eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2013-08-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183

1637

– 10 –
b) po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„§ 2a. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być
uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.”;
2)
w art. 391:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji
elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.),
jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących
warunków:
1)
złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną
skrzynkę podawczą organu administracji publicznej;
2)
wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie;
3)
wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków.”,
b)
po § 1 dodaje się § 1a–1d w brzmieniu:
„§ 1a. Organ administracji publicznej może zwrócić się do strony lub innego
uczestnika postępowania o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie
dokumentu elektronicznego w innych, określonych przez organ kategoriach spraw
indywidualnych, załatwianych przez ten organ.
§ 1b. Organ administracji publicznej może wystąpić o wyrażenie zgody,
o której mowa w § 1 pkt 3 lub w § 1a, przesyłając to wystąpienie za pomocą
środków komunikacji elektronicznej na adres elektroniczny strony lub innego
uczestnika postępowania.
§ 1c. Do wystąpienia, o którym mowa w § 1b, nie stosuje się art. 46 § 3–5.
§ 1d. Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania zrezygnuje z doręczania
pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, organ administracji
publicznej doręcza pismo w sposób określony dla pisma w formie innej niż forma
dokumentu elektronicznego.”;

5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808,
z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371, z 2009 r. Nr 201, poz. 1540,
z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 134, poz. 779 oraz z 2012 r. poz. 1445.
– 11 –
3)
w art. 41 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają
obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu,
w tym adresu elektronicznego.”;
4)
art. 46 otrzymuje brzmienie:
„Art. 46. § 1. Odbierający pismo potwierdza doręczenie mu pisma swoim
podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.
§ 2. Jeżeli odbierający pismo uchyla się od potwierdzenia doręczenia lub nie może
tego uczynić, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która
odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu.
§ 3. W przypadku doręczenia pisma za pomocą środków komunikacji
elektronicznej doręczenie jest skuteczne, jeżeli adresat potwierdzi odbiór pisma
w sposób, o którym mowa w § 4 pkt 3.
§ 4. W celu doręczenia pisma w formie dokumentu elektronicznego organ
administracji publicznej przesyła na adres elektroniczny adresata zawiadomienie
zawierające:
1)
wskazanie, że adresat może odebrać pismo w formie dokumentu elektronicznego;
2)
wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać pismo i pod
którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia pisma;
3)
pouczenie dotyczące sposobu odbioru pisma, a w szczególności sposobu
identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym
w
systemie
teleinformatycznym organu administracji publicznej, oraz informację o wymogu
podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w sposób wskazany w art. 20a
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
§ 5. W przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego
w sposób, o którym mowa w § 4 pkt 3, organ administracji publicznej przesyła
powtórne zawiadomienie o możliwości odebrania tego pisma po upływie siedmiu dni,
licząc od dnia wysłania zawiadomienia, o którym mowa w § 4.
§ 6. W przypadku nieodebrania pisma, doręczenie uważa się za dokonane po
upływie czternastu dni, licząc od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia.
– 12 –
§ 7. Zawiadomienia, o których mowa w § 4 i 5, mogą być automatycznie tworzone
i przesyłane przez system teleinformatyczny organu administracji publicznej, a odbioru
tych zawiadomień nie potwierdza się.
§ 8. W przypadku uznania pisma w formie dokumentu elektronicznego za
doręczone na podstawie § 6, organ administracji publicznej umożliwia adresatowi pisma
dostęp do treści pisma w formie dokumentu elektronicznego oraz do informacji o dacie
uznania pisma za doręczone i datach wysłania zawiadomień, o których mowa w § 4 i 5,
w swoim systemie teleinformatycznym.
§ 9. Warunki techniczne i organizacyjne doręczenia pisma w formie dokumentu
elektronicznego określają przepisy ustawy, o której mowa w § 4 pkt 3.
§ 10. Doręczenie pisma w formie dokumentu elektronicznego do podmiotu
publicznego w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w § 4 pkt 3, następuje
przez elektroniczną skrzynkę podawczą tego podmiotu, w sposób określony w tej
ustawie.”;
5)
w art. 50 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Organ administracji publicznej może wzywać osoby do udziału
w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez
pełnomocnika, na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to
niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych.”;
6)
w art. 54 w § 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) czy wezwany powinien się stawić osobiście lub przez pełnomocnika, czy też może
złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie lub w formie dokumentu
elektronicznego;”;
7)
w art. 63 dodaje się § 5 w brzmieniu:
„§ 5. Urzędowe poświadczenie odbioru podania wniesionego w formie dokumentu
elektronicznego zawiera:
1)
informację o tym, że pisma w sprawie będą doręczane za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej;
2)
pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 391 § 1d.”;
8)
w art. 72 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„§ 2. Adnotacja może być sporządzona w formie dokumentu elektronicznego.”;
9)
w art. 73 § 3 otrzymuje brzmienie:
– 13 –
„§ 3. Organ administracji publicznej może zapewnić stronie dokonanie czynności,
o których mowa w § 1, w swoim systemie teleinformatycznym, po identyfikacji strony
w sposób określony w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.”;
10) w art. 91 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Stronom, świadkom, biegłym oraz państwowym i samorządowym
jednostkom organizacyjnym, organizacjom i innym osobom, wezwanym do udziału
w rozprawie, doręcza się wezwanie na piśmie lub w formie dokumentu
elektronicznego.”;
11) w art. 220 dodaje się § 3–5 w brzmieniu:
„§ 3. Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie może uzyskać w formie
dokumentu elektronicznego zaświadczenia wymaganego do potwierdzenia faktów lub
stanu prawnego lub innego dokumentu wydanego przez podmiot publiczny
w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, jak również potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów
postępowania, strona lub inny uczestnik postępowania może złożyć elektroniczną kopię
takiego dokumentu, po uwierzytelnieniu jej przez wnoszącego, przy użyciu
mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 4. Organ administracji publicznej może żądać przedłożenia oryginału
zaświadczenia, innego dokumentu lub potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów
postępowania, o których mowa w § 3, o ile złożona kopia nie pozwala na weryfikację
autentyczności oraz integralności lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami
sprawy.
§ 5. Strona lub inny uczestnik postępowania przechowują zaświadczenie, inny
dokument lub potwierdzenie uiszczenia opłat i kosztów postępowania, o których mowa
w § 3, do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie stała się ostateczna.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.
poz. 749, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 3 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 848, 1101, 1342
i 1529 oraz z 2013 r. poz. 35.
– 14 –
„14) portal podatkowy – system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do
kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także
ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia
podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.”;
2)
w art. 3a § 2 otrzymuje brzmienie:
„§
2.
Organ podatkowy, elektroniczna skrzynka podawcza systemu
teleinformatycznego administracji podatkowej lub portal podatkowy potwierdzają,
w formie dokumentu elektronicznego, złożenie deklaracji za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.”;
3)
po art. 3d dodaje się art. 3e i art. 3f w brzmieniu:
„Art. 3e. § 1. Organ podatkowy może zwrócić się do podatnika, płatnika lub
inkasenta o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego
we wszystkich sprawach podatkowych załatwianych przez ten organ.
§ 2. W przypadku wyrażenia przez podatnika, płatnika lub inkasenta zgody,
o której mowa w § 1, organ podatkowy poucza ich o skutkach prawnych wynikających
z wyrażenia tej zgody.
§ 3. Do doręczania, o którym mowa w § 1, stosuje się przepisy art. 144a oraz
art. 146.
Art. 3f. § 1. Identyfikacja podatników, płatników, inkasentów, ich następców
prawnych oraz osób trzecich na portalu podatkowym następuje przez zastosowanie
kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262) lub przez
zastosowanie profilu zaufanego ePUAP.
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, zakres i warunki korzystania z portalu podatkowego, mając na
względzie potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności
danych zawartych we wnioskach, deklaracjach i pismach oraz potrzebę ich ochrony
przed nieuprawnionym dostępem.
§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, inny sposób identyfikacji na portalu podatkowym niż przewidziany
w § 1, mając na względzie potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: