Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto
oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego określonego w
Programie Konwergencji opracowanym zgodnie z rozporządzeniem,
o którym mowa w art. 104 ust. 1 pkt 1, aktualizując sumę różnic
z uwzględnieniem rewizji danych ogłaszanych przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego. Coroczna różnica jest zaokrąglana z
dokładnością do setnych części procentu.”
6.
Rozdział 1. Bez uszczerbku dla postanowień TFUE
T
Art.
„Art. 112a. 1. Kwota wydatków na dany rok organów i jednostek,
IV
dotyczących unijnych ram nadzoru
112a
o których mowa w art. 9 pkt 1-3, pkt 8 z wyłączeniem Zakładu
Art.6
budżetowego,
specyficzne
dla
Ubezpieczeń Społecznych, i w pkt 9 oraz Funduszu Pracy, a także
poszczególnych krajów numeryczne reguły
funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi
fiskalne zawierają następujące elementy:
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw […]”
a) określenie celu i zakres reguł;
b) skuteczne i terminowe monitorowanie
przestrzegania reguł w oparciu o
wiarygodną
i
niezależną
analizę
przeprowadzaną przez niezależne organy
lub organy, które są funkcjonalnie
niezależne od władz budżetowych państw
członkowskich;
c) konsekwencje nieprzestrzegania tych
reguł.
2. Jeżeli numeryczne reguły fiskalne
„Art. 112d. 1. Przepisów art. 112a nie stosuje się w przypadku
zawierają klauzule wyjścia, klauzule takie
wprowadzenia:
określają ograniczoną liczbę konkretnych
1) stanu wojennego;
okoliczności – zgodnych z wynikającymi z
2) stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
TFUE obowiązkami państw członkowskich
3) stanu klęski żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej
w dziedzinie polityki budżetowej – oraz
Polskiej.
rygorystycznych procedur, w których
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów oblicza
dozwolone jest tymczasowe
kwotę wydatków i wielkość wskaźnika średniookresowej dynamiki
nieprzestrzeganie danej reguły.
wartości produktu krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1,
oraz sumę, o której mowa w art. 112a ust. 5.";
Wymogi monitorowania przestrzegania reguł przez organy niezależne
od władz budżetowych (art. 6 ust. 1 lit. b ww. dyrektywy) nie wymagają
10
zmian w polskim porządku prawnym. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 23
grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli NIK bada „w szczególności
wykonanie budżetu państwa oraz realizację ustaw i innych aktów
prawnych w zakresie działalności finansowej, gospodarczej
i organizacyjno-administracyjnej”, natomiast na podstawie art. 4
ww. ustawy NIK kontroluje wykonanie budżetu.
7.
Rozdział Uchwalana co roku przez poszczególne T
Art.
W art. 142 po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
IV
państwa członkowskie ustawa budżetowa
142 pkt
"6a) omówienie kwoty planowanych wydatków obliczonej zgodnie
Art.7
uwzględnia specyficzne dla nich i
6a i 6b
z art. 112a ust. 1 oraz kwoty planowanego limitu wydatków,
obowiązujące w nich numeryczne reguły
o którym mowa w art. 112a ust. 3;
fiskalne.
6b) informacje o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5,
wielkości wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości
produktu krajowego brutto oraz o każdym dyskrecjonalnym
działaniu przekraczającym 0,03% wartości produktu
krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1.";
Art.
W art. 182:
182
a) w ust. 4:
ust.4
- uchyla się pkt 5,
pkt 6 i
- dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
7
"6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z
art. 112a ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa
w art. 112a ust. 3;
7) informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5."
8.
Rozdział 1. Państwa członkowskie ustanawiają
T
Średniookresowe ramy dla planowania budżetowego stwarza obecnie
V
wiarygodne, skuteczne średniookresowe
Wieloletni Plan Finansowy Państwa, Strategia Zarządzania Długiem
Art. 9
ramy budżetowe umożliwiające przyjęcie co
Publicznym oraz wieloletnie prognozy jednostek samorządu
najmniej trzyletniej perspektywy
terytorialnego.
planowania
budżetowego,
tak
aby
Jednak celem pełnego wdrożenia przepisów wynikających z omawianej
zagwarantować, że podstawą krajowego
Art.
Dyrektywy konieczne było opracowanie zmian w zakresie WPFP.
planowania budżetowego jest wieloletnia
103-
Dostosowanie to służyć ma zapewnieniu spójności w zakresie przepisów
perspektywa planowania budżetowego.
108
odnoszących się do WPFP oraz stabilizującej reguły wydatkowej, która
2. Średniookresowe ramy budżetowe
Art.
zostanie wprowadzona projektem ustawy o zmianie ustawy o finansach
obejmują procedury opracowywania:
136
publicznych. Zatem zasadnym jest wprowadzenie zmian dotyczących
a) kompleksowych i przejrzystych
Art.
WPFP w trakcie prac nad regulacjami w zakresie stabilizującej reguły
11
wieloletnich celów budżetowych w zakresie
182
wydatkowej. W związku z powyższym zmienione zostaną art. 103 i 104
deficytu i długu sektora instytucji
dot. WPFP.
rządowych
i
samorządowych
oraz
wszelkich innych zbiorczych wskaźników
Art. 103. Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest sporządzany na dany
budżetowych, takich jak wydatki, z
rok budżetowy i trzy kolejne lata .”;
jednoczesnym zapewnieniem ich zgodności
7) uchyla się art. 103a;
z
wszelkimi
obowiązującymi
8) art. 104 otrzymuje brzmienie:
numerycznymi regułami fiskalnymi zgodnie
„Art. 104. 1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa składa się z:
z rozdziałem IV;
1) Programu Konwergencji, opracowanego zgodnie z
b) prognoz dotyczących każdej głównej
rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w
pozycji wydatków i dochodów sektora
sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i
instytucji rządowych
koordynacji polityk gospodarczych (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997,
i samorządowych, z uwzględnieniem
s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1,
bardziej szczegółowych danych dla
s. 84, z późn. zm.);
podsektora instytucji rządowych na
2) załącznika, który określa cele wraz z miernikami stopnia ich
szczeblu centralnym i podsektora funduszy
realizacji, w układzie obejmującym główne funkcje państwa.
ubezpieczeń społecznych,
2. Program Konwergencji określa dodatkowo:
na dany rok budżetowy i okres późniejszy,
1) główne cele polityki społecznej i gospodarczej,
w oparciu o niezmienny kurs polityki;
2) planowane działania i ich wpływ na poziom dochodów i
c)
opisu
przewidywanych
działań
wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych, o których
średniookresowych
przewidywanych
mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
polityk mających wpływ na finanse sektora
594/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu
instytucji rządowych i samorządowych w
rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz.
podziale na główne pozycje dochodów i
UE L 174 z 26.06.2013, s. 1), w tym na długookresową stabilność
wydatków,
pokazującego
sposób
finansów publicznych,
dostosowania prowadzącego do osiągnięcia
3) planowaną wstępną kwotę wydatków obliczoną zgodnie z art.
średniookresowych celów budżetowych w
112a ust. 1,
porównaniu do prognoz zakładających
4) zmiany w zakresie podejmowanych działań i celów, w stosunku
niezmienny kurs polityki;
do poprzedniego Programu Konwergencji,
d) oceny tego, w jaki sposób – w świetle ich
5)
wstępną
prognozę
podstawowych
wielkości
długookresowego wpływu na finanse
makroekonomicznych wraz z założeniami stanowiącymi podstawę jej
sektora
instytucji
rządowych
i
opracowania.";
samorządowych – przewidywane działania
w art. 105 uchyla się ust. 2 i 3;
mogą wpłynąć na długookresową stabilność
w art. 106 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
finansów publicznych.
„2. Rada Ministrów uchwala Wieloletni Plan Finansowy
12
3. Podstawą prognoz przyjmowanych w
Państwa, w terminie do dnia 30 kwietnia, i ogłasza go w Dzienniku
średniookresowych ramach budżetowych są
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" oraz w
realistyczne prognozy makroekonomiczne i
Biuletynie Informacji Publicznej.";
budżetowe zgodne z rozdziałem III.
uchyla się art. 107;
9.
Rozdział Uchwalana co roku ustawa budżetowa jest
art. 108 otrzymuje brzmienie:
V
zgodna z postanowieniami
"Art. 108. Ministrowie, w terminie do dnia 15 kwietnia, przedkładają
Art. 10
średniookresowych ram budżetowych. W
Ministrowi Finansów informację o realizacji Wieloletniego Planu
szczególności podstawą przygotowywania
Finansowego Państwa w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt
rocznego budżetu są prognozy dotyczące
2.";
dochodów i wydatków oraz priorytety
wynikające ze średniookresowych ram
Art. 136 pozostaje niezmieniony.
budżetowych określonych w art. 9 ust. 2.
Każde odstępstwo od tych przepisów
W art. 182:
zostaje należycie wytłumaczone.
a) w ust. 4:
- uchyla się pkt 5,
- dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
"6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z
art. 112a ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa
w art. 112a ust. 3;
7) informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5.",
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Informacja o wykonaniu wydatków w układzie
zadaniowym, z wyodrębnieniem wydatków na programy
wieloletnie, powinna zawierać:
1) omówienie realizacji Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2;
2) omówienie i zestawienie planowanych i poniesionych
wydatków oraz planowanych i osiągniętych wartości mierników
stopnia realizacji celów sporządzane w układzie zadań
budżetowych określonych w art. 2 pkt 3.";
WPFP będzie określał planowane działania i ich wpływ na poziom
dochodów i wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych
wg ESA, w tym długookresową stabilność finansów publicznych,
wstępną kwotę wydatków (określaną za pomocą mechanizmu
13
stabilizującej reguły wydatkowej), zmiany podejmowanych działań i
celów w stosunku do poprzedniego WPFP w zakresie aktualizacji
Programu Konwergencji oraz wstępną prognozę podstawowych
wielkości makroekonomicznych.
WPFP stanowić będzie nadal podstawę przygotowania projektu ustawy
budżetowej na kolejny rok budżetowy.
W odniesieniu natomiast do planowania wieloletniego na poziomie
jednostek samorządu terytorialnego w krajowych przepisach prawnych
funkcjonuje również odpowiednie narzędzie mające na celu planowanie
wieloletnie budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Narzędziem
tym jest wieloletnia prognoza finansowa obejmująca okres roku
budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat (art. 226 ustawy
o finansach publicznych). Dodatkowo, art. 229 ustawy o finansach
publicznych stanowi, iż wartości przyjęte w wieloletniej prognozie
finansowej i budżecie jednostki samorządu terytorialnego powinny być
zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nimi
kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu
terytorialnego.
10.
Rozdział Żaden przepis niniejszej dyrektywy nie
Kroczący charakter prognoz zawartych w WPFP, na które składać się
V
uniemożliwia nowemu rządowi danego
będzie m.in. aktualizacja Programu Konwergencji (przeprowadzana
Art. 11
państwa
członkowskiego
dokonania
corocznie),
umożliwia
rządowi
dokonywanie
aktualizacji
aktualizacji
średniookresowych
ram
średniookresowych ram budżetowych. W zakresie aktualizacji
budżetowych w celu odzwierciedlenia
Programu Konwergencji wykazywane będą zmiany podejmowanych
swoich nowych priorytetów politycznych.
działań oraz celów w stosunku do poprzedniego WPFP sporządzanego
W takiej sytuacji nowy rząd wskazuje
w ww. zakresie. Ponadto, corocznie będzie przeprowadzane omówienie
różnice w stosunku do poprzednich
realizacji WPFP w zakresie budżetu zadaniowego, których wynik
średniookresowych ram budżetowych
wskaże skalę odchyleń prognoz za rok poprzedni i będzie wpływać na
prognozy w następnym roku.
11.
Rozdział Państwa członkowskie zapewniają, aby
N
-
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości zawiera
VI
wszelkie środki podejmowane w celu
katalog jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów tej ustawy.
Art. 12
przestrzegania przepisów rozdziałów II, III i
Zalicza się do nich w szczególności jednostki organizacyjne posiadające
IV były spójne we wszystkich podsektorach
osobowość prawną (art. 2 ust. 1 pkt 1), a także gminy, powiaty,
sektora
instytucji
rządowych
i
województwa i ich związki oraz państwowe i samorządowe jednostki
14
oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego określonego w
Programie Konwergencji opracowanym zgodnie z rozporządzeniem,
o którym mowa w art. 104 ust. 1 pkt 1, aktualizując sumę różnic
z uwzględnieniem rewizji danych ogłaszanych przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego. Coroczna różnica jest zaokrąglana z
dokładnością do setnych części procentu.”
6.
Rozdział 1. Bez uszczerbku dla postanowień TFUE
T
Art.
„Art. 112a. 1. Kwota wydatków na dany rok organów i jednostek,
IV
dotyczących unijnych ram nadzoru
112a
o których mowa w art. 9 pkt 1-3, pkt 8 z wyłączeniem Zakładu
Art.6
budżetowego,
specyficzne
dla
Ubezpieczeń Społecznych, i w pkt 9 oraz Funduszu Pracy, a także
poszczególnych krajów numeryczne reguły
funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi
fiskalne zawierają następujące elementy:
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw […]”
a) określenie celu i zakres reguł;
b) skuteczne i terminowe monitorowanie
przestrzegania reguł w oparciu o
wiarygodną
i
niezależną
analizę
przeprowadzaną przez niezależne organy
lub organy, które są funkcjonalnie
niezależne od władz budżetowych państw
członkowskich;
c) konsekwencje nieprzestrzegania tych
reguł.
2. Jeżeli numeryczne reguły fiskalne
„Art. 112d. 1. Przepisów art. 112a nie stosuje się w przypadku
zawierają klauzule wyjścia, klauzule takie
wprowadzenia:
określają ograniczoną liczbę konkretnych
1) stanu wojennego;
okoliczności – zgodnych z wynikającymi z
2) stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
TFUE obowiązkami państw członkowskich
3) stanu klęski żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej
w dziedzinie polityki budżetowej – oraz
Polskiej.
rygorystycznych procedur, w których
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów oblicza
dozwolone jest tymczasowe
kwotę wydatków i wielkość wskaźnika średniookresowej dynamiki
nieprzestrzeganie danej reguły.
wartości produktu krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1,
oraz sumę, o której mowa w art. 112a ust. 5.";
Wymogi monitorowania przestrzegania reguł przez organy niezależne
od władz budżetowych (art. 6 ust. 1 lit. b ww. dyrektywy) nie wymagają
10
zmian w polskim porządku prawnym. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 23
grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli NIK bada „w szczególności
wykonanie budżetu państwa oraz realizację ustaw i innych aktów
prawnych w zakresie działalności finansowej, gospodarczej
i organizacyjno-administracyjnej”, natomiast na podstawie art. 4
ww. ustawy NIK kontroluje wykonanie budżetu.
7.
Rozdział Uchwalana co roku przez poszczególne T
Art.
W art. 142 po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
IV
państwa członkowskie ustawa budżetowa
142 pkt
"6a) omówienie kwoty planowanych wydatków obliczonej zgodnie
Art.7
uwzględnia specyficzne dla nich i
6a i 6b
z art. 112a ust. 1 oraz kwoty planowanego limitu wydatków,
obowiązujące w nich numeryczne reguły
o którym mowa w art. 112a ust. 3;
fiskalne.
6b) informacje o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5,
wielkości wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości
produktu krajowego brutto oraz o każdym dyskrecjonalnym
działaniu przekraczającym 0,03% wartości produktu
krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1.";
Art.
W art. 182:
182
a) w ust. 4:
ust.4
- uchyla się pkt 5,
pkt 6 i
- dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
7
"6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z
art. 112a ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa
w art. 112a ust. 3;
7) informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5."
8.
Rozdział 1. Państwa członkowskie ustanawiają
T
Średniookresowe ramy dla planowania budżetowego stwarza obecnie
V
wiarygodne, skuteczne średniookresowe
Wieloletni Plan Finansowy Państwa, Strategia Zarządzania Długiem
Art. 9
ramy budżetowe umożliwiające przyjęcie co
Publicznym oraz wieloletnie prognozy jednostek samorządu
najmniej trzyletniej perspektywy
terytorialnego.
planowania
budżetowego,
tak
aby
Jednak celem pełnego wdrożenia przepisów wynikających z omawianej
zagwarantować, że podstawą krajowego
Art.
Dyrektywy konieczne było opracowanie zmian w zakresie WPFP.
planowania budżetowego jest wieloletnia
103-
Dostosowanie to służyć ma zapewnieniu spójności w zakresie przepisów
perspektywa planowania budżetowego.
108
odnoszących się do WPFP oraz stabilizującej reguły wydatkowej, która
2. Średniookresowe ramy budżetowe
Art.
zostanie wprowadzona projektem ustawy o zmianie ustawy o finansach
obejmują procedury opracowywania:
136
publicznych. Zatem zasadnym jest wprowadzenie zmian dotyczących
a) kompleksowych i przejrzystych
Art.
WPFP w trakcie prac nad regulacjami w zakresie stabilizującej reguły
11
wieloletnich celów budżetowych w zakresie
182
wydatkowej. W związku z powyższym zmienione zostaną art. 103 i 104
deficytu i długu sektora instytucji
dot. WPFP.
rządowych
i
samorządowych
oraz
wszelkich innych zbiorczych wskaźników
Art. 103. Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest sporządzany na dany
budżetowych, takich jak wydatki, z
rok budżetowy i trzy kolejne lata .”;
jednoczesnym zapewnieniem ich zgodności
7) uchyla się art. 103a;
z
wszelkimi
obowiązującymi
8) art. 104 otrzymuje brzmienie:
numerycznymi regułami fiskalnymi zgodnie
„Art. 104. 1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa składa się z:
z rozdziałem IV;
1) Programu Konwergencji, opracowanego zgodnie z
b) prognoz dotyczących każdej głównej
rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w
pozycji wydatków i dochodów sektora
sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i
instytucji rządowych
koordynacji polityk gospodarczych (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997,
i samorządowych, z uwzględnieniem
s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1,
bardziej szczegółowych danych dla
s. 84, z późn. zm.);
podsektora instytucji rządowych na
2) załącznika, który określa cele wraz z miernikami stopnia ich
szczeblu centralnym i podsektora funduszy
realizacji, w układzie obejmującym główne funkcje państwa.
ubezpieczeń społecznych,
2. Program Konwergencji określa dodatkowo:
na dany rok budżetowy i okres późniejszy,
1) główne cele polityki społecznej i gospodarczej,
w oparciu o niezmienny kurs polityki;
2) planowane działania i ich wpływ na poziom dochodów i
c)
opisu
przewidywanych
działań
wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych, o których
średniookresowych
przewidywanych
mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
polityk mających wpływ na finanse sektora
594/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu
instytucji rządowych i samorządowych w
rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz.
podziale na główne pozycje dochodów i
UE L 174 z 26.06.2013, s. 1), w tym na długookresową stabilność
wydatków,
pokazującego
sposób
finansów publicznych,
dostosowania prowadzącego do osiągnięcia
3) planowaną wstępną kwotę wydatków obliczoną zgodnie z art.
średniookresowych celów budżetowych w
112a ust. 1,
porównaniu do prognoz zakładających
4) zmiany w zakresie podejmowanych działań i celów, w stosunku
niezmienny kurs polityki;
do poprzedniego Programu Konwergencji,
d) oceny tego, w jaki sposób – w świetle ich
5)
wstępną
prognozę
podstawowych
wielkości
długookresowego wpływu na finanse
makroekonomicznych wraz z założeniami stanowiącymi podstawę jej
sektora
instytucji
rządowych
i
opracowania.";
samorządowych – przewidywane działania
w art. 105 uchyla się ust. 2 i 3;
mogą wpłynąć na długookresową stabilność
w art. 106 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
finansów publicznych.
„2. Rada Ministrów uchwala Wieloletni Plan Finansowy
12
3. Podstawą prognoz przyjmowanych w
Państwa, w terminie do dnia 30 kwietnia, i ogłasza go w Dzienniku
średniookresowych ramach budżetowych są
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" oraz w
realistyczne prognozy makroekonomiczne i
Biuletynie Informacji Publicznej.";
budżetowe zgodne z rozdziałem III.
uchyla się art. 107;
9.
Rozdział Uchwalana co roku ustawa budżetowa jest
art. 108 otrzymuje brzmienie:
V
zgodna z postanowieniami
"Art. 108. Ministrowie, w terminie do dnia 15 kwietnia, przedkładają
Art. 10
średniookresowych ram budżetowych. W
Ministrowi Finansów informację o realizacji Wieloletniego Planu
szczególności podstawą przygotowywania
Finansowego Państwa w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt
rocznego budżetu są prognozy dotyczące
2.";
dochodów i wydatków oraz priorytety
wynikające ze średniookresowych ram
Art. 136 pozostaje niezmieniony.
budżetowych określonych w art. 9 ust. 2.
Każde odstępstwo od tych przepisów
W art. 182:
zostaje należycie wytłumaczone.
a) w ust. 4:
- uchyla się pkt 5,
- dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
"6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z
art. 112a ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa
w art. 112a ust. 3;
7) informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5.",
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Informacja o wykonaniu wydatków w układzie
zadaniowym, z wyodrębnieniem wydatków na programy
wieloletnie, powinna zawierać:
1) omówienie realizacji Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2;
2) omówienie i zestawienie planowanych i poniesionych
wydatków oraz planowanych i osiągniętych wartości mierników
stopnia realizacji celów sporządzane w układzie zadań
budżetowych określonych w art. 2 pkt 3.";
WPFP będzie określał planowane działania i ich wpływ na poziom
dochodów i wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych
wg ESA, w tym długookresową stabilność finansów publicznych,
wstępną kwotę wydatków (określaną za pomocą mechanizmu
13
stabilizującej reguły wydatkowej), zmiany podejmowanych działań i
celów w stosunku do poprzedniego WPFP w zakresie aktualizacji
Programu Konwergencji oraz wstępną prognozę podstawowych
wielkości makroekonomicznych.
WPFP stanowić będzie nadal podstawę przygotowania projektu ustawy
budżetowej na kolejny rok budżetowy.
W odniesieniu natomiast do planowania wieloletniego na poziomie
jednostek samorządu terytorialnego w krajowych przepisach prawnych
funkcjonuje również odpowiednie narzędzie mające na celu planowanie
wieloletnie budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Narzędziem
tym jest wieloletnia prognoza finansowa obejmująca okres roku
budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat (art. 226 ustawy
o finansach publicznych). Dodatkowo, art. 229 ustawy o finansach
publicznych stanowi, iż wartości przyjęte w wieloletniej prognozie
finansowej i budżecie jednostki samorządu terytorialnego powinny być
zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nimi
kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu
terytorialnego.
10.
Rozdział Żaden przepis niniejszej dyrektywy nie
Kroczący charakter prognoz zawartych w WPFP, na które składać się
V
uniemożliwia nowemu rządowi danego
będzie m.in. aktualizacja Programu Konwergencji (przeprowadzana
Art. 11
państwa
członkowskiego
dokonania
corocznie),
umożliwia
rządowi
dokonywanie
aktualizacji
aktualizacji
średniookresowych
ram
średniookresowych ram budżetowych. W zakresie aktualizacji
budżetowych w celu odzwierciedlenia
Programu Konwergencji wykazywane będą zmiany podejmowanych
swoich nowych priorytetów politycznych.
działań oraz celów w stosunku do poprzedniego WPFP sporządzanego
W takiej sytuacji nowy rząd wskazuje
w ww. zakresie. Ponadto, corocznie będzie przeprowadzane omówienie
różnice w stosunku do poprzednich
realizacji WPFP w zakresie budżetu zadaniowego, których wynik
średniookresowych ram budżetowych
wskaże skalę odchyleń prognoz za rok poprzedni i będzie wpływać na
prognozy w następnym roku.
11.
Rozdział Państwa członkowskie zapewniają, aby
N
-
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości zawiera
VI
wszelkie środki podejmowane w celu
katalog jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów tej ustawy.
Art. 12
przestrzegania przepisów rozdziałów II, III i
Zalicza się do nich w szczególności jednostki organizacyjne posiadające
IV były spójne we wszystkich podsektorach
osobowość prawną (art. 2 ust. 1 pkt 1), a także gminy, powiaty,
sektora
instytucji
rządowych
i
województwa i ich związki oraz państwowe i samorządowe jednostki
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1789 › Pobierz plik