eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I


239
– 5 godzin lotów szkoleniowych samodzielnych, w tym co
b) 250 godzin lotu jako pilot dowódca samolotu, lub
najmniej 3 godziny przelotu w nocy i 5 samodzielnych
100 godzin lotu jako dowódca i 150 godzin lotu
startów i lądowań z pełnym zatrzymaniem.
jako drugi pilot pełniący funkcję dowódcy pod

nadzorem przy zachowaniu warunku
zatwierdzenia nadzoru przez Prezesa Urzędu,
c) 200 godzin przelotów jako pilot dowódca
samolotu, w tym nie więcej niż 100 godzin
wykonanych w charakterze drugiego pilota,
wykonującego czynności dowódcy samolotu pod
nadzorem, którego metody są zatwierdzone przez
Prezesa Urzędu,
d) 75 godzin lotu według wskazań przyrządów,
z których nie więcej niż 30 godzin może być
czasem ćwiczeń na urządzeniach treningowych,
e) 100 godzin lotu w nocy w charakterze dowódcy
albo drugiego pilota samolotu.

Etap praktyczny to nauka latania obejmująca różnego rodzaju elementy, takie jak
przygotowanie do lotu, sam lot, start czy lądowanie. Po jego przejściu należy zdać jeszcze
egzamin państwowy przed komisją egzaminacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że system szkolenia i licencjonowania
pilotów jest bardzo rozbudowany, a sam proces zdobywania uprawnień długotrwały
i z pewnością wystarczający do stwierdzenia, czy kandydat na pilota posiada wystarczające
zdolności intelektualne do wykonywania odpowiedzialnej funkcji, jaką jest praca pilota
zawodowego czy też liniowego, podczas gdy sam fakt posiadania wykształcenia na
określonym poziomie, zdaniem projektodawcy, w żaden sposób o tym nie świadczy.
4.20. Deregulacja dostępu do zawodu pilota śmigłowcowego zawodowego
Licencja pilota śmigłowcowego zawodowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r.
– Prawo lotnicze, może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,

240
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka
personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na
członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo – lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota zawodowego, bez
względu na kategorię statku powietrznego, którego dotyczy licencja – a zatem na pilota
śmigłowcowego zawodowego – ukończenia 18 lat oraz co najmniej średnie
wykształcenie,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzonych zdaniem egzaminu
państwowego.

Tabela 88. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota śmigłowcowego
zawodowego
Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
wykonanie jako pilot śmigłowca co najmniej 135 godzin bez zmian
lotu, jeżeli ukończył kurs szkolenia zintegrowanego, albo co

106 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


241
najmniej 185godzin lotu podczas szkolenia modułowego,
w tym nie mniej niż:
a) 35 godzin lotu jako pilot dowódca śmigłowca, jeżeli
ukończył kurs szkolenia zintegrowanego albo 50 godzin lotu
jako pilot dowódca śmigłowca
podczas szkolenia
modułowego,
b) 10 godzin przelotu jako pilot dowódca śmigłowca,
włączając w to przelot na odległość nie mniejszą niż 185 km
(100 NM), podczas którego zostały wykonane dwa
lądowania z całkowitym zatrzymaniem na dwu różnych
lotniskach (10 godzin przelotu, wykonanego w charakterze
dowódcy śmigłowca, może mieścić się w ogólnym czasie
lotów w charakterze dowódcy śmigłowca, wymienionym pod
lit. a),
c) 10 godzin lotu na dwusterze według wskazań przyrządów,
z których nie więcej niż 5 godzin lotu może być zaliczonych
na urządzeniu treningowym,
d) 10 godzin lotu w nocy, w tym nie mniej niż:
– 5 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze, w tym co
najmniej 3 godziny przelotu,
– 5 godzin lotów szkoleniowych samodzielnych, w tym co
najmniej 3 godziny przelotu w nocy i 5 samodzielnych
startów i lądowań z pełnym zatrzymaniem
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego
bez zmian

W celu uzyskania licencji pilota śmigłowcowego zawodowego należy zdać przed komisją
egzaminacyjną egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin podlega opłacie lotniczej.
Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat spełnia określone prawem wymagania.
Ważność licencji jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności
psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego. Licencja jest świadectwem
stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do
wykonywania określonych czynności lotniczych. Licencjonowanych członków personelu
lotniczego obowiązuje wpis do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 400 zł, a za praktyczny 2000 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 100 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 100 zł (każde następne
wydanie).
Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydane
były 254 ważne licencje pilota śmigłowcowego zawodowego –
CPL(H).W 2012 r. wydano w sumie 21 takich licencji (wszystkie otrzymali mężczyźni).

107 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.

242
4.21. Deregulacja dostępu do zawodu pilota śmigłowcowego liniowego

Licencja pilota śmigłowcowego liniowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo
lotnicze, może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku. – Prawo
lotnicze, potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz
kandydata na członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-
lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota zawodowego, bez
względu na kategorię statku powietrznego, którego dotyczy licencja – a zatem na pilota
śmigłowcowego zawodowego – ukończenie 18 lat oraz co najmniej średnie
wykształcenie,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.

Aby uzyskać licencję pilota śmigłowcowego liniowego należy zdać przed komisją
egzaminacyjną egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin podlega opłacie lotniczej.
Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat spełnia określone prawem wymagania.
Ważność licencji jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności
psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego. Licencja jest świadectwem

243
stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do
wykonywania określonych czynności lotniczych. Licencjonowanych członków personelu
lotniczego obowiązuje wpis do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 1000 zł, a za praktyczny 3000 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 200 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 150 zł (każde następne
wydanie).

Tabela 89. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota śmigłowcowego
liniowego
Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 21 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian

orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
posiadanie licencji pilota śmigłowcowego zawodowego bez zmian
z wpisanym do niej uprawnieniem na typ śmigłowca, bez
ograniczenia do wykonywania wyłącznie czynności drugiego
pilota
wykonanie co najmniej 1 000 godzin jako pilot śmigłowca, bez zmian
w tym co najmniej:
a) 350 godzin na śmigłowcach certyfikowanych do lotów
IFR z załogą wieloosobową zgodnie z przepisami JAR-27
i 29 albo przepisami równoważnymi lub na śmigłowcach
certyfikowanych w tych kategoriach według innych
równoważnych przepisów, bądź też na śmigłowcach, na
których zgodnie z przepisami JAR-OPS lub zgodnie

108 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub
zakazu.

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 59 . [ 60 ] . 61 ... 70 ... 110 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: