eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

Rządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

Rządowy projekt ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1490
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych
  • data uchwalenia: 2013-10-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1289

1490-cz-I

– 15 –
2. Wierzyciel przekazuje do państwa członkowskiego, za pośrednictwem organu
egzekucyjnego, informacje, czy i w jakim zakresie pokryje wydatki, w terminie 1 miesiąca od
dnia otrzymania wniosku przez centralne biuro łącznikowe.
Art. 46. 1. Należność pieniężną wskazaną w jednolitym tytule wykonawczym uznaje się
za wyegzekwowaną, jeżeli z informacji otrzymanej od państwa członkowskiego wynika, że
wysokość wyegzekwowanej należności pieniężnej odpowiada wysokości należności
pieniężnej wskazanej w jednolitym tytule wykonawczym w walucie tego państwa,
niezależnie od odsetek naliczonych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie
i przekazanych do organu egzekucyjnego przez to państwo.
2. Jeżeli otrzymana przez organ egzekucyjny lub wierzyciela od państwa
członkowskiego należność pieniężna jest wyższa albo niższa od wysokości należności
pieniężnej wyrażonej w złotych w jednolitym tytule wykonawczym, różnica stanowi
odpowiednio dochód albo stratę organu egzekucyjnego lub wierzyciela.
Oddział 2
Zarzuty
Art. 47. 1. Podmiot może wnieść zarzuty w sprawie jednolitego tytułu wykonawczego
stanowiącego podstawę do dochodzenia należności pieniężnych w państwie członkowskim.
2. Podstawą zarzutu może być:
1) niezgodne z treścią pierwotnego tytułu wykonawczego, na dzień wystawienia
jednolitego tytułu wykonawczego, określenie:
a)
podmiotu,
b)
rodzaju oraz wysokości należności pieniężnych,
c)
okresu, którego dotyczą należności pieniężne, lub
d)
podstawy prawnej obowiązku ich zapłaty;
2) określenie w jednolitym tytule wykonawczym wysokości należności pieniężnych,
o których mowa w art. 43 ust. 2, niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego
z orzeczenia właściwego organu albo bezpośrednio z przepisu prawa.
3. Zarzuty w sprawie jednolitego tytułu wykonawczego wnosi się do organu
egzekucyjnego, który sporządził jednolity tytuł wykonawczy, w okresie realizacji wniosku
o odzyskanie należności pieniężnych przez państwo członkowskie.
– 16 –
Art. 48. 1. Organ egzekucyjny niezwłocznie informuje państwo członkowskie
o wszczęciu postępowania w sprawie zarzutów w sprawie jednolitego tytułu wykonawczego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ egzekucyjny może wystąpić
z wnioskiem o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne lub z uzasadnionym
wnioskiem o dalsze odzyskiwanie tych należności.
Art. 49. Organ egzekucyjny wydaje postanowienie:
1) o niedopuszczalności zarzutów;
2) w sprawie:
a) uznania w całości lub części zarzutów,
b)
odmowy uznania zarzutów.
Art. 50. 1. Na postanowienie o niedopuszczalności zarzutów lub w sprawie zarzutów
podmiotowi służy zażalenie.
2. Zażalenie do organu odwoławczego wnosi się za pośrednictwem organu
egzekucyjnego w terminie 7 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia postanowienia.
Art. 51. Organ egzekucyjny niezwłocznie po ostatecznym zakończeniu postępowania
w sprawie zarzutów w sprawie jednolitego tytułu wykonawczego:
1)
wycofuje wniosek o odzyskanie należności pieniężnych, wraz ze wskazaniem
przyczyny wycofania;
2)
zmienia wniosek o odzyskanie należności pieniężnych, wraz ze wskazaniem przyczyny
zmiany oraz sporządza zmieniony jednolity tytuł wykonawczy;
3)
występuje z wnioskiem o dalsze odzyskiwanie należności pieniężnych, chyba że
wystąpił z takim wnioskiem na podstawie art. 48 ust. 2;
4)
informuje państwo członkowskie o zakończeniu postępowania w sprawie zarzutów
w sprawie jednolitego tytułu wykonawczego, w przypadku gdy wystąpił z wnioskiem
o dalsze odzyskiwanie należności pieniężnych na podstawie art. 48 ust. 2.
Oddział 3
Zmiana i wycofanie wniosku o odzyskanie należności pieniężnych
Art. 52. Organ egzekucyjny może, w każdym czasie, zmienić albo wycofać wniosek
o odzyskanie należności pieniężnych, wraz ze wskazaniem przyczyny zmiany lub wycofania
wniosku.
– 17 –
Art. 53. W przypadku wydania decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia,
zmieniającego wysokość należności pieniężnych objętych jednolitym tytułem wykonawczym,
organ egzekucyjny sporządza zmieniony jednolity tytuł wykonawczy i zmienia wniosek
o odzyskanie należności pieniężnych.
Art. 54. 1. W przypadku zmiany powodującej zmniejszenie wysokości należności
pieniężnych objętych jednolitym tytułem wykonawczym lub wycofania wniosku
o odzyskanie należności pieniężnych, organ egzekucyjny lub wierzyciel na uzasadniony
wniosek państwa członkowskiego zwraca otrzymane od tego państwa nienależnie
wyegzekwowane należności pieniężne.
2. Na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego organ egzekucyjny lub wierzyciel
przekazuje temu państwu należne podmiotowi odszkodowanie lub inne należności pieniężne
wskazane w tym wniosku.
Art. 55. Do zmienionego jednolitego tytułu wykonawczego stosuje się odpowiednio
art. 42–52 i art. 54.
Rozdział 5
Wniosek o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne
Art. 56. Organ egzekucyjny może wystąpić z wnioskiem o podjęcie środków
zabezpieczających należności pieniężne, gdy toczy się postępowanie w sprawie istnienia lub
określenia wysokości należności pieniężnych, postępowanie w sprawie wszczęcia lub
prowadzenia egzekucji administracyjnej należności pieniężnych albo gdy nie został
wystawiony pierwotny tytuł wykonawczy, a przepisy odrębne umożliwiają zabezpieczenie
tych należności.
Art. 57. 1. Wniosek o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne
zawiera co najmniej:
1) nazwę, adres lub inne dane identyfikujące organ egzekucyjny;
2) imię i nazwisko lub nazwę zobowiązanego oraz inne posiadane dane niezbędne do
identyfikacji zobowiązanego;
3)
oznaczenie zarządzenia zabezpieczenia wystawionego na podstawie ustawy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub pierwotnego tytułu wykonawczego;
4) deklarację potwierdzającą spełnienie warunków do wystąpienia z wnioskiem o podjęcie
środków zabezpieczających należności pieniężne;
– 18 –
5)
rodzaj i wysokość należności pieniężnych, wyrażonych w złotych i w walucie państwa,
do którego wniosek jest kierowany oraz okres, którego dotyczą należności pieniężne.
2. Do wniosku o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne dołącza się
odpis zarządzenia zabezpieczenia wystawionego na podstawie przepisów ustawy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub odpis pierwotnego tytułu wykonawczego.
Do wniosku mogą być dołączone również inne dokumenty dotyczące należności pieniężnych,
o ile są niezbędne do dokonania zabezpieczenia.
Art. 58. Do wniosku o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne
stosuje się odpowiednio art. 42 ust. 4, art. 45, art. 52 i art. 53.
Rozdział 6
Przedawnienie
Art. 59. Czynności podjęte przez państwo członkowskie zgodnie z wnioskiem
o udzielenie pomocy wywołują taki skutek w zakresie biegu terminu przedawnienia jak
analogiczne czynności podjęte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 60. Organ egzekucyjny informuje państwo członkowskie o zdarzeniach
wywołujących skutek w zakresie biegu terminu przedawnienia należności pieniężnych
będących przedmiotem wniosku o odzyskanie należności pieniężnych lub wniosku o podjęcie
środków zabezpieczających należności pieniężne.
DZIAŁ IV
Udzielanie pomocy na wniosek państwa członkowskiego w zakresie należności
pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 1–6
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 61. 1. Nie ma obowiązku udzielenia pomocy, jeżeli:
1) wysokość należności pieniężnej lub łączna wysokość kilku należności pieniężnych,
przeliczona na euro według kursu ostatnio opublikowanego w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej przed dniem otrzymania wniosku o udzielenie pomocy, jest mniejsza
od 1500 euro;
2) od terminu płatności należności pieniężnych wskazanego we wniosku, do dnia
wpłynięcia pierwszego wniosku o udzielenie pomocy upłynęło 5 lat.
– 19 –
2. Jeżeli należności pieniężne lub pierwotny tytuł wykonawczy były zaskarżone
w państwie członkowskim, 5-letni termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest liczony od dnia,
w którym należności pieniężne lub pierwotny tytuł wykonawczy nie mogą być już zaskarżone
w tym państwie.
3. Jeżeli zapłata należności pieniężnych została odroczona lub rozłożona na raty, 5-letni
termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest liczony od dnia upływu odroczonego terminu
płatności lub od dnia upływu terminu płatności ostatniej raty.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, nie ma obowiązku udzielenia pomocy,
jeżeli od dnia terminu płatności należności pieniężnych wskazanego we wniosku o udzielenie
pomocy upłynęło 10 lat.
Art. 62. 1. Urzędnik państwa członkowskiego może uczestniczyć przy czynnościach
związanych z realizacją wzajemnej pomocy, a w szczególności może:
1)
uczestniczyć w przesłuchiwaniu strony i innych uczestników postępowania
egzekucyjnego w administracji, w szczególności świadków i biegłych;
2)
przeglądać i analizować akta sprawy, z wyjątkiem akt zawierających informacje
niejawne, a także do innych akt, które organ egzekucyjny wyłączy ze względu na ważny
interes państwa;
3)
uczestniczyć w czynnościach egzekucyjnych lub zabezpieczających.
2. Przed przystąpieniem do czynności, o których mowa w ust. 1, urzędnik państwa
członkowskiego przedstawia pisemne upoważnienie, wystawione przez właściwy organ tego
państwa, określające w szczególności imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe tego
urzędnika.
3. Szczegółowe zasady i zakres uczestnictwa urzędnika państwa członkowskiego określa
porozumienie, o którym mowa w art. 6 pkt 2.
Art. 63. Organ egzekucyjny przekazuje do państwa członkowskiego istotne informacje
dotyczące sprawy będącej przedmiotem wniosku o odzyskanie należności pieniężnych lub
wniosku o podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne.
Art. 64. Przedawnienie należności pieniężnych państwa członkowskiego występującego
z wnioskiem o udzielenie pomocy określają przepisy obowiązujące w tym państwie.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: