETSAT nie podpisze żadnego kontraktu na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej z polskim przedsiębiorcami. Zatem przed ratyfikacją Protokołu
nie powstawały żadne obowiązki celne czy podatkowe EUMETSAT wobec
Rzeczypospolitej Polskiej.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1883
› Pobierz plik